máchání Fomy 100
#1
Publikováno 17 březen 2007 - 10:20:14
Inu otázka tedy zní v čem mácháte tento film a proč. Že vyvolat jde čímkoliv co vyvolává vím, ale co vás vede k výběru právě té či oné vývojky. Zkoušeli jste někdo vyvolávat jí ve více vývojkách, aby jste došli právě k té vaší? Jaké parametry jso pro vás stěžejní? Měníte vývojku v závislosti na tématu?
#2
Publikováno 17 březen 2007 - 13:42:50
Ted uz skoro vsechno delam v Rodinalu. Vcetne Fomy.
Mozna ji ta ID11 ale slusi vic
Tezko rict jestli se na neco vylozene nehodi. Chystam se zakoupit aspon 10 kousku a trosku si s ni pohrat. Precijen je relativne levna a ostatnim filmum se rozhodne vyrovna. S ostrosti, zrnem a rozlisenim u Fomy problemy nemam!
#3
Publikováno 17 březen 2007 - 16:16:34
Napoprvé se mi zdály negativy moc kontrastní, a tak jsem podle rady zkušených při volání dalších svitků méně překlápěla a bylo to OK...dobře se mi z fomy 100 zvětšuje.
#4
Publikováno 17 březen 2007 - 19:00:36
#5
Publikováno 17 březen 2007 - 19:33:16
Taky to zkouším v R09 (kino + 6x6), ale na nějaké všeobecně platné závěry si zatím netroufám
#6
Publikováno 17 březen 2007 - 20:13:07
#7 Anonymous
Publikováno 19 březen 2007 - 08:54:00
pokud zapomenu jak jsem ji exponoval tak Ultrafin Plus 1+6 a mirne preklapeni
v soucasne dobe si s ni hraju v Amaloco74 1+20 vynikajici vysledky vysoka ostrost, super podani, libi se mi moc.
#8
Publikováno 19 březen 2007 - 09:38:51
Ja rodinal 1+25 - 1+200 podle potreb.
pokud zapomenu jak jsem ji exponoval tak Ultrafin Plus 1+6 a mirne preklapeni
v soucasne dobe si s ni hraju v Amaloco74 1+20 vynikajici vysledky vysoka ostrost, super podani, libi se mi moc.
Dany,predpokladam ze volas plan filmy v tom AM 74? Myslis ze by to slo i v kinu/svitku? A nejaky tip na casy? Docela rad bych to vyzkousel...
#9
Publikováno 19 březen 2007 - 12:07:00
#10
Publikováno 19 březen 2007 - 17:16:34
#11
Publikováno 19 březen 2007 - 19:07:21
Pozn.: vyvolávám zpravidla při 24stC - tedy 6min.
#12
Publikováno 26 březen 2007 - 19:35:21
#13
Publikováno 26 březen 2007 - 20:09:26
Teplotu neměří, protože teploměr, který jsem mu dal, hned při prvním míchání XTolu použil jako míchačku - a rozbil. Čas "měří" pohledem přes rameno z obýváku do kuchyně na "ultrapřesné" kuchyňské hodiny schované za ledničkou a překlápění definoval "tož občas tím zakvedlám, když si vzpomenu". Fotí Hasselbladem XPan na Deltu 100, každý negativ je jako ten pes z jiné vsi, něco černé jako bota, něco jako svěží mlžný opar v ranním lese, děsně se to zvětšuje... ale lezou z toho fotky jako víno! Myslím si, že kdyby ho někdo donutil "dodržovat pravidla", musel by se na ně soustředit, zneklidněl by a vypnulo by se mu v hlavě TO, co jej jaksi spontánně vede k těm pěkným a smysluplným (pardon, pane Havle) fotkám.
#14
Publikováno 26 březen 2007 - 22:13:10
#15
Publikováno 26 březen 2007 - 22:25:11
jinak k tý exponometrii. vono exponovat s "kloboučkem" a počítat si v duchu, je taky z podobnýho soudku
#16
Publikováno 26 březen 2007 - 22:30:59
#17
Publikováno 28 březen 2007 - 08:51:39
#18 Anonymous
Publikováno 28 březen 2007 - 11:03:42
No pokorne jsem se omluvil svym 3 favoritkam Rodinal Ultrafin Amaloco a jen doufam ze se dostanu tam co jsem fotil jeste pred tim nez se stromy olisti.
#19
Publikováno 28 březen 2007 - 22:33:34
Pocit ked hned na prvom filme po vytiahnuti z vyvojnice boli obrazky bol super. Mam ale trochu (dost) problem s kontrastom. Pri naskenovani sa z negativu da co to dostat, ale pri zvacsovani na normalny papier (fomaspeed) je kontrast v keli (biele plochy prepalene, tiene cierne). Vyvolaval som pritom pomerne presne (prvykrat pri 22°C, cas volania nasobeny 0,85x, druhy krat pri 20°C, cas dodrzany presne). Preklapanie prvych 30s, potom 1-2 preklopenia kazdu minutu.
Nafotil som teraz jeden fomapan 200, 3 rovnake serie snimkov, chcem ho nastrihat na 3 kusy a vyvolat kazdy kus zvlast. Co doporucujete, skuseni temnokomornici, vyskusat? Napada ma uz jedine ine riedenie, alebo ine preklapanie - cital som o stand development ale tiez som nevedel najst vela informacii.
Vopred vdaka!
#20
Publikováno 28 březen 2007 - 22:43:54
tak to nemáš kontrast v keli, to bude nejspíš navopak kontrast jako prase
ten proces, jaks ho posal se tváří celkem standartně - středově, snad jenom to ředění českýho rodinalu, ale záleží ...
co světlo? polední sluce na sněhu? že by
nemůže to bejt vono?
ten stend to už je na vopravdu specifický použití, to bych neviděl jako běžně využívatelnej postup, pokud neděláš teda nějaký speciality. možná zkus spíš jinak měřit. za pár dní tady dam nějakej základní článek na tohle téma ...
#21
Publikováno 28 březen 2007 - 23:03:54
zdar, vítej.
tak to nemáš kontrast v keli, to bude nejspíš navopak kontrast jako prase
ten proces, jaks ho posal se tváří celkem standartně - středově, snad jenom to ředění českýho rodinalu, ale záleží ...
Ano blbo som to napisal, myslel som samozrejme kontrast ako prasa.
Pri inom riedeni ale neviem ake by mali byt vyvolavacie doby? Niekde som pre 1+100 videl trojnasobok, inde dvojnasobok, tak som z toho jelen.
co světlo? polední sluce na sněhu? že by
nemůže to bejt vono?
ten stend to už je na vopravdu specifický použití, to bych neviděl jako běžně využívatelnej postup, pokud neděláš teda nějaký speciality. možná zkus spíš jinak měřit. za pár dní tady dam nějakej základní článek na tohle téma ...
Na clanok sa tesim. Svetlo bolo rozne, v podstate som jednym filmom testoval Yashica Electro 35 (dialkomer ktory je uz na ceste do opravy lebo foti stale 1/500s) a druhym EOS z ebay. Prvy film bol foteny prevazne vonku = sneh a uplne zamracena obloha. Nie idealne podmienky ale podobne zabery z digitalu mali casto vacsi dyn. rozsah ako ked som to zvacsil na ten normalny papier (cakal som skor opak).
No zda sa ze budem musiet este dost experimentovat.
#22
Publikováno 29 březen 2007 - 22:12:33
#23
Publikováno 29 březen 2007 - 22:47:14
Pán kolega!
Začni pozvolna, měř - alespoň na začátku, tím eosem - jistě funguje dobře a foť za "normálního" světla, žádné extrémy. A najednou to všechno "naskočí" a bude k světu! Pak až se dej do extrémních podmínek - sníh proti tmavé obloze apod. Někde záleží spíš na přesné expozici, jinde na volacím čase, ale to pak uvidíš na snímcích sám. Výhodou toho "středního" světla je to, že menší omyly se tak neprojeví.
#24
Publikováno 30 březen 2007 - 15:39:47
#25 Anonymous
Publikováno 12 duben 2007 - 10:46:49
Ja rodinal 1+25 - 1+200 podle potreb.
pokud zapomenu jak jsem ji exponoval tak Ultrafin Plus 1+6 a mirne preklapeni
v soucasne dobe si s ni hraju v Amaloco74 1+20 vynikajici vysledky vysoka ostrost, super podani, libi se mi moc.
Dany,predpokladam ze volas plan filmy v tom AM 74? Myslis ze by to slo i v kinu/svitku? A nejaky tip na casy? Docela rad bych to vyzkousel...
Ahoj nejak jsem neodpovedel
amaloco 74 1+20 foma 100, 8minut prvnich 30s preklapim trvale pak kazdou minutu jednou, teplota 20C, pripadne 24C a cas 5:40s
pokud chci kontrast N+1 tak nasobim 1.3, pokud N+2 1.6, exponuji vzdy pomoci spotmetru na stiny do zony kde je chci.
#26
Publikováno 12 duben 2007 - 12:32:16
Tak sem zrovna vyvolal jeden svitek foma100 v AM 74. Redeni jsem pouzil 1+7 a teplotu 20C. Vyrobce Amaloco doporucuje cas 4min - svitek preklapet po 15sec, coz sem temer dodrzel. Poslednich 45 sec sem nepreklapel vubec.
Zatim je na snure. Kontrast vypada tak akorat.
Pred timhle sem volal neuspesne jeden v Rodinalu 1:50. Uplna divocina. Emulze sama dira, no proste totalni pru... To se mi teda stalo poprve, uvidime po naskenovani co Am74 dokaze s Fomou 8O
#27
Publikováno 12 duben 2007 - 13:10:43
#28
Publikováno 13 duben 2007 - 19:17:00
V tohle pripade jsou v emulzi na 2 polickach z 10 dirky. Jako seskrabnuty nebo vytrzeny (s nepravidelnym okrajem). Dirky jsou videt i pouhym okem proti svetlu. A ze bych byl dirkotvurcem naprosto vylucuju. Svitek zalez do sneka uplne jako po masle. Zasadne ho nikdy predem neroztacim (Jen jednou sem T-Max musel roztocit a nasoukat do sneka obracene. A byl v pohode.), dokonce se ho ani v plose nedotykam.
#29
Publikováno 15 duben 2007 - 21:50:18
Fomampan-100 v AM74
http://luda76.temnak.../Untitled-6.jpg
T-Max 400 v AM74
http://luda76.temnak.../Untitled-5.jpg
zvlastni je ze ten T-Max ma zrejme lepsi antihalacni vrstvu (je to videt i na tech fotkach). A zrejme je citlivost Fomapanu pri vyvolavani v AM74 malinko vetsi nez udavanejch ISO100.
Jinak opet na dvou polickach dirka
#30
Publikováno 15 duben 2007 - 22:05:26
dirky, dirky ... já mam kupříkladu housera a nestěžuju si ...
#31
Publikováno 17 duben 2007 - 21:02:36
Tady je pro porovnani sken
Fomampan-100 v AM74
http://luda76.temnak.../Untitled-6.jpg
T-Max 400 v AM74
http://luda76.temnak.../Untitled-5.jpg
zvlastni je ze ten T-Max ma zrejme lepsi antihalacni vrstvu (je to videt i na tech fotkach). A zrejme je citlivost Fomapanu pri vyvolavani v AM74 malinko vetsi nez udavanejch ISO100.
Jinak opet na dvou polickach dirka
Se mi nechce ani verit ze je to scan z filmu , kez bych taky mohl mit takove snimky
#32
Publikováno 17 duben 2007 - 21:06:44
#33
Publikováno 17 duben 2007 - 21:25:37
Je to zhruba 6x7cm. Naskenovano na deskaci Canoscan 8400F na plnej knedlik a zmenseno na tech 2048 x neco.
Ono tam nejaky zrnko je, ten skener ho ale nepobere...
Na papirech 24x30cm Fomapan ani T-Max400 vyvolany v Am74 zrno nemaj
#34
Publikováno 17 duben 2007 - 21:46:09
Mamiya RB67 Pro-S
Je to zhruba 6x7cm. Naskenovano na deskaci Canoscan 8400F na plnej knedlik a zmenseno na tech 2048 x neco.
Ono tam nejaky zrnko je, ten skener ho ale nepobere...
Na papirech 24x30cm Fomapan ani T-Max400 vyvolany v Am74 zrno nemaj
Sem si hned myslel, ze kino to neni
#35
Publikováno 23 duben 2007 - 10:35:28
podle chovani ve vyvojce bych tipnul skoro na jinou emulzi...nebo ze by vyrobni sarze byly tak jine?
#36 Anonymous
Publikováno 23 duben 2007 - 10:43:49
#37
Publikováno 23 duben 2007 - 10:56:49
podle chovani ve vyvojce bych tipnul skoro na jinou emulzi...nebo ze by vyrobni sarze byly tak jine?
Jina emulze nikoliv, pouze podlozka. Viz datasheet fomy.
#38 Anonymous
Publikováno 10 květen 2007 - 09:28:48
vcera jsem vymachal fomu 100 v amalocu 20 pyro vyvojka, 6minut pri 20C a redeni 1+29 negativ vypada vytecne, exponovano na stiny pri mirne zatazene obloze. Fakt paradicka. Spokojenost velka.
http://portfolio.dan...74_1_20-151.jpg
PS: malicko jsem zhnojil popisek ) na nahledu nevnimat
#39
Publikováno 10 květen 2007 - 11:11:28
Ja zkousel Fomu T200, nikdy vic. Fomapan 100 je oproti tomu primo luxusni material
#40
Publikováno 10 květen 2007 - 11:12:04
#41
Publikováno 10 květen 2007 - 12:21:43
Použil jsi na ten snímek nějaký barevný filtřík?
#42 Anonymous
Publikováno 10 květen 2007 - 13:49:52
To Eda je tam pouzity svetle zluty od bw, objektiv Schneider Tele Xenar 360/5.5 hodne mekke sklo, f32, cas 1/4s, merene stiny na horni tmave vetve a posazeno mezi zony II-III.
#43
Publikováno 10 květen 2007 - 22:06:13
Záměr: Vyfotit kontrastní záběr a pak hodit na sklo scenera negativ sejmutý v jednom skenu, ať je vidět ty rozdíly!
Namíchal jsem Pextral, Pyrocat HD, Ilford ID 11 1+3 (origoš) a R 09 (origoš) 1:200 a že to dám vedle sebe...
Dnes v 17 h. sem postavil měch před stěnu na dvorku a práskl sem dva záběry stěny osluněné. Měřil jsem dopadající světlo ve stínu Sekonicem. Čas 1/4s a clona 32, obj. Symmar S 150mm, stativ Manfrotto 190 a drátem šimraná závěrka.
Pak honem do tmy a vyndat postupně filmy a stříhnout je na dva kusy a pak do tanku. Blbě sem začal. Nejdřív sem měl lučit tou R 09tkou.
Tak ať nezdržuju... Hahoře vlevo je Pextral, pod ním je Pyrocat HD, vpravo nahoře Ilford ID 11 1+3 a pak měl přijít majsterštych R 09 1:200 (70 min.) a nic tam není... Vytáhl sem totálního čiráče.
Měla to být demonstrace jak rozdílné cesty vedou k podobným výsledkům... Tak možná příště!
Pro punťě: Pextral 3min v A a 2 min v B (béčko stačí míň je vidět dost závoj). Pyrokat HD 9 min. ID 11 1+3 16 min. ( taky stačí míň) a to vše při 22 grádech Celsiusa! Skener HP 4890. http://www.edisk.cz/...pg_32.43MB.html
#44
Publikováno 10 květen 2007 - 22:29:39
Jinak z tech pyro-vodicek vypadaj ty negativy peknejsi ve svetlech. Teda takhle, baj-voko to vypada velice slusne!
#45
Publikováno 10 květen 2007 - 23:13:37
#46
Publikováno 11 květen 2007 - 21:24:15
#47
Publikováno 19 květen 2007 - 18:05:41
Sleduju že používate často filmy Foma, ale už ne tolik vývojku Fomadon LQN. Čím to? Není dost dobrá? Mě připadá levná a jednoduchá na přípravu i použití.
Martin
#48
Publikováno 19 květen 2007 - 18:22:39
ale je možný, že je to jen vzpomínka z doby, kdy bych měl mdlý negativy i z rodinalu jedna ku deseti možná sem se nechal jenom voblbnout marketingem a teď valim peníze za značku ...
#49
Publikováno 19 květen 2007 - 19:46:35
Nikdy jsem to nedělal, kdyby se našel někdo trpělivý a mohl mi to blíž popsat a poradit své vychytávky, byl by jsem moc rád.
Martin[/b]
#50
Publikováno 19 květen 2007 - 23:13:09
Dívej se, kup si metráž, nejaké ty plastové kazetky a zkus si to. Pokud to to bude vyhovovat, tak můžeš podumat a případně s koupit navíječku. Někomu to vyhovuje, někomu ne. Já měl tolik poškrábaných filmů, až mi je z toho špatně a to jsem se snažil o maxímální čstotu systémem krabička foťák krabička, dáva si bacha na prašné prosředí atd. atd..... a přesto tam byly. Je to možná taky tím, že jsem používal Canona a tam se ten film převíjí vlastně dvakrát, tudíž dvakrát větší riziko.
Dívej zkus to a uvidíš.
3 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 3 návštěvníků, 0 anonymních