Živelní pohroma, lupič, uklízivá manželka/družka, všetečné děti, to jsou neblazí činitelé potenciálně ohrožující naše dílo. Bez ohledu na jeho uměleckou hodnotu k němu máme obvykle úzký citový vztah a zpravidla o něj nechceme přijít, pokud o jeho likvidaci nerozhodneme my sami.
Rád bych věděl, jaký postoj k této problematice zaujímají zdejší ostřílení praktikové fotochemické fotografie. Je běžnější spoléhat na nízkou pravděpodobnost ztráty díla, a v případě nejhoršího být připraven ztrátu oplakat a jít dál, nebo je zcela relevantní zálohovat?
Pokud zálohovat, existují různé technologické možnosti.
V nejjednodušším případě, pokud pracujeme procesem negativ-pozitiv, přirozeně vzniká z negativu zvětšenina, takže snímek pak existuje ve dvou exemplářích - v negativu a ve zvětšenině. Při ztrátě zvětšeniny stále existuje negativ. Při ztrátě negativu stále existuje zvětšenina, ale už s určitou informační ztrátou. Ale aspoň něco. Je také možné udělat z negativu více zvětšenin a ty mít uložené odděleně, a tím zabezpečení posílit.
Pak existuje dokonalejší možnost - duplikace negativu jeho kontaktním kopírováním na speciální duplikační materiál, čímž se vytvoří bezpečnostní kopie negativu, kvalitou mu velmi blízká. Předpokládám, že tato cesta je ale vyhrazena pouze profesionální sféře a z vás ji praktikuje málokdo. Orwo a Kodak myslím vyrábí tento materiál pro profesionální odběratele.
Digitální skenování negativů nebo fotografií je další možností, jak získat bezpečnostní kopii. Problematický je ale analogový výstup digitálního skenu, v případě, že došlo ke zničení originálu a my chceme tuto digitální zálohu použít. Z amatérovi dostupných metod je nejkvalitnější výstup z fotochemického fotolabu. Získání filmového negativu z digitálních dat by bylo ideální, je ale amatérovi prakticky nedostupné. Navíc je metoda digitalizace opředena nádechem kontroverze mezi pravověrnými.
I když nejsem hyperproduktivní umělec, cítím potřebu vypořádat se s touto otázkou, proto budu vděčný za vaše názory a vlastní praktické postřehy a zkušenosti.