rámeček na zvětšování fotek - ?bílá deska?
#1
Publikováno 28 březen 2007 - 21:41:02
Máte desku něčím natřenou? nebo by bylo lepší tu desku rámečku něčím nastříkat? a pokud ano čím?
#2
Publikováno 28 březen 2007 - 21:48:23
#3 Anonymous
Publikováno 28 březen 2007 - 21:51:28
#4
Publikováno 28 březen 2007 - 22:00:30
Dobrej je cernej mat Balakryl. Jemnym stetcen se da udelat velice peknej povrh. Samozrejme to chce hafo velice peclivejch vrstev + susit klido fenem. Jesti mas doma chlapa tak mu kup stetec, barvu a zaukoluj ho.
#5
Publikováno 28 březen 2007 - 22:38:40
A popravdě mi to příjde jako úplná blbost, světlo citlivá emulze je přímo naplácla na bílý papír, který by podle stejné logiky měl taky "odrážet".
A s černou deskou je blbá práce - člověk musí do zblbnutí měnit bílou čtvrtku za fotopapír...
Takže prosím ať mi někdo ukáže ty odrazem obtisklé noviny, jsem na ně zvědav.
#6
Publikováno 28 březen 2007 - 22:55:07
#7
Publikováno 28 březen 2007 - 22:56:15
nedávno sem si docela kuriózním způsobem takhle voddělal skoro celou stovku dobrejch agfáckejch papírů. taky to bylo - světlo veškerý žádný, ale po kouskách z toho nakonec bylo pokažený balení
#8
Publikováno 28 březen 2007 - 23:09:40
Dovolím si nesouhlasit, zaostřovat by si měl na bílý papír o stejné tlouštce jako mají fotopapíry, pak ti ta černá podložka nevadí.
O čemž ovšem vůbec nebyla řeč, já osobně definitivně ostřím mikroskopem bezprostřeně před expozicí na cílový papír (přes červený filtr zabudovaný v hlavě zvětšováku).
Před osvitem ovšem ještě používám maskovací rámeček
1-k definování výřezu
2- pokládání proužkových zkoušek
3-prohlídce jestli náhodou nemám na negativu nějaký chlup
4-k naplánování a případně zkoušku na nečisto maskování pomocí rukou či plácačky
A to všechno se na černé desce vážně dělat nedá.
#9
Publikováno 28 březen 2007 - 23:15:26
#10
Publikováno 29 březen 2007 - 05:03:36
Ten osvit je u nic tak dlouhej ze se fakt na papire lehonce objevuje to co je dole. Kdyz pak mate na fotce leta z dubovy desky, neni to moc pekny Mozna u obyc papiru je to paranoidni, ale??? Samozrejme se i ten nejtlustejsi papir prosviti. Zalezi pak teda na cem lezi, a cerna jak znamo odrazi zpet o dost min svetla nez bila.
A kdo z nas by nechtel mit alespon pocit ze pro ten kousek barytu neudelal vic nez minimum???
Pro zaostreni, vyrez a vsechny ty ukony pred osviten pouzivam jednu ehm , mene povedenou fotku ( zezadu pekne nalajnovanou )...
#11
Publikováno 29 březen 2007 - 06:56:37
klasický rámeček jsem vyměnil za 4mm tabuli skla 30x40 a na horní stranu po celé ploše nalepil matnou černou tapetu. nemohu říct z nedostatku zkušeností jestli je to lepší či ne, stejně zatím dělám je RC. abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.
k tomu na to příklopné sklo lepím ze stejné tapety rámečky, které nejvíc používám, samozřejmě na plochu která se papíru dotýká - budto výplň o trochu menšího formátu /černý rámeček/, nebo okraj /bílý rámeček/.
samozřejmě jde při trocha pečlivosti vytvořit i milimetrovou linku okolo, atd.
výsledek je ten, že pokud nechci skoro už neořezávám - to vše si už v základu nastavím, stálo mě to ve sklenářství asi 3 stovky, tapeta asi 50 korun, a nejdůležitější je že proti matné černé je vidět každičký chloupek který by se tam náhodou vloudil
od této doby pokud nemám nic na negativu,- tak na zvětšenině to taky nebude
#12
Publikováno 29 březen 2007 - 08:20:24
abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.
Prosímtě neuraž se, ale tohle mi připadá fakt už moc... Vždyť to sklo ti musí způsobovat mnohem větší rozostření, než jakýkoliv případný prohnutí! Navíc ho musíš udržovat dokonale čistý, každý otisk prstu se ti projeví...
#13
Publikováno 29 březen 2007 - 08:43:42
abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.
Prosímtě neuraž se, ale tohle mi připadá fakt už moc... Vždyť to sklo ti musí způsobovat mnohem větší rozostření, než jakýkoliv případný prohnutí! Navíc ho musíš udržovat dokonale čistý, každý otisk prstu se ti projeví...
sklo nezpůsobuje naprosto nic, je jen 2mm silné, takže spíš funguje jako rovnoměrná zátěž.
a samozřejmě musí být čisté, nesmí mít tu *licí stopu*, popříp vlnu jak mají některá okna a otisk prstu už vůbec. buď ho beru za hranu, nebo na některých mám uv lepidlem na straně přilepený takový madlo, za který to sklo zvedám
#14
Publikováno 29 březen 2007 - 08:55:20
kontrolováno lupou dioptra 8x zvětšení
nevidím rozdílu
#15
Publikováno 29 březen 2007 - 13:05:58
abych eliminoval problém byt jen slabě ohnutého papíru -rovnoměrné zaostření- přiklápím 2mm sklem různých velikostí dle formátu který zrovna dělám.
Prosímtě neuraž se, ale tohle mi připadá fakt už moc... Vždyť to sklo ti musí způsobovat mnohem větší rozostření, než jakýkoliv případný prohnutí! Navíc ho musíš udržovat dokonale čistý, každý otisk prstu se ti projeví...
sklo nezpůsobuje naprosto nic, je jen 2mm silné, takže spíš funguje jako rovnoměrná zátěž.
a samozřejmě musí být čisté, nesmí mít tu *licí stopu*, popříp vlnu jak mají některá okna a otisk prstu už vůbec. buď ho beru za hranu, nebo na některých mám uv lepidlem na straně přilepený takový madlo, za který to sklo zvedám
aby se mi neprohýbal papír, lehce navlhčenou houbičkou potřu po celé ploše bílou plastovou podložku v rámečku a papír se na ní krásně přilepí. Zvětšuji jen na RC papíry, jestli to funguje i u jiných nevím.
#16 Anonymous
Publikováno 29 březen 2007 - 14:01:41
#17
Publikováno 29 březen 2007 - 14:50:35
#18
Publikováno 29 březen 2007 - 19:23:40
Luda76: chlapa pověřit můžu, ale když si to natřu sama, tak to bude hezčí
No i když bych raději preferevala něco ve spreji - mám takovej ten rámeček od firmy Ahel a on nátěr štětcem přece jen není tak stejnoměrný (balakrylem jsem už natírala desku zvětšováku)
Kdybyste mi poradili něco ve spreji, jů, to by bylo
#19
Publikováno 29 březen 2007 - 20:26:50
navíc, štětcem se ta barva vtlačí daleko líp do všech pórů toho materiálu a dýl ti to vydrží
teď, když vo tam tak přemejšlim, tak mě vlastně napadá, že ty malinký rozprášený částečky to je taková předzvěst pixelů a inkdžetů
#20
Publikováno 29 březen 2007 - 20:36:46
"Závěr": Na světlešedém rámu - nic. Na papíru podloženém černým papírem - nic. Na papíru podloženém bílým papírem - znatelné!!!
#21
Publikováno 29 březen 2007 - 20:40:54
teda, to tu přibylo příspěvků
Luda76: chlapa pověřit můžu, ale když si to natřu sama, tak to bude hezčí
No i když bych raději preferevala něco ve spreji - mám takovej ten rámeček od firmy Ahel a on nátěr štětcem přece jen není tak stejnoměrný (balakrylem jsem už natírala desku zvětšováku)
Kdybyste mi poradili něco ve spreji, jů, to by bylo
Kup si normalni cerny matný autospray, zalezi taky jaky je povrch toho ramecku. Pokud je to nejaky upne hladky plast, tak nez to nastrikas, tak to trochu zdrsni jemnym smirkem at ta barva pekne prilne.
#22
Publikováno 29 březen 2007 - 20:44:57
Deska od rámečku má v sobě několik vyvrtaných otvorů, ve kterých jsou takové zvláštní šroubky, které můžu podle toho, kde chci mít okraj papíru, vyšroubovat. Špatně se to popisuje, je to takové zaskakovací zařízení (opřu o to okraj papíru, mám to nastaveno třeba na 1cm, pak se přiklopí rámeček, který ten "šroubek" zamáčkne dolů do desky...nejdřív jsem nevěděla, na co to je , ale funguje to docela dobře. Nemusím proto tolik hýbat s celou deskou dámu, stačí jenom posunout planžety.
Mám strach, že to tím balarkylovým nátěrem nějak poškodím, resp. dostane se mi tam barva
#23
Publikováno 29 březen 2007 - 20:49:29
dámu=rámu
#24
Publikováno 29 březen 2007 - 20:57:49
mamiak: digitál, ale co tě to napadá
Deska od rámečku má v sobě několik vyvrtaných otvorů, ve kterých jsou takové zvláštní šroubky, které můžu podle toho, kde chci mít okraj papíru, vyšroubovat. Špatně se to popisuje, je to takové zaskakovací zařízení (opřu o to okraj papíru, mám to nastaveno třeba na 1cm, pak se přiklopí rámeček, který ten "šroubek" zamáčkne dolů do desky...nejdřív jsem nevěděla, na co to je , ale funguje to docela dobře. Nemusím proto tolik hýbat s celou deskou dámu, stačí jenom posunout planžety.
Mám strach, že to tím balarkylovým nátěrem nějak poškodím, resp. dostane se mi tam barva
vim asi co mas, ja mam podobny ramecek u sveho ruskeho zvetsovaku, pokud pouzijes spray tak se nemusis obavat zateceni velke vrstvy barvy od tech otvoru, tohle by prave hrozilo pokud bys pouzila stetec
#25
Publikováno 29 březen 2007 - 22:09:59
Ty "jednoúčelové" zvětšovací rámy mám stále v patrnosti - není čas se tam zastavit, ale jistě do té vypalovny dojdu...
#26
Publikováno 30 březen 2007 - 07:54:46
#27
Publikováno 30 březen 2007 - 11:50:53
Mám také jeden rám Ahel (inzerováno na 30x40, ale mezi planžetami 30x40 není možné nastavit - zůstává nejméně 12-15mm okraj). Ten je světlešedý - nevadí to - tu "novinovou zkoušku" jsem dělal a zkoušel jsem i měřit extrémně citlivým expozimetrem (měří na desetinu EV) odraz od fotopapíru podloženého bílým a černým papírem.
"Závěr": Na světlešedém rámu - nic. Na papíru podloženém černým papírem - nic. Na papíru podloženém bílým papírem - znatelné!!!
jo, tak přesně ten mám, a předpokládám, že Eda taky. Povrch je hladký, ale světle šedý., Odrazů od něj bych se nebál
#28
Publikováno 30 březen 2007 - 16:30:24
#29 Anonymous
Publikováno 30 březen 2007 - 17:09:02
#30
Publikováno 30 březen 2007 - 17:21:18
Zkuste udělat fotku položenou přímo na rámu a druhou na rámu s podloženým černým papírem. Bude-li vše stejné, tak se na barvení vykašlete... Pokud ne, JÁ bych asi rám rozebral, čudlíky vymontoval i s pouzdry a pak stříkal. Především jest nutno si uvědomit, že jedna vrstva téměř určitě stačit nebude.
#31
Publikováno 30 březen 2007 - 17:35:19
Když si srovnáme zvětšení na 18x24 a 30x40 - větší formát s exponuje dýl, ale absolutní množství světla, které po dobu expozice dopadne na papír by iděálně mělo být stejné.
#32 Anonymous
Publikováno 30 březen 2007 - 20:05:14
#33
Publikováno 30 březen 2007 - 20:20:20
Treba na ty Fomatone papiry se musi svitit fakt dlouho
#34
Publikováno 1 duben 2007 - 09:06:01
Ten rám jsem prohlížela - no nevím, jestli ta pouzdra půjdou vyjmout bez poškození - spíše asi ne
Další věc - předpokládám, že povrch rámu je lamino, nebo jak se tomu říká, čili umělá podložka - existují na to vůbec nějaký barvy ve spreji? Ptala jsem se zatím jenom v Baumaxu (u Globusu) a chlapík od batrev se na mě díval, jak kdybych spadla z višně Asi s tím povrchem bude problém, protože je moc hladkej, aby na to chystla barva.
#35
Publikováno 2 duben 2007 - 16:18:38
#36
Publikováno 3 duben 2007 - 17:28:03
Nevím sice jak vypadají ty čudlíky, ale vše, co nemá být nastříkáno lze zalepit maskovací páskou.
#37
Publikováno 3 duben 2007 - 18:11:28
Pokud můžu soudit, jsou dva zdroje parazitního světla.
První zdroj je odraz od povrchu fotky a následný odraz o něco v komoře zpět na fotku + zde diskutovaný odraz světla prošlého fotkou od rámu.
Zde je dobré si uvědomit, že světlo prošlé (odražené) nějakým materiálem je určitým zlomkem dopadajícího světla. Tedy, že poměr intenzit dopadajícího a prošlého(odraženého) světla je konstantní (= nezávislý na intenzitě dopadajícího světla).
Druhý zdroj jsou různé netěsnosti zvětšováku, vlastně jde o všechno parazitní světlo, které neprošlo zvětšovacím objektivem.
Tak, teď k té souvislosti s dobou expozice. Pokud nebudu nějak výrazně měnit geometrii celé komory (řekněmě, že zanedbáme pohyb zvětšováku a změny formátu fotek ), tak parazitní světlo ze zdrojů prvního druhu bude, co do intenzity, nějakým zlomkem užitečného světla - řekněme že třeba 1% všeho světla, které vyleze z objektivu se díky různým průchodům a odrazům dostane zpátky na emulzi a bude působit parazitně. To ale znamená, že vliv tohoto světla nebude záviset na době expozice, ale na uspořádání komory (takže, černé zdi, černý temnokomorník, černý rámeček, černý zvětšovací papír... )
No a pak je tady světlo "druhého druhu" - to svítí furt se stejnou intezitou bez ohledu na zaclonění objektivu nebo výtah zvětšováku(no, to zas jen přibližně). Jeho vliv tedy POROSTE s časem osvitu - celková expozice od užitečného světla je daná, zatímco celková expozice od parazitního světla druhého druhu je přímo úměrná délce osvitu.
Tak, doufám že jsem v tom udělal dostatečně temno
#38
Publikováno 5 duben 2007 - 21:13:36
S pozdravem, Světu mír Kraken
#39
Publikováno 5 duben 2007 - 21:33:45
#40
Publikováno 6 duben 2007 - 06:10:53
#41
Publikováno 13 červen 2007 - 17:44:49
lze pochopitelne jednoduse vyzkouset
ja to resil samolepici matnou tapetou
pred expozici, pri ostreni na zrno pouzivam ustaleny neosviceny baryt jako podklad pro zachovani zaostrene vzdalenosti, ktery posleze nekdy zapomenu sundat (a pak je mozne vysledovat rozdily ve vysledcich s a bez )
#42
Publikováno 18 červenec 2007 - 19:37:09
Jsem začátečník a tak se zeptám asi hloupě.Je nutné ten baryt před ustálením ještě naslepo vyvolat a přerušit nebo rovnou ustálit?bila plocha pod papirem a jeste vice pod RC samosebou vadi velmi !
lze pochopitelne jednoduse vyzkouset
ja to resil samolepici matnou tapetou
pred expozici, pri ostreni na zrno pouzivam ustaleny neosviceny baryt jako podklad pro zachovani zaostrene vzdalenosti, ktery posleze nekdy zapomenu sundat (a pak je mozne vysledovat rozdily ve vysledcich s a bez )
#43
Publikováno 18 červenec 2007 - 20:18:31
#44
Publikováno 8 červen 2010 - 11:03:51
Celkem vzato jsem se tu dočetl, že bílá podložka vadí. Proto nechápu, proč ji všichni výrobci bílou dělaj. Jediný Kaiser u svých hi-fi sci-fi super mega hyper profi předražených rámečků používá šedou.
Snad je to kvůli tomu komponování?
Až si koupím nový rám, tak se chystám použít reklamní polepovací fólii (takové ty fólie, ze kterých se vyřezávají vývěsné štíty na obchodech).
Černou, matnou. Je to samolepící a když se ten podklad lehce navlhčí, tak se to krásně vypne.
Nezkoušel to tu už někdo?
#45
Publikováno 8 červen 2010 - 12:12:49
#46
Publikováno 9 červen 2010 - 09:07:53
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních