
jak na baryt (pro začátečníka)
#251
Publikováno 9 March 2013 - 22:40:22
#252
Publikováno 12 March 2013 - 23:28:42

#253
Publikováno 31 August 2013 - 21:40:01
#254
Publikováno 31 August 2013 - 22:23:10
S válečkem myslím leda až po vyprání ve vodě a to jen pokud to vyžaduje použitá technika sušení - leštění.
#255
Publikováno 31 August 2013 - 22:24:26
#256
Publikováno 9 November 2013 - 23:43:55
jelikoz baryty hodne nasavaji, delate nekdo, za ucelem usetreni vyvojky, namaceni ve vode pred ponorenim do vyvojky? Anebo se neco takoveho nedoporucuje?
Dik
d
#257
Publikováno 10 November 2013 - 02:04:58
Ono to s tím nasáváním není tak prudké, to bych vůbec neřešil. Spíš si rozdělej třeba o půl litru vývojky víc a podle potřeby jí doleješ.
#258
Publikováno 10 November 2013 - 09:22:25

#259
Publikováno 10 November 2013 - 10:45:56
A když ne - budeš průkopníkem, uděláš si sám zkoušku jak se to chová.
Budeš ale stejně potřebovat hlídat vyčerpanost vývojky, doplňovat. Právě úbytek objemu by Ti k tomu mohl být vhodným signálem...
#260
Publikováno 11 November 2013 - 07:43:24
#261
Publikováno 14 November 2013 - 13:03:59
#262
Publikováno 14 November 2013 - 13:12:51

#263
Publikováno 14 November 2013 - 13:27:32
#264
Publikováno 14 November 2013 - 13:46:45

#265
Publikováno 14 November 2013 - 13:48:27
#266
Publikováno 14 November 2013 - 13:52:21
#268
Publikováno 14 November 2013 - 14:02:22
'Bimbak', on 14 Nov 2013 - 12:27, said:
... na druhou stranu, jsem se nikde v anglofonich zemich nedocetl o metode "slintacka"hladkej...
Take mne to kdysi zajimalo, ze moc o slintacce v anglicctine se toho nepise a hodne se pise o nejakych lisech. Nakonec jsem ale nasel nejake zminky, zkus si prostudovat link nize, kde nejaky polak popisuje slintacku a pak nasleduji reakce. Nechce se mi to prochazet, ale pokud dobre pamatuji, nekdo z jizni Ameriky odpovida, ze slintacku zna take. Ti, kteri zkusili slintacku, vzdy hodne chvali vysledky. Byla doba, kdy jsem se zajimal, jak to pracne suseni obejit, ale jine metody mi nakonec neprisly min nakonec pracne, ale jen slozitejsi.
http://www.apug.org/...-57699-p-2.html
#269
Publikováno 14 November 2013 - 14:04:56
#270
Publikováno 14 November 2013 - 15:27:41
#271
Publikováno 14 November 2013 - 16:11:23

#272
Publikováno 14 November 2013 - 16:18:21

#273
Publikováno 14 November 2013 - 16:27:10
#274
Publikováno 14 November 2013 - 16:45:01
#275
Publikováno 14 November 2013 - 21:52:18
#276
Publikováno 15 November 2013 - 09:41:56
#277
Publikováno 15 November 2013 - 12:20:48

#278
Publikováno 15 November 2013 - 12:29:12

#279
Publikováno 15 November 2013 - 13:04:52
'kelfik', on 14 Nov 2013 - 20:52, said:
Slintačka na věčné časy a nikdy jinak. Zkoušel jsem vše, ale nic není lepší než slintat a slintat .
Kelfíku:u mne leštička na věčné časy a nikdy jinak.Taky foto pro rodinu na papíru 18x13 to jaksi slintačka nejde.Pokud je něco na velkou plachtu,to je jiná,s tou slinačkou souhlasím.
#280
Publikováno 15 November 2013 - 13:12:07
'anry44', on 15 Nov 2013 - 12:04, said:
To chápu , slintat 13x18 asi nemá cenu.'kelfik', on 14 Nov 2013 - 20:52, said:
Slintačka na věčné časy a nikdy jinak. Zkoušel jsem vše, ale nic není lepší než slintat a slintat .
Kelfíku:u mne leštička na věčné časy a nikdy jinak.Taky foto pro rodinu na papíru 18x13 to jaksi slintačka nejde.Pokud je něco na velkou plachtu,to je jiná,s tou slinačkou souhlasím.




#281
Publikováno 15 November 2013 - 16:38:42
'kelfik', on 15 Nov 2013 - 11:20, said:
Nevím ale pro mne je prohlížet si fotku 30x40 v lesku akorát vopruz. Furt se to musí všelijak natáčet a člověk nikdy nevidí celou fotku naráz. Navíc se mi líbí spíše matné papíry ,ale to už je dle gusta každého soudruha.
No dyk... nebudu si kupovat lesklý papíry, když je chci matný... Mě se zase líběji vyleštěný, a nebo ještě jinak... Určitě se mi líběji pro nějaký speciální záležitostě i další povrchy.. Ale spousta lidí napíná lesklý papíry, protože se jim nelíbí lesklej povrch, což mi není úplně jasný. Je tu někdo, kdo napíná matný papíry? Docela by mě to zajímalo... Z dětství si pamatuju papíry, do kterejch byla jakoby obtisknutá struktura látky - to musí bejt taky parádní napnutý.
Ten první příspěvek ale nebyl o propagaci leštění. Chtěl sem říct, že zkroucenina vznikne nestejnoměrnym schnutim/zahřívánim sendviče papír/želatina. Když to člověk nechá na pokoji, tak časem papír (baryt a tlustej) vyhraje nad želatinou a chytne tvar z krabice a fotečka je pak dokonalá. Když to teda neupatlaji vobejdové, co neuměji vzít fotku do ruky

#282
Publikováno 15 November 2013 - 19:30:05

Neznám větší hnus než když někdo dá k prohlížení nerovný zkoucený a zkrabacený fotky

#283
Publikováno 16 November 2013 - 14:47:57

Ono, když se to povede, tak dokonale lesklej a rovnej povrch dělá vizuelně taky svoje. I mám pocit, že člověk jakoby vrátí to kouzlo mokrý fotky, respektive fotky v ustalovači, kdy je prostě nejkrásnější. Jde i trochu o motiv fotky. Voda, zasklený budovy - vše se mě osobně líbí nejvíc na lesklotě... Možná mám tu úchylku, že sem dělal dlouho na inverzi a na papír přešel až později. Na inverzi sem si vypěstoval úchylku na sklo a vodu..... Napínám taky, jenom bych prostě to leštění neodsuzoval tak příkře

#284
Publikováno 17 November 2013 - 17:55:48
#285
Publikováno 23 November 2013 - 17:46:02
'Pentaxista', on 06 Feb 2008 - 20:49, said:
Velmi sa mi paci prispevok. Vsade sa docitam o napinani a papierovych paskach. Po 25 rokoch prestavky vidim, ze niektori "fotografi" chcu vynajst opat bicykel. Predsa vylestik fotky na lesticke aby na nej neboli bodky bolo umenie aj v roku 1986. Kto to vedel bol pan fotograf. To vypinanie sa mi osobne nepaci zda sa mi ze konecna praca fotografa je nedokoncena je spracovana iba na cca 80%. Nechapem preco potom spracovatelia ti co nazvladnu lestenie este nepracuju na matny hladky povrch pripadne na velvet. Ospravedlnujem sa ale musel som to napisat.Leštění za tepla - na plechovém zrcadle na leštičce (jak jsem to dělával já...):
Barytový papír musí být velmi dobře vypraný a "do měkka" rozmočený.
Zatímco se pere - máčí, provede se příprava zrcadla:
Plechové zrcadlo (nejlépe pochromované - tak se zrcadla dělala kdysi, když nerezová ocel byla vzácná a nedostupná, později leštěný nerezový plech) se umylo nejlépe v teplé vodě a sponátu. To není tak jednoduché, jak se zdá - je třeba dávat bacha, aby se nepoškrábalo - tvrdé částice z vody, částečky přischlé emulze a pod. Dnes bych namočil zrcadlo na půlhodinu do horké vody se saponátem a omyl mikrovláknovým hadrem, který kupuji v drogerii nebo Makru. Pokud by byl plech zamaštěný něčím, co saponát nerozpustí (silikony jsou skoro všude), použil bych třeba etylester kyseliny octové (bacha, má příjemnou ale "omamnou" vůni!).
Pak následuje vyždímaná (vlhká, ne mokrá) mikrovláknovka (nebo jiný měkký hadr, flanel...) a Sidol (dnes se jmenuje Sitol - tuším), což je přípravek na čistění kovů a skla a zrcadel. V mém mládí to byl nejčastěji používaný přípravek na leštění mosazných klik, zrcadel, atd. Dokonale vyčistit a nakonec suchým hadrem - tamponem vyleštit.
Vypranou fotku jsme namáčeli do kdečeho a nic nefungovalo. Až kdosi vymyslel namočení do vody s lepidlem na tapety (kdysi se jmenovalo Taposa), což byla v podstatě zcela čistá karboxymetylcelulosa. Dávali jsme toho tak kávovou lžičku na 3 litry vody (dobře rozmíchat). Později jsem používal "EKG gel", což je soplovitý průhledný gel, kterým se mazaly (snad kvůli vodivosti) elektrody používané k nalepení na kůži při EKG vyšetření. Myslím si, že něčím velmi podobným je třeba gel, který se používá při ultrazvukovém vyšetření. To není žádná vzácnost - myslím si, že za čokoládu nebo dobré slovo vám zdravotníci cmrndnou tohoto přípravku decku dvě. (RTG pracoviště, interny s EKG a podobně). Tohoto gelu se dávala také ta kávová lžička na 2-3 litry vody (nejlépe destilky nebo převařené odstáté).
Fotka se namočila tak na 5 minut do zmíněného roztoku a mezitím se zapnula leštička. Některé leštičky neměly termostat, tam se muselo dávat pozor, aby se "nerozžhavila doběla". Měla by být horká, ale ne jako žehlička.
Plech jsem položil na útěrku na stole, fotku vyjmul z lázně a nechal z ní sjet vodu. Fotku jsem přiložil emulzí na plech, přidržel prsty a plech s fotkou jsem postavil na pár vteřin kolmo ke stolu - vyjely hrubé přebytky vody zpod fotky. Pak plech naležato, přikrýt starým ručníkem a převálcovat jedním směrem (a poté kolmo). Když nebyl váleček, používala se flaška od piva... Tím se zpod fotky vytlačí další přebytky vody. Není radno toto provádět příliš energicky - "dosucha"!
Poté jsem plech s fotkou přenesl na teplou plochu leštičky přiklopil plátnem a přes plátno ještě jednou přejel válečkem (ale opět ne příliš brutálně). Po několika minutách se ozve jakési lupání - fotka se začne spontánně odlepovat. Je dobré vyčkat do "akustického klidu" (nic nelupe aspoň dvě tři minuty). Poté odklopit plátno, sejmout plech a sundat fotku.
Je zajímavé, že první fotka se prakticky vždycky přilepila a nešla dolů... Žádná tragédie - plech i s fotkou šel do vany, byl slit teplou vodou a po několika minutách se již dala sejmout. Další fotky se už nelepily. Do dneška nevím, čím to je, ale dělo se to tak více než 30 let!!! (Pozn.: po odstranění přilepené první fotky v teplé vodě se s plechem už nic nedělá! Jenom se nechá okapat voda a leští se další fotky.)
Snad ještě jedna poznámka: plátno leštičky by mělo být čisté a nevytahané - nemělo by dělat faldíky!
Toť vše!
#286
Publikováno 23 November 2013 - 17:54:45
#287
Publikováno 24 November 2013 - 17:20:47
Bylo hodně těch, kteří fotografie neleštili (tak halb zu halb) ! V dobách, kdy jsme bojovali s leštěním, byly papíry s jiným, než lesklým povrchem dosti obtížně dostupné (obvykle "rastr", "velvet" a.j.) a navíc měly nehezký vzhled. Kdo to uměl, sušil... Byli i tací, kteří svou produkci dělali na "dokument", což byl papír asi jako kancelářský. Po vyrovnání "se na to šlo koukat. "
Některá fotografie je úžasná na lesklém papíře, jiná na matném, polomatném...
#288
Publikováno 24 November 2013 - 23:41:10
p.s. zmíněný slaboučký papír Dokument s "přírodním" povrchem (samozřejmě strana s emulzí byla o fous lesklejší díky želatině) se nehodil na vše, i jeho emulze občas vykazovala nedokonalosti, šetřilo se... ale (!)tehdy tisk pro amatéra prakticky neexistoval, s oblibou jsem (a jistě nejen já) rodinná alba, svatby a reportáže z privátních akcí na dokument zvětšoval, poté z nich sešíval brožované knížečky (karton na desky a plátno na hřbet zprivatizované jako odpad v komunálním knihařství), z 50-60 listů to byly fajn knížečky, v niž se dobře (i po 35-40 letech) listovalo, bez lámání emulze.
#289
Publikováno 25 November 2013 - 22:29:27
Zkoušel jsem to několikrát v minulosti, ale nikdy jsem nebyl s výsledkem spokojený. Buďto fleky, bubliny, nebo se to přilepilo na plech. Dneska jsem po pár letech vyhrabal ze "skladu" leštičku Kovos (plech má asitak 24x30), bez regulace teploty, taková klasika...
Na plechu byl ještě kus přilepené fotky z minula, na chvíli jsem to dal namočit do vlažné vody, oloupal, osušil, vyleštil vatičkou lihem, rozehřál, připlácnul první fomabrom 111 18x24, naválečkoval flaškou od rulandského modrého (už tam byla stejně jenom kapka), nechal leštit a když to přestalo praskat, s třesoucíma se prstama uvolním plátno, zvednu a....
fotka úplně volná!!
Otočím ... a ... docela dobrá, sice je tam struktura, pár bublin, ale první krok se zdařil.
Protáhnul jsem tím strojem několik dalších papírů a dopracoval jsem se k docela slušným výsledkům.
1. papír musí být spíš víc rozmočený, nechávám to máchat celé leštění předchozí fotky.
2. při vytahování ze smáčedla neotírám emulzi, jen rubovou stranu.
3. naplácnu na plech, trochu se to brání, papír klouže, jen ho uhladím rukou a přiklopím plátno.
4. plátno vypnu na maximální napnelizmus, zapnu peklostroj a větší než malou silou bohužel již prázdnou flaškou fotku naválečkuju na plech a to v podélném i příčném směru, jak celou plochou flašky, tak se snažím pokrýt celou fotku i jen oblou částí flašky abych emulzi pořádně naplácnul na plech.
5. Pokud je na nějaké straně plátno moc mokrý, na celou fotku položím vlhkej kapesník abych zpomalil (vyrovnal) proces sušení. Když se mi to zdá moc rychlý, na chvíli vypnu, pak zase zapnu, když už to vypadá jako že je hotovo, vypínám a nechám to tam ještě minutku, dvě, jednak to trochu vychladne a mám větší jistotu že to bude hotový.
6. plech po vyndání fotky otřu ve smáčedle navlhčeném kapesníku a vyleštím aby tam nebyly čmouhy a nebo rezidua z okraje papíru. Tímtéž kapesníkem pak přikrejvám plátno.
Zatím nejlíp vypadaj menší obrázky (12x18cm), 18x24 má zatím ještě rezervy a jednu zrovna přelešťuju (bubliny a fleky), tak uvidíme co na to řekne.
Občas se mi ale objeví v lesku pár prasklin. Není to nic zásadního, ale...
ťuk ťuk, ať to klapne

#290
Publikováno 26 November 2013 - 07:00:00

#291
Publikováno 6 December 2013 - 16:06:09
#292
Publikováno 6 December 2013 - 17:50:57

#293
Publikováno 7 January 2014 - 21:07:27
#295
Publikováno 8 January 2014 - 18:11:42

#296
Publikováno 9 January 2014 - 08:02:17
'ToFF', on 06 Dec 2013 - 16:50, said:
OK, zkusil jsem a je to pěkný, dokonce i ten velvet:-). Je to opravdu nebetyčný rozdíl hledět na jen tak usušenou, vylisovanou fotku a fotku zhotovenou pomocí slintačko-skleněného napínacího procesu. U velvetu jsem to trochu čekal, ale i matné baryty vypadají mnohem lépe! No a když by se někdo divil, proč v Pardubicích v Kohinoru nemají slintačku, tak je to proto, že jsem jim jí v pondělí celou vykoupil, měli v obchodě jen asi 12 kusů, žabaři...Jo matný taky zkus, velvet taky...
#297
Publikováno 10 January 2014 - 18:01:03
'jenda1250', on 25 Nov 2013 - 21:29, said:
skoro to vypadá, že jsem dneska rozšířil řady temnokomorníků, kteří úspěšně zvládli leštění barytů.
Zkoušel jsem to několikrát v minulosti, ale nikdy jsem nebyl s výsledkem spokojený. Buďto fleky, bubliny, nebo se to přilepilo na plech. Dneska jsem po pár letech vyhrabal ze "skladu" leštičku Kovos (plech má asitak 24x30), bez regulace teploty, taková klasika...
Na plechu byl ještě kus přilepené fotky z minula, na chvíli jsem to dal namočit do vlažné vody, oloupal, osušil, vyleštil vatičkou lihem, rozehřál, připlácnul první fomabrom 111 18x24, naválečkoval flaškou od rulandského modrého (už tam byla stejně jenom kapka), nechal leštit a když to přestalo praskat, s třesoucíma se prstama uvolním plátno, zvednu a....
fotka úplně volná!!
Otočím ... a ... docela dobrá, sice je tam struktura, pár bublin, ale první krok se zdařil.
Protáhnul jsem tím strojem několik dalších papírů a dopracoval jsem se k docela slušným výsledkům.
1. papír musí být spíš víc rozmočený, nechávám to máchat celé leštění předchozí fotky.
2. při vytahování ze smáčedla neotírám emulzi, jen rubovou stranu.
3. naplácnu na plech, trochu se to brání, papír klouže, jen ho uhladím rukou a přiklopím plátno.
4. plátno vypnu na maximální napnelizmus, zapnu peklostroj a větší než malou silou bohužel již prázdnou flaškou fotku naválečkuju na plech a to v podélném i příčném směru, jak celou plochou flašky, tak se snažím pokrýt celou fotku i jen oblou částí flašky abych emulzi pořádně naplácnul na plech.
5. Pokud je na nějaké straně plátno moc mokrý, na celou fotku položím vlhkej kapesník abych zpomalil (vyrovnal) proces sušení. Když se mi to zdá moc rychlý, na chvíli vypnu, pak zase zapnu, když už to vypadá jako že je hotovo, vypínám a nechám to tam ještě minutku, dvě, jednak to trochu vychladne a mám větší jistotu že to bude hotový.
6. plech po vyndání fotky otřu ve smáčedle navlhčeném kapesníku a vyleštím aby tam nebyly čmouhy a nebo rezidua z okraje papíru. Tímtéž kapesníkem pak přikrejvám plátno.
Zatím nejlíp vypadaj menší obrázky (12x18cm), 18x24 má zatím ještě rezervy a jednu zrovna přelešťuju (bubliny a fleky), tak uvidíme co na to řekne.
Občas se mi ale objeví v lesku pár prasklin. Není to nic zásadního, ale...
ťuk ťuk, ať to klapne.
Zkus odpustit si plnou flašku a za ušetřený peníz kup gumový váleček a budeš to mít bez bublin a ubude dalších fleků.

#298
Publikováno 18 January 2014 - 17:28:14
tak jsem se sám také přesvědčil, že leštěný baryt výstavního formátu je sice fajn, ale prohlížet se to nedá kvůli odleskům. Mám asi blbý dotaz, pokud dám matný papír emulzí na plech a dám do leštičky, jako to dělám s lesklým, tak bude mít matný povrch? Trošku mě to nejde na rozum, že by to tak opravdu bylo, lesklý plech a výsledkem matný papír... proto se ptám

#299
Publikováno 18 January 2014 - 17:52:09
#300
Publikováno 18 January 2014 - 19:54:05
'Stepan2', on 18 Jan 2014 - 16:28, said:
Dobrý večer,
tak jsem se sám také přesvědčil, že leštěný baryt výstavního formátu je sice fajn, ale prohlížet se to nedá kvůli odleskům. Mám asi blbý dotaz, pokud dám matný papír emulzí na plech a dám do leštičky, jako to dělám s lesklým, tak bude mít matný povrch? Trošku mě to nejde na rozum, že by to tak opravdu bylo, lesklý plech a výsledkem matný papír... proto se ptámK vypínání na skle, jsem zatím nedozrál, kvůli časové a prostorové náročnosti...
na matný papír musíš mít asi matný plech.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních