Černobílý diapozitiv
#1
Publikováno 28 July 2007 - 16:15:14
#2
Publikováno 28 July 2007 - 17:19:47
Viděl jsem výsledky u Vaška Pituchy a působí to opravdu zajímavě.
#3
Publikováno 28 July 2007 - 18:11:52
Rozhodně ten Fomapan R 100 k mání je, dá se to volat doma (prodávají sadu chemie) nebo posílat do Fomy.
#4
Publikováno 28 July 2007 - 18:58:24
http://www.photorevu...kce7/clan75.htm
třeba by to mohlo pomoct
#5
Publikováno 28 July 2007 - 20:06:22
má to úžasnou atmosféru a plastičnost ty vobrázky z toho - holt už taky klasická emulze
#6
Publikováno 28 July 2007 - 22:52:30
#7
Publikováno 29 July 2007 - 01:12:18
#8
Publikováno 30 July 2007 - 08:54:29
Pokud máte v dosahu Hradec Králové, tak bych nechal filmy zpracovat přímo ve Fomě, sice to trvá a stojí, ale pro začátek je to ideální volba.
Jiná možnost je koupit sadu pro zpracování, kde je naprosto všechno již připraveno.
Já jsem to v sadě Fomaset kdysi taky dělal, a zase s tím začnu.
Protože se zrušením prodejny Fomy v Brně se velmi zkomplikovalo zasílání filmů do laboratoře, na poštu není spoleh, loni mi ztratili 2 vyvolané filmy.
Zpracování stačí udělat přesně podle návodu, já měl tehdá úpěšnost 100 %, povedlo se všechno hned na první pokus, a tyhle diáky jsou pořád pěkné i po 20 letech.
Jinak ale musím upozornit na to, že R100 je film starého typu, a ostrostí a zrnitostí zdaleka nedosahuje barevných dia typu Velvia, Provia, Senzia. Je to takový inverzní Fomapan N.
Ale u některých typů obrázků to vůbec nevadí, a třeba na černobílé portréty je naprosto ideální.
Laboratoř ve Fomě pracuje dobře, na zpracovaných filmech jsou sice drobné nečistoty a škrábance, občas nějaká kapka, ale celke to jde.
Při větším počtu filmů se ovšem velmi vyplatí koupit si sadu a zpracovat doma, navíc je to nesmírně zajímavá činnost, část procesu probíhá již na světle. PL
#9
Publikováno 30 July 2007 - 11:07:22
no vždyť to tu melduju furt dokola... to je na něm právě nejkrásnější a navíc má proti velvijím a spol. daleko lepší barvy
#10
Publikováno 30 July 2007 - 13:00:36
Při větším počtu filmů se ovšem velmi vyplatí koupit si sadu a zpracovat doma, navíc je to nesmírně zajímavá činnost, část procesu probíhá již na světle. PL
Kolik kinofilmů se s tou vyvolávací sadou dá zpracovat?
#11
Publikováno 30 July 2007 - 13:32:09
Ale pro mne je nyní kalkulace jasná - vyvolání filmu ve Fomě asi 150, poslání poštou tam 80, kolik zpátky a jak to pošlou zpátky nevím, jinak navíc riziko ztráty a náhrada pouze 500 za doporučenou zásilku => už to nebudu riskovat.
A sada stojí cca 500.
S tou kvalitou jsem se špatně vyjádřil. Obraz je krásný, když se podaří dobře vyfotit.
Standardní zpracování ve Fomě vychází dobře při středně a více kontrastní fotografované scéně.
PL
#12
Publikováno 30 July 2007 - 13:56:16
Další zajímavý odkaz: http://www.schwarzweissdia.de/ (bohužel jen německy).
--
Pepa
#13
Publikováno 30 July 2007 - 22:06:38
pokud se dobre podivate, tak najdete nekde vlakno jak volat R100.
Díval jsem se už několikrát, ale nějak to furt nemůžu najít. Kdybyste to někdo našel nebo víte kde to je, nechcete sem hodit odkaz?
#14 Anonymous
#15 Anonymous
Publikováno 30 July 2007 - 22:15:06
#16
Publikováno 6 February 2014 - 13:59:26
Vážení,
tak jsem ty odkazy všechny pročetl, také těch pár vláken o R100 zde na TK, ale na svůj konkrétní problém lék jsem nenašel:
Nafotil jsem tři R100 kinofilmy aparátem, který měl problém s měřením a všechno je to cca o 1 clonu podexponované. Dva jsem vyvolal standardně podle návodu Fomy (v té jejich vyvolávací sadě), kontrast je krásný, ale je to velmi tmavé, o kresbě ve stínech nemůže být řeč (přesto si mě tento film hned získal). Tak přemýšlím, jak bych mohl ten třetí zbývající film vyvolat lépe. To znamená pushovat na ISO 200. Jedinou zmínku o takové situaci jsem našel na fotoprůvodci (http://www.fotopruvo...d&clanek=125757), kde se píše:
"Vyvolavam rotacne pri 25 °C, coz mi dava efektivni citlivost ISO 200 pri zachovani vyborneho kontrastu a dostatecne Dmax."
a
"Co mě ale znepokojuje je že výsledky vycházejí lepší při přeexpozici filmu, což je u inverze celkem paradox. Rychleji ztrácí kresbu ve stínech než ve světlech, jako by citlivost byla někde u ISO 64 – 80."
a v angličtině:
"Increase the first development time or temperature to increase the film speed (slightly) – or lower to decrease the speed. Decrease the agitation of the first developer to lower the contrast (increasing agitation probably won’t increase contrast much)."
S tímto filmem dělám poprvé, a s pushováním vůbec nemám zkušenosti. Může někdo poradit, jak upravit čas/teplotu/překlápění prvního vyvolávání, abych získal světlejší výsledný obraz? Jestli to chápu správně, měl bych to "mořit", řekněme o 20% delší dobu, tzn. třeba 14,5 min namísto standardních 12 min. Překlápět spíš jen 10 s každou minutu, namísto 5 s každou půlminutu nebo dokonce 1 překlopení každých 15 s, protože kontrast je OK. Ale co ta teplota? Je to tak, že úměrné zvýšení teploty a zachování 12 min má stejný efekt jako zachování teploty 20°C a prodloužení času? Co je lepší? A o kolik procent mám navýšit pro kompenzaci té jedné clony?
Díky předem za komentáře / zkušenosti.
#17
Publikováno 6 February 2014 - 17:22:10
Já jsem asi před rokem vyvolal R100 jako 200ASA v procesu dle P.Dzika/viz.Fotoprůvodce/.1.vývojka FV 32 , 25st.C ,7min.Teplota všech lázní i praní taky 25st.V pohodě.Lqr neznám.Běžně na R100,ale i na Trix/super8/ míchám jako 1.výv. FV 26
Jinak ta fomácká LQR je strašně drahá,tak si raději míchám vše sám.
#18
Publikováno 6 February 2014 - 17:29:17
Díky za příspěvek, ale proces P. Dziky jde zcela mimo mě. Já si sám nic míchat (zatím) nechci, ani nemohu.
Šlo mi jen o úpravu/přizpůsobení standardního procesu vyvolávacím setem Foma R100...
#19
Publikováno 6 February 2014 - 18:01:04
Rozumím.
#20
Publikováno 6 February 2014 - 23:26:48
... takže, nikdo mi neporadí? tak to bude asi "pokus-omyl" (omyl je téměř jistý s mojí zkušeností) ...
#21
Publikováno 7 February 2014 - 00:11:08
Treba skúsiť v prvej vývojke predĺžiť čas o cca 25% (teda o štvrtinu), zbytok podľa predpisu. Myslím, že by to malo pomôcť. Ja osobne by som to riešil procesom ORWO 4105 alebo 4185, rozdiel je len v použitých vyvolávačoch metol,hydrochinon/fenidon,hydrochinon, vtedy sa Foma R100 tvári ako 200ASA. Len je tu jeden zádrheľ, musíš si túto vývojku navážiť sm. V podstate by stačilo prvú vývojku, ostatné lázne je možné použiť z Fomackej sady.
#22
Publikováno 7 February 2014 - 13:02:58
Moc díky za radu! Takže prodloužit o 3 minuty první volání. Inu, zkusím to, a dám vědět. ORWO proces bych moc rád zkusil, ale kvůli jednomu filmu nebudu shánět chemikálie. Zkusím to prodloužit a příště zkusím lépe exponovat...
#23
Publikováno 7 February 2014 - 15:02:42
Volám doma ČB pozitívy procesom Fomapan R100 a so max. spokojná. Neskúšala som prípad, že podexponované, proste to treba nafotiť vopred poriadne. Proces E6 zasa píše, že prvé použitie chémie podľa návodu 6 minút, posledné predĺžiť na 7 minút (1 dávka na 4 36 obr. filmy alebo 4 zvitky).
#24
Publikováno 7 February 2014 - 22:04:07
Tak bohužel zklamání. Prodloužil jsem 1. volání o 30% na 15,5 min. a výsledek je trochu světlejší, než ty předchozí stejně (o 1 clonu) podexponované filmy, ale je to výrazně na úkor kontrastu. Ty podexponované filmy, které jsem volal standardně, jsou hodně tmavé, ale taky hezky kontrastní. Tohle je takové mdlé, zesvětlily se stíny, ale kontrast šel do háje.
#25
Publikováno 7 February 2014 - 23:09:23
Nemohl se mi kontrast snížit tím, že jsem po reexpozici druhé vyvolávání dělal za světla, v otevřeném tanku? Prý to nemá vadit, ale není mi jasné, proč by se kontrast snížil prodlouženým prvním vyvoláním? Jinak bylo vše standardně...
#26
Publikováno 8 February 2014 - 08:50:30
Ak nepomohlo ani to predĺženie, tak problém bude asi niekde inde. Buď to nebola len ta jedna clona podexpozície, ale niečo iné. To druhé vyvolávanie za svetla nemá žiadny vplyv na výsledok. Ináč je to zaujímavé, s takým niečim som sa ešte nestretol. Bolo by zaujímavé dať pre názornosť jednu-dve scany obrázkov pre názornosť.
#27
Publikováno 8 February 2014 - 09:29:57
Podle mne je problém v první vývojce.Na push to není.Zkusit naředit 1+6,nebo /pokud nechceš míchat/koupit jiný vyzkoušený koncentrát na př.
Dokumol,Eukobrom/1l za 240kč/ .Budeš muset zkoušet.
#28
Publikováno 9 February 2014 - 12:08:35
Díky za rady. Ono se to s tím sníženým kontrastem možná dává smysl, protože čirá podložka zůstala stejně čirá jako u těch tmavých, ale provoláním (říká se to tak?), tedy zesvětlením stínů se vlastně prakticky snížil kontrast. Nebo se to tak jen zdá při pohledu na film... Nebo bylo prostě rozptýlené světlo a tmavém negativu volaném normálně bylo ostré. Ten rozdíl každopádně není zásadní. O 30% déle volaný film vypadá prostě trochu světlejší a trochu mdlejší. Sken bohužel nemohu přidat, neb nemám skener. Snad časem vše oskenuju a třeba si pak na vás vzpomenu Pro příště budu především dobře exponovat, už jsem zjistil, v čem byl problém – příliš citlivý měřák starého Pentaxu...
#29
Publikováno 9 February 2014 - 14:08:07
Nuž, to je asi problém všetkých inverzných filmov - musia byť nafotené korektne - nemajú takú pružnosť ako klasické negatívy. Mne manžel poradil naučiť sa fotiť a pomohlo .
#30
Publikováno 9 February 2014 - 15:58:25
kdybych nekomu zaslal gratis neexponovanej zkusebni vzorek Silvermaxu (film neni upevnenej do kazetky, takze vyndavani z aparatu ve tme), je tu nekdo ochotnej to nejak zkusit nafotit, reverzne zpracovat a podelit se o zkusenost? Adox se kasa tim, ze tenhle film je skvelej i pro pozitivni volani (a dle JPP ho prodava jako "ADOX PAN-X Reverso Super8")...
#31
Publikováno 9 February 2014 - 16:57:57
kdybych nekomu zaslal gratis neexponovanej zkusebni vzorek Silvermaxu (film neni upevnenej do kazetky, takze vyndavani z aparatu ve tme), je tu nekdo ochotnej to nejak zkusit nafotit, reverzne zpracovat a podelit se o zkusenost? Adox se kasa tim, ze tenhle film je skvelej i pro pozitivni volani (a dle JPP ho prodava jako "ADOX PAN-X Reverso Super8")...
Nepoznám ten film a keďže o tom nič neviem, nemám žiadne zábrany ho použiť .... sľubujem, že nafotím len mravné fotky
#32
Publikováno 9 February 2014 - 17:10:15
http://www.adox.de/e...SMAX_index.html
hlavne veta "This enables him to built up a DMAX of >4,0 if reversal developed"... je to cb negativ, takze jestli to umis vyvolat jako pozitiv, posli mi do SZ adresu ...
#33
Publikováno 12 February 2014 - 17:34:14
Vyvolal jsem osm filmů R100, které jsem si nakoupil k té sadě od Fomy. Ale protože jsem je volal po dvou, zbylo mi ještě trochu chemikálií. Tak přemýšlím, jaký negativní film bych mohl zkusit vyvolat jako pozitiv. Mám Ilford FP4, Kodak T-max 100 nebo Kodak Tri-X 400. Může mi někdo doporučit, který z těchto filmů by se dal vyvolat v sadě R100 od Fomy? A jak případně upravit vyvolávací časy? Připomínám, že nemám přístup k žádným chemikáliím, takže bych to vyvolával v tom, co je v té sadě, nic jiného nemám k dispozici. Předem díky za tip...
#34
Publikováno 12 February 2014 - 18:35:16
Môžeš vyvolať každý, ktorý má číru podložku, ale z Tvojich menovaných ani jeden nepoužívam, takže neviem. A hlavne, musíš ho nafotiť inak - ako keby mal nižšie ISO. Ja som skúšala Fomu 200 (zvitok) - dá sa, ale 200-ku treba exponovať cca ako ISO 80.
#35
Publikováno 22 June 2014 - 10:52:26
Foma 400 exponovaná ako 100 je na Fomapan R100 proces skvelá!!! (teda mám na mysli zvitok)
#36
Publikováno 16 February 2015 - 12:02:59
Foma 400 exponovaná ako 100 je na Fomapan R100 proces skvelá!!! (teda mám na mysli zvitok)
Můžu poprosit o info jak v tomto případě řešíš ředění/množství/vyvolávací časy? Zkusil jsem v inverzní sadě od Fomy zatím 3 ks Fomapan R kino (vyšly hezky) a 2x svitek Fomapan 400@100.
U těch svitků jsem vzhledem k nutnosti většího množství lázně použil větší ředění a mírně prodloužené časy (tedy např místo 30+300ml vývojky/12 minut pro první volání kino jsem dával 30+470ml/14 minut pro svitek, ostatní lázně podobně). Výsledek se celý jeví přeexponovaný, nebo přesněji řečeno ty snímky, které jsem očekával tmavé vyšly ok, ty co jsem očekával ok jsou moc
Nabízelo by se zkrátit první vyvolávání, ale to už by pak spíš dávalo smysl míň exponovat...
Kdesi v anglicky mluvícím internetu jsem narazil na informaci, že sada od Fomy má pro "normální" filmy (myšleno bez stříbrné antihalační vrstvy a la R100) příliš silný bělič a je nutno ho použít v poloviční koncentraci. Zkoušel to někdo?
#37
Publikováno 16 February 2015 - 13:25:39
Asi to tu nepatří, ale zkoušel někdo tu inverzní chemii (bělič) i na papír? Mám na mysli proces, co by z RC papíru exponovaného v pinohle udělal rovnou pozitivní obrázek.
#38
Publikováno 16 February 2015 - 16:49:06
Hľadaj, niekde sa tu už o tom písalo, len si nepamätám, v ktorom vlákne. Ide to.
#39
Publikováno 14 January 2016 - 11:32:43
Nevíte jak to je či bude s dostupností Fomapanu R100 v kinofilmové kazetě? Nějak zmizel z e-shopů, dokonce ani ve fomáckém e-shopu není. Na e-mail poslaný do Fomy před měsícem jsem odpověď nedostal. Tak jen doufám, že neukončili výrobu a že se časem zase objeví ....
#40
Publikováno 14 January 2016 - 11:46:58
nerad dělám reklamu, jen tip: zkus se obrátit na befoto.cz, třeba ti budou umět pomoci.
#41
Publikováno 14 January 2016 - 13:05:18
Tam jsem objednával naposledy v říjnu nebo listopadu - erko neměli a říkali, že do konce roku ani mít nebudou a že ho nemá ani Foma. Tak jsem si říkal, že kdyby se po novém roce objevilo, tak nejdřív na e-shopu Fomy... Ale zkusim do befota napsat.
#42
Publikováno 14 January 2016 - 13:06:32
co je na reklamě na Béfoto špatného?
..apropo, není to odpověď na dotaz, ale inverzně se dá zpracovat teoreticky jakýkoliv ČB film. ideální jsou pak ty s čirou podložkou a nízkou citlivostí
#43
Publikováno 14 January 2016 - 13:15:13
Koncem roku jsem mluvil s panem Šilarem a bylo mi sděleno,že zatím výroba končí.Neví se ,zda se výroba vůbec rozjede.Důvod nevěděl.
#44
Publikováno 14 January 2016 - 13:44:19
mno... kdysi dávno tady platilo tytyty velkého admina, že komerční sdělení jsou tu nechtěná.
souhlasím s tím, co píše berraneck, jen doplním jeho větu za ... apropo ..., a schopností dosáhnout vysoké míry zčernání.
jak se tak prohrabuji archivy svých negativů, tak tuto schopnost (a čirou podložku k tomu) měly až vrchovatě sovětské filmy Svema (ovšem díky nenapravitelnému kroucení podložky pro DIA nepoužitelné, dále německé filmy TURA, z nedávné a možná snad i dnešní produkce filmy na čiré PE podložce: MACO PET400 (alias v minulosti PTC400, dnes stejný film prodávaný pod označením MACO TS Eagle AQS). Mimochodem, tento film je dostupný, vyznačuje se relativně velmi jemným zrnem a vysokým rozlišením (v porovnání s ostatními filmy o citlivosti 400 s klasickou emulzí), tudíž vyzkoušení pro inverzní zpracování se přímo samo nabízí.
Taktéž existuje recepis na inverzní zpracování cine filmu ORWO UN54 (viz technická dokumentace na stránkách výrobce, filmotec.de). S vysokou pravděpodobností půjde takto zpracovat i citlivější N74+, páč jak se mi tento materiál jeví při negativním zpracování se správnou vývojkou, je více než výborný a umí dát plnou škálu density. Já bych ho jako diapozitiv ale nepoužíval, neb má triacetátovou nikoli čistě čirou podložku (je šedá, podle použité vývojky může být světlejší či tmavší).
#45
Publikováno 14 January 2016 - 13:55:24
co je na reklamě na Béfoto špatného?
přéésně tak, jedna z mála oáz k nákupu v čechách
tedy krom jedné továrny s velkým komínem okolo které jezdím, tam ale musíte přijít správně, jinak je pauza na oběd a nebo se jde už domů
#46
Publikováno 14 January 2016 - 14:12:48
Koncem roku jsem mluvil s panem Šilarem a bylo mi sděleno,že zatím výroba končí.Neví se ,zda se výroba vůbec rozjede.Důvod nevěděl.
Jestli si to pamatuju dobře, tak jsem tam loni na jaře volal, pač jsem to taky neviděl u nich na webu, a bylo mi řečeno, že se to koncem roku (2015) zas rozjede, že to dělaj ve várkách.. Takže je asi něco špatně..
#47
Publikováno 14 January 2016 - 15:03:38
mno... kdysi dávno tady platilo tytyty velkého admina, že komerční sdělení jsou tu nechtěná.
souhlasím s tím, co píše berraneck, jen doplním jeho větu za ... apropo ..., a schopností dosáhnout vysoké míry zčernání.
jak se tak prohrabuji archivy svých negativů, tak tuto schopnost (a čirou podložku k tomu) měly až vrchovatě sovětské filmy Svema (ovšem díky nenapravitelnému kroucení podložky pro DIA nepoužitelné, dále německé filmy TURA, z nedávné a možná snad i dnešní produkce filmy na čiré PE podložce: MACO PET400 (alias v minulosti PTC400, dnes stejný film prodávaný pod označením MACO TS Eagle AQS). Mimochodem, tento film je dostupný, vyznačuje se relativně velmi jemným zrnem a vysokým rozlišením (v porovnání s ostatními filmy o citlivosti 400 s klasickou emulzí), tudíž vyzkoušení pro inverzní zpracování se přímo samo nabízí.
Taktéž existuje recepis na inverzní zpracování cine filmu ORWO UN54 (viz technická dokumentace na stránkách výrobce, filmotec.de). S vysokou pravděpodobností půjde takto zpracovat i citlivější N74+, páč jak se mi tento materiál jeví při negativním zpracování se správnou vývojkou, je více než výborný a umí dát plnou škálu density. Já bych ho jako diapozitiv ale nepoužíval, neb má triacetátovou nikoli čistě čirou podložku (je šedá, podle použité vývojky může být světlejší či tmavší).
A co Ilford Pan F?
#48
Publikováno 14 January 2016 - 15:18:59
Pan F+ nemám až tak moc dobře zmapovaný, má rovněž acetátovou podložku, je dost tvrdý a potřebuje rovněž velmi pozorné zpracování. Určitě se dá pro reverzní zpracování zkusit, určitě to už jiní úspěšně udělali...
#49
Publikováno 14 January 2016 - 15:26:47
našel jsem, co jsem před nějakým časem četl a přišlo mi velmi zajímavé a užitečné:
https://www.google.c...6,d.bGQ&cad=rja
#50
Publikováno 14 January 2016 - 17:20:17
A co Ilford Pan F?
stačí se zeptat Ilfordu
http://www.ilfordpho...61291034093.pdf
-> PanF, FP4+ a Delta100 jsou výslovně doporučené
Sám jsem kdysi zkoušel inverzně vyvolávat Fomu, výsledky jsou zajímavé. Nějak jsem ale nenašel smysl takového počínání pro účely fotografie, jelikož diáky nepromítám a jiný význam to nemá.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních