
Aby černá černá byla
#1
Publikováno 8 březen 2007 - 21:50:04
#2
Publikováno 8 březen 2007 - 21:58:08

jinak trvam na tom, že fomácký filmy sou výborný, papíry bohužel jenom dobrý

#3
Publikováno 8 březen 2007 - 22:00:19
kluci ti tady poraděj asi gédéelku ...
#4
Publikováno 8 březen 2007 - 22:22:38
#5
Anonymous
Publikováno 9 březen 2007 - 00:20:31
Bylo to s vývojkou Ilford Multigrade. A mám takovej osobní pocit, že jestliže je v tom papíru někde černá, tak ji s multigrejdem z něho dostanu. Ale nebudu se tady s nikým o tom hádat. Mohu ukázat.
#6
Publikováno 9 březen 2007 - 06:07:25
Quote
Musím říct, že i foma papíry umí černou. Sám mám odzkoušené Fomaspídy variant a dosáhl sem (téměř) dokonale stejného výsledku jako s Agfou ve stejném provedení (RC, velikost, lesk). Mohu ukázat.
Bylo to s vývojkou Ilford Multigrade. A mám takovej osobní pocit, že jestliže je v tom papíru někde černá, tak ji s multigrejdem z něho dostanu. Ale nebudu se tady s nikým o tom hádat. Mohu ukázat.
Myslím si totéž o Ifford Multigrade. Černá je opravdu s touto vývojkou znatelně hlubší, než dokáží fomácké vývojky.
#7
Publikováno 9 březen 2007 - 06:28:36
Quote
Musím říct, že i foma papíry umí černou. Sám mám odzkoušené Fomaspídy variant a dosáhl sem (téměř) dokonale stejného výsledku jako s Agfou ve stejném provedení (RC, velikost, lesk). Mohu ukázat.
Bylo to s vývojkou Ilford Multigrade. A mám takovej osobní pocit, že jestliže je v tom papíru někde černá, tak ji s multigrejdem z něho dostanu. Ale nebudu se tady s nikým o tom hádat. Mohu ukázat.
Jsou potřeba nějaká speciální kouzla? Ja teď sice dělám na baryty, ale mám rozpracovanou nějakou serii na papírech Agfa RC lesk 30x40 a rád bych ji dodělal i když už Agfy nejsou. Pokud použiju Fomaspeed variant lesk a vývojku Multigrade, povede se mi bez jakéhokoli experimentování dosáhnout přibližných výsledků jako s RC Agfa?
#8
Publikováno 9 březen 2007 - 07:09:37
Quote
A byla to Fomadol LQN nebo Fomatol LQN? Je v tom krapet rozdíl. Problémy s nečernou černou nějak nepozoruju (ikdyž nemám s čím srovnat, možná bych pak taky mluvil jinak).
Byl to Fomatol LQN, použita doporučená koncentrace pro ruční zpracování 1+7. S touto vyvojkou jsem se na Fomaspeedech černé přiblížil víc (už to mohu ukázat laikovi typu moje manželka

Pro ostatní: díky za reakce, ale jak jsem psal, zkuste mi prosím doporučit nějaký ne-multigrade postup. Mám tedy změnit vývojku, papíry nebo oboje? Předem díky

#9
Anonymous
Publikováno 9 březen 2007 - 08:03:53
delam jen FomaBrom N nebo S + pouzivam vyvojku FOMA GD-L redeni 1+2 - 1+5 dle pozadavku tvrdosti, cerna je dostatecne hluboka

.Dany.
#10
Publikováno 9 březen 2007 - 08:15:44
Pokud ale vubec nechces pouzivat multigrady. Musis vyladit negativni proces k uplne dokonalosti! Jina cesta neni

#11
Anonymous
Publikováno 9 březen 2007 - 08:32:13
Quote
Quote
A byla to Fomadol LQN nebo Fomatol LQN? Je v tom krapet rozdíl. Problémy s nečernou černou nějak nepozoruju (ikdyž nemám s čím srovnat, možná bych pak taky mluvil jinak).
Byl to Fomatol LQN, použita doporučená koncentrace pro ruční zpracování 1+7. S touto vyvojkou jsem se na Fomaspeedech černé přiblížil víc (už to mohu ukázat laikovi typu moje manželka), ale pořád to není ono.
Pro ostatní: díky za reakce, ale jak jsem psal, zkuste mi prosím doporučit nějaký ne-multigrade postup. Mám tedy změnit vývojku, papíry nebo oboje? Předem díky
Tak zaprvé:
Musíš si zdokonalit postup vyvolávání papíru. Nestačí ho tam jen takvrazit a čekat. Měl bys s ním pohybovat. Pak už bude jedno, jestli je směrem nahoru, nebo dolů. Stačí lehce, ale pravidelně.
Zadruhé:
Každá vývojka má doporučenej čas vyvolávání RC a barytů. Toto musíš dodžet a řídit se tím (neříkám, že to neděláš). V praxi to funguje tak, že osvícení fotky podřizuješ času vyvolávání. Nikdy naopak (pokud neexperimentuješ

Zatřetí:
Vývojku Multigrade můžeš bezobav použít na papíry s pevnou gradací. Prostě to budeš mít jako záruku funkčnosti (pokud nechceš pořád experintovat). Nepopírám, že to může vyjít kapánek dráž.
#12
Publikováno 9 březen 2007 - 08:34:20
Quote
AHOJ,
delam jen FomaBrom N nebo S + pouzivam vyvojku FOMA GD-L redeni 1+2 - 1+5 dle pozadavku tvrdosti, cerna je dostatecne hlubokaakorat nevim co o bude delat na Variantech. PS. fomacky papiry potrebujou spravnou expozici a nechat poradne vykoupat 3-4minuty jsou minimem. Vetsina lidi co znam a tvrdila mi ze z Fomy nejde dostat cernou mela preexponovany papiry a nenechala papir dojet.
.Dany.
Diky za jasnou odpoved Dany. Co je ta vyvojka zac? Na fomackem webu jsem o ni nenasel ani zminku (nebo jsem slepej?).
Pokud tomu dobre rozumim, silnejsi koncentrace (1+2) je pro vetsi kontrast a cernejsi cernou?
A co se tyka koupani papiru - muzes doporucit jeste nejak bliz casy, ev. dalsi figle (otoceni papiru, pohybovani...)
Predem diky
#13
Anonymous
Publikováno 9 březen 2007 - 08:35:24
Quote
Quote
Musím říct, že i foma papíry umí černou. Sám mám odzkoušené Fomaspídy variant a dosáhl sem (téměř) dokonale stejného výsledku jako s Agfou ve stejném provedení (RC, velikost, lesk). Mohu ukázat.
Bylo to s vývojkou Ilford Multigrade. A mám takovej osobní pocit, že jestliže je v tom papíru někde černá, tak ji s multigrejdem z něho dostanu. Ale nebudu se tady s nikým o tom hádat. Mohu ukázat.
Jsou potřeba nějaká speciální kouzla? Ja teď sice dělám na baryty, ale mám rozpracovanou nějakou serii na papírech Agfa RC lesk 30x40 a rád bych ji dodělal i když už Agfy nejsou. Pokud použiju Fomaspeed variant lesk a vývojku Multigrade, povede se mi bez jakéhokoli experimentování dosáhnout přibližných výsledků jako s RC Agfa?
Myslím si, že kouzla nejsou zapotřebí- stačí vhodné zaříkávadlo. Troufnul bych si říct, že s tou Fomou se hodně hodně přiblížíš Agfě. Foma se jinak leskne- nedá se to popsat, třeba si toho nikdo nevšimne, ale ty to uvidíš.

#14
Publikováno 9 březen 2007 - 08:57:47

jinak, nedělal jsem nikdy žádný speciální testy, takže je to všechno vo vosobní zkušenosti, sem tam i vo pocitu
ano, z fomy de dostat výsledky velmi podobný agfě a ilfordu. specielně na apugu bejvá doporučovaný zlomenejm pozůstalejm po agfě zkusit fomu s tim, že dává velice podobný výsledky
ale pozor. řeč je vo agfáckejch a ilforďáckejch ercéčkách versus barytová foma. fomácký ercéčka stejně jako na vopačnym konci ilforďácký baryty sou úplně jiný kafe

a tenhle pocit (fakt sem to neměřil

#15
Publikováno 9 březen 2007 - 09:01:27
#16
Publikováno 9 březen 2007 - 15:38:32
#17
Anonymous
Publikováno 9 březen 2007 - 17:33:02
Foma potrebuje jistej minimalni osvit da se rict ze by dost pomohl flashing (precti prvni clanek) je fomy je problem s kratkyma expozicema papiru cca 1-15s pak je vse Ok.
Dal nikdy netahat papir driv nez je vyvolanej spravne idealni vyvolat nenaexponovane policko standartne a pak ho dat do zvetsovaku udelat prouzkovku a do vyvojky 1:30 2:00 2:30 3:00 3:30 4:0 4:30 u prvni zkousky ktera bude stejna jak ty predchozi mas zhruba cas kterej ma bejt minimalne ve vyvojce.
(Rada stareho mistra

Pokud mam extremne kontrastni motiv pohybuju ve vyvojce papirem velmi malo pokud stred nebo nekontrastni pohyb zvetsim.
Pri vypirani papir nemucit nekdo nechava papir ve vane v kadi dokud vsechno neudela, blbost vyprat ve vode 20-24C nechat zaschnout do smacedla aby zvlacnel ale nenasak a sup na sklo.
Bacha u barytu jako schamoi vyrazne hodne zerou svetlo, vyvojku a cas ve vyvojce alespon 5 minut
Zdrc .Dany.
#18
Publikováno 15 březen 2007 - 14:52:42
#19
Anonymous
Publikováno 15 březen 2007 - 16:28:27

#20
Publikováno 15 březen 2007 - 16:34:54

#21
Publikováno 15 březen 2007 - 16:53:37

#22
Publikováno 15 březen 2007 - 17:43:30
Jinak Extra-Max stoií 1L 745 Kč, 250 Ml 230 Kč.
Nebo taková vývojka AM 20 ,kam se hrabe Rodinal.
#23
Publikováno 15 březen 2007 - 18:12:21
v čem je AM-20 lepší než rodinal?
#24
Publikováno 15 březen 2007 - 18:30:46
Amaloco Extra-Max T50 lze samozřejmě použít i na ty "pořádný papíry" a pak je to teprve žrádlo.
#25
Publikováno 15 březen 2007 - 18:36:06
#26
Publikováno 15 březen 2007 - 18:53:49
Quote
Jemmější ale stejně ostré zrno a zvýšení citlivosti o 1EV, Pro někoho může být nevýhodou nutnost zcela přesné expozice.
Amaloco Extra-Max T50 lze samozřejmě použít i na ty "pořádný papíry" a pak je to teprve žrádlo.
amaloco je hlavně vyrovnávací vývojka, ted jsem ji testnul zatim jen foma 200 a ilford pan 100 a 400
připadá mi, že ta foma vyšla nejlíp, u toho ilfordu je takový rozmytý neurčitý
jinak jsem zkoušel am t70 /nebo t74? -ted přesně nevim/ i t50 klasicky volat a působí to na mě příjemně, 50ka má logicky jemnější zrno, ale pěkně ostré - za tu cenu...
jo a souhlas s tomemv, musí se dobře exponovat
#27
Publikováno 15 březen 2007 - 19:03:01
i když takovou flexibilitu jako Rodinal asi neposkytne. Pro mne je ale důležitější perfektní využití citlivosti. Jinak samozřejmě nic proti Rodinalu coby fotografické nemluvně jsem jím byl odkojený.
#28
Publikováno 29 březen 2007 - 08:42:06

Hlavní je, že se mi zdají jako smysluplná náhrada za Agfy a o to mi šlo.

#29
Publikováno 29 březen 2007 - 08:43:58

#30
Anonymous
Publikováno 29 březen 2007 - 08:46:33


#31
Anonymous
Publikováno 29 březen 2007 - 08:52:59
A na jakém světle jsi pozoroval ten barevnej "nádech"?
#32
Publikováno 29 březen 2007 - 09:28:17
George: Na denním světle. Nejsem si tím až tak jistej, protože na dalším náhledu to nepozoruju. Pravě se mi suší první zvětšenina na Fomaspeed Variant 30x40 a protože mám to samé na RC Agfa, do půl hoďky poreferuju.
#33
Publikováno 29 březen 2007 - 09:57:45
Jsem spokojen.
Ještě taková malá poznámka patřící spíš na FA než sem, ale neodpustím si ji. Fotku, kterou jsem teď zvětšoval na formát 30x40 jsem udělal odcloněnou Tokinou 19-35 na nejširší konec a ostrost v rámci DOF je náramná. To je jen malé popíchnutí všech, kdo řeší spíše techniku, než samotné fotky

#34
Anonymous
Publikováno 29 březen 2007 - 10:41:12
Quote
Takže koukám jako blázen, ale ta Foma je minimálně stejně dobrá jako RC Agfa. Barevnej posun se (nejspíš) nekoná, bíla s černou jak má být, takže spokojenost. Podložka je trochu slabší a lesk papíru se mi nezdá příliš odlišný oproti Agfě.
Jsem spokojen.
Sem řikal, že s tou Fomou dosáhneš skoro stejného výsledku jako s Agfou. A navíc- rozdíl teď poznáš jenom ty.

#35
Publikováno 22 duben 2007 - 21:45:33
#36
Publikováno 23 duben 2007 - 07:59:28
Quote
Musím říct, že i foma papíry umí černou. Sám mám odzkoušené Fomaspídy variant a dosáhl sem (téměř) dokonale stejného výsledku jako s Agfou ve stejném provedení (RC, velikost, lesk). Mohu ukázat.
Tak jsem byl o vikendu poprve ve sve vlastni fotokomore udelane (jak jinak) v nasem byte v koupelne. Vybaven mnozstvim rad nasbiranych na tomto serveru za minule mesice jsem osvitil par Foma Speedu a vykoupal je ve Fomadonu LQN. No a co se nestalo - konecne jsem se k te cerne dostal!

Nevim presne, co jsem udelal jinak, ale zafungovalo to. Mozna ze to bylo teplotou vyvojky (cca 21°C), mozna machanim (koukal jsem, jak je mozne ovlivnit kontrast a tonalitu papiru intenzitou a dobou splouchani ve vyvojce). Mozna to bylo maximalni potlaceni parazitnich zdroju svetla. Mozna neco jineho...
#37
Publikováno 25 červenec 2007 - 13:38:33
#38
Publikováno 25 červenec 2007 - 18:42:32
Quote
Quote
Musím říct, že i foma papíry umí černou. Sám mám odzkoušené Fomaspídy variant a dosáhl sem (téměř) dokonale stejného výsledku jako s Agfou ve stejném provedení (RC, velikost, lesk). Mohu ukázat.
Tak jsem byl o vikendu poprve ve sve vlastni fotokomore udelane (jak jinak) v nasem byte v koupelne. Vybaven mnozstvim rad nasbiranych na tomto serveru za minule mesice jsem osvitil par Foma Speedu a vykoupal je ve Fomadonu LQN. No a co se nestalo - konecne jsem se k te cerne dostal!![]()
Nevim presne, co jsem udelal jinak, ale zafungovalo to. Mozna ze to bylo teplotou vyvojky (cca 21°C), mozna machanim (koukal jsem, jak je mozne ovlivnit kontrast a tonalitu papiru intenzitou a dobou splouchani ve vyvojce). Mozna to bylo maximalni potlaceni parazitnich zdroju svetla. Mozna neco jineho...
Čau. v pondělí jsem zkoušel FomaSpeed N v LQN! černá super ale bílá mi pokulhává.... jaký máš postup(intenzitu šlpouchání) pro větší kontrast?
díky
#39
Publikováno 25 červenec 2007 - 20:08:01
Quote
Ahoj. Taky jsem začátečník a vybavení stejné jako ty. mám ale opačný problem. Té černé mám až moc. je to opravdu černá tak jak má být. Snad ani v pekle taková není. Jenže nevím jak se ji zbavit. Že by podexpenováno:?
Podexponováno ne, spíše přávě naopak. Pokud se tedy bavíme o pozitivním procesu. Zkus se víc rozepsat, třeba ti pak poradíme víc.
Quote
Čau. v pondělí jsem zkoušel FomaSpeed N v LQN! černá super ale bílá mi pokulhává.... jaký máš postup(intenzitu šlpouchání) pro větší kontrast?
díky
Inzenzita šplouchání není zrovna správná cesta jak ovlivňovat kontrast v pozitivním procesu. Potřebuješ nejspíš papír s tvrdší gradací (označení C). Anebo úplně nejlíp přejdi na multigrejdy.
#40
Anonymous
Publikováno 25 červenec 2007 - 20:31:40
Však on pozná, co je to dělat na multigrejdy! Že?
#41
Publikováno 25 červenec 2007 - 20:58:33
díky[/quote]
Inzenzita šplouchání není zrovna správná cesta jak ovlivňovat kontrast v pozitivním procesu. Potřebuješ nejspíš papír s tvrdší gradací (označení C). Anebo úplně nejlíp přejdi na multigrejdy.[/quote]
No v pozitivním procesu jsem nováček..takže se pořád učím co na co a jak dlouho...! na tvrdej papír jsem to chtěl zkusit ale bohužel v Jihlavě je jen jeden obchod z foto potřebama a bohužel neměli! takže smůla! o multigrejdech jsem slyšel jen tak zběžně, ale určitě to chci vyzkoušet takže ještě pořádně nastudovat a hurá do "pokusů". Jsem rád že je tady tenhle server..alespoň má kdo poradit!!!
#42
Publikováno 25 červenec 2007 - 21:17:20
Do jisté míry můžeš kontrast ještě ovlivňovat tvrdostí svícení (s matnicí nebo bez matnice nad knondenzorem) a použitím tvrdě nebo měkce pracující vývojky. Trvalým kvedláním papíru ve vývojce můžeš dosáhnou též krapet kontrastnějšího podání.
Ale - tohle všechno jsou jen takový obezličky, skutečným řešením je ten multigrejd a nejlíp barevná hlava anebo sada filtrů odstupňovaných po polovinách gradačních stupňů. Pak ti stačí jeden druh papírů a gradaci si nastavíš přesně podle kontrétních potřeb.
#43
Publikováno 26 červenec 2007 - 07:15:27
To rizeni kontrastu splouchanim pouzivam hlavne u papiru s normalni gradaci. Je mozno tak udelat mirne vice/mene kontrastni vystup. Rozdily konstrastu jsou sice viditelne na prvni pohled, ale ne prilis brutalni. Urcite to nelze srovnat s rozdilem kontrastu papiru s normalni a tvrdou gradaci.
Takze tolik k vysvetleni. Nelze tim primo delat nejaky prilis velky konstrast (na to jsou nutne papiry s tvrdou gradaci), ale v ramci gradace lze tak konstrast trochu "priostrit" a hlavne ridit.
Pouzivam tento postup (mluvim o papirech Foma a vyvojce Foma LQN):
Nasviceny papir polozim do vyvojky obrazem dolu po dobu 20-30sec (nutno naladit pri zkousce). Pro "normalni" konstrast necham papir pouze lezet ve vyvojce, obcas s nim mirne pohnu (stouchnu do nej pinzetou, aby byl stale pod hladinou). Pro "vetsi" konstrast je potreba s nim vice hybat - proste nejak zajistit intenzivnejsi kontakt vyvojky s papirem. V teto fazi se vyvolavaji hlavne stiny (vznika ta cerna cerna). Po tech 20-30sec papir ve vyvojce otocim obrazem nahoru a necham ho "dopect" jeste cca 30-60sec, aby se dotahla kresba ve svetlech.
Tolik me osobni zkusenosti. Nicmene u kazdeho snimku mam predem predstavu o finalnim "jasu a konstrastu"

#44
Publikováno 26 červenec 2007 - 07:21:43
Quote
Čau. v pondělí jsem zkoušel FomaSpeed N v LQN! černá super ale bílá mi pokulhává.... jaký máš postup(intenzitu šlpouchání) pro větší kontrast?
díky
Na doplneni k predchozimu postupu: pokud je cerna OK, ale bila je uz tmava, tak zkousim:
A) kratsi cas osvitu papiru

C) tvrdsi gradaci
Znovu rikam, ze se jedna o moji osobni zkusenost s RC papiry Foma a vyvojkou Foma LQN. Urcite to nechci nejak zevseobecnovat.
#45
Publikováno 26 červenec 2007 - 07:24:21
Quote
Ale - tohle všechno jsou jen takový obezličky, skutečným řešením je ten multigrejd a nejlíp barevná hlava anebo sada filtrů odstupňovaných po polovinách gradačních stupňů. Pak ti stačí jeden druh papírů a gradaci si nastavíš přesně podle kontrétních potřeb.
To je pravda, nelze nez souhlasit. Akorat obcas je potreba z ruznych duvodu vedet, zda jsou a jak se daji prave takove obezlicky pouzit

#46
Publikováno 26 červenec 2007 - 17:30:02
#47
Publikováno 28 srpen 2007 - 10:02:20
Při proužkové zkoušce (stejný balení papíru)dosáhnu krásného výsledku, finální kousek je však světlejší bez té černé co byla na testu a tím i méně kontrastní. Kde dělám chybu, může za to plocha papíru při osvitu (mám dřevěnou podložku) nebo plocha papíru při vyvolání?
#48
Anonymous
Publikováno 28 srpen 2007 - 10:10:26
Quote
Z "černou" mám trochu jinný problém. Dělám na Foma Variant RC.
Při proužkové zkoušce (stejný balení papíru)dosáhnu krásného výsledku, finální kousek je však světlejší bez té černé co byla na testu a tím i méně kontrastní. Kde dělám chybu, může za to plocha papíru při osvitu (mám dřevěnou podložku) nebo plocha papíru při vyvolání?
Takhle narychlo mě napadá jedině, že by jsi s tím proužkem víc pohyboval ve vývojce. (pokud u všeho ostatního zachováváš stejný postup)
#49
Anonymous
Publikováno 28 srpen 2007 - 10:16:04
Quote
Z "černou" mám trochu jinný problém. Dělám na Foma Variant RC.
Při proužkové zkoušce (stejný balení papíru)dosáhnu krásného výsledku, finální kousek je však světlejší bez té černé co byla na testu a tím i méně kontrastní. Kde dělám chybu, může za to plocha papíru při osvitu (mám dřevěnou podložku) nebo plocha papíru při vyvolání?
Ahoj uz se to tu nekde resilo, mrkni se jak ti meri hodiny a jestli treba 3x10s pri prouzkovce se rovna 30s pri finalnim osvitu, u jednoho znameho jsme prisli na dalsi jobovku. Ten to mel obracene, prouzkovku ok ale final byl tmavsi a nakonec to byla stara unavena zarovka. Mela takovej zpomalenej zazeh

#50
Publikováno 17 listopad 2007 - 10:02:45
Quote
existuje skupina zarytejch vodmítačů fomy, který tvrděj, že z fomy prostě hlubokou černou jednoduše nejde dostat a když tak pouze za cenu poměrně složitejch a náročnejch postupů. dlouho sem si myslel, že de vo fajnšmekrovství lidí, který už nevědi coby, z principu vodmítaj všechno tuzozemský včetně rumu a vůbec se tak trochu vytahujou ... vydrželo mi to přesně do doby, než sem si udělal svůj první baryt ilford ...
jinak trvam na tom, že fomácký filmy sou výborný, papíry bohužel jenom dobrý
Mamiyaku, Fomabrom Variant III si zkoušel? Já ho používám a přijde mi naprosto geniální. Černá je opravdu hluboká a podložka je krásně bílá. Samo je to MG papír a tak si s ním člověk může krásně hrát. Navíc 100 listů 13x18cm na malé fotky stojí 470,-Kč. Znáš jinej MG baryt za podobnou cenu nebo s lepšíma vlastnostma?
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních