Instant Mytol
#201
Publikováno 19 červen 2008 - 19:40:57
trochu mne teď potrápil fuji neopan400 - použil jsem i.m. 1+2, čas dle digital truth (12,5 minuty), koeficientem jsem si to přepočítal na teplotu a nějak... no, není to ono - chybí mi kresba ve stínu (ta na hp5+ byla) a přijde mi to celé stejně, možná krapet více kontrastní, avšak negativy jsou ve výsledku oproti pan400 méně kryté - myslíte, že pomůže příště ředit 1+3 (kvůli kontrastu) a čas trochu prodloužit (pro krytí)? a nebo ta vývojka nereaguje zrovinka úplně tak, jak si myslím? a nebo myslíte, že bude lepší příště neopan400 více nakrmit světlem (řekněme 250-320 asa)?
všechny scény, co jsem fotil v interiéru (tzn. měkké světlo) vyšly ideálně, záběry dělané venku pod přímým slunce jsou ovšem již asi příliš kontrastní. trápí mne to, neboť jsem si od toho filmu sliboval mnoho, možná příliš
ufff.... takových informací a ještě k tomu příští pondělí zkouška :/
#202
Publikováno 19 červen 2008 - 21:25:08
1. Pan400 "vychází" v IM (a nejenom v něm!) vždycky více krytý, než "profesionální filmy" (mezi které bezesporu Neopan 400 patří). Chci tím naznačit, že se dá s velkou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že jeho skutečná citlivost je vyšší, než 400ASA.
Má zkušenost: na oslavě žvotního jubilea spolupracovnice jsem nafotil jeden Pan400 a jeden TriX - oba pushovány a 1600. Zcela zřetelně byl Pan400 více krytý, ale kontrast byl vcelku stejný (při zvětšování s barevnou hlavou se lišily o cca 10 stupínků M(agenty)).
1a. Z negativu je dost těžké (i pro hodně zkušeného) kontrast "vyčíst". Dáte-li fotografovi, který celý život fotí na TriX volaný v Rodinalu jiný film volaný v jiné vývojce (a s touto kombinací dotyčný nemá zkušenost, "nemá to v oku"), troufám si tvrdit že se téměř určitě "sekne" v hodnocení kontrastu. V jiném vlákně jsme už na to narazili...
2. Zkuste vyvolat Neopan400 (E.I.400 !!!) v IM 1+2 11:30min při teplotě 20stC, překlápění prvních 30sec a poté 1-2x (podle kontrastu scény) co 30sec. V každém případě bych ovšem přísně měřil na stíny.
3. Nelze vyloučit, že Vás trochu ošálila měřící automatika (ale nevím, jak a co jste měřil...). Ona poledním sluncem ozářená scéna dovede ošulit i dost chytrou automatiku a obecně se fest špatně fotí.
#203
Publikováno 19 červen 2008 - 21:46:22
s tím měřením je to u mne na štíru, nechávám to skoro komplet na fe2 (i když mne velmi překvapilo, jak dopadnul testovací barevný negativ - snímek co snímek stejně krytý - to jsem s žádným jiným aparátem nezažil) a ty stíny mi spíše chybí v místech, kde je obecně tma - na exteriérech za přímého slunce stíny nechybí .)
budu zkoušet, zkoušet, zkoušet....
#204
Publikováno 5 červenec 2008 - 10:41:04
Instant Mytol 1+3
kino-film: Ilford PAN 400
expozice: Nikon FE2, 400 ASA
fitry: oranžový, žlutý
světlo: letenské sady, 14-18h, odpolední přímé slunce prosvítající korunami stromů
vyvolání: 13,5 min / 20°C (agitace 30s, pak 1x po 30s) - o 25% méně, než udávají tabulky od Kodaku - stejné zkrácení času, jako udává Chris Johnson pro "N" volání v IM 1+1 oproti tabulkám Kodaku.
výsledek: okometricky středně krytý negativ, šťavnatý, stíny prokreslené, světla tam jsou a vesměs v nich je kresba - zřejmě PAN400 v IM 1+3 pobere velký rozsah jasů scény, zrno nevidím, respektive je řádově menší, než s D-76.
něco malinko (přefocené negativy) je tu: http://www.volny.cz/.../trash/kulicky/
#205
Publikováno 10 červenec 2008 - 07:47:00
#206
Publikováno 10 červenec 2008 - 10:42:00
#207
Publikováno 10 červenec 2008 - 14:39:59
kdo poradí s rozpuštěním fenidonu,jedna z možností má být diethylenglykol,ten jsem nesehnal.Zná někdo jinou Michal.
víra, trpělivost, teplá voda
#208
Publikováno 10 červenec 2008 - 20:35:40
kdo poradí s rozpuštěním fenidonu,jedna z možností má být diethylenglykol,ten jsem nesehnal.Zná někdo jinou Michal.
Fenidon se rozpouští v teplé vodě se špetkou siřičitanu. Voda by neměla přesáhnout 50° Celsia. Stejně rozpustíš i metol. Fenidon by se měl přidávat před hydrochinonem nebo spolu s ním.
#209
Publikováno 10 červenec 2008 - 20:51:40
Po hodine michani uz neni ani kdyz se rozpousti ve vode...kdo poradí s rozpuštěním fenidonu,jedna z možností má být diethylenglykol,ten jsem nesehnal.Zná někdo jinou Michal.
#210
Publikováno 22 září 2008 - 00:15:57
mám teď celkem dost vyvolaných filmů (APX100, FP4+ a HP5+) v Xtolu...možná by se poznatek mohl hodit...vždy se mi za posl. dobu vyplatilo volat cca o 25% kratším časem než je uvedena na digitaltruth. ředění 1+2 mi přijde velmi vhodné, 1+1 je občas trošku kontrastní.
#211
Publikováno 22 září 2008 - 12:25:23
mírné posunutí vlákna, tam kde patří
mám teď celkem dost vyvolaných filmů (APX100, FP4+ a HP5+) v Xtolu...možná by se poznatek mohl hodit...vždy se mi za posl. dobu vyplatilo volat cca o 25% kratším časem než je uvedena na digitaltruth. ředění 1+2 mi přijde velmi vhodné, 1+1 je občas trošku kontrastní.
u Kodaků (Tmax, Trix) mi ty časy z Digitálnípravdy štimujou, ale zkoušel jsem v Xtolu 1+1 Neopan 400 ve svitku a 9.75 podle DigiPr bylo též příliš.
#212
Publikováno 22 září 2008 - 14:25:50
#213
Publikováno 4 říjen 2008 - 20:27:16
Nafotografoval jsem zkušební svitek (Pentaxem 67II a 45kou) jako 200ASA, při cloně 16. Měřeno na stíny 1stupňovým boďákem, jasový rozsah scény 6 stop. Expozice 3sec.
Protože informace o kombinaci R3 + Xtol jsou sporé, nezbylo, než zkoušet.
Přednamočil jsem 1,5min za stálého překlápění. Volání: IM 1+2, při 22stC po dobu 19:45 (přepočteno z 24min/20stC). Pohyb 30sec, pak do 9. minuty 2 rychlá překlopení co 30sec, do konce pak 1 překlopení co 30sec. Dále standardní postup.
Při zakládání filmu do kamery žádný problém, dobře tvarovaný konec zaváděcího pásu ("jazyk"). Po vyjmutí filmu neobvyklá samolepka - nutno stáhnout "voskovaný" papírek a poté přilepit. (Drží opravdu fest, což je dobré, protože třeba na Neopanu 400 nebo Acrosu tomu tak není.)
S posuvem filmu kamerou nebyl problém - pravidelné mezery, začátek a konec takové, jak jsem zvyklý. Převíjení nekladlo "zásadní odpor", i když bylo znát, že se protahuje něco tužšího. (Pravdou je, že P67II dokáže pravděpodobně protáhnout i vlnitý plech...)
Zavedení filmu do spirály (JOBO) vývojnice opět nepředstavovalo problém - film je ale na omak opravdu tuhý a málo poddajný. Určitě se nic nepokazí, když se rohy pásu sestřihnou. Příště to udělám.
Při vylévání přednamáčecí vody (fuj! to je slovo...) z vývojnice vytekla krásně zelená tekutina něco mezi hráškem a orobincem.
Po vyvolání (opravdu dlouhý vyvolávací čas! nevím, čím to je... vývojkou? filmem? třemi vrstvami emulze?), ustálení, vyprání a sušení dostanete lehce našedlý a současně velmi čirý (nevím, jak to popsat) negativ. Při prvním vyhodnocení (lupa 12x a binokul. lupa) se zdá, že na negativu je opravdu "více". Bezpečně vykreslené stíny (asi bych je přirovnal někam k zóně 1,5), opravdu hodně fest detailů a "stupňů šedi", k zrnu se samozřejmě nedokážu ještě vyjádřit, ale pohledově bych je přirovnal k dobře vyvolanému Acrosu. Zcela určitě blíže k tomuto filmu, než například HP5+.
Až budou pozitivy, dám vědět. Možná (!) příští film vyvolám po dobu 22,5min/20stC - světla jsou totiž dost "neprůhledná", ale určitě ne tolik, jako třeba u stejně vyvolané FP4+ při stejném rozsahu scény.
#214
Publikováno 5 říjen 2008 - 17:49:27
Exponoval jsem Pentaxem 67II + 45kou Rollei R3 na ISO200 se žlutozeleným filtrem (tudíž expozimetr nastavený na ISO100). Scéna byla dost "roztříštěná", rozsah 6 stop. Při cloně 22 (na pětačtřicítce) už bylo třeba kompenzovat S-jev (nejdelší expozice po kompenzaci 25sec).
Vyvoláno v IM 1+2 při 23stC (a s ohledem na S-jev) 16:25 (=24min při 20stC x 0,76(na teplotu) x 0.9(na S-jev)). Pohyb: 30sec//1x/30sec.
Ve srovnání s "pokusným" negativem (viz předchozí příspěvek): u dnešního je již na filmu vidět, že "reagoval" znatelně na zkrácení vyvolávací doby (přesto, že byl nasazený žz filtr!) a stejně jako minulý je hodně "šťavnatý". Skutečně je na první pohled znát, že "obsahuje" velmi pravděpodobně hodně moc šedí.
Hned poté jsem vyvolal Acros (E.I.80) nafocený před cca měsícem a "ztracený" - myslel jsem si, že jsem ho vytrousil v lese. Byl v batohu...
Volán "standardně" 20stC/12min/30sec//1x30sec.
Když porovnám "dnešní" R3 a Acros (který už skoro znám), je Acros "plošší" a méně krytý. To ovšem nemusí vůbec nic znamenat, protože hodnotit kontrast z negativu lze opravdu jenom nahrubo-orientačně.
Moc se těším na zvětšeniny!
Výsledek dnešního "pokusu" mě opět posunul blíže k přesvědčení, že jako "základní" čas příště použiji 22,5min/20stC.
#215
Publikováno 10 říjen 2008 - 19:05:29
Kentmere nabízí Ktol!!! tedy další klon Xtolu.
#216
Publikováno 11 říjen 2008 - 20:35:08
2x Rollei R3 (120)
E.I.200
První volán "N" (tentokrát IM 1+2, 22,5min/20stC), druhý (výhledy z lesa na polanu s oblohou zalitou sluncem) "N-1" (-15%) a zkrácení vyvolávací doby při kompenzaci S-jevu (jak to navrhuje Kodak pro své filmy).
Poznatek 1: R3 "reaguje dosti divoce" (oproti Acrosu) na přítomnost žlutého a žlutozeleného filtru.
Poznatek 2: R3 "reaguje živě - ne divoce" na zkrácené volání, a výsledek je pěkný. Protože jsem fotografoval za přibližně stejných podmínek (a vývraty a mrtvé stromy nikdo za týden nevyměnil ), troufl bych si říci, že stíny jsou kryté téměř stejně, světla dosti významně méně (opět oproti Acrosu).
Poznatek 3: Je dobré dodržet "prodlužovací faktory" ke kompenzaci S-jevu.
Poznatek 4: Je dobré dodržet "kodakovskou poučku" o zkrácení vyvolávací doby při časové kompenzaci S-jevu
Zítra se jde do komory - třeba bude všechno jinak ?!?!
#217
Publikováno 12 říjen 2008 - 19:44:19
Jak jsem psal už výše, negativy vypadaly pěkně. A také pěkné jsou. ALE!!! Po dnešku přísahám, že už nikdy nebudu hodnotit kontrast z filmu! Howgh!
Namíchal jsem čerstvou MC Agfu, stanovil vyvolávací dobu, pak čerstvý ustalovač, pak přerušovač (kyselina citronová). To vše píšu "pro pořádek". Zvětšoval jsem z 6x9 a 6x7 barevnou hlavou a Apo Rodagonem 105mm a APO Compononem HM 90mm na lesklý Fomabrom Variant 30x40.
Už při proužkových zkouškách bylo jasné, že na filmu je opravdu všechno, ale dostat to na papír bude porod... A také byl.
Za velmi výhodnou považuji téměř nekroutivou podložku filmu. Je jakási "pevná", pouze lehounce našedlá, nedělala mi Newtonovy kroužky, a - kupodivu - nijak zvlášť se na ni nechytá prach.
Velmi dobře se zaostřuje (Micro Sight 25x) - zrno kupodivu znatelně hrubší než u Acrosu, ale ostré, mimořádně pravidelné a velmi, velmi hezké! Takové až "rodinalovské" .
Jeden film byl nafotografován bez jakékoliv filtrace, měřeno externím expozimetrem na stíny, jasový rozsah scény cca 6 stop. Voláno 24min/20stC (resp. po přepočtu na 23stC). Základní filtrace papíru (dle Fomy) M10. Výsledek velmi dobrý, jenom v nejvyšších světlech už to "utíká". Domnívám se, že volání o 10-15% by bylo ideální.
Další film měl nafotografované 2 záběry se skylightem 1A, zbytek se žz filtrem od HOYA. Voláno 22,5min/20stC. Záběry se skylightem dobré - i když ještě minutka dolů by filmu nade vší pochybnost svědčila. Filtrace Y20 a M0 to vyřešila k plné spokojenosti. Ovšem záběry se žlutozeleným filtrem... děsběs! Kontrastní jako např. Acros s tmavěčerveným filtrem!!! Na tom filmu to je - ale přetlačit to na papír je makačka pro vrahy.
Na posledním filmu (volán N-1!) je to úplně stejné - ne-li "horší" - než u předchozího...!!!
A teď babo raď! První (a zatím poslední), co mě napadlo, je podezření, že zelená (resp. žz) úplně "zlikviduje" příslušnou vrstvu emulze (jsou tři - každá citlivá na jiné světlo) a ostatní se uplatní tak, že výsledkem je "pseudopérovka". ???
Nebo je to úplně jinak - budu přemýšlet. Prosím, zkuste také pouvažovat.
Pravda, takový film jsem ještě neměl v rukách.
#218
Publikováno 13 říjen 2008 - 08:40:00
#219
Publikováno 13 říjen 2008 - 15:54:58
k těm filtrům - čekal bych, že ta posunutá spektrální citlivost, jak vo ní odborníci píšou, se projeví právě tady, ale jinak tomu vůbec nerozumim... sám používam ertrojku s oblibou právě proto, že fotim bez filtru jakoby s filtrem
hmm, čím dál víc jsem zvědavej co s tím filmem Panoram udělá, už tak děla oblohy jako s filtrem a jestli to ještě podpoří film…
ze Šumavy jsem si od Krakena přivezl Mytol, dnes jsem exponoval jeden kousek R3, řekl bych na asi ASA200 a potřeboval bych zvýšit kontrast (asi N+1)
máte radu pro nástřelný čas?
#220
Publikováno 15 říjen 2008 - 07:17:37
#221 Anonymous
Publikováno 15 říjen 2008 - 08:56:31
Kdo poradí! Chci volat v mytolu kodak TRI X 400+ pusch na800,má někdo osobní zkušenost? Co vlastně je ta cukrová lázeň,jaký má vliv na negativ,jak se s ní pracuje?Máte výhrady ke kodaku,pokud né, proč dáváte přednost ilfordu?/ve vlákně frčí nejčastěji ilford/
Já poradím. Použij funkci "hledat"! Minimálně na cukrovou lázeň odpověď dostaneš. Např. tady. Dále doporučuju si přečíst tohle. Dá se aplikovat na jakékoliv odvětví.
Zejména doporučuju sekci "než se zeptáte".
#222
Publikováno 15 říjen 2008 - 08:57:23
kdysi jsem zkousel 1+1 cca 11 minut, ale nejsem s tim moc spokojeny. takze pristi pokus (mam hromadu nevyvolanych trix na 800) zkusim vetsi redeni 1+2 zrejme. 1+3 radeji ne, nebo jen tehdy, pokud budu mit cerstvou vyvojkuKdo poradí! Chci volat v mytolu kodak TRI X 400+ pusch na800,má někdo osobní zkušenost? Co vlastně je ta cukrová lázeň,jaký má vliv na negativ,jak se s ní pracuje?Máte výhrady ke kodaku,pokud né, proč dáváte přednost ilfordu?/ve vlákně frčí nejčastěji ilford/
#223
Publikováno 16 říjen 2008 - 06:53:13
Tož tak.
#224
Publikováno 16 říjen 2008 - 09:10:51
aha, takze uz to mas natestovane? nerikals nic. ja mam pocit, ze to chce jit spis smerem k vetsimu redeni, ze se pak uplatni vice vyrovnavaci efekt. ale je to jen domnenka, zatim jsem se k 1+2 nebo 1+3 nedokopal.Michale, ogaro, poslúchaj zkúšal sem trix na 800 v mytolu enem ve stocku, vyvolával sem to 7,5 min. při 20 st.C, vyšlo mi to docela dobře. Ono taky taky záleží na zvetšováku. Já mám kondenzor, pokud máš hlavu, tož bych dal 8 minut a trochu zvýšil kinetiku.
Tož tak.
#225
Publikováno 26 říjen 2008 - 21:36:18
V sobotu jsem nafotografoval 3 svitky Rollei R3 E.I.200 - tentokrát P67II a 75kou Shift s UV filtrem. Měřil jsem plošným měřením a kontroloval bodovým měřením.
Vyvolal jsem v IM 1+2, 22,5min/20stC//30sec/1x/30sec. (A ještě minutku dolů by to sneslo).
Další dva filmy (volané stejně, jako první) jsou lepší - bez mého přičinění Proč? Už nebylo moc času a tak jsem oba navléknul do jedné cívky. Namíchal jsem stejně jako v předchozím případě IM 1+2 (tzn. 160ml stocku + 320ml vody do JOBO vývojnice). Velmi pravděpodobně došlo na varování Kodaku: na jeden film nejméně 100ml stocku! Tyto filmy jsou méně kryté, měkčí...
Obecně: potvrdilo se "podezření", že R3 reaguje abnormálně "bystře" na žlutozelený a žlutý filtr (jiné barevné jsem zatím nezkoušel). Jeden obrázek se žlutým filtrem byl stejně kontrastní, jako minulé filmy se žz filtrem. Velmi pravděpodobně je u tohoto filmu používat nebudu.
Příští film budu volat kolem 20-21 min. a u dalšího navíc omezím překlápění na 1x/min. To už by se mohlo blížit optimu.
Až budou fotografie (pravděpodobně příští víkend), podám reference.
Nefiltrované obrázky dopadly lépe, než minule - ty podvolané vypadají na negativu koukatelněji, než ty "řádně" vyvolané.
#226
Publikováno 27 říjen 2008 - 13:34:08
#227
Publikováno 27 říjen 2008 - 13:51:02
#228
Publikováno 27 říjen 2008 - 17:27:31
Já sem dělal v Instant Mytolu (s TEA). Vy v Mytolu? Teoreticky by to mělo fungovat stejně, ale zkušenost nemám...
#229
Publikováno 27 říjen 2008 - 22:23:44
#230
Publikováno 27 říjen 2008 - 22:37:52
#231
Publikováno 28 říjen 2008 - 04:12:18
#232
Publikováno 28 říjen 2008 - 22:45:56
Kraken
#233
Publikováno 28 říjen 2008 - 22:48:19
#234
Publikováno 10 listopad 2008 - 15:10:19
#235
Publikováno 10 listopad 2008 - 17:34:04
#236
Publikováno 10 listopad 2008 - 19:50:32
#237
Publikováno 28 březen 2009 - 20:56:59
Dnes Agfa APX400 (kino) na nominální citlivost, nafotografovaná za odpoledního slunce (dosti ostré) Konicou Hexar AF (měřeno režimy A a M), bez filtru.
Voláno po přednamočení (3') v Instant Mytolu stock 6'40" při 22stC (přepočet z 8min/20stC), 30"//1x/30".
Zatím jedna zkušební fotka: kontrastní scéna (černý mrtvý strom v jezírku zátopové oblasti u Karviné, odraz ve vodě, jasná obloha s minimem oblačnosti, tmavěšedá navážka hlušiny) - film + vývojka kontrast zvládly opravdu dobře, zrno znatelné, ale "přesné" a ani náhodou nerušící. Jsem příjemně překvapen!
P.S. S "novou" emulzí APX jsem dosud nedělal. Srovnání s "klonem" Retro 400 vychází o chloupek lépe ve prospěch APX400. Stock nezpůsobil "vytvrzení" obrazu - jak se to stává u Retro400.
#238
Publikováno 31 březen 2009 - 08:34:42
#239
Publikováno 31 březen 2009 - 08:50:39
Zajímalo by mne, jestli někdo porovnával výsledky s naředěným, jednorázově použitým IM (s TEA) oproti PC-TEA. Ta druhá neobsahuje siřičitan, jinak složení obdobné.
To by mě taky zajímalo, stejně ale i tohle : jak IM změní barvu dožluta - je ro signál silné oxidace, nebo je ještě použitelný??
#240
Publikováno 31 březen 2009 - 09:22:05
#241
Publikováno 31 březen 2009 - 09:44:00
Ja si nepamatuju, ze by mi kdy IM tahl nejak silne do zlute. Nejdele jsem mel ale stock cca 3/4 roku stary. Vyzkousej na nejakem testovacim vzorku negativu, zda ten tvuj pracuje ci nikoliv.
Já ho žlutý po 3 měsících mám. Na cizím webu jsem viděl foto, kde to taky zežloutlo v obdobné době, současně s upozorněním, že to už je na pováženou... Buď pochválena hydro-metolová "káva" - tady je to pak jasný...
Jde i o to, jak se chová, smozřejmě na vzorku vyzkouším, ale co když kousek vyvolá a pro zbytek nebude mít kapacitu?? Taky - odkud je ten vit. C - z lékárny? A asi bude záležet na siřičitanové kvalitě.
Chystám se vyvolat pár Panů 400 a při ředění 1.2 by vyčerpání IM bylo kritické - sbírám zklušenosti!
#242
Publikováno 31 březen 2009 - 11:50:08
#243
Publikováno 31 březen 2009 - 11:58:21
#244
Publikováno 31 březen 2009 - 17:21:00
#245
Publikováno 1 duben 2009 - 20:12:27
Vyvolával jsem APX 400 a PlusX při ředění 1+2 a - ZCELA BEZ PROBLÉMŮ. Navíc - vývojka vůbec nezměnila barvu, je i nyní křišťálově čirá. Podotýkám, že byla namíchána z chemikálií a vody, které používám stále stejné.
Úvaha: To, že Instant Mytolu neprospívá vzdušný kyslík, to všichni víme a u vývojek je to obvyklé. U vyšší skladovací teploty si to myslíme. Těžko říct, zda má moje poslední zkušenost obecnou platnost, ale zdá se, že SVĚTLO se Instant Mytolu téměř jistě nezamlouvá.
#246
Publikováno 1 duben 2009 - 20:52:50
No budu to muset vyzkoušet, ale nechtěl jsem to kazit. Já to mám při teplotě kolem 19 st. a zcela ve tmě, takže jde při zaplněné láhvi PET o oxidaci. Ale možná spolupůsobí i siřičitan, možná je dost starý... Jinak mi ovšem jinde z téže lahve fungoval... Určitě asi jde i o konkrétní souběh kvality chemikálií a vody (tu používám důkladně převařenou ). Možná bych to měl spíš řešit destilkou ať ubyde další faktor...
#247
Publikováno 1 duben 2009 - 21:22:35
S destilkou je to také problém... Když jsem nalil do autoklávu "destilku" od benzínové pumpy (porucha na čistící koloně s iontoměniči), stroj se vzepřel, na tiskárně vypsal "nepovolená vodivost vody" a byl jsem v kelu.
Destilovanou vodu už dnes opravdu dělá málokdo. Spíše by se mělo psát (podle kvality) demineralizovaná voda, čistěná voda a pod.
#248
Publikováno 1 duben 2009 - 21:31:49
Jaro: Možná... Pravdou je, že většina výrobců přidává do konfekčních vývojek látky, které se mají vypořádat s tvrdostí vody. U home made to neděláme. Navíc - varem odstraníte pouze tzv. "přechodnou tvrdost".
S destilkou je to také problém... Když jsem nalil do autoklávu "destilku" od benzínové pumpy (porucha na čistící koloně s iontoměniči), stroj se vzepřel, na tiskárně vypsal "nepovolená vodivost vody" a byl jsem v kelu.
Destilovanou vodu už dnes opravdu dělá málokdo. Spíše by se mělo psát (podle kvality) demineralizovaná voda, čistěná voda a pod.
Možná bude mít někdo přesnou zkušenost s konkrétní kvalitou některého výrobce, možná bude stačitz M19 nebo Komplexon 3. Jenom uvažuji, zda právě céčko na to není poněkud na tyto látky vysazené a nereaguje více nebo jinak, když je kyselé...
Ovšem patrně nejjednodušší bude si to namíchat na měsíc dva dopředu a mnohé bude zcela neakademicky vyřešeno...
Ale zas na druhé straně je mi to trochu líto, taková negativní výv. H 36 (nebo 39?) od p. Tomáška je i po třech letech na stejném místě zcela průhledná - ready! Ovšem tam je taky cukr - jednoduché asi vítězí...
#249
Publikováno 13 duben 2009 - 13:21:57
Při ředění 1+1 žádný problém (jenom při velké dávce hnidopišství sotva znatelně méně krytý negativ), u ředění 1+2 VÝRAZNĚ MÉNĚ KRYTÝ NEGATIV.
Zdali to nebude to ono, proč např. Kodak upustil od aktualizace publikací vyvolávacích časů pro ředění větší než 1+1. Možná se mýlím, ale začátek "stahování vyvolávacích schémat pro 1+2 a 1+3" přibližně navazuje na ukončení výroby balení pro přípravu 1 litru vývojky. U "běžného amatéra - příležitostného fotografa" je zpracování 5 litrů jistě záležitostí nejméně několika týdnů, spíše měsíců.
P.S. Při ředění se určitě vyplatí dodržení "poučky" o nejméně 100ml stocku na 1 film. (Já míchám na kino vždycky nejméně 100ml koncentrátu + 200ml vody).
#250
Publikováno 14 duben 2009 - 16:03:56
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních