máchání Fomy 100
#251
Publikováno 2 listopad 2013 - 20:22:38
máte někdo zkušenosti s pushem Fomy 100
v R09 na iso 200, nebo 400 zjistil jsem na netu že to jde, alechci se zeptat dopředu jestli jsou tam nějaké pozitivní vysledky abych zase navyhodil stovku za fomapan stovku zbytečně.
(mám v mrazáku 3 stovkový svitky achtěl bych skusit voti i v noci a na to se mi zdá iso 100 málo, nechci kvůli tomu kupovat 200fomu, kvůli škrábancové kauze viz. téma Foma 200, takže buď pushnout stovku na 200-400 klidně i 320 iso, nebo koupit 400stovku a tu bych zkusil na 320 nebo 400 máte s tím někdo zkušenosti?)
předem děkuji za opověď
#252
Publikováno 2 listopad 2013 - 21:10:47
stativ - ulice - vteřiny (desítky vteřin)
tlr - lidi (tváře) - pětiny, osminy?
v první případě se kontrast spíš krotí, tam bych to nedělal
v druhým lze, ale dost záleží na měření a jaké je světlo - denní-zbytky, umělé-zářivka, umělé -žárovka apod.
#253
Publikováno 2 listopad 2013 - 21:52:09
#254
Publikováno 2 listopad 2013 - 21:52:49
ten smajlík je omyl
#255
Publikováno 2 listopad 2013 - 21:53:52
#256
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:10:34
#257
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:18:59
někdy chci vyzkoušet Ilford Delta 3200
hodilo by se to na to?
#258
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:24:01
protože na flexa matroši je to málo zrnitý i při mém max zvětšování (13x18)
takže si myslím že Deltu 3200 na iso 800 nebo 1600 nebo 3200 (nevyhovující škrtněte)
možnost by byla ještě HP5 na iso........ (doplňte prosím)
#259
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:29:16
Stejně je masochismus ti odpovídat.
#260
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:30:46
#261
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:33:52
já si nemůžu pomoct, ale z těch tabulek ve fomakatalogu jsem nepochopil jak,
proto se ptám na ten citlivější film.
jo jinak od jiných výrobců by jste mi doporučili nějaký film?
kodak T- max 400nebo tak něco.
#262
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:35:41
třeba já bych si s takovýmhle zadáním nevěděl radyasi žárovka+ dení zbytky a někdy žárovka + měsíc většinou jen měsíc
pardon
#263
Publikováno 2 listopad 2013 - 22:37:51
#264
Publikováno 3 listopad 2013 - 09:24:48
#265
Publikováno 3 listopad 2013 - 09:37:52
dejme tomu mám iso sto, změřím expozici : 4vteř ,f4
a ty 4vteřiny umocním číslem 1,49 váde mi x vteřin a tak dlouho podržím zmáčk. dráťenku
tak dlouho kolik mi výjde výsledek.
T je všechno jo?
a to číslo platí jen pro Fomu 100?
#266
Publikováno 3 listopad 2013 - 09:59:48
#268
Publikováno 3 listopad 2013 - 10:06:58
#269
Publikováno 3 listopad 2013 - 10:08:53
Foma 100 nemá Iso 100 hledej šmudlo.
iso 100 možná i má, ale co potřebuje tak je spíš EI
#270
Publikováno 3 listopad 2013 - 10:10:31
#271
Publikováno 3 listopad 2013 - 10:33:02
#272
Publikováno 3 listopad 2013 - 10:58:01
#273
Publikováno 3 listopad 2013 - 11:37:46
někteří to potřebujou nazvětšovat na pc a pak teprv založit film, holt doba internetníČlověka, který spojil slovo push s ISO bych nechal mučit španělskou inkvizicí...
co naděláš, to je ve spouště různých oborů
rozuměl bych dotazu "naměřil jsem chalupu na trámu, vyvolal, udělal obrázek a vyšlo mi to málo kryté" ale těmhle moc nerozumím
#274
Publikováno 3 listopad 2013 - 23:05:28
#275
Publikováno 4 listopad 2013 - 18:53:29
#276
Publikováno 26 květen 2015 - 18:58:21
Volal jsem vcera sve prvni dva plany 8x10 Fomy 100. U jednoho zcela jiste vim, ze byl exponovany o 2-4 EV malo u druheho si nejsem jisty nicim
Volal jsem rotacne (koulenim po stole) v Instant Mytolu 1+2 pri 22C 7:50 min (to odpovida 9,5 min pri 20C) s 5 min prednamocenim. Cas 9,5 min je kompromis mezi udajem z DigitalTruth a jinym zdrojem. Casy tam jsou uvadeny pro preklapeni, ale pokud si pamatuju tak pro Xtol sou casy rotace a preklapeni v podstate stejne...
Je mozne, ze ten volaci cas je zoufale kratky? Na filmech neco je, ve stinech nejaky naznak kresby -> to je znamka nedostatecneho vyvolani, ne?
#277
Publikováno 26 květen 2015 - 19:22:26
Neporadím s tím voláním, ale já bych se spíš zamyslel nad tím proč to máš tak podexponované. Vím, taky se mi stalo že něco nezvládnu exponovat tak jak bych měl. No pak se radši zeptám co stím.
Každopádně od té doby co používám Sverdlovsk 4, měřím na stíny (pokud to tak chcu), volám v pyrovodě, tak nemám s expozicí problém.
Myslím, že je jedno v čem budeš volat, ale dobře exponuj a hlavně si vychytej co dělá jedna vodička s jedním filmem.
Pardon...asi to všechno víš a problém je někde jinde.
#278
Publikováno 26 květen 2015 - 20:16:58
Problém je, že si nejsem jistý s tím voláním... Holt musím vyfotit několik planů na jeden záběr a otestovat volání. Ale nechce se mi do toho...
#279
Publikováno 26 květen 2015 - 21:31:39
Holt musím vyfotit několik planů na jeden záběr a otestovat volání. Ale nechce se mi do toho...
to se mi nezdá, když dáš pozor na šváru, nespleteš se s měchem, nebude vada v objektivu/závěrce a použiješ nějakej doporučenej vyvolávací čas pro danou kombinaci filmu a vývojky, tak by ti to mělo naskočit
+/- už na první pokus - možná převolané, možná podvolané, ale použitelné k odrazu
-
připomenu jednu radu, co jsem kdysi zaslechl - na plan vyfotografovat svislé tonální pásy z něčeho - sololit, pruh látky, prostě zleva černá, šedá, světlejší šedá, bílá - co najdete doma (připomínám zóna VII. - bílý polystyren se mi osvědčil)
viz náčrtek
potmě plan střihnout na 4 díly ve směru šipek, přibližně stejně velké, to je jedno
volat v nějakým kelímku a potmě během vyvolání v určených časech vyndávat jeden po druhým - nějak označit, možná procvaknout kleštěma, ostřihnout růžky...
hodit do ustalovače a posoudit - pak máš 4 pruhy vyvolané různým časem například 6-8-10-12 minut
podíváš se na ně, můžeš udělat kontaktní kopii a poznáš, který je vyvolán nejlíp a to je odrazný čas
takovej rychlej zonální systém - čtyři pruhy na čtyři až pět clon rozsahu
nacrt.jpg 83K 9 Počet stažení
#280
Publikováno 27 květen 2015 - 03:39:02
Na šváru u Fomapanu 100 používám tabulku kolegy bzenčáka. Pokud naměřím 120s exponuju 30min+. Měřím dopadající světlo. Všechno funguje jak má. Na to, že by se měl prodlužovat čas u delšího výtahu měchu jsem úplně zapoměl protože moc dlouhý výteh nemívám (ohniska 210 a 360mm, fotografie krajiny). Ale v sobotu jsem fotil růži na skoro maximalní výtah (Kodak 2D má maximum 75cm), zase zapoměl započíst korekci času pro dlůhý měch a všechno vyšlo ok. Negativ je krásně krytý a na pozitiv to šlo otisknout dobře s normálním časem osvitu. Tím nechci podceňovat korekci pro měch. Jen moje skušenost.
Přiložený soubor (y)
#281
Publikováno 27 květen 2015 - 05:20:44
zkusil bych stejným časem vyvolat v misce, rotačně jsem fomu také zkoušel, ale nelíbil se mi kontrast, který byl velký. Používám pyro HD, také okolo osmi minut. Možná si to bobře ale vychytáš a s rotačním voláním budeš spokojený.
#282
Publikováno 27 květen 2015 - 08:36:30
... ohniska 210 a 360mm... fotil růži na skoro maximalní výtah... 75cm... zapoměl započíst korekci času pro dlůhý měch a všechno vyšlo ok.
To je divné, ne? Při takovém zvětšení by jsi měl mít korekci kolem 4 EV... To by jsi setsakra poznal...
Radime ta proužkovka je super nápad... Vyzkouším a uvidím
Otík : Mě se nechce začínat míchat další vývojku. Nějak jsem si do teď vystačil s Instant Mytolem... Rotace mi přišla jako dobrý nápad - mám na 8x10 cívku do Joba 2550 a překlápění třech litrů (kvůli třem planům) mi přijde úchylné..
#283
Publikováno 27 květen 2015 - 14:09:47
... ohniska 210 a 360mm... fotil růži na skoro maximalní výtah... 75cm... zapoměl započíst korekci času pro dlůhý měch a všechno vyšlo ok.
To je divné, ne? Při takovém zvětšení by jsi měl mít korekci kolem 4 EV... To by jsi setsakra poznal...
Nevím....zatím jsem s delším výtahem vyfotil jen tři fotky :
http://www.temnakomo...y/image/4172--/
http://www.temnakomo...y/image/4729--/
+ ta růže kde byl vítah nejdelší a nikdy jsem žádnou výtahovou korekci nepřipočítal. Negativy jsou pěkně kryté a otisknout to jde bez problémů normálním osvitovým časem. Nevím, kde dělám chybu, ale jsem rád, že to je tak jak je. Volám v myskách Pyrocat M, vyjímečně R09.
Snad brzo svůj problém rozlouskneš. Vím jak dovede trápit když se něco v procesu nedaří.
#284
Publikováno 1 srpen 2015 - 18:34:42
Tak jsem zpet s ?vysledky?:
Koupil jsem ze zoufalstvi ID-11 abych vyzkousel volat v necem jinem nez v Instant Mytolu.
Exponovano @64, volano v redeni 1+1 8,5 9,5 a 10,5 min. Idelani cas bude nekde kolem 9:00-9:15. Druhy den hned vyzkouseno na planu, ktery byl focen spolecne s jednim co v IM vysel temer pruhledny. Tady neni prolem
Expozice @20 byla jen takova zoufala zkouska. Volano v redeni 1+1 8,5 9,5 a 10,5 min. Prostredni prouzek je nejlepsi, ale je to proste exponovano na spatnou citlivost
-> Vsechny zkusebni plany jsou korektne exponovane, filmy jsou v poradku, ale je neco divneho s Instant Mytolem
Prave dokoncena zatim posledni zkouska. Volano ve stocku IM. Doporucene casy jsou 5-6 min. Vyzkouseno 5,5 6,5 a 7,5 min. Nejlepsi je 7,5 min, ale stiny (mackana cerna sukne) jsou s prilis slabou kresbou (obzvlaste pokud porovnam s vcerejsi ID-11 1+1). Bila (polystyren) a stredy vypadaji v pohode.
Uvazoval jsem o tom, ze treba pri redeni 1+2, ktere jsem delal puvodne se yvojka vycerpala a na konci nevolala, ale ten stock je divny.
Vse volano v miskach. Vyvojky bylo vzdy 0,5l roztoku
Doted jsem si rikal, ze se mi nechce pouzivat vice vyvojek (a s IM jsem na svitku Acrosu spokojeny), ale to co mi dela s Foma 100 me nejak nejde do hlavy a asi fakt budu muset zacit uvazovat o tom, ze plany budu machat v necem jinem... Treba v nejake pyrovode, kdyz je vsichni velkoformatnici tak doporucuji
#285
Publikováno 1 srpen 2015 - 20:07:42
bobrb
Zkuste dělenou DS-10 namíchanou jako koncentrát do propylenglykolu, pracovní roztok řeďte do 7,5% roztoku bezvodého siřičitanu sodného. Zatím dosahuji obdivuhodných výsledků s Acrosem a TriX! Na kinofilmu Acros@50 volaném v 1+2 při 27stC nelze najít na zvětšenině 30x40 zrno !!! Negativ je přebohatý, velmi dobře vyrovnaný - "tak akorát kontrastní" - přesně na filtraci 2 na 4ES !!!
Dnes jsem volal svitek Acros@80 v 1+1 při 26stC Mamiyou 7II + 43mm a negativ vypadá dobře. Protože jsem se ale už mnohokrát spálil, nebudu hodnotit. Rozsah scény byl asi 7EV.
#286
Publikováno 1 srpen 2015 - 21:53:52
Pentaxista:
Ja jsem s Instant Mytolem u Acrosu spokojen takze tam menit nebudu (snad ) Tam jedu @100 pri redeni 1+2
Nahodou napad cim to je, ze IM Fomu 100 nechce, netusite?
#287
Publikováno 1 srpen 2015 - 22:10:51
Dubraro píše v jednom vláknu píše....
"Dimezone S lze nahradit Fenidonem, což může způsobit mírně zvětšený závoj a zkrácení životnosti."
Jaký tam máš fenidon, jak starý a jak dlouho máš namíchanou vývojku?
#288
Publikováno 2 srpen 2015 - 07:22:14
Jaký tam máš fenidon, jak starý a jak dlouho máš namíchanou vývojku?
Mam Dimesone S kupovany novy pred asi peti ci sesti lety. Stock michany den predem. Pracovni roztok pripravuju tesne pred volanim.
Se starim IM jsem se uz jednou kdysi davno vytrestal. Takze pokud je stock starsi nez dva mesice (obcas i mene), micham novy. Dal jsem nauceny, ze stock si musi "sednout" a proto ho pouzivam nejdrive druhy den. Pracovni roztok pripravuju tesne pred volanim vetsinou jako posledni vec (vetsinou uz mam i svitek ve vyvojnici - ted u planu ho samozrejme vyndavam az rovnou do presoak vody.
Edit: Jak jsem psal nekde vyse. Pri starsich pokusech, kdyz plany nesly vyvolat jsem obetoval jeden Acros ve svitku a vyvojku ze stejneho stocku zkusil. Nebyl tam problem
#289
Publikováno 2 srpen 2015 - 14:57:38
Pokud není chemie (včetně vody) "závadná", bylo správně namícháno, správně zvolen a odměřen čas, nebyly znečistěné vyvolávací nádoby, atd., pak bych se přiklonil ke karambolu způsobeném stáří vývojky + ředění.
IM (potažmo Xtol a jeho klony) se při větším ředění začnou chovat nemravně daleko dříve, než stock ev. 1+1. (Myslím si, že "kontinuální destrukce" vývojek tohoto typu - vlastně všech - začíná okamžitě po naředění. Podle mého názoru mají vývojky s L-askorbovou kyselinou "menší rezervu životnosti". Domnívám se, že je to i jeden z důvodů, proč Kodak již dlouho nedoporučuje volání ve větším ředění, než 1+1. Dokonce ze svých stránek před několika lety stáhl i část tabulek vyvolávacích časů pro 1+2 a 1+3.
Dnes už je (skoro jistě) zřejmé, že "destruktorem" roztoků vývojek s vit.C nejsou (pouze) ionty kovů, ale především reakční produkty nasazené chemie se samotnou vodou. Pokud tedy "máte jistotu", že "vše je správně", zaměřte pozornost na vodu (i způsob uložení). Bojoval jsem s tímto problémem ("náhlá smrt" ale není náhlá, náhlá je až poslední fáze agonie) roky a roky. Dnes zkouším pracovat s dělenou DS-10, která ale není dělena zvyklým způsobem, nýbrž je veškerá chemie - kromě siřičitanu sodného - namíchána do propylenglykolu. Siřičitan pak do vody, do které se přidá "propylenglykolový koncentrát". Zatím to funguje, a to prosím i po době, kdy jsem u IM už začínal být nervózní.
Pozn.: Předchozí příspěvek jsem nenapsal moc inteligentně... SAMOZŘEJMĚ lze exponovat každý film (určený pro volání v DS-10) na nominální citlivost! To, co jsem uvedl, byla snaha o negativ, který bych nemusel "lámat kolem" při zvětšování (co do kontrastu) a takový, který by se vyznačoval co nejbohatším podáním šedi a nejmenším zrnem. To se podařilo (ale nevím proč!).
Pro úplnost: Aros@50, DS-10 1+2 (z dvacetinásobného koncentrátu chemie pro DS-10 namíchaná do 7,5% roztoku siřičitanu sodného bezvodého). Volal jsem při 27°C, 30"//2x/30", vyvolávací dobu odvozenou od Xtol x 1,2 (korigovanou pro příslušnou teplotu - tedy x0,5) jsem nakonec zkrátil o 15% (jakoby pull). Myslím si, že expozice o ještě třetinku EV by mohla i prospět - záleželo by na světelných poměrech scény.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních