Co vybrat? P67, Hasse nebo RZ67
#1
Publikováno 23 November 2020 - 14:17:10
#2
Publikováno 23 November 2020 - 18:12:57
Najlepsi bude Hasselblad 500C/M.
A vedla neho spusta dalsich a krasnych aparatov.
Pokial nie je velkost limitujuca, zvolil by som radsej RB 67 pred RZ 67. Kvoli spolahlivosti a robustnosti.
RB67 je cely rad. RB PRO, PRO S, PRO SD. Posledny ma vyhodu poslednych objektivov SD a kompatibilta so strasimi a dostupnejsimi objektivmi. To je ale iba teoreticka vyhoda, ja predavam PRO S spolu s 5 objektivmi naraz ... Za cenu nizsiu ako je Hasselblad s jednym objektivom
#3
Publikováno 23 November 2020 - 19:29:56
keď ešte sám neviete posúdiť, že co by ste mali kúpiť, tak ešte používajte ten P Six...
ale trošku važnejšie: ja som už dávno kúpil RB-67, potom Hasselblad 500CM... a zať vlani Pentax 67
RB-67 na klasické portréty, Hass 500 na módu, a zať P67 na moju drcéru
.
#4
Publikováno 23 November 2020 - 20:26:56
Možná ti k rozhodování pomůže i dostupnost servisu - Hasselblad v naší kotlině již nikdo neopraví, poslední servisman , pan Doležal odešel do důchodu a firmu prodal. Objektiv - závěrku - ještě seřídí p. Kocián, ale tělo a optiku objektivu už neopraví nikdo . Nejbižší servis je v Polsku, ale o jeho kvalitě a spolehlivosti nic nevím. Mamiya i Pentax má servis relativně dostupný - např. taktéž p. Kocián (PhotoHelp).
Takže u Hasse reálně hrozí, že za nějaký čas z investice minimálně kolem 50K bude mimořádně drahé těžítko. Na druhou stranu je to modulární systém, takže pokud se porouchá nekterý z hlavních komponentů - objektiv-tělo-kazeta , dá se dokoupit jen vadný díl a jede se dál.
#5
Publikováno 23 November 2020 - 20:32:13
PS vím že se opakuju , ale píšeš , že máš Pentacon Six - a na tohle PSix objektivy pasujou
http://www.temnakomo...7-arax/?hl=arax
#6
Publikováno 23 November 2020 - 22:54:27
Nakonec zjistíte, že není až takový rozdíl mezi sixem a hassem, pořád je to ale čtverec. Ten centimetr navíc je dost velký bonus a pak se rozhodujete mamča versus Pentax 6x7 a Pentax prostě vyhraje na body, no...a je vcelku jedno, jaká verze. K tomu ideálně 2,5/105...
#7
Publikováno 23 November 2020 - 23:05:22
Myslím, že 6x6 a 6x7 je docela velký rozdíl. Minimálně pro mě.
Mě osobně sedí čtverec a s tím obdélníkem se nedokážu pořádně vžít. Ale to jsem jenom já. Spousta lidí to má přesně naopak.
Takže bych začal tím formátem, prorože to rozhodně není podružnost.
U formátu 6x7 by myslím stálo za zvážení podívat se i na Bronicu GS-1
#8
Publikováno 24 November 2020 - 04:44:11
PS vím že se opakuju , ale píšeš , že máš Pentacon Six - a na tohle PSix objektivy pasujou
Arax z nějakýho důvodu přestal model CM-MLU dělat. Chtěl jsem si ho pořídit po vánocích, a budu muset hledat po bazarech....
Tak dlouho sem vybíral, až je po možnostech
https://araxfoto.com...as/arax-cm-mlu/
#9
Publikováno 24 November 2020 - 10:00:19
, ja predavam PRO S spolu s 5 objektivmi naraz ... Za cenu nizsiu ako je Hasselblad s jednym objektivom
Keko, muzes prosim (klidne v SZ) poslat nejake detaily? Po RB67 se poohlizim.
#10
Publikováno 24 November 2020 - 14:29:01
PS vím že se opakuju , ale píšeš , že máš Pentacon Six - a na tohle PSix objektivy pasujou
http://www.temnakomo...7-arax/?hl=arax
Arax z nějakýho důvodu přestal model CM-MLU dělat. Chtěl jsem si ho pořídit po vánocích, a budu muset hledat po bazarech....
Tak dlouho sem vybíral, až je po možnostech
https://araxfoto.com...as/arax-cm-mlu/
Asi došla "surovina" čili Kievy 88 z Arsenalu. Ještě by byla cesta koupit bazarový K 88 a poslat ho do Araxu na " upgrade". To nabízejí.
#11
Publikováno 24 November 2020 - 16:54:57
Najlepsi bude Hasselblad 500C/M.
A vedla neho spusta dalsich a krasnych aparatov.
Pokial nie je velkost limitujuca, zvolil by som radsej RB 67 pred RZ 67. Kvoli spolahlivosti a robustnosti.
RB67 je cely rad. RB PRO, PRO S, PRO SD. Posledny ma vyhodu poslednych objektivov SD a kompatibilta so strasimi a dostupnejsimi objektivmi. To je ale iba teoreticka vyhoda, ja predavam PRO S spolu s 5 objektivmi naraz ... Za cenu nizsiu ako je Hasselblad s jednym objektivom
Zdravím a za jakou cenu? Mně jde o kvalitu těch skel, je velký rozdíl ve sklech pro RB a RZ?
#12
Publikováno 24 November 2020 - 17:10:18
Tak sem víceméně rozhodnutý pro Mamiya, líbí se mi ten design a naopak ta velikost mě imponuje Tahat to bud v podstatě jen na konkrétní, většinou stylizovaný focení.
Teď je jen otázka která z nich má lepší skla, zajímá mě hlavně ta 110 2,8 u RZ.
#13
Publikováno 24 November 2020 - 17:19:19
Kdybys chtěl můžu ti poslat nějaké fotky tim focené
#14
Publikováno 24 November 2020 - 18:02:33
O kvalitach objektivov Sekor sa nediskutuje.
Tie pre Mamiya 7 patria niektore k absolutnej spicke.
1000€. V kufriku, s hranolom, rukovatou ...
Za 1200 aj s dalsim kufrom Mamiya 23 Press a dalsimi objektivmi.
#15
Publikováno 24 November 2020 - 18:55:47
O kvalitach objektivov Sekor sa nediskutuje.
Tie pre Mamiya 7 patria niektore k absolutnej spicke.
1000€. V kufriku, s hranolom, rukovatou ...
Za 1200 aj s dalsim kufrom Mamiya 23 Press a dalsimi objektivmi.
o jakych konkretne sklech je rec?
#16
Publikováno 24 November 2020 - 20:40:40
Já myslím, že ta "absolutní" kvalita platí zejména pro Mamiyu7 - tu mám a podívej se na testy objektivů 43mm/4,5L; 50mm/4,5L; 65mm/4L; 80mm/4L a 150mm/4,5L; Zejména asi 43mm a 50mm nemá moc konkurentů. Ale ostrost není vše, pamatuji si, že na TK byla diskuse a jedna kolegyně (Eda) měla M7 a glosovala, že na její typ fotek je to moc ostré, až nepřirozeně... Takže to dokazuje, že technika není vše, i s Flexaretou uděláš super fotky... Tož tak, Luigi
#17
Publikováno 24 November 2020 - 22:33:15
Já myslím, že ta "absolutní" kvalita platí zejména pro Mamiyu7 - tu mám a podívej se na testy objektivů 43mm/4,5L; 50mm/4,5L; 65mm/4L; 80mm/4L a 150mm/4,5L; Zejména asi 43mm a 50mm nemá moc konkurentů. Ale ostrost není vše, pamatuji si, že na TK byla diskuse a jedna kolegyně (Eda) měla M7 a glosovala, že na její typ fotek je to moc ostré, až nepřirozeně... Takže to dokazuje, že technika není vše, i s Flexaretou uděláš super fotky... Tož tak, Luigi
Ano, mohu potvrdit....
Tedy přeložím do češtiny...
Koupíš si mrak různých skel, foťáků, formátů a jiných udělátek, protože jsou všechny naprosto cůůůůůl a super, aby ses, na konci téhle pekelně drahé anabáze, vrátil zpátky k Flexaretu, nebo Smene M8, zjistíce, že to fakt vo těch sklech nejni.
#18
Publikováno 25 November 2020 - 00:08:54
No, ale jsou na světě i lidi, kterým nejde o focení mlhy na blatech brejlovým periskopem na ortho filmy. Třeba chtějí vytěžit maximum v daném systému. A není jich málo.
A kdo z nich má pravdu ?
A existuje tu objektivní pravda?
Krása klasických procesů, tj proč tu vlastně všichni jsme, je v mnohosti cest k obrázku.
Všechna čest pinholistům, kolodistům, vývojkářům, zónařům, velkoformátníkům, osmičkářům, čudlíkářům, akademikům, umělcům, mlnařům a dalším, na které jsem nevzpomněl.
Jediná správná cesta neexistuje, a proto nás to tady baví. (Jinak bychom si koupili digi.ály a hroutili se z počtu lajků v nějaké aktuálně módní aplikaci.)
Prostě si pořiďte ten foťák a zvolte ten proces co vás chytne za srdce a bavte se! To je k nezaplacení.
#19
Publikováno 25 November 2020 - 09:05:11
" Až neunesu fotoaparát, stanu se malířem. Až oslepnu, stanu se spisovatelem. Až oněmím, budu mrtev ."
Roman Sejkot
#20
Publikováno 25 November 2020 - 09:41:02
Tak, tak, dobrý Pentacon six či Praktica poslúžia rovnako ako Pentax 6x7 či Nikon, len to treba používať a fotiť. Fotoaparát je len nástroj, tak ako štetce a farba pre maliara. Oni samé nič nenamaľujú, nech už sú akokoľvek kvakitné
#21
Publikováno 25 November 2020 - 10:21:33
Aj ked suhlasim, ze fotografiu ide urobit s dierou v krabici od topanok, rozumie aj druhej strane. Vlastnit nieco, o kvalite ktoreho sa nepochybuje, zaroven cena v buducnosti neklesne, pripadne vydrzi dlho, servis nebude problem.
Z toho vyplyva uvaha o cisto mechanickom a predienzovanom aparate, objektivy nemusia nevyhnutne porazit vsetko okolo, "postaci", ked patria k elite.
Vypadava tak kazdy aparat na baterky - Pentax 6x7, 645, Vsetky Bronica ETR, SQ ci GS, Fuji, moderne Hasselblad, plastove Mamiya 645 a RZ67 ...
Zostavaju v hre Hasselblad 500C, C/M, Mamiya RB, KOWA, Bronica S, ale aj Rolleicord/Rolleiflex, Minolta Autocord, Mamiya C ...
Dalsia uvaha - nech uz je ten aparat sebelepsi a objektivy su z galaxie super hviezd, pre mna ma prednost ten aparat, ktory je v danom okamihu vo vacsej vybave. Tak napr jeden Hasselblad s jednym objektivom nie je pre mna taky atraktivny, ako RB67 s dvoma sirokacmi, zakladakom a dvoma povedzme potretnymi objektivmi.
Mozno si niekto povie, ze toto je uplne irelevantne, ja chcem absolutnu kvalitu i za cenu obmedzenych moznosti - potom je Rolleiflex 2,8 absolutna jednicka, za cenu tej Mamiya RB67 s 5 objektivmi.
Kedze ja som clovek nerozhodny, kupim, vyskusam a pripadne predam.
V poslednej dobe ovsem najviac stlacam spust na mobilnom telefone (ordinacne hodiny, typ sviecky do rotavatora, pes na podlahe ...), tak som sa rozhodl, ze cast aparatov posuniem dalej, uvazujem, zei si necham iba Mamiya Six Made in Occupied Japan, Arca Swiss a Nikon FM.
I tu vidno, ze clovek moze mat rozne priority.
#22
Publikováno 25 November 2020 - 10:53:17
Kecam,ze 5 objektivov, ked jeden so pozical, neviem komu, su iba 4.
https://boards.wetra...b1-7ee65f35db1a
#23
Publikováno 25 November 2020 - 11:42:50
Pokud někdo uvažuje o Hasselbladu, přečtěte si příspěvky od Servuse (téma Hasselblad) a přidejte si k tomu, že pan Doležal už podle všeho neordinuje.
Já mám C/M, což je relativně novější stroj. Speciální nová vnitřní antireflexní úprava je zpráchnivělá, potrhaná samovolným smrštěním a zralá na výměnu. Od výroby se v něm nikdo nehrabal a je zralý na repas (to mi řekl Doležal a já jsem se na to vykašlal, protože jsem ho v té době nepoužíval). Kazeta šla velmi ztuha převíjet, tu jsem si udělat nechal.
Říkal mi, že staré objektivy může zrepasovat, protože na to má díly, ale na ty novější už díly nejsou. Pokud něco praskne, a to se stává, je to KO.
Objektivy jsou třída, ale opět odkaz na Servuse, u širších ohnisek jen ty novější.
K perfektní ostrosti se ale přidává velmi rychlý úbytek ostrosti při malých clonách a ne moc pěkné rozostřené pozadí.
Kvalita objektivů se projeví při velkých zvětšeninách. Tam to začne pěkně fungovat.
A to jsem nezaznamenal problém boulení filmu, protože málokdy fotím na malé clony, dělám spíš menší formáty a nemám dlouhá telata.
Pentax 67, Nikon FE, F3 trvanlivostí předčí většinu mechanických kolegů. Myslím spolehlivostí na počet filmů (po sto letech na tom bude líp ten mechanický).
Ale musí se počítat s tím, že starý foťák prostě potřebuje komplet servis. U DDR a Flexaretů to platí dvojnásob, protože z maziva se stala žvejkačka. Měl jsem v ruce Flexaret 7, který nafotil asi 5 filmů a jinak ležel pěkně v původní krabici ve skříni. Fresnelka i ve tmě úplně zežloutla a čas téměř nešel nastavit, plastová páčka se při malém tlaku rozsypala.
#24
Publikováno 25 November 2020 - 12:49:00
Dostupný servis. To by bylo hlavní kritérium pokud bych vybíral nový systém.
Jak říkal jeden známý, PAN SERVISNÍ:
,,nefotil bych na aparát, který si neumím sám opravit a seřídit”.
Pro mě to byl zlom a mám už jen ….
#25
Publikováno 25 November 2020 - 14:13:13
Hass som mal. Odporúčam. Odporúčam nešetriť pri nákupe. Osvedčil sa mi 501 CM. Je to bezproblémové. Ľahké. Fotil som s tým hlavne z ruky (zavesené na krku opreté o pupok)
M RB67 mám. Je to super. Je to lacné. Kvalitné. Ale je to ťažká krava. Preto najčastejšie nosím Y Mat 124G
Možno by som ešte uvažoval nad poslednou verziou M 330
#26
Publikováno 28 December 2020 - 09:41:02
Můžeme se handrkovat, co je spolehlivější, kvalitnější a tak.
Ale fotograf potřebuje foťák:
- který ho neomezuje v tom, co chce fotit
- který ho nezradí v kritické chvíli
- se kterým se mu dobře pracuje
- který se mu líbí
Osobně mám na střední formát Yashicu 124G a památeční Flexaret VI, se kterou jsem před 30 lety začínal. Z nějakého důvodu se mi s nimi fotí dobře a omezení v podobě záklaďáku vlastně kvituju, protože mě už prostě unavuje a nebaví s sebou někam tahat kabelu s tunou skel. Miluju Hasse, něco jsem se s ním před několika desítkami let nafotil a nedám dopustit. Ale je to už dost velká investice pro někoho, kdo přesně neví, co chce.
Zaujal mě komentář "nefotil bych na aparát, který si neumím sám opravit a seřídit" – dříve bych nad tím vůbec neuvažoval, ale dnes mám pocit, že je to docela důležité. Poslední dobou jsem nakoupil poměrně dost starších přístrojů, 60-80 léta od kinofilmu po svitek a naprostá většina už po tolika letech potřebuje alespoň základní servis. Proto bych se do staršího levnějšího Hasselbladu asi úplně nepouštěl a totéž platí o RB a dalších, co mají centrální závěrky.
Naopak Pentacon Six ještě snadno opravíte, je levný a po servisu spolehlivý, má super skla a příslušenství. Pokud chcete fotit čtverec, začal bych s ním, nezklame. Po čase zjistíte, co by vám více vyhovovalo.
#27
Publikováno 29 December 2020 - 13:48:30
Nestojí tedy za úvahu přidat do výběru Bronicu? Jsou levnější než Hasselblad, ale typově i velikostně podobné a je na ně servis (p. Kocián).
#28
Publikováno 29 December 2020 - 18:00:28
Můžeme se handrkovat, co je spolehlivější, kvalitnější a tak.
Ale fotograf potřebuje foťák:
- který ho neomezuje v tom, co chce fotit
- který ho nezradí v kritické chvíli
- se kterým se mu dobře pracuje
- který se mu líbí
Osobně mám na střední formát Yashicu 124G a památeční Flexaret VI, se kterou jsem před 30 lety začínal. Z nějakého důvodu se mi s nimi fotí dobře a omezení v podobě záklaďáku vlastně kvituju, protože mě už prostě unavuje a nebaví s sebou někam tahat kabelu s tunou skel. Miluju Hasse, něco jsem se s ním před několika desítkami let nafotil a nedám dopustit. Ale je to už dost velká investice pro někoho, kdo přesně neví, co chce.
ka sa
Zaujal mě komentář "nefotil bych na aparát, který si neumím sám opravit a seřídit" – dříve bych nad tím vůbec neuvažoval, ale dnes mám pocit, že je to docela důležité. Poslední dobou jsem nakoupil poměrně dost starších přístrojů, 60-80 léta od kinofilmu po svitek a naprostá většina už po tolika letech potřebuje alespoň základní servis. Proto bych se do staršího levnějšího Hasselbladu asi úplně nepouštěl a totéž platí o RB a dalších, co mají centrální závěrky.
Naopak Pentacon Six ještě snadno opravíte, je levný a po servisu spolehlivý, má super skla a příslušenství. Pokud chcete fotit čtverec, začal bych s ním, nezklame. Po čase zjistíte, co by vám více vyhovovalo.
Centralna zavierka sa opravuje velmi jednoducho. Priamo na placi. Vymenis objektiv.
#29
Publikováno 31 December 2020 - 00:37:16
Zaujal mě komentář "nefotil bych na aparát, který si neumím sám opravit a seřídit" – dříve bych nad tím vůbec neuvažoval, ale dnes mám pocit, že je to docela důležité. Poslední dobou jsem nakoupil poměrně dost starších přístrojů, 60-80 léta od kinofilmu po svitek a naprostá většina už po tolika letech potřebuje alespoň základní servis. Proto bych se do staršího levnějšího Hasselbladu asi úplně nepouštěl a totéž platí o RB a dalších, co mají centrální závěrky.
Centralna zavierka sa opravuje velmi jednoducho. Priamo na placi. Vymenis objektiv.
Teoreticky ano, samozřejmě. A nebo s sebou tahám dvě těla a objektivy bez závěrky, které jsou doslova nesmrtelné. Mně takhle jednou vytrestala RB bez toho, abych měl odpovídající náhradu. Pro mě prostě ten systém zrcadlovky s objektivem s vlastní centrální závěrkou je prostě obrovská konstrukční komplikace a zvláště dnes pak hrozba poměrně vysokých nákladů na opravu v případě selhání. Snažil jsem se poradit, čím začít, než si člověk udělá představu, co mu vyhovuje a co ne. Podle mě seřízený Pentasix je do začátku ideální. Opravitelný, spousta příslušenství i optiky.
#30
Publikováno 31 December 2020 - 10:38:29
U P-six bych si k servisu přidal ještě jinou matnici (seříznutou mamiya např.) a polepení vnitřku sametem. Byl jsem se podívat na samolepící tapetu velur do obchodu na Florenci a vypadá to dobře (dáky za tip) - bohužel měli pouze variantu s květovou výzdobou. Po novém roce by měla být i normální.
No, jinak mám doma hranol bez měření a je to jak střílna v tanku. V Německu někdo dělá redukci na hranol Kyjev - s ním by měla být vidět matnice celá. Ale sovětská kvalita - funguje, ale nepotěší.
Originální objektivy taky kapitola: Kromě 80 mm je to vhodné na posilování během branného cvičení - komplet výbava nahradí mladému pionýrovi AK47 s municí.
#31
Publikováno 31 December 2020 - 11:13:45
#32
Publikováno 1 January 2021 - 11:57:28
Ještě mě teď napadlo, že možná stojí za to zvážit i Rollei SL66. Nevím, jestli novější modely E a SE mají zcela mechanickou konstrukci (kromě expozimetru), nebo mají elektronicky řízenou závěrku. Ale původní model je určitě zcela mechanický.
Kdybych si vybíral aparát této kategorie dnes, byl by to můj favorit, víceméně z důvodů, které vypichuje autor této recenze. https://www.japancam...ex-sl66-review/
#33
Publikováno 1 January 2021 - 14:12:36
Modely E a SE již mají závěrku elektronicky řízenou. Zde je vidět do útrob této skvělé kamery a mimo jiné i na volič časů:
https://www.sl66.com...sl66_open.shtml
#34
Publikováno 1 January 2021 - 15:22:11
Modely E a SE již mají závěrku elektronicky řízenou. Zde je vidět do útrob této skvělé kamery a mimo jiné i na volič časů:
Pěkné obrázky. Ale píše se tam toto: The green circuit board transmits the position of the shutter time selector to the metering system (only in SL66E, X and SE). All models SL66 cameras have fully mechanical shutter constructions.
To chápu tak, že závěrka i volič časů jsou mechanické a poškození elektroniky by vedlo snad jen ke ztrátě měření.
Nicméně pokud je Clownův cenový strop někde kolem 30 tisíc Kč, tak by SE stejně byl asi mimo hru byť i jen se základním objektivem. Klasický model se ale za ty peníze pořídit dá, možná i s více objektivy. A TTL měření je s ním pořád možné zvláštním hledáčkem. Ty možnosti použít u portrétu tilt, nebo jít prakticky jakkoliv blízko se mi opravdu moc líbí. Osobně asi fotím na Bronicu proto, že jsem v době nákupu vůbec nevěděl, že tento skvost existuje
#35
Publikováno 1 January 2021 - 20:18:50
No jo, máš pravdu, omlouvám se za mystifikaci, 'sem ten popis čet' nějak moc rychle
#36
Publikováno 1 January 2021 - 20:59:10
Jinak co se týká výběru, tak jsem měl úplně stejné dilema cca před rokem. Chtěl jsem zrcadlovku s výměnnými objektivy a čtverec 6x6. Motal jsem v pořád v kruhu: Bronica S2A stará mechanická, ale nejkrásnější , podobná Bronica EC ev. EC-TL ta už má v sobě baterky, ale to byl asi největší favorit https://camarasclass...nica-ec-tl.html, Bronica SQ-Ai nejnovější, zase jich není moc k mání a pak samojetel Hasselblad. Skoro každý den jsem měl jiného favorita. Bronicy byly i za slušné peníze a v pěkném stavu, ale většinou z Japonska, měl jsem obavy ze cla a DPH kolik to bude, Hasselblad ten se sice pořídit v Evropě dá, ale ty ceny, to je masakr. Pak jsem objevil Rollei SL66 a bylo hotovo. Koupil jsem ho v Itálii, 19. ledna to bude akorát rok, s origo krabicí, orig. návod, bohužel teda italsky, te nale není problém získat v AJ v pdf, dvoje záda 6x6, objektiv Zeiss Planar 2,8/80 HFT a orig. žlutý filtr Rollei. Cena 975 € vč. poštovného. No nekupte to...
#37
Publikováno 1 January 2021 - 22:46:31
Co jsem koukal poslední dobu na eBay, tak ceny za SL66 tam (proti cenám před cca dvěma lety) šly značně nahoru
A i tady je to se servisem horší. Sice je stále dostupný a kvalitní v Německu, ale není to holt za babku.
A ano, měření u SL66E či SE (SE má i bodové měření) je propojené na nastavení závěrky a clony jen mechanicky. Takže když vyřadíš baterku, šlape to jako prostá mechanika, tedy jako SL66.
A ještě jedno plus - záda lze pořídit i na formát 6x4,5cm.
#38
Publikováno 2 January 2021 - 11:50:49
No to je krása. Má i výborné příslušenství skoro na vše. Od planfilmu přes objektivy s centrálními závěrkami pro focení s bleskem, až po hranol, kterým se dá volně otáčet pro pohodlné použití na stativu. Prostě mi tenhle foťák mezi podobnými připadá nejdomyšlenější.
Ty ceny mi nepřijdou tak strašné, když si vezmu, že nový stál 2x tolik, co Hasselblad. Horší je to u SE modelu, ale ten základní:
https://www.ebay-kle...329467-245-6416
https://www.ebay-kle...345353-245-5599 (s novějším HFT coated objektivem)
V zájmu spravedlnosti: záda 6x4,5 se dají pořídit i na tu Bronicu S2 i EC-TL.
#39
Publikováno 2 January 2021 - 13:18:27
Další ne úplně nepodstatnou výhodou SL66 je že na všechny objektivy od Distagonu 4/50 až po Sonnar 5,6/250 pasujou stejný filtry s bajonetem Rollei Baj.VI. Heliopan dokonce stále nabízí nové: https://www.fotoimpe...ache=1609588825 Ovšem nejkrásnější je Distagon 4/40, ten existuje pouze pro SL66 a Hasselblad, proto je zaměnitelné i příslušenství k němu (filtry a sluneční clona). Rollei Baj.VIII a Hasselblad Baj.104 jsou naprosto shodné. Objektivů pro Hasselblad bylo zřejmě vyrobeno více, proto i clony a filtry jsou běžněji k mání i když také vyjímečně. Filtry se dají opět u Helioplanu zakoupiti, tedy pro Hasselblad Baj.104:
https://www.fotoimpe...che=1609588825
A už toho nechám
#40
Publikováno 2 January 2021 - 17:54:08
Další ne úplně nepodstatnou výhodou SL66 je že na všechny objektivy od Distagonu 4/50 až po Sonnar 5,6/250 pasujou stejný filtry s
RB ma skoro na vsetky objektivy zavit 77mm
Nemam proti Rollei 66 nic, ale ktosi mi hovoril, ze to s nim vzdal, kvoli poruchovosti.
Sam 66-ku nemam, potazkal som si ju snad raz v zivote, ale toto nastrbilo hodne moju doveru.
A ked za pekny kus ma dat tolko, co za Mamiyu s bohatou vybavou ...
Nie, ze by som ju darom odmietol, ved je to jeden z najkrajsich aparatov, ake boli vyrobene.
A ked si mam priplatit, tak si miesto tej 50-ky opatrim radsej SWC.
#41
Publikováno 2 January 2021 - 18:32:29
... trochu přispěji do již tak rozvětvené diskuze, když 6x6 tak samozřejmě Bronica SQ-Ai
Přiložený soubor (y)
#42
Publikováno 2 January 2021 - 18:51:42
Další ne úplně nepodstatnou výhodou SL66 je že na všechny objektivy od Distagonu 4/50 až po Sonnar 5,6/250 pasujou stejný filtry s
RB ma skoro na vsetky objektivy zavit 77mm
Jasan, já vím, že to není žádné unikum. V žádném případě není mým úmyslem zakládat nekonečnou debatu o tom, co je lepší. Tahle úloha totiž opravdu nemá řešení. Jen jsem chtěl popsat mou cestu k tomuto aparátu a mou spokojenost s ním, toť vše. Omlouvám se za OT, toto je už opravdu mimo mísu.
#43
Publikováno 2 January 2021 - 21:55:56
Další ne úplně nepodstatnou výhodou SL66 je že na všechny objektivy od Distagonu 4/50 až po Sonnar 5,6/250 pasujou stejný filtry s
RB ma skoro na vsetky objektivy zavit 77mm
Jasan, já vím, že to není žádné unikum. V žádném případě není mým úmyslem zakládat nekonečnou debatu o tom, co je lepší. Tahle úloha totiž opravdu nemá řešení. Jen jsem chtěl popsap mou cestu k tomuto aparátu a mou spokojenost s ním, toť vše. Omlouvám se za OT, toto je už opravdu mimo mísu.
To ja len, aby vedel kazdy, co RB nedrzal v ruke.
Od teba teba nie je vobec OT, myslim, ze to su veci "k veci".
Desne rad by som mal aj Rollei SL66. Ale peniaze su iba jedny.
#44
Publikováno 2 January 2021 - 21:56:39
... trochu přispěji do již tak rozvětvené diskuze, když 6x6 tak samozřejmě Bronica SQ-Ai
Na tvojom aparate vidno, ze ho as rad
#45
Publikováno 3 January 2021 - 06:31:29
od začátku mi tu chybí pro mě to hlavní - objektivy. střední forrmát má značně omezující výběr objektivů pro každý systém, tudíž mi přijde stejně důležité jako tělo mít možnost nasadit objektiv takový, který zcela bude splňovat mé požadavky. tedy u prvního příspěvku v případě 6x7 s možností výměnných skel bych se hlavně rozhodoval mezi tím, jestli se mi víc líbí výstup ze sekorů f/3,8 nebo f/3,5 127mm (rb67), či f/2,8 110mm (rz67), f/2.4 105mm (p67), nebo 3,5 100mm(gs-1), pokud by mělo jít o +- záklaďák. v tomhle je za mě velké úskalí těchto systémů, pokud má člověk potřebu několika objektivů. tak nějak mi z toho vychází minimálně dva systémy, abych byl spokojený, má-li jít fotit z ruky
#46
Publikováno 3 January 2021 - 14:20:32
... trochu přispěji do již tak rozvětvené diskuze, když 6x6 tak samozřejmě Bronica SQ-Ai
Na tvojom aparate vidno, ze ho as rad
Mám ho rád, přiznám se bez mučení, je to takové krásné cvak, když to fotí a formát 6x6 je zajímavý, i když trochu proti srsti, lidské oko přeci jen vidí přirozeně obdélník, ne čtverec. Mám k tomu jen záklaďák, ale to mi stačí, fotí se s tím náramně a svět viděný skrz udělátko na pupku má úplně jiný rozměr.
Ještě k této diskuzi bych doplnil Contax 645 jako úžasný systém, vypadá to krásně, fotí se s tím krásně a fotky z toho lezou úžasné. Ještě ty ruce, co to uměj by k tomu mohli dodávat.
Přiložený soubor (y)
#47
Publikováno 3 January 2021 - 23:27:33
Zajímavá diskuze. Pořád mi přijde, že pro nováčka ve středoformátu jsou navrhovaná řešení jako Bronica, Rollei apod dost nákladná a riziková. Jak jsem ten Pentasix nesnášel na škole, tak mi pořád přijde nejlepší
A co třeba ještě Mamyia 645? Celkem levný foťák, hezky sedí v ruce a když už někdo musí obdélník, i toto by byla možnost?
#48
Publikováno 4 January 2021 - 04:11:51
Ale kdo mluví o nováčkovi? Clowne píše, že fotí na Pentacon Six, převážně módu a portréty. To mi nezní jako začátečník. Dále píše "Chci se cenovkou dostat někam kolem 30tis možná více".
#49
Publikováno 4 January 2021 - 12:08:49
Přihodím svou zkušenost a subjektivní názor ohledně středního formátu. Pro mne osobně bylo při výběru systému nejdůležitější otázka, jak kreslí skla. Není pro mne důležitá centrální závěrka na práci s blesky ani výměnná záda. Výstup jen výjimečně potřebuji větší než 40x50cm. V neposlední řadě nechci více než 1-2 systémy.
Mám Mamiya 7 na všechno a Pentax 67 s Takumarem 105/2,4 na portréty. Měl jsem Bronica SQ, Hasselblad, Mamiya RZ67 a Contax 645.
Pokud bych více fotil v atelieru pak zvažuji, jestli RZ67 místo Pentaxe. Ztratil bych tím to krásné měkoučké podání tonality Takumaru, získal možnost komfortně použít blesky. Sekor 110/2,8 je po technické stránce lepší sklo, než Takumar 105/2,4. Koneckonců RZ67 je vychytanější systém po stránce ergonomie. Ale ten Pentax prostě má něco v kresbě, co Mamiya nemá a co se mi hodí na ty konkrétní fotky které s tím dělám.
Poněkud ambivalentní vztah mám ke Contaxu 645. Ergonomicky je to vlastně stejně fajn přístroj jako moderní SLR na kinofilm, s benefitem většího formátu snímku. Planar 80/2 kreslí jako nic jiného. Ale v konečném důsledku jsem došel k tomu, že velice podobné obrázky udělám i Lejkou, která se vleze do kapsy. Takže jsem jej se slzou v oku prodal a uvolnil mozkovou kapacitu na tvorbu, místo řešení který foťák vzít.
Joa čtverec.. to jsem brzy zjistil, že mi neštymuje. Kdybych nevěděl coby, koupím si Rolleiflex a mám klid.
#50
Publikováno 5 January 2021 - 16:29:22
Ale kdo mluví o nováčkovi? Clowne píše, že fotí na Pentacon Six, převážně módu a portréty. To mi nezní jako začátečník. Dále píše "Chci se cenovkou dostat někam kolem 30tis možná více".
Máte pravdu, nečetl jsem pozorně a nechal se povědomě zmást nápisem Nováček nad jeho avatarem Už mlčím
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních