focení noční oblohy - výběr filmů, stanovení expozice
#101
Publikováno 21 říjen 2013 - 20:11:58
#102
Publikováno 21 říjen 2013 - 20:22:56
#103
Publikováno 21 říjen 2013 - 20:29:50
#104
Publikováno 21 říjen 2013 - 20:35:23
#105
Publikováno 21 říjen 2013 - 20:36:05
#106
Publikováno 21 říjen 2013 - 21:01:05
By ses divil co dokáže při -20°C na objektivu vyrůst za krystaly ledu (zkušenost z ledna), tady je tak max -5°C, dneska navíc podstatně teplejc proti včerejšku, takže očekávám, že se to rosit (narozdí od neděle) nebude, protože je nižší rel. vlhkost (absolutní asi stejná).
P.S.: mrzlo tu celej den, a to svítilo sluníčko. A neštvěte mě s těma skoro 20°C co máte v čr . Bohužel se opět zatahuje.
#107
Publikováno 22 říjen 2013 - 04:20:23
#108
Publikováno 23 říjen 2013 - 14:44:27
Co jsem slyšel, tak zde zmiňovaný Pentax 645 na nerovinnost filmu doslova trpí. U filmu podloženého papírem k vyboulování přispívá také vlhnutí papíru od okolního vzduchu. Tady se nedávno objevil návod na výrobu vakuové kazety pro velký formát: cloudy-nights.com
Sám fotím hvězdy na Pentax 6x7. S nerovinností filmu se u něho obykle dá žít, ale někdy se vyskytne i hodně velká boule. Až někde k foťáku seženu levná záda, pokusím se je předělat na vakuová.
#109
Publikováno 23 říjen 2013 - 17:51:19
Vůbec jsem netušil že by to vyhřívání měli pořešený astronomové. Moc díky za nápad, doma zkusíme něco sbastlit. Vakuovou kazetu na plan už mám vymyšlenou, jenom to zrealizovat.
#110
Publikováno 23 říjen 2013 - 19:56:19
#111
Publikováno 27 říjen 2013 - 10:56:58
Například dneska jsem se probudil ve tři ráno (nikoliv abych si přestavil hodiny), bylo skoro jasno, měsíc menší čtvrtka, tak jsem šel vyvenčit nádobíčko (P645+45mm, RDPIII 100F, f/8, 4x5"+120mm, HP5 f/11), a protože se mi mezitím zase trochu zatáhlo, nechal jsem to tam dvě hodiny. Samozřejmě se to zamlžilo , jako obvykle. Nicméně hvězdy byly krásné, byla patrná i mléčná dráha, myslím, že to je ideální poměr jasů. Na sněhu to bude ale zase jinak.
Koukal jsem na vakuové pumpy a moc jsem toho nenašel, schmachtl.cz, pumpy KNF. Cena začíná na 2500Kč. Možná bude to akvarijní čerpadýlko levnější alternativou...
Obávám se, že vyboulování filmu bude asitak podobné u všech systémů s filmovou kazetou (většina 645, 66, 67, 68). Pentax 67 má výhodu v tom, že se film nikde neprohýbá proti své přirozenosti. U P645 ani problém jinak než odstranením pásu řešit asi nejde, podtlaková kazeta vyrobit nejde kvůli automatickému převíjení filmu. Navíc by to byla zbytečná piplačka, je tam málo místa, 220 svitky se stejně už nedělají, foťák jede na baterky, prostě samé nevýhody. Pokusím se jít cestou toho velkoformátu, konečně jsem v tom linkovaném foru našel obrázky (nevšiml jsem si prvně v záhlaví "Attachment") jak to má vyřešené a plán mám trochu podobný, nicméně asi tam udělám těch děr víc po celé ploše.
A jako ukázku co je asitak mým cílem přikládám jeden vcelku zdařilý pokus z letošní (loňské) zimy:
img299a.jpg 169,69K 101 Počet stažení
P645, 55/2.8, Provia 100F, f/5.6, 2hodiny exp., popředí oblejskané ext. bleskem (ten sníh jsem trochu přehnal, ale na slaidu to není tak hrozné jako na skenu).
#112
Publikováno 27 říjen 2013 - 13:19:27
pokud jde o to vyhřívání, dělám ho hodně podle těchto stránek http://doctor.wordpr...ni-objektivu-i/ jen to chci zkusit s těma tužkovkama a spojovat to chci 9v cvokem + mít možnost měnit konce s odporovým drátem, abych nebyl limitován jen jedním průměrem objektivu
#113
Publikováno 27 říjen 2013 - 13:42:30
Na konci knihy jen autor vyjmenovává několik typů použitých aparátů bez vazby ke konkrétním obrázkům (Mamiya RZ67, Art Panorama 6x17, Linhof Master Technica 5x4 a Canon Eos 1), u materiálu sděluje "Fuji professional trasnparency film"
pravděpodobně je to z toho 6x17
http://www.lightstor...sp?id=350&bc=no
#114
Publikováno 27 říjen 2013 - 15:11:39
pentacon six flektogon 4/50 na clone 4, fomapan 100 cas 4 hodiiny
dopadlo to takto
nocna.jpg 105,24K 79 Počet stažení
Kedze mam uz celkom slusne skusenosti co sa tyka fotenia hviezd na digital, tak sa ich snazim preniest na film, ale asi to bude tazsi oriesok ako som si myslel.
najprv budem musiet zvolit film, foma na to nema takze zacnem asi testovat kodak, ma ovela lepsie vysledky co sa tyka reciprocnej chyby.
iso 100 na to vobec nestaci takze skusime viac, bud 400 alebo az 1600 uvidime co sa z toho bude dat vytrieskat.
dam tu aj par mojich digitalnych vysledkov, a strasne rad by som bol keby sa to dalo robit aj na filme digital uz nudi...
#115
Publikováno 27 říjen 2013 - 18:19:06
Samozřejmě že to jde i na iso100, ale nesmí to být Foma. Jak jsme se o tom bavili o trochu vejš, nejvhodnější je Acros 100 (chyba reciprocity 00nic), pak by na tom měl být velmi dobře i Tmax100 případně Delta 100. V barevných diácích je nevhodná Velvie 50 (dalo by se o ní uvažovat v kinu ve spojení se světelnými objektivy), naproti tomu Provia 100F je výborná (viz moje poslední ukázka). Vyšší citlivost bude potřeba pro specifičtější případy, např. pro mě protože potřebuju hodně clonit (ideálně 11-16), dávám ještě šanci HP5 (protože nic vhodnějšího tu nemám) ale už jsem si objednal Tmax400 a už se těším až ho vyzkouším. Stejně ale si myslím že není možné zachytit jedinou expozicí krajinu a zároveň staticky hvězdy. Nevím, jak máš udělanou tu poslední fotku, ale hádám že je to taky slepený ze dvou snímků.
#116
Publikováno 27 říjen 2013 - 18:38:51
Kapi: z nějakého důvodu mi nejdou tvoje barevné fotky rozkliknout, ale i z náhledů se dá leccos tušit.
Samozřejmě že to jde i na iso100, ale nesmí to být Foma. Jak jsme se o tom bavili o trochu vejš, nejvhodnější je Acros 100 (chyba reciprocity 00nic), pak by na tom měl být velmi dobře i Tmax100 případně Delta 100. V barevných diácích je nevhodná Velvie 50 (dalo by se o ní uvažovat v kinu ve spojení se světelnými objektivy), naproti tomu Provia 100F je výborná (viz moje poslední ukázka). Vyšší citlivost bude potřeba pro specifičtější případy, např. pro mě protože potřebuju hodně clonit (ideálně 11-16), dávám ještě šanci HP5 (protože nic vhodnějšího tu nemám) ale už jsem si objednal Tmax400 a už se těším až ho vyzkouším. Stejně ale si myslím že není možné zachytit jedinou expozicí krajinu a zároveň staticky hvězdy. Nevím, jak máš udělanou tu poslední fotku, ale hádám že je to taky slepený ze dvou snímků.
Ahoj,
ide o to, ze najviac sa mi pacia hviezdy stojace, to znamena ze z nich uz nieje startrail. Na digitale som bol zvyknuty na hodnoty okolo iso 6400, a cas do 30s, co je pri filme asi trosku problem. Ten acros, znie lakavo lebo ked ma ako pises nulovu chybu reciprocity, tak to viem pouzivat na startrails v casoch v akych som zvyknuty, to ma tesi
Co sa tyka dvoch expozicii tak prva foto (to auto) je zlepena z dvoch expozicii lebo hviezdy som fotil na iso 6400, cas 30s a clona 2,8 a auto a krajinu na iso 100 cas 30 minut a clona 2,8. Co sa ale tyka poslednej foto tak ta je odfotena normalne na jeden krat na iso 5000 myslim. Akurat tam sa mi podarilo cvaknut to v momente ked z nedalekej cesty mi nasvietilo vezu auto.
Takze ten acros 100 by siel pouzit na startrail, a uz len vytipovat film s vysokym iso na oblohu. Dufam ze sa nejaky po push efekte vyrovna isu 6400 a viac
Co som si zistil tak Tmax 100 ma pri nameranej 30 min expozicii predlzenie casu 3,7 nasobne. viz prilozena tabulka
reciprocita-20130805-150132.jpg 259,6K 46 Počet stažení
#117
Publikováno 27 říjen 2013 - 20:48:26
#118
Publikováno 28 říjen 2013 - 05:16:08
#119
Publikováno 28 říjen 2013 - 08:59:25
#120
Publikováno 28 říjen 2013 - 14:38:32
upřímě Pentax 645 používám především proto, že ho mám , jsou k němu poměrně světelné objektivy a snadno se s ním pracuje i potmě. Jinak mým cílem je 4x5" černobíle, jenomže k tomu potřebuju nejdřív vychytat všechny technické nedostatky - pohyb filmu během expozice, mlžení a vhodné nastavení clony a času pro konkrétní ohnisko, intenzitu měsíčního svitu, a to všechno ještě dostat na ten vhodný film + vhodně vyvolaný. Zajímají mě jenom startrails + krajina, ne hvězdy, takže asi nebudu následovat doporučení na Fuji acros 100 a spíš zkusím ten Tmax400 (reciprocitu má asi větší, ale vyšší citlivost spíš využiju a nepatrně větší zrno mě nezajímá).
Vůbec jsem netušil že by to vyhřívání měli pořešený astronomové. Moc díky za nápad, doma zkusíme něco sbastlit. Vakuovou kazetu na plan už mám vymyšlenou, jenom to zrealizovat.
Mimochodom, ktomu zahmlievanu objektivu, tiez som to riesil pri foteni timelapsov o casoch cez 3 hodiny. V lete sa mi zakazdym po hodine a pol zahmlel objektiv a v zime zase namrzol.
Vyriesil som to jednoduchym vyhrievanim pomocou vykonovych 5w odporov, ktore som zabalil do "kozusteka" zo zimnej monterkovej bluzy, na ktory som nasil suchy zips a tym sposobom sa to prichyti okolo objektivu.
#121
Publikováno 28 říjen 2013 - 17:54:04
#122
Publikováno 28 říjen 2013 - 18:39:20
K těm nočním BW snímkům na webu: dost závidím američanům jejich krajinu, je tam mnoho velmi atraktivních a hlavně velmi vhodných lokalit pro noční focení. Žádný světelný smog, nízká vzdušná vlhkost a hodně jasných dní v roce, vysoká nadmořská výška, ideální skalní útvary s minimem vegetace. V čechách je těch dobrých motivů dál od civilizace zoufale málo a v Norsku je to zase všude hrozně daleko + otřesně nestabilní počasí. Chystám se sem (tam) ale ještě v zimě, tak snad bude aspoň trochu počasí přát.
#123
Publikováno 29 říjen 2013 - 05:00:26
#124
Publikováno 31 říjen 2013 - 00:34:36
je to pěkně zákeřný, mění se to rychle jak sviňa, ale po čase se dá i trochu předvídat. Pokud je záře intenzivní, dává poměrně dost světla a zastíní tak hvězdy v tom místě se nacházející. Širokáč nutný. Následující obrázky jsou na cca 28mm a byl problém to nějak smysluplně zakomponovat aby to nebyla jenom zelená obloha. Pokud je tam ještě pořád exif, tak data si najděte v tom kdo chce. Pro ostatní je to f/3.5, 30s, ISO1600. Delší čas bohužel je jenom B a nemám pro ten krumpl externí spoušť, takže tak.
Souběžně s tím jsem na druhém stativu potrápil Pentaxe 645 v kombinaci s 45/2.8 a 150/3.5 na clonách 3.5, 4 a 4.5 na Provii 100F. Časy od cca 3minut po 20minut. Světelné znečištění malé, bohužel na jihu je dost mraků od kterých se ochotně odráží osvětlení průmyslové zóny, takže je to trochu horší než obvykle. Měsíc samozřejmě 00nic. Kolem půlnoci se mi znenadání zatáhlo, takže konec. Prošvihnul jsem jednu moc pěknou záři když jsem si omylem odpravil poslední dva záběry na svitku a nový svitek jsem zakládal snad 5 minut. Doporučuju si vzít aspoň nějaký světlo krom mobilu.
edit: a samozřejmě to nejdůležitější jsem zapomněl. Na výsledných obrázcích je polární záře mnohem jasnější a výraznější než byla ve skutečnosti, barevný nádech se objevil i na místech, kde jsem nic neviděl.
Přiložený soubor (y)
#125
Publikováno 31 říjen 2013 - 14:30:02
tak to je pěkný mně to nevyšlo, vzbudil jsem se ve 3/4 na čtyři ve spacáku do mlhy takže na acrosu bude prd, ale udělal jsem pár cvaků s digi, tak mám alespoň něco...
#126
Publikováno 31 říjen 2013 - 15:21:28
Nabývám ale dojmu, že jsem měl zkusit raději fotit na 400X místo 100F, když už tu štyrstovku mám. No nic, třeba někdy příště.
digitál je na tohle supr pomocník, člověk se může rychle naučit, jak se příroda chová, je to vítané vodítko třeba pro expozici, kompozici, nemusím čekat na vyvolání filmu abych zjistil, že jsem to zase pos.....
#127
Publikováno 31 říjen 2013 - 18:47:42
tak tak. já furt čekám, kdy mi vyleze něco kloudnýho z toho negativu... a snad se někdy dočkám...
hlavně ale musím dodělat to vyhřívání a testnout ho. bez něho jsou tyhle noční výlety ještě méně produktivní...
#128
Publikováno 31 říjen 2013 - 19:38:59
http://www.gi.alaska...rope/2013/10/31
Podle toho se zdá, že paradoxně Island by mohl být podstatně lepším místem proti skandinávii. Je sice spíš pod polárním kruhem, ale právě asi díky vychýlení mag. pólu to mají stejný jako v Tromso (což už je dost vysoko nad polkruhem). Mám ale info, že tenhle podzim byla už minimálně 2x krásná polární záře, jednou ji měli i moc hezkou na jihu v Telemark.
s tím vyhříváním taky budu něco dělat, ale zvažuju trochu primitivnější řešení . Podrobnosti budou released až pokud se nápad podaří realizovat a bude to fungovat. A k tomu ještě to vysávání na planfilmy.
Pro příště zvažuju, že bych na barvu vzal jen kinofilm, buďto s Provií 100F nebo 400X, mám pár velmi světelných objektivů (včetně širokáče), tak by to mohlo být zajímavé s větší výtěžností proti SF/VF. A taky můžu leicu připlácnout z boku na velký stativ pomocí třeba ultrapodu (až ho koupím a vyzkouším).
#129
Publikováno 1 listopad 2013 - 05:25:39
tak to se pak pochlub
výhodu menšího formátu vidím v možnosti mít větší hloubku ostrosti, to je věc, která mi na středním fortmátu štve, respektive to chce tilt...
#130
Publikováno 1 listopad 2013 - 09:02:08
#131
Publikováno 1 listopad 2013 - 19:30:39
#132
Publikováno 2 listopad 2013 - 12:30:40
A konečně na kino mám světelnou dvacítku, to je jednak o dost širší než P645 45/2.8, ale taky světelnější. Širší sklo umožňuje udělat delší expozici se "statickýma" hvězdama, má větší DOF a snáz se komponuje. Pak mechanická závěrka, potencielně rovnější film... skrátka samé výhody. Nicméně protože jsem hráč, koupil jsem si krom 4x5" Tmax400 i RDP 100F, tak uvidíme jestli se něco v zimě podaří. S tím počítám ale jenom na startrails.
#133
Publikováno 2 listopad 2013 - 12:53:56
#134
Publikováno 9 prosinec 2013 - 21:25:31
Až na několik excesů kdy se nepovedlo film úplně zasunout do horní drážky je výsledek nadějný. Výsledné negativy můžu prohlásit za "ostré" (v rámci možností; nepočítám špatně založené filmy nebo špatně zaostřeno a vítr). Ovšem co jsem nečekal tak na straně podložky po vyvolání a usušení zůstaly mapy, evidentně zbytky po medu. Na zvětšeninách to zdá se vidět není, ale bojím se že to bude chytat prach a taky co to udělá časem.
Pokračoval jsem v pokusech s 4x5" HP5 a volal jsem v RAF 1:1:1 10minut, 2x/30s, 21°C, expozice většinou SA 65/5.6 na f/11 a čas 1-4 hodiny. Změna proti minulým pokusům ale bylo osvětlení - čtvrtka měsíce resp. úplněk. Čtvrtka vyšla podle očekávání líp co do relativní expozice oblohy a krajiny. Časem dám ukázky.
#135
Publikováno 10 leden 2014 - 18:44:34
Všechno na Fuji Provia 100F, Pentax 645, objektiv obvykle 45mm na f/4 až f/8.
1. ještě za dne, pro představu barevnosti, ostatní při větším či menším měsíci, 13.10.2013:
foto092.jpg 235,86K 93 Počet stažení
2. tahle je dělaná asi po týdnu, 14 dnech:
foto097.jpg 234,78K 72 Počet stažení
3. první asi 20:30~21:50 f/6.7, 13.10.2013
foto091.jpg 237,7K 79 Počet stažení
4. druhá 21:50~23:00, f/6.7, 13.10.2013
foto093.jpg 283,09K 100 Počet stažení
5. další z té samé noci (13.10.2013), 23:15~2:30 f/8 - i přes podstatně delší expozici je proti předchozím citelně podexponovaná (onoi ty dvě předchozí mohly být exponovanější, ale je to o mnoho lepší než z loňska na Velvii 50).
foto094.jpg 300,73K 91 Počet stažení
Tohle nemám napsané, ale je to někdy zkraje podzimu, kolem půlnoci, s měsícem v záběru, jen takové hraní když se mi začalo zatahovat:
foto096.jpg 119,49K 73 Počet stažení
A takhle si můžu dělat "noční" focení v létě . Žádná pořádná noc se ani nekoná. 150/3.5, Velvia 50.
foto101.jpg 172,79K 88 Počet stažení
Slíbená polární záře - 45/2,8, asi f/4, expozice 10-20minut, žádný měsíc. Dost podexponovaný, ale nečekaně se na té první objevuje i trochu kresby v kmenu břízy.
foto098.jpg 222,87K 95 Počet stažení
foto099.jpg 165,44K 96 Počet stažení
#136
Publikováno 1 únor 2014 - 18:14:23
provedl jsem pár dalších pokusů s 4x5", tentokrát ale Tmax400 a volaný v FX15 1:3 22-24°C, 20-30minut. Sníh, žádné znečištění, občas dosvětleno miniledkovou baterkou, clona 8-11, časy 3-5hodin (11hodinová bohužel nevyšla).
Výsledek: strašně závisí na viditelnosti, několik nocí se mi vytvořil jakýsi opar který téměř dokonale odstínil hory a hvězdy a zničil tak jinak slibné delší expozice (závoj+stráta kontrastu a ostrosti, případně i fleky). Některé snímky jsou dosti kontrastní, jiné poněkud mdlejší ale zdají se být víc exponované, budu nad tím muset ještě přemýšlet proč co a jak. Některé mohly být zasaženy slaboučkým měsícem resp. odrazem světla od mlhy/mraků.
Poučení: chystat pokud možno expozici ještě ve dne, PŘESNĚ zaostřit v celé ploše a pohlídat nulový swing; tilt zase tak fatální není, může vypadat naopak zajímavě. A během noci spíše neměnit motiv a udělat třeba několik verzí stejného záběru (různé časy, clony...). Mile překvapila kapesní 1W diodová svítilna na 2xAA, docela vhodný výkon pro dosvětlení blízké krajiny (sněhu); jen víc dosvětlovat okraje a spodní rohy - s širokáčem se to špatně odhaduje. NESVÍTIT SI DO OBJEKTIVU. Zkusil jsem také do kazet fouknout trochu dočasného lepidla ve spreji a 4x5" plany jsem na řezačce zúžil asi o 6mm. Do drážky pak vsunu jen vrchní hranu a spodní zaklapnu. Filmy se během expozice ani nehly a rezidua to taky nezanechává. Snažil jsem se dávat filmy emulzí k sobě do krabičky, ale nějak jsem to zvojtil a asi to neplechu neudělalo (jen jsem ne vždy věděl co zrovna vyvolávám). Pořádně vyčistit / vyfoukat kazety, některý plany jsou děravý jak od brokovnice + chlupy; větší opatrnost při manipulaci s filmy. Lepidlo na prašnost nemá vliv, je pod filmem. Příště budu clonit v rozmezí 9.5-13. Pokud je jiskrná obloha, hvězd bude habaděj, vzdálená krajina bude mít sice minimální detail, ale popředí omaluju baterkou a bude to tam.
Testoval jsem v Norsku 21.-27. ledna, měl jsem štěstí na počasí, asi 4 z 6 nocí bylo více či méně jasno alespoň část noci. Mile překvapilo nulové mlžení objektivů, celou noc byly venku a ani náznak čehokliv. Foukal ale suchý vzduch od jihovýchodu (v noci na 27.1. asi 10m/s, přes den 15m/s); nejtepleji bylo asi -8°C, nejchladněji podle Gossenu bylo -18°C, takže spíš -20°C. A voda ze sněhu se dá normálně pít; v Jizerkách to byl humus že ani čaj to nespravil.
Pokud plán vyjde, v březnu se zase vypravím na další testovací kolečko a snad si už konečně převezu nějakou použitelnější fotku. Ještě uvidíme co ukáže Provia 100f z kinofilmu.
#137
Publikováno 4 únor 2014 - 20:20:37
Zatím jsem vyvolal jen jeden kinofilm, ale ze 7 snímků, co jsem za tu noc udělal, jsou 4 (resp. 5) velmi pěkné. Nevím proč jsem nezkusil kinofilm dřív, jde to s ním mnohem snáz než se svitkem nebo VF (ani nemluvě).
žádný měsíc, sníh (led), žádné světelné znečištění, Provia 100F
f/2.4@1h ~ OK
f/2.4@2h ~ těžko říct, ale řekl bych že předchozí je lepší (možná ale jen díky výraznějším "podexponovaným" barvám) - rozdíl je ale poměrně malý.
f/2@30m ~ obloha se slabou polární září (prstenec) - velmi pěkné, kresba ve sněhu, odrazy na ledu
f/2.4@15m ~ podexponováno na hranici použitelnosti (spíš už za ní), jinak obdobný motiv
f/3.5@1h15m ~ velmi pěkné, f/2.8 by bylo perfektní, ale jinak dobré (cílem byla silueta stromů, což se povedlo, stejně jako následující).
f/4.5@3h45m ~ velmi pěkné, sneslo by to víc světla, f/4-3.5 by byla vhodnější. Víc asi ne, pak by hvězdy neměly dostatečný odstup od pozadí.
Všechno 21mm objektiv, lokalita: Norsko, asi 150km pod pol kruhem.
Táhnou do takové vínové barvy, obloha i sníh je naoranžovělý. Nevím proč (asi protože provia). Uvidíme jak dopadly předchozí noci a budou-li mít nějaký barevný nádech.
Snad to někomu pomůže. Nemám zrovna po ruce skener ani jinou alternativu.
#138
Publikováno 4 únor 2014 - 21:12:12
když na ten film teď koukám po usušení a nastříhání, tak bych řekl, že políčka 1, 3, 5 a 6 vypadají OK bez zásadnějších výtek (snad jen viditelná vinětace u clon 2 a 2.4).
Tak jsem si rovnou, v euforii, koupil paklík Acrose v kinofilmu, ministativ by měl už být také na cestě, tak příště bude jeden kinofoťák na barvu, druhý na Acros a VF bude pokračovat na Tmax400. Škoda že mám jen jeden světelnej širokáč. To budu muset jet buďto na skopara 25/4 nebo cron C 40/2.
#139
Publikováno 5 únor 2014 - 12:14:30
tak se zase podělím o pár výsledků z podzimu (už jsem to tu komentoval když to bylo aktuální).
Všechno na Fuji Provia 100F, Pentax 645, objektiv obvykle 45mm na f/4 až f/8.
1. ještě za dne, pro představu barevnosti, ostatní při větším či menším měsíci, 13.10.2013:
foto092.jpg
2. tahle je dělaná asi po týdnu, 14 dnech:
foto097.jpg
3. první asi 20:30~21:50 f/6.7, 13.10.2013
foto091.jpg
4. druhá 21:50~23:00, f/6.7, 13.10.2013
foto093.jpg
5. další z té samé noci (13.10.2013), 23:15~2:30 f/8 - i přes podstatně delší expozici je proti předchozím citelně podexponovaná (onoi ty dvě předchozí mohly být exponovanější, ale je to o mnoho lepší než z loňska na Velvii 50).
foto094.jpg
Tohle nemám napsané, ale je to někdy zkraje podzimu, kolem půlnoci, s měsícem v záběru, jen takové hraní když se mi začalo zatahovat:
foto096.jpg
A takhle si můžu dělat "noční" focení v létě . Žádná pořádná noc se ani nekoná. 150/3.5, Velvia 50.
foto101.jpg
Slíbená polární záře - 45/2,8, asi f/4, expozice 10-20minut, žádný měsíc. Dost podexponovaný, ale nečekaně se na té první objevuje i trochu kresby v kmenu břízy.
foto098.jpg
foto099.jpg
Skělé, obzvlášť se mi líbí čtvrtá a poslední. Sakra, také to musím někdy zkusit:-).
#140
Publikováno 5 únor 2014 - 19:27:11
Směle do toho. Proto se taky snažím vypisovat co možná nejvíc údajů aby se ostatní měli od čeho odrazit. Bohužel to není až tak jednoduchý, protože často než dojdu od stativu do stanu zapomenu jakou clonu jsem nakonec nastavil a za dvě, tři hodinky mám zase co dělat abych si zapamatoval nové nastavení a na to předchozí se zapomenu podívat . Se dvěma stativama je to ještě horší. A příště až budu mít tři, tak si snad budu nosit bloček a tužku s sebou .
Moje nejoblíbenější jsou 4 a 5. Pětka je sice podexponovaná a má zvláštní nafialovělej nádech, ale obloha je tam jenom jako doplněk, není to prvoplánovitý.
komentář #137: záběr f/2@30s - obloha se slabou polární září (prstenec) - je asi trochu přeexponovaná, obloha nad horizontem je víc žlutá než zelená (ve skutečnosti byla zelená) a asi i příliš jasná. Zbytek snímku by ale potom byl utopenej; f/2.4@15min - všechno je podexponovaný, ale alespoň má reálnější barvu. Takže to je docela dilema jak na to příště.
#141
Publikováno 2 březen 2014 - 05:34:46
zajímavá věc. nemám to ověřené, ale vypadá to, že při cloně f/8 a isu 100 se nezaznamenají stopy po letadlech. může někdo tuto hypotézu potvrdit? znamenalo by to podstatně příjemnější ponocování, chodíval jsem převážně až po půlnoci právě kvuli menšímu provozu
#142
Publikováno 2 březen 2014 - 19:06:10
pak je ale otázka kolik těch hvězd zbude. Jak je patrné z předchozích komentářů, obvykle nejdu přes f/4, což se ale týká 21mm ohniska; u čehokoliv delšího se může jít na větší zaclonění, delším ohniskem se ale zase "zesílí" ono letadlo (zanechá silnější světelnou stopu). Takže je to o kompromisech, nebo najít lokalitu s malým provozem. Třeba v Norsku mám zkušenost, že přestávají létat poměrně brzo, okolo 10h večerní, navíc koridorů je jen málo a tak se to dá po čase odhadnout.
#143
Publikováno 3 březen 2014 - 05:19:47
zkoušeno s 50mm na rb67, hvězd zbylo ještě dost
taková lokalita v mé blízkosti není. co tak sleduji, tak to tu lítá vesele nonstop, jen po té půlnoci je to maloučko lepší. už aby zas bouchla sopka na islandu, to byla krása i ve dne, když nebylo počmáraný nebe...
#144
Publikováno 24 březen 2014 - 17:57:53
chytil jsem o "dovolené" pár jasných nocí, takže jsem si ozkoušel focení v noci při úplňku a na sněhu.
Světla je opravdu dost, ani jsem tolik nečekal. Provia 100F, Leica CL, 21mm, 40mm a 90mm jsou ohniska, v závorce začátek expozice:
14.-15.3.2014:
1. 7min @ 2.8, 40mm (3:35) - mírně přeexponované
2. 7min @ 4, 40mm (3:43) - mírně podexponované, takže ideál by bylo asi 10minut
17. - 18. 3.2014:
1. 30min @ 8, 40mm (2:20) - měsíc se nedopatřením dostal až do záběru, být mimo tak je exponováno dobře. Mírná oblačnost.
2. 40min @ 8 (2:50) - to samé, jen mírná přeexpozice.
3. 21mm @ 2.4-2.8, čas mezi 1-10minutama, obloha s oblačností, měsíc v záběru. Dobře vypadají jen ty málo exponované verze, mezi 1-4minutama. Konec ve 4:00.
18. - 19. 2014
1. 1h @4, 40mm (21:00) - jihozápadní směr, nízký horizont, orion, krajinu v průběhu expozice začal osvětlovat vycházející měsíc. Vypadá to hodně dobře, nafialovělá obloha, nízký kontrast v krajině, osvětlené partije oranžové, co je ve stínu má příjemnou tonalitu a barvu. Několi slaboučkých drah letadel.
2. 15min @5.6, 90mm (22:00) - nejlepší barvy, bohužel podexponovaná, ale ne totálně mimo
3. 30min @ 5.6, 90mm (22:15) - mírně přeexponovaná, světla jsou trochu vybledlá, ale ne přepálená. Asi krom delší expozice se na přeexpozici podepsala vyšší poloha měsíce
4. 8min @5.6, 90mm (22:45) - citelně podexponovaná, sníh je proti první šedivý (měsíc byl už vysoko)
5. 10min @4, 21mm (22:58) - nízký horizont (zasněžená hora), na výšku, vypadá pěkně plasticky, ale řekl bych že je mírně podexponovaná. Obloha dosti tmavá, zvlášť v horní části, ale pěkné, kontrastní hvězdy.
6. 1h @8, 21mm (23:08) - stejný motiv, trochu světlejší (odpovídá oním 1/2EV přeexpozice), hvězdy vidět jsou, ale jen ty nejjasnější mají brilanci.
7. 1h 15min @ 6.7, 21mm (0:15) - blízký sníh + obloha, vypadá to pěkně, hvězdy o něco jasnější než na předchozí, stejnětak i modrá obloha, ale vypadá to OK.
8. 1h 30min @9.5, 21mm (1:30) - příjemné měsíční světlo na sněhu (obdobný motiv) - foceno po světle, hvězdy velmi mdlé, nevýrazné krom polárky která je uspokojivě vidět.
Závěr: plně vyjitý měsíc dává dostatek světla pro expoici cca 10min@4 plus minus 1/2EV, při východu/západu to potřebuje víc, v přímém protisvětle (s mšěsícem v záběru + lesk na sněhu/ledu) naopak podstatně míň.
Summicron 40/2 vinětuje i na f/4 stejně jako Elmar C 90/4 na f/5.6 (dost tvrdá vinětace v samotných rozích).
Realizováno v horách v Norsku, cca 100-150km pod pol. kruhem. Den se neskutečně rychle prodlužuje, během týdne o 30minut. Sezóna nočního focení mi tak rychle končí.
#145
Publikováno 14 únor 2015 - 15:55:16
Chtěla jsem se zeptat, zda má někdo i zkušenosti s fotografováním večer, ale ve městě.....Přírodu samozřejmě miluji a ty fotky, které tady ukazujete jsou úžasný,
ale já miluji piktoralismus, potřebuji trochu toho šera, trochu světla z lamp, nějakou tu bílou postavu..(obrazy Schikaneadra...třebas,symbolismus a tak...),a jelikož jsem již 2 roky přestěhovaná v malém městě, čím dál víc mě láká fotit večer.....Něco jsem se samozřejmě tady dočetla, ale spíš se jedná právě o krajinu.
Kdyby měl někdo třeba nějakou zkušenost, se kterou by se podělil.....Vím, že nejlépe je jít vyzkoušet, ale cenných rad si cením:))....
#146
Publikováno 14 únor 2015 - 17:09:45
No začni s výbavou kterou máš. Jaký přístroj a tak dále.
#147
Publikováno 14 únor 2015 - 17:17:10
Mám Minolta 505si, fotím hlavně na Fomu, ale dočetla jsem se, že lepší je Ilford ,Fuji Acros...těch mám taky pár v zásobě.
Pak samosebou Pentacon six a filmy Foma.
Asi je lepší fotit na středoformát, že?
#148
Publikováno 14 únor 2015 - 18:12:12
Foma na noční focení není to pravé ořechové podle mě, protože má hrozně velkého "šwáru)" , ale podívám- li se na moje první večerní městské fotografie, jsou focené zravna na Fomapan 100 . Dobře mě to vycházelo na HP5 a nedávno jsem zkoušel i Acros 100 . Acros nemá tuším do 120s žádnou korekci, což se někdy hodí a oba filmy dopadly solidně. Všechno je závislé pochopitelně na tom kolik světla tam je a jak následné změření přizpůsobíš. Já jsem si zcénu proměřil, svěla a nejstinější místa no a pak nějakým průměrem vybral vhodnou expozici... popřípadě jsem udělal dvě varianty . To jsou moje krátké zkušenosti z nočního focení ve městě, ale jsou tu mnohem povolanější než já...
#149
Publikováno 14 únor 2015 - 21:48:34
Díky .
#150
Publikováno 15 únor 2015 - 20:47:28
Tak kde me foma 400 vychazela jak tejden pred vyplatou me pan f sel na prijemne 3'
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních