Instant Mytol
#101
Publikováno 7 říjen 2007 - 19:18:19
Taky se teprve chystám na pořádnou rekognoskaci Čerňaviny (mrňavá, ale krásná rezervace) na Ostrém - a to tady žiju už 55 let
Dobrým tipem je (notoricky známá, nebo spíše pověstná) Hrčava. Tam si užijete! Staleté dřevěnice a na nich plechové tabule "Bar u Marty 25m vlevo", asfaltové (!) chodníky do 300 let starých stodol, na černých trámech roubených domů zednickými kramlemi přibitý bleděmodrý kabel (!)... Děs!
Skaliska pod Muřinkovým vrchem - nádhera!
Ale i v zatopených oblastech u Karviné je poezie... Tam se cvičí kompozice!
Vystrčené "konce" Nýdku ("Na poludni")... Paráda.
Meandry potoka v Milíkově. Dva filmy Vám stačit nebudou.
Urviska na hranici pralesa Mionší.
Atd.
Atd.
Atd.
#102
Publikováno 7 říjen 2007 - 20:21:40
Třeba depresní (propadlá) místa na Karvinsku sleduji při cestě z auta dlouho.. ale zatím jsem nezastavil a nezapích stativ...
#103
Publikováno 8 říjen 2007 - 15:02:54
Tak s tímhle mám taky problém, zastavit a rozkoukat se, popřípadě postavit statív. Někdy stačí vzít foťák do ruky...Máte pravdu... je spousta hezkých míst... "jen" je třeba je najít... a když se člověk nehne z místa, tak se mu to nepodaří.
Třeba depresní (propadlá) místa na Karvinsku sleduji při cestě z auta dlouho.. ale zatím jsem nezastavil a nezapích stativ...
Bude to asi tím, že nejde zastavit všude a pokaždé když mě něco zaujme.
#104
Publikováno 8 říjen 2007 - 16:09:52
jak tak posloucham pana Pentaxistu (a vidim jeho casove zaneprazdeni), tak bych rekl, ze by to chtelo fotosraz nekde v tom jeho kraji...kdyz je tam tak krasne (a abychom ho take poznali, ze ;o)))
#105 Anonymous
Publikováno 8 říjen 2007 - 17:43:56
Panove,
jak tak posloucham pana Pentaxistu (a vidim jeho casove zaneprazdeni), tak bych rekl, ze by to chtelo fotosraz nekde v tom jeho kraji...kdyz je tam tak krasne (a abychom ho take poznali, ze ;o)))
Tim ses prave zvolil jako admin pristiho srazu
kys kys
#106
Publikováno 8 říjen 2007 - 17:52:13
Panove,
jak tak posloucham pana Pentaxistu (a vidim jeho casove zaneprazdeni), tak bych rekl, ze by to chtelo fotosraz nekde v tom jeho kraji...kdyz je tam tak krasne (a abychom ho take poznali, ze ;o)))
Tim ses prave zvolil jako admin pristiho srazu
kys kys
kurna...ze ja vul nemlcel...ale co...nejak to dopadne...
#107
Publikováno 8 říjen 2007 - 20:51:35
Vypravíte-li se sem, nějaký chleba a sůl někde seženu (možná i Radegast a kořalku)
#108
Publikováno 8 říjen 2007 - 23:04:53
#109
Publikováno 9 říjen 2007 - 11:19:38
#110
Publikováno 9 říjen 2007 - 11:22:33
#111
Publikováno 9 říjen 2007 - 13:24:26
#112
Publikováno 9 říjen 2007 - 19:08:34
#113
Publikováno 21 říjen 2007 - 19:35:43
Nafotil jsem dva svitky Delta 400 (exponované jako 400), záklaďák 105/2,4 a 45ka širokoúhlý (ekvi. 24mm na kino), Cloudy filtr Pentax. Měřeno na stíny (tedy hlavně na mokré tmavé kmeny stromů), většinou korigováno +1/3 - +3/4EV. Vyvoláno v Instant Mytolu 1+2 9min.15sec. při 24stC (při 20stC je to 13:30), pohyb 30sec. a pak co 30sec. 1 překlopení. Perfektní!
Posledním filmem byl Acros (exp. jako 80 ASA), ale ten ještě není vyvolaný - půjde do IM 1+3 a bude se tam koupat 14min. při 20stC.
Pozn.: Obě Delty jsem volal najednou v jedné spirále vývojnice ve 480ml vývojky. Delty se fakt blbě ustalují (chce to dost intenzívní pohyb, nevyčerpaný ustalovač a raději přidat jakousi minutu). Stejně tak chtělí "náležitou péči při praní - raději déle a intenzívně.
#114
Publikováno 23 říjen 2007 - 19:41:12
V situaci: tmavé stromy - čerstvý sníh tento film takto vyvolaný vyhrál.
O Acrosu je to známo, ale stejně mě pokaždé vyvede z míry tím, "co všechno dokáže pobrat".
P.S. Pro "průměrně kontrastní scény" bude asi opravdu nejlepší ředění 1+2. Musím otestovat... Nebo má někdo zkušenost?
#115
Publikováno 24 říjen 2007 - 12:48:00
Nemám, ale pokračuj, věřím že z tvých poznámek budem jednou čerpat.P.S. Pro "průměrně kontrastní scény" bude asi opravdu nejlepší ředění 1+2. Musím otestovat... Nebo má někdo zkušenost?
#116
Publikováno 27 říjen 2007 - 19:31:36
Do P67II se záklaďákem 105mm navlékl Acros, nasadil blesk a na dveře pokoje mé dcery jsem přilepil 3 stejné kusy (A4) následujících materiálů: černá samolepící sametová tapeta (o které se tvrdí, že neodrazí skoro nic), "šedou tabulku" (popíšu dále) a sněhobílý karton (dvojmo). Blesk jsem nastavil tak, aby při EI 80ASA nablesknul v manuálním režimu přesně clonu 8. Boďákem jsem změřil, co který materiál odrazí (bylo to cca 2,8 pro černou, 8 pro šedou a 16 a něco (přesné hodnoty jsou poznamenány). No a pak jsem nafotil 2x (po polovině filmu) v řadě clonových čísel 16,11,8, 5,6 a 4.
Vyvolal jsem v IM při 24stC po dobu 8 min. při "standardním" způsobu překlápění (30sec / co 30sec. 1x).
CO Z TOHOTO POKUSU MOHU VYVODIT?
P.S.
Z papírových zásob ještě z dob výtvarničení jsem vydoloval A3ku šedé barvy a velmi překvapeně jsem zjistil, že odráží velmi pravděpodobně přesně 18% světla. Gossen Starlite naměřil naprosto stejné hodnoty při měření dopadajícího světla (s kalotou) a odraženého světla (měřeno při 1st i při 5st na denním i umělém světle). Maximální naměřený rozdíl byl JEDNA DESETINA CLONOVÉHO INTERVALU!!! a to ještě jenom 3x při asi 20 meřeních.
Mám šedou tabulku za 2,- káčé
#117
Publikováno 27 říjen 2007 - 19:33:14
#118
Publikováno 27 říjen 2007 - 20:42:19
Po vyjmutí prvního kusu filmu jsem zjistil, že je "dobře" (dokonce maličko více) krytý a asi jsem se trefil do "optimálního času" - možná lehce převolal (odvozoval jsem z "konstrukčně podobných filmů" - Delta 100, Neopan 400 atd.).
Často fotografuji v prostředí, kde jsou velmi vysoké kontrasty (můj oblíbený les-prales). Proto jsem druhý kus vyvolal zkráceně o 12,5%. Proč 12,5%? Protože deset mi připadalo málo a 15 moc... ! Kalkulačce je jedno, co spočítá, že?! Byl to prostě takový výstřel do tmy.
Co bude následovat?
Až budou filmy suché, špoupnu je do zvětšováku a proměřím kontrast.
Měly by být rozdíly (ve clonových číslech) mezi černou-šedou-bílou na prvním kusu filmu stejné, jaké jsem naměřil při fotografování? Co z toho můžu odvodit?
Jestliže budou kontrasty na druhém kusu filmu (na stejně exponovaném políčku) např. o jedno clonové číslo nižší - co z toho lze vyvodit?
Najdu-li na prvním kusu filmu a druhém kusu některá políčka, na kterých budou kontrasty stejné - co z toho mohu vyvodit?
#119
Publikováno 27 říjen 2007 - 21:45:42
Děkuji.
#120
Publikováno 28 říjen 2007 - 19:43:39
Dnes jsem si dopřál 4,5 hodiny v pralese. Byl to výjimečný den, protože byla mlha, jakou jsem v lese ještě nezažil. Už při cestě pod kopec jsem váhal, zda mám jet, protože se jelo čtyřicítkou a dokonce ani piráti nepředjížděli! V některých místech u Jablunkova se jelo s rozsvícenými varovnými světly, aby bylo vidět toho před sebou.
V lese jedním slovem krása! Bezvětří, mlha jako smetana a TEPLO! Dokonce jsme rozepínali a nakonec i svlékali kabáty.Místy mlha "tekla" z kopce a vypadalo to jako na bigbítovém představení s umělou mlhou.
Padly tři Acrosy exponované na ASA 80, jenom s UV filtrem jako ochranou přední čočky. Chtěl jsem zachovat atmosféru, ale sem tam čvachlo ze stromu... Všechny byly exponované v podstatě za stejných podmínek, stopětkou a pětačtyřicítkou. Při cloně 16 nepřesahovala expozice 2-3sec.
První jsem vyvolal v IM 1+2 při 24stC po dobu 8 min. (při 20stC je to 11:30). Mlhy je na filmu habakuk - až tolik, že pokud nebyl v popředí dominantní objekt, vše se ztrácí. Zatím si neumím představit, jak to bude vypadat na fotce.
Druhý a třetí film jsem vyvolal v IM 1+1 při 24stC (při 20stC je to 9,5min.). Mlhy je "dostatek", ale mohlo by být o pidikousek více! Takže správně bude asi "C" - vyvolat v ředění 1+2, ale půlminutu až minutu přidat. Ale to je zatím spekulace a navíc - podmínky byly opravdu extrémní.
#121
Publikováno 28 říjen 2007 - 21:09:36
Taky jsem narazil ve vinařských potřebách na askorbocku za 325Kč i s DPH za kilo. To jen tak pro zajímavost.
#122
Publikováno 29 říjen 2007 - 14:24:13
Pro všecky chemiky: Vzhledem k cenám kys. askorbové jsem projel net a narazil na tuto kyselinu v čistotě - TECHNICKÁ. Myslíte, že ji lze v klidu použít na výrobu mytolu?
Taky jsem narazil ve vinařských potřebách na askorbocku za 325Kč i s DPH za kilo. To jen tak pro zajímavost.
#123
Publikováno 29 říjen 2007 - 15:22:28
#124
Publikováno 29 říjen 2007 - 16:16:08
#125
Publikováno 29 říjen 2007 - 19:57:50
Zajda je blízko pravdě.
#126
Publikováno 29 říjen 2007 - 19:59:30
!s!
To pro informaci pro všechny, jaké má JkCz důmyslné příspěvky a pak kdo honí titul ukecané huba, že
#127
Publikováno 29 říjen 2007 - 20:57:18
Pro všecky chemiky: Vzhledem k cenám kys. askorbové jsem projel net a narazil na tuto kyselinu v čistotě - TECHNICKÁ. Myslíte, že ji lze v klidu použít na výrobu mytolu?
Jsou tady lepší chemici, ale jenom co si pamatuji z literatury, tak se používání chemikálií v čistotě technická nedoporučovalo, za minimum se považovala čistota pro foto. Ne že by tam té chemikálie bylo málo, šlo spíš o to, že ty znečišťující látky mohly mít fatální vliv na vlastnosti roztoku. A u askorbovky bych byl extrémně opatrný.
#128
Publikováno 29 říjen 2007 - 21:36:23
Vždy snad byly chemikálie pro anylýzu, čisté a technické.
#129
Publikováno 30 říjen 2007 - 07:21:26
#130
Publikováno 30 říjen 2007 - 08:45:15
#131
Publikováno 30 říjen 2007 - 10:45:11
#132
Publikováno 30 říjen 2007 - 11:09:44
#133
Publikováno 30 říjen 2007 - 17:44:43
#134
Publikováno 30 říjen 2007 - 18:43:47
Dolil bych vývojku do předepsaného množství, pak nahřál na těch cca 50stC a míchal. Nebo nechal přes noc... Dobrá finta je - strčit do ultrazvukové čističky (ale ve skle - ne v plastové láhvi!) a nechat to "rozpískat". Nakonec bych zvážil, zda mi vynaložené úsilí a čas stojí za to - zda by nebylo lepší vylít a namíchat novou dávku nebo zrovna namíchat Instant Mytol
#135
Publikováno 30 říjen 2007 - 18:58:54
Karel2Kouril: dvě až tři deci jsou málo (nedoporučují výrobci míchat do 750ml a pak dolít do litru?)!
Dolil bych vývojku do předepsaného množství, pak nahřál na těch cca 50stC a míchal. Nebo nechal přes noc... Dobrá finta je - strčit do ultrazvukové čističky (ale ve skle - ne v plastové láhvi!) a nechat to "rozpískat". Nakonec bych zvážil, zda mi vynaložené úsilí a čas stojí za to - zda by nebylo lepší vylít a namíchat novou dávku nebo zrovna namíchat Instant Mytol
Myšlenka byla taková, že koncentrovanější roztok se bude snáz skladovat a nebude toho tolik k filtrování, nicméně už je toho od rána plná sedmička a rozpouštět se to furt nechce, zkusím ještě ohřát...
No a proč ne hend IM - no, nejdřív to ozkouším a pak až budu optimalizovat
#136
Publikováno 30 říjen 2007 - 19:09:25
Tož tak.
#137
Publikováno 30 říjen 2007 - 19:29:02
#138
Publikováno 30 říjen 2007 - 19:31:42
#139
Publikováno 30 říjen 2007 - 19:32:36
#140
Publikováno 30 říjen 2007 - 20:22:50
Je ale také pravdou, že na photo.net kdosi se vztyčeným ukazovákem poznamenal "pozor na kvalitu L-askorbovky".
Já bych to udělal tak: namíchal bych třeba 2 deci stocku, vyvolal jednu polovinu filmu v tomhle a druhou v "originálu" a bude jasno.... Co?! Jestli Vás to drtí nebo je Vám líto askorbovku co máte vyhodit, napiště mi adresu a já šoupnu do igelitu navážku p.a. askorbovky na 1 litr Instant Mytolu - a můžete porovnat.
#141
Publikováno 30 říjen 2007 - 21:04:33
#142
Publikováno 30 říjen 2007 - 21:22:10
#143
Publikováno 31 říjen 2007 - 06:47:18
#144
Publikováno 4 listopad 2007 - 18:15:36
1x svitek Delta 400, EI 400, širokoúhlý obj. 45mm na 6x7 (ekv. 24mm na kino), UV Sigma, měřeno na stíny (vesměs pouze o 1/2 clony více, než při matrixu). Voláno v Instant Mytolu 1+2, 24stC, 9:15 min. (což je 13:30 min. při 20stC), pohyb 30sec. / 1x co 30sec.
Re: BEZCHYBNÉ!
P.S. Testíky se blíží k závěru - úplně poslední Acros bude vyvolán nepatrně jinak, než předchozí. Doufám, že se příští nebo přespříští víkend dostanu do komory - proměřím kontrasty a bude to vaše!
#145
Publikováno 4 listopad 2007 - 19:19:07
hned mě napadlo, hergot ten chlapík to má pořád bezchybné a mi nic nevidíme...
navnadil mě ten konec, že se už brzo dočkáme.
- budete to dávat sem na web, nebo chystáte přímo výstavku?
stálé díky za detailní postup
#146
Publikováno 4 listopad 2007 - 20:51:59
Mým "přínosem" je pouze to, že jsem šel i do filmů, které běžně nepoužívám a zpracoval jsem je ve vývojce, která "v těchto končinách nebyla příliš známá" (geneticky mám zakódovaný Atomal - stále čeká a brzy na něj příjde řada). Prostě zvědavost a také "zadní vrátka" - pro případ, že Atomal nebo jeho klony budou těžko dosažitelné.
Co se týče prezentace... to je velký problém, protože já sám si připadám u počítače (potažmo jakékoliv digi techniky) asi jako lidojed za řídícími pákami lunárního modulu a nemám nikoho, kdo by byl schopen výsledky natlačit na obrazovku. M.j. jsem byl varován, že jemné nuance (kontrast, hrana...) tak jako tak nebudou rozpoznatelné. Známý, který mi naskenoval fotky z loňského podzimu se už k dalšímu množení nemá a já nikoho dalšího, kdo by byl schopen ten čas obětovat a neponičil mi má veledíla, neznám.
Semo tamo se najde i něco, co by se dalo vystavit - tady jsem zatím ve stadiu, že jsem nakoupil kapa-desky, lepidlo, háčky, pasparty, nůž na řezání, přeskupil a vybral fotky... ale ještě jsem se k tomu nedostal (kdo někdy vystavoval "vlastními silami" ví, co to obnáší).
Útěchou (i pro mě) by měl být podíl na knížce o mém oblíbeném pralese. Ale jak je dobrá výstava makačka, tak knížka je ještě padesátkrát těžší (organizačně a finančně). Procedura se blíží ke konci, ale stále se objevují "překážky" o kterých jsem neměl ani tušení...
Tož tak!
#147
Publikováno 4 listopad 2007 - 21:35:58
dovolil jsem si vás jen trochu popíchnout, protože si myslím, že právě ta výstava, nebo jiná prezentace bude už jen tou třešničkou na dortu vašich bezchybných negativů
#148
Publikováno 9 listopad 2007 - 22:13:47
Byl jsem tak zvědavý, že se s vámi musím podělit o DÍLČÍ výsledek zpracování Acrosu v Instant Mytolu 1+2.
Už před týdnem jsem nafotil 1 film ve "standardní situaci": černou, šedou a bílou tabulku při 5 clonách ("prostřední" expozice byla naměřená, a pak minus jedna, minus dvě, plus jedna, plus dvě stopy).
Rozdíl (odražené světlo měřené bodovým flashmetrem) mezi černou tabulkou a bílou tabulkou byl přesně 5 stop. (Bílá - naměřená clona 16-5, černá 4-6)
Jednu polovinu filmu (= pět políček) jsem vyvolal při 24stC v IM ředěném 1+2 po dobu 8 minut (= pro 20stC 11:30) a druhou po dobu 7 minut (= pro 20stC 10minut).
Vyvolané kusy filmu jsem proměřil 1st bodovým expozimetrem (měří s přesností na 0,1 stopy) při zcela standardním osvětlení (prosvícení).
Zajímalo mě, jak se bude Acros chovat (kontrast!) při změně vyvolávací doby o cca 12,5%.
"Výsledky prvním pohledem na tabulku":
1. U filmu volaného 8 minut byl průměrný rozdíl (u 5 clonových čísel) ve zčernání mezi bílou a černou tabulkou (lze říci kontrast) 2,5 clony.
2 Tentýž rozdíl u filmu volaného 7 minut byl 1,6 clony.
3. U filmu volaného 8 minut byl kontrast mezi černou a bílou tabulkou největší u malých clonových čísel (4) a nejmenší u velkých clonových čísel (16) - rozdíl byl 0,9 stopy.
4. Stejně tak tomu je u filmu volaného 7 minut - tam dokonce 1,5 stopy.
5. Změna doby volání ze 7 na 8 min zvyšuje kontrast o 1 stopu.
6. Průměrný kontrast (při všech clonových číslech) mezi černou a bílou tabulkou je u filmu volaného 7 minut 1,58 stopy, u filmu volaného 8 minut 2,58 stopy.
Zatím tak a teď budu přemýšlet
#149
Publikováno 17 listopad 2007 - 22:44:19
Dnes jsem chtěl s velkou slávou konečně splnit svůj slib a ukončit "výzkum" působení Instant Mytolu na běžně používané filmy. Šest hodin jsem makal v komoře - ale výsledku jsem se (zatím) nedobral . No nic, nějak to dopadne...
V čem byl (je) problém?
Měl jsem Acrosy vyvolané v IM 1+2. Pravda, scéna byla hodně "roztříštěná" od totálně bezkontrastních mlh v lese po zasněžená krajinná zátiší.
Alespoň jedno jsem vím (po dnešku) zcela bezpečně: Acros reaguje velmi výrazně (až jaksi dychtivě) na ředění vývojky. IM 1+3 je už "nepoužitelný" na scény s malým kontrastem a dost jsem se trápil i u "normálního" kontrastu. IM 1+1 je pro Acros ASI (!) optimální, umí (podle mě) "umravnit" šedou škálu.
Protože IM 1+2 je pro většinu filmů (kubické i ploché emulze) nejvíce freundlich, špekuluju, proč se mu ausgerechnet Acros brání. Ať jsem volal jak jsem volal, prakticky vždycky jsem musel "dorážet" černou splitem. Pak to bylo hezké... Ale pracné a zdlouhavé!
Jednou z možných příčin může být i papír... dnes jsem měl k dispozici 5 balíků F-Speed Variantu, ale stejné šarže. Už mi to šlo tak fest na nervy, že jsem dělal "náhledy" na 30x40 (aby se daly rozlišit jemné nuance). I tak byl problém zaostřit - ta bestie snad ani zrno nemá (Japonci pozapoměli, že zrno k č.b. patří!) A to jsem ostřil 25x zvětšujícím herberkem od Bestwella.
Tak teď si udělám kafe a možná mě napadne něco prudce geniálního... (Ale to by bylo tak po 25 letech...)
Buď toho Acrosa přemůžu, nebo ho budu volat v něčem jiném - a je to!
#150
Publikováno 18 listopad 2007 - 12:03:23
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních