Dobrý den! V návaznosti na článek zde
http://www.temnakomora.cz/topic/10285-rizeni-kontrastu-u-papiru-s-pevnou-gradaci/
jsem se pokusil řídit kontrast positivu pomocí vodní lázně.
Je to vskutku impozantní, neb to skutečně kontrast sníží, a tedy metóda funguje. Co mne však děsí, je skutečnost, že na zhruba jedné třetině printů takto zprocesovaných se nachází různé artefakty, podobné pohybům štětce či pohybům vodních vln. Zřejmě nerovnoměrné vyvolání.
Musí to souviset s metódou vodní lázně, neboť všechna ostatní zavinění byla vyloučena (a to prostým testem, kdy jsem přesně tu samou fotku, která při řízení kontrastu trpěla vadami, vyvolal následně i tradičním způsobem bez řízení - byla sice samozřejmě kontrastnější, ale bez oněch artefaktů).
Voda na vodní lázeň byla často měněna, ježto po čase jevila se zažloutlá od vývojky. Čerstvost vody však na toto vliv nemá, anžto se artefakty vyskytly jak při práci s vodou čerstvou, tak i se značně použitou.
Používal někdo z vás tuto metódu? Víte prosím, co by mohlo způsobit tyto artefakty, a jak tomu předejít? U dvou třetin fotek se mi líbí, jak tato jednoduchá metóda funguje a vskutku snižuje kontrast, nelíbí se mi však, že třetina fotek se pokazí. Rovněž je mi záhadou, že to nedělá u všech.
Použitý neg: Fomapán 100 volaný stand metódou v R09
Použitý papír: Fomaspíd 313
Použitá vývojka: zcela nově a v destilované vodě namíchaný Fomatól LQN z čerstvých zásob
Použitý ustalovač: Fómafix již dříve namíchaný v destilované vodě; proveden test funkčnosti s positivním výsledkem (nehledě k tomu, ustalovačem to stejně nejni, artefakty tam jsou od dob volání, již před ustalováním)
Použitá voda na vodní lázeň: voda záskávaná z vodovodního potrubí pomocí otočení kohoutku směrem vlevo (po získání potřebného množství vody bylo kohoutkem otočeno opět vpravo, a to z důvodu šetření vodou)
Přiložil bych ještě sken nebo výřez, ale je to ještě říliš mokré, abych to mohl položit na flatbed. Vypadá to prostě, jako kdyby to byl obraz, na němž jsou vidět tahy štětce či stékající barva.
Děkuji!