Vývojnice na svitky
#51
Publikováno 16 July 2009 - 14:31:16
Na svitky i na kino nemám problém s těma kuličkovejma, pokud ovšem nezapomenu předem ty kuličky rozpohybovat - uvolnit. I přesto, že by nádoba spolu s filmem měla být od chemie dost důkladně vypláchnutá, tak při sušení se ta kulička občas přilepí. A v tom vidím následný problém. Pokud se mi s čistými a volnými kuličkami drapne film (kino i svitek) hned od začátku, je navinutý zcela bez potíží, naopak dávám pozor, abych nebyl moc rychlý a nevyráběl v tom fofru nějaké ty elektrické výboje ...
S tou překlápěcí plastimatkou jsem občas na problém s nasouváním narazil, tak mám zatím raději ty kvedlací.
A ta překlápěcí mi taky teče. Ale ne moc a se svou výbavou stejně jinam než k umyvadlu nejdu.
S JOBO jsem ještě neměl tu čest, tak proč bych nechválil Plastik, že ?
#52
Publikováno 16 July 2009 - 15:04:23
#53
Publikováno 16 July 2009 - 21:11:48
rodinalalejkum
Roman
#54
Publikováno 16 July 2009 - 22:03:33
#55
Publikováno 17 July 2009 - 08:03:40
No a já si jen přisadím, že pokud už v Plastimatce těsnění je, tak musí být správně nasazený. Viděl jsem nějaký video o Caffenolu, kde to kdosi dělal v plastimatce a těsnění vkládal na nádobu vývojnice a pak zašrouboval víčko Jinak taky rozhoduje oběhanost těsnění. Plastik je fajn, vyvolal jsem v něm svoje první tři filmy, ale od té doby překlápím slušně se chovající Plastimatky.
!! To je myslím připomínka, která tu v souvislosti s překlápěcí Plastimatkou možná nezazněla a je opravdu důležitá ! To těsnění je třeba mít natlačené ve víčku - drážkou těsnění do vystupujícího kroužku ve víčku. Tedy natlačené rukou před našroubováním.
Když se to jen položí jak popisuje Bret3, tak jen šroubováním to těsnění většinou opravdu nedolehne tak jak má.
Mě ta moje plastimatka občas teče, jak jsem uvedl, ale nenapsal jsem že jen přes horní bílé víčko, to bych asi už potřeboval vyměnit.
#56
Publikováno 20 July 2009 - 20:31:09
#57
Publikováno 20 July 2009 - 21:23:39
To Bret3:To video jsem taky viděl a dokonc jsem šel a musel jsem to i vyzkoušet z vodou a opravdu to nefunguje Mě to teče jen pod tím bílým víčkem a to i když ho promáčknu.Vývojka ještě neteče,přerušovač taky ne,ale vývojka už jo.mám doma plastimatky 2 a dělají to obě.
Jo, jo, to je taky únava materiálu-otlačuje se ta manžeta. Proto skladuju plastimatky zásadně v rozebraným stavu (teda ne úplně, ale víko jen tak zavinu aby se chytl závit, obrátím a bílý víčko uložím na to, má čas to relaxovat-točím tři plastimatky a většinou netečou nikudy-ovšem pokud temperuju v umyvadle, tak nemám šanci to poznat )
#58
Publikováno 21 July 2009 - 15:04:01
#59 Anonymous
Publikováno 21 July 2009 - 15:07:32
Jo, takhle přesně mi to plastimatka dělala taky.já taky skladuji Plastimatky v rozebraném stavu, ale víčka pokojně kapou dál.. Ovšem co si tak vybavuji, tak až během procesu - vývojku udrží, přerušovač taky, ale vždy zažne kapat ustalovač.
#60
Publikováno 21 July 2009 - 18:08:23
#61
Publikováno 21 July 2009 - 18:54:45
Jo, takhle přesně mi to plastimatka dělala taky.
taky je skladuju otevřiné, bedlivě sa snažím aby byly útroby suché, jak majú dle nesčetných návodů být (teda co sa týče vývojnic, inačí útroby to majú naopak, ty majú být vlhké) a beztak mi začne ustalovač kvísat všadyma ... ludra himlhergot fomafix
#62
Publikováno 21 July 2009 - 20:34:36
#63
Publikováno 21 July 2009 - 20:38:21
vývojka v plastiku neteče, dám tam foma citro a to je porod to "chcije" pěkně, ustalovač pár kapek...
jak sa to povedá: jiná ves, iný čokl ... co plastimatka, to originál, kam sa hrabe JOBO
#64
Publikováno 21 July 2009 - 21:27:41
Kúpil som si Jobo UNI 1520 a neviem si to vynachváliť. Je to presne rozmer ako Plastimat. Dajú sa spracovávať 2 kinofilmy alebo 1 svitok. A to nasúvanie filmu do cievky je proste balada.
#65
Publikováno 21 July 2009 - 21:29:02
#66
Publikováno 12 August 2009 - 06:07:44
Zatím jsem nepřišel na to, jak film do cívky opakovaně a spolehlivě nasunout. Máte někdo, prosím, s podobným typem zkušenost ?
#67
Publikováno 12 August 2009 - 06:51:04
Do vývojnice Nikor se filmy nenasouvají, ale navíjejí. Začátek filmu se zastrčí do středu cívky. Kinofilm se jen zastrčí a pak drží zachycením perforace za vystupující okraje spirály. Cívka pro svitek má uprostřed takové pero na zachycení začátku filmu. Pak film držíš mezi prsty tak, aby byl přiměřeně napnutý a přiměřeně prohnutý a otáčením cívky ho navíjíš - od středu ven. Někdy je na držení filmu takové udělátko z plastu, které drží film přiměřeně prohnutý. Zakládání filmu je docela obtížné, je třeba zručnost a cvik. Třeba nacvičit na světle. Trvalo mi mnoho pokusů, než jsem se naučil film vkládat tak, aby se nikde nezkřivil, nebyl přes závit, závity se neslepily. Pak je to ale vývojnice výborná, spotřeba roztoků je menší (250ml na jeden, 420ml na dva kinofilmy), nalévání a vylévání je rychlé, není problém se zakládáním do mokrých cívek (stačí cívky otřít hadrem).
Obecně k tématu, používám výše zmíněný Nikor tam kde potřebuji šetřit roztoky. Jinak Plastimatku, při pečlivém složení neteče, na zakládání filmu je třeba jistý cvik. V poslední době Kaiser, mám malou na jeden i velkou na dva kinofilmy. Ty jsou výborné, zakládání filmu bez problému i do vlhkých cívek, netečou, dá se použít technika překlápění i otáčení civky. Nevýhodou je vyšší spotřeba roztoků, na dva kinofilmy 650ml.
#68
Publikováno 12 August 2009 - 09:35:44
- tam je spotřeba 260 ml kino a 425 ml pro svitek + navíjení normálním způsobem za sucha i mokra
občas se vyskytne vč. cívek na aukru, nebo va bazarech za 2-3 stovky
drží dobře, ale těsností jsem se nikdy nezabýval, poněvadž volám ve dřezu a nebo v plastový vaně a cákám na všechny strany (jsem cákací typ)
kupodivu ho mám radši než nový jobo za tisic kvůli pohodlnýmu závitu a ne tomu zacvakovacímu víku u aktuálních modelů
#69
Publikováno 12 August 2009 - 10:38:39
Cívky mám průhledné a každá z nich je originál.Do každé to jde jinak.Konce svitku nezastřihávám.Nejčastěji používám cívku,v které se to v polovině sekne a se kterou stačí bochnout na jednu stranu a jede se dál...beru to jako rituál stejně jako postříkanou koupelnu
To už není podle mě takový rozdíl.Když vezmu na 1svitek v plastimatce je 500ml a v tom jobo 425ml.Při rodinalu 1+50 je to u plastimatu 4kč a u joba 3,42kč za vývojku(25Oml á 100kč).
Plastimat má bezkonkurenční poměr cena/výkon
#70
Publikováno 12 August 2009 - 10:53:25
#71
Publikováno 12 August 2009 - 17:04:17
#72
Publikováno 12 August 2009 - 18:16:19
Tak já dělám je kinofilm tak tohle neocenním.
Nejšílenější zážitek s navinováním stejně nakonec měl můj kamarád. Stalo se to pro něj už takovou rutinou, že jednou prostě vešel do komory, zavřel oči, během chvíle namotal film do cívky (plastimatky) a když oči zase otevřel, tak zjistil, že zapomněl zhasnout
...a to je velice zajímává věc! Kolikrát si řikám, proč mám při soukání filmu do cívek zavřený oči, když sem v temné komoře? Taky závíráte oči i ve tmě?
#73
Publikováno 12 August 2009 - 18:31:20
kontroluju, jestli mi někde do koupelny neteče světlo
je to imo psychická (nebo fyziologická) bariera a nezvyk mít otevřený oči a nic nevidět... joa je to zdravý a očím to prospívá - dát si třeba na 5 minut denně dlaně na oči a koukat do naprostý tmy.
#74
Publikováno 12 August 2009 - 18:38:15
#75
Publikováno 12 August 2009 - 18:41:54
#76
Publikováno 14 August 2009 - 15:26:49
zavřený oči - Už jsem to tu někde psal, ale já naopak i v tý tmě "koukám", protože naopak jakoby "sleduju" aspoň ruce. A od chvíle, kdy věc nahmátnu, tak ji jakoby "vidím" - představím si ji - když zavřu oči, tak se tenhle efekt nekoná (přesněji mi to jde neskonale hůř).
#77
Publikováno 14 August 2009 - 17:06:09
#78
Publikováno 14 August 2009 - 17:39:11
#79
Publikováno 27 August 2009 - 09:50:34
v tuto chvíli mám asi pět tanků jobo a tím pádem několik druhů cívek, jak šel čas a vývoj
a u některých se musím opravdu namahat, abych cívku rozdělil na dvě části, resp. změnil z kina na svitek apod.
ty zobáčky to drží fest a pootočit s oním "cvaknutím" to jde těžko
jsou to ty, co mají u vstupu pro film takové příčné kolíčky
je na to nějaká univ. pomoc?
oškrábnout hrany caplíků nožem?
novější joba mi to nedělají a jdou rozloupnout na dvě části lehce
dobrých cívek mám dost, ale chci jeden tank poslat do světa, tak bych to upravil novému majiteli
#80
Publikováno 18 June 2011 - 18:42:38
chystam se vyvolavat svitek ve vyvojnici plastik (stara bakelitova, neda se preklapet), zatim jsem pracoval jen s vyvojnici paterson, tak bych se rad zeptal jak nahradit preklapeni otacenim, jak casto a jak moc tocit civkou? (preklapel jsem prvni minutu a pak kazdou pulminutu)
diky
#81 Jirinol
Publikováno 18 June 2011 - 19:51:24
Nedávno sem si všimnul, že zavírám oči i při zavádění filmu nejen v komoře, ale i v rukávu. Divný, je tu někdo psycholog ?
možná je to už jen zvyk, zavírat očí při zavádění.
#82
Publikováno 19 June 2011 - 19:52:13
Než se objevily překlápěcí ("vodotěsné") vývonice, dělalo se pouze v "otáčecích". Problém je pouze v tom, že vývojka proudí kolem emulze "laminárně". U "rychlých" vývojek (do 5-6 minut vyvolávací doby) to mohlo nechávat šmouhy. Rovněž v rychlosti proudění - na vnějším obvodu spirály a u středové trubky - je rozdíl.
U bakelitových vývojnic (typ už si nepamatuji) byly na dně proti středové trubce výstupky, takže spirála při otáčení "hopsala" (jako jízda po nerovné silnici).
Výhodnější bylo vyvolávání v otevřené vývojnici (POTMĚ !) bez víka - po pootočení se cívka vytáhla z vývojky "pumpovacím" způsobem.
Způsob pohybu byl úplně stejný, jako při překlápění.
Domnívám se, že při dnešních cenách vývojnic (zvl. bazarových) není důvod "riskovat" nedokonalé vyvolání...
#83
Publikováno 19 June 2011 - 19:57:48
Profíci kontrolovali volání pohledem. Samozřejmě při temnězeleném světle. Tyto ORWO filtry do aladinky jsou po bazarech k mání. POZOR! Nejedná se o zelené filtry k vyvolávání papírů, ale filmů! Jsou tak husté, že po vstupu ze světla do temné komory trvalo cca 10 minut, než jste před očima rozeznali ruce!!! Když jsem první takovýto filtr kupoval, připadal mi zcela neprůhledný až neprůsvitný a teprve venku před prodejnou, proti slunci, se dal zaregistrovat jakýsi světlejší flek.
#84
Publikováno 19 June 2011 - 20:07:16
Aladinkou a tímto filtrem se "zcitlivovaly filmy" - o cca 3 až 6 DIN (tedy až na čtyřnásobek původní citlivosti! Dělalo se to tak, že se film rozvinul v komoře na tmavé podložce na stole, přikryl se sklem (aby byl rovný) a ze vzdálenosti cca 1-1,5 m se na stranu s emulzí svítilo přes zelený filtr (15W žárovka v aladince 18x24cm) cca 20-40minut. Pak se svinul zpět do svitku (neznám nikoho, kdo by to dělal s kinofilmem) a normálně se na něj fotilo. Nebylo to až tak jednoduché, protože se musel současně přelepit "začátek" filmového pásu, aby bylo možno "utáhnout" oba pásy (papír/film) bez zvlnění. Malá Aladinka nebyla použitelná, protože ta osvěcovala střed a konce filmu různě.
Tedy něco jako preflashing - ale v negativním procesu.
#85
Publikováno 20 June 2011 - 12:09:13
#86
Publikováno 20 June 2011 - 20:43:59
Ještě jedna zajímavost:
Aladinkou a tímto filtrem se "zcitlivovaly filmy" - o cca 3 až 6 DIN (tedy až na čtyřnásobek původní citlivosti! Dělalo se to tak, že se film rozvinul v komoře na tmavé podložce na stole, přikryl se sklem (aby byl rovný) a ze vzdálenosti cca 1-1,5 m se na stranu s emulzí svítilo přes zelený filtr (15W žárovka v aladince 18x24cm) cca 20-40minut. Pak se svinul zpět do svitku (neznám nikoho, kdo by to dělal s kinofilmem) a normálně se na něj fotilo. Nebylo to až tak jednoduché, protože se musel současně přelepit "začátek" filmového pásu, aby bylo možno "utáhnout" oba pásy (papír/film) bez zvlnění. Malá Aladinka nebyla použitelná, protože ta osvěcovala střed a konce filmu různě.
Tedy něco jako preflashing - ale v negativním procesu.
#87
Publikováno 20 June 2011 - 21:40:51
A. Adams tomu říká pre-exposure a v The Negative na stranách 119 - 123 to popisuje i s ukázkami. Necítím se na to, abych to tu vysvětloval, ale podle těch ukázek to měl zmáknutý.U kinofilmu jsem o preflashingu slyšel, postup byl : dvojexpozice, poprvé exponovat proti nebi s min. časem a nejvyšší clonou, potom fotit. Údajně se měla zvýšit citlivost a pobrat větší kontrasty (fogging?), ale na můj vkus moc proměnných a do pokusů jsem se nepouštěl.
#88
Publikováno 21 June 2011 - 12:47:24
Nedávno sem si všimnul, že zavírám oči i při zavádění filmu nejen v komoře, ale i v rukávu. Divný, je tu někdo psycholog ?
možná je to už jen zvyk, zavírat očí při zavádění.
Prokouknuls mě, ďáble
#89 Jirinol
Publikováno 21 June 2011 - 14:02:49
Prokouknuls mě, ďáblemožná je to už jen zvyk, zavírat očí při zavádění.Nedávno sem si všimnul, že zavírám oči i při zavádění filmu nejen v komoře, ale i v rukávu. Divný, je tu někdo psycholog ?
a přijde den, že je raději potom ani nebudeš otvírat
#90
Publikováno 10 May 2023 - 19:11:49
Ahoj, dneska mi přišel od CZ prodejce tank Paterson Reel 3 na dva svitky. Ta díra tam asi být nemá, že? Samozřejmě že teče jako děravá konev.
#91
Publikováno 10 May 2023 - 19:19:17
Ahoj, dneska mi přišel od CZ prodejce tank Paterson Reel 3 na dva svitky. Ta díra tam asi být nemá, že? Samozřejmě že teče jako děravá konev.
Tak jeste ta fotografie tanku...
Přiložený soubor (y)
#92
Publikováno 10 May 2023 - 20:17:26
Ahoj, dneska mi přišel od CZ prodejce tank Paterson Reel 3 na dva svitky. Ta díra tam asi být nemá, že? Samozřejmě že teče jako děravá konev.
Tak jeste ta fotografie tanku...
tak to asi nie.
#93
Publikováno 10 May 2023 - 20:27:08
Ahoj, dneska mi přišel od CZ prodejce tank Paterson Reel 3 na dva svitky. Ta díra tam asi být nemá, že? Samozřejmě že teče jako děravá konev.
Tak jeste ta fotografie tanku...
To vypadá jako nedolitek - šlendrián v lisovně plastů. To je na reklamaci.
#94
Publikováno 10 May 2023 - 21:03:15
To tam určitě být nemá. Kdoví, jak ty vývojnice dneska dělají. Já zase nedávno pořídil Paterson 115 a všude v něm (i na cívkách) byly tenké odlamující se plastové výčnělky (černé, červené i bílé). Vývojnice se stala plně funkční a bezpečnou až po dokonalém odlámání všech výstupků a pečlivém vyfoukání, protože jinak by ty kousíčky ulpěly na emulsi nebo by se vrátily do vývojky k dalšímu použití. Abych na to jenom nenadával, tak po akci "dodělej doma" je to naprosto skvělé. Já tedy nereklamoval, ale tahle díra by reklamována být určitě měla. Však to je díra, jak pěst. Skoro.
#95
Publikováno 11 May 2023 - 08:37:29
Vypadá to nelogicky, dává to ale dobrý smysl. Když člověk zavře oči, dostanou se do souladu vjemy a zapojené prostředky. Když máte otevřené oči a přitom nic nevidíte, pro mozek je to úplně jiná situace, než když ví, že oči jsou zavřené a tudíž žádný signál nepřichází.možná je to už jen zvyk, zavírat očí při zavádění.Nedávno sem si všimnul, že zavírám oči i při zavádění filmu nejen v komoře, ale i v rukávu. Divný, je tu někdo psycholog ?
#96
Publikováno 11 May 2023 - 10:45:40
Paterson tank vyreklamován a ochotně prodejcem vyměněn za nový a bez vady.
#97
Publikováno 2 August 2023 - 08:17:57
Teď jsem to zkoušel a krásně tam vejdou. Po navinutí 1. svitku musíte dotočit svitek až nakonec rukou v rukavici nejlépe, a pak navinout druhý svitek. U toho prvního je možná dobré ohnout rohy jeden nahoru, druhý dolu, aby se zamezilo nechtěnému překrytí konce/začátku filmů. Ono se to někdy hodí v litrovém Patersonu vyvolat najednou 4 svitky (zvlášť když používáte one shot vývojku na E-6 od Cinestillu).
#98
Publikováno 2 August 2023 - 09:41:15
Mám Jobo a po první špatné zkušenosti, kdy se mi překryly negativy, jsem to vzdal.
#99
Publikováno 2 August 2023 - 10:39:45
Pokud mě pamět neklame, doporučovalo se dva svitky k sobě přilepit páskou. Ideálně se k tomu hodí ta, kterou je film fixován ke krycímu papíru. Vyzkoušeno to ale nemám.
#100
Publikováno 2 August 2023 - 11:39:59
Mám vyskúšané 2 zvitky v 1 Paterson cievke ako bolo spomíname vyššie zlepené páskou čo ostane na prvom zvitku.
Zatiaľ bez problému.
Namotám prvý prilepím druhý a motám ...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních