Přejít na obsah


Fotka

Flexaret ohnisko (Stredo/kino)


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
3 odpovědí na toto téma

#1 AndyFlex

AndyFlex

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 28 příspěvků(y)
  • LocationSlovakia
Reputace: 3

Publikováno 10 srpen 2023 - 12:50:17

Zdar,
som oboznámený s tým, že na tomto fóre nie sú ľudia zrovna fanúšikovia prepočítavania ohniska... a termíny ako crop factor, etc. Avšak pre začiatočníkov je to podľa mňa dobré.
Rád by som si oberil, či tomu teda správne "rozumiem."
Čiže pokiaľ má flexaret ohnisko 80mm, ale je väčší v porovnaní s kinofilmom, tak by malo byť stredoformátové ohnisko (ohnisková vzdialenosť) 80mm kvázi "ekvivalent" k 50mm na kinofilme, jo?
A teda ak fotím na flexret s kinofilmovým adaptérom, je to vlastne rovnaké, ako keby som mal na kinofolmovom foťáku 80mm...?

A prečo je vlastne zlé prepočítavať ohnisko? Keď odfotím na flexaret (VII alebo Standard) 6x4.5cm a na neviem napr. Prakticu 36×24mm s objektívom s ohniskovou vzdialenosťou 50mm, aký bude rozdiel vo výslednom snímku?
Ďakujem,
~A.

PS: ospravedlňujem sa za možno triviálnu infantilnú otázku, ale snažím sa porozumieť technike.
  • 0

#2 Shimpan

Shimpan

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 91 příspěvků(y)
Reputace: 22

Publikováno 10 srpen 2023 - 17:19:17

Zdravím,

 

pokud máte možnost sehnat knížku od Zdeňka Tomáška "Fotografické přístroje", doporučuji na první seznámení. Ne vše je možno brát vážně, knížka je poplatná době vzniku, ale pro začátečníka vysvětlí základní principy fotoaparátů a ti zvědavější si doplní vědomosti samostudiem.

 

Shimpan

 

P.S.

 

Cit.:

"Ze středního formátu dostaneme dokonalé zvětšeniny snáze než z formátů menších. To proto, že zvětšováním se zvětšuje nejen samotný obraz, ale i jeho zrnitá struktura a její nerovnoměrnost, prach, kazy a poškození negativu. Proto bývají zvětšeniny ze svitkového filmu jemnější, čistší a jejich šedé plochy jsou klidnější, než je tomu u zvětšenin z kinofilmu nebo dokonce úzkého filmu."


  • 0

#3 Phill

Phill

    Nováček

  • Předplatitel
  • 129 příspěvků(y)
  • LocationJihlava
Reputace: 12

Publikováno 10 srpen 2023 - 18:24:50

Možná pro definici "základního" ohniska by bylo lepší pracovat s tzv. úhlem záběru? Ten by měl být stejný pro všechny "formáty".


  • 0

#4 iuliuzz

iuliuzz

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 527 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 124

Publikováno 10 srpen 2023 - 21:16:49

Problém je v tom, že obdélníček kinofilmu má jiný zorný úhel na výšku, a jiný na šířku - na tom, který zvolíš, závisí pak, jakým úhlem bude definováno "základní" (nebo jakékoli jiné) ohnisko. I proto tzv. crop factor je číslo sice velmi užitečné, ale nakonec pouze orientační. Další možnost je postavit ekvivalenty na zorném úhlu vztaženém k úhlopříčce. Kinofilmová padesátka má tedy při zaostření na nekonečno zorný úhel vztažený ke kratší straně políčka 27°, k delší 40° a k úhlopříčce 47°, středoformát 6x6 (reálně většinou asi 54x54 mm) má zhruba 27° při užití objektivu 120 mm, 39° pak při užití objektivu 80 mm.

 

S tou osmdesátkou jsi to řekl správně - osmdesátka je prostě osmdesátka.

 

Poslední otázce nerozumím.

 

Ale ty už tomu teď rozumíš, takže zbytek si můžeš dohledat v tabulkách třeba tady:

http://www.hasselbla.../HWequifoc.aspx


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních