Co vybrat? P67, Hasse nebo RZ67
#51
Publikováno 5 leden 2021 - 17:23:20
#52
Publikováno 6 leden 2021 - 18:14:21
Toho nováčka nad avatarem tu maj i lidi co tu jsou víc než 13let nevím podle čeho se to upravuje, ale podle délky členství to zřejmě nebude
Mám dojem, že je to podle množství příspěvků...
#53
Publikováno 4 únor 2021 - 11:29:23
Taky se zmíním slovíčkem k výběru SF jednooké zrcadlovky:
Ač díky několik let trvající obstrukci zvané G.A.S. majitel a občasný (páč dobré svitky jsou čím dál vzácnější a dražší) uživatel několika různých věhlasných SLR SF kousků, jako Fuji GX680 (+skla od 50 do 180mm), Rolleiflex SLX a 6008 (+skla od 40mm do 150mm), z nostalgie pořízené sovětské Hassykopie, tedy Kiev88, jsem si nechal nyní v Novém Jičíně udělat kompletní servis Pentacon Sixe a několika objektivů k němu a zajásal jsem převelice, když jsem včera nasadil 120/2,8 MC Biometar a šel ho jemně procvakat. I tiše srdce mé zaplesalo! závěrka si to jen ševelí, žádná rána do čela od zrcadla, ostření plynulé a lehoučké, skla jako nová, clona (o které jsem si původně myslel, že z toho mého exempláře je vykuchaná) rychlá a krásně kulatá, žádné bolení ve slábnoucích rukou, je to jen přeci o polovinu lehčí kombo než např. Rolleiflex SLX se 150mm Sonnarem.
Díky převeliké, pane Jardo Blažku, Vy jste mi po 40 letech vrátil důvěru ke stroji od soudruhů z NDR, budu tedy s ním pravidelně fotit a chovat se k němu jemně jako novorozeněti, aby byl bezvadně funkční zase pár let.
#54
Publikováno 4 únor 2021 - 23:21:52
Kurnik já mu ho musím taky poslat.....
#55
Publikováno 5 únor 2021 - 13:00:53
Troska odo mna.
Mal som niekolko rokov RZ67 s 140/4.5. Potom som to vymenil za Rollei 6008 integral 2, 50/4(zeiss), 150/4 (zeiss), 80/2.8. K tomu som mal 9mm mezikruzok. Vascina fotenia zahrnala portrety a priroda.
Porovnanie:
RZ67
Vyhody:
- 6x7 format mi prisiel velmi prijemny na moje ucely
- kvalita obrazu velmi dobra
- pomerne prijemna cena za zostavu
- svetly hladacik
- manualny posun filmu (bateria dlhsie vydrzi)
- pomerne velky vyber objektivov a prislusenstva
Nevyhody:
- pomerne masivny pohyb zrkladla
- gold dust v objektive (sposobeny systemom, akym je pohanana uzavierka z fotoaparatu), objektiv som mal cisteny
- pomerne masivne telo s objektivom, pri ostreni sa meni celkova dlzka
- obcas po stlaceni spuste nebolo mozne natiahnut spust a posunut film
- clonka na filmovy box sa moze lahko stratit
- mechanicku uzavierku treba obcas servisovat kvoli zmene casov (vsetky pruzinky
Neskor som si kupil rollei a zistil som ze pre mna 6x6 je perfektny format (aj na prirodu)
Rollei 6008 Integral 2
Vyhody:
- kompaktne telo
- objektivy su hermeticky uzavrete, elektricky ovladane
- uzavierka je riadena procesorom, velmi presna, nie je potrebna udrzba
- objektivy Zeiss alebo Scheider
- filmovy box ma vstavanu clonku, nemoze sa stratit
- filmove vlozky, kde sa zaklada film su symetricke, nemusite vymienat cievku ked vkladate film
- 1/3 stopy pre zmenu clony a casu, velky rozsah casov (od 1/1000s (ak je podporavane objektivom) po 30s)
- ostriaci kruzok ma pomerne dlhu drahu, umoznuje presne ostrenie
- svetelny hladacik
- kompenzacia expozicie
- priorita clony
- mala zmena dlzky pocas ostrenia (vascina objektivov interne ostrenie)
- velmi dobra ergonomia
- moznost upravy paramerov fotoaparatu (viz. Rollei master control unit) https://www.leicasho...sku32566-2.html
- v chlade velmi dobre funguje (skusane pri -24C), ma doplnok, ktory ma konektor do fotaku na jednej strane spojene kablikom s konektorom pre baterku na druhej, ktory si mozte dat do vrecka na vetrovke
- meranie expozicie plosne, bodove a kumulativne body
- TTL blesk
Nevyhody:
- drahsie telo a doplnky
- mensi vyber doplnkov
- pomerne nestadardna bateria, pokial sa strati vela kapacitu je treba ju poslat na renovaciu, cca. 150 USD(na ebay), nedoporucujem vymeni za iny typ akumulatorov, pretoze treba vymenit aj nabijacku
- krehka nabijacka (uz dvakrat sa mi oddelila cievka z plosneho spoja)
- drahe dialkove (ked som ho naposledy stratil, dal so som 120 USD za pouzite)
- pomerne tazke telo
- vydrz baterie ocakavajte v max. v desiatkach snimkov
Vascinou som fotil na diaky a merania expozicie bolo dobre u oboch pristrojoch
#56
Publikováno 28 květen 2021 - 15:10:35
Hasselblad je dost obtížné servisovat. Osobně bych se mu vyhnul, ač jsem s tímto systémem mnoho let pracoval. Pokud by jste se pro Hasselblad přeci jen rozhodl, pak doporučuji 501CM a sehnat si 3.5/100CF.
Než RZ, tak raději RB. Bývá vcelku bezproblémová. Všechna jejich skla od docela slušně kreslí. Na RZ i RB mi vadí pouze jejich pomalost, včetně prodlevy mezi stiskem spouště a expozicí.
Z těchto aparátků mám nejraději AP67. S objektivy 2.4/105 nebo 2.8/165 odvede parádní práci. Ze všech zmíněných podává nejlépe prostor a má tonalitu spíše připomínající 9x12cm.
Je rovněž nejspolehlivější. Jeho nevýhoda je docela slušný kopanec zrcadla a to i u verze II, kde slibují zlepšení. Moc nekoná a nepočítejte, že ze 105mm udržíte z ruky cokoli pod 1/125. Se 165mm počítejte se základním časem 1/250. Teda pokud nejedete s bleskama v aťasu. Tam tato nevýhoda samozřejmě zmizí.
Dosud AP67 II provozuji s takřka kompletní sadou objektivů (chybí mi ta 800 a 1000mm). Hasselblady jsem pro nespolehlivost raději prodal.
#57
Publikováno 3 červen 2021 - 10:17:35
Hmm, pro me by byla celkem zasadni otazka (tedy u formatu 6x7), zda fotim casteji "na vysku", ci "na sirku". V tomto pripade je, tusim, pohodlna pouze Mamiya, ktera ma otocna zada, podobne jako velkoformaty. Je diky tomu ovsem vetsi. Ja osobne bych tyhle velke mrchy drzet "na vysku" moc dlouho nechtel. I na stativu je to pruda. U ctverce to odpada pochopitelne.
Co mam tak ulozene v pameti: S kym jsem se bavil a pouzival Hasseblad na vice nez obcasne amaterske cvaknuti, tak se ho zbavoval pro absolutni nespolehlivost. Casto skoncili u RZetek.
Vlkou vyhoda do studia u Mamiye RZ spociva v tom, ze si muzete pripravit nabite kazety predem a ty potom rychle menit, coz umoznuje sviznou praci. U portertu a mody to muze byt obcas dulezite. Ja takto obcas asistoval (nabijel a podaval kazety) a mimo Bronicy GS nikdo jiny kazety nema (zvazte, zda byste treba nepotreboval vymenit rozfoceny svitek v prubehu prace). Bronica GS je nejmensi systemova zrcadlovka na 6x7 mimochodem, ale je to i diky absenci otocnych zad, takze viz vyse. Jinak Bronica je vyborny system, ne nedarmo sveho casu "workhorse" svatebnich fotografu ve statech. Mel jsem ERTSI sposledni verzi obejktivu (PE) a nebylo co vytknout.
Ja jinak stredoformat mimo srdecnich Rolleiflexu (doporucuji) opustil. Pro muj styl foceni (ted spise nefoceni) nema smysl.
Jeste pridam dabelskou poznamku, zda nezvazit uz neco pekneho v "nejmensim" velkoformatu, napr.
Linhof https://www.ebay.de/...0QAAOSwKrhgpRdC
Horseman https://www.ebay.de/...CLK|clp:2047675
Ma to pohyby, vymenne kazety na 6x6, 6x7, 6x9, pochopitelne kazety na plany, synchro diky centralnim zaverkam do 1/500 (pro obvykly Copal velikosti 0) . Opravite a seridite si to sam (vse mechanika) a velikostne je to casto mensi, nez zminovane stredoformatove stroje. Objektivu na vyber hromady, vcetne predvalecnych kdyz byste si k tomu nechal udelat ostrici kulisu.... Nevyhoda, pokud nebudete ostrit a komponovat na matnici, je paralaxa hledacku, ale to by u mody a portretu nemuselo hrat takovou roli.
#58
Publikováno 3 červen 2021 - 16:13:56
mam uz zkusenosti se vsemi temi systemy s aplikaci pro portret. Kdyz pominu 6x6, tak v 6x7 je pomerne zasadni nutnost zohlednit horizontal/vert. pouziti a foceni z vysky oci..
Je asi jasne, ze pro foceni z ruky (ve vysce oci) se hodi spise ten P67 standardne s hranolem - pokud k nemu clovek ma grip (alespon plastovy na strane spouste), tak vertikalni komponovani neni problem.
U Mamiye jsou otocna zada supr, na stativu se ve vertikalnim formatu pracuje 10x lepe nez s P67, nicmene pro foceni z ruky ve vysce oci je nutny prism a to se rovna +1kg!!! a to uz trochu problem je a pak je asi taky dobre mit grip, protoze jinak se ta krabice fakt chyta dost blbe.
#59
Publikováno 3 červen 2021 - 16:21:31
jo a jeste jedna zasadni (portretni) vyhoda je mech u Mamiye
u P67 pouzivam closeup predsadku, ale je to mozna trochu (opticky) kompromis s ohledem na rychlost prace - versus mezikrouzek
u Mamiye tohle netreba resit
takze je to takove + - / - + na obou stranach
jeste co se tyce optiky - objektivy Mamiye mi prijdou podanim naprosto "bezcharakterne" dokonale,
pricemz ze skel P67 leze opravdu zajimavejsi "feel"
#60
Publikováno 3 červen 2021 - 16:58:32
Jeste pridam dabelskou poznamku, zda nezvazit uz neco pekneho v "nejmensim" velkoformatu, napr.
Linhof https://www.ebay.de/...0QAAOSwKrhgpRdC
.....
Ma to pohyby, vymenne kazety na 6x6, 6x7, 6x9, pochopitelne kazety na plany, synchro diky centralnim zaverkam do 1/500 (pro obvykly Copal velikosti 0) . Opravite a seridite si to sam (vse mechanika) a velikostne je to casto mensi, nez zminovane stredoformatove stroje. Objektivu na vyber hromady, vcetne predvalecnych kdyz byste si k tomu nechal udelat ostrici kulisu.... Nevyhoda, pokud nebudete ostrit a komponovat na matnici, je paralaxa hledacku, ale to by u mody a portretu nemuselo hrat takovou roli.
Cítím povinnost vyjádřit se k této mírné odbočce.
Linhof T 70 jakkoli úžasný a futuristický, univerzální stroj - pro focení portrétu a módy má poněkud jednostranné možnosti.
Když pominu, že je konstruován pro optimální focení s dálkoměrem na výšku, je třeba upozornit, že z ruky s ním, delší než krátkou dobu, dokáže pracovat jedině Chuck Norris. (Je to s rukojetí, nabitou kazetou a lehčím objektivem, přeci jen nějakých cca 3,5+ Kg, poměrně neskladné hmoty - což je zhruba o kilo víc než má Mamiya RZ67 se zády, objektivem a šachtou). Paralaxa je však automaticky vyrovnávána rámečky v hledáčku.
Pakliže by fotograf využíval ve studiu výhradně stativ, je dobrou volbou ale na dynamické focení se nehodí. Ze stáje Linhof je pro tyto potřeby lepší, lehčí a "ergonomičtější" ST IV i když je při změně formátu pomalejší a paralaxu musí vyrovnat fotograf ručně.
#61
Publikováno 4 červen 2021 - 14:49:12
U Mamiye jsou otocna zada supr, na stativu se ve vertikalnim formatu pracuje 10x lepe nez s P67, nicmene pro foceni z ruky ve vysce oci je nutny prism a to se rovna +1kg!!! a to uz trochu problem je a pak je asi taky dobre mit grip, protoze jinak se ta krabice fakt chyta dost blbe.
To samé nebo horší (hmotnost do ruky) bude asi platit i pro Fuji GX680, že? Jen ji zmiňuji pro úplnost, taky středoformát, kde jde otočit záda o 90° a nepotřebuje předsádky a mezikroužky.
#62
Publikováno 4 červen 2021 - 17:12:45
U Mamiye jsou otocna zada supr, na stativu se ve vertikalnim formatu pracuje 10x lepe nez s P67, nicmene pro foceni z ruky ve vysce oci je nutny prism a to se rovna +1kg!!! a to uz trochu problem je a pak je asi taky dobre mit grip, protoze jinak se ta krabice fakt chyta dost blbe.
To samé nebo horší (hmotnost do ruky) bude asi platit i pro Fuji GX680, že? Jen ji zmiňuji pro úplnost, taky středoformát, kde jde otočit záda o 90° a nepotřebuje předsádky a mezikroužky.
Predsadky a medzikruzky potrebuje, vytah je obmedzeny.
#63
Publikováno 4 červen 2021 - 18:00:05
Predsadky a medzikruzky potrebuje, vytah je obmedzeny.
Ten aparát nemám a navíc jsem to nemyslel, jako že je nepotřebuje vůbec (asi tedy spíš extension rails), ale podle této tabulky a pokud základní kolejnice má 60mm mi přijde, že na portrét to asi stačí i při dost velkém detailu. http://www.dannyburk...s_extension.htm Se 135mm se dostane někam kolem 1:3, se 100mm na 1:2.
Nebo to chápu nějak špatně?
#64
Publikováno 20 listopad 2023 - 14:52:20
Tohle je pro mě momentálně velmi zajímavé vlákno, protože zrovna prožívám dilema, co si mám vybrat jako svůj první středoformát. Už jsem byl rozhodnutý pro RB67, ale včera jsem se z nějakého důvodu zasekl, jestli nejít do Hasselbladu, SL66, Yashica Mat 124G, případně Pentax 6x7.
Díky zdejším příspěvkům jsem tedy Hasselblad vyloučil. Pentax vypadá zajímavě, ale rád bych šachtový hledáček. SL66 vzhledem k ceně a pravděpodobné nemožnosti servisu také ne.
Současně nejsem plně rozhodnutý o formátu. Chtěl jsem 6x7, ale říkám si, že to proti 6x6 zas tak velký rozdíl není, ikdyž tu někteří píšou, že je to znát hodně.
Takže se asi rozhoduji mezi Yashica Mat 124G a Mamiya RB67 Pro SD. Rozum velí začít Yashicou, a trochu si ten středoformát osahat, nicméně pořád víc tíhnu k 6x7. Ale Yashica je menší a lehčí... atd. atd.. Je vidět, že se to ve mě hodně pere, a trochu se začínám bát, že ve finále skončím postupně u obou
#65
Publikováno 20 listopad 2023 - 15:26:59
Bronica?
#66
Publikováno 20 listopad 2023 - 15:52:58
Tohle je pro mě momentálně velmi zajímavé vlákno, protože zrovna prožívám dilema, co si mám vybrat jako svůj první středoformát. Už jsem byl rozhodnutý pro RB67, ale včera jsem se z nějakého důvodu zasekl, jestli nejít do Hasselbladu, SL66, Yashica Mat 124G, případně Pentax 6x7.
Díky zdejším příspěvkům jsem tedy Hasselblad vyloučil. Pentax vypadá zajímavě, ale rád bych šachtový hledáček. SL66 vzhledem k ceně a pravděpodobné nemožnosti servisu také ne.
Současně nejsem plně rozhodnutý o formátu. Chtěl jsem 6x7, ale říkám si, že to proti 6x6 zas tak velký rozdíl není, ikdyž tu někteří píšou, že je to znát hodně.
Takže se asi rozhoduji mezi Yashica Mat 124G a Mamiya RB67 Pro SD. Rozum velí začít Yashicou, a trochu si ten středoformát osahat, nicméně pořád víc tíhnu k 6x7. Ale Yashica je menší a lehčí... atd. atd.. Je vidět, že se to ve mě hodně pere, a trochu se začínám bát, že ve finále skončím postupně u obou
Ten rozptyl v typech je teda pořádný! Odkud jsi? Nejlépe si někde ty stroje osahat a vyzkoušet, co vlastně by se ti líbilo víc. FotoŠkoda by mohl mít možná oboje zároveň. Osobně bych vsadil na Pentax nebo RB, pokud bych chtěl 6x7. Pokud bych fotil spíš portréty, tak ten otočnej zadek u RB je skvělá vlastnost a synchro čas pro blesk výhoda. Pentax má zase takové hezké podání u objektivů, hlavně v těch rozostřených partiích...Mimochodem Pentax umí i focení přes šachtu. Tahat se někde po lese s více skly bych nechtěl ani jeden teda.
Pro 6x6 dvojočky, tam ta Yashica bude fajn, stačí i ty starší bez expozimetru(Yashica D nebo Yashica MAT), ale s Yashinon(ne Yashikor) objektivem. A nebo Flexaret, nějaký novější model po servisu je taky bezvadný strojek.
Suma sumárum by bylo nejlepší asi jít do nějaké té dvojočky na začátek, pár filmů si vyzkoušet a pak třeba jít dál. Dvojočku můžeš prodat zpětně. Ale tak nějak si myslím, že to málokdo udělá(udělal).
#67
Publikováno 20 listopad 2023 - 17:14:29
Bronica?
Bronica - já už nechci přidávat do výběru, ale ubírat (ale už jsem se letmo díval, mrknu ještě jednou)
Tohle je pro mě momentálně velmi zajímavé vlákno, protože zrovna prožívám dilema, co si mám vybrat jako svůj první středoformát. Už jsem byl rozhodnutý pro RB67, ale včera jsem se z nějakého důvodu zasekl, jestli nejít do Hasselbladu, SL66, Yashica Mat 124G, případně Pentax 6x7.
Díky zdejším příspěvkům jsem tedy Hasselblad vyloučil. Pentax vypadá zajímavě, ale rád bych šachtový hledáček. SL66 vzhledem k ceně a pravděpodobné nemožnosti servisu také ne.
Současně nejsem plně rozhodnutý o formátu. Chtěl jsem 6x7, ale říkám si, že to proti 6x6 zas tak velký rozdíl není, ikdyž tu někteří píšou, že je to znát hodně.
Takže se asi rozhoduji mezi Yashica Mat 124G a Mamiya RB67 Pro SD. Rozum velí začít Yashicou, a trochu si ten středoformát osahat, nicméně pořád víc tíhnu k 6x7. Ale Yashica je menší a lehčí... atd. atd.. Je vidět, že se to ve mě hodně pere, a trochu se začínám bát, že ve finále skončím postupně u obou
Ten rozptyl v typech je teda pořádný! Odkud jsi? Nejlépe si někde ty stroje osahat a vyzkoušet, co vlastně by se ti líbilo víc. FotoŠkoda by mohl mít možná oboje zároveň. Osobně bych vsadil na Pentax nebo RB, pokud bych chtěl 6x7. Pokud bych fotil spíš portréty, tak ten otočnej zadek u RB je skvělá vlastnost a synchro čas pro blesk výhoda. Pentax má zase takové hezké podání u objektivů, hlavně v těch rozostřených partiích...Mimochodem Pentax umí i focení přes šachtu. Tahat se někde po lese s více skly bych nechtěl ani jeden teda.
Pro 6x6 dvojočky, tam ta Yashica bude fajn, stačí i ty starší bez expozimetru(Yashica D nebo Yashica MAT), ale s Yashinon(ne Yashikor) objektivem. A nebo Flexaret, nějaký novější model po servisu je taky bezvadný strojek.
Suma sumárum by bylo nejlepší asi jít do nějaké té dvojočky na začátek, pár filmů si vyzkoušet a pak třeba jít dál. Dvojočku můžeš prodat zpětně. Ale tak nějak si myslím, že to málokdo udělá(udělal).
Jsem z Prahy, FotoŠkodu tak nějak průběžně sleduju, ale ani jeden z těchto mnou vytipovaných přístrojů se tam poslední dobu neobjevil.
V plánu mám především portréty, takže by mi celkem i stačilo jedno sklo, ateliér zatím spíš ne, ale časem to je možný, ikdyž ne moc často
A ano, jak se znám, tak bych tu dvojočku při pořízení jiného stejně neprodal
#68
Publikováno 20 listopad 2023 - 18:59:05
Takže Mamiya C330 PRO?
#69
Publikováno 20 listopad 2023 - 19:09:26
Kdyby sis chtěl přece jen osahat ty Bronicy 6x6 (S2 a EC-TL2) se skly 40mm - 200mm, tak se ozvi do zpráv
(obojí bych případně i prodal, kdyby tě zaujaly)
#70
Publikováno 20 listopad 2023 - 20:24:08
Pánové a dost Nechci přidávat další přístroj, nad kterým budu hodiny přemýšlet a číst si o něm první poslední
Bronica - GS nemá otočná záda, takže tu vyřazuji.
Narazil jsem ale na SQ-A, a ta se mi teda líbí dost, akorát je to zas 6x6 (Jak je to u SQ-A s možnostmi servisu?)
(A taky to vše neznám, takže nevím, jaký je rozdíl mezi SQ-A, S2, EC-TL2, atp.)
No, pro mě bude asi nejdůležitější se rozhodnout, jaký formát (což je právě zatím ten zásadní problém) A pak už to nějak půjde. Samozřejmě nejradši bych si to vyzkoušel všechno
A taky teda dost záleží na bezporuchovosti, tzn. rád bych něco, co je nejméně náchylné na průsery
Případně jestli to tu v ČR umí někdo opravit (PhotoHelp dělá Mamiye a Bronicy, ale dělá někdo Yashicy?).
Na to, že jsem před pár dny měl naprosto jasno, se mi to docela zamotalo
#71
Publikováno 21 listopad 2023 - 00:07:18
Bronicy: všechny mají servis ve PhotoHelp (p. Kocián). Ty staré mechaniku dost složitou a nejsou díly, ale zase jsou těla k dispozici za pár korun. Když mi upadlo na zem tělo S2, tak nové v krásném stavu stálo i s dovozem a DPH asi 2500 Kč a staré zbylo na díly. EC-TL mi nedávno prošla kompletním servisem. Objektivy taky, to není problém.
S2 je čistě mechanická, EC přidává elektronicky řízenou závěrku místo hodinového strojku, EC-TL pak TTL měření, kdy čas ukazují na kraji matnice v šachtě (podobně jako kinofilmové přístroje, třeba Pentax ME Super) + časovou automatiku (čas "A"). EC-TL2 je novější a mírně ošizená EC-TL (neindikuje časy delší než 1/30, i když je na "A" měří správně). Všechny tyto mají plátěnou stěrbinovou závěrku v těle (1/1000) a automatický návrat zrcadla. Až od EC mají taky ruční sklopení zrcadla.
Objektivy mají všechny stejné, Nikkory a později vlastní Zenzanon. Přijdou mi dobré, třeb základní Nikkor 75/2,8 výborný, stejně Zenzanon 150/3,5, ale nedovedu srovnat s jinými. Objektivy jsou velmi "malé", protože jsou hodně uvnitř těla (zrcadlo se sklápí dolů, nebo je dělené), jsou čistě mechanické, bez závěrek a elektroniky.
Vzdáleně je ten systém trochu jako Hasselblady řady 200 vyráběné v 90. letech, akorát je to mnohem starší a víc kov, nikde žádný plast. Taky jsou o kousek větší a těžší než Hasselblady, tělo je ocel, ne hliník. Na ovládání mi přijdou hodně jednoduché, nemají složitosti s tím, co dříve natáhnout, kdy můžu a nemůžu sundat kazetu s filmem, jak film založit, nepotřebují jinou kazetu na 120 a jinou na 220 film ... přijdou mi dobře vymyšlené a jednoduché.
Pozdější opustily tu štěrbinovou závěrku v těle, ale ty neznám, to zase ctění kolegové
Já někdy rád měřím ručně, ale oceňuju to měření a režim preference clony v EC-TL, hlavně na diák. Ve spojení s šachtou, bez hranolu, to mnoho SF přístrojů neumí.
No a v neposlední řadě jsou tyhle staré Bronicy taky dost levné. Jak moc mají poruch by asi řekl pan Kocián, ale já o ničem moc neslyšel.
#72
Publikováno 21 listopad 2023 - 05:59:22
dovolím si doplnit bronicy s štěrbinou závěrkou. před s2 bylo z, d a s. první dvě jsou drahé a složité, esko se sehnat dá za podobné peníze jako s2(a). všechny tři ale mají jiné ostření (pouze tzv. malý bajonet, což v praxi většinou stačí) a také mají předskopení zrcadla. z nebo d jsou neskutečně drahý a složitý, esko už je relativně spolehlivé jako nástupci, jen je méně vidět na bazarech
nejčastější problém s, s2 a s2a (nevím, jak to mají ty první) je rozpadlé těsnění pod zrcadlem a matnicí. na to trpí prakticky každý kus na bazaru, nesedí pak zaostření s tím, co je vidět na matnici. mně pak třeba praskla pružina aretace spouště, je to prý občasná závada. pan kocián mi také oservisoval záda, kde byla špatná funkce třecí spojky a částečně počítadla snímků. celkem jsem dal za servis svého kusu 9500,-, což není zrovna nízká částka vzhledem k pořizovací ceně
před lety jsem měl rb67 a ta je co do robustnosti a spolehlivosti úplně někde jinde jak bronica. ale také je podstatně větší a těžší, hlavně jak začnou přibývat další objektivy v batohu. tam jsem řešil prakticky jen těsnění u kazet a to si může opravit asi každý doma sám, je to opravdu jednoduché a levné
#73
Publikováno 21 listopad 2023 - 08:06:35
Takže Mamiya C330 PRO?
Tak to je samozřejmě jediná správná varianta, která kombinuje výhody i nevýhody výše uvedených.
Pokud by měl tazatel zájem, rád předvedu s několika skly a příslušenstvím.
#74
Publikováno 21 listopad 2023 - 10:41:58
servis bronici SQ-A mi robil https://photohelp.cz/ , S2A zatial nepotreboval nic.
#75
Publikováno 21 listopad 2023 - 11:13:04
Já všem moc děkuji za sdílení svých znalostí a zkušeností!
A jak se říká, ráno moudřejší večera, tak mi došlo, že by pro mně omezující faktor mohla být minimální zaostřitelná vzdálenost. Což nebude problém u RB/RZ, ale u Yashicy Mat a Bronicy docela jo, a já si musím nejdřív ujasnit, jestli mi to vadí nebo ne (kromě toho formátu ještě). Čímž se dostávám k té C330, kde se dá ostřit od kratších vzdáleností a navíc se dá vyměnit objektiv (což sice neplánuju, ale kdo ví)
Každopádně - vzhledem k tomu že původně jsem byl rozhodnutý pro RB, tak mi vůbec nevadí čistě mechanický přístroj, byl jsem připraven na to měřit si expozici odděleně nějakým expozimetrem.
Děkuji také za nabídku možnosti vyzkoušení Bronicy a C300, budu nad tím uvažovat.
#76
Publikováno 21 listopad 2023 - 11:29:41
Pánové (duuri, Nimrod, Past), můžete mi prosím zde nebo do zprávy nasdílet info k servisu a cenám pana Kociána?
Co mě zajímá s ohledem na SQ-A:
- záda potřebují přetěsnit, sám jsem se snažil, ale prostě mi tam někde nevím kde teče světlo (je to vždy stejné místo),
- CLA těla SQ-A (mám už celkem 3 - něco jako záloha, kdyby odešla "elektronika"), jedno nejstarší tělo už se zdá, že jde celkem těžce převíjet negativ.
- objektivy - má smysl jednou za čas servisovat, když je tam elektronická závěrka?
- tělo a záda - má smysl pravidelně servisovat - třeba jednou za x let nebo jednou za xx negativů?
Zkusím se panu Kociánovi ozvat, ale indikace by mi pomohla.
Díky,
Dan
#77
Publikováno 21 listopad 2023 - 12:49:13
- tělo a záda - má smysl pravidelně servisovat - třeba jednou za x let nebo jednou za xx negativů?
Dan
Smysl to má. Kolik je těch xx negativů, se liší podle systému, podmínek používání apod. Někde jsem to info zahlédl, ale už si přesně nepamatuju. Jednalo se o zkušenosti z praxe od nějakého profi fotografa. Bylo to ve stovkách protažených filmů vzestupně od P-SIX přes Hass, Pentax 67, Mamiya RB. S tím, že odstup mezi Hassem a Pentax / Mamiya byl celkem velký. Tenkrát jsem z toho vyhodnotil, že Hass pro mě nebude. Bohužel k Bronice nic bližšího nevím.
#78
Publikováno 21 listopad 2023 - 13:33:11
- záda potřebují přetěsnit, sám jsem se snažil, ale prostě mi tam někde nevím kde teče světlo (je to vždy stejné místo),
to jsme dva…
#79
Publikováno 21 listopad 2023 - 15:00:16
#80
Publikováno 21 listopad 2023 - 15:55:05
hop: obrovská výhoda slr je to, že i když zaostříš na relativně malou vzdálenost, tak vidíš opravdu to, co fotíš. c330 je určitě úžasná, má nějak řešenou paralaxu, ale určitě neuvidíš přesně to, co bys měl pak na negativu. a to je za mě jedna z největších nevýhod c330. osobně bych dal přednost rb/rz67 nebo sl66, pokud bych chtěl měch. jinak u mamiye se celkem obtížně ostří na hyperfokální vzdálenost. odečítání z toho "grafu" je pro široká ohniska nereálné. sl66 má tohle velmi šikovně vyřešené vestavěnou výměnnou stupnicí pro každé dostupné ohnisko přímo na ostřícím kolečku a navíc má tilt, pokud se odmníváš, že ho využiješ
danz: nepomohu, mám jen s2a
ElJetelicek: pravděpodobně myslíš servuse http://www.temnakomo...ormat/?p=392993
achernar: já naopak spatřuji ve středním formátu velice šikovný kompromis, který sice není pro všechny situace ideální, ale pro mnohé ano. holt záleží na tom, co kdo fotí a jakým způsobem to provádí
#81
Publikováno 21 listopad 2023 - 18:13:59
Já mohu nabídnout bronicu s2a se záklaďákem a teleobjektivem 150 mm těsně po servisu u p. Kociána -(oprava cca 7000) levně, více přez SZ
#82
Publikováno 21 listopad 2023 - 18:20:29
Nimrod:
Ano, o té paralaxe vím, ale C330 to prý má nějak vyřešené, do jaké míry, to netuším, jak vlastně píšeš. Asi bych se toho ale zas tak nebál. Co se týká hyperfookální vzdálenosti u RB, primárně chci fotit portréty, takže by mě to nemuselo tolik trápit.
U SL66 mám prostě strach s možností závad, někde jsem četl, že je na to náchylná a servis tu asi není. Navíc i pořizovací cena je proti všemu ostatnímu, co mám v hledáčku, o kus výš. Tilt nevyužiju. Ale je to moc hezká mašinka.
achemar: Zajímavý pohled na ten rozdíl 6x6 vs 6x7, nicméně já se pomalu dostávám do stavu, že je mi to vlastně jedno, jestli budu mít to nebo to
V tuhle chvíli největší můj vnitřní boj je s tím, jestli potřebuju ostřit na méně jak 0,8-1 metr nebo ne.
Je tu prosím někdo z Prahy nebo okolí, kdo by mě nechal si osahat RB67 nebo RZ67, jen kvůli váze/velikosti/formfactoru?
A ještě jeden dotaz - Je velký rozdíl v tom, jak dobře se ostří ta C330 (případně Yashica MAT), RB67 a Bronica?
#83
Publikováno 21 listopad 2023 - 18:32:55
@hop: Pokud jde o ostření na blízko, tak Bronicy (ty "klasické", co znám já) jsou podle mě reálně bez problémů. Standard 75mm zaostří asi na 58cm (oficiálně 60 https://lens-db.com/...-75mm-f28-1959/), kdežto taková Yashica Mat s 80mm až od 1m. Širokáče 40 a 50 mm pak ostří asi od 30cm. Jedině snad Nikkor 200mm druhé verze má trochu nepříjemné minimum 3,3m, což jde ale řešit mezikroužkem. Nebo jiným portrétním objektivem
Mezikroužky jsou snadno dostupné, stejně tak i reverzní kroužek a dokonce existují i měchy s pohyby pro makro.
#84
Publikováno 21 listopad 2023 - 19:00:59
#85
Publikováno 21 listopad 2023 - 19:23:40
Blbě jsem se vyjádřil... Chci ty portréty fotit na standardní 75-80mm objektiv (U RB67 spíš ta 90mm), nechci je mít až tak moc odizolované od pozadí, chci tam mít trošku i okolní prostor, takže delší skla spíš ne.
Ale kdybych s tím chtěl někdy udělat detailnější portrét, tak... pokud to dobře odhaduju, tak při minimální zaostřitelné vzdálenosti u TLRs a Bronicy se dostanu tak na portrét hlava-prsa, blíž už ne.
Ano, taky si říkám, že to nakonec nebude tak žhavý a bude to stačit, a blíž nebudu mít potřebu jít.
Jinak teda nějakými dalšími mezikroužky a měchy si to komplikovat nechci, rád bych jednoduchý setup, tzn. jeden, max. dva objektivy, stejně jako to mám na 35mm, kde si bohatě vystačím s 35 a 50mm skly.
#86
Publikováno 21 listopad 2023 - 19:41:15
#87
Publikováno 21 listopad 2023 - 19:57:02
Jojo, širokáč... portrét postavy ... a z útlé dámské nožky v popředí je najednou pětačtyřicítka.
Trpí tím i portrétovaní a fotky v mnoha časopisech ....
#88
Publikováno 21 listopad 2023 - 20:10:16
Jestli se nepletu, tak s 80-90mm na středním formátu jsem někde na 40-45mm na kinofilmu. To mi jako širokáč nepřijde
#89
Publikováno 21 listopad 2023 - 21:38:26
#90
Publikováno 22 listopad 2023 - 08:34:27
hop: obrovská výhoda slr je to, že i když zaostříš na relativně malou vzdálenost, tak vidíš opravdu to, co fotíš. c330 je určitě úžasná, má nějak řešenou paralaxu, ale určitě neuvidíš přesně to, co bys měl pak na negativu. a to je za mě jedna z největších nevýhod c330. osobně bych dal přednost rb/rz67 nebo sl66, pokud bych chtěl měch. jinak u mamiye se celkem obtížně ostří na hyperfokální vzdálenost. odečítání z toho "grafu" je pro široká ohniska nereálné. sl66 má tohle velmi šikovně vyřešené vestavěnou výměnnou stupnicí pro každé dostupné ohnisko přímo na ostřícím kolečku a navíc má tilt, pokud se odmníváš, že ho využiješ
danz: nepomohu, mám jen s2a
ElJetelicek: pravděpodobně myslíš servuse http://www.temnakomo...ormat/?p=392993
achernar: já naopak spatřuji ve středním formátu velice šikovný kompromis, který sice není pro všechny situace ideální, ale pro mnohé ano. holt záleží na tom, co kdo fotí a jakým způsobem to provádí
Je to tak, proto jsem psal, že to spojuje výhody i nevýhody.
S tou paralaxou u C330 to není tak horké, jak by se mohlo zdát. Korekce paralaxy je pro bližší než normální zaostření hezky názorná pomocí jezdce po levé straně hledáčku. Pro ještě bližší ostření na makro apod. je k dispozici udělátor zvaný Paramender, který šoupe celý aparát nahoru/dolů přesně o těch 5 cm rozdílu pozice mezi snímacím a koukacím objektivem. Funguje to dobře. Samozřejmě na stativu, ale u snímků, kde už ta paralaxa je tak výrazná, mi to přijde tak nějak automatické. Kolega hop píše, že by rád fotil portréty. Tam tam paralaxa při focení delším než normálním objektivem nehraje celkem roli. A pokud bude fotit základní osmdestátkou tak na blízko, kde by to mohlo vadit, už bude obličej vlivem perspektivy deformovaný. Osobně jsem fotil ohniskem 135 a při portrétu obličej + ramena se tam ten jezdec snad ani v hledáčku neobjeví. Je dobré nezapomenout se změnou ohniska nezapomenout přepnout na levém boku těla přístroje zastřovací stupnici pro dané ohnisko, je to spřaženo s indikací právě té paralaxy v hledáčku a pro každé ohnisko se to liší, dost výrazně.
Což mě přivádí k tomu ostření. U C330F je pro každý objektiv otočná stupnice zaostření na boku těla přístroje. Pro normální objektivy celkem snadno odečitatelné hodnoty i dále než 2 m, pro širší už je to pravda obtížné. Tady se taky projevuje nevýhoda zaostřování měchem. Se šnekovým ostřením na jiných systémech a stupnicí na objektivu je to výrazně lepší. Ale tak nějak celkově ten systém není úplně nejvhodnější na práci s extra širokým záběrem. Omezenáí velikosti(průměru) čoček vlivem TLR konstrukce prostě nejde obejít. Nejširší ohnisko je 55. Většina SF systémů umí širší záběr.
Jak píše kolega Achernar, pro přirozené podání u portrétu je ideál 85 u kinofilmu. U 6x6 tomu odpovídá cca 135 mm(horizontálně). Nutno brát s rezervou, protože čtverec má nahoře o kus víc plochy proti obdélníku. Ale cokoliv Mezi 135 a 180 bude tak akorát. Pro Mamiya C systém tam je k dispozici buď 135/4.5 nebo 180/4.5.
#91
Publikováno 22 listopad 2023 - 09:57:33
No, širokáč to vyloženě není, ale na portréty zblízka se to opravdu nehodí. To portrétní ohnisko musí odpovídat tak 75 až 100 mm u kinofilmu. Ideál je 85. I obyčejná padesátka, tedy záklaďák, je k tomu nevhodná, natož cokoliv kratšího. Je to všeobecný nešvar, který se, myslím, přenesl z módní fotografie, kde se takové věci někdy v osmdesátých a devadesátých letech začaly používat záměrně. Samozřejmě i s něčím takovým lze tvůrčím způsobem pracovat, ale to bych považoval za okrajové řešení.
Ono ta deformace obličeje vlivem krátkého ohniska působí ve většině případu jako zeštíhlení, což nemusí být na škodu. Ovšem zvětšuje se nos, což zase na škodu bývává…
#92
Publikováno 22 listopad 2023 - 09:59:10
No, širokáč to vyloženě není, ale na portréty zblízka se to opravdu nehodí. To portrétní ohnisko musí odpovídat tak 75 až 100 mm u kinofilmu. Ideál je 85. I obyčejná padesátka, tedy záklaďák, je k tomu nevhodná, natož cokoliv kratšího. Je to všeobecný nešvar, který se, myslím, přenesl z módní fotografie, kde se takové věci někdy v osmdesátých a devadesátých letech začaly používat záměrně. Samozřejmě i s něčím takovým lze tvůrčím způsobem pracovat, ale to bych považoval za okrajové řešení.
Ono ta deformace obličeje vlivem krátkého ohniska působí ve většině případu jako zeštíhlení, což nemusí být na škodu. Ovšem zvětšuje se nos, což zase na škodu bývává…
Přesně tak. U některých obličejů to je mezi Skyllou a Charybdou.
#93
Publikováno 22 listopad 2023 - 10:00:10
Děkuji! To je přesně ono!
#94
Publikováno 22 listopad 2023 - 10:42:34
Pro takto nevyhranene, nerozhodnute a zatim nezkusene nadsence pro stredni format bych z tohoto vyberu rozhodne doporucil tu TLR Yashicu (s neposkrabanym Yashinonem), close-up potrety bych resil 1. sadou predsadkovych cocek (0,5 m - 1 m), ktere jsou pro ten jeji (bay I) bajonet celkem dostupne. Je to za me stale bezkonkurencne nejlepsi fotak, co se tyce pomeru cena-vykon (vc. spolehlivosti a dostupneho servisu), ktery znam.
Od tohoto bych se odpichnul, vyzkousel si ctverec, 80mm objektiv, potrebu "ostreni na min nez metr", vyhody a nevyhody TLR - hmotnost, paralaxa, prace s barevnymi filtry.. a pak bych zkousel neco jineho (abych pak mozna zjistil, ze si na cesty stejne vzdycky balim tu Yashicu )
P67, RZ67, hassy SL66 atd. jsou uzasne fotaky a jsou naprosto idealni na teoretizovani, premitani, vahani a sneni. Yashica (ac oskliva, jednoducha a levna) je oproti tomu idealni na pozitovani fotografii.
#95
Publikováno 22 listopad 2023 - 10:49:18
Pro takto nevyhranene, nerozhodnute a zatim nezkusene nadsence pro stredni format bych z tohoto vyberu rozhodne doporucil tu TLR Yashicu (s neposkrabanym Yashinonem), close-up potrety bych resil 1. sadou predsadkovych cocek (0,5 m - 1 m), ktere jsou pro ten jeji (bay I) bajonet celkem dostupne. Je to za me stale bezkonkurencne nejlepsi fotak, co se tyce pomeru cena-vykon (vc. spolehlivosti a dostupneho servisu), ktery znam.
Od tohoto bych se odpichnul, vyzkousel si ctverec, 80mm objektiv, potrebu "ostreni na min nez metr", vyhody a nevyhody TLR - hmotnost, paralaxa, prace s barevnymi filtry.. a pak bych zkousel neco jineho (abych pak mozna zjistil, ze si na cesty stejne vzdycky balim tu Yashicu )
P67, RZ67, hassy SL66 atd. jsou uzasne fotaky a jsou naprosto idealni na teoretizovani, premitani, vahani a sneni. Yashica (ac oskliva, jednoducha a levna) je oproti tomu idealni na pozitovani fotografii.
Souhlas. Jenom nesouhlasím, že je ošklivá! Ve verzi MAT nebo D je vyloženě pěkná. Pěkná kopie Rolleiflex Automat.
Který osvědčený servis na Yashiku lze doporučit? Hodil by se mi.
#96
Publikováno 22 listopad 2023 - 10:55:45
Naprosto souhlasím.
P67, RZ67, hassy SL66 atd. jsou uzasne fotaky a jsou naprosto idealni na teoretizovani, premitani, vahani a sneni. Yashica (ac oskliva, jednoducha a levna) je oproti tomu idealni na pozitovani fotografii.
#97
Publikováno 22 listopad 2023 - 11:12:38
Ono s těmi systémy lze vyfotit (skoro) úplně všechno. A jsou to opravdu systémy. Což může být nevýhoda. Pořád je co dokupovat a rozšiřovat, po čem bažit. K Yashice toho člověk moc nedokoupí a je to vlastně dobře. Výše horuju za C330F, ale když se nad tím zamyslím, stejně tam mám většinu času tu 80/2.8. Když přehodím na 65/3.5, často to pak při zpracování mám problém rozlišit. 135/4.5 použiju zřídka. Ale bažím po 180/4.5.
Osobně mi přijde dvojočka výborná na lidi. Jeden, ideálně na dva, maximálně tři. A něco jiného s tím asi neumím moc dobře fotit. Jsem si tedy myslel. Ale hrabal jsem se o víkendu v komoře a vypadla na mě fotka podzimní krajiny, focená právě kdysi tou Yashikou a je tam všechno jak má být.
#98
Publikováno 22 listopad 2023 - 11:20:54
Jenom nesouhlasím, že je ošklivá! Ve verzi MAT nebo D je vyloženě pěkná. Pěkná kopie Rolleiflex Automat.
Který osvědčený servis na Yashiku lze doporučit? Hodil by se mi.
Pravda! Pardon, myslel jsem MAT124G D/MAT se mi taky zdaji hezke. Samozrejme otazka vkusu. Treba i ta 124G se muze nekomu libit.
Servis mi delaval pan Blazek (NJ).. nejak jsem z jeho slov pochopil, ze servis Yashicy je pomerne jednoduchy a zvladaji ho ti, kteri delaji Flexarety nebo starsi Rolleie. Ale muze to byt nejaka interpretace meho predsudku.
#99
Publikováno 22 listopad 2023 - 11:27:44
Jenom nesouhlasím, že je ošklivá! Ve verzi MAT nebo D je vyloženě pěkná. Pěkná kopie Rolleiflex Automat.
Který osvědčený servis na Yashiku lze doporučit? Hodil by se mi.
Pravda! Pardon, myslel jsem MAT124G D/MAT se mi taky zdaji hezke. Samozrejme otazka vkusu. Treba i ta 124G se muze nekomu libit.
Servis mi delaval pan Blazek (NJ).. nejak jsem z jeho slov pochopil, ze servis Yashicy je pomerne jednoduchy a zvladaji ho ti, kteri delaji Flexarety nebo starsi Rolleie. Ale muze to byt nejaka interpretace meho predsudku.
Díky za info. Moje je nemocná po pádu(standarta s objektivy není v ose, mám z toho něchtěný swing) a bohužel jsem prošvihnul dobu, kdy by mi ji opravil pan Doležal, měl i náhradní díly nutné k tomu. Zkusím pana Blažka, třeba budu mít kliku nebo by se to dalo z nějakého vraku použít.
#100
Publikováno 22 listopad 2023 - 13:22:31
Člověče, přesně tuhle zkušenost jsem udělal taky. Rolleie mám vyloženě na focení lidí, nic jiného s tím fotit neumím a vlastně by mě nic jiného ani nenapadlo fotit. Vždycky si říkám, že je to škoda, protože je to skvělá kamera, má to fantastické podání a pod zvětšovákem s tím narozdíl od kinofilmu není práce, ale z těch portrétů se nehnu. Přitom bych s tím úplně v klidu mohl fotit cokoli, kam se pak tahám s velkým formátem. Resp. netahám, protože jsem línej a tak tu fotku neudělám; namísto toho bych ji mohl udělat rolleiflexem, který občas nosím.Osobně mi přijde dvojočka výborná na lidi. Jeden, ideálně na dva, maximálně tři. A něco jiného s tím asi neumím moc dobře fotit. Jsem si tedy myslel. Ale hrabal jsem se o víkendu v komoře a vypadla na mě fotka podzimní krajiny, focená právě kdysi tou Yashikou a je tam všechno jak má být.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních