Přejít na obsah


Fotka

Jak volat Fomapan 100 či 200 - velký formát, Zone System


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
15 odpovědí na toto téma

#1 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 13

Publikováno 21 říjen 2024 - 12:50:37

Ahoj,

 

ve svitku fotím převážně na Ilford (FP4+, HP5+), volám ID-11 či Rodinal.

Začínám teď ale vážněji fotit na 13x18 (a občas nafotím i nějaký 18x24) a tam je takový rozdíl v ceně filmu ( 13x18 FP4+ stojí 4x víc než F100), že bych rád fotil, minimálně v tuhle chvíli, na filmy od Fomy. F100 či F200.

 

Protože ale budu tahat těžký kardan a fotit převážně architekturu, rád bych měl maximum procesu pod kontrolou. Chtěl bych se více věnovat zónovému systému a negativ vyfotit a vyvolat k obrazu svému.

 

Jakou byste v případě filmů Foma doporučili vývojku/vývojky? Jde mi o to, aby film rozumně reagoval na podvolání/převolání. Co jsem dříve zkoušel F100 ve svitku, vím, že třeba v Rodinalu tam nabíhal kontrast opravdu velmi rychle.

 

Preferuji kapalné koncentrované vývojky, které se naředí a použijí jednou, ale nebráním se i něčemu jinému. Volat budu v tanku/misce Stearman Press SP-810, tedy 500ml vývojky.

 

Děkuji za každou radu.

H.


  • 0

#2 ElJetelicek

ElJetelicek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 213 příspěvků(y)
Reputace: 111

Publikováno 21 říjen 2024 - 13:43:36

Ahoj,

 

ve svitku fotím převážně na Ilford (FP4+, HP5+), volám ID-11 či Rodinal.

Začínám teď ale vážněji fotit na 13x18 (a občas nafotím i nějaký 18x24) a tam je takový rozdíl v ceně filmu ( 13x18 FP4+ stojí 4x víc než F100), že bych rád fotil, minimálně v tuhle chvíli, na filmy od Fomy. F100 či F200.

 

Protože ale budu tahat těžký kardan a fotit převážně architekturu, rád bych měl maximum procesu pod kontrolou. Chtěl bych se více věnovat zónovému systému a negativ vyfotit a vyvolat k obrazu svému.

 

Jakou byste v případě filmů Foma doporučili vývojku/vývojky? Jde mi o to, aby film rozumně reagoval na podvolání/převolání. Co jsem dříve zkoušel F100 ve svitku, vím, že třeba v Rodinalu tam nabíhal kontrast opravdu velmi rychle.

 

Preferuji kapalné koncentrované vývojky, které se naředí a použijí jednou, ale nebráním se i něčemu jinému. Volat budu v tanku/misce Stearman Press SP-810, tedy 500ml vývojky.

 

Děkuji za každou radu.

H.

Ahoj. S vývojkou to je ošemetné. Tisíc lidí, tisíc chutí. :-)

Ale máš pravdu s tím růstem kontrastu u F100. Umí to velice rychle. Ono teda podle výrobce ten doporučený čas vyvolávání jde tomu dost naproti. Ve zmíněném Rodinalu to umí moc hezky ukočírovat 1h stand volání při ředění 1+100, ale to možná nebude ten nejlepší postup pro SP-810 - tuším, že to chce nějak víc pohybu pro dokonale rovnoměrné vyvolání v tomhle udělátoru. Každopádně v misce to funguje hezky, spolehlivě. Mně to ale moc nebavilo, tak volám v normální překlápěcí vývojnici a vývojku si míchám sám z nakoupených ingrediencí. Za půl hodiny tak mám dva filmy (13x18) vyvolané, ustálené i vyprané.

Každopádně Rodinal je pro VF velmi dobrá volba. Pokud ho už používáš na jiné materiály, klidně bych v tom pokračoval.

Pro začátek bych exponoval tu F100 jako spíš 50 a trochu zkrátil vyvolání oproti doporučeným časům od výrobce. Ředění 1+25 nebo 1+50. Pokud to hodláš rozjet v zónovém systému, tak se stejně nevyhneš nějakému tomu alespoň základním testování a nastavení na svůj proces - rozsah scény, měření, film, volání, papír. S VF se toho dá taky případně dost zachránit zeslabením(Farmerův zeslabovač). Celkově snáší různé manipulace a ovlivňování kontrastu bez takové penalizace(růst zrna apod.) jako menší formáty...

Taky záleží, jestli hodláš kontaktovat nebo zvětšovat. Nebo skenovat? ;-)


  • 0

#3 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 13

Publikováno 21 říjen 2024 - 14:05:38

Díky za odpověď.

 

Nějakému hodinovému vyvolávání bez pohybu bych se raději vyhnul, i když chápu, že to v některých případech dává výsledky. Hlavně ten čas.....rád bych relativně nízkou cenu Fopamanu využil k tomu, že budu dělat třeba dvě expozice stejné scény, ať už pro jistotu, nebo třeba jiný čas atd.

Ten SP-810 je vlastně jen taková "chytřejší" miska, se kterou se normálně pohybuje. Filmy se tam snadno zakládají a je potřeba málo chemie. Klasická vývojnice by mě zajímala jen v případě rotačního volání, ale k tomu jsem zatím nedospěl.

 

Zkusím tedy ten Rodinal. Minimálně tedy u F100. Nevím, jak F200, té jsem se na svitku vyhýbal, pověst není dobrá, ale v listech by to mělo být v pořádku, myslím hlavně kontrolu kvality.

S nějakým základním testováním počítám, vybíral jsem i nějaký densitometr, nakonec asi objednám z USA tohle. Za cenu nějakého prastarého klasického densitometru a navíc to využiji i pod zvětšovákem.

https://www.darkroom...tion.com/em.htm

 

Rozhodně kontakty a také zvětšování, pořídil jsem Dursta 138S. Skener moc oprašovat nehodlám :)


  • 0

#4 ElJetelicek

ElJetelicek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 213 příspěvků(y)
Reputace: 111

Publikováno 21 říjen 2024 - 14:21:44

Díky za odpověď.

 

Nějakému hodinovému vyvolávání bez pohybu bych se raději vyhnul, i když chápu, že to v některých případech dává výsledky. Hlavně ten čas.....rád bych relativně nízkou cenu Fopamanu využil k tomu, že budu dělat třeba dvě expozice stejné scény, ať už pro jistotu, nebo třeba jiný čas atd.

Ten SP-810 je vlastně jen taková "chytřejší" miska, se kterou se normálně pohybuje. Filmy se tam snadno zakládají a je potřeba málo chemie. Klasická vývojnice by mě zajímala jen v případě rotačního volání, ale k tomu jsem zatím nedospěl.

 

Zkusím tedy ten Rodinal. Minimálně tedy u F100. Nevím, jak F200, té jsem se na svitku vyhýbal, pověst není dobrá, ale v listech by to mělo být v pořádku, myslím hlavně kontrolu kvality.

S nějakým základním testováním počítám, vybíral jsem i nějaký densitometr, nakonec asi objednám z USA tohle. Za cenu nějakého prastarého klasického densitometru a navíc to využiji i pod zvětšovákem.

https://www.darkroom...tion.com/em.htm

 

Rozhodně kontakty a také zvětšování, pořídil jsem Dursta 138S. Skener moc oprašovat nehodlám smile.png

Já k tomu už víc neporadím, denzitometr (ke své smůle :-) ) nepoužívám. Na tohle jsem moc hloupej. :-)

Jen k těm kontaktům vs zvětšeninám. Ideální negativ pro kontakt na nějaký kontaktní papír nebo dokonce historickou techniku se zvětšuje blbě oproti ideálnímu negativu pro zvětšování(a naopak) na běžné papíry. Ono dnes sehnat kontaktní papíry už je asi dost oříšek, ale je to dobré vědět a třeba si udělat dvě varianty.


  • 0

#5 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 13

Publikováno 21 říjen 2024 - 15:30:30

Díky za odpověď.
 
Nějakému hodinovému vyvolávání bez pohybu bych se raději vyhnul, i když chápu, že to v některých případech dává výsledky. Hlavně ten čas.....rád bych relativně nízkou cenu Fopamanu využil k tomu, že budu dělat třeba dvě expozice stejné scény, ať už pro jistotu, nebo třeba jiný čas atd.
Ten SP-810 je vlastně jen taková "chytřejší" miska, se kterou se normálně pohybuje. Filmy se tam snadno zakládají a je potřeba málo chemie. Klasická vývojnice by mě zajímala jen v případě rotačního volání, ale k tomu jsem zatím nedospěl.
 
Zkusím tedy ten Rodinal. Minimálně tedy u F100. Nevím, jak F200, té jsem se na svitku vyhýbal, pověst není dobrá, ale v listech by to mělo být v pořádku, myslím hlavně kontrolu kvality.
S nějakým základním testováním počítám, vybíral jsem i nějaký densitometr, nakonec asi objednám z USA tohle. Za cenu nějakého prastarého klasického densitometru a navíc to využiji i pod zvětšovákem.
https://www.darkroom...tion.com/em.htm
 
Rozhodně kontakty a také zvětšování, pořídil jsem Dursta 138S. Skener moc oprašovat nehodlám :)

Já k tomu už víc neporadím, denzitometr (ke své smůle :-) ) nepoužívám. Na tohle jsem moc hloupej. :-)
Jen k těm kontaktům vs zvětšeninám. Ideální negativ pro kontakt na nějaký kontaktní papír nebo dokonce historickou techniku se zvětšuje blbě oproti ideálnímu negativu pro zvětšování(a naopak) na běžné papíry. Ono dnes sehnat kontaktní papíry už je asi dost oříšek, ale je to dobré vědět a třeba si udělat dvě varianty.

Tak já jsem vždycky byl spíše na změřené hodnoty, než abych dal na pocit :)

Díky za připomenutí ohledně kontaktů. Preferuji spíše ploché negativy, protože kontrast se dá snadněji nahnat než opačně. S historickými technikami jsme se setkal okrajově, ale vím, že tam by to chtělo rozhodně přitvrdit. Ale to můj cíl není, kontakty jen na klasický MG Fomabrom :)
  • 0

#6 iuliuzz

iuliuzz

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 131

Publikováno 21 říjen 2024 - 15:46:20

Díky za odpověď.

 

Nějakému hodinovému vyvolávání bez pohybu bych se raději vyhnul, i když chápu, že to v některých případech dává výsledky. Hlavně ten čas.....rád bych relativně nízkou cenu Fopamanu využil k tomu, že budu dělat třeba dvě expozice stejné scény, ať už pro jistotu, nebo třeba jiný čas atd.

Ten SP-810 je vlastně jen taková "chytřejší" miska, se kterou se normálně pohybuje. Filmy se tam snadno zakládají a je potřeba málo chemie. Klasická vývojnice by mě zajímala jen v případě rotačního volání, ale k tomu jsem zatím nedospěl.

 

Zkusím tedy ten Rodinal. Minimálně tedy u F100. Nevím, jak F200, té jsem se na svitku vyhýbal, pověst není dobrá, ale v listech by to mělo být v pořádku, myslím hlavně kontrolu kvality.

S nějakým základním testováním počítám, vybíral jsem i nějaký densitometr, nakonec asi objednám z USA tohle. Za cenu nějakého prastarého klasického densitometru a navíc to využiji i pod zvětšovákem.

https://www.darkroom...tion.com/em.htm

 

Rozhodně kontakty a také zvětšování, pořídil jsem Dursta 138S. Skener moc oprašovat nehodlám :)

No když už se do toho chceš vrhnout takhle vědecky, možná si rovnou kup ten dražší denzitometr "Pyro" a zkus Pyrocat HD, dá se namíchat do dvou stabilních koncentrátů, můžeš pak experimentovat s ředěním, teplotou atd. Mimochodem - máš ty Stoufferovy denzitometrické klíny, nebo co tím denzitometrem chceš měřit? Pokud bys je objednával z USA, přidal bych se;)

 

Ty Stearman Press misky už jsi zkoušel? Na mě to působilo, když jsem se rozhlížel po možnostech volání planfilmů, dost nedůvěryhodně - vyvolávat (dokonce negativ) v misce, která je stejně velká jako vyvolávaný list - všude se doporučuje mít misku aspoň jednou takovou a to i pro papíry. Moje zkušenosti to potvrzujou - když jsem vyvolával ve stejně velkých miskách, nebyly ty filmy rovnoměrně vyvolané. Nepoužíval jsem sice kontinuální pohyb, ale stejně mám dojem, že kapalina se jinak chová uprostřed misky než u krajů, což se u větších misek tolik neprojeví. Tenkrát mi tam taky vznikaly artefakty stojatého vlnění, ale to je spíš důsledek příliš rovnoměrného pohybu.

 

K tomu převolání - ono je z principu snazší převolat malý negativ, u těch velkých se toho moc neboj, naopak je vcelku problém dosáhnout velkých denzit tam, kde osvit nebyl nijak velký, jak ví každý, kdo se někdy pokoušel udělat negativy např. na kyanotypii, nedejbože na slaný tisk.. Celkově se o zonálním systému posledních pár (desítek?) let diskutuje, zda vůbec funguje s moderními filmy; na filmy s plochými krystaly ho, myslím, nikdo nepoužívá, hp5+ a fp4+ jsou někde na půl cesty, na Fomapan 100 možná bude fungovat relativně nejlépe, tak u něj třeba zůstaneš;)

 

Farmera bych doporučoval tam, kde chceš zvýšit kontrast, pokud kontrast zvýšit nepotřebuješ, použil bych jiný zeslabovač (je to v tom Darkroom Cookbooku, stejné složení, jako Farmer, jiné poměry - dělal jsem jednou srovnání na převolaných a přeexponovaných negativech - s Farmerem to vyšlo na staré techniky, s tím druhým na normální papíry).

 

Do Fomapanu 200 v planfilmech bych už nešel..

 

Zajímavý způsob (teda trochu zdlouhavý na testování, ale možná méně, než kalibrace pomocí denzitometru:) jak dosáhnout kopírovatelných negativů při velkém jasovém rozsahu scény je SLIMT - Selective latent image technique, kterou zavedl D. Kachel, je to vcelku zajímavá variace Sterryho procesu, místo toxického dvojchromanu používá ferrikyanid draselný. Zkoušel jsem to jednou na papíry a funguje to docela dobře. Podle něj se to dá použít úplně na všechno včetně marevných filmů. Podrobnosti v manuálu zde:

http://davidkachel.c...ewDK/?page_id=8


  • 0

#7 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 13

Publikováno 21 říjen 2024 - 18:09:17

 

Díky za odpověď.

 

Nějakému hodinovému vyvolávání bez pohybu bych se raději vyhnul, i když chápu, že to v některých případech dává výsledky. Hlavně ten čas.....rád bych relativně nízkou cenu Fopamanu využil k tomu, že budu dělat třeba dvě expozice stejné scény, ať už pro jistotu, nebo třeba jiný čas atd.

Ten SP-810 je vlastně jen taková "chytřejší" miska, se kterou se normálně pohybuje. Filmy se tam snadno zakládají a je potřeba málo chemie. Klasická vývojnice by mě zajímala jen v případě rotačního volání, ale k tomu jsem zatím nedospěl.

 

Zkusím tedy ten Rodinal. Minimálně tedy u F100. Nevím, jak F200, té jsem se na svitku vyhýbal, pověst není dobrá, ale v listech by to mělo být v pořádku, myslím hlavně kontrolu kvality.

S nějakým základním testováním počítám, vybíral jsem i nějaký densitometr, nakonec asi objednám z USA tohle. Za cenu nějakého prastarého klasického densitometru a navíc to využiji i pod zvětšovákem.

https://www.darkroom...tion.com/em.htm

 

Rozhodně kontakty a také zvětšování, pořídil jsem Dursta 138S. Skener moc oprašovat nehodlám smile.png

No když už se do toho chceš vrhnout takhle vědecky, možná si rovnou kup ten dražší denzitometr "Pyro" a zkus Pyrocat HD, dá se namíchat do dvou stabilních koncentrátů, můžeš pak experimentovat s ředěním, teplotou atd. Mimochodem - máš ty Stoufferovy denzitometrické klíny, nebo co tím denzitometrem chceš měřit? Pokud bys je objednával z USA, přidal bych se;)

 

Ty Stearman Press misky už jsi zkoušel? Na mě to působilo, když jsem se rozhlížel po možnostech volání planfilmů, dost nedůvěryhodně - vyvolávat (dokonce negativ) v misce, která je stejně velká jako vyvolávaný list - všude se doporučuje mít misku aspoň jednou takovou a to i pro papíry. Moje zkušenosti to potvrzujou - když jsem vyvolával ve stejně velkých miskách, nebyly ty filmy rovnoměrně vyvolané. Nepoužíval jsem sice kontinuální pohyb, ale stejně mám dojem, že kapalina se jinak chová uprostřed misky než u krajů, což se u větších misek tolik neprojeví. Tenkrát mi tam taky vznikaly artefakty stojatého vlnění, ale to je spíš důsledek příliš rovnoměrného pohybu.

 

K tomu převolání - ono je z principu snazší převolat malý negativ, u těch velkých se toho moc neboj, naopak je vcelku problém dosáhnout velkých denzit tam, kde osvit nebyl nijak velký, jak ví každý, kdo se někdy pokoušel udělat negativy např. na kyanotypii, nedejbože na slaný tisk.. Celkově se o zonálním systému posledních pár (desítek?) let diskutuje, zda vůbec funguje s moderními filmy; na filmy s plochými krystaly ho, myslím, nikdo nepoužívá, hp5+ a fp4+ jsou někde na půl cesty, na Fomapan 100 možná bude fungovat relativně nejlépe, tak u něj třeba zůstanešwink.png

 

Farmera bych doporučoval tam, kde chceš zvýšit kontrast, pokud kontrast zvýšit nepotřebuješ, použil bych jiný zeslabovač (je to v tom Darkroom Cookbooku, stejné složení, jako Farmer, jiné poměry - dělal jsem jednou srovnání na převolaných a přeexponovaných negativech - s Farmerem to vyšlo na staré techniky, s tím druhým na normální papíry).

 

Do Fomapanu 200 v planfilmech bych už nešel..

 

Zajímavý způsob (teda trochu zdlouhavý na testování, ale možná méně, než kalibrace pomocí denzitometru:) jak dosáhnout kopírovatelných negativů při velkém jasovém rozsahu scény je SLIMT - Selective latent image technique, kterou zavedl D. Kachel, je to vcelku zajímavá variace Sterryho procesu, místo toxického dvojchromanu používá ferrikyanid draselný. Zkoušel jsem to jednou na papíry a funguje to docela dobře. Podle něj se to dá použít úplně na všechno včetně marevných filmů. Podrobnosti v manuálu zde:

http://davidkachel.c...ewDK/?page_id=8

 

 

Díky za obsáhlý příspěvek :)

Ano, asi bych rovnou objednal ten novější model. Nad pyrovývojkama jsem uvažoval, ale asi měsíc zpátky jsem poslouchal starší podcast, kde byl hostem Sandy King ("autor" Pyrocatu HD) a zmiňoval, že zrovna pro filmy od Fomy není jeho Pyrocat HD úplně přínosný, tak jsem to dál moc neřešil. 

Tenhle konkrétní densitometr jsem chtěl z důvodu, že by mi pohohl obecně pod zvětšovákem, změřit si rozsah negativu a pomoct se stanovením základního doby osvitu a také gradace. No a v případě plochých filmů si porovnat, zda mnou změřené (spotmetrem) a zvolené zóny na scéně jsou na negativu tam, kde jsem je chtěl expozicí a vyvoláním mít. Mám akorát tento bazmek, ale myslím, že i s tím to lze "zkalibrovat":

https://www.fotoimpe...h-x-5-inch.html

 

SP-810 jsem už zkoušel, s rentgenovým filmem a pak jsem v něm volal 4 kusy 9x12 filmu naráz. Je třeba dodržet jisté postupy (jak nalít vývojku, prvních 30 sekund opravdu hodně náhodně pohybovat atd.), nedávat moc chemie (max. 500ml, funguje i méně) a pak to funguje dobře. Chtěl jsem to hlavně z toho důvodu, že nemám komoru doma a chtěl jsem co nejjednodušší způsob, jak filmy vyvolat v paneláku. Takže jednoduché založení ve vaku, pak už mohu volat za světla. Navíc tam není nutné oproti klasickému tanku to plně sušit, mohu rychle volat další film. A jednoduše film mohu po ustálení před praním zkontrolovat.

 

Jinak nemyslím si, že bych se do toho zónového systému ponořil tak, jak to někteří dokáží. Spíše jsem vždy bojoval s kontrastními podmínkami, takže bych si rád dostatečnou expozicí zajistil kresbu ve stínech a pak alespoň trochu předvídatelně zkrácením volání "zkomprimoval" světla. Nebo naopak předešel úplné šedivce.

Je mi jasný, v jaké době a za jakým účelem zónový systém vzniknul. Já se jen vždy snažil mít negativy co možná "nejlepší", protože je to pak v komoře radost s tím dělat. 

 

Za odkaz a tipy díky, mám zase co studovat :)


  • 0

#8 danz

danz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 473 příspěvků(y)
  • LocationHavířov / Karviná
Reputace: 224

Publikováno 22 říjen 2024 - 07:48:03

Glerin: když budeš objednávat ten densitometer, byl by jsi ochoten přidat ještě jeden pro mě - model Pyro? Platba z mé strany předem.


  • 0

#9 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 13

Publikováno 22 říjen 2024 - 09:56:34

Glerin: když budeš objednávat ten densitometer, byl by jsi ochoten přidat ještě jeden pro mě - model Pyro? Platba z mé strany předem.

 

Samozřejmě, není problém. I jsem to sem dával, jestli někde nechce také.

Akorát jsem výrobci napsal, jak s dopravou, u jednoho kusu byla 35 dolarů. Jsou jinak ve výrobě, odeslání 2-3 týdny.


  • 1

#10 danz

danz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 473 příspěvků(y)
  • LocationHavířov / Karviná
Reputace: 224

Publikováno 22 říjen 2024 - 11:41:22

 

Glerin: když budeš objednávat ten densitometer, byl by jsi ochoten přidat ještě jeden pro mě - model Pyro? Platba z mé strany předem.

 

Samozřejmě, není problém. I jsem to sem dával, jestli někde nechce také.

Akorát jsem výrobci napsal, jak s dopravou, u jednoho kusu byla 35 dolarů. Jsou jinak ve výrobě, odeslání 2-3 týdny.

 

Napíšu zprávu, rád bych si s tebou pár věcí prodiskutoval ideálně po telefonu.


  • 0

#11 back2trees

back2trees

    Nováček

  • Předplatitel
  • 41 příspěvků(y)
  • Locationseverní Čechy
Reputace: 14

Publikováno 23 říjen 2024 - 06:58:37

Samozřejmě, není problém. I jsem to sem dával, jestli někde nechce také.

Akorát jsem výrobci napsal, jak s dopravou, u jednoho kusu byla 35 dolarů. Jsou jinak ve výrobě, odeslání 2-3 týdny.

 

 

Ta mašinka mě zaujala, zvažuju že bych se přidal.


  • 0

#12 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 13

Publikováno 23 říjen 2024 - 14:56:42

 

Samozřejmě, není problém. I jsem to sem dával, jestli někde nechce také.

Akorát jsem výrobci napsal, jak s dopravou, u jednoho kusu byla 35 dolarů. Jsou jinak ve výrobě, odeslání 2-3 týdny.

 

 

Ta mašinka mě zaujala, zvažuju že bych se přidal.

 

 

Tak to me mrzí, včera jsem dva objednal...

Ale tak doprava nestojí majlant a nějaké jsou teď ve výrobě. 


  • 0

#13 ElJetelicek

ElJetelicek

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 213 příspěvků(y)
Reputace: 111

Publikováno 29 říjen 2024 - 15:08:42

 

Díky za odpověď.

 

Nějakému hodinovému vyvolávání bez pohybu bych se raději vyhnul, i když chápu, že to v některých případech dává výsledky. Hlavně ten čas.....rád bych relativně nízkou cenu Fopamanu využil k tomu, že budu dělat třeba dvě expozice stejné scény, ať už pro jistotu, nebo třeba jiný čas atd.

Ten SP-810 je vlastně jen taková "chytřejší" miska, se kterou se normálně pohybuje. Filmy se tam snadno zakládají a je potřeba málo chemie. Klasická vývojnice by mě zajímala jen v případě rotačního volání, ale k tomu jsem zatím nedospěl.

 

Zkusím tedy ten Rodinal. Minimálně tedy u F100. Nevím, jak F200, té jsem se na svitku vyhýbal, pověst není dobrá, ale v listech by to mělo být v pořádku, myslím hlavně kontrolu kvality.

S nějakým základním testováním počítám, vybíral jsem i nějaký densitometr, nakonec asi objednám z USA tohle. Za cenu nějakého prastarého klasického densitometru a navíc to využiji i pod zvětšovákem.

https://www.darkroom...tion.com/em.htm

 

Rozhodně kontakty a také zvětšování, pořídil jsem Dursta 138S. Skener moc oprašovat nehodlám smile.png

 

Do Fomapanu 200 v planfilmech bych už nešel..

 

 

Můžeš se trochu víc rozepsat o důvodu(ech)? Stejné problémy jako u svitku, nebo něco jiného? Díky.


  • 0

#14 iuliuzz

iuliuzz

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationBítovany
Reputace: 131

Publikováno 29 říjen 2024 - 19:05:20

Díky za odpověď.
 
Nějakému hodinovému vyvolávání bez pohybu bych se raději vyhnul, i když chápu, že to v některých případech dává výsledky. Hlavně ten čas.....rád bych relativně nízkou cenu Fopamanu využil k tomu, že budu dělat třeba dvě expozice stejné scény, ať už pro jistotu, nebo třeba jiný čas atd.
Ten SP-810 je vlastně jen taková "chytřejší" miska, se kterou se normálně pohybuje. Filmy se tam snadno zakládají a je potřeba málo chemie. Klasická vývojnice by mě zajímala jen v případě rotačního volání, ale k tomu jsem zatím nedospěl.
 
Zkusím tedy ten Rodinal. Minimálně tedy u F100. Nevím, jak F200, té jsem se na svitku vyhýbal, pověst není dobrá, ale v listech by to mělo být v pořádku, myslím hlavně kontrolu kvality.
S nějakým základním testováním počítám, vybíral jsem i nějaký densitometr, nakonec asi objednám z USA tohle. Za cenu nějakého prastarého klasického densitometru a navíc to využiji i pod zvětšovákem.
https://www.darkroom...tion.com/em.htm
 
Rozhodně kontakty a také zvětšování, pořídil jsem Dursta 138S. Skener moc oprašovat nehodlám smile.png

No když už se do toho chceš vrhnout takhle vědecky, možná si rovnou kup ten dražší denzitometr "Pyro" a zkus Pyrocat HD, dá se namíchat do dvou stabilních koncentrátů, můžeš pak experimentovat s ředěním, teplotou atd. Mimochodem - máš ty Stoufferovy denzitometrické klíny, nebo co tím denzitometrem chceš měřit? Pokud bys je objednával z USA, přidal bych se;)
 
Ty Stearman Press misky už jsi zkoušel? Na mě to působilo, když jsem se rozhlížel po možnostech volání planfilmů, dost nedůvěryhodně - vyvolávat (dokonce negativ) v misce, která je stejně velká jako vyvolávaný list - všude se doporučuje mít misku aspoň jednou takovou a to i pro papíry. Moje zkušenosti to potvrzujou - když jsem vyvolával ve stejně velkých miskách, nebyly ty filmy rovnoměrně vyvolané. Nepoužíval jsem sice kontinuální pohyb, ale stejně mám dojem, že kapalina se jinak chová uprostřed misky než u krajů, což se u větších misek tolik neprojeví. Tenkrát mi tam taky vznikaly artefakty stojatého vlnění, ale to je spíš důsledek příliš rovnoměrného pohybu.
 
K tomu převolání - ono je z principu snazší převolat malý negativ, u těch velkých se toho moc neboj, naopak je vcelku problém dosáhnout velkých denzit tam, kde osvit nebyl nijak velký, jak ví každý, kdo se někdy pokoušel udělat negativy např. na kyanotypii, nedejbože na slaný tisk.. Celkově se o zonálním systému posledních pár (desítek?) let diskutuje, zda vůbec funguje s moderními filmy; na filmy s plochými krystaly ho, myslím, nikdo nepoužívá, hp5+ a fp4+ jsou někde na půl cesty, na Fomapan 100 možná bude fungovat relativně nejlépe, tak u něj třeba zůstanešwink.png
 
Farmera bych doporučoval tam, kde chceš zvýšit kontrast, pokud kontrast zvýšit nepotřebuješ, použil bych jiný zeslabovač (je to v tom Darkroom Cookbooku, stejné složení, jako Farmer, jiné poměry - dělal jsem jednou srovnání na převolaných a přeexponovaných negativech - s Farmerem to vyšlo na staré techniky, s tím druhým na normální papíry).
 
Do Fomapanu 200 v planfilmech bych už nešel..
 
Zajímavý způsob (teda trochu zdlouhavý na testování, ale možná méně, než kalibrace pomocí denzitometru:) jak dosáhnout kopírovatelných negativů při velkém jasovém rozsahu scény je SLIMT - Selective latent image technique, kterou zavedl D. Kachel, je to vcelku zajímavá variace Sterryho procesu, místo toxického dvojchromanu používá ferrikyanid draselný. Zkoušel jsem to jednou na papíry a funguje to docela dobře. Podle něj se to dá použít úplně na všechno včetně marevných filmů. Podrobnosti v manuálu zde:
http://davidkachel.c...ewDK/?page_id=8
 
Díky za obsáhlý příspěvek :)
Ano, asi bych rovnou objednal ten novější model. Nad pyrovývojkama jsem uvažoval, ale asi měsíc zpátky jsem poslouchal starší podcast, kde byl hostem Sandy King ("autor" Pyrocatu HD) a zmiňoval, že zrovna pro filmy od Fomy není jeho Pyrocat HD úplně přínosný, tak jsem to dál moc neřešil. 
Tenhle konkrétní densitometr jsem chtěl z důvodu, že by mi pohohl obecně pod zvětšovákem, změřit si rozsah negativu a pomoct se stanovením základního doby osvitu a také gradace. No a v případě plochých filmů si porovnat, zda mnou změřené (spotmetrem) a zvolené zóny na scéně jsou na negativu tam, kde jsem je chtěl expozicí a vyvoláním mít. Mám akorát tento bazmek, ale myslím, že i s tím to lze "zkalibrovat":
https://www.fotoimpe...h-x-5-inch.html
 
SP-810 jsem už zkoušel, s rentgenovým filmem a pak jsem v něm volal 4 kusy 9x12 filmu naráz. Je třeba dodržet jisté postupy (jak nalít vývojku, prvních 30 sekund opravdu hodně náhodně pohybovat atd.), nedávat moc chemie (max. 500ml, funguje i méně) a pak to funguje dobře. Chtěl jsem to hlavně z toho důvodu, že nemám komoru doma a chtěl jsem co nejjednodušší způsob, jak filmy vyvolat v paneláku. Takže jednoduché založení ve vaku, pak už mohu volat za světla. Navíc tam není nutné oproti klasickému tanku to plně sušit, mohu rychle volat další film. A jednoduše film mohu po ustálení před praním zkontrolovat.
 
Jinak nemyslím si, že bych se do toho zónového systému ponořil tak, jak to někteří dokáží. Spíše jsem vždy bojoval s kontrastními podmínkami, takže bych si rád dostatečnou expozicí zajistil kresbu ve stínech a pak alespoň trochu předvídatelně zkrácením volání "zkomprimoval" světla. Nebo naopak předešel úplné šedivce.
Je mi jasný, v jaké době a za jakým účelem zónový systém vzniknul. Já se jen vždy snažil mít negativy co možná "nejlepší", protože je to pak v komoře radost s tím dělat. 
 
Za odkaz a tipy díky, mám zase co studovat :)

Tak Sandy nepožehnal naší kombinaci? Sákra.. Já vyvolávám F100 v podstatě jen v Pyrocatu HD (většinou i bez pyrosiřičitanu a KBr) - kinofilm jenom v tom, planfilmy když chci trochu nahnat citlivost tak v Instant Mytolu. A nebo v něčem jiném:) Chce to ale přikrmit na ten Pyrocat, tak @50-80, podle stylu měření. Nesmí se to ale zase přehnat. Planfilmy volám 1,5-1,5-100, někdy ohřeju na 22°, abych u té misky nestrávil věčnost.. Rozsah to efektivně pobere obrovský. Pak je tu PMK, ale to je opravdu vyrovnávací vývojka, která se hodí na zvláštní situace, Pyrocat HD je spíš polovyrovnávací - záleží na expozici a volání. Proč se to S. K. nelíbilo, těžko říct, možná se mu zdál moc slabý ten závoj. Ona ale i tak je to pěkná kombinace - i kdyby to jen využívalo schopnosti pyrokatechinu za určitých okolností vyvolávat vyrovnaně (jinak je považován spíš za energický a kontrastní vyvolávač). Určitě doporučuju! Jinak teda co jsem koukal na stránky věnované Pyrocatu, taky tam je pár úletů v receptech a jestli je formuloval S. K., tak to není moc dobrá vizitka..
https://www.pyrocathd.5x4.co.uk/

...

F200 jsem koupil tenkrát 18*24 ve slevě a na některých negativech jsou díry v emulzi. Pokud si dobře vzpomínám. Až budu mít negativy po ruce, prohlédnu je a zkusím sem dát obrázek. Jinak to v tom Pytocatu vycházelo hezky.
  • 0

#15 Glerin

Glerin

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 206 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 13

Publikováno 30 říjen 2024 - 15:29:45

Ono co si vzpomínám, tak to bylo spíš myšleno tak, že Fomapan na ten PyrocatHD nereaguje třeba tak jako FP4+, co se týče závoje, ostrosti atd. A trochu označil Fomapan za né úplně kvalitní film :)

 

Děkuji za Tvé poznatky, udělám si poznámky a uvidím. Začnu s tím Rodinalem, který znám. PyrocatHD pak zkusím namíchat ve chvílích volna, zásoby chemie teď nemám, budu muset poobjednat.


  • 0

#16 danz

danz

    Nováček

  • Předplatitel
  • 473 příspěvků(y)
  • LocationHavířov / Karviná
Reputace: 224

Publikováno 30 říjen 2024 - 21:38:03

Kdybys chtěl vyzkoušet 510-pyro, tak napiš. Mám půl litru, tedy už asi "jenom" 470ml a můžu případně něco pustit na zkoušky :)


  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních