
Aby černá černá byla
#51
Publikováno 18 November 2007 - 08:22:46
Napriklad Kodak fineart se da cerne vyvolat pouze s dektolem, potom je to ale asi to nejcernejsi co jsem kdy videl. Problemovy dite je Bergger, kvuli tomu jsem dlouho zkousel a napriklad volat jej v MG je ztracena liebesmühe, dektol je take zde resenim. Tipoval bych ze i u fomy by mohl vest k dobremu vysledku.
Ale to si musi kazdy vyzkouset sam. Ja mam doma sbirku ctverecku papiru ktere jsem nechal lezet v dane vyvojce a osvitil je dennim svetlem, s nadepsanou vyvojkou. Staci se jen podivat a vybrat, jaky ctene libosti nejlepe vyhovuje.
#52
Publikováno 18 November 2007 - 10:17:03
...zdaleka ne vždy je ale nutný nebo dokonce rozumný je používat - jak napsal atame ...podívat se a vybrat si... to je vono!
#53
Publikováno 18 November 2007 - 19:55:19
Pokud používáte barevnou nebo MG hlavu s "ELEKTRONICKÝM TRAFEM" (prý to trafo není - jenom se tomu tak říká, protože to funguje podobně), budete ochuzeni o možnost zvětšování (resp. expozice) při velmi krátkých časech. Žárovka se totiž nerozsvěcuje "okamžitě", ale "s náběhem", který je okem patrný a dosti dlouhý (odhadem tak 0,3 - max. do 0,5sec.).
Vysvětloval mi to nějaký elektronický odborník, že se tím chrání (velmi drahá) žárovka. Je-li vlákno studené, klade i velký odpor - při proudové pecce se přetaví. Proto je ten bazmek postavený tak, že při studeném vlákně je jakýsi "náběh", aby k tomu nedošlo. Nekamenujte mě, prosím, v oblasti elektriky se pohybuji na hranici debility a navíc necítím potřebu tuto hranici překračovat kterýmkoliv směrem.
P.S. Při potřebě krátkých časů to obcházím tak, že před expozicí strčím pod objektiv ruku (nebo plechové zařízení pro proužkové zkoušky) a na sekundu rozsvítím zvětšovák. Zhasnu a bezprostředně poté normálně exponuji. Podruhé se již žárovka rozsvítí téměř okamžitě.
#54
Publikováno 19 November 2007 - 09:21:41
Quote
Asi nesu dříví do lesa, ale třeba to někdo z kolegů temnokomornických kadetů neví:
Pokud používáte barevnou nebo MG hlavu s "ELEKTRONICKÝM TRAFEM" (prý to trafo není - jenom se tomu tak říká, protože to funguje podobně), budete ochuzeni o možnost zvětšování (resp. expozice) při velmi krátkých časech. Žárovka se totiž nerozsvěcuje "okamžitě", ale "s náběhem", který je okem patrný a dosti dlouhý (odhadem tak 0,3 - max. do 0,5sec.).
Vysvětloval mi to nějaký elektronický odborník, že se tím chrání (velmi drahá) žárovka. Je-li vlákno studené, klade i velký odpor - při proudové pecce se přetaví. Proto je ten bazmek postavený tak, že při studeném vlákně je jakýsi "náběh", aby k tomu nedošlo. Nekamenujte mě, prosím, v oblasti elektriky se pohybuji na hranici debility a navíc necítím potřebu tuto hranici překračovat kterýmkoliv směrem.
P.S. Při potřebě krátkých časů to obcházím tak, že před expozicí strčím pod objektiv ruku (nebo plechové zařízení pro proužkové zkoušky) a na sekundu rozsvítím zvětšovák. Zhasnu a bezprostředně poté normálně exponuji. Podruhé se již žárovka rozsvítí téměř okamžitě.
Tak tento problém jsem řešil také (s barevnou hlavou Meopty 4-ES) a vyřešil jsem si ho s pomocí znalce elektroniky tím, že jsem vyměnil kondenzátor 470mikroF za 100mikro paralelně k zenerovým diodám, čímž se prodleva zkrátila na minimum i při prvním zapnutí zvětšováku. Žárovka (koštuje cca 1500,- Kč) drží a onen elektrikář říká, že není moc důvod, proč by tam ten kondík měl být tak velkej.... ale dali jsme trochu dolů napětí, které je na žárovce, pro sichr.
#55
Publikováno 19 November 2007 - 17:15:07


#56
Publikováno 19 November 2007 - 21:40:01
nechci rejpat, ale je to trochu naopak - pokud je vlákno studené a žárovka nesvítí, má poměrně malý odpor, a jakmile jím začne procházet proud, je vlákno vystaveno velmi silné proudové špičce, s tím, jak se (téměř okamžitě) ohřeje, jeho odpor vzroste a proud se ustálí na "konstantní" hodnotě. to, co popisujete - zmenšení odporu se zvýšením teploty - je vlastnost, kterou má pouze uhlík a polovodičové materiály - žárovka z takového vlákna by si blikla tak akorát jednou. u žárovek větších příkonů býval občas problém, že při zapnutí zcela náhle a neočekavatelně shořely, avšak toto se doslova dalo přirovnat k explozi, většinou došlo i k proražení baňky. dodnes nikdo 100% neobjasnil proč k tomu dochází, ale stává se to. řeší se to postupným zvyšováním proudu, aby nevznikla proudová špička, která by žárovku poškodila. a, jak píše romanf, dá se zmenšit kapacita, čímž se zkrátí časová konstanta předřadného obvodu a náběh žárovky je pak kratší.
osobně teď spíše myšlenkově koketuji o možnosti nahradit žárovku ve zvětšováku deskou s LEDkama, stačily by modré a červené (s přepínáním - červenými bych poladil výřez a ostření, doostřil a osvítil papír modrýma - díky tomu, že mají "jen jednu" vlnouvou délku, neprojevily by se chromatické aberace objektivu ze zvětšováku a ani jiné vady, tudíž by i levnější skla mohla mít lepší kresbu - i když rozdíl nebude příliš markantní). hlavní výhodu bych viděl v menším příkonu a nevyzařování tepla - negativ by nemusel bejt mezi sklama a přitom by se nekroutil teplem. a taky by při použití dobře matovaného skla mohlo být osvětlení dokonale difuzní.
rád bych to s někým prodiskutoval na příštím fotopivu v Liberci, pokud se mi povede tam dojet.
ufff
#57
Publikováno 20 November 2007 - 09:27:27
ufff[/quote]
ale co promenny kontrast? to bys potreboval jeste dalsi desku s bilyni ledkami.
KarelJ
#58
Publikováno 20 November 2007 - 09:41:24
Quote
osobně teď spíše myšlenkově koketuji o možnosti nahradit žárovku ve zvětšováku deskou s LEDkama, stačily by modré a červené (s přepínáním - červenými bych poladil výřez a ostření, doostřil a osvítil papír modrýma - díky tomu, že mají "jen jednu" vlnouvou délku, neprojevily by se chromatické aberace objektivu ze zvětšováku a ani jiné vady, tudíž by i levnější skla mohla mít lepší kresbu - i když rozdíl nebude příliš markantní). hlavní výhodu bych viděl v menším příkonu a nevyzařování tepla - negativ by nemusel bejt mezi sklama a přitom by se nekroutil teplem. a taky by při použití dobře matovaného skla mohlo být osvětlení dokonale difuzní.
Už se to dělá průmyslově, ale cena je zatím vysoká http://www.fotohuisr...D_Coldlight.pdf, http://www.fotohuisr..._Prospekt_D.pdf a http://www.apug.org/...ady-scarce.html
Ondřej
#59
Publikováno 20 November 2007 - 13:42:20
Quote
ale co promenny kontrast? to bys potreboval jeste dalsi desku s bilyni ledkami.
KarelJ
nad tím jsem taky přemýšlel.... na jaké barvy jsou citlivé ty emulze? jedna na modrou a druhá na zelenou, jestli se nepletu.... mít tam modré, zelené a červené ledky.... a potenciometrem si regulovat intenzitu svitu modré a zelené, dala by se zcela plynule regulovat gradace MG papírů.... a nebo tam dát ty bílé, žeano, jenomže tím bych ztratil výhodu omezeného spektra použitého k osvitu, tudíž minimalizace některých vad zvětšovacícho objektivu.
a i kdyby, tak napájet na jednu destičku bílé ledky v rastru s červenýma není dle mého mínění tak velký problém.
samozřejmě na to koukám zatím jen z pohledu člověka, co párkrát zvětšoval na papír s normální gradací

#60
Publikováno 20 November 2007 - 14:15:46
Lepe cas venovat tvorbe.
KarelJ
#61
Publikováno 20 November 2007 - 14:35:18
#62
Publikováno 20 November 2007 - 14:38:33
podívejte se na dobu náběhu do maximálního svitu !!! Pro aplikaci ve B/W zvětšovacím přístroji se to zatím nehodí ........ S pozdravem : Erik Kurach
#63
Publikováno 20 November 2007 - 14:41:46
#64
Publikováno 20 November 2007 - 14:45:40
Quote
Vážení kolegové , uvedené světelné zdroje s LED se vyrábějí , ale prosím
podívejte se na dobu náběhu do maximálního svitu !!! Pro aplikaci ve B/W zvětšovacím přístroji se to zatím nehodí ........ S pozdravem : Erik Kurach
no nevím, ale náběh obyčejné žárovky a halogenky určitě není kratší
#65
Publikováno 20 November 2007 - 15:03:25
#66
Publikováno 20 November 2007 - 15:48:36
Nyní prakticky kazdou fotografii natónuji v selenu, ne moc, max. dvě minuty, a černá je pak fantastická, nádherně vyleze, prostě bomba... doporučuji. Mimochodem, moc tomu nerozumím, ale údajně selenový tónovač promění halogenidy stříbra na čert ví co, a tím se stanou fotografie trvanlivější... prostě poselství pro příští generace

#67
Publikováno 10 February 2008 - 11:24:10

Doposavad jsem dělal s papírama Foma (fomabrom pevný a variant, Fomaspeed var.) koupáno ve Fomatol LQN nebo před časem Fomatone MG class + Fomatol PW a na černou jsem si neztěžoval. Je pravda, že hlavně na fomatone jsem často zvětšoval splitem, ale i tak spokojenost,
Bohužel až do včerejška, kdy jsem vedle sebe položil nové zvětšeniny a ty ostatní. V čem byly jiné? Nedopatřením jsem zpracoval Fomatone MG class ve Fomatol LQN, což vedlo k brilantnějšímu obrazu než předešlé postupy. V téhle kombinaci je zvětšenina jenom nepatrně posunutá k teplejším odstínům stíny dále nepatrně táhnou do teplé zelené (je ale spíš jenom cejtit než vidět), krajinky, potůčky a spol vypadají velmi dobře, ani zimní snímek nevypadá zle vzhledem k tomu, že ve světlech má jen mírně teplejší podání (proti fomabromu) bez dalšího zabarvení, podložka je takřka stejně bílá jako fomabrom, Černá je černější, Pokud porovnám s Fomatone + tol PW, tak je to o řád lepší, viditelně černější je i proti Fomabrom + tol LQN.
Za povšimnutí stojí i tento "objev": vypadá-li na zvětšenině nějaká plocha jako černá, stojí za pokus prosvítit papír třeba stolní lampičkou. V případě Fomatone + PW nebo fomabrom + LQN se ve zdánlivé černé ukáže výrazná kresba, u kombinace Fomatone + LQN je to vidět taky, ale ne tolik. Z toho mě vychází, že papír větší zčernání umí, ale tyhle vývojky to z nich nedostanou.
Foma má velký potenciál i budoucnost, stačí jí jenom odpovídajícím způsobem vyvolat. Odpovědí na prokleslení i té nejčernější černé může být místními doporučovaná GD-L nebo ten Dektol. Ani jedno jsem ale zatím nezkoušel, nicméně na tu fomáckou se v nejbližší době chystám.
#68
Publikováno 10 February 2008 - 12:10:34
#69
Publikováno 10 February 2008 - 12:31:25

Předtím nazelenalým nádechem jsem varoval možná i já, udělal jsem před lety takovou zkušenost Fomatone MG (RC) + fomatol LQN
#70
Publikováno 10 February 2008 - 12:41:02

omezenej gradační rozah sice zůstal, ale to neni nic zásadního pro běžnou práci. co je novýho je nesrovnatelná černá a bílá. goro viděl a tušimže ve vedlejšim vlákně podal reference. z týhle řady dál zůstala i úžasná plastičnost a prostorovost, ušlechtilej povrch a originální lůk. s timhle papírem bych zase chvilku dokázal dělat fomě dýlera

papír má vzhledem k charakteru logicky rád trochu tvrdší podání - při mym zpracování negativu se mi N (gr.2) posunuje zhruba vo stupeň k tvrdší gradaci (gr.3) možná i vo fous víc. - měkčí negativy prakticky nelze na tenhle papír dát!
no a pak se už jenom radujete a užíváte si pocitu exkluzivity, luxusu a připadáte si jako ten správnej fajnprintér

#71
Publikováno 10 February 2008 - 12:45:09
Quote
Sice som zvazoval prechod na Ilford papiere...ale myslim ze za dvojnasobne naklady sa mi to neoplati..
v příštim tejdnu bude dělat celkem snad reprezentativní srovnání wármtónů vod ilforda s fomou (variantem a prostym tonem) - jestli na to nezapomenu, dám sem, jak to dopadlo
#72
Publikováno 10 February 2008 - 12:51:51

Mamiak: už se těším nejenom na porovnání, ale taky na papírové výsledky na nějakém srazu

#73
Publikováno 10 February 2008 - 13:28:47

#74
Publikováno 16 March 2008 - 11:12:39
Tón dává stejný jako lqn, nemám co bych vytknul ale ani nic moc exkluzivního se taky nekoná; možná je taková strmější, kresba ve stínech i světlech ale zůstává. Ještě jsem zvědavej na trvanlivost.
btw: možná to bylo nachlazením, ale během vyvolávání mě rozbolela hlava, Ibalgin to zažehnal, uvidíme příště.
Mamiak: co to porovnání Warmtonů

#75
Publikováno 16 March 2008 - 16:52:40

Daří se mi udělat černou na RC i barytech od Fomy - vše ve vývojce Foma LQN. Důležitým faktorem se nakonec ukázala doba, kterou se papír máchal ve vývojce. Protože jsem ho měl krátký (proti tomu, co teď používám - RC 2-3 minuty, baryty 5-6 minut), tak tmavé oblasti nestihly pořádně zčernat.
Osobně jsem zatím spokojen, ale chtěl bych nechat své výtvory posoudit ještě někomu zkušenějšímu - pravděpodobně jsem spokojen, protože nemám srovnání


#76
Publikováno 23 July 2008 - 23:41:57
Dal jsem si krásný maraton ve fotokomoře od 10 hodin dopoledních až do teď (pravda, mezitím jsem třikrát jedl a skoro tři hodiny strávil v druhé fotokomoře na kolenou se šmirglem v ruce a posléze i štětkou - první nátěr podlahy hotov, JUPÍ).
#77
Publikováno 20 March 2009 - 23:39:49

- jak se dostanu na dospělejší zvětšeniny vod 30x40 vejš, tak tam ta krásná, hluboká černá prostě neni, neni a neni. šel sem už dneska dokonce do toho, že sem použil místo svýho zamilovanýho teplýho neutolu wa hojně propagovanou gédéelku, která mi nedávno udělala na fomatonech skvělý služby a... zasejc prd

já neřikam, že je to špatný a věřim, že lecjakej digitálista by vykřikoval nesmrtelný věty vo dohonění a předhonění, ale... vedle prostě leží ilfordí zvětšenina a ten rozdíl tam je a ne malej. furt tam vidim to nafialový šedivo, kterýmu snad pomůže nějakej ten selén, amaločí extra démax apod, ale... proč, když ty ilfordi lezou takový krásný hned...
vzpomínam na martyho a jeho slova vo fomáckejch papírech, pomalu mu dávam za pravdu a mý vlastenecký nadšení mě zas po čase tak nějak tiše a smutně vopouští...

#78
Publikováno 21 March 2009 - 01:28:53
Tedy Mamiaku,to je snad nejdepresivnější věta,kterou jsem tu kdy od tebe četl.Ta beznaděj z toho závěru úplně stříká.S tím problémem u větších zvětšenin a fomáckých FB variantů je to vcelku pravda.Zajímavé ovšem je,proč to dělá až u těch větších plachet.Ty papíry samy o sobě nejsou vůbec špatné.Vycházím z toho,že když dělám tu a tam nějakých 18x18 ze svitku + široký černý okraj k tomu / má to zase jiný charakter,takové minizvětšeniny a musím říct,že po letech pouze 40x40 tomu přicházím hodně na chuť/,tak mi černá připadá naprosto bez jakýchkoli problémů,řekl bych přímo krásná.A to i při velmi decentním maskování.Když ale začnu dělat ty 40x40,vím,že to také půjde,ale také vím,že bez dost drsného harakiri s maskami a filtracemi si moc neškrtnu / viz můj článeček o multigradacích/.Na jeden osvit bez všelijakého lokálního dojíždění bych tam také to fialovošedivoněco měl,to vím bezpečně.Ale když se to všecko nadrží a dofiltruje jak má,tak po tom zase není ani stopy.Že by nějak výrazně klesal při takovém zvětšování kontrast a tím lezly na solo osvit věci takové mdlejší si moc nemyslím / Rodagon/,spíš mě napadá,jestli se při těch delších expozicích při větším zvětšení nějak u těch fomabromů neprojevuje něco ve smyslu Švarcšilda nebo něčeho podobného víc než u těch ilfordů.Co myslíš? Každopádně si myslím,že s vypětím sil to /většinou/ jde / daň za naše držgrešlovství/.
#79
Publikováno 21 March 2009 - 07:40:04

napsals to ještě přesnějc a ten formát je zřejmě přesně ten moment, kde se to láme. já tam právě s rodagonama a náležitym tvrzenim ten kontrast samozřejmě nakonec i nějak dostanu, ale ten divnej vodstín a takový to neurčítý šmé tam prostě je....

#80
Publikováno 21 March 2009 - 15:05:27
Dokud jsem používal kondenzor, míval jsem stejný problém. Posléze mi ale někdo poradil - namontoval jsem "přežhavenou" žárovku 250W (tenkrát byly normálně k mání, měly snad méně vydržet...) a reguloval jsem stmívačem.
Černá byla zase černá.
Dnes používám docela obyčejnou elektronickou hlavu od Meopty a expoziční časy se pohybují do 45sec. (a to málokdy) - nejčastějí mezi 10 a 20 sec. u 24x30.
Netvrdím, že problém je právě a jenom v žárovce, ale za pokus to stojí.
#81
Publikováno 21 March 2009 - 16:23:48
No,jde samo o to,s čím to srovnáme.Jasně,že když vedle toho vrznu nějakého Bergera,Fortezo,nebo jinou srandu s adekvátním cenovým rozdílem,tak ze své dosavadní tvorby budu asi mít mírně rozporuplné pocity.,stejně jako průměrný Čech,který zrovna zaplatil leasing na svou krásnou novou Oktávku a vedle něhož zastaví ve svém pekáči Fidelis Schlee. jde o to,že když srovnám např. ty zmiňované fomabromy s cenově podobnými a prakticky málokým kritizovanými Agfami MCC,tak tam opravdu až na nepatrně chladnější podání a snad kapánek větší kontrast /u těch Fom/ neshledávám opravdu zásadní rozdíl.Musíme halt srovnávat srovnatelné,nedá se svítit.Navíc naše geografická poloha nám mnohdy ani nic jiného neumožňuje.Bohužel

#82
Publikováno 21 March 2009 - 16:40:19
Po pravdě.... nevím! Ale kdesi jsem se dočetl, že je nutné, aby pro určité zčernání (reakce částic citlivých na světlo) dopadl určitý počet fotonů za určitý čas. Samozřejmě spekuluji - není možné, že pro hlubokou černou nedopadlo potřebné množství fotonů? Nebo ty částice, které již reagovaly, brání reakci dalším? Nebo "zreagované částice" "žerou" fotony ostatním?
Ono to asi bude různé pro různé odstíny šedi. "Střed" bude dobrý asi vždycky, kraje (světla a stíny) možná ne. Nebo je to úplný nesmysl?
#83
Publikováno 21 March 2009 - 18:39:03
Prostě příliš dlouhá expzice nad určitou mez nemá za následek zvyšování krytí ale jeho snížení. No a u dlouhých expozic při zvětšování určíme expozici pro celkové dobré vyznění fotografie (polotóny - světla, tedy tam, kde se šwára projeví nejvíc a tím silně přeexponujeme stíny které místo zčernání zešednou).
#84
Publikováno 21 March 2009 - 18:49:00
#85
Publikováno 21 March 2009 - 18:53:57

#86
Publikováno 21 March 2009 - 18:55:53
Quote
To je vcelku zajímavé,nicméně moc to nekoresponduje s faktem,že dalším dosvícením problematických partií se unylá černá dále prohloubí-to jsou ty nutné dodatečné osvity.Fakt nevím.
Ale tvrdší gradací, třeba zelenocitlivá vrstva je na to citlivější než modrocitlivá....
vim, vařím z vody

#87
Publikováno 21 March 2009 - 19:06:57
#88
Publikováno 21 March 2009 - 20:10:46
#89
Publikováno 21 March 2009 - 20:32:11

#90
Publikováno 21 March 2009 - 20:38:41
Není na světě temnokomorník, co by na podruhý udělal dokonale černou.
K té černé se musíš propracovat. Každej jsme se museli dopracovat. Nejsou lepší papíry, není kouzelná vývojka. Kouzelný jsou jen zkušenosti.
A na tom si trvám.

#91
Publikováno 22 March 2009 - 21:55:32


Exponoval jsem cca 30sec při cloně 5,6 APO Rodagonem 50mm, vyvolával v Neutolu NE.
Musím říci, že FAKT NEVÍM, ČÍM TO JE A DOST MĚ TO ZAJÍMÁ!!!
#92
Publikováno 22 March 2009 - 22:07:33
http://encyklopedie....5792-solarisace
http://encyklopedie....-claydenuv-zjev
http://allexejskript...ar-a-brutik.php
Hlavně třetí je zajímavý... Pro mě o to více, že jsem exponoval cca 3 sec. při cloně 16. Že by tam rozptýlené světlo (z mlhy) "dopravilo na emulzi jakési druhé světlo?
#93
Publikováno 23 March 2009 - 11:24:50

p.s. pentaxistovi:
šestset watů dichroickejch halogenů mojí durstí barevný hlavy sem zatim považoval za slušnej standart

#94
Publikováno 23 March 2009 - 11:50:52
#95
Publikováno 23 March 2009 - 12:22:41
#96
Publikováno 29 April 2009 - 07:27:00
#97
Publikováno 3 May 2009 - 11:51:37
Priklad. Delam prouzkovku s casy 9, 12, 15, 18 s. na 9s je maximlani zcernani okraje fotky (tedy ciste podlozka plus zavoj), pri casu 12 s je uz okraj svetlejsi a naopak cerna ve fotce je maximalni. Pri delsich casech uz svetla cerna i ve fotce!!!
Papir byl klasicky Fomatone 131 v Agfa Neutolu WA, zvetsovak s kondenzorem.
A ted babo rad. Jeste to hodlam prozkoumat podrobneji.
#98
Publikováno 3 May 2009 - 21:33:17

#99
Publikováno 4 May 2009 - 08:06:17
Počkat,mám tomu rozumět tak,že při osvitu 9s ti vychází černá černější než při osvitu dvanácti sekundami při stejné intenzitě světla / stejném clonění zvětšovacího objektivu / ? Tak takovou zkušenost nemám.S těmi okraji jsem to myslel tak,že jestliže udělám kolem fotografie bezpečně černý rámeček / svítím tak dlouho,jak to jen jde,ale aby samozřejmě nedocházelo ke "vpíjení" tohoto světla pod masku do vlastního obrázku a přechod obrázek-okraj zůstal ostrý/ a následně porovnám tuto rámečkovou černou s nejhlubší černou ve fotografii proti světlu,občas vidím,že to,co při běžném pozorování fotografie považuji za hlubokou čerň ve srovnání s tím rámečkem ještě vlastně není dotažené / ale pouze proti tomu světlu /.Stejně tak je to dobře patrné např. při tónování,kdy ve fázi bělení je už obrázek včetně nejhlubších černí prakticky v tahu,zatímco rámeček ještě zcela vybělený není.Prostě se maximálně nevyužil potenciál těch papírů,ikdyž to tak na první pohled vypadá.Mimo jiné z tohoto důvodu si prostě bez těch lokálních dosvitů a masek nedovedu moc práci v komoře představit / aby to vypadalo/.Jediná možnost,jak se jinak k té opravdu syté černi jednoduchým osvitem v obraze dalo dopracovat by totiž bylo prodloužení doby osvitu ,ovšem s nutností změny gradace,aby nedocházelo k šednutí světel,což je samozřejmě blbost.Jinak jestli Ploci myslí toho již výše zmiňovaného Šváru,tak to si nemyslím,že to bude zrovna ono.Kdyby jo,tak by přece přednostně tmavly právě stíny / černě na pozitivu/,zatímco Švára by se uplatnil nejvíce ve světlech / nejmenší intenzita záření/ to znamená,že jestliže bych měl světla o.k.,tak stíny by musely být o.k. tím tuplem.Ale ono to tak není.
#100
Publikováno 4 May 2009 - 08:56:15

1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních