jaké papíry od fomy?
#1
Publikováno 28 květen 2007 - 20:12:13
Chystám se na první pokusy v komoře a potřeboval bych poradit, na jaké papíry začít. Asi od Fomy, ale mají jich poměrně dost druhů. Dík za radu
#2
Publikováno 28 květen 2007 - 21:33:02
máš něco - barevnou hlavu, nebo filtry na multigradační papíry - tak VARIANT
jestli nemáš, tak po pár listech 3 balení pevné gradace -25 listů norm., 10 listů měkká, 10 tvrdá - značení vědí u pultu, nebo je to popsáno na webu.
#3
Publikováno 28 květen 2007 - 21:49:26
#4
Publikováno 28 květen 2007 - 22:58:26
#5
Publikováno 28 květen 2007 - 23:17:27
osobně bych pro začátek doporučil měkčí gradaci. líp se s tím podle mě pracuje a nedá se tak snadno přebuřit. a taky bych doporučil RC, protože zmáknout expozici a vyvíjení dá už tak samo dost práce natož se pak otravovat s nějakým leštěním. a navíc první výsledky asi nebudou zrovna tak kultovní (i když třeba jo), aby potřebovaly "větší trvanlivost". jo a formát nevim.. šle bych po nějaké slevě. FOMA vyprodává dost papírů s 50% slevami a to se dá.
#6
Publikováno 29 květen 2007 - 08:48:21
#7
Publikováno 29 květen 2007 - 10:55:06
Quote
Lepší je koupit sadu 5 MG filtrů od Ilfordu za 300, s Foma filtry je nepříjemná práce. Jinak bych se vykašlal na RC (Fomaspeed) a učil se rovnou s barytem (Fomabrom). Je s tím sice víc práce, ale výsledky jsou hezčí, trvanlivější a vůbec lepší.
Jaký je v těch filtrech rozdíl?
#8
Anonymous
Publikováno 29 květen 2007 - 11:03:10

#9
Anonymous
Publikováno 29 květen 2007 - 11:08:58
#10
Anonymous
Publikováno 29 květen 2007 - 12:15:12
#11
Publikováno 29 květen 2007 - 12:29:47

#12
Publikováno 29 květen 2007 - 13:01:05

Baryt je baryt - nevypnutá fotka nevypadá úplně vábně, ale jak ji napneš, budeš valit oči 8O , jaká je to paráda

Pokud jde o leštění, trošku se od něj dnes ustupuje a papír se lepí emulzí od skla; když se někde vythne, sundá se ze skla, znovu namočí a opětovně přilepí
#13
Publikováno 29 květen 2007 - 13:08:27
Jednou jsem namíchal FOMATOL LQN do vody co měla asi 28 stupňů a nějak jsem to zapoměl vychladit na +/-20 jak předepisuje návod .... a ..... výsledek se mi náramně zalíbil, prostě hluboká černá, kresba ve světlech, byl jsem spokojen. S teplotou pozitivní vývojky je to asi starej trik, ale mě na těch FOMA RC papírech funguje docela dobře.
Sken jedný fotky je na www.photoextract.com pod uživatelem Stanislav Pleva. Prosím nehodnoťte kvalitu skenu ta je hrozná, jenom tonalitu - je to dělaný na 7 let prošlý Fomy RC 13x18 mat gradace normální - není to samozřejmě výstavní kousek, ale jako náhled jsem spokojen, v komoře dělám asi 6 měsíců. Jó a negativ je orwo 17 DIN 9x12 z.r. 1984 uřízlej nožem na koberec na 9x9cm.
Co se tejče poškrábání, tak Foma RC je slečna náročná, musíte být opatrní a lze to zvládnout.
A kdy ž prošlej papír seženete za 50 haléřů/ks, tak to už se dá i docela pokusničit.

#14
Anonymous
Publikováno 29 květen 2007 - 14:08:35

Jak to má teď vypadat? To že se to jednomu nedaří ještě neznamená, že i jiní jsou tom stejně! 8)
Když se používá správná vývojka, správné gradační filtry a to vše v kombinaci se správným osvětlením, tak to nemůže být šedivka.
Na druhou stranu musím říct, že s Agfou MCC se mi pracuje lépe a rychleji...
Snaker: kup si filtry Ilford za tři stovky a fomaspeedy varianty. A jako vývojku můžeš použít Ilfrod Multigrade. Mně (!!!mně!!!!) to teda vyhovuje...
#15
Publikováno 29 květen 2007 - 14:15:15
Quote
Jenže teď se, přecedo, píše rok 2007. Na doporučení místního osazenstva jsem lesklý RC Fomy ve formátu 30x40 vyzkoušel před nedávnem a jsem spokojen. Pokud nemáš přesně zažitej lesk od bejvalech RC Agfa, tak se vsadím, že rozdíl, mezi těmito papíry na několik prvních pohledů nepoznáš.Notorius má sice obecně pravdu, ovšem zrovna RC Fomy mohou od práce odradit stejně tak, jako těžší zpracování barytů. RC Fomy se nějak ukrutně zhoršily, v roce 1992 jsem na ně dělal a byly po všech stránkách jak Agfy MCP, ovšem v roce 2004 to už byl takovej šmejd, že mě to úplně otrávilo - je to šedivý a emulze je velmi snadno poškrábatelná jak za mokra, tak za sucha
#16
Anonymous
Publikováno 29 květen 2007 - 14:16:59

#17
Anonymous
Publikováno 29 květen 2007 - 14:23:40
Howgh 8)
#18
Publikováno 29 květen 2007 - 14:36:35
Quote
Quote
Lepší je koupit sadu 5 MG filtrů od Ilfordu za 300, s Foma filtry je nepříjemná práce. Jinak bych se vykašlal na RC (Fomaspeed) a učil se rovnou s barytem (Fomabrom). Je s tím sice víc práce, ale výsledky jsou hezčí, trvanlivější a vůbec lepší.
Jaký je v těch filtrech rozdíl?
Ilford filtry jsou tužší než fomácký, takže se s nima líp manipuluje. U ilfordů máš taky 5 různých filtrů pro 5 různých gradací, zatímco u Fomy máš 2x žlutý, 2x slabě purpurový a 2xsilně pourpurový, který kombinuješ. Hlavní výhodou Ilfordů je stála hustota filtrů 0-3 a dvojnásobná hustota filtrů 4-5, takže nemusíš měnit expozici (respektive musíš skoro vždycky, ale tady to máš trochu líp pod kontrolou). U Fomy máš pro každou gradaci jinou hustotu filtru, a ani skoky mezi jednotlivými gradačními stupni nejsou zrovna lineární.
Jinak Fomaspeedy Variant jsem před pár lety zkoušel a silně se mi to nelíbilo! To snad radši Ilfordy X-press. Ale nevylučuji, že se to mohlo změnit.
#19
Publikováno 29 květen 2007 - 15:26:40
#20
Publikováno 29 květen 2007 - 17:23:16
Dělám barevnou hlavou, dobrými zvětšovacími objektivy, předposledně a posledně jsem máčel fotky ve vývojce Amaloco pro multigradační papíry. Bílá je bílá, černá je černá, papíry dobře reagují na filtraci, vývojka je extrémně výkonná, papíry (náhledovky 24x30) utírám sprostě stíracími kleštěmi... nic se neděje.
Povrch - lesk těchto papírů opravdu není takový jako u A-MCP. Ale zdaleka to není k nekoukání.
Můj názor...
#21
Publikováno 29 květen 2007 - 18:01:52
K těm fomáckým MG filtrům. Už je nějaké léta používá a jsem spokojený. Jed to možná díky tomu, že jsem jiné nezkoušel ale proč taky, že?
#22
Publikováno 29 květen 2007 - 18:04:44
Quote
Notorius má sice obecně pravdu, ovšem zrovna RC Fomy mohou od práce odradit stejně tak, jako těžší zpracování barytů. RC Fomy se nějak ukrutně zhoršily, v roce 1992 jsem na ně dělal a byly po všech stránkách jak Agfy MCP, ovšem v roce 2004 to už byl takovej šmejd, že mě to úplně otrávilo - je to šedivý a emulze je velmi snadno poškrábatelná jak za mokra, tak za sucha
Náčelník má vždycky pravdu!!!!!!!!!!!!!!!!!(Cimrman - Dobytí sev. pólu)
#23
Publikováno 29 květen 2007 - 19:47:12
Quote
Jenom k RC fomáckejm papírům. Já používám pevný gradace od Fomy a ze začátku jsem měl také problémy se "šedivostí".
Jednou jsem namíchal FOMATOL LQN do vody co měla asi 28 stupňů a nějak jsem to zapoměl vychladit na +/-20 jak předepisuje návod .... a ..... výsledek se mi náramně zalíbil, prostě hluboká černá, kresba ve světlech, byl jsem spokojen. S teplotou pozitivní vývojky je to asi starej trik, ale mě na těch FOMA RC papírech funguje docela dobře.
Mám stejnou zkušenost. Jsem také začátečník a měl jsem problémy dostat na papír černou. A potom se mi sešla kombinace FOMA RC s pevnou gradací + FOMA LQN, která byla teplejší - cca 21°C. No a černá přišla

Jedna věc, kterou ladím u při každé zkoušce: doba, jak dlouho je papír ve vývojce ksichtem dolů. Na těch RC papírech se mi to pohybuje v rozmezí 15-30sec a touto dobou a intenzitou pohybování papírem ve vývojce dávám fotce "hloubku černé" a kontrast (mám papíry s normální gradací). Po tomto papír otočím a nechám ho ještě cca 30-60sec "dopéct". Nevím, jestli z pohledu zkušenějších neplácám nesmysly, ale konečně mi vychází tonalita, jakou bych chtěl. Ukázka tady:
http://www.fotoapara...90960&gal=photo
Kromě toho jsou RC samozřejmě jednodušší na další zpracování, hlavně sušení. Takže to doporučuji do začátku (já jsem prostě zatím baryt nezvádl). Ale stejně do něj jednou půjdu...

#24
Publikováno 29 květen 2007 - 20:23:10
Quote
Tak zase nám tu pan "předseda" něco poplival....
![]()
Jak to má teď vypadat? To že se to jednomu nedaří ještě neznamená, že i jiní jsou tom stejně! 8)
Když se používá správná vývojka, správné gradační filtry a to vše v kombinaci se správným osvětlením, tak to nemůže být šedivka.
Na druhou stranu musím říct, že s Agfou MCC se mi pracuje lépe a rychleji...
Snaker: kup si filtry Ilford za tři stovky a fomaspeedy varianty. A jako vývojku můžeš použít Ilfrod Multigrade. Mně (!!!mně!!!!) to teda vyhovuje...
To s tou nečernou černou může být opravdu můj problém. Nicméně to, že při běžné manipulaci se mi na fotce udělá dlouhý rýpanec skrz emulzi až na vikslajvant, to se mi vůbec nelíbilo. Začal jsem pak dávat extrémní pozor, aby se mi to znovu nestalo za mokra, a ejhle, nechal jsem ty fotky prohlédnout (suché samozřejmě) kolegyním v práci, stál nad nimi a za pět minut na nich byly rýpance jak blázen. RC Foma z roku 1992 to neudělala, i když tehdejší fotky kolovaly na letním táboře po hrubě ohoblovaných lavicích na letních táboře. Agfa totéž.
#25
Anonymous
Publikováno 29 květen 2007 - 21:19:11
Jinak je rovnou daruju- nemám to srdce, aby se mi vrátila poškrábaná fotka! To radši nic!!!
#26
Publikováno 29 květen 2007 - 21:52:09
#27
Publikováno 29 květen 2007 - 22:46:32
mi nedávno jeden digitalista vzal ilfordí baryt 50x60 do ruky, decentně ho zlomil a povidá - fakt? nojo to máš dobrý, to neni ani vidět, sem nevěděl, že je to tvoje...
vysvětlujte svoje dojetí po pár dlouhejch nocích strávenejch v temnici někomu, komu leze posprejovanej igelit z plotru co pět minut jeden

#28
Publikováno 29 květen 2007 - 22:52:10
#29
Publikováno 30 květen 2007 - 09:55:11

A teraz testujem Foma baryt variant vyzera to zatial velmi slusne.
Ja som zacinal Fomou RC pevna gradacia. Naucil sa zvacsovat prve pokusy boli fakt zaciatocnicke. Potom som si kupil foma filtre a foma variant RC, no a tie mi dodnes lezia niekde, bolo to niekedy okolo roku 2003. Nespokojny som vyskusal multigrady ilford xpress rc, a to bol dooost velky skok. Zacal som experimentovat s povrchom. Po case som sa dostal k multigrejdom Forte RC, a to sa mi zdalo este stavnatejsie. Potom prisila na radu pevna gradacia od Forte leskly/normal presly dakych 10 rokov, tam mi vysiel jeden neskutocny print 30x40. No a potom barytove multigrady od ilfordu a uz RC ani nepouzivam. A cakaju na vyskusanie polomatne multigradacne Forte baryty. Ale na zaciatok by som zacal od RC koli rychlejsej praci a napredovaniu. Ak pri tmavej komore zotrvas, baryt si Ta najde, pocka si na Teba.
Ohladne filtrov mam ilfordie aj fomacke. Pouzivam fomacke, zvykol som si na ne, to prepocitavanie ma nezatazuje a ani nezdrziava( ja si ten relax uzivam ). Ale asi ich budem musiet vymenit, minule mi jeden zlty filter padol do ustalovaca a ten ho dokonale odfarbil.
Co vsak by som chcel do buducnosti je Multigrade hlava, alebo farebna s lepsim zvacsovakom napr Mgfx 4a, alebo Durst?

#30
Publikováno 30 květen 2007 - 09:57:15
#31
Publikováno 30 květen 2007 - 10:54:08

kde kupuješ forte?
#32
Publikováno 30 květen 2007 - 11:13:19
Vcera som si bol po 3 balenia Forte Polywarmtone Plus FB-museum 30x40/10ks halbmat za 17.95 EUR. Bohuzial glanz mi nedodali, zevraj vyradil brenner zo sortimentu.
#33
Publikováno 30 květen 2007 - 12:20:35
Když jsme ji osadili většinou dílců, tak se pozval vzduchař a elektrikář, aby to finálně zapojil a auťák se oživil, prostě naskočil a pak se uvidí, jestli nebude klepat, půjdou všechny kvalty zařadit a podobně.
Na oživení práce, na to, aby se zobrazil první snímek v misce stačí cokoliv, hlavně už zhasni a rozsviť červené světlo.
hodně zdaru
#34
Publikováno 5 červen 2007 - 19:26:32
A nějak se v tom zamotávám. Potřeboval by jsem vědět, jestli můžu multigrady použít jako normální papír, když nedám žádný filtr, nebo právě pro normální gradaci musím použít filtr. (předpokládám že si koupím foma filtry)
A další věc mě zajímá, jaký je obrazový rozdíl mezi fomaspeedem a fomabromem? Skoro všichni tvrdíte že fomabrom je o hodně lepší. V čem? (používám prozatím jenom fomaspeed s pevnou gradaci a zítra si právě potřebuji něco dokoupit)
To sušení a lepení mě trochu znepokojuje. Byl jsem zvyklí na suché fotky za několik minut.
Dík Martin.
#35
Publikováno 5 červen 2007 - 20:15:07
Foma papíry se dělají "s příponou -speed" (což jsou plastem potažené papíry, které se rychleji vyvolávají, mají menší spotřebu vývojky, rychle se ustalují, rychleji se perou a bleskurychle schnou, neleští se, velmi málo se kroutí) a "bez přípony" - což jsou papíry bez povlaku. Tvrdí se (a do jisté míry je to pravda), že obrázky na nich mají jakousi "hloubku". Já osobně ale nesouhlasím s výhradou, že na speedech nelze dosáhnout hluboké černé a zářivé bílé.
Papíry bez "variant" mají pevnou gradaci (měkká, special, normální, tvrdá, ultratvrdá...) a "nereagují" na filtraci zvětšovacího světla.
Papíry "variant" jsou určeny ke zvětšování filtrovaným světlem, což ovlivňuje jejich gradaci (strmost).
Základní sortiment Fomy tedy je:
Fomaspeed - papíry povlakované plastem (=RC=resin coated), pevná gradace
Fomaspeed Variant - papíry povlakované plastem, proměnlivá gradace
Fomabrom - papíry "obyčejné" (=nepovlakované), pevná gradace
Fomabrom Variant - papíry "obyčejné" (=nepovlakované), proměnlivá gradace
#36
Publikováno 5 červen 2007 - 20:26:58
Takže aby jsem z fomaspeedu variant dostal normální gradaci musím použít filtr M1. Chápu to dobře?
#37
Publikováno 5 červen 2007 - 20:46:09
Quote
AnoDíky Pentaxisto:
Takže aby jsem z fomaspeedu variant dostal normální gradaci musím použít filtr M1. Chápu to dobře?
Pro prvni experimenty nemusis pouzit filtr, ale bude zalezet na negativu, nicmene je dobra volba sada filtru od Fomy a papiry fomaspeed variant 311.
#38
Publikováno 5 červen 2007 - 21:02:58
#39
Publikováno 5 červen 2007 - 21:08:44
Není nic jednoduššího, než udělat jednu zkoušku bez filtru, druhou třeba s M1 a další s jiným... Hned budete vidět, jak filtrace ovlivnila kontrast a podle toho se zařídíte, co?!
#40
Publikováno 6 červen 2007 - 07:46:53
Veskere hodnoty k filtrum najdes v tabulce gradaci v datasheetu k prislusnym papirum. Pokud se bavime k mou zminovanych Fomaspeedech Variant tak to najdes take zde:
http://www.foma.cz/U...F_speed_var.pdf
#41
Publikováno 2 červenec 2007 - 10:47:34
Je lepší lesk, nebo matný? U matných mi přijde, že i úplně černá není černá, ale zase se to nepatlá

#42
Publikováno 3 červenec 2007 - 21:47:39
s těma gradacema u fomy je to tak, jak píšeš
matný se sice nehoděj na moc motivů, ale někde sou zase nejlepší, záleží na tom...
fomácký maty sou už takový hodně papírově vobyčejně kartónový, ale třeba takový forte i některý jiný zas i v tom matu dávaj moc pěkný efekty a příjemnej fýling
#43
Publikováno 3 červenec 2007 - 21:57:22

japa to vypadá, pusť trošku slovo - a kde se daj koupit?
#44
Publikováno 3 červenec 2007 - 22:33:38


vobjednával sem je už několikrát - že se prej vozvou, až to budou zase polejvat

prt milostivá...
#45
Publikováno 3 červenec 2007 - 22:36:16
jenomže nepolejvaj, nepolejvaj... nebo co
a nebo na to-mně u škody s.rou. asi to zkusim přes jiný dodavatele
#46
Publikováno 3 červenec 2007 - 22:46:19

někde jsem koukala na netu na ty forte papíry, a u těch teplejších tonů se mi zdá že měly až moc nizkej Dmax, teda alespoň myslím, že to bylo u těchto papírů
#47
Publikováno 3 červenec 2007 - 22:51:01

#48
Publikováno 3 červenec 2007 - 22:52:46


http://www.forte-photo.net/e/pwfb.htm
ten semi mat má Dmax jenom 1,5 to už foma má myslím o dost víc
#49
Publikováno 3 červenec 2007 - 22:54:10

#50
Publikováno 3 červenec 2007 - 23:03:29
Quote
ty maty ti tu černou dycky trochu vošiděj. i když ilfordí prej ne - já sem zatim ilfordí maty nedělal, tak nevim. brzo to ale zkusim a dam vědět. někdy se zdánlivě prohloubí u matů černá zasazenim pod sklo ...
s těma gradacema u fomy je to tak, jak píšeš
matný se sice nehoděj na moc motivů, ale někde sou zase nejlepší, záleží na tom...
fomácký maty sou už takový hodně papírově vobyčejně kartónový, ale třeba takový forte i některý jiný zas i v tom matu dávaj moc pěkný efekty a příjemnej fýling
Tak sem zkusil lesklý Fomy a vypadají teda líp než mat. Ale zase na druhou stranu na matných mám celkem kontrastní fotky a vypadá to tak jako "odlskůl"

0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních