

Aby černá černá byla
#101
Publikováno 4 May 2009 - 09:48:29

#102
Publikováno 13 June 2009 - 09:41:45
Předpokládám, že to 95% temnokomorníků ví, ale není od věci, čas od času osvěžit paměť.
V poslední době vyvolávám pozitivy (vesměs ADOX MCP a MG baryty od Fomy) v Neutolu NE, protože koncentrát už byl opravdu obstarožní a lít jej do kanálu mi připadalo nečestné a nesportovní.
V čerstvě namíchané vývojce "šly" papíry velmi dobře - asi tak, jak každý očekává, ale u snímků, které byly jenom o sotvapoznání méně kontrastní, jsem musel obvykle trochu přitvrdit a upravit čas tak, aby ta černá byla fakt černá.
Protože vývojky ubývalo, "řešil" jsem to tak, že jsem vždycky namíchal chybějící množství (obvykle ca 2-3dl) vývojky a tu - po ukončení temnokomornické seance - sprostě dolil do pracovního roztoku (2,5l flaška) a uskladnil do příštího víkendu. (Tedy něco velmi podobného, co dělám u negativních vývojek s delší dobou volání.)
A ejhle! Vývojka se jaksi začala chovat "lépe". Zčernání postupovalo "lineárně" a ono známé "dotažení" po ukončeném vyvolávání mělo právě ten efekt, že černá je jako vix na boty.
Já vím, že nepíšu nic objevného, ale u Neutolu NE (oproti jiným vývojkám) je tento "jev" opravdu významně vyznačen.
Samozřejmě předpokládám, že životnost vývojky bude asi zkrácená a bezpochyby to nelze dělat do nekonečna.
Třeba to někomu pomůže...
#103
Publikováno 19 June 2009 - 21:13:08


#104
Publikováno 19 June 2009 - 22:05:30
Quote
Strčím to sem...:
Předpokládám, že to 95% temnokomorníků ví, ale není od věci, čas od času osvěžit paměť.
V poslední době vyvolávám pozitivy (vesměs ADOX MCP a MG baryty od Fomy) v Neutolu NE, protože koncentrát už byl opravdu obstarožní a lít jej do kanálu mi připadalo nečestné a nesportovní.
V čerstvě namíchané vývojce "šly" papíry velmi dobře - asi tak, jak každý očekává, ale u snímků, které byly jenom o sotvapoznání méně kontrastní, jsem musel obvykle trochu přitvrdit a upravit čas tak, aby ta černá byla fakt černá.
Protože vývojky ubývalo, "řešil" jsem to tak, že jsem vždycky namíchal chybějící množství (obvykle ca 2-3dl) vývojky a tu - po ukončení temnokomornické seance - sprostě dolil do pracovního roztoku (2,5l flaška) a uskladnil do příštího víkendu. (Tedy něco velmi podobného, co dělám u negativních vývojek s delší dobou volání.)
A ejhle! Vývojka se jaksi začala chovat "lépe". Zčernání postupovalo "lineárně" a ono známé "dotažení" po ukončeném vyvolávání mělo právě ten efekt, že černá je jako vix na boty.
Já vím, že nepíšu nic objevného, ale u Neutolu NE (oproti jiným vývojkám) je tento "jev" opravdu významně vyznačen.
Samozřejmě předpokládám, že životnost vývojky bude asi zkrácená a bezpochyby to nelze dělat do nekonečna.
Třeba to někomu pomůže...
Dělám to stejně s ilfordím multigrejdem, enem dolévám čerstvů tesně před zvětšováním. Mám tímto nekonečnú a nikdy nestárnúcí vývojku.
#105
Publikováno 20 June 2009 - 09:39:42
Quote
Nechci zbytečně rozjíždět další vlákno, takže se vecpu sem (případně mě admin usměrní
). Dnes jsem načal papíry Ilford MG Warmtone, černá tam je, ale teplý tón se jaksi nekoná. Vykoupal jsem je v Neutolu NE a Neutolu WA - rozdíl ve změně tónu nepostřehutelný
Je v tom ještě nejaký fígl, nebo to chce prostě tak jako tak něčím natónovat? Nevíte jestli budou reagovat na tanin (nic jiného teď po ruce nemám). Díky za rady.
je to tak, ta teplost tónu je u toho wármtounu tak nějak konstatní a zdá se mi daná. nezkoušel sem nějaký moc speciální vody, ale troufnu si říct - tenhle papír má přes svý jinak úžasný vlastnosti míru ovlivnitelnosti vývojkou nízkou. momentálně sem začal (včera) testovat moerschovy teplý adoxy, což by měly bejt tak trochu starý dobrý forťáky, kde to naopak (jak vim z doslechu) chodilo velice dobře...
#106
Publikováno 20 June 2009 - 10:24:53

#107
Publikováno 20 June 2009 - 10:28:53
#108
Publikováno 20 June 2009 - 11:21:54
Quote
Aha už mi to došlo, budou to Variotone Premium, viď? Až budeš mít nějaký výsledky, budu rád, když se o ně podělíš. Zdravím.
je to von, sám sem zvědavej. objednával sem před lety forte ještě z toho vzorníku, co ležíval u škody na pultě a už mně říkali, že fabrika má problémy a že poslednímu zákazníkovi to šlo půl roku. no a já byl první, kterýmu to tam tenkrát nepřišlo už vůbec...

#109
Publikováno 22 June 2009 - 07:28:00

#110
Publikováno 22 June 2009 - 09:33:19


zkusim bejt konkrétnější:
mam moc rád fomatone mg131 a snad ještě radši mam ilford fb warmtone, kterej je mně ovšem furt tak nějak drahej, abych dělal nějakejch sedmdesát, osmdesát procent svý produkce jen na něj... když bych se měl ještě hodně obecně vyjádřit k tomu adoxu - spojuje pro mě (!) skvělý vlastnosti obou do krásný nekompromisní syntézy...
ještě konkrétnějc:
zatímco ta teplá foma jde do tepla, respektive do hněda v neutolu wa i teplym harmanu už trochu moc (mně to přijde takový skoro retro, příjemný, ale prostě už jakoby tónovaný) a u ilfordu si přes dokonalej povrch, práci a podložku někdy nejsem úplně jistej, jestli to vůbec teplý ještě je a navíc má (i na rozdíl od fomatonu) tu vlastnost, že de relativně do měkka, tak adox je někde přesně uprostřed, ale s dobrejma vlastnostma obojího
skoro exaktně:
podložka je dokonale a vysoce bílá (tady je na první pohled jasnej rozdíl oproti krému fomatonu), kroutivost je tak nějak barytově standardní, oproti fomě, která je v tomdle směru etalon


práce s gradací je taky pohoda - nemusel sem ždímat sice tentokrát negativ nijak extra, ale patrný bylo, že papír reaguje tak nějak s větší pohotovostí než sem byl u adoxů doteď zvyklej. v tomhle ohledu si asi opravdu přines nějaký příjemný vlohy do vínku od ilfordů
jen tak:
papír má v sobě jakoby cosi ze starý dobrý agfy mcc a její krémovosti obrazu, přitom, ale podložka je skvostně bílá, což je asi hlavní důvod mý fascinace - ta kombinace je vážně příjemná a nebál bych se slova sexy

srovnání s ilfordem si asi udělam pro zajmavost ještě jednou, extra a preciznějc, ale tušim, jak to dopadne - mam novou papírovou hvězdu v šupleti pod frézou

#111
Publikováno 22 June 2009 - 10:19:33
když je něco tak pěkně popsáno, mám potom tendence nakupovat


#112
Publikováno 22 June 2009 - 10:20:46

#113
Publikováno 22 June 2009 - 10:27:32
#114
Publikováno 22 June 2009 - 10:28:52
Quote
no jo, ale ani na jedné akci nebududo třebíče a temnýho expresu vezmu když tak ukázky. myslim, že to stojí za to!

#115
Publikováno 22 June 2009 - 10:31:04


#116
Publikováno 22 June 2009 - 10:33:59
Quote
mamiaku, nestraš s takovou záležitostíty se vdáváš
? to jinak neni možný, to je u takovýho kmenovýho člena už skoro zrada

#117
Anonymous
Publikováno 22 June 2009 - 10:58:31
Quote
Určitě vem! Jsem sám velmi zvědav!do třebíče a temnýho expresu vezmu když tak ukázky. myslim, že to stojí za to!

#118
Publikováno 22 June 2009 - 11:27:59
#119
Publikováno 22 June 2009 - 11:31:54
#120
Publikováno 22 June 2009 - 12:13:54
ať už vážnej, nebo lehčí formou pojatej
namátkou
- jak jsem dodělával zrno tam, kde původně nebylo - ta myšlenka mi přijde ouchvatná
- rád bych měnil gradaci na papíře beze změny filtrace a výměny vývojky, třeba jen ohřátím a divočejším pohybem v pozitivní vývojce - jak ten papír tam plácnou a kterým směrem tahat
jak na převolanej, přeexponovanej, podexponovavej negativ s běžnou domajsoucí chemií (gdl, ilf. multigr. apod.)
hodně bylo napsáno o práci s tankem, ale o práci v miskách už míň - vyjma tónování
#121
Publikováno 22 June 2009 - 14:31:43
Quote
ojojoj, adox variotone se jeví jako .......
Šmarja, čéče Petře tys měl dělat pojišťováka, prodejce vysavačů značky Elektrolux, nebo prostě dýlera čehokoli! Vědět po tomhle tvým příspěvku, že to tady někde v Hradci prodávaj tak všechno zahazuju a ničeho nedbaje běžim toho tak metrák do foroty nakoupit


Jdu hledat ivanovo fotoimpex vlákno

#122
Publikováno 22 June 2009 - 17:21:29
Tedy: jetý Neutol NE je jednoznačně "studenější", než nejetý. Tento poznatek je z ADOXu MCP (zde více) a Fomabromu Variant (zde méně)
Je-li jetý Neutol WA teplejší, než nejetý - nevím. Možná by to někdo, kdo jej používá, mohl prozkoumat.
#123
Publikováno 23 June 2009 - 07:18:02
#124
Publikováno 23 June 2009 - 13:36:36
Když mácháte papír. Mácháte ho za pohybu vývojky, nebo prostě plesk jak já na tři minuty ho louhovat a hotovo? Teď u slotů už je to vůbec úplně v klidu, nic se nehýbe... Včera u mě byl Dany a s tou proužkovkou mával ve vývojce jak vzteklý. Mému problému to sice nepomohlo, ale i tak mě vliv toho pohybu vývojky zajímá. Určitě to zvyšuje kontrast, to je jasné, ale jak moc?
#125
Publikováno 23 June 2009 - 14:06:30

#126
Publikováno 23 June 2009 - 14:20:33
#127
Publikováno 23 June 2009 - 14:23:56
30s emulzí dolů - pohybovat čile, nasáknutí papíru
otočit
60s emulzí nahoru - pohyb čile
potom nechat 60s emulzí nahoru - bez pohybu
otočit
60s emulzí dolů - dojití světel s malým hejbnutím po 20s - tedy celkem třikrát za tu poslední minutu
snad si to vybavuju jak jsem to četl
osvěcím tak, abych pohyboval takhle nějak
ovšem co na to sloty?

#128
Publikováno 23 June 2009 - 14:26:44

potom nechat 60s emulzí nahoru - bez pohybu
tam nebylo bez pohybu, ale s pohybem mírným
#129
Publikováno 23 June 2009 - 14:28:48
#130
Publikováno 23 June 2009 - 14:35:08

#131
Publikováno 23 June 2009 - 14:38:02
#132
Publikováno 23 June 2009 - 14:38:30
#133
Publikováno 23 June 2009 - 14:42:19

#134
Publikováno 23 June 2009 - 14:57:06
#135
Publikováno 23 June 2009 - 15:52:43
#136
Publikováno 23 June 2009 - 15:59:36
#137
Publikováno 23 June 2009 - 16:13:20
Quote
no to, že dokáže vystavit nepodařené (z odborného hlediska) zvětšeniny mě zas tolik netrápí, na jeho výstavu bych stejně nešelKaždý má jak vidno jiné postupy,jak to na ten papír dostat.Nicméně Karbusického bych raději v této souvislosti ani nezmiňoval. ........
Z mého pohledu dost nepředvítatelná metoda.
jinak co jsem si o čb procesu od něj vyčetl mi nepřijde pitomé
obecně se doporučuje baryt nechat ve vývojce nějakou určitou dobu a jak to každej dělá je jeho věc, někdo nechá ležet, jinej hejbe atd.
osobně jsem nikdy nedělal úpravu tonality změnou pohybu, pohybuju pořád stejně - ale třebas někdo napíše ten článek, co těm, kteří vyvolali několik set filmů a celkem se jim to daří, pomůže zase v týhle části procesu
#138
Publikováno 23 June 2009 - 16:17:20

Nepředvídatelné se mi to nejeví, je to jen částečný pohyb a částečný nepohyb s konstantními parametry.
#139
Publikováno 23 June 2009 - 16:20:55
#140
Publikováno 23 June 2009 - 16:34:02
Podle me je dulezite se ustalit na stejnem postupu. Ja to hazu do vyvojky na prvnich 30 s obrazem nahoru a kvedlam neustale, pak otocim obrazem dolu na dalsich 30 s a obcas do toho "rypnu". Opet otocim obrazem nahoru na 30 s a kvedlani uz moc neprozivam. Na poslednich 30 s otocim obrazem nahoru a uz vubec nekvedlam. Pozitiv mi zpravidla na pohled prijde zcela vyvolany uz plus minus behem prvni minuty a prvni stiny se objevuji behem prvnich 15 az 20 s ve vyvojce. Uz behem tech prvnich 15 az 20s poznam, jestli jsem to upekl nebo naopak.
Nejcasteji delam s Fomatony 131 a Varianty 111 v Neutolu WA.
Jo pak jeste delam s Fomatolem PW, ale to je jina pohadka..... Ten pracuje hooodne pomalu a kazdy pohyb jinak je znat. U nej prave uvazuju o te rotaci.
#141
Publikováno 23 June 2009 - 16:36:21
#142
Publikováno 23 June 2009 - 16:52:55
Po celou dobu, co dělám čb fotografie, jsem nepostupoval nikdy jinak. Po expozici šoupnu papír do vývojky obrázkem dolů, ale hlavně proto, aby se celý obraz dostal pokud možno najednou do kontaktu s vývojkou. U barytů (zvl. Foma) je to skoro nutnost, protože se na počátku vyvolávání smotají "k emulzi" tak, že když jsou obrazem nahoru, musím energicky strkat lezoucí rohy zpět do vývojky. Poté, co se papír "srovná", obrátím ho obrazem nahoru, kleštěmi kontroluji, zda neleze z vývojky a nadzvedáváním okraje misky "pouštím po papíru vlnky - zepředu dozadu, zleva doprava).
Myslím si, že i když papírem (nebo vývojkou) nehýbu, jakýsi pohyb tam furt je. Ale volání je o něco maličko delší. Cloumání papírem ve vývojce mi připadá nepřínosné...
#143
Publikováno 23 June 2009 - 18:57:17
#144
Publikováno 23 June 2009 - 19:24:24
Quote
Souhlasu... právě včera jsem si Fomatol PW vyzkoušel na FOMATONE 131,133 a 542-II. Udělal sem si stock a pak ředění 1+2, tedy řeknu vám. To se děly věci. Ve stocku sem problém neměl, ale při tom ředění časy vyvolání kolem 9 minut, to už jsem uvažoval že vytáhnu JoboBubny, kombinace takového ředění, času osvitu papíru,délky volání a intenzity pohybu je tedy zásadní. Dělal jsem si hlavně průzkum jak to barví ... tedy hnědá tam je. 542-II tedy rozhodně při zředěné PW není nutno tónovat, aspoň u toho mého "motivu". Dneska bych chtěl udělat pokus s vývojkou Ilford Multigrade, ať mám přímé srovnání. No a taky si přitom pomedituji nad kvedláním, když už jste to nakousli.Jo pak jeste delam s Fomatolem PW, ale to je jina pohadka..... Ten pracuje hooodne pomalu a kazdy pohyb jinak je znat. U nej prave uvazuju o te rotaci.
Jo a zajímavé bylo že FOMASPEED Variant 312 se vůbec ve Fomatolu PW nechytal, takovou šedivku sem už dlouho neviděl.
#145
Publikováno 23 June 2009 - 21:27:30
#146
Publikováno 25 August 2014 - 11:32:32
Včera se mi v komoře opět vybavil dotaz, směrovaný na zkušené borce ohledně pohybů-nepohybů papíru ve vývojce a následně i v ustalovači.
Zde v tomto vlákně to už nakousnul RHx : Publikováno 22 červen 2009 - 13:13:54
ať už vážnej, nebo lehčí formou pojatej
namátkou
- jak jsem dodělával zrno tam, kde původně nebylo - ta myšlenka mi přijde ouchvatná
- rád bych měnil gradaci na papíře beze změny filtrace a výměny vývojky, třeba jen ohřátím a divočejším pohybem v pozitivní vývojce - jak ten papír tam plácnou a kterým směrem tahat
jak na převolanej, přeexponovanej, podexponovavej negativ s běžnou domajsoucí chemií (gdl, ilf. multigr. apod.)
hodně bylo napsáno o práci s tankem, ale o práci v miskách už míň - vyjma tónování
Nějaké odpovědi pak následují a asi se v nich dá najít nějaký ten způsob, jak to dělat, aby to bylo správně. V podstatě jsem si tam našel i ten můj, naučený od táty - a podobně jako Pentaxista - ponořím obrázkem dolů, promáčknu pod hladinu a vyženu případné bubliny. Případné prohnutí se za chvíli srovná, takže tak za 20 - 30 vteřin otočím obrázkem nahoru. To taky záleží na vývojce, jak je rychlá, pokud je línější, nechám i déle. Občas do toho šťouchnu. Po obrácení obrázkem nahoru s tím tak co 10 - 15 vteřin zahejbám do stran nebo ponořuji. To do doby, kdy je hotovo. Protože to tak dělám vlastně u všech fotek podobně, nevím, zda by jiný pohyb či nečinost měla nějaký vliv, ale řekl bych, že při tom klidovém stavu může spíš dojít k nějaké nepravosti.
Srovnávám to s tím, jaký důraz se dává pohybům při negativním procesu, jak to má řada z vás propracované na vteřiny ... U pozitivního procesu se s tím nějak nikdo moc nemaže.
Z literatury : Kulhánek má napsáno "... za stálého pohybování miskou ...", E.Hruška dokonce ".... za stálého míchání ...", Zdeněk Tomášek na to jde podrobněji : "...ponoříme pod hladinu vývojky rychlým, plynulým pohybem vrstvou nahoru tak, aby byl ihned celý pokryt vývojkou. Případné bublinky vzduchu okamžitě odstraníme pinzetou, kterou také přidržujeme kroutící se papír pod hladinou. Během celé vyvolávací doby musíme papírem rychle pohybovat nebo miskou kolébat, neboť jinak by mohl být obraz šedivý či skvrnitý."
- Jaký je tedy rozdíl ( je-li nějaký) mezi účinkem vývojky na film a nebo na papír při pohybu a při klidovém stavu ? Na co by se mělo dát pozor ?
- Může způsob a rychlost pohybování ovlivnit výsledek i co do kontrastu a pod. ?
#147
Publikováno 25 August 2014 - 17:51:12
LuzJi: Toto je velmi zajimavá mylšnka vhodná nedělní debatě filozofického kroužku, takže z prvu závisí na gradaci emulze, s velmi jemnou černočernou asi moc očekávat nelze, už zhlediska tmavě šedivého výsledku. Jelikož tvrdší gradace mne neberou a mám rád jemnější odstínování, tak černočernou nevyžaduji a nepídím se za ní, nicméně z mé velmi malé avšak velmi poučné temnokomornické praxe jsem však jistil následující...
- při ponoření suchého papíru do vývojky je nutné vývojku zprvu trochu více míchat (vzor houpající se miska - kolíbka), při pomalém míchání nebo žádném (občasný šťouch) nebyl papír rovnoměrně provolán, vznikali mapy, skvrny a jiné nerovnoměrné nežádosti.
- při ponoření mokrého - přednamočeného (baryt osvětluju už jen přednamočený) není nutno vývojku tolik míchat avšak je nutno míchat dostatečně, tedy alespoň tak jednou po 10 vteřin misku přehoupnu za jednu stranu - pošlu vlnu, aby se vývojka promíchala a nevznikalo lokální vyčerpání...
No a ještě z veliké převážné většiny se pro vyvolávání papírů používá několikanásobně koncentrovaná vývojka než na emulze filmu, pak u některých typu papírů je emulze velmi náročná na přísun čerstvé chemie (baryt), tedy tím je jasně definován požadavek míchání při vyvolávání. Při zkoušení vyvolávání konfekční vývojky na film bylo provolávání pomalé a nebylo zapotřebí tolik míchat, naopak se využila celá citlivost emulze, tedy se gradace posunula do jemnější...
Další drobné zjištění, pokud mám vyvoláno ale ještě se mi nezdají třeba světla, nechám papír ve vývojce ještě jen tak bez pohybu ležet třeba další půlminutu, kresba ve světlech se tím občas alespoň trochu vyrovná aniž by to ublížilo celkově snímku, zkrátka to dotáhne gamu, musí být však na knop přesně osvětlen... což je také velmi důležitý parametr pro vyvolávání... kdo osvětluje více a pak dříve tahá z vývojky, sice bude mít černou černou ale nebude mít využitou plnou citlivost emulze, než když to nechá pomalu dotáhnout...
No a ještě jeden důležitý parametr, udržovat vývojku čerstvou, jakmile zpomaluje, regenerovat či dolít... jinak by černá černou nebyla...
#148
Publikováno 26 August 2014 - 19:27:48
Dnes mi tu dvakrát vypnuli proud, pokaždé jsem měl rozepsáno. Záložní zdroj už má svoje za sebou a tak jsem ani nestačil text uložit. Tak do třetice.
Díky za odezvu.
Z toho co píšeš bych řekl, že pokud bude mít papír ve vývojce dostatek pohybu, tak pro správné vyvolání není rozhodující, zda si papír předem navlhčíš, či ne. Já osobně se na to asi přeučovat nebudu.
Někde tu asi píšeš, jaké má to přednamočení papíru výhody, ale nějak to neumím najít. Mohl bys to krátce upřesnit ?
Pokud je převážná většina pozitivních vývojek několikanásobně koncentrovanější, tak to míchání, jak píšeš, je opravdu docela důležité. Tím spíš mě je divné, že se tomu nevěnuje nějak moc pozornost.
Možná je to tím, že ve filmech (převážně detektivky), kde se objeví práce ve fotokomoře, tak tam zrovna ukazují jak se s tou fotkou hejbe, když z toho leze obraz. Takže to máme tím pádem asi už zafixované a není třeba to rozebírat ...
S tím ponecháním o 20-30 vteřin navíc ve vývojce bych i sobě připomenul, že je to vhodné dodržet i u proužkovky,
A nedílně s tím - jaké pohyby patří fotce když jí dám do ustalovače ? Jsou nějaké potřeba a jak hustě ?
Já tomu bohužel moc nedávám a občas, zvlášť když se mi tam potká víc papírů najednou a ještě k tomu už je ustalovač na kraji životnosti, tak mě to fotka vrátí zežloutnutím.
#149
Publikováno 26 August 2014 - 20:06:54
Ještě, když jsi zmínil to o čerstvé vývojce, připomenul jsem si některá prohlášení zdejších kolegů, že s úspěchem pracují s GD-L černou jak asfalt, tedy zjevně zvětralou.
Asi by se k tomu hodilo kdyby tak někdo přidal srovnávací obrázky jak vypadá stejná fotka z čerstvé vývojky a starší GD-L. Třeba bych byl překvapený, ale tohle tu nikdo neprezentoval.
#150
Publikováno 27 August 2014 - 17:08:48
LuzJi: Takže popořadě ať v tom neděláme čoro-moro
- ohledně přednamočení bylo napsáno hodně slohovek... řekněme to takto, funguje to naprosto stejně jak u emulze filmu, tak u papíru, u papírů akorát třeba u RC podložky je to zbytečnost, protože zordílu ve výsledku není běžně zpozorovatelného... Zkrátka suchá emulze hned při ponoření nasákne čerstvou vývojkou, která okamžitě reaguje, k tomu plné namočení celé emulze něco trvá, o to je to tedy horší u papíru s kartónem, který také potřebuje nasáknout, baryt přednamáčím 2-3 minuty, takže zkrátka předem namočená emulze má pak delší čas se lépe provolat, protože je papír nasáklý a látková výměna tak lépe napovrchu probíhá, třebaže jde o jemnější odstínování polotónů, kde výsledný rozdíl někteří ani nepoznají, mne se také s namočeným barytem lépe pracuje, hezky si ho jemně přejedu válečkem na skle a tak ho mám pod zvětšovákem krásně plochý, volání je delší ale naopak z něho dostanu víc, právě zde se mi ta černá moc nehodí, protože chci dostat kresbu i do té tmavé a také kresbu ve světlých partiích, tedy dělám na menší kontrasty...
- přesněji tedy míchání je opravdu jedno jak se prování, zda-li třepáním papírů, přeléváním misky či oběhovým čerpadlem odebraným rybičkám z akvárka, prostě pro řádné provolání je pohyb důležitý (já misku z jedné strany nakláním a hladinu trochu přelévám, misky používám přesně na velikosti papírů) pokud budu také vycházet z druhů vývojek, tak většina má základ stejný, jen málo dražších vývojek na papír mají receptůru odlišnou, většinou je základem hydrochinon, metol či fenidon, což jasně dává najevo nutnost míchání pro předejití lokálního vyčerpání...
- no a k té GD-L, pokud chci mít dobře provolané výstavní kousky, tak si hlídám její unavenost a občas jí pár kapek koncentrátu pro oživení během seance dopřeji, jinak je to pak na konci už znát, jak už je z té těžké práce unavenější...
- ještě přidám postřeh k té opravdové černé, ikdyž se tímto zrovna nezabývám, tedy pokud má rád někdo kontrastovky a cpe se na C-éčkový papír, tak ať zkrátka používá silnější ředění, na míchání během volání vlivu nemaje...
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních