Slibene jeste mokre foto: http://www.cyk.cz/te...ulze_lipp_1.jpg
#51
Publikováno 15 November 2020 - 11:44:00
#52
Publikováno 15 November 2020 - 15:10:39
Se zájmem to tu sleduju. Držím vám palce.
#53
Publikováno 15 November 2020 - 15:13:34
Pokud by měl někdo zájem zúčastnit se společného projektu, rád bych založil sdružení Klub přátel Lippmannovy fotografie.
Cílem sdružení by bylo jak obnovení historických technik, tak zkoumání možností současných materiálů pro tuto techniku.
Jednou za čas by se mohla organizovat setkání, sdílet zkušenosti, možná i vydat nějaký občasník či literaturu.
Hlásim se do klubu. Zatím jen jako neaktivní člen, aktivně sledující dění S případným občasníkem bych mohl pomoci.
#54
Publikováno 15 November 2020 - 16:21:45
Slibene jeste mokre foto: http://www.cyk.cz/te...ulze_lipp_1.jpg
A vykazuje tento pokus při bočním nasvícení znaky barevnosti?
#55
Publikováno 15 November 2020 - 16:24:22
aha, to je z papírového negativu
#56
Publikováno 15 November 2020 - 17:27:28
K foceni kamerou jsem se nedostal.
Premitam, co si vlastne o vysledcich myslet. Na tohle by byla dobra hospoda, tam se vzdycky neceho smysluplneho doberu...
#57
Publikováno 15 November 2020 - 19:54:39
...Jednodušší, přizpůsobit si nějakou kazetu tak, aby za sklem byl asi dvoucentimetrový prostor a vnitřní stranu kazety naproti emulzi vylepit bavlněným sametem. Hloubku volného prostoru je třeba si ověřit.
Jak prosím dojde ke kolmému odrazu paprsku od sametu? Nebo se u tohoto způsobu k odrazu nějak využívá rozhraní emulze/vzduch?
_
Jinak pro 100% záznam nejkratší viditelné vlnové délky fialové = 390 nm (neberu v úvahu zpomalení světla průchodem emulzí) mi vychází potřebné minimální rozlišení emulze poctivých (tj. 100% kontrast čára-mezera) 2564 č/mm. Pro srovnání dokonalý záznam červené 700 nm vyžaduje minimum 1429 č/mm.
Barevnost se ale jistě objeví i při nižším rozlišení emulze, byť s patřičným útlumem. Při rozlišení emulze např. 1000 č/mm (opět 100% kontrast čára-mezera) by červená vycházela s útlumem cca 30% a fialová s cca 60% útlumem.
#60
Publikováno 15 November 2020 - 20:51:19
#61
Publikováno 16 November 2020 - 12:39:23
K foceni kamerou jsem se nedostal.
Premitam, co si vlastne o vysledcich myslet. Na tohle by byla dobra hospoda, tam se vzdycky neceho smysluplneho doberu...
Bohužel zatím mohu přispět jen s teoretickým odhadem. Pro bezzrnnou emulzi je nutné zachovat teplotu lázně při míchání složek 35°C. Přefiltrovat přes jemné plátno a bez čekání natáhnout na sklo (odklad přínáší nežádoucí nárust zrna), nechat vychladit a vypírat hodinu a půl. Panchromatizovat. Pokud by se tyto pláty použily bez dalšího hyperzcitlivění, jejich citlivost jsem z dostupných údajů vypočítal na 0,002-0,001 ISO/ASA! Zvláště pokud je použit žlutý korekční filtr! Tato nízká citlivost by znamenala jednu až dvouminutovou expozici při slunečném dni a objektivu se světelností f/4,5. Dle údajů Glafkidese hypersenzitizací se zvýší citlivost této emulze 50x, čímž se dostáváme na 0,05 ISO/ASA a expozičním čase 2,5 sec při stejném objektivu a světelných podmínkách.
#62
Publikováno 16 November 2020 - 12:47:43
Pokud by měl někdo zájem zúčastnit se společného projektu, rád bych založil sdružení Klub přátel Lippmannovy fotografie.
Cílem sdružení by bylo jak obnovení historických technik, tak zkoumání možností současných materiálů pro tuto techniku.
Jednou za čas by se mohla organizovat setkání, sdílet zkušenosti, možná i vydat nějaký občasník či literaturu.
Hlásim se do klubu. Zatím jen jako neaktivní člen, aktivně sledující dění S případným občasníkem bych mohl pomoci.
Pokud by měl někdo zájem zúčastnit se společného projektu, rád bych založil sdružení Klub přátel Lippmannovy fotografie.
Cílem sdružení by bylo jak obnovení historických technik, tak zkoumání možností současných materiálů pro tuto techniku.
Jednou za čas by se mohla organizovat setkání, sdílet zkušenosti, možná i vydat nějaký občasník či literaturu.
Hlásim se do klubu. Zatím jen jako neaktivní člen, aktivně sledující dění S případným občasníkem bych mohl pomoci.
Díky, něco vymyslíme
#63
Publikováno 16 November 2020 - 15:09:42
... Pro bezzrnnou emulzi je nutné zachovat teplotu lázně při míchání složek 35°C. Přefiltrovat přes jemné plátno a bez čekání natáhnout na sklo (odklad přínáší nežádoucí nárust zrna), nechat vychladit a vypírat hodinu a půl. Panchromatizovat. Pokud by se tyto pláty použily bez dalšího hyperzcitlivění, jejich citlivost jsem z dostupných údajů vypočítal na 0,002-0,001 ISO/ASA! Zvláště pokud je použit žlutý korekční filtr! Tato nízká citlivost by znamenala jednu až dvouminutovou expozici při slunečném dni a objektivu se světelností f/4,5. Dle údajů Glafkidese hypersenzitizací se zvýší citlivost této emulze 50x, čímž se dostáváme na 0,05 ISO/ASA a expozičním čase 2,5 sec při stejném objektivu a světelných podmínkách.
Teplota vodni vyhrivaci lazne byla 35 stupu, to by melo byt v poradku. Polil jsem to take hned. Driv nez resit zrno a panchromicitu bych rad videl alespon naznak obrazu. Jinak to bude skoda penez za barvitka. Muzu to jeste testnout pod UV osvitkou na historicke techniky.
Pro citlivost 0,05 ISO bych spis videl 25 minut
#64
Publikováno 16 November 2020 - 15:59:20
... Pro bezzrnnou emulzi je nutné zachovat teplotu lázně při míchání složek 35°C. Přefiltrovat přes jemné plátno a bez čekání natáhnout na sklo (odklad přínáší nežádoucí nárust zrna), nechat vychladit a vypírat hodinu a půl. Panchromatizovat. Pokud by se tyto pláty použily bez dalšího hyperzcitlivění, jejich citlivost jsem z dostupných údajů vypočítal na 0,002-0,001 ISO/ASA! Zvláště pokud je použit žlutý korekční filtr! Tato nízká citlivost by znamenala jednu až dvouminutovou expozici při slunečném dni a objektivu se světelností f/4,5. Dle údajů Glafkidese hypersenzitizací se zvýší citlivost této emulze 50x, čímž se dostáváme na 0,05 ISO/ASA a expozičním čase 2,5 sec při stejném objektivu a světelných podmínkách.
Teplota vodni vyhrivaci lazne byla 35 stupu, to by melo byt v poradku. Polil jsem to take hned. Driv nez resit zrno a panchromicitu bych rad videl alespon naznak obrazu. Jinak to bude skoda penez za barvitka. Muzu to jeste testnout pod UV osvitkou na historicke techniky.
Pro citlivost 0,05 ISO bych spis videl 25 minut
Máte pravdu, použil jsem online kalkulátor který nízká ISO počítá s chybou. Zkusím to vypočítat matematicky
#65
Publikováno 16 November 2020 - 18:40:11
Přiložený soubor (y)
#66
Publikováno 16 November 2020 - 19:14:18
Fotografický obzor 1924. Str. 132-135
BRAVO!
#67
Publikováno 16 November 2020 - 19:38:15
Ke kolegovi VLKM přátelsky - opět nemáte pravdu
Nechal jsem se přesvědčit, aniž bych si ověřil řečené.
Dobral jsem se citlivosti zkusmou metodou, která by měla být matematicky v pořádku. Jestli ne, prosím opravte mě.
Vycházím z EV14, což je krajina osvícena sluncem v oparu. Vybral jsem si tuto hodnotu protože u ISO 100 je čas expozice s objektivem o světelnosti f/4 krásná 1/1000 vteřiny
Tabulka
ISO 1000: 1/10000 vt.
ISO 100: 1/1000 vt.
ISO 10: 1/100 vt.
ISO 1: 1/10 vt.
ISO 0,1: 1 vt.
ISO 0,01: 10 vt.
ISO 0,001 100 vt.
atd.
#68
Publikováno 16 November 2020 - 20:50:03
Copak, tabulka je v poradku. Odhad 25 minut pri citlivosti 0,05 iso je z realne zkusenosti foceni na papiry citlivosti kolem 10 iso a expozicni doby 10-20 sec. Venku za pekneho dne. K tomu Schwarzschild. V te diplomce, co posilal David vyse take dospeli k pulhodinove expozici. Jestli se pletu, budu jenom rad
#69
Publikováno 16 November 2020 - 21:24:53
Lippmannova emulze není totožná s fotopapírovou emulzí a momentálně o její reciprocitě nemůžeme napsat vůbec nic.
Výchozí údaj v literatuře je již mnou citovaná dvouminutová expozice při slunečném dni a objektivu se světelností f/4,5 při zachování technologického postupu přípravy emulze, tudíž s ní můžeme zacházet zhruba tak, jakoby měla ISO 0,001 v mé tabulce a to i včetně Schwarzschilda
#70
Publikováno 16 November 2020 - 21:41:45
Vlastně můžeme otázku ISO a Schwarzschilda ohledně Lippmannovy emulze zcela opustit a postupně tvořit tabulku citlivosti při technologických postupech její přípravy.
#71
Publikováno 16 November 2020 - 21:43:38
Totozna neni, to je pravda. Nicmene, porad jsou to bromostribrne emulze a budou se chovat dost podobne.
Kazdopadne zitra odmyju ty nepovedene pokusy a testnu recpt od Davida.
#72
Publikováno 16 November 2020 - 21:49:23
Vlastně můžeme otázku ISO a Schwarzschilda ohledně Lippmannovy emulze zcela opustit a postupně tvořit tabulku citlivosti při technologických postupech její přípravy.
To je fakt.
#73
Publikováno 16 November 2020 - 22:30:46
Fajn za Vaše nadšení.
Přikládám poznámku ohledně vývojky pro Lippmann Plate. V roce 1911 doporučovali vyvolávat LP v amidolové vývojce, která má pro tento proces lepší vlastnosti než pyro.
Nezvyšuje tolik nepotřebnou denzitu a vyvoláno je během dvou tří minut.
#74
Publikováno 17 November 2020 - 09:10:53
Neuvědomil jsem si, že vztah ISO k době expozice pro nižší citlivosti emulze nemá aritmetickou, ale logaritmickou posloupnost...
#75
Publikováno 18 November 2020 - 13:40:14
Připojuji odkaz na prodejce z UK, kde je možné vybrat si spoustu zajímavé chemie za dobrou cenu https://www.grhman.com/customer-orders
#76
Publikováno 18 November 2020 - 17:17:12
Vyuzil jsem dnesniho slunecneho dne a otestoval Daviduv recept.
Expozimetr ukazal pri ISO 100 a clone 4,5 1/250 sec.
Exponoval jsem pet minut a volal ve zminene cpavkove vyvojce (pekelne smrdi). Objevil se slaby obraz. Nasledne jsem exponoval 10 minut a volal opet ve cpavkove, pyrocat HD a KALOGENu. Cpavkova vyvojka zanechala pomerne silny zavoj, pyro klasicky svetle hnedy/tmave zluty a kalogen bez zavoje. Negativ pomerne ridky a nekontrastni. At jsem koukal jak chtel, ani naznak nejakych barev. Je mozne, ze je to tim, ze emulze neni panchromaticka.
Zname ale pribliznou citlivost a to se take pocita
#77
Publikováno 18 November 2020 - 22:16:19
Emulze by měla být silná jen 7 mikronů, barevná citlivost s vrcholky 633 a 530 nm.
#78
Publikováno 18 November 2020 - 23:28:46
Nojo, no, polil jsem jak nejslabeji to slo. Ted uz to nezmerim, desky jsou umyte a pripravene na dalsi pokusy.
#79
Publikováno 14 February 2021 - 12:36:14
Vyuziv jasneho pocasi, otestoval jsem dalsi recept na emulzi. Tentokrat z casopisu "Rozhledy fotografa amatera"
Za sklem byl (postupne) cerny samet, zrcadlo a ciste z vyzkumnych duvodu i nadoba se rtuti.
Celkem 30 kousku desek, ani naznak jakekoli barvy. Barviva jsem pouzil jen orthochrom a akridinoranz.
Vyse zmineny recept na emulzi:
Na sjezdu spolku německých chemiků předloženy byly výsledky pokusů
předčasně zesnulého Dra H. Lehmanna, který vypracoval postup výroby
emulse a její sensibilace takto:
50 gramů vhodné želatiny (na př. zn. Stöss) změkčíme v 975 cm3 destilované vody,
rozpustíme a po profiltrování ochladíme na 35° C.
Před tím rozpustíme 10 g dusičnanu stříbrného v 25 cm3 vody, ohřejeme na 35° С а
к tomu přilijeme 200 cm3 stejně teplého, výše uvedeného roztoku želatiny,
za stálého klidného míchání.
Ke zbývajícím 775 cm3 roztoku želatiny přidáme 8 g bromidu draselného a roztok
tento tenkým proudem za stálého míšení přilijeme do roztoku želatino-stříbrného.
Ihned po smísení přilijeme sensibilační roztok barviv, který jsme předem na 30° С
předehřáli. Jeho složení jest:
pinacyanolu (1:1000 alkoholu) 10 cm3
orthochromu (1 : 1000 alkoholu) 10 cm3
akridinorange (podle Leonharda) (1 : 500 alkoholu) 10 cm3
Bezprostředně poté emulsi lijeme, nebot jakéhokoliv pozdějšího nahřátí emulse
jest se vystříhali.
Desky skleněné, к polévání určené, nepreparujeme předem, jen je co nejpečlivěji
vyčistíme. Při liti počínáme si tak, že patřičné množství emulse nalijeme do
středu desky, nakláněním rozlijeme emulsi do rohů a poté co možno nejvíce ji s
desky opět slijeme, nebof na skle smí zůstali pouze co nejtenčí vrštva.
Politou desku položíme na ochlaze- nou, do vodorovná vynivelovanou desku skleněnou
(břidličnou neb mramorovou), aby emulse ztuhla.
Poté pereme desku 10 minut a postavíme к sušení.
Desky musí pak jistý čas leželi, čímž zvýší se jejich citlivost a použitelnost.
Exposice, vyvíjení a ostatní zpracování zůstává totéž jako u jiných předpisů.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních