RA4 Papír
#1
Publikováno 26 listopad 2021 - 17:49:17
#2
Publikováno 26 listopad 2021 - 22:41:25
Není to otázka spíš na bazar, než na nové vlákno? Já vím, že moderátoři jsou neaktivní, ale stejně
#3
Publikováno 27 listopad 2021 - 09:13:11
#4
Publikováno 27 listopad 2021 - 10:37:50
Stejně tak se dá říct - kromě Tvého vlákna je tu ještě dalších alespoň 6 vláken, kde je v názvu RA4 nebo barevný papír. Jistě jsi to zjistil sám.
Není nic snadnějšího, než dát svůj dotaz do některého z nich.
Je ale pravda, že do zdejšího bazaru až tak moc příchozích nezavítá. Asi by byla větší šance se poptat třeba na Paladixu či v jiném bazaru.
Že sem chodí málo lidí může možná být i proto, že se řadě lidí špatně hledá cíl z důvodu ne/přehlednosti té hromady vláken ...
#5
Publikováno 28 listopad 2021 - 20:38:05
Mám. Kdyžtak napiš SZ.
#6
Publikováno 29 listopad 2021 - 09:36:48
#7
Publikováno 29 listopad 2021 - 11:14:26
Díky, píšu. Mezi tím jsem zjistil, že z role nemusím řezat po tmě, takže asi koupím roli. Ale píšu i tak!)
ono se dá pracovat s barevným papírem při světle? jo řezání z role po tmě je peklo
#8
Publikováno 29 listopad 2021 - 17:24:04
Ne bohuzel ne... sice v technicke specifikaci se mluvi o "jantarovych diodach" ale tady se bavime o osvetleni treba osvitovych hodin, nebo ovladacu RA4 procesoru. V zadnem priprade dioda na svetlo... barevne papiry jsou o dost citlivejsi nez cernobile a i odraz z okraju bileho ramecku pri zvetsovani je dokaze zatahnout.
Druhe bohuzel je jejich trvanlivost vs prodej v rolich. Neni takovy problem si po tme narezat treba 30 listru z role do obalu, problem je ze si musis koupit roli ktera ma od 88m az po 160m zalezi na druhu papiru...a pokud nejsi minilab, tak ti trva to spotrebovat. Pokud ses este treba uchyl jako ja a musis mit doma skladem 8 druhu papiru... prestavas to stihat.
Barevny papir extremne rychle starne za 2-3 roky uz viditelne zloutne...tzn. podlozka papiru zacina zloutnout. Diky bohu nedochazi k destaturaci barev ale spise se tam dere ta zluta, ktera se logicky moc neda odfiltrovat. A to je spojene hlavne s typem papiru Fuji je obecne vic chladnejsi a ma takovou "nemocnicni bilou" kdezto kodak je vic do "slonovinove" takze u fuji to neni tak drasticke... samozrejme po x letech je to uz stejne.
Obecne doporucuji spise povrchy Polomat, Lesk, Lustre...atd... ma to pak vetsi stavu... cim matnejsi povrch tim zdechlejsi barvy....
A pak sou uz ruzne specialni druhy...kodak photo book tenky bez potisku, pekny povrch... nebo Fuji DPII pearl ala kodak metallic... je tam vrstva titanium dioxide a ma kovovy vzhled... ty maj obecne nejzarivejsi barvy...
Urcite obecne plati ze Fuji Crystal Archive a Kodak Royal jsou levnejsi spotrebni varianty a zloutnou rychleji nez treba Kodak Endura Premiere nebo Fuji Crystal Archive Supreme
Kdo chce delat barvu casto, tak se roli nevyhne... ale bude muset toho delat dost...
#9
Publikováno 29 listopad 2021 - 20:54:46
Jo, barva se dá dělat i při světle. Mám Osram Duka a není s tím problém, mám naprosto bílé okraje. Ostatní zdroje světla si člověk musí ohlídat.
Je to takový mýtus, že to nejde.
Chci koupit roli na formát 40x50. Takže Roli 61x5000. Spotřeba a cena mi nevadí. Jen je momentálně skladem (v abcfoto) jen Fuji CA DPF II. Má někdo zkušenost?
A nemá někdo zkušenost s dvoulázňovou chemií Adox RA4? Není tam stabilizér.
#10
Publikováno 29 listopad 2021 - 21:34:21
Je fajn, že to jde i při ochranném osvětlení. Možná to chce najít tu správnou vlnovou délku. Osram duka - jakou má spektrální charakteristiku?
#11
Publikováno 29 listopad 2021 - 22:12:08
To si musíte vygooglit. Já od toho nemám manuál a ručně jsem to neměřil. Taky mám LED Heiland světlo a s tím by to taky mělo jít. Ale nezkoušel jsem to ještě.
#12
Publikováno 29 listopad 2021 - 22:19:34
V Osramu Duka je sodíková výbojka a nějaký filtr před ní. Sodíkovka sama o sobě má dost široké pásmo, tak záleží taky na tom filtru, jestli ještě něco z toho odfiltruje, aby zůstalo jen kolem 590 nm.
Adox RA-4: stabilizátor není nezbytně nutný, ale asi bude mít pak obraz horší trvanlivost. Není formalín dnes už na černé listině? Nebo se ještě normálně používá jako stabilizátor v labech?
#13
Publikováno 30 listopad 2021 - 10:19:00
V Duce je nízkotlaká sodíková výbojka, emituje světlo na vlnové délce 589-590nm. Nic víc ve spektrální charakteristice není. Respektive je to přímo 10W spektrální lampa SOX. Kryt je mléčné sklo.
#14
Publikováno 30 listopad 2021 - 10:42:46
Pozor! Papír DPF 2 od Fuji je určen pouze pro digitální osvětlovací jednotky. Není přímo kompatibilní s filmem a zvláště u levných filmů od Kodaku (Gold, Colorplus) dochází k velkému nárůstu kontrastu a k posuvům barvám k zelené. Portra vzhledem k nízkému kontrastu by neměla mít tak velký problém obecně však doporučuji třeba Kodak Endura Premier nebo Fuji CA Supreme, které jsou plně kompatibilní i s analogovým zvětšováním. Taky určitě neberte papíry v akci, jsou prošlé.
#15
Publikováno 30 listopad 2021 - 12:42:48
V Duce je nízkotlaká sodíková výbojka, emituje světlo na vlnové délce 589-590nm. Nic víc ve spektrální charakteristice není. Respektive je to přímo 10W spektrální lampa SOX. Kryt je mléčné sklo.
Tak to je pěkné. Pokud to má tak úzké pásmo, bude to fungovat. LED má širší pásmo, tak ta věřím, že by mohla závojovat.
#16
Publikováno 6 prosinec 2021 - 17:09:05
Jo, barva se dá dělat i při světle. Mám Osram Duka a není s tím problém, mám naprosto bílé okraje. Ostatní zdroje světla si člověk musí ohlídat.
Je to takový mýtus, že to nejde.
Chci koupit roli na formát 40x50. Takže Roli 61x5000. Spotřeba a cena mi nevadí. Jen je momentálně skladem (v abcfoto) jen Fuji CA DPF II. Má někdo zkušenost?
A nemá někdo zkušenost s dvoulázňovou chemií Adox RA4? Není tam stabilizér.
Adox vývojka děsně páchne, ale pokud budeš dělat v bubnu nebo v nějaké mašině, dá se to snést. Lepší zkušenost mám ale s Tetenalem RA-4. Ani lázeň mezi developerem a blixem nepoužívám, rovnou to frknu z vývojky do ustalovače, je to rychlejší a ničemu to nevadí. Dělám normálně klasicky v miskách, pořád je to nejrychlejší výroba barvy v komoře. Fuji DPII je nejsytější Fuji papír, analog osvit funguje bez problému, ale ne každému ten vysoký kontrast a sytost barev sedí. Vyfiltrovat to subtrktivním osvitem jde, ale daleko hezčí je RGB osvit aditivní. ..je to trochu pracnější, ale barvy jsou na všech typech papíru přirozeně sjednocené a pěkně se na ně kouká. Tož hodně zdaru u barvy:))
#17
Publikováno 6 prosinec 2021 - 19:49:28
#18
Publikováno 6 prosinec 2021 - 20:01:32
Mně ustalovač ještě nikdy neumřel, protože vývojka byla vycucaná dřív než životnost blixu:))
#19
Publikováno 6 prosinec 2021 - 23:44:10
Díky za tipy. Vyzkouším teda ten Adox!
#20
Publikováno 7 prosinec 2021 - 00:09:49
Ten RGB osvit vypadají výsledky pěkně, ale co jsem zatím v rychlosti pohledal, tak ty Wratten filtry jsou 70-200 dolaru za kus.
Zatím asi budu pracovat s barevnou hlavou.
#21
Publikováno 7 prosinec 2021 - 06:51:44
Kdyby se ti podařilo sehnat staré želatinové Orwo filtry RGB, hned je ber. Sehnal jsem je náhodou za 30 kč za kus a můžeš je vkládat bez problémů i ručně pod objektiv, kresba až na zrno, obraz jednotný, ne každý to dokáže, tlustší třeba skleněné kresbu rozjíždějí, pak se to musí řešit zvětšovákama kde RGB jde. Ale to jen takový tip. Ať se ti daří v barvě, málokdo si uvědomí, že jediná pravá analogová barevná fotografie existuje už jen v temné komoře. Vozubatit film v labu a fláknout sken na papír umí každý trulo:)))
#22
Publikováno 7 prosinec 2021 - 20:03:36
#23
Publikováno 8 prosinec 2021 - 07:15:23
Nevím jak to mají jiní s naším skromným tuzemským vybavením v komoře kde se povětšinou nacházejí Opemusy apod, ale potíž se skleněnými RGB filtry je dle mé zkušenosti následovná: Pokud je zvětšovák osazen barevnou hlavou s vyřazenými filtry v hlavě, v cestě není kondenzor který barvy totálně ničí a osvit může probíhat jen vložením filtru pod objektiv zvětšováku. Ale jak píšeš, lom v silném skle způsobuje, že obraz nelze sjednotit. Nejhůř jsou na tom tenké linie, větvičky, tam je rozchod barev nejhorší. Pokud jsem použil Opemus s šuflíkem bez bar. hlavy, je tam v cestě kondenzor který celý obraz nakope někam do hrozné filtrce nepěkné zastřené. Navíc mám dojem ani tady nebyl obraz jednotný. Až teď jak jsem psal, když jsem sehnal ORWO gelatine filter RGB se problém vyřešil. Bleskově filtry frknu pod objektiv a obrázek je vskutku dokonalý. Soudruzi z NDR věděli co dělají
#24
Publikováno 8 prosinec 2021 - 17:55:17
Zatím asi RGB filtry opustím a naučím se napřed klasicky s CMY. Respektive MY. Pak se uvidí. Co mi zatím vylezlo vypadalo dost dobře.
Zatím jsem si pořídil tuhle příručku od Kodaku:
#25
Publikováno 8 prosinec 2021 - 19:45:31
Tak mnoho zdaru, každý si stejně musí najít tu svoji cestičku:))
#26
Publikováno 8 prosinec 2021 - 22:25:33
Jako z pohledu systematičnosti mi přijde rozumnější se napřed naučit zvětšovat CMY a po jeho ovládnutí zkoušet jiný způsoby. Ačkoliv možná, že ten RGB je ještě starší.
#27
Publikováno 9 prosinec 2021 - 08:30:27
Omlouvám se za chybnou zprávu. Hodně jsem o tom četl a moje původní zpráva je vytažená z nesmyslů. Fuji DPFII by měl jít perfektně použít i pro film. Koukal jsem na výsledky a opravdu se mi líbili, barvy jsou sytější a kontrast lehce vyšší než u klasického Crystal Archive. Na velké 30x40 nemám roli a nechce se mi to řezat (Řežu si jen z malé role 10x15 Endura plánuji i 13x18) tak jsem koupil 50 nařezaných 30x40 DPFII a vyzkouším ho, porovnám s Kodakem Endurou a Fuji Crystal Archive.
Zpráva mimo:
Nemá někdo zkušenost s papíry Fuji Crystal Archive DPFII Pearl (Metallic) nebo Kodak Endura Metallic? Ta metalíza se mi zdá děsně sexy, ale role se poměrně špatně shání.
Stejně tak Fuji Maxima nebo Fujiflex - všichni ho vychvalují ale sehnat se prakticky nedá. Jen z Anglie mají Maximu za hodně peněz a jen asi 1m šířku.
#28
Publikováno 9 prosinec 2021 - 08:47:13
Jediný co myslím že je vhodné napsat - papír s označením silk/rastr/hedvábný/pololesk není takový ten hezký jemný lesk, je to takový divný papír s bublinkovou strukturou která zničí všechny detaily a u malých formátů srazí ostrost na 0. Divný je i na dotyk a nejde ho kvůli lomu světla skenovat. NEDOPORUČUJI ho. Pokud chcete polomat vemte Lustre/Velvet
#29
Publikováno 9 prosinec 2021 - 10:21:04
Kodak Endura Metallic? Ta metalíza se mi zdá děsně sexy, ale role se poměrně špatně shání.
Nechával jsem na to tisknout u Škody na minilabu a bylo to fakt hezky, aspoň pro určitý druh snímku. Teď, pokud vím, mají už jen "suché" minilaby.
#30
Publikováno 12 prosinec 2021 - 16:53:05
Metallic ti vyjde na papíru bez bílý. Bílá je vlastně nahrazena takovým stříbřitým odleskem. Hodí se jen na něco. Má sice výraznější barvy i kontrast, ale tím to asi končí. Na krajiny téměř nepoužitelné, záleží na vkusu, ale budeš prostě pak hledat bílou....
#31
Publikováno 12 prosinec 2021 - 17:33:12
Právě já si to moc nedokážu představit. Asi si nechám udělat nějakou fotku v labu na lesk a metalický a porovnám si to. FotoŠkoda podle stránek používá Fuji Pearl. Metallic od Kodaku je podle většiny lepší ale nevím jestli ho nějaký lab v ČR používá. U nej je taky problém s vysokou cenou a nedostupností.
#32
Publikováno 12 prosinec 2021 - 19:34:12
Určitě to vidět chce, pak to napoví co dál. Měl jsem fůru mettaliků, ale bohužel jsem všechno rozdal, takže nemohu poslat ani vzorek... Obecně prostě bílá klasika sedí nejlíp.
#33
Publikováno 15 únor 2022 - 11:24:02
#34
Publikováno 15 únor 2022 - 12:27:05
Co je to za povrch? Ecko nebo Fko nebo Ycko?
#35
Publikováno 15 únor 2022 - 13:52:00
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních