máchání Fomy 100
#201
Publikováno 18 duben 2012 - 20:00:55
#202
Publikováno 18 duben 2012 - 20:22:05
#203
Publikováno 26 červen 2012 - 12:39:27
Chtěl by ch se vás zeptat, jestli jde fomapan 100 vyvolat jako asa200
a jaké by byly časy pro fomadon LQN při ředění 1:10 ale i 1:14
díky moc za pomoc
flexaman.
#204
Publikováno 26 červen 2012 - 14:11:21
PS: Bavím se o kinu s 36 snímky.
#205
Publikováno 26 červen 2012 - 18:09:19
Díky.
#206
Publikováno 26 červen 2012 - 21:34:39
jen pro potěchu fomapan 100 v excelce...
http://st4.geg.cz/ph...3755_detail.jpg
a APX 100 v excelce...
http://st4.geg.cz/ph...4043_detail.jpg
nežehleno, pouze sken, roztáhnutí křivky a malinko stáhnutá gamma...
#207
Publikováno 28 červen 2012 - 17:03:13
Melon: můžu se zeptat na ten apx100? zrovna se chystám jeden vyvolat v rodinalu, tak by se nějaká cizí zkušenost hodila
Díky.
Deníček říká: "APX100@80 (kvůli tomu citrónu) , Agfa Rodinal 1:35, 8:30min, klopit 30sec+2x/min, citronovej filtr, OM-1n mířit do stínů, keřům, mimo oblohu." Co si pamatuju, tak fotky z pláže v pět odpoledne vycházely na Color3 pěkně na M30. Na M50 vyšla fotka v podvečer s krajinou a sluncem prořezávajícím se do objektivu skrz oblačnost. Oblohu sem nadržel o 1,5clony bez filtrace. Fotky ve stínu mezi kamennýma barákama sem už docela tvrdil M70. Všechno na Adox MCP(C? ...prostě ten lesklej)
#208
Publikováno 1 leden 2013 - 23:15:09
Chtěl jsem se zeptat jaký máte skušenosti s vývojkou LQN.
díky za odpovědi.
#209
Publikováno 2 leden 2013 - 09:15:37
já LQN zatím nepoužil, tak zkušenost žádná. Ale místo čekání na odpověď použij hledání, napiš co hledáš. Na formulku LQN tady toho je velmi mnoho. Odpovědi i těch, kteří sem chodí velmi sporadicky, nebo třeba už vůbec.
Alespoň namátkou
http://www.temnakomo...n/page__hl__lqn
http://www.temnakomo...n/page__hl__lqn
http://www.temnakomo...n/page__hl__lqn
#210
Publikováno 15 květen 2013 - 14:24:00
mám takú začiatočnícku otázku. S Fomou 100 vo formáte kino alias "135" nemám veľké skúsenosti, ale rád by som tento materiál skúsil, prosím neraďte mi iné značky ani formáty, ide mi len o Foma 100 v kine, a teda otázka znie "V čom to namočiť", niečo som tu vyčítal o excelke a niečo málo o LQN, chcel by som nejakú omáčku od Fomy pre Fomu, kto mi poradí?? Aké zrno, ktorá omáčka dá, aký kontrast a tak podobne. Dúfam, že sa nájde skúsenejšia dobrá duša a poradí alebo sa podelí o skúsenosti s vhodnou kombináciou, s ktorou sa smelo pustím do pokusov
#211
Publikováno 15 květen 2013 - 21:05:55
vyvolat se dá ve všem, možná, když napíšeš co a v jakém světle budeš fotografovat, dala by se doporučit vývojka
osobně jsem začínal s fomou 100 a fomadon lqn - univerzální, bez problému, jednoduché-koncentrát, klidně se do toho dej
ukázka z prvního filmu, který jsem zpracovával sám - údaje o řádek výše
vl.jpg 117,76K 138 Počet stažení
#212
Publikováno 15 květen 2013 - 21:18:38
#213
Publikováno 15 květen 2013 - 21:36:28
asi bych začal s R09 1+50 podle časů od fomy.
když bylo hezký světlo, tak jsem jí exponoval na 80ASA a volal v R09 1+80, něco kolem půl hodiny, takovej semistand (občas jsem s tím zakvrdlal, třeba tak po pěti minutách, ale jen zlehka)
foma 100 na 80ASA a R09 1+80, 25 minut tady a tady a tady je sken papírový fotky
je to bezva film, v metráži vychází levně (už plnim lednici na léto )
edit: ještě chci jen dodat, že ty neobvyklý ředění je třeba vyzkoušet a proces si poupravit tak, aby ti to vyhovovalo (hlavně časy a překlápění)
Tento příspěvek byl upraven od jakub.jira: 15 květen 2013 - 21:45:20
#214
Publikováno 15 květen 2013 - 21:58:34
#215
Publikováno 15 květen 2013 - 22:31:01
#216
Publikováno 16 květen 2013 - 06:05:23
keďže fotím hlavne ľudkov a nejaký street, kde si vždy počkám na mäkšie svetlo (som svetloplachý ), tak poskúšam pre začiatok LQN, R09 a Fomadon P. Bohužiaľ nemám možnosti ani technické prostriedky na to, aby som si navíjal metráž sám, teda zvolím kratší film s 24 políčkami. Len okrajom - stredného formátu sa ešte trochu bojím, čo však skôr či neskôr príde samo, len keď zohnať niečo solídne je tu v okolí Žiliny dosť problém, ako aj to, že je problém zohnať aj iné vecičky. Len mám trošku obavu z toho, aby R09 nejako nepríjemne nezväčšila zrno, ale podľa ukážok v odpovediach by to moholo byť fajn, ak to nejako ukrotím. Skúsim to teda pekne krôčik po krôčku a dúfam, že sa aj vďaka Vám dostanem k vyladenému procesu tak, aby vyhoval mojim očiam. Takže sa do toho pustím a postupne zreferujem výsledky a ukážky toho, ako sa čo podarilo. Dík za rady.
#217
Publikováno 16 květen 2013 - 07:38:58
na slovensku je silná aktivní parta zejména okolo afuk.cz, jestli tam někoho požádáš o pomoc, jistě tě neodmítnou
taky by poradili s prvním středoformátem, doporučím nějakou servisovanou tlr
na začátku práce s čb filmem bych nedoporučil střídání vývojek a filmů, ale stejný film (tedy foma 100) ve svitku například do flexarety si můžeš dát už druhej tejden
chová se to podobně, jako kinofilm, možná bude třeba trochu razantnější volání, ale v zásadě nemusíš svitek odkládat na později a můžeš si dopřát ta "větší políčka" hned
#218
Publikováno 16 květen 2013 - 08:55:47
#219
Publikováno 16 květen 2013 - 10:58:41
Foma 100 - 5:45-6min, pro @200 cca 7:45-8min... navíc Fomu100 normálně exponovat jako 100 ono to těch 100 totiž má, tak Foma200 už ne, tak to je na 160 a pro Fomu400 to je tak 300...
Foma ve svitku má signaci ULTRA 100 -> pro externí Foma zákazníky! Fomapan má tm.zelenou zadní antihalační vrstvu jedině ve svitku, proto pouze svitek přednamáčet cca 1-2 min. pro její smytí u perfo.kino. je antihalačka součástí emulze, tedy se nemusí přednamáčet. Lze prát v teplé vodě cca 30-40°C při rychloustalovače nad 20min při kyselým ustalovači do 15min... Rozdíl mezi Fomapan 100 classic a professionál je pouze ve výrobě, emulze je totožná, profi je řezaný ze středu pásu a je více pod kontrolou, má hlavně stejnoměrné vlasnosti po celé své ploše... svitek je na PET 0.1mm podložce zatímco perfo na 0.125 triacetátu celulózy... rozdíl mezi Foma100 a Foma200 je pouze v použitých senzibilizátorech, optické a senziometrické vlasnosti jsou totožné, max 110 čar/mm...
#220
Publikováno 16 květen 2013 - 11:08:46
#221
Publikováno 16 květen 2013 - 11:11:55
#222
Publikováno 16 květen 2013 - 12:10:01
#223
Publikováno 16 květen 2013 - 12:17:17
#224
Publikováno 16 květen 2013 - 12:55:13
ještě jsem našel dvě ukázky fomapanu 100 a rodinalu 1+50 (je to jen oskenovanej negativ, ale nějakou představu o úrovni detailů by to mohlo dát): jedna a druhá
#225
Publikováno 16 květen 2013 - 13:06:09
#226
Publikováno 16 květen 2013 - 13:24:05
Jakub.jira: si mne rozesmal... nejjednodušší s metráží je to ještě jednodušší zajít do labu, zda nemají jakýkoliv kazetky kde trčí kus filmu, ten zastříhnout do roviny, nacvičit si na světle na kusu filmu jednoduchý trik, na konec filmu nalepit pásku tak aby polovina přečuhovala, naučit se podsunout film do kazetky přes ten přečuhující a přilepit ten vyčuhující kousek k tomu co tam byl podstrčen, tedy když se dostane film na doraz při natahování, pak půjde vpohodně převinout do kazetky zpět, tohle pak udělat za tmy, pak stačí vložit kazetku do jakéhokoliv aparátu a točit kličkou, metráž se sama bude odmotávat a počítat otáčky, 30x by mělo být 36-37 snímků , ustřihnout a pokračovat na další kazetce... až jsou namotané, zbytek metráže schovat do pixly a může se njít na světlo za světlem
tu první větu nechápu.
jinak namotávám přesně tak, jak to popisuješ, jen si ten film napřed odstřihnu
#227
Publikováno 16 květen 2013 - 14:42:25
#228
Publikováno 16 květen 2013 - 17:14:36
http://www.ebay.co.u...=item20d2b87cc2
#229
Publikováno 16 květen 2013 - 17:53:55
#230
Publikováno 12 červen 2013 - 21:04:38
#231
Publikováno 12 červen 2013 - 22:00:41
#232
Publikováno 12 červen 2013 - 22:06:00
Potmě musíš plechovku otevřít, vyndat film z pytlíku, vložit do navíječky, prostrčit konec filmu štěrbinou a navíječku zavřít. Zbytek už se dělá na světle.
#233
Publikováno 13 červen 2013 - 04:10:14
#234
Publikováno 13 červen 2013 - 16:43:50
#235
Publikováno 8 červenec 2013 - 12:25:12
... Fomapan má tm.zelenou zadní antihalační vrstvu jedině ve svitku, proto pouze svitek přednamáčet cca 1-2 min. pro její smytí u perfo.kino. je antihalačka součástí emulze, tedy se nemusí přednamáčet. Lze prát v teplé vodě cca 30-40°C při rychloustalovače nad 20min při kyselým ustalovači do 15min... Rozdíl mezi Fomapan 100 classic a professionál je pouze ve výrobě, emulze je totožná, profi je řezaný ze středu pásu a je více pod kontrolou, má hlavně stejnoměrné vlasnosti po celé své ploše... svitek je na PET 0.1mm podložce zatímco perfo na 0.125 triacetátu celulózy... rozdíl mezi Foma100 a Foma200 je pouze v použitých senzibilizátorech, optické a senziometrické vlasnosti jsou totožné, max 110 čar/mm...
Jeden začátečnický dotaz - nafotil a vyvolal jsem v posledním měsíci po desetileté pauze zase pár filmů (konkrétně 3x Fomapan 100 a jednu 400 ve svitku) a všiml jsem si, že mimo exponovaná políčka a ve stínech je na filmu taková velice slabá kresba. Trochu to připomíná antireflexní sklo, je to perfektně rovnoměrné a v celé ploše.
Ne, že by mě tahle věc způsobovala nějaký zásadní problém - mám v procesu zatím ještě spoustu jiných nevychytaných míst, ale zajímalo by mě, jestli je to pro ten materiál normální (co si pamatuju z minulosti tak v kinofilmu jsem se s tím nikdy nesetkal). Pro zpracování používám Fomadon P (nepředmáčím - o tom tady dnes čtu poprvé..., časy podle návodu), přerušení octová voda, kyselý ustalovač Foma, praní obyčejná voda a na závěr destilka + Fotonal.
Nějaké vysvětlení / tip na chybu v procesu? Třeba je to normální a lekám se zbytečně...
#236
Publikováno 8 červenec 2013 - 15:35:00
Jeden začátečnický dotaz - nafotil a vyvolal jsem v posledním měsíci po desetileté pauze zase pár filmů (konkrétně 3x Fomapan 100 a jednu 400 ve svitku) a všiml jsem si, že mimo exponovaná políčka a ve stínech je na filmu taková velice slabá kresba. Trochu to připomíná antireflexní sklo, je to perfektně rovnoměrné a v celé ploše.
Ne, že by mě tahle věc způsobovala nějaký zásadní problém - mám v procesu zatím ještě spoustu jiných nevychytaných míst, ale zajímalo by mě, jestli je to pro ten materiál normální (co si pamatuju z minulosti tak v kinofilmu jsem se s tím nikdy nesetkal). Pro zpracování používám Fomadon P (nepředmáčím - o tom tady dnes čtu poprvé..., časy podle návodu), přerušení octová voda, kyselý ustalovač Foma, praní obyčejná voda a na závěr destilka + Fotonal.
Nějaké vysvětlení / tip na chybu v procesu? Třeba je to normální a lekám se zbytečně...
Jak staré filmy to byly?
U starých svitků se stává, že se struktura krycího papíru obtiskne na film a vyvolá. Pokud vím, nejde s tím dělat nic.
#237
Publikováno 9 červenec 2013 - 09:08:55
Jak staré filmy to byly?
U starých svitků se stává, že se struktura krycího papíru obtiskne na film a vyvolá. Pokud vím, nejde s tím dělat nic.
Expirace 2014-2015. Ale je fakt, že struktuře papíru by ta kresba docela odpovídala...
Ještě dotaz s tím předmáčením - má cenu to brát jako standardní součást procesu pro Foma svitky, nebo je to spíš věc názoru?
#238
Publikováno 9 červenec 2013 - 09:25:36
Přednamáčení se pro filmy Foma doporučuje.
#239
Publikováno 9 červenec 2013 - 18:23:00
#240
Publikováno 9 červenec 2013 - 18:33:13
...mimo exponovaná políčka a ve stínech je na filmu taková velice slabá kresba. Trochu to připomíná antireflexní sklo, je to perfektně rovnoměrné a v celé ploše.
#241
Publikováno 10 červenec 2013 - 09:11:17
#242
Publikováno 24 červenec 2013 - 11:42:14
takže definitívne výsledky už mám, ešte som trošku poupravil preklápanie pre Fomadon Excel. Skúsil som viac "dynamiky" a preklápal pokusne prvých 30 sekúnd a následne každých 30 sekúnd 3-4 preklopenia trošku rýchlejšie tak asi v trvaní 5-6 sekúnd a výsledok ma príjemne milo prekvapil. Foma uvádza iné preklápanie ale ja som skúsil ako sa to pozmení, keď prísun vyvolávačov bude urýchlený a zrnká nedostanú toľko času si pospať. Tak teda, kontrast sa extrémne nevyšplhal-nevidieť zmeny, zrno sa zmenšilo ale o rozmývaní nemôže byť reč a pri zväčšovaní to išlo samé na papier. Vyvolával som kino pri 200C priamo v stocku, bez ďaľšieho riedenia na 1+1 a podobne. Ukážky nejaké priložím, aj keď som si nie celkom istý ako to môj obyčajný stolný skener zvládne a ja to zvládnem sem na fórum prvýkrát zavesiť. Mimochodom čas vyvolánia som dal na maximum, teda 6 minút. Podobne som dostal porovnateľné výsledky aj na F200 v kine, len s predĺžením času adekvátne podľa fomáckej tabuľky na 8 minút. Vo výsledkoch na F100 a F200 v kine nazväčšovanom na 24x30 niet badateľných rozdielov. Dúfam, že niekomu tento príspevok pomôže, tak ako mne pomohli tie Vaše, a ak mi ostane chvíľka pred dovolenkou, tak pridám odkazy na fotočky. Takže záverom, F100 a F200 vo formáte kino v kombinácii s Excel-kou sú celkom pekné vydarené trio. LQN som momentálne odložil, neviem na čo sa ešte môže hodiť, asi len zostarne v chladničke a darujem neotvorený R09 od Fomy (sa hláste z okolia ZA), Fomadon P som vyplytval na pokusy, to už nemám . Všetkým veľa zdaru a pekné prázdiny, či dovolenky - majte sa.
#243
Publikováno 24 červenec 2013 - 20:38:29
#244
Publikováno 11 srpen 2013 - 21:03:35
Moc díky za vyčerpávající odpověd
#245
Publikováno 11 srpen 2013 - 22:03:45
#246
Publikováno 12 srpen 2013 - 06:39:15
Přednamáčení a to jestli ano nebo ne je otázka která od věků trápí lidstvo, která zdánlivě nemá logiku, ale která zcela určitě zapadá do účelnosti světa Výrobci přednamáčení totiž moc nedoporučují, ale uživatelé ano.. Proč? Protože namočený film už tak dravě nenasaje vývojku a ten začátek je tak víc zlehka a nemělo by docházet třeba k tomu, že nějaká místa budou provolanější než druhá. Výrobci naproti tomu straší přesně tím samým, ale opačně. Ber to tak, že většina matadorů přednamáčí, ale že to není věc, která bude o něčem doopravdy rozhodovat... Destilka na to není potřeba, tu dávej až na konce, na poslední oplach. Prostě naliješ obyč vodu, která by ale měla být podobné teploty jako vývojka do vývojnice, párkrát promícháš, čas odhadneš podle lunární fáze.. (od půl minutky po třeba dvě minuty) a vodu vyleješ. Bude pěkně barevná. A pak už normálně vyvoláváš.... K čemu je? Emulze je nanesena na průhledném plastu. A ten umí vést světlo podobně třeba jako optická vlákna. Antihalačka se tomu snaží zabránit. V opačném případě by jsi měl od všech světel na filmu pak různej rozpytej bordel...
Zkusím to, ta chvilka mě nezabije. Uvidíme jak to dopadne. Ale pro korektní porovnání to chce asi 2 stejně naexponovaný filmy a pak bych viděl jakej to má efekt, díky
#247
Publikováno 12 srpen 2013 - 07:25:46
#248
Publikováno 12 srpen 2013 - 21:08:58
U rodinalu to neřešim....
Pak bych jestě prednamocil v případě ze se budu snazit o měké volání (ostré svetlo) Abych tomu pomoh k mekosti
Nebo v prípade ze deláš tri svitky v jedný vývojnici rotačně. Nez to tam nalijes a položíš a začneš rotovat ubehne nákej čas, tak aby ten začátek byl pomalejší.
Vpodatate jak pise PavelP
#249
Publikováno 14 srpen 2013 - 17:56:06
AD Kraken: všade prevíjaš film 2x - najprv tam, potom naspäť, akurát, že obyčajne smerom tam prevíjaš postupne, ako fotíš a po vyfotení filmu vrátiš do kazetky, kým v Canone sa film najprv vytočí z kazetky na cievku a pri fotení sa do kazetky postupne vracia. Najhoršie skúsenosti s poškriabaním mám pri vyvolávaní farby z labu.
#250
Publikováno 22 září 2013 - 14:52:47
Poškrábaní filmu při tomto opětovném zakládání mě taky dlouho zlobilo. Přestal jsem používat Foma filmy a přestalo to. Kino prostě od fomy bylo podstatně citlivější na jakékoli, sebemenší škrábance, dokonce i tvrdá kůže na prstech je dokázala poničit. Začal jsem používat striktně jiné značky a bylo vše v pořádku. U svitků mi foma vyhovovala a škrábance nebyly na zvětšeninách vidět.
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních