Různé poz. vývojky
#51
Publikováno 18 November 2012 - 14:02:23
Nicméně dotaz jestli někdo nemá informace a to srovnání si nedělal nebo ho někde neviděl je naprosto normální. Řešit zda má nebo nemá někdo něco dělat nechci, to se nanejvýš zhádáme a nic z toho nebude. Přijde mi ale celkem logické očekávat, že někdo (třeba mimochodem) si nějaké vývojky porovnal a pokud chce, může své zkušenosti poskytnout.
Já bych navrhoval aby se ozval ten, kdo může poradit něco relevantního a ostatní, kteří se srovnáním vývojek nezabývali, tak ať to prostě přejdou. Nebo je to blbost?
#52
Publikováno 18 November 2012 - 14:11:58
Zdravím,Kluci mám vás všechny rád už jen za to, že fotky chcete dělat klasicky, ale je to od vás dost nefér očekávání. Proč pořád chcete zdarma užívat výsledky namáhavé a drahé práce ostatních? Vůbec necítíte potřebu něco dát? Udělejte to srovnání a podělte se!
Jen pro představu: nakupte chemii, nebo rovnou deset balení různých vývojek. Potom namíchejte roztoky v destilce. Nafoťte negativy a udělejte sérii zvětšenin. Z každého negativu deset a pak to v deseti miskách vyvolejte. Na jedenáctou misku už stačí jeden ustalovač. Vemte si v práci dva dny dovolené a začněte makat...
Dám vám jednoduchou otázku: Kolik myslíte, že to bude toho troubu, co se do toho za své prachy dá bude stát?
Vsadím se, že tohle bude poslední příspěvek tohohle vlákna.
myslím, že minimálně v mém příspěvku žádný takový požadavek není. Ptal jsem se, a to doslova - "není mezi vámi někdo, kdo by měl nějaká srovnání různých pozitivních vývojek, případně odkaz na nějaká na internetu?"
Tzn. jestli někdy někdo toto srovnání už udělal, tak odkaz na něj, bylo by přece škoda, nechat něco takového ležet bez povšimnutí v hlubinách internetu, no ne? Jestli vzniklo nějaké nedorozumění, tak mě to mrzí, ale myslím, že to není moje chyba.
Přeji DS:
#53
Publikováno 18 November 2012 - 18:00:30
můžete tento Váš dotaz trochu upřesnit? máte na mysli konfekční vývojky, koupitelné v krámě? nebo 1000+1 variant pozitivních vývojek vymýšlených, testovaných na 100+1 papírech během uplynulých 100 let fotografy, praktiky a laboranty ze všech koutů světa, jejichž recepty byly zveřejněny nebo dodnes utajeny?
Nejen, že souhlasím se Bzenčákem v tom, co odpověděl, ale zeptám se: proč tohle vlastně dělat a zveřejňovat, když každému praktikovi vyhovuje nakonec něco jiného, podle jeho vlastní chuti?
to máte jako s ženskýma: objektivní srovnání udělat prostě nejde. Charakteristiky budou různé podle toho, kdo je kdy psal.
Jestliže na příbalu konfekční vývojky je psáno: vývojka měkce pracující v teplém tónu, vývojka v neutrálním tónu, normálně pracující, nebo vývojka kontrastní, vyvolávající v sytě černém až modročerném tónu, atd.atd., tak víte, co zásadního můžete očekávat.
Co vám z toho ve výsledku vyleze, záleží zase na papírech, jak dodržíte přesnost osvitu, teplotu, vyvolávací doby, atd.atd.... takže jak již pan Pentaxista napsal, existuje tolik proměnných, že bude-li takové srovnání či test provádět 10 lidí, těžko vyjdou stejně.
Máte jednoduchou otázku, na kterou nelze jednoduše odpovědět. tak asi.
#54
Publikováno 18 November 2012 - 18:34:14
#55
Publikováno 18 November 2012 - 20:13:37
Vliv pozitivních vývojek není nikde z objektivních důvodů zdokumentován. Krása individuálního použití prostředků dává možnost vzniknout neopakovatelnému a nenapodobitelnému rukopisu autora! Je to to nejdůležitější a nejcennější co je v oboru k mání!
Svoboda výběru prostředků je tudíž nedocenitelná!
Digi svět ji ze své podstaty nabídnout nedokáže. Prostě nemůže!
#56
Publikováno 18 November 2012 - 20:21:31
#57
Publikováno 18 November 2012 - 21:23:43
Zvětšoval jsem 4 hodiny z Acrosu vyvolaného v DS-10 2+1 12'/20°C 30"//2x/30". Scéna měla rozsah od 3 do 6 EV.
Volal jsem v DS-14 MG RC Tetenal-y exponované s filtrací 2 1/4 až 3 a 1/2 a snažil se natlačit co možná nejvíce polotónů. Šlo to strašně špatně. Tak přišla na řadu GD-L 1+4 a ejhle (!), bylo to lepší. Zajímavé - mělo by to být naopak, že?!
Tak jsem to prubnul na Fomabrom Variant. V DS-14 jsem musel "tvrdit" na 4 až 4,5 a bylo to slušné, ale takové jakési "digitální". Tak šel baryt do GD-L 1+4 a to bylo hodně dobré. Filtroval jsem 2 3/4 až 3 1/2.
No, co z toho plyne? Nic! Charakter obrazu na MG RC je VŽDYCKY jiný, než na barytu - ať se volá v čem se volá. Každá vývojka "se kamarádí" s jedním papírem úplně jinak. Ale že by to bylo objektivně prokazatelné - jaksi měřitelné, to bych si netroufl tvrdit.
Toť má dnešní zkušenost.
#58
Publikováno 20 November 2012 - 12:04:59
niektoré boli menej stabilné počas vyvolávania hlavne v tom že klesala max D.
GDL je v tomto dosť odolná a myslím že je to dobrá štandardná vývojka,
dokonca pri riedený približne 1:30 mi dávala hnedé tóny samozrejm som predĺžil čas expozície,
Skúšal som aj zarábanú G-262 1:4,no tá mi fungovala len na fomatoneMG,
na bežné RC a baryty mi vyvolávala velmi slabo a nerovnomerne,
z toho asi vyplíva že niektoré vývojky nebudú vhodné na všetky papiere.
Tolko moje skúsenosci.
#59
Publikováno 20 November 2012 - 13:09:05
#60
Publikováno 26 December 2012 - 00:56:17
Zde je vysledek moji vanocni reserze:) Neni to nijak ctivy ani extra hluboky, jsou to jen moje poznamky od Steva Anchella (Darkroom Cookbook) a Zdenka Tomaska (Fotograficke Chemikalie). Treba to nekomu pomuze. Myslim si, ze se od toho da zacit experimentovat - zakladni otazky jsou: chci studenou ci teplou nebo tvrdou-mekkou-normalni. Pak si vybirat podle slozeni, kdyz to nebude chodit podle prestav, proste do misky prihodit trochu koreni v podobe hydroxidu, uhlicitanu, KBr ci amidolu A pozorovat co se stane. Kdyz to bude dobry tak se to da zopakovat. Kdyz ne vyhodim papir a milou vyvojku zkanalizuju. Ale je potreba vedet co v ty vyvojce je a proc to tam je a zrovna tohle se z obalu konfekcnich vyvojek clovek zkratka nedovi.
Pozadavky a vlastnosti pozitivnich vyvojek:
- dostatecna koncentrace
- slozeni vyvojky ovlivnuje ton obrazu
- slozeni ovlivnuje zrno, ktere ma pak vliv na dalsi tonovani obrazku
- musi vyvolavat konzistentne v case
- obsahuje protizavojujici latku
vyvolavaci latky slouzi jako redukcni cinidlo k selektivni redukci osvicenych halogenidu stribra,
vyuziva se superadidivity vyvolavacu (hydrochinon s malou primesi metolu ci fenidonu vyvolava mnohem rychleji).
Caste jsou kombinace:
- MQ: metol-hydrochinon
- PQ: phenidon-hydrochinon
- delsi zivotnost, konzistentni vysledky (neni citliva na Br-), behem pouzivani klesa mnozstvi organickych protizavojujicich latek a ovlivnuje se tim kontrast
- je obtizne sestavit vyvojku s vetsim nez normalnim kontrastem
- pro vyssi pH je treba pouzit organicky restrainer (benzotriazol)
- pro stredni a nizsi pH postaci KBr (aktivitu Phenidonu neovlivnuje KBr ale spis nizke pH)
- pro studenejsi tony (za vyssiho pH a org. restraineru)
- dobre reaguji na kontrast - je mozne obsahnout vetsi skalu
zabranuje oxidaci a vaze zoxidovanou vyvolavaci latku
Na2SO3 (Siricitan sodny, anglicky - Sodium Sulfite)
alkalizace:
zrychluje proces, neutralizuje bromovodik
- (CO3)2-: uhlicitan sodny, draselny pro teplejsi tony
- NaOH: pro vyssi kontrast
- NaBO2 boritan sodny (anglicky: sodium metaborate) v universalnich vyvojkach
klic k ovlivneni barvy obrazu, mnozstvi se hleda pro danou kombinaci vyvojka-papir experimentalne postupnym pridavkem restraineru
- KBr - pro teply obraz, nejvetsi mozne mnozstvi, ktere jeste nevede k zelenym tonum; pro chladny ton - nejmensi mozne mnozstvi, ktere jeste zabrani zavoji. Nejvetsi protizavojujici ucinek ma pro mene alkalicke vyvojky. Na metol pusobi jen malo, metol vyvolava ciste i bez bromidu. Nejvice je potreba pro vyvojky na bazi hydrochinonu. Prilis bromidu zplacati obrazek obraz a nepekne ho vybarvi.
- Benzotriazol - moderni stabilizator, stabilizatory meni barvu do studene modro-cerne. Ucinkuji zejmena na chlorostribrne papiry, mene na chloro-bromostribrne papiry a prakticky vubec na bromostribre. Nejbrilantnejsi zbarveni dava 1H-benzotriazol.
v prubehu prace pribyva Br-, popr ubyva org. stabilizator a samozrejme klesa i koncentrace vyvolavaci latky
narust Br- vede k teplejsim tonum a prodluzovani volaciho casu
zivotnost vyvojky lze prodlouzit vyuzitim vyvojky s vyssim mnozstvim KBr, cimz se minimalizuje vliv jeho prirustku v prubehu volani. Napr. vyvojka Ansco 130 (na vyssi kontrast) s kapacitou 10-20 obrazku 20x30 na 1l
test: zmerit cas do objeveni prvniho obrazku, jakmile se prodlouzi na 2x tolik, doplnit roztok 30-40ml koncentratu na 1L prac. roztoku. Toto lze opakovat max. 1x a pak vylit, potrebujeme-li mit konzistentni vysledky.
Vychytavky pro vyvojky:
do komory si nachystame tyto roztoky
10% Kbr: 100g/1L
roztok Na2CO3: 60g rozpustit v 750ml a doplnit na 1L
ucel:
pridavek uhlicitanu vede k narustu citlivosti a kontrastu (cerna je cerna)
obvykle 50-100ml roztoku/L vyvojky (nad 200ml/L tmavnou svetla)
neprehanet pro nasledne tonovani zlatem (modra pak neni brilantni)
pridavek bromidu potlacuje zavoj a snizuje citlivost papiru,
cista svetla, zvysi dynamicky rozsah papiru. Pri zkracenych volacich dobach na teplych papirech vede k olivove hnedym tonum
pridavky do 15-25ml/L, vetsi mnozstvi vede k zavojovani svetel
kombinace:
1:3 (Kbr/uhlicitan)
uhlicitan zpusobuje narust citlivosti, ktery se kompenzuje bromidem
bromid vylepsuje svetla a uhlicitan cernou
zacit s nemodifikovanou vyvojkou a postupne pridavat roztoky
#61
Publikováno 25 February 2013 - 15:37:05
#62
Publikováno 25 February 2013 - 16:46:23
v zásadě: z negativu a ) s normálním kontrastem, b ) zvětšený na (čerstvý) papír normální gradace a 3 ) vyvolaný v normálně pracující vývojce by měl být OK, s plnou škálou šedí od bílé po černou.
#63
Publikováno 2 April 2013 - 20:38:59
Závěr - ta sviňa AM6006 se v té láhvi "nějak" podělala a úplně ztratila vyvolávací schopnost. přitom otevřená jen 1x a ihned zazátkpovaná se zastříknutým butanem, stále v teplotě 18 st.C a neustálé tmě, výpary v komoře žádné, znečištění není možné - jen jsem z flašky odléval, nic jsem do ní nestrkal....... Jak může takový koncentrát takhle zvadnout ?????? A to mám ještě jednu nenačatou litrvou flašku. Máte s tím zkušenosti??? Mám to všechno nalít do kanálu ??? Asi jo, už tomu nevěřim a jedině někdo s podobnou zkušeností či přítomný chemik tomožná vysvětlí. Zdařec Luigi
P.S. Dokonce když se teď na tu fotku dívám, tak jsem vytvořil kolodium silně cáknuté Lith, protože papír byl silně přeexponován, vývojka očividě vašlehaná a nádech fotky krásně Lith hnědý. Dokonce je vidět i otisk pinzety jak jsem chytil papír (a to bylo jen 5 vteřin). To sou věci !
Přiložený soubor (y)
#64
Publikováno 3 April 2013 - 08:04:05
nějaku administrativní náhodou jsem začal používat obyčejnou pozitivní vývojku od fomy a ejhle, na foma papíry funguje dobře, tak kupuju draze ty malý lahvičky a tam mám teda jistotu, že mi nezestárne
no a nebo gdl
6006 mám tři roky ve sklepě a jak koukám, to bude po ní ...
#65
Publikováno 3 April 2013 - 08:52:35
#66
Publikováno 3 April 2013 - 11:22:20
Radime díky, asi je to jediné vysvětlení, takže zřejmě bude i po tom koncentrátu, který jsem ještě ani neotevřel. Zlatá GDL a můj oblíbený TT Variospeed W. Možná ji prubnu místo vývojky na Lith, když se tak chovala, to bude Panpriatel koukat na zlepšovák a náhradu za Ansco 70.no já myslím, že ta vývojka má životnost tak rok, jestli byla otevřená po dvou letech, tak prvně přežila a pro zbytek bylo to setkání se vzduchem, byť krátké, konečnou.
6006 mám tři roky ve sklepě a jak koukám, to bude po ní ...
Zdařec Luigi
#67
Publikováno 3 April 2013 - 17:13:52
#68
Publikováno 3 April 2013 - 19:02:57
Jo, díky, je to zajímavý nápad. Jen nejsem chemik a tak mi chybí odhad v řádech. Když beru, že v Ansco 70 je 25 gr hydrochinonu a to se pak ředí 1:10 s vodou, tak myslíš, že když do litru rozmíchaní AM6006 vrazím tak 10 gr., že by to mohlo fungovat (ohřáté na 30 st.C). Zdařec Luigivraž do toho lopadu hydrochinonu, pak by mohla ohřátá jako lith vývojka udělat ještě svoji povinnost
#69
Publikováno 3 April 2013 - 19:37:39
Hodne jsem si na nej zvyknul. Trochu siricitanu, bromid a hotovo. Zkazky o spatne zivostnosti se mi zatim osobne nepotvrdily.
#70
Publikováno 7 April 2013 - 20:36:06
#71
Publikováno 7 April 2013 - 20:38:33
#72
Publikováno 7 April 2013 - 20:58:57
#73
Publikováno 8 April 2013 - 10:20:11
#74
Publikováno 27 April 2013 - 23:18:00
Horší prípad nastane, pokiaľ potrebujete zväčšovať na starý papier, kde závoj vzniká už po necelej pol minúte . Mne sa osvedčilo pridať také množstvo protizávojových látok, aby sa tvorba závoja dostala až na čas cca 100 - 120 sekúnd. Papier treba poriadne preexponovať. aby sa dovtedy stihlo vyvolať všetko potrebné. Na druhej strane, nečakajte brilantné fotografie, stále to nebude 100%, no budete zrejme na ceste, ktorou sa budú dať využiť staré závojujúce papiere.
#75
Publikováno 17 August 2013 - 09:05:22
#76
Publikováno 10 September 2013 - 22:13:53
Negativní vývojky si dost lidí (podle toho, jak to tady čtu) míchá doma. Dělá se to taky tak s pozitivními vývojkami?
Vyskúšala som si namiešať niekoľko rôznych pozitívnych i negatívnych vývojek. Najradšej mám kontrastnú podľa receptu zo str. 354 J. Kulhánek Černobílá fotografie (na fomabromy a fomaspeedy) a až budem mať niekedy čas, chcela by som vyskúšať univerzálnu metolhydrochinonvú M+H+S+P+B.
#77
Publikováno 7 December 2013 - 02:01:10
metol 2g
siřičitan sodný 20g
hydrochinon 2g
uhličitan sodný 30g
bromid draselný 2g
V popisu měla měkce pracující s bohatými polotóny, ale z misek mi lezla jedna pérovka za druhou. Musel jsem filtrovat o 1,5-2 stupně do žluté, aby to bylo alespoň trochu koukatelné.
Kde je chyba?
a) moderní emulze nejsou kompatibilní s historickými vývojkami
něco jsem zprasil při vaření
c) kombinace předchozího
Dík za rady
#78
Publikováno 7 December 2013 - 02:07:56
#79
Publikováno 8 March 2015 - 12:37:09
ahoj, ASCORBIC ACID je kyselina citrónová? dá se případně použít potravinářská? mám jí ve skříni.
#80
Publikováno 8 March 2015 - 13:02:47
to je vitamín c. dá se použít i z lékárny jako doplněk stravy
#81
Publikováno 8 March 2015 - 13:04:30
zeptám se, díky
#82
Publikováno 8 March 2015 - 18:15:18
Ascorbic acid = (obvykle) kyselina L-askorbová = acidum L-ascorbicum = vitamin C
Citric acid = kyselina citronová = acidum citricum
Obě kyseliny kupuji v poslední době: v lékárně (drahá), u firmy vinarskepotreby.cz, u prodejce koření profikoreni.cz (tam Vám ji prodají i v menších množstvích).
U posledně jmenované firmy jsem koupil dokonce askorban (askorbát) sodný, což je jinak velmi nesnadno dostupná chemikálie.
#83
Publikováno 13 March 2018 - 08:32:12
začal jsem zvětšovat v nové fotokomoře, bohužel je to studený sklep a vytápění příliš finančně náročné, téměř nemožné to vytáhnout na 16 stupňů C (ze 14 st. stabilních bez vytápění). Klasická MQ pozitivní vývojka (u mě burki and jenny cold tone) nefungovala, tak jak jsem zvyklý. Tudíž pokus hop nebo trop - do 3l v míse jsem vlil rozpuštěný louh sodný (vrchovatá polévková lžíce), zamíchal, rozpuštěný bentriazol (plná kávová lžička), zamíchal, a vyvolal první MG RC papír. za pár sekund se objevuje obraz, za minutu kompletně hotovo, obraz brilantní od černé po bílou tak jak má být. Zvětšeno i na pár listů trochu větších, velmi dlouho prošlých rc papírů, které jsem před dvěma lety odložil jako nepoužitelné, šednoucí, po minutě plně vyvolány a bez závoje i při 2minutovém pobytu ve vývojce. Totéž, za zkoušku i pár obrázků na fomabrom N2111 z r. 82, brilantní obraz bez závoje.
Tož vysvětlete mi, jak je to možné.
#84
Publikováno 13 March 2018 - 09:05:42
Vysvetlenie:
Si sikovny! A problem je vyrieseny.
Ja by som si pracne zohrieval vyvojku ohrievacom. Kedze tento problem neriesim uz desatrocia, Thermokony su nenavratne prec. Ale jedna idea:
https://www.vsepro3d...-mk2b-200x210mm
#85
Publikováno 13 March 2018 - 10:06:08
Keko, nejde o ohřev vývojky, jde o to, že i když jsem drasticky zvedl pH u metol-hydrochinonové vývojky, tak to nevyvolalo závoj. Jasně, benztriazol dělá svou povinnost, ale při normálním dávkování a běžné teplotě (20-22 st.C) závoj při nezkracovaném vyvolávání (když se to předčasně utne, černou to nedotáhne) závoj obvykle vyleze, zvláště u hodně stářím načatých papírů.
#86
Publikováno 13 March 2018 - 10:09:19
Ta tisková podložka je žalostně malá, já bych musel na stůl natáhnout topný podlahový rošt, aby měly všechny lázně stejnou teplotu. A elektrika stojí moc, když je to dlouho v provozu. Úplně mi stačí živit 250l mražá plný filmů
Žádný ohřev! Šedly by mi prastaré papíry pochybného původu
#87
Publikováno 13 March 2018 - 10:14:41
Jedinou nevýhodu tahle studená vývojka má - přidává 1,5-2 stupně na kontrastu. Negativy obvyklým způsobem vyvolané, tudíž s lehce vyšším kontrastem pro měkkou barevnou hlavu, lezou na N papíru moc tvrdé, na MG jsem musel světlo změkčit na 1,5, max 2 stupně pro plnou škálu.
#88
Publikováno 13 March 2018 - 10:32:47
Inak je to lahke. Okrem benztiazolu narastu zavoja brani aj nizka teplota. Okrem toho, hydrochinon zacina pracovat az pri "nejakom" pH, ktore si evidentne prekrocil. Hydrochinon vyvolava strmo. A ak jeho posobenie predbehne metol, potom nestihne vyvolavat ani zavoj.
Strmost by si mohol upravit pokusne mensim mnozstvom benztriazolu v prvom kroku a mensim mnozstvom hydroxidu. Skus pouzit dezertnu a mokka lyzicku
#89
Publikováno 13 March 2018 - 11:03:34
Keko, díky, tohle vysvětlení mi koresponduje s mou vědecky nepodloženou myšlenkou, že tak nějak to asi může být.
Nechám to při lopatě a kávové lžičce, mně se ty fotky velice líbí, takovou škálu od syté černi v detailu od bílé jsem na matových Foma RC MG papírech ještě nikdy neměl! a taky ty moc prošlé papíry mi zatím zešedly vždy, i v kyselé amidolové vývojce.
Mám asi 8 krabic po 100 listech prastarých FOMA papírů 30x40 s prazvláštním, i v mém mládí vzácnými povrchem - natural, možná na něj hypermanganová koupel a tahle vývojka v zimě zabere. Jestli ano, budu tak šťastné jako Franta Venclovskej, když vylezl u Doveru z kanálu.
#90
Publikováno 13 March 2018 - 12:05:32
......... Jestli ano, budu tak šťastné jako Franta Venclovskej, když vylezl u Doveru z kanálu.
a když bude venku dost dlouho i dostatečný mráz, tak budeš v tom sklípku nejen šťastné, ale možná stejně podchlazené ...
#91
Publikováno 13 March 2018 - 13:37:10
Takže řešení zašedlých papírů...převážněhydrochinonová vývojka + benztriazol + chladná koupel. S tím že hydrochinon podpořím v aktivitě silnou zásadou. To se dá zapamatovat.
#92
Publikováno 13 March 2018 - 14:19:04
Gorgi, nenechával bych to jen na hydrochinonu, Hydrochinon + siřičitan sodný + louh = tzv. caustic developer, louhová vývojka, hrozilo by to šíleným kontrastem (to se používalo na pérovky, technické výkresy množené fotografickou cestou na dokument papíru).
Dále: superaditivita metol+Q či Phenidone+Q je jasná. Poměrem metol v.s. hydrochinon a ředěním se dá regulovat kontrast. s čistým hydrochinonem se nenadělá nic moc.
Příště namíchám PQ verzi (vyjdu z Ilford ID62 či ID78 receptu), jestli to nebude pracovat trochu měkčeji, i když mě vrtá hlavou, zdali fenidon se nepodepíše více na vyvolání závoje. Zkusím a uvidím.
#93
Publikováno 13 March 2018 - 14:53:25
tak metolu mám 25kg sud, tím šetřit nemusím dobrá poznámka.
jen je třeba standardizovat velikost lžiček, aby recepty byly opakovatelné
#94
Publikováno 13 March 2018 - 15:04:33
můžeš to vyzkoumat a pak se poděl o opakovatelnou zkušenost, u mě to zatím je dílo první náhody.
(jestli mám louh lít do hajzlu jen tak nebo prostřednictvím vývojky, abych vypucoval roury, je šumafuk, none? )
#95
Publikováno 13 March 2018 - 15:33:23
no jasně. jen prosím neotrav svými pokusy Labe
#96
Publikováno 13 March 2018 - 22:00:59
Tu som si dovolil pripomenut predpis na jednoduchu modifikaciu D-72 s fenidonom:
P72.png 81.06K 2 Počet stažení
A este pre zauji,mavost modifikovanu vyvojku Dr. Beersa:
Beers modified developer.png 176K 2 Počet stažení
Vyvojka Dr. Beersa je taka multigrade vyvpjka. Pozna 7 stupnov strmosti a pre kazdy stupen sa miesa v inom pomere z dvoch zasobnych roztokov a vody.
Sam som kedysi skusal tu povodnu a musim povedat, ze na papier normaleneho kontrastu su obe krajne polohy uplne dostacujuce, dokonca pre normalu pracu az nepouzitelne. Vyvojka je uzitocna hlavne v atelieri s roznorodymi potrebami laboranta.
Tato vyvojka vsak dobre posluzi ako studijny material. Je mozne si vsimnut, ake mnozstva a akych chemikalii je potreba pre jednotlive stupne sytmosti.
Uzitocna bude v praxi najma ten stupen 5: 1 diel A, jeden diel B a dva diely vody, daju pekny stavnaty vysledok.
Pokial niekto experimentuje s inymi metodami, ako dosiahnut urcitej variability kontrastov na papier pevnej gradacie, skusa hlavne rozne pomery riedenia, ale aj rozne dlzky vyvolavania. Tieto metody su malo ucinne a jedina cesta je menit zlozenie pouzitej vyvojky.
Samozrejme je to velmi elegantne, ale nie vsespasitelne. Aj v mojom okoli sa vyskytuju laboranti, ktori pre potesenie oka robia tzv. split grade printing, co sa bez papiera multigrade a farebnej/multigrade hlavy nezaobide.
#97
Publikováno 13 March 2018 - 23:28:02
Dobrý tip, vážený keko. Nemusím standardizovat lžičky.
Máš ozkoušenu trvanlivost oněch dvou roztoků Dr. Beeersa?
#98
Publikováno 14 March 2018 - 14:10:24
Dobrý tip, vážený keko. Nemusím standardizovat lžičky.
Máš ozkoušenu trvanlivost oněch dvou roztoků Dr. Beeersa?
Mrzi ma, je to uz davno.
S kolegom sme potrebovali jednorazovo, tak sme si namiesali obe krajne vyvojky. A potom sme experimentovali. V tvrdej vyvojke sme nahanali tiene a potom sme dovolavali svetla v makkej vyvojke. Trosku cviku a skoro sme vymyseli, ako sa da pri rovnakej expozicii dotiahnut kazdu fotografiu z celeho pasu filmu k dokonalosti
Taka nostalgia ma vzala.
#99
Publikováno 14 March 2018 - 15:40:00
#100
Publikováno 15 March 2018 - 08:51:54
tak... první výjimka se objevila.
AGFA, RC multikontrast z doby krále klacka, která v normální vývojce i bez osvitu zčernala, v této úpravě pozitivní vývojky zešedla, tudíž ten papír je v h.... úplně.
vývojka furt jede, i když už má za sebou další stovku 13x18 papírků...
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návětěvníků, 0 anonymních