Vážení kolegové, previsualisace budoucího snímku je poměrně spolehlivou cestou, jak předejít zbytečnému plýtvání energií a neustále dražším fotografickým materiálem, včetně zpracovatelského procesu. To, co vyfotografujeme by mělo být výsledkem cíleného procesu a čím více času věnujeme přípravě k realisaci budoucího záměru, tím více máme šanci se přiblížit vlastnímu autorskému záměru, který má charakter našeho autorského rukopisu. Ten může být velmi osobitý, co do výsledné tonality, filtrace, exponometrii snímku, zrnitosti filmu v kombinaci s volbou specifické formy zpracování filmu. Pokud máte někoho, kdo je v dnešní době ochoten riskovat a v rámci pracovního procesu Vám do plechových destiček o vnějším rozměru 18x18cm vypálí laserem několik formátových masek s otvory ve velikosti celého obrazového pole formátu 24x36mm, 58x58m, 58x81mm, 83,5x115mm, 94,4x120mm, 120x170mm, 122x172mm, do větších 172x232mm, 197x249mm, což je obrazový formát 8x10in. Po důkladném odmaštění prostředkem na karoserie a nástřiku černým matným lakem máme vždy po ruce jednoduchou pomůcku pro komposici snímku v rozměru patřičného aktivního obrazového pole pro jednotlivé formáty filmů v sestavě námi používaných přístrojů. Pak stačí monochromatický kontrastní prohlížecí filtr, kterým převedeme okouzlující paletu barev pro předpokládaný obrazový výřez snímku do monochromatické škály a přibližné podoby vzhledu budoucího černobílého negativu. KODAK v minulosti nabízel BWVF - View filter- B W Nr.1, Spectra Cine Nr.2, Color Nr.3, Tiffen Panchromatic Viewing filter, Cavision OLV-37-03, též foliový filter Kodak CC40G, Zone View Stearmanpress.com . Podobných variant na téma je v nabídce je mnoho. Clonka s filtrem KODAK Panchromatic Viewing Filter 90/50 na tkanici, zavěšené na krku je kdykoli po ruce a umožňuje Vám v klidném soustředění přípravu Vámi předem zvoleného snímku i když zatím nemusíte instalovat fotografický aparát na stativ. S pozdravem: Dobré světlo ! "Starý Jezevec" Erik
Previsualisace
#1
Publikováno 13 říjen 2020 - 08:59:39
#2
Publikováno 13 říjen 2020 - 14:45:21
Cituji moudro z hlubin internetu:
V některých zdrojích je lobotomie zmiňována jako úspěšný lék na grafománii. Vyříznutí čelních laloků mozku. Ne všichni grafomaniaci však souhlasí s touto operací.
#3
Publikováno 13 říjen 2020 - 15:51:45
ani nemusím nikoho citovat, jen volně uvažuji - v zásadě, když textu nerozumím, tak se k němu nevyjadřuji
#4
Publikováno 13 říjen 2020 - 21:40:01
#5
Publikováno 13 říjen 2020 - 23:21:35
Oni sluneční brýle při stavbě table-top zátiší dost pomůžou, člověk vidí líp stíny. Pro fajnšmekry je pak úzkopásmové fitry od astronomů.
získat písemný souhlas od grafomana je na dlouho
Jezevče, zoomovací hledáček je taky fajn a jeden netahá na krku železářství.
Previzualizace je důležitá, když něco dělám, je třeba mít představu o výsledku.
#6
Publikováno 14 říjen 2020 - 21:23:30
Dovolím si malou (velkou?) herezi. Takový malý digitální kompakt v kapse slouží jako záznamník potenciálních námětů, taková paměťová karta snímků za kterými se třeba za jiných světelných podmínek vrátím, a v režimu čb slouží i jako previsualizační filtr, abychom se, jak říkával Sudek nenachytali na barvu, a nebo, jak bych dodal, nenachytali na kontrast.
Na displeji to vypadá zaručeně hůř než výsledná zvětšenina, a tak si ušetříme mnohá zklamání. Po čase se takový aparátek stejně rozbije, vzlétne do étheru, jak říkají Tibeťané, a nám zůstane zkušenost a mnoho nezkaženého materiálu.
Nikomu nenutím, má to i své zápory, ale myslím že je to dobrá pomůcka. Dají se tím vizualizovat i ohniska objektivů, které (s sebou) nemáme, různé poměry stran snímku, světelné rozložení, atp.
#7
Publikováno 14 říjen 2020 - 21:56:25
Dovolím si malou (velkou?) herezi. Takový malý digitální kompakt v kapse slouží jako záznamník potenciálních námětů, taková paměťová karta snímků za kterými se třeba za jiných světelných podmínek vrátím, a v režimu čb slouží i jako previsualizační filtr, abychom se, jak říkával Sudek nenachytali na barvu, a nebo, jak bych dodal, nenachytali na kontrast.
Na displeji to vypadá zaručeně hůř než výsledná zvětšenina, a tak si ušetříme mnohá zklamání. Po čase se takový aparátek stejně rozbije, vzlétne do étheru, jak říkají Tibeťané, a nám zůstane zkušenost a mnoho nezkaženého materiálu.
Nikomu nenutím, má to i své zápory, ale myslím že je to dobrá pomůcka. Dají se tím vizualizovat i ohniska objektivů, které (s sebou) nemáme, různé poměry stran snímku, světelné rozložení, atp.
Souhlas, ale možná stačí přepnout telefon do B&W módu a trochu vrklat s filtry a poslouží stejně, jen je trochu operativnější.
Každopádně poskytne príma službu v hledání motivů a zbavení se "přebytečných" barev, aby pak jeden neplácal zbytečně relativně drahý matroš (čímž nemyslím, naprosto výjimečně, Marušku ani marušku).
Nicméně chápu, že pro pravověrné analogisty je tohle jasná "road to hell",
#8
Publikováno 15 říjen 2020 - 00:25:08
Dovolím si malou (velkou?) herezi. Takový malý digitální kompakt v kapse slouží jako záznamník potenciálních námětů, taková paměťová karta snímků za kterými se třeba za jiných světelných podmínek vrátím, a v režimu čb slouží i jako previsualizační filtr, abychom se, jak říkával Sudek nenachytali na barvu, a nebo, jak bych dodal, nenachytali na kontrast.
Na displeji to vypadá zaručeně hůř než výsledná zvětšenina, a tak si ušetříme mnohá zklamání. Po čase se takový aparátek stejně rozbije, vzlétne do étheru, jak říkají Tibeťané, a nám zůstane zkušenost a mnoho nezkaženého materiálu.
Nikomu nenutím, má to i své zápory, ale myslím že je to dobrá pomůcka. Dají se tím vizualizovat i ohniska objektivů, které (s sebou) nemáme, různé poměry stran snímku, světelné rozložení, atp.
Souhlas, ale možná stačí přepnout telefon do B&W módu a trochu vrklat s filtry a poslouží stejně, jen je trochu operativnější.
Každopádně poskytne príma službu v hledání motivů a zbavení se "přebytečných" barev, aby pak jeden neplácal zbytečně relativně drahý matroš (čímž nemyslím, naprosto výjimečně, Marušku ani marušku).
Nicméně chápu, že pro pravověrné analogisty je tohle jasná "road to hell",
Jo, já takhle v kapse nosil mijúčko
#9
Publikováno 15 říjen 2020 - 07:28:44
Previzualizace - tak a další mindrák do mé, už tak rozsáhlé sbírky.
#10
Publikováno 15 říjen 2020 - 07:37:57
#11
Publikováno 15 říjen 2020 - 08:54:47
Aplikace?
- su doma, chce se mě na záchod, kakat
- dívám se na aplikaci, aplikace moje potřeby potvrzuje a automaticky zapíná navigaci abych nezabloudil
- usedám na prkénko, vyhřáté (výhřev utomaticky zapnula aplikace po potvrzení mých potřeb)
- tož jak tak sedím, tlačím, tlačím a zjišťuju že jsem si právě nasral do gatí
- žaluji výrobce aplikace a soud vyhrávám, bo v té aplikaci nabyla položka sundat gaťě před usednutím
#12
Publikováno 15 říjen 2020 - 13:42:16
Nějak si vybavuju, že jsem kdesi taky viděl hledáček "náhledáček", prostě rouru s kolečkama, co měnily ohniskový vzdálenosti a snad i formát? To už nevím... ale bylo to přesně na ty praevisualisace (když už latinismy, tak pořádně ). Pak je taky ještě "převisualisace", to když se Vám najednou na těle vytvoří značný převis, ale na to jsou zase jiné přípravky
#13
Publikováno 15 říjen 2020 - 14:14:34
V jednom filmu s Pierrem Richardem je režisér nějakého westernu a tomu taková trubička visí na krku. Bude to asi pekelně drahá sranda. Ještě existují revolverové (beze zbraně) hledáčky pro kinofilm, kde se dají nastavit různá ohniska objektivů.
#14
Publikováno 15 říjen 2020 - 14:19:08
No, abych tak řekl, viděl jsem to taky nedávno kdesi v inzerci za necelých tisíc korun a nechci tomu rozhodně dělat reklamu, ale asi tak... Jestli to je pekelně drahá záležitost, to je samozřejmě složitější otázka, ale v kontextu cen různého vybavení mi to až zas tak nepřišlo. Je teda fakt, že to bylo víc peněz, než za kolik bych to chtěl koupit, ale to není zas tak podstatné
#15
Publikováno 17 říjen 2020 - 00:21:26
Ještě bych měl jeden skill. Pravou ruku předpažíme dlaní vpřed (od sebe) tak, aby palec směřoval kolmo dolů (nadir) a byl kolmý k ostatním semknutým prstům, které takto směřují vodorovně vlevo. Levou ruku ruku předpažíme dlaní k sobě tak, aby palec směřoval vzhůru (zenit) a opět byl kolmý k ostatním sevřeným prstům, které takto směřují vodorovně vpravo. Nyní spojíme bříško pravého palce s bříškem levého ukazováku a zároveň bříško levého palce s bříškem pravého ukazováku. Zavřeme levé oko a pravým okem sledujeme okolí přes vzniklý obdélník. Vzájemným posuvem rukou měníme poměr obrazových stran (pozor na odpojení ukazováků od prostředníků), přibližováním a oddalováním spojených rukou od/k oku měníme zobrazovací úhel. Společnou rotací rukou bez vzájemného pohybu prstů měníme náklon obrazu až po vertikální formát.
Systém vykazuje pravolevou symetrii a je tudíž zrcadlově analogicky použitelný pro obě laterality.
Pro zájemce jsem ochoten uspořádat na výše zmíněný skill krátký workshop s teoretickou přípravou a praktickou ukázkou použití v terénu. Skupina 1 až 5 účastníků za 5000,- Kč + moje konzumace. Doprava Vaše vlastní.
Individuální přístup je tímto zaručen, časová náročnost pro kursisty je minimální, všechny dotazy k tomuto systému budou na místě bez prodlení zodpovězeny.
Hlaste se již teď, platba pouze v hotovosti při zahájení workshopu je možná i ve zlatě podle aktuálního kursu trojské unce.
*Nejedná se o hazardní hru, ani o řetězovou hru typu letadlo.
#16
Publikováno 17 říjen 2020 - 08:18:14
Samozřejmě o možné příčině stále přemýšlím ale bez úspěchu...
V posledních dnech byl les tak promočený, že jsem musel chodit jako po....., dávat pozor na mokré listí a ještě více na mokré klacky. A k tomu ještě veškeré vybavení včetně těžkého stativu...?! Na to už nemám. Pořídil jsem si miniaturní kompakt RX 100 III a ze sklepa vydoloval stativ, který se zapichuje do země a neváží ani kilo.
Proč to všechno? Na těch “věčných motivech” jsem našel v jednom dni ohnisko, úhel pohledu, kompozici, kontrast, expozici... které patrně budou patřit k těm, “na které se bude možné dívat” i za 10 let.
Dnes beru celou výbavu a i kdybych se měl utopit, jdu na kopec.
Objevil jsem přístroj, který jsem nazval PREVIZUALIZÁTOR.
Digitálně fotografovat nebudu, přílišná dokonalost nedává mému egu možnost dělat si své chyby a popasovat se s chybami (resp. vlastnostmi ) analogu. Utěšuji se tím, že například expozimetr také nevnímám jako smrtelných hřích.
A třeba si budu za měsíc budu myslet něco jiného... Mám na to právo, jsem geront a věřím jenom to u, čemu chci.
#17
Publikováno 17 říjen 2020 - 23:11:19
Previzualizátor má právě jednu blbou vlastnost. Někdy se stane, že vidím něco zajímavého, cvaknu si to jen tak jako náhled digitálem, všechno OK.
Pak to vyfotím naostro (teda jako finálně) na film a když to vyvolám, rvu si vlasy z hlavy, protože tím poctivým komponováním jsem to prostě posral.
#18
Publikováno 18 říjen 2020 - 06:42:39
“Poctivě komponovat” se snažím u kompaktu a pak i u filmu. “Problém“ je (u mě!) v tom, že mozek si scénu často “upravuje k lepšímu”. To přece znáte... Podvědomě potlačuje “místa, která obrazu škodí”, stejně tak zvýrazňuje ta místa “dobrá”, “upravuje” kontrast, hloubku ostrosti... Přání je otcem myšlenky.
Stejně jako expozimetr, tak i kompaktík, umožňují směřovat k výsledku a nerozbít si hubu hned na prvním schodu.
BOŽE CHRAŇ STÁT SE OTROKEM EXPOZIMETRU, DIGITÁLU A JINÝCH ... !!! NEJHORŠÍ JE OVŠEM NEMYŠLENÍ A BEZCITNOST.
#19
Publikováno 18 říjen 2020 - 09:23:24
Já ten digináhled používal spíš pro kontrolu kontrastu a jestli se mi seslévají barvy v podobnou šeď.
Proto jsem tu dgitální fotku zarámoval jen tak narychlo, intuitivně a občas to bylo zpětně lepší.
Pár věcí mě takhle utekly a trápí dodnes.
#20
Publikováno 18 říjen 2020 - 18:13:28
Už to mám! Nízké clonové číslo k separaci pozadí, přeexpozice nejméně 1,5 EV - dostavuje se “tajemno”, ohnisko 30-35mm - aby obrázek vypadal, jakože strom nečekaně “juknul” na diváka.
Výsledek? Je to “normální, pozemský” strom? Vyrostl v lese - nebo jej někdo do lesa “dosadil”? A proč vůbec vypadá tak, jak vypadá? Není to pozůstatek něčeho? Není to signál? Znamení?
Stačilo cca 20 záběrů s průběžným korekcemi.
Zítra M7II + 65mm + přechodových filtr 2EV s pozvolným přechodem + nejtěžší stativ, co mám.
Těším se!
#21
Publikováno 19 říjen 2020 - 09:56:59
Podobně to mám pane Pentaxisto také.
Jsou místa které fotím několik let, pokaždé se na nich zastavím a při správné konstelaci hvězd i mačkám spoušť.
Vystřídal jsem na nich všechny formáty, které jsem v průběhu doby vlastnil, úhel pohledu, roční období atd.
Poté jak sup kroužím nad zvětšeninou, zjišťuji že to stále není ono, fotky letí do koše a příště fotím znovu (foto 1 a 2 v rozmezí pár let).
Jsou místa, kterými jsem jen prošel, po čase mě v hlavě naskočí jejich opětovný pohled a já se tam časem vrátím, bez dlouhého přemýšlení rozkládám stativ a exponuji na pro mě první dobrou (foto 3).
Pak je období, kdy se po 8-10km přiřítím do toho svého lesa, zjistím že ,,nemám woko” a zase peláším domů.
Přiložený soubor (y)
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních