
#51
Publikováno 21 březen 2025 - 09:37:04
#52
Publikováno 22 březen 2025 - 16:55:44
Přidal jsem do souborů podrobný popis testování bezpečnosti osvětlení - technický list od Ilfordu (safelight.cz). Dodržení postupu je důležité, výše uvedené metody nestačí. Papír v první fázi nežádoucího osvětlení ztrácí kontrast, i když to na prostém testu (bez předosvětlení) není poznat. V tom datasheetu je to podrobně popsáno. Do určité hodnoty osvětlení, dokud není překročena prahová hodnota, papír netmavne, dochází však k senzibilizaci s uvedenými důsledky pro kontrast (proto se někdy používá preflash). Mně se osvědčily LED 650 nm, v komoře je světla, že ho musím tlumit a test na předosvitnutém papíře je i po 15 min. bez jakékoli stopy zakrytého přechodu. Klasické červené LED (např. pásky) mají kratší vlnovou délku a není na ně spoleh, ale použít se obvykle dají, záleží na konkrétním papíru. LED nesvítí pouze svojí vlnovou délkou, mají rozptyl na obě strany (asi jako normální rozdělení) a hlavně velmi málo vyzařují i jiné vlnové délky, které se dají případně odfiltrovat opticky. U těch mých 650 nm to není nutné. Ovšem každý výrobce to může mít jinak.
#53
Publikováno 23 březen 2025 - 13:56:05
Kdyby někdo hledal jednoduché řešení, někdo tady mi poradil LED žárovky od české firmy NBB:
https://eshop.nbb.cz...a~250656040.htm
S papíry Foma úplně bez problému.
#54
Publikováno 23 březen 2025 - 19:59:35
Přesně toto používám a funguje, je to bezpečné, levné, jednoduché.
#55
Publikováno 24 březen 2025 - 17:50:50
Pokud to funguje, tak je skvělé, že to má normální patici E27 a dá se použít jakákoliv lampička. Na druhou stranu, jedná se o ozdobnou žárovku, která rozhodně není určena k osvětlení fotokomory a spektrální složení není známé ani garantované. Žárovka se vyrábí ve více barvách a je docela možné, že jde o stále stejnou bílou LED žárovku, jenom s baňkou obarvenou na žádanou barvu. Ono nejde jenom o to, zajistit osvětlení, které neuškodí fotopapírům, což je kombinace spektrálního složení a intenzity světla. Cílem by mělo být dosáhnout co nejvyšší úrovně osvětlení, které neuškodí fotopapírům. A tedy spektrálního složení světla, kde přechod mezi oblastí vlnových délek ohrožujících fotopapíry a "červenou oblastí" je co nejstrmější, respektive s minimálním podílem světla pod kritickou vlnovou délkou. Zdá se mi, že použití LED, které přímo vyzařují pouze červené světlo, případně s nějakou dodatečnou filtrací, může zajistit podstatně vyšší úroveň osvětlení bez rizika ohrožení fotopapírů.
#56
Publikováno 24 březen 2025 - 22:18:28
Když to tak čtu .. já bych to celé zase až tak moc nehrotil, co si vzpomínám, zvětšovali jsme s tatíkem v koupelně, kde se pod dveře hodil srolovaný hadr a svítilo se malou 'párwattovou' lampičkou, kde přes žárovku byla položená uříznutá flaška od piva (hnědá, ne zelená ;] ..) a jak se to pěkně zvětšovalo!
#57
Publikováno 24 březen 2025 - 22:58:24
Spachal, on 24 Mar 2025 - 21:18, said:
Když to tak čtu .. já bych to celé zase až tak moc nehrotil, co si vzpomínám, zvětšovali jsme s tatíkem v koupelně, kde se pod dveře hodil srolovaný hadr a svítilo se malou 'párwattovou' lampičkou, kde přes žárovku byla položená uříznutá flaška od piva (hnědá, ne zelená ;] ..) a jak se to pěkně zvětšovalo!
Přidám svou metodu z doby před 30-40 lety - stolní lampička zastrčená do červeného šusťákového kletru. Tenkrát vyvolávání v koupelně, rodinné foto do max. 13x18 cm, ale výsledky snad lepší, než co se snažím teď ... Žádné šedivky to snad nebyly.
#58
Publikováno 24 březen 2025 - 23:58:22
hádám to byly pevné gradace - multigradační papíry jsou citlivější
= vždy vyzkoušet
aniž bych samozřejmě krotil kutilské nápady československé i porevoluční!
nyní bádám kupříkladu nad rotačním vyvoláním v tanku, který se nepohybuje no pořád je co vymýšlet
#59
Publikováno 25 březen 2025 - 11:48:59
LuzJi, on 24 Mar 2025 - 21:58, said:
Přidám svou metodu z doby před 30-40 lety - stolní lampička zastrčená do červeného šusťákového kletru. Tenkrát vyvolávání v koupelně, rodinné foto do max. 13x18 cm, ale výsledky snad lepší, než co se snažím teď ... Žádné šedivky to snad nebyly.
Je to tak, doba by i v mém případě odpovídala :]. Měla pivo-lampička nějaký vliv na papíry? Zcela jistě ano. Vadilo to? V tomto případě zcela jistě ne. Byl jsem čerstvě na střední, měl k dispozici Prakticu s Heliosem a byl jsem v tomto směru za krále, fotil jsem kde co a spolužáci byli nadšení, že mají z bramborových brigád a podobných akcí fotky. Materiál stál pár korun.. I když byly fotky šedo-šedé, i když byl negativ poškrábaný, prostě to nijak nevadilo. Dnes už bych se snažil o vyšší kvalitu, ale přírodaví, zda se ke zvětšování ještě někdy dostanu, zatím to pro mě končí vyvolaným svitkem.
#60
Publikováno 25 březen 2025 - 15:32:33
Nepochybně je možné všechno více či méně odfláknout a ošidit. Nepochybně je příjemné vzpomínat na dávné časy. Můj první "zvětšovák" byl dětský bakelitový diaprojektor přivázaný provázkem na bok skříňky.
Ale k věci, snažil jsem se technicky popsat, jak by šlo dosáhnout relativně větší hladiny osvětlení ve fotokomoře, aniž by to ohrožovalo fotopapíry nežádoucím závojem. Pokud to někoho přeci jen zaujalo,
přidávám citaci z technických listů dvou typických fotopapírů:
#61
Publikováno 25 březen 2025 - 15:54:16
Black2684, on 25 Mar 2025 - 14:32, said:
Pokud mě nebudete mít za cvoka, řešením by mohlo být také osvětlení laserem, který dává opravdu čistě monochromatické světlo, samozřejmě po dokonalém rozptýlení.
To jsem si taky myslel. Bohužel i laser 650 nm má na papíry vliv, moc se to neliší od 650 nm LEDek.
#62
Publikováno 26 březen 2025 - 13:50:02
Black2684, on 24 Mar 2025 - 16:50, said:
Pokud to funguje, tak je skvělé, že to má normální patici E27 a dá se použít jakákoliv lampička. Na druhou stranu, jedná se o ozdobnou žárovku, která rozhodně není určena k osvětlení fotokomory a spektrální složení není známé ani garantované. Žárovka se vyrábí ve více barvách a je docela možné, že jde o stále stejnou bílou LED žárovku, jenom s baňkou obarvenou na žádanou barvu. Ono nejde jenom o to, zajistit osvětlení, které neuškodí fotopapírům, což je kombinace spektrálního složení a intenzity světla. Cílem by mělo být dosáhnout co nejvyšší úrovně osvětlení, které neuškodí fotopapírům. A tedy spektrálního složení světla, kde přechod mezi oblastí vlnových délek ohrožujících fotopapíry a "červenou oblastí" je co nejstrmější, respektive s minimálním podílem světla pod kritickou vlnovou délkou. Zdá se mi, že použití LED, které přímo vyzařují pouze červené světlo, případně s nějakou dodatečnou filtrací, může zajistit podstatně vyšší úroveň osvětlení bez rizika ohrožení fotopapírů.
Tyhle NBB žárovky jsem koupil jak s výkonem 1W, tak s výkonem 5W. U té 5W jsem měl v komoře světla až nepříjemně hodně a při 10 minutovém testu jsem na papírech pozoroval lehký závoj.
Nyní v komoře používám 2x 1W, více světla jsem v komoře nikdy neměl a na papíru se po 10 minutách neukáže žádná změna.
To mi ke spokojené práci stačí a neřeším spektrální složení...
#63
Publikováno 31 březen 2025 - 12:28:38
#64
Publikováno 1 duben 2025 - 02:52:42
V tomto článku je problematika osvětlení fotokomory důkladně rozebrána. Autor výrazně preferuje červené LED a vysvětluje, proč jsou lepší, než klasické žárovky s červeným filtrem.
https://lensnotes.co...room/safelight/
Nebudu tu plakátovat citace, doporučuju přečíst, i google překlad je dobře srozumitelný.
#65
Publikováno 1 duben 2025 - 06:49:19
Black2684, on 01 Apr 2025 - 01:52, said:
V tomto článku je problematika osvětlení fotokomory důkladně rozebrána. Autor výrazně preferuje červené LED a vysvětluje, proč jsou lepší, než klasické žárovky s červeným filtrem.
https://lensnotes.co...room/safelight/
Nebudu tu plakátovat citace, doporučuju přečíst, i google překlad je dobře srozumitelný.
Článek je především dlouhý. A to tak dlouhý, že kdyby byl o polovinu kratší, je pořád moc dlouhý. Konec citace Divadla Sklep.
Zajímavá je informace o blednutí filtrů a žárovek. Jinak to je takový kompilát informací, co se dají leckde najít. Skoro až AI souhrn, když to přeženu. Daleko lepší by bylo, kdyby ta tvrzení byla podpořena praktickými testy - například ten vybledlý filtr v porovnání s novým. Nebo i uvedení jiného příkladu než Ilford Multigrade. Taková Foma Variant je háklivější na spektrum. Takže tam by se dalo taky udělat srovnání a vůbec nějaký konkrétní test se zadání vzdálenosti od zdroje a dobou vystavení papíru tomu světlu.
Jinak zrovna Ilford má na svých stránkách informace ohledně různých barev filtrů košatěji rozvedené.
Moc pěkný dokument je např. tento: https://www.ilfordph...05/product/613/ Jsou tam i pěkně vyvedené absorpční křivky. Nechci dělat chytrého, ale je z nich přesně vidět, jak (ne)dokonale ten filtr pracuje. Zdravím Jiřího do Plzně.
#66
Publikováno 4 duben 2025 - 14:11:37
Díky za zajímavý odkaz. Ale moc tomu nerozumím. Průběh 915 je O.K. Ale co ta SL1 ? Denzita v propustném pásmu větší, než 2,5 - co to má být ? Když měří denzitu asi do 3,2 tak se nic nedozvíme. Rozhoduje poměr mezi propustným a blokovaným pásmem. Já bych si graf představoval nějak takhle, to mi dává informaci, jak ten filtr funguje.
https://www.fomei.co...25-c3c536387844
#67
Publikováno 4 duben 2025 - 14:16:06
Radši sem dám přímo obrázek, ne každému se chce klikat na odkazy...
Přiložený soubor (y)
#68
Publikováno 4 duben 2025 - 19:43:35
Black2684, on 04 Apr 2025 - 13:11, said:
Díky za zajímavý odkaz. Ale moc tomu nerozumím. Průběh 915 je O.K. Ale co ta SL1 ? Denzita v propustném pásmu větší, než 2,5 - co to má být ? Když měří denzitu asi do 3,2 tak se nic nedozvíme. Rozhoduje poměr mezi propustným a blokovaným pásmem. Já bych si graf představoval nějak takhle, to mi dává informaci, jak ten filtr funguje.
https://www.fomei.co...25-c3c536387844
Určitě neuškodí si zopakovat, co je to denzita, opacita a transmisivita a v jakém jsou vztahu;)
#69
Publikováno 6 duben 2025 - 01:49:01
Tak já to zkusím, jestli se mýlím, tak mě prosím oprav.
Denzita (optická hustota) říká, jak moc daný vzorek brání průchodu světla (určité vlnové délky). Je to v logaritmickém měřítku, takže D=0 je pro zcela průhledný materiál, D=1 zeslabuje 10x, D=2 zeslabuje 100x, D=3 zeslabuje tisíckrát atd.
Transmisivita říká, jak velký podíl světla (určité vlnové délky) projde vzorkem. Může tedy nabývat hodnot od nuly (neprojde nic) do 1 (projde všechno) a často se udává v procentech.
Takže v grafu, který jsem nalinkoval, na 650 nm projde nějakých 78% , zatímco pod 580 nm neprojde skoro nic. Ten graf je velice názorný, ale uznávám, že z něj nejde poznat, jestli v zádržném pásmu projde setina nebo tisícina.
To by šlo vyřešit tabulkou, kde by byly hodnoty v číselné podobě.
Výhoda density je v tom, že díky logaritmickému měřítku umožňuje v grafu vyjádřit i velmi malé hodnoty transmisivity. Proto se denzita používá třeba v senzitometrii pro zčernání filmu nebo v popisu schopností scanneru při digitalizaci negativů.
A teď zpátky k tomu ilfordu. Filtr 915 se mi líbí proto, že (odhadem z grafu) na 650 nm projde cca 60% a pro delší vlnové délky ještě více. Naopak pod asi 580 nm je densita větší než 3, tedy projde méně, než jedna tisícina.
Ale pro SL1 se dá z grafu vyčíst jenom to, že rozdíl density v zádržném a propustném pásmu je větší, než 0,5. Tedy poměr asi 1:3. Ono to v reálu bude víc, ale protože graf končí někde na D=3,2 nedozvíme se o kolik. A densita v propustném pásmu je tak vysoká, že ze zdroje světla projde jenom nepatrná část i v tom neškodném červeném pásmu.
Existuje pro to nějaké rozumné vysvětlení ?
#70
Publikováno 6 duben 2025 - 11:28:37
Nicméně proti žízni po poznání nic nemám.
#71
Publikováno 8 duben 2025 - 00:15:31
Ano, baví mě prozkoumat věci do hloubky. Konzultoval jsem problém s AI a dostal doporučení na narrow bandwidth RED LED, což ovšem vede na LED, které nejsou úplně levné.
https://cz.farnell.c...55lm/dp/2470244
https://www.we-onlin...0353RS74500.pdf
Opravdu mají krásně úzké pásmo vyzařování (strana 3), ale zdá se, že běžně dostupné červené LED s dodatečnou filtrací dají srovnatelný výsledek za výhodnější cenu.
Tak se asi musíme podívat, jaké je skutečné spektrum té které LED a nespoléhat se, že červená nemůže mít spodní postranní pásmo širší.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních