Jaký teploměr na vyvolávání
#1
Publikováno 9 květen 2007 - 11:01:33
#2
Publikováno 9 květen 2007 - 11:44:00
ps> rad se rozbiji - takze varovani - vyvojka se s nim nemicha!!!
#3
Publikováno 9 květen 2007 - 11:44:48

#4
Publikováno 9 květen 2007 - 12:07:59

#5
Publikováno 9 květen 2007 - 12:43:47

#6
Publikováno 9 květen 2007 - 13:00:25
#7
Publikováno 9 květen 2007 - 14:36:21
ale nikde to o me nerikej nebo me odtud vykazou ;o)
#8
Publikováno 9 květen 2007 - 15:01:29
jisti zjistovali jak lapit onu kapicku rtuti kdyz skonci napr. mezi kachlickama na podlaze...a doporucuje se zvlaste tchynina vidlicka...krasne to k ni prilne artut muze mit velice zadane vlivy na tchyni..;.pak casto velmi zjihne, zklidni se atd

#9
Publikováno 9 květen 2007 - 15:23:16
#10
Publikováno 9 květen 2007 - 15:35:50
Quote
Stačí digi multimetr, který má vstup na termočlánek typu K. Dnes je to investice 100Kč. Např. Voltcraft VC303.....Sháním nějaký teploměr pro vyvolávání filmů. Poradíte mi jaký, případně kde v HK ho sehnat? Dík
#11
Publikováno 9 květen 2007 - 18:00:44
#12
Publikováno 10 květen 2007 - 18:29:39
Quote
Sháním nějaký teploměr pro vyvolávání filmů. Poradíte mi jaký, případně kde v HK ho sehnat? Dík
Já používám teploměr do akvária. Má stupnici po 1˚C takže pracuje s chybou +/- 0,5˚C, což dle mého laického názoru na volání ČB negativů stačí. Diáky ani barevné negativy doma nedělám.
#13
Publikováno 10 květen 2007 - 23:04:44
Quote
rtutovy teplomer muze take slouzit jako chemicka zbran...
jisti zjistovali jak lapit onu kapicku rtuti kdyz skonci napr. mezi kachlickama na podlaze...a doporucuje se zvlaste tchynina vidlicka...krasne to k ni prilne artut muze mit velice zadane vlivy na tchyni..;.pak casto velmi zjihne, zklidni se atd)

#14
Publikováno 11 květen 2007 - 07:06:37
#15
Publikováno 11 květen 2007 - 10:19:40
Quote
Quote
Sháním nějaký teploměr pro vyvolávání filmů. Poradíte mi jaký, případně kde v HK ho sehnat? Dík
Já používám teploměr do akvária. Má stupnici po 1˚C takže pracuje s chybou +/- 0,5˚C, což dle mého laického názoru na volání ČB negativů stačí. Diáky ani barevné negativy doma nedělám.
nic proti...ale rozdil teploty jeden stupen muze delat cca 10% rozdil v casu volani. a to je myslim dost...pak muzu merit jen tak od oka...a kdyz se sectou dve 10% chyby tak to je ....
#16
Publikováno 11 květen 2007 - 10:29:21
Quote
Quote
Quote
Sháním nějaký teploměr pro vyvolávání filmů. Poradíte mi jaký, případně kde v HK ho sehnat? Dík
Já používám teploměr do akvária. Má stupnici po 1˚C takže pracuje s chybou +/- 0,5˚C, což dle mého laického názoru na volání ČB negativů stačí. Diáky ani barevné negativy doma nedělám.
nic proti...ale rozdil teploty jeden stupen muze delat cca 10% rozdil v casu volani. a to je myslim dost...pak muzu merit jen tak od oka...a kdyz se sectou dve 10% chyby tak to je ....
Tak jednoho stupne bych si na tom teplomeru snadno vsiml. Chyba je tak 0,5°C. Jinak ja vyvojku (a ostatni chemii) vychladim ve flaskach asi na 19°C a pak kdyz to leju do vyvojnice, tak se to ohreje (od vyvojnice) na tech 20°C a muzu zacit volat. Jiz to nijak netemperuji, takze samozrejme teplota pomalu stoupa (mj. treba vyvojnici beru teplou rukou, ze). Nikdy jsem to nezkusil delat nejak ultrapresne neb jsem si nekde precetl, ze u CB negativu chyba 0,5°C neva a tak se mozna ochuzuju o lepsi vysledky. Pracuju s kinofilmem. Rad si necham poradit jak to delat lepe a co lepsiho cekat od negativu, kde ta chyba 0,5°C neni.
#17
Publikováno 11 květen 2007 - 11:05:11
Jak vlastně temperujete roztoky na optimalní teplotu? Já do vyvolávací misky napustím teplou vodu, strčím do nich nádoby s pracovními roztoky a vyhřeju je. Ale vadí mi, že pak je všechno mokrý, navíc často to člověk včas neodhadne a pak zase roztoky chladím pod studenou vodou...
#18
Publikováno 11 květen 2007 - 11:48:10
Quote
Také si myslím, že chyba 0,5 stupně není příliš fatální. A je dlužno říct, že udržení teploty ve vývojnici po celou dobu volání je občas skutečný džihád. V komoře mám vcelku frišno, takže mi to pořád klesá na nějakých 18 - třeba z 25 stupňů už to jde docela šmahem...
Jak vlastně temperujete roztoky na optimalní teplotu? Já do vyvolávací misky napustím teplou vodu, strčím do nich nádoby s pracovními roztoky a vyhřeju je. Ale vadí mi, že pak je všechno mokrý, navíc často to člověk včas neodhadne a pak zase roztoky chladím pod studenou vodou...
To ja mam problem v lete uchladit to na 20°C. Bydlim zatim v panelaku. Voda z kohoutku tece o neco teplejsi nez by bylo prijemne a tak uz se mi v nejvetsich parnech i stalo, ze jsem zkousel do kbeliku krom studene vody hazet i led z mrazaku a stejne to nepomohlo a nakonec jsem musel volat rychleji pri 21°C

Jinak jak uz jsem psal, chladim ve studenejsi vode a necham to tak na 19°C. Pak to naleju do vyvojnice, ktera ma pokojovou teplotu a pockam, az se to cele ustali na 20°C a pak zacnu.
#19
Publikováno 11 květen 2007 - 12:27:31
#20
Publikováno 11 květen 2007 - 12:55:07
neni potreba byt az extremne paranoidni...ale chyby se presne podle murphyho zakonu scitaji. a mit nepresny merak je nedobre. nepresne merit, pak se jeste neco nepodari...a problem je na svete.
#21
Publikováno 3 listopad 2008 - 18:04:57
Napadlo mě, že asi zametání a vysávání nebude to pravé. A opravdu – vysavač je to nejhorší co můžete provést.
Postupoval jsem takto:
- začal jsem hned větrat
- kuličky jsem sbíral kapátkem, které má velmi úzké hrdlo – dostal jsem ho s lékárenskou lahvičkou
- ty ještě menší kuličky jsem nejprve koncem kapátka pospojoval a pak nasál
- ty nejmenší kuličky, ale ještě viditelné jsem „nalepil“ navlhčenou kuchyňskou utěrkou
- vše jsem zavřel do zavařovací lahve a jestli to nerozflákám, tak to vezmu do sběrného dvora
Prý je ještě možné rtuť „zneškodnit“ pomocí síry, ale ta mi ve fotografické chemii nějak chybí.
#22
Publikováno 3 listopad 2008 - 18:51:42
Aniž bych chtěl kohokoliv děsit - rtuť opravdu "není zdravá". Zvláště její páry!
Za nic na světě se nemohu rozpomenout, čím se měla rozlitá rtuť zasypat (byla to jednoduchá anorganická sloučenina). Ale zkusím to zjistit...
#23
Publikováno 3 listopad 2008 - 22:24:37
není to ani tak sloučenina, ale rovnou jenom prvek.... Rtuť se povětšinou likviduje zasypáním práškovým zinkem nebo sírou. V prvním případě vzniká amalgam a v druhém sulfid. Na větší kapky se s úspěchem dá použít např. měděný drát, nebo plíšek či lžička. Krásně se to s ní spojí.
Vím, že se to tu už řešilo, ale stejně..... S kovovou rtutí si opravdu není radno zahrávat. Je vysoce toxická. O vlastní kapalnou rtuť ani tak nejde. Tou se neotrávíte. I při perorálním užití hrozí tak akorát průjem. Špatně se totiž absorbuje. Rtuť je ale naopak velmi toxická je-li buďto plynná (páry) a nebo rozpuštěná na Hg+ nebo Hg2+ soli. To je již mnohem horší.
Doporučuji odstranit velmi důkladně (hlavně, je-li to někde v obydlené místnosti) a velmi důkladně vyvětrat.
Jinak rtut je pomalej zabiják. Klinické příznaky se často projeví až s odstupem několika let od expozice. Velmi ráda se kumuluje v ledvinách a organismus ji prakticky není schopen jakkoli vyloučit. Čili se to hezky střádá....
Tak ať jsi úspěšný
Kjuba
#24
Publikováno 3 listopad 2008 - 22:46:26

kubikula potřebuje do toho jeho panoramatického harapáku nejaké citlivější filmy, tož ta rtuť je akorát jak dělaná, aby těma výparama krapet zvýšil citlivost

#25
Publikováno 4 listopad 2008 - 02:04:56

#26
Publikováno 4 listopad 2008 - 10:45:57
tedy, jestli se nepletu - všecko, co má na místo rtuti kapalinu červenou, nebo modrou je bezpečné?
líh?
#27
Publikováno 4 listopad 2008 - 20:07:53

#28
Publikováno 4 listopad 2008 - 21:39:26
#29
Publikováno 4 listopad 2008 - 22:08:16
Quote
Já mám teploměr lihový, ale podařila se mi nepříjemná věc. Při neopatrné manipulaci upadl na koberec, nic se mu nestalo ale modrá kapalina je na konci s mezerou cca 1mm. Otázka zní lze to spojit nebo jinak napravit?
zkus to sklepat jako lékařskej nebo úderama do ruky, ale jemně. Hlavně neohřívat, nikdy se nespojí (vlastní zkušenost - nechtěj vědět co se stane, když kapalina doleze na konec trubičky...).
#30
Publikováno 4 listopad 2008 - 22:25:11
Quote
zkus to sklepat jako lékařskej nebo úderama do ruky, ale jemně. Hlavně neohřívat, nikdy se nespojí (vlastní zkušenost - nechtěj vědět co se stane, když kapalina doleze na konec trubičky...).
Jendo a já si říkal že by to zahřátí teoreticky mohlo pomoct, že v nejhorším na konci by se mohli... ale ne on ten vzduch se asi nevypaří.

Mno to klepání právě nepomáhá a ten teploměr se tak divně tváří když sním tluču o dlaň, ta prostřední trubička s lihem tak povážlivě drnčí.
#31
Publikováno 4 listopad 2008 - 22:44:43
#32
Publikováno 5 listopad 2008 - 00:18:51
Jak se vyrábí hydroxid sodný a draselný? Celkem jednoduše, elektrolýzou slané vody. To jistě dělal každý na základní škole v hodinách chemie.
Jak se ale vyrábí hydroxid průmyslově? Samozřejmě také elektrolýzou. Aby ale mohla být výroba kontinuální, musí se kýžený sodíkový nebo draselný iont z elektrolyzovaného roztoku nějak chytře dostat. A tady se dostává ke slovu náš oblíbený prvek, rtuť. V ocelové elektrolytické vaně, která má plochu dna asi 10 metrů čtverečních, je nalita vrstva rtuti, ta tvoří jednu elektrodu, na ní vrstva solanky, do které jsou ponořeny uhlíkové elektrody. Celé je to přikryto plachtou, pod kterou se zachytává plynný chlor. Sodík nebo draslík se vyloučí z roztoku a přechází na amalgám, který na jednom konci odtéká pod hradítkem z ocelové vany, zatímco na druhém konci přitéká čerstvá solanka. Amalgám teče do rozkladového žlabu, kde se z něho na uhlíkových rozkladných deskách sloučením s vodou stane hydroxid, plynný vodík a opět kovová rtuť, která se vrací zpět do elektrolytické vany.
Takových elektrolytických van je v hale asi 25, což znamená tuny rtuti. Elektrolýza probíhá při teplotě kolem 50°C, což znamená desetkrát vyšší parciální tlak par rtuti, než za normální teploty.
Peněz na rekonstrukce provozů není nikdy dost, takže tam, kde by mělo být titanové potrubí je ocelové pogumované, tam kde by měla být teflonová plachta je gumová a tam, kde by měly být filtry na odpadní vodu jsou jenom rtutí přeplněné usazovací jímky. To je zdrojem pravidelných havárií, způsobených proreznutím potrubí , nebo rovnou celé vany (slaná voda je potvora), prohořením gumové plachty když zrovna nějaký cucek amalgámu zkratuje rtuťovou elektrodu s horní uhlíkovou a ta se rozpálí do běla (Mimochodem, hasit hořící elektrolytickou vanu je docela akční – musíte mít dýchací masku proti chloru a hasíte oheň, který je asi metr od rozkladového žlabu s tlakovým vodíkem…) nebo prostě jenom únikem rtuti do sklepa skrz staré děravé rtuťové čerpadlo.
Nemocnice za zdí se už sice odstěhovala, ale továrna celkem prosperuje dál.
No prostě jsem tím chtěl říct, že jste kvůli jednomu rozbitýmu teploměru zbytečně přecitlivělý…

#33
Publikováno 5 listopad 2008 - 10:00:49
#34
Publikováno 5 listopad 2008 - 10:08:23


#35
Publikováno 5 listopad 2008 - 10:09:05
Quote
No, já si dolezením na konec trubičky spojuji rtuť vceklu běžně. Jen to nechce být mameluk a přesně trefit teplotu, ktera spoji rtuť, ale nepřetlakuje ji tak, aby rozbila trubičku....
já jsem takhle sklepával a nesklepal, tak jsem určil opravnej koeficient a čert vzal tu malou tečku, co jezdí kousek napřed, ale je to teploměr na "ostatní" lázně, na vývojku mám ten, bojím se to říct, s těma čísličkama, nerozbitnej
#36
Publikováno 5 listopad 2008 - 10:10:03

#37
Publikováno 5 listopad 2008 - 10:51:18
a levnej.
a nerozbíjí se to

#38
Publikováno 8 listopad 2008 - 11:30:14
vyrobený obal pro poslání poštou by se dal přirovnat k tomu, co se v něm vozí jaderné zbraně, mnohoplášt´ový je
#39
Publikováno 9 listopad 2008 - 19:20:05
Quote
že vy si nekoupíte ten teploměr s časovátkem z ikea za 199 kč.... to byla ta nejlepší investice, jakou jsem kdy mohl udělat. rychlej, přesnej, funkční, pípací s časovátkem.... geniální.
a levnej.
a nerozbíjí se to
Nemůžu ho na webu IKEA najít, nechal bych si ho přítulkou koupit.
#42
Publikováno 15 leden 2009 - 16:00:18

#43
Publikováno 15 leden 2009 - 19:21:22
Quote
Nechci vrtat, ale kontrolovat teplotu při pozitivním procesu mi připadne nesmírně zbytečné. Ani u těch negativů na tom tak nezáleží, jen se nemsí používat vývojka, která vám to vyvolá za pět minut, a ještě zuřivě hýbat s vývojnicí. Rodinal se dá ředit běžně 1+100, tam jsou volací teploty v desítkách minut a tolerance hodně veliké. Ty desetinky se, pokud vím, nemusí tolik honit ani v barvě. A u ustalovače to může být +- 5°, to kvůli poškození retikulací - stejně po chvilce ustaluji za světla a končím, když uplyne dvojnásobek(+neco navíc) doby, za kterou film zprůhlední. U každého filmu to trvá jinak, u trix by mi těch deset minut ustalování nestačilo, foma zprůhlední v čerstvém ustalovači asi za minutu. V tomto případě bychom mohli dosáhnout pravého opaku kýžené přesnosti, kdybychom počítali minuty a hlídali přesnost teploty.Právě míchám pozitivní vývojku a při kontrole teploty lázně mě vylezl teploměr téměř až na maximum a oddělený kousek náplně se spojil s původní, takže jendo občas se spojí.
#44
Publikováno 15 leden 2009 - 19:29:16

#45
Publikováno 15 leden 2009 - 19:45:19

#46
Publikováno 15 leden 2009 - 22:54:56
#47
Publikováno 15 leden 2009 - 23:07:17
Quote
Tak to potom ano, na to hledím také, jen jsem to špatně pochopil a lekl se, že někdo hlídá vývojku na pozitivy s přesností+-0,000nicJasně, to taky neřeším, ale řekl bych že když mýchám tu vývojku tak by neměla mít 60stupnů když předepsaných je 40

#48
Publikováno 16 leden 2009 - 02:20:30
#50
Publikováno 21 červenec 2009 - 09:38:22

1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních