
Agfa Rodinal - negativní vývojka - pro začátečníka
#51
Publikováno 2 červen 2008 - 00:03:01
#52
Publikováno 2 červen 2008 - 00:08:22
Quote
to bude fakt tim sklem, myslim - podivej, jak má tu vostrost rozjetou i v rovině - to bude nějakej brejloskop - no, nejlíp ti poví sám. tohle papírem neuděláš. a nebo vf... a nebo ještě spíš stará flexa s bublinkama v trochu škrábnutym belaru na nějakej fajnovej materiál typu lucky nebo foma a celý do měkka?
Takže máchadlo negativu není až tak podstatný?
#53
Publikováno 2 červen 2008 - 00:10:18


#54
Publikováno 2 červen 2008 - 00:11:29

#55
Publikováno 2 červen 2008 - 00:14:00
Quote
všechno je podstatný, ale všechno nikdo nezná
a co ten doporučovaný mytol?
#56
Publikováno 2 červen 2008 - 00:20:35
#57
Publikováno 2 červen 2008 - 00:20:50
Quote
všechno je podstatný, ale všechno nikdo nezná
Dobrý závěr

#58
Publikováno 2 červen 2008 - 07:28:06
pod vedením laboratorního asistenta Dr. Aloise Alzheimera . Využívají
tak nezištně výhod delších časových odstupů a odolnosti fotomateriálu
k náhlým a nepředpokládaným výkyvům zpracovatelského procesu ve
vyšších ředěních , pokud nedojde k občasné záměně jednotlivých lázní .
Navrhuji nový laboratorní termín : "Alzheimerova vývojka" . Erik
#59
Publikováno 2 červen 2008 - 14:30:36

#60
Publikováno 2 červen 2008 - 19:38:14

#61
Publikováno 18 červen 2008 - 10:47:55
myslím na kinofilm
kudy chodím...

#62
Publikováno 18 červen 2008 - 10:52:11
#63
Publikováno 18 červen 2008 - 11:41:54
Robert Vonk - distributor Amaloca v Holandsku - delal testy a tvrdi ze staci 5-7ml Rodinalu, tak nevim...
#64
Anonymous
Publikováno 18 červen 2008 - 12:08:46
#65
Publikováno 18 červen 2008 - 12:15:11

Osobne tipuju, ze uvadenych 10 ml se uvazuje pro "celkove stredne sede" kryty negativ, ci neco takoveho.
#66
Publikováno 18 červen 2008 - 12:44:15
#67
Publikováno 18 červen 2008 - 12:48:52
takže výrobce něco říká, aby měl jistotu, ale jaká je v tom tvrzení měřitelná (laboratorně) rezerva se oficiálně neví
jak si tak matně pamatuju, volal jsem i ve 3 ml rodinalu, kdysi a filmy jsem měl kryté
nejlepší bude kompromis, tak 7 ml tam mít a nebo si udělat test, co jinýho

jinak nezazněla odpověď na to, že počítám s 10ml a neperu se s výrobcem o jeho pravdu - ale nevím, jestli je tam mám dát najednou do větší lázně, nebo nalívat dvakrát - hádám, že v tomto případě rozdíl patrný nebude
hlavní je stabilita, dělat to pořád stejně, že jo...
#68
Publikováno 18 červen 2008 - 14:29:11
#69
Publikováno 18 červen 2008 - 15:26:27
Kolik se při vyvolání vyredukuje stříbra? Nevím, ale asi to bude podobné množství jako se následně rozpustí v ustalovači.
Litr fomáckého rychloustalovače stačí na 15 filmů, podle letáčku k papírům na testy ustalovače je rozumné na filmy používat ustalovač který má tuším míň jak 4g stříbra na litr. Takže ustálením jednoho filmu se rozpustí nějakých 0,25g stříbra.
Takže chceme vyredukovat 0,25g stříbra. To je asi 2,3mmol.
V koncentrátu rodinalu je vyvolávače asi 1,3mol/l, takže v mililitru je 1,3milimolu.
Jestli je reakční poměr 1 molekula vyvolávadla na 1 atom stříbra (asi jo, Goro kdyžtak opraví

Navíc, vemte si takový dvoulázňový vody, tam vyvolává jenom to, co ulpí na filmu, což jsou taky řádově mililitry A roztoku ve, kterým nijak astronomický koncentrace vyvolávadel teda nejsou - určitě jich tam je míň, jak v koncentrátu rodinalu.
#70
Publikováno 18 červen 2008 - 18:36:16
Quote
Agfa Rodinal je vývojka z roku 1891.
Původní složení:
A: voda 750 ml, p-Aminophenol Hydrochloride 100 g, Potassium Metabisulfite 300 g, voda do 1 litru. B: voda 300 ml, Sodium Hydroxide 200 g , voda do 1 litru.
Současné složení
Voda 75 ml, p-Aminophenol 5.5 g, Kaliumsulfit sicc. 4 g, Kaliumhydroxid 4 g, Kaliumbromid 1 g, Na4EDTA 2 g, voda 100 ml
(nechce se mi to překládat, je to jasné).
Původně se Rodinal, však taky rok 1891, používal na desky v ředění 1+10. Já ho v tomhle ředění používám na ploché filmy 50-100 ISO 13x18 cm z Magnoly a je to nádhera, světla stíny bohaté polotóny jaké s moderní vyrovnávací a jemnozrnnou vývojkou nedosáhnete. A na zrnu nezáleží, dělám kontakty, nebo zvětšeniny 30x40 (tj. jen cca 2x).
Moderní použití pro kinofilm 1+100 apod. se mi nelíbí, myslím že jsou modernější vývojky, ale vím že Rodinal tu má mnohom příznivců, nechci vyvolávat zbytečnou polemiku.
To původní složení mne zajímá - Kulhánek praví, že rodinal je kondenzátem pyrokatechinu a p-aminofenolu - a ve vámi uvedeném původním předpisu pyrokatechin není. Tak jak to tedy je?
#71
Publikováno 21 červen 2008 - 10:48:24
#72
Publikováno 21 červen 2008 - 18:01:31
#73
Publikováno 22 červen 2008 - 15:53:49
#74
Publikováno 24 červen 2008 - 16:53:29
Dobrou vývojkou pro zdlouhavé vyvolávání (rozuměj stand) jest Rodinal, z něhož 10-15cm3 se zředí v 1l vody a k tomu se přidá 50 kapek bromidu draselného (1:10)
pokračuje:
K vyvolávání užíváme zvláštní nádržky (rozuměj vertikální sloty), v níž může býti voláno několik desek současně.
a dál doporučuje teplotu 16C a po čtvrt hodině kontrolovat
#75
Publikováno 24 červen 2008 - 17:38:11
Quote
Kamarád mi z antiku v Liberci přivezl Davidův rádce ve fotografování. A pan generál v.v. měl asi také rád Rodinal a píše:
Dobrou vývojkou pro zdlouhavé vyvolávání (rozuměj stand) jest Rodinal, z něhož 10-15cm3 se zředí v 1l vody a k tomu se přidá 50 kapek bromidu draselného (1:10)
pokračuje:
K vyvolávání užíváme zvláštní nádržky (rozuměj vertikální sloty), v níž může býti voláno několik desek současně.
a dál doporučuje teplotu 16C a po čtvrt hodině kontrolovat
tohle je vůbec asi nejpřínosnější (pro mne) kniha o fotografování, jakou jsem kdy držel...
#76
Publikováno 24 červen 2008 - 18:21:02
Quote
Quote
Kamarád mi z antiku v Liberci přivezl Davidův rádce ve fotografování. A pan generál v.v. měl asi také rád Rodinal a píše:
Dobrou vývojkou pro zdlouhavé vyvolávání (rozuměj stand) jest Rodinal, z něhož 10-15cm3 se zředí v 1l vody a k tomu se přidá 50 kapek bromidu draselného (1:10)
pokračuje:
K vyvolávání užíváme zvláštní nádržky (rozuměj vertikální sloty), v níž může býti voláno několik desek současně.
a dál doporučuje teplotu 16C a po čtvrt hodině kontrolovat
tohle je vůbec asi nejpřínosnější (pro mne) kniha o fotografování, jakou jsem kdy držel...
Že je to skvělá kniha, to je nepochybné. Též jsem si ho před nedávnem pořídil. Jen pro zajímavost ale - máte německý originál, nebo existuje i nějaký český překlad?
#77
Anonymous
Publikováno 29 červen 2008 - 21:26:43

#78
Publikováno 20 červenec 2008 - 16:32:47
Chci volat HP5 v rodinal 1:100 jako stand ve vývojnici jobo 0,5l. Vyvolávací čas tedy někde okolo 40 min. Na svitku mám nafocené nějaké portréty, ..
Zajímalo by mě jak je to s agitací, do kdy překlápět a jak intenzivně, dále jestli se stand hodí na portréty(jde mi o měkkčí podání a malé zrno) a vůbec napište vaše zkušenosti a postřehy.
Díky
#79
Publikováno 20 červenec 2008 - 20:03:47
#80
Publikováno 20 červenec 2008 - 20:24:53
Quote
Rodinal 1+100 Foma 100 exponovana jako 50 stiny do I-II svetla let do nebes 30 minut stand a vysledek tonalni spicka
perfektne kopirovatelny kontakt na normalni gradaci.
Dany jen taková technická. Co přesně myslíš tím "stíny do I-II"? Nastavíš na expozimetru citlivost 50, namíříš na stíny, odečteš třeba f/4, 1/2s, od toho si odpočteš 3-4EV do mínusu a podle toho nastavíš foťák (takže třeba na f/11, 1/2s)? Chápu to dobře?
Protože když jsem tohle udělal já, tak ve stínech zbyly náznaky tak jemné, že se to moc nedalo zvětšovat.
#81
Anonymous
Publikováno 21 červenec 2008 - 06:30:52
Quote
Quote
Rodinal 1+100 Foma 100 exponovana jako 50 stiny do I-II svetla let do nebes 30 minut stand a vysledek tonalni spicka
perfektne kopirovatelny kontakt na normalni gradaci.
Dany jen taková technická. Co přesně myslíš tím "stíny do I-II"? Nastavíš na expozimetru citlivost 50, namíříš na stíny, odečteš třeba f/4, 1/2s, od toho si odpočteš 3-4EV do mínusu a podle toho nastavíš foťák (takže třeba na f/11, 1/2s)? Chápu to dobře?
Protože když jsem tohle udělal já, tak ve stínech zbyly náznaky tak jemné, že se to moc nedalo zvětšovat.
V zasade ano

#82
Publikováno 10 srpen 2008 - 17:40:58
S cílem vyzkoušení stand vyvolávání ke zvládnutí abnormálních kontrastů (přičemž u formátu 6x9 a Acrosu se už podle mě téměř "není třeba zabývat zrnem") jsem zakoupil butylku Rodinalu. Očekávám ještě "rasantnější účinek", než u Xtolu (Instant Mytolu) 1+3. K flašce jsem dostal příbalový leták, na kterém jsou vyznačeny vyvolávací časy pro ředění 1+25 a 1+50. Vesměs jsou stejné, jako ty, které uvádí "spolehlivé zdroje" (digitaltruth, e-rechner aj.). U Neopanu 400 se ale dost liší a pro Acros nejsou. Není uveden E.I. - z čehož soudím, že filmy by měly být exponovány na nominální citlivost a dosaženo "unifikované" gamma=0.65.
Prosím kolegy, kteří mají s Rodinalem zkušenost (Mamiak ...

P.S. Všimli jste si, že Acros je jaksi "přezírán"? Např. Kodak v listu k Xtolu ho vůbec nezná. Že by je tenhle superfilm nějak žral?
#83
Anonymous
Publikováno 10 srpen 2008 - 18:49:20
Quote
Mám dotaz na černovodníky = rodinalisty:
S cílem vyzkoušení stand vyvolávání ke zvládnutí abnormálních kontrastů (přičemž u formátu 6x9 a Acrosu se už podle mě téměř "není třeba zabývat zrnem") jsem zakoupil butylku Rodinalu. Očekávám ještě "rasantnější účinek", než u Xtolu (Instant Mytolu) 1+3. K flašce jsem dostal příbalový leták, na kterém jsou vyznačeny vyvolávací časy pro ředění 1+25 a 1+50. Vesměs jsou stejné, jako ty, které uvádí "spolehlivé zdroje" (digitaltruth, e-rechner aj.). U Neopanu 400 se ale dost liší a pro Acros nejsou. Není uveden E.I. - z čehož soudím, že filmy by měly být exponovány na nominální citlivost a dosaženo "unifikované" gamma=0.65.
Prosím kolegy, kteří mají s Rodinalem zkušenost (Mamiak ...), zda by k tomu něco neřekli.
P.S. Všimli jste si, že Acros je jaksi "přezírán"? Např. Kodak v listu k Xtolu ho vůbec nezná. Že by je tenhle superfilm nějak žral?
Zdravim,
mam zapsano takto:
Foceno v tmavem lese extremni kontrast exponovanu u mne tradicne stiny do I-II E.I 80 Rodinal 1+100 semi stand tj prvnich 30s velmi jemne preklapeni a pak cca kazdou 4 minutu jednou velice jemne preklopit. Cas 16minut
Pokud bych delal cisty stand tak 20-25 minut nemuze nic skazit

#84
Publikováno 10 srpen 2008 - 20:21:20
Mluvíte o Acrosu...?!
#85
Publikováno 19 říjen 2008 - 20:05:02
Quote
Já bych zase potřeboval čas na PAN400&1600. Světlo docela kontrast (neměl sme po ruce žádný iný film bohužel)... su z toho nešťastný.
Tak zrovna táto informácia by ma terazky hodne zaujímala.. nejaké tipy..skúsenosti


#86
Publikováno 19 říjen 2008 - 20:54:38
#87
Publikováno 19 říjen 2008 - 21:11:00
#88
Publikováno 19 říjen 2008 - 22:34:37

#89
Publikováno 20 říjen 2008 - 08:32:46

#90
Publikováno 20 říjen 2008 - 10:42:06
Quote
Díky moc.. Mám rozfotený jeden Pan 400@1600 a v piatok budem fotit zrejme v jednom klube taký maličký koncertík pre kamošov, tak ten film dorazím a možno dám aj ešte jeden.. Vyvolanie asi moc ponáhlať nebude, tak si zrejme počkám aj na výsledok 1:50, každopádne už mám aspoň predstavu čo a jak asi sa s tým dá robiť.. Ak podáš správu budem fakt rád..
Mohu pridat svoje staré zklušenosti:
Když bylo ještě ORWO NP27 (nebo NP7 kinematografický film) udané citlivosti 400, bylo mozne dostat z toho až 1000 ASA. Možná snad i víc, ale tohle mi tehdy stačilo. Expozice na 1000, volání ORWO R09 1:100 20°C cca 1-1,5 hodiny stand development. Negativy perfektní. Foceno zejména divadlo, koncerty ap., kde je nedostatek světla a vysoký kontrast.
Samozřejmě jsem v začátcích experimentoval, ale stále se držím osvědčené poučky: zvyknout si na jeden systém který mi vyhovuje, znám ho a mám prověřen. Neměnit zavedený systém jen proto, že někdo s úspěchem vyzkoušel něco jiného. V profesionální praxi na experimenty stejně není čas.
No, ORWO už není... napadá někoho zde, kdo ORWO znal, která emulze by se tomu ponejvíc blížila?? Ve Fotoimpex.de si myslí, že snad Kodak Tri-X 400.
Jinak díky všem za poznatky o Rodinalu, přestože ho používám přes 25 let, stále se (I díky vám) učím nové věci.
#91
Publikováno 20 říjen 2008 - 12:10:44
#92
Publikováno 20 říjen 2008 - 23:07:43


#93
Publikováno 22 říjen 2008 - 21:01:40

Je to co tam píše p. Albrecht pravda....? Myslím to s tou teplotou.....
Zvykl jsem si na dvoulázňovku dle mistra chemie Bzencáka, kterou namíchal výborně Lukáš87. Tam se mi líbí, že nemusím neustále hlídat teplotu. A vzhledem k tomu, že požívám kontrastní materiál to změkčení nevadí.
#94
Publikováno 23 říjen 2008 - 08:13:28

#95
Publikováno 23 říjen 2008 - 09:10:41
#96
Publikováno 23 říjen 2008 - 09:15:36

popravdě - já ti nevim, já sem v tomdle směru trochu takový temnokomornický prase líný - žádnej exaktní vědec, měřič, počtář - intuice, náhoda, vokometrický vodhady to je moje - zřejmě proto mi tak sedí rodinal - takže asi jo - něco na tom bude, možná

#97
Anonymous
Publikováno 23 říjen 2008 - 09:30:00
Quote
Já teda dobu volání upravuju dle teploty (jsem lenošnej temperovat). Pomocí tabulky z digitální pravdy. Ale teplotu měřím před nalitím do vývojnice, pak už ne. A překlápím podle nálady. Takže ve finále asi stejně jako Mistr Mamiak.............a mistře Mamiaku, jak to s tou teplotou?

#98
Publikováno 23 říjen 2008 - 10:01:41

vono taky ta poznámka se tejká doby, kdy se s těma koncentracema pohybovali ty starý machři na úplně vopačnym konci než mi dneska - vzhledem ke standartní velikosti negativu se běžně dělávalo 1:10 - 1:40 nebo ještě spíš 1:25, kdežto mi tam někde teprve tak nějak začímáme, žejo. takže tam by pak taky moh bejt zakopanej pes - u vysokejch koncentrací si to asi spíš nechalo něco líbit než vopačně? pokud to ovšem zase už neni štend, kde si to nechá líbit díky minimálnímu pohybu skoro úplně všechno. no sou to rovnice, ale jak řikam, mně ten edemsovskej přístup neni úplně nejbližší...
#99
Publikováno 23 říjen 2008 - 11:45:36
#100
Publikováno 23 říjen 2008 - 11:54:09

1:25 je luxusní - když máš třeba takový to hnusný depresivní světlo, co se při něm normálně na čb nedá fotit... tak ti z toho vytáhne šťávu, jak v dobře vošetřenym aťasu
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních