#1
Publikováno 13 March 2023 - 16:47:53
#2
Publikováno 14 March 2023 - 18:22:32
V duhej druhej časti pozrieme na ďalšie vybavenia:
#3
Publikováno 16 March 2023 - 18:00:19
#4
Publikováno 22 March 2023 - 11:34:20
Pokračovanie štvrté, chemikálie.
Upozornenie: Pozor, pracujeme s nebezpečnými materiálmi. Je nutné dôkladne preštudovať charakteristiku používaných materiálov, celý proces, bezpečnostné listy používaných chemikálií a prvú pomoc pri úraze. Používajme ochranné pomôcky! Každý pracuje na vlastnú zodpovednosť.
Zcitlivenie: kryštalický jód/ resublimovaný jód, môže byť p.a. - asi 25-50g, ale nepokazíme nič, keď kúpime 100g balenie.
Pozor, jód je nebezpečný – výpary sú jedovaté, môžu vážne poškodiť dýchacie ústrojenstvo, oči, kožu, preto používame ochranné okuliare, respirátor/ polomasku, plášť, hrubšie gumené rukavice aj keď sa jódu nedotkneme ani rukavicami. Jód sublimuje, preto nerozsypať, držíme v obale (krabica, tmavé sklo..), ktorú vieme dokonale uzatvoriť. Jódom pracujeme v dobre vetranej miestnosti. V žiadnom prípade jód nezohrievať !!! Pred prácou preštudujeme bezpečnostný list a prvú pomoc pri úraze.
Ustalovanie: používame tiosíran sodný, urobíme jednoduchý roztok s destilovanou vodou, napr. 2g na 100ml, alebo trošku iný recept: 15g tiosíran sodný a 15g siričitan sodný do 500ml dest. vody. Proces sledujeme vizuálne, prehnané ustalovanie (silnejší roztok, dlhý čas) má devastačný účinok na obraz.
Umývanie, pranie: radšej používame na všetko destilovanú vodu. Obraz je veľmi krehký, preto nepúšťame vodu silným prúdom.
Pozlátenie: chlorid zlatitý (AuCl3, CAS 13453-07-1), jednoduchý 2% roztok, alebo iný recept: roztok A: 1g chlorid zlatitý rozpustený v 500ml dest. vode - roztok B. 4g tiosíran sodný rozpustený v 500ml dest. vode. Pred použitím dáme do roztoku B roztok A v pomere 1:1. Pozor, keď to robíme opačne, tak pokazíme drahý roztok A. Hotový pracovný roztok pred použitím necháme stáť 24 hod. v tmavej fľaši.
Pozor, chlorid zlatitý je nebezpečný – používame ochranné okuliare, respirátor/ polomasku, gumené rukavice. Pred prácou preštudujeme bezpečnostný list a prvú pomoc pri úraze.
Nabudúce prídu na rad dosky, a patálie ktoré sú spojené so zaobstaraním, alebo výrobou dosiek. U ktorých človek môže rozvíjať okrem iného aj svoje klampiarske alebo sklenárske schopnosti.
.
#5
Publikováno 30 March 2023 - 09:42:41
Pokračovanie piate - dosky - nosiče obrazu
Najväčší problém som mal s doskami... no, a mám aj doteraz. Sú nasledovné možnosti:
- strieborná doska – potrebujeme s veľkou čistotou striebra a sú pomerne drahé. Aj v dávnej ére daguerrotypie sa používalo zriedkavo.
- postriebrená medená doska – klasický nosič pre tento proces, používa sa najčastejšie. Potrebujeme plech hrúbkou 0,5-0,8 mm a vrstvou striebra nad 10 µm. Dosky vieme kúpiť hotové – len pár ľudí to predáva na svete a sú dosť drahé. Môžeme ale dosky dať vyrobiť firmám, ktoré sa zoberajú s takou činnosťou. Ale máloktorá firma to vie urobiť dobre aj komplexne, ceny sa pohybujú v širokom spektre, je to otázka šťastia natrafiť na dobrú firmu. A dosky môžeme vyrobiť aj sami - galvanické postriebrenie sa dá zvládnuť aj doma, priznám sa, čítať o tom a pozrieť videá je ľahšie, ako to prakticky urobiť.
postriebrené 9x12cm medené dosky bez leštenia, striebrime a leštíme len jednu stranu
- postriebrená sklenená doska (zrkadlo) – údajne sa používalo v Nemecku medzi 1840 až 1850. Súčasná daguerrotypia sklenené dosky tiež používa, veľkou výhodou je ich nízka cena a jednoduchosť domácej výroby. Môžeme experimentovať aj so starým zrkadlom (zrkadlo musí byť urobené zo striebra a treba očistiť zadný ochranný lak – nie je to celkom jednoduchá vec...). Od toho je ale oveľa lepší nápad vyrobiť vlastné „zrkadlové dostičky". Oplatí sa pozrieť na zaujímavý videonávod na celkom jednoduchú výrobu sklenených daguerrotypií, ktorý publikoval Camilo Sobogal:
Na začiatku mojich pokusov som dosky dal vyrobiť, potom sa mi podarilo vyrobiť použiteľné dosky – obidve cesty mali svoje "ťažké úseky". Rozhodne to nie je také jednoduché ako odkrojiť slaninu alebo dajaké sklo na ambrotýpiu. V budúcnosti plánujem vyskúšať pre daguerrotypiu sklenené dostičky. Celkom jednoduchý postup, dostupné chemikálie, prakticky všetko čo k tomu potrebujem mám doma. Vyzerá, že je oveľa ľahšia cesta, ako galvanizácia.
škúšobná doska počas leštenia
S doskami súvisí aj leštenie. Ako som písal, bez opravdového zrkadlového lesku obraz nedostaneme. Osvedčili sa mi materiály oxid železitý a sadza, jemné mikrofíberové látky, zamat, jelenica (jelenia koža) a ručná vibračná brúska.
vercajk na leštenie suspenzia oxidu železitého na vibračnej brúske
Nabudúce dáme si niečo o rámovaní, o postupoch v procese a tiež niečo o mojich výsledkoch... Veľmi rád by som prečítal aj Vaše reakcie
,
#6
Publikováno 31 March 2023 - 01:53:49
Nešlo by místo měděné desky použít cuprextit na plošné spoje ? Je to laminátová destička s vrstvou 35um mědi, snadno dostupná v různých velikostech. Další postup by byl identický, jako s měděnou deskou.
https://www.gme.cz/c...poju-bez-motivu
#7
Publikováno 31 March 2023 - 07:21:14
A nebude to jako třeba kupovat snubní prstýnky v hračkářství nebo pohoštění přátel pizzou ze starých knedlíků (podle pořadu Vaříme s Mírou)?
#8
Publikováno 31 March 2023 - 07:44:45
Pane Black, ďakujem pekne za nápad. Vaša otázka je zaujímavá, ktorú snažím chápať nie v rovine abstraktnej, ale v kontexte relatívnej skutočnosti.
Teoreticky je pravdepodobné, že by sa dalo požívať ak cuprexit, ale prakticky som to neskúsil, a ani nebudem skúsiť. Dôvod je jednoduchý: ako vieme, cuprexit je určený na iné účely a v ére daguerrotypie ešte neexistoval. Použite podľa môjho názoru by bolo hrubé, necitlivé a neelegantné zasahovanie do jadra celého procesu. Zmysel požívania historických fotografických procesov v dobe dnešnej vidím v tom, že okrem prežívania nevyčerpateľných zážitkov snažíme zachovať tradície dávnych dôb. Sám viem, že aké je ťažké používať dobové vybavenia a nástroje. Ale keď už používame neautentické vybavenie, tak aspoň samotný proces nechajme na pokoji a najväčšej miere používajme autentické chemikálie, materiál a postupy. Už aj to je dosť ťažko znesiteľné, že leštím elektrickou vibračnou brúskou... : - )
.
#9
Publikováno 31 March 2023 - 15:33:12
To je hezký! Naprosto rozumím, pokud jde o repliku procesu se vším všudy, tak tam laminát nepatří. Přesto si myslím, že pro čistě technickou zkoušku nějaké části technologie by to nemusela být až taková svatokrádež a drahý měděný plech by bylo možné ušetřit na opravdové fotografie s obsahem. Ale byl to jenom okamžitý nápad, nikomu to nenutím.
#10
Publikováno 17 April 2023 - 09:06:49
Pokračovanie šieste: máte hotovú daguerrotypiu - neúspechy, ktoré sú vlastne úspechy, a skutočné úspechy, ktoré sú len začiatky dlhej cesty.
Leštenie: musí byť dokonalé zrkadlo. Každý kompromis je na úkor výsledku.
Leštidlá, ktoré používam: oxid železitý a sadza (suspenzia s vodou), jemné mikrofíberové látky, zamat, ručná vibračná brúska.
Fázy leštenia: hrubé (oxid železitý+ručná vibračná brúska), jemné (oxid železitý, sadza+ručná vibračná brúska)a záverečné veľmi jemné (zamat, ručne).
Odporúča sa všetko najprv vyskúšať na skúšobnom plechu.
Zcitlivenie: popis tej časti presahuje priestorové možnosti, odporúčam preštudovať tu: https://www.alternat...-daguerreotype/
alebo pozrieť tu:
Expozícia: je ťažké odhadnúť správnu expozíciu, hlavne keď časy sú vo veľmi širokom rozpätí. V exteriéry za deň spravidla 1 až 15 min. v interiéry viac. Doska je citlivá v modrom a v UV spektre. Metódy: expozičné skúšky, odhad, skúsenosť. Preexponovanie a podexponovanie môže znamenať absolútne nepodarený obraz.
Vyvolanie: Becquerelova metóda, silné svetlo (slnko, halogén - požívam400W z výšky cca 40cm, ekvivaletné LED svetlo), účinné chladenie dosky (ventilátorty), červená fólia (pozor, jednoduché červené fólie sú malá červené a viac priesvitné, treba ich vrstvovane použiť, ja používam 6 až 8), priemerný čas vyvolania 2 hodín.
Ustalovanie: osvedčená formula: 15g tiosíran sodný a 15g siričitan sodný do 500ml dest. vody - čas cca 5-10 min.
Príklady neúspešných pokusov: plochý, nekontrastný negatívny obraz so silným závojom - chybná červené fólia pri vyvolaní (príliž svetla), preexponované, modrý nekontrastný pozitív - málo volaný, chybné zcitlivovanie, fľaky - chybné sušenie, nekvalitná voda (použiť kvalitnú destilku, sušiť horúcim vzduchom).
A konečne máme na svete ozajstnú daguerrotypiu - kontrastné, farba tak mierne do sivomodra, podľa uhlu pohľadu a smeru svetla sa mení na negatív alebo pozitív, vynárajú alebo zmiznú tóny, poltóny, farby. Je to výsledok niekoľkoročného snaženia, v intenzívnej poslednej cca. trojmesačnej časti v pomere neúspech-úspech tak 20:2 (20 neúspešných pokusov a zatiaľ 2 úspešné).
Južná panoráma/ 9x12cm daguerrotypia - obraz je iba informačný, lebo digitalizácia je takmer nemožná a dáva skutočne len stručnú informáciu. Je to skutočne zrkadlo, v ktorom je uväznený posledný okamih expozície... a to presahuje možnosti digitalizácie.
Adjustácia: rámovanie treba tak riešiť, aby k daguerrotypia bola inštalovaná vzduchotesne. Existujú rôzne riešenia, ktoré závisia od možností a kreativity. Typické pohľad na daguerrotypiu, keď obraz sa premení na negatív a je aj zrkadlo.
No, a ako ďalej? Teraz sa začína opravdová práca: zdokonaliť galvanizáciu, vyskúšať vyrobiť sklenené dosky, zväčšiť formát, vyrobiť repliky dobového vybavenia a celkovo zdokonaliť celý proces, tak aby pomer úspešnosti sa zlepšil a fotografovať, a fotografovať...
Veľké poďakovanie patrí:
Bakody Máté (fotograf, daguerrotypista, Győr, HU - www.daginhun.blogspot.com)
Ondřej Přibyl (fotograf, daguerrotypista, Praha, CZ - www.ondrejpribyl.cz)
Varga Tamás (fotograf, kolódista, Debrecen, HU - www.tamasvarga.hu)
Varga János (chemik, fotograf, Fortepan - Budapest, HU)
Zalka Imre (fotograf, kolódista, METU - Budapest, HU)
.
#11
Publikováno 17 April 2023 - 13:55:18
#12
Publikováno 17 April 2023 - 19:15:39
Celý proces je veľmi komplexný, a tento môj "seriál" je veľmi stručný. To odhodlanie korení asi v tom, že nikdy som necítil kompatibilitu so súčasným svetom, ale vždy som rád plával proti prúdu a tiež radosťou som chcel pozrieť do skutočných hlbín vecí....
Ja ďakujem za Vaše uznanie.
.
#13
Publikováno 17 April 2023 - 19:33:57
#14
Publikováno 17 April 2023 - 19:49:36
Vážený pane Petzvale, NEUVĚŘITELNÉ !
Na TK jsem poslední dobou chodil pouze kvůli tomuto Vašemu seriálu o Daguerrotypii a doufal jsem, že do něj nebude nikdo zasahovat začátečnickými poznámkami. Každý díl jsem vždy několikrát četl a žasnul!
Jste BOREC, nevím jak to výstižněji popsat.
Smekám a děkuji, chino.
#15
Publikováno 17 April 2023 - 20:27:19
#16
Publikováno 17 April 2023 - 21:07:30
Páni, pane Chino, no ďakujem pekne za Vaše slová, ale nepreháňajte... veď aj daguerrotypiu robili a robia aj súčasne len ľudia : - )
Pán Chino, od Vás je pochvala pre mňa o to cennejšia, lebo široko-ďaleko nikom sa nepodaril taký husársky kúsok, ako Vám: urobiť ambrotýpiu rozmerom 1x1m.
Díky daguerrotypie som sa zoznámil s Ondřejom Přibylom, ktorý je nielen vynikajúcim človekom, ktorý robí fantastické daguerrotypie, ale začína aj s mokrý kolódiovým procesom a to je taká zvlástna paralela. Môj skormný "seriál" som dal sem aj preto, aby som trošku rozprúdil myšlienky ľudí, ktorí s fotografiou myslia inak, nie priemerne, ale "neobyčajne" važne. Zaujímevé je že, ak dobre viem v Čechách je aktívny ako daguerrotypista len Ondřej, a ak moje amatérske výskumy sú pravdivé, tak na území dnešného Slovenska od 19. storočia daguerrotypiu nikto neprevádzkoval. Nie menej je zaujímavý aj ten fakt, že v Maďarsku sú traja daguerrotypisti, a z nich najväčší majster je Bakody Máté, ktorý ešte nemá 40 rokov a začínal v r. 2010. Tamása Vargu mi kolódisti poznáme dobre:
(Tomim sme dlhoroční kamaráti...), a pár rokov tiež robí pekné daguerrotypie. Tým som chcel povedaľ, že existuje aj určitá prechodovosť, aj keď sám hovorím podľa vlastných skúseností, že daguerrotypia je úplne iné, ako hocičo z oblasti fotografie.
Priateľia, tento príbeh neskončil, ale práve sa začína. Mám ďalšie hotové daguerrotypie, ktoré postupne budem sem dať s vysvetlením parametrov a postupov. Mám všetko prichystané k výrobe sklenených dosiek pre dag, len čas nemám... ale v dohľadnej dobe budem mať... tiež to stojí za reč. A pripojte sa, ak máte chuť, odhodlanie a silnú vnútornú inšpiráciu.
Ďakujem Vám.
,
#17
Publikováno 17 April 2023 - 21:14:03
#18
Publikováno 29 April 2023 - 18:50:48
Ja ďakujem, že ste prejavili záujem... prepáčte za preklepy, za krížomkrážom diakritiky, dokomolené vety, atď. Je ich viac ako dosť, najviac som sa pobavil na tejto mojej vete "Jednoduchý drevený box na zcitlivenie môžeme vyrobiť aj z dreva." - no, čo dodať... drevený box je dosť ťažké urobiť z iného materiálu, ako drevo...
Vymenil som elektrolyt za krotkejší (menej závadný), začínam byť už trošku spokojneší so svojimi doskami. Vyskúšal som zostriebrené sklo/ zrkadlo, je to ok, celko použiteľné, ale čpavok smrdí otrasne. Nový elektrolyt na stirebro-meď je lepší a príjemnejší, aj samotná galvanizácia trvá kratšie, zostriebrená meďená doska je iná káva ako sklo. Takže zatiaľ galvanizácia.
Zostriebrené sklo/ zrkadlo - na rozmer 9x12cm je lepšie používať sklo hrúbkou 2mm ako klasicke 1,5 mm - tie tenké sa lámu oveľa ľahšie.
Včera som striebril meďené dosky galvanizáciou, a aj sklo som striebril metódou ako robí Camilo Sobogal (video vyššie). Vizuálne porovnanie: na ľavo postriebrená meďená doska, vpravo sklo/ zrkadlo, tesne po leštení.
Z celé procesu najlepšie viem leštiť, lebo 10 expozícií 3 obrazy, 7 opätovné leštenie Neide mi ešte dobre zcitlivenie, a najslabšie sa mi darí odhad expozície. Jednoduchšie povedané, ako slepec v tmavom tuneli... Zcitlivenie a expozícia úzko súvisia, lebo od zcitlivenia záleží výsledná fotografická citlivosť dosky, a samozrejme od toho závisí expozičný čas. Aby to nebolo dosť, tak UV a farebná teplota aktuálneho (vonkajšieho) svetla má neskutočný vplyv, a rozdiel medzi normálnou exp. a preexpozíciou je len dosť malý časový úsek. Preexpozícia má následok, že výsledný obraz sa neobráti na pozitív (alebo len časť), ostane negatívom. A tým pádom je nepoužívateľný ako obraz, ale len ako nádejným adeptom dielec na nácvik leštenia.
1. - veľmi preexponovaná daguerrotypia čas 7 min. f/5,6 - striebro vidno, ale obraz ostane negatív, silný závoj, 2. - menej preexponovaná daguerrotypia. čas 3 min. f/5,6 - tmavšia spodná čast už sa premení na pozitív, ale svetlejšia horná časť vidno len slabo je krytý závojom 3. - cca správne exponovaná daguerrotypia, exp. čas 2 min. f/5,6 - nižšie. Všetky exponované cca za podobného svetla, zcitlivenie len jódovou parou cca 1 min 45 sec. na purplovú farbu v prvom cikluse, volaný Becquerelom (400W halogen, 40cm vzdialenosť, 8 ks vrstvované červené fólie, dlžka vyvolania 2 hodín)
Lučenská synagóga, 9x12cm daguerrotypia, postriebrený meďený plech, toner: chlorid zlatitý
Takže, už mám odvahu používať aj zlatý toner... že, ako, a aké sú možnosti tónovania daguerrotypií zlatým tonerom, napíšem nabudúce.
.
#19
Publikováno 30 April 2023 - 04:57:20
#20
Publikováno 10 June 2023 - 16:51:46
Galvanizácia - po dlhšej dobe, ktorú som venoval zdokonaľovaniu vlastnej výroby postriebrených medených dosiek galvanizáciou, tiež som urobil ďalšiu 9x12cm daguerrotypiu lučenskej synagógy trošku inou kompozíciou: Táto daguerrotypia je druhým obrazom cyklu. Cyklus bude stáť z desiatich daguerrotypií 9x12cm, zobrazujúce časti Lučenca, ktoré sú pre mňa významné.
Ale najprv k galvanizácií:
Hore: pripravená, vyleštená, odmastená medená doska zamaskovanou zadnou stranou kvôli úspore striebra / dole: strieborná platňa - anóda, k galvanizácií - vprvavo: jednoduché domáce vybavenie pre kusovú výrobu postriebrených medených dosiek galvanizáciou: regulovateľný jednosmerný napájací zdroj pre potrebné napätie a prúd, meracie prístroje k meraniu prúdu a napätia, vedľa umelohmotná vanička s elektrolytom a ponorenou anódou a predpripravenou medenou doskou - katódou. Elektrolyt používam priemyselný, ale aj domáci s dusičnanom stieborným. Čo nevidíte, je účinné odsávanie pár. Mám dosť stabilné výsledky, zároveň začínam byť spokojný : strieborná vrstva okolo 20 -25 μm s dostatočnou fyzickou stabilitou.
Hotové, vyleštené postiebrené medené dosky 9x12cm - potrebujú ešte poslednú etapu leštenia: jemné ručné leštenie so zamatom. To bude vykonané tesne pred pouzitím (zcitlivenie).
Lučenská synagóga II. daguerrotypia 9x12cm - ešte pred zarámovaním, exp. čas 1 min. 35 sec. clonové číslo: f/5.6, zcitlivenie: jódovou parou na tmavožltú farbu v prvom cyk. 2 min. 15 sec., vyvolanie Becqurelovou metódou 400W halogénkou a 8 vrstvovou červenou fóliou 2 hod. 20 min., ustalovanie 7g tiosíran sodný a 7g siričitan sodný na 250ml dest vodu - 8 min., jemné tónovanie so zlatým tonerom
.
#21
Publikováno 11 June 2023 - 20:38:29
mna toto cele fascinuje, hlavne preto, ze chyby sa nescitavaju ale nasobia.
#22
Publikováno 26 August 2023 - 16:54:26
#23
Publikováno 14 October 2023 - 17:19:21
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních