Vážení kolegové. Předstartovní napětí vrcholí, s blížícím se začátkem podzimního semestru se vynořuje řada dosud nezodpovězených otázek. Čeho budu tak vlastně očitým svědkem během, kam až dospěla nekonečná teorie, zákonitě pokulhávající za překotným vývojem během posledních cca 30let. Dle mých, stále živých a velmi svěžích vzpomínek, vše začalo obdobím překotné elektronizace, následovala období vášnivých diskusí o tzv. nefotografické fotografii a fotografii tzv. nerozhodujícího okamžiku, kdy dříve velmi respektovaný fotograf uměleckého skla kráčel prázdnou ulicí a nahodile tiskl knoflík na svém aparátu. Nahodile zachycené objekty, prosté i sebemenšího náznaku autorské komposice, byly urputně vynášeny do uměleckých sfér, předstírající progresivní vlnu v zatuchlém domorodém rybníčku. Nyní budeme patrně řešit autorský podíl lesních fotopastí, či domnělé autorství kolektivu asistentů, kdy jeden zakládá do prázdné kamery film, další vybere vhodný objektiv, třetí pro V.I.P. GURU nastaví exposici, další upraví osvětlení, následuje kontrola a asistované upevnění přístroje na stativ, včetně zarámování komposice v hledáčku a poté již následuje onen mistrovský stisk knoflíku, čímž zaznamenaný unikát vstupuje do další fáze zpracování, kdy je exponovaný film asistovaně vyňat z přístroje a dále běží neautorský technologický proces zpracování až do fáze filmového positivního kontaktu. V ideálním případě k němu přistoupí sám V.I.P. GURU a pronese formuli, jíž je odstartován finální zrod positivního fotografického obrazu, asistovaně opaspartovaného a adjustovaného do rámu. To vše v případě, že se jedná stále ještě o snímek na film. Co se děje v případě pixelové sraženiny raději nebudu popisovat. Jak kdysi trefně a velmi emotivně demonstroval Arnold Newman: Negativ můžete poplivat, hodit na zem a pošlapat podrážkou své boty. Nikoho nezajímá. Důležitý je výsledek - finální fotografie. Díky novým technologiím se hmatatelný negativ zcela vytratil, nahrazen nehmatatelným binárním shlukem zcela nejisté autenticity a uchovatelnosti, vytvářejícím jakýsi na první pohled strukturovaný shluk bodů, tvořící dojem obrazu. Autorem je třeba šmírovací systém monitoringu výseku veřejného prostoru. Předpokládám, že uvedené téma teoretických seancí zcela převáží a stane se po určitém čase tolerance dále nesnesitelným. Hroutící se perspektivy pro praxické uplatnění absolventů jsou dnes velmi aktuálním tématem, stejně, jako nejistá vize dalšího směřování a vývoje v tomto velmi specifickém studijním odvětví. Uvidíme ! Tak pravil Táborský hejtman se vztyčenou pazourou, třímající těžký palcát. Na množství pixelů nehleďte, nepřátel se nelekejte! Vstanú noví, do stříbrné zbroji odění, udatní bojovníci ! Hrrr na ně !!!!
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik