
čím a jak retušovat
#1
Publikováno 4 srpen 2007 - 12:52:08
Zatím jsem se do retušování moc nepouštěl, protože pořádné fotky, které by si to zasloužili, sem dělal až v poslední době. Myslel jsem, že prach vyřeším negativníma rámečkama, ale ty nedržely negativ rovně, takže jsem ve poslušně a se sklopenýma ušima vrátil zpátky ke sklům.
Takže se chci zeptat - čím retušujete vy? Vim, že existují nějaké speciální sady na retuše, ale momentálně na ně nemám finance, tak bych to nějak rád obešel. Navíc v mojem okolí neznám nikoho, kdo by mi s tímhle problémkem mohl pomoct, tak se ptám takhle. Takže dík za nějaké rady - už mě ty bílé tečky neba a nebyví
#2
Publikováno 4 srpen 2007 - 12:53:11
#3
Publikováno 4 srpen 2007 - 13:27:57

#4
Publikováno 4 srpen 2007 - 15:13:17
Jdou pužít jak ty s označením Gray tak Black, těžko říct, jaký je v nich rozdíl, protože v neředěné formě jsou černý jak uhel všechny. Liší se do jisté míry odstínem a proto je dobré vybrat vhodnou barvu pro odstín tvých vlastních papírů.
Nic asi nezkazíš s Universal Gray. I když odlesky jdou trochu do červena, tak se s ní pracuje velmi dobře. Neutral gray je jak název napovídá neutrálnější, ale nekryje tak dobře ďubky v hluboký černi. Prodávají se i Jet Black, Slate Gray a další, ale nezkoušel jsem je.
V neředěný podobě jsou většinou velmi tmavý a i na retušování v černích je lepší je naředit s vodou, já používám destilku se smáčedlem, zdá se mi, že to pak vůbec nezanechává stopy na odlescích. Barvu je možné ředit až k hodně světlým šedým odstínům.
Postup si člověk musí nějakou dobu cvičit. Namíchat si potřebnou barvu - já k tomu používám skleněné laboratorní misky na které vyklepnu kapičku barvy a pak ji ředím vodou až dosáhne požadovaného odstínu. Barvu která na skleněné misce zaschne klidně zas rozmíchám v přidané destilce. Barvu jemně ji nabírám na štěček s udržovano špičkou (naslinění pomáhá špičku ztužovat). V místě retušování štetečkem velmi jemně tečuji. Kamuflovat retuš je někdy též vhodné vytečkováním i bezprostředního okolí retušované oblasti.
Pokud člověk udělá chybu tak hned barvu setřít čistým hadříkem. U barytů ovšem často nezbyde než fotku znovu přeprat.
#5
Publikováno 5 srpen 2007 - 09:10:22
do čehokoliv namíchám několik odstínů - třeba pouzdro na bonbóny v bonboniéře
seříznu na špejli ostrý hrot a ten namočím do barvy a "tečkuju"
funguje kupodivu dobře
to návod pro toho, co nepojede hned tak do prahy ke škodovi pro retušovací barvu
#6
Publikováno 5 srpen 2007 - 10:32:35
Quote
koupil jsem tuš černou a bílou
do čehokoliv namíchám několik odstínů - třeba pouzdro na bonbóny v bonboniéře
seříznu na špejli ostrý hrot a ten namočím do barvy a "tečkuju"
funguje kupodivu dobře
to návod pro toho, co nepojede hned tak do prahy ke škodovi pro retušovací barvu
tak toto sa mi celkom pozdava...nieco tak jednoduche by ma asi ani nenapadlo.. Coskoro asi vyskusam...
#7
Publikováno 5 srpen 2007 - 11:00:15
#8
Publikováno 6 srpen 2007 - 07:30:15
jen baryt
asi nějakej obrannej mechanismus

#9
Publikováno 6 srpen 2007 - 09:09:18
- nejlepší retuš je ta, která není potřeba, tedy zásadně prevence. Jinými slovy je třeba vyhlásit boj prachu a proti nečistotám ve vodě.
Pořádně se dívat pod zvětšovák, jestli tam není nějaký chlup - ten se prakticky nedá vyretušovat, ale při velmi pozorném prozkoumání je bez problémů odhalitelný. Před zahájením práce vyfoukat zvětšovák a podívat se, jestli nejsou nějaká smítka na skle nebo třeba i na kondenzoru. Zapnout zvětšovák bez filmu a pořádně prohlédnout, posunout rámeček na desce, aby bylo jasné, co je na papíru v rámečku a co se promítá.
Ofukovat negativy před založením do rámečku, negativy mít pořád uklizeny v trezorcích.
Celkem se dají retušovat tečky z nečistot od vody. Nedají se retušovat telegrafní dráty, ale ty by se při domácím zpracování neměly objevit. Chlupy se rerušují velmi obtížně, pořádně to nejde, škrábance na filmu taky ne, ale dají se částečně zakrýt. Drobné tečky jsou odstranit naprosto dokonale, pokud jensou ve světlých plochách. U RC papírů je potřeba dát pozor na poškrábání papírů při manipulaci - rýhy do vrchní fólie prakticky nejdou retušovat, jen částečně skrýt.
- retušovat má smysl jen nenahraditelné záběry (pokud je kaz na filmu) a jen velké fotky, min. 18x24 - tam se to snáz dělá a retuš se v mírném zrnu lépe skryje, a potom velké formáty tak 24x30, a to jen tehdy, kdy je velká naděje na úspěch, jinak je to ztráta času
- pokud je na fotce chlup., který na filmu není, tak do rozměru 20x30 je lepší fotku vyhodit a udělat znova pořádně, je to méně práce a lepší výsledek
- na RC papíry jedině fixy Tetenal. Zkoušel jsem barvičky Rowi, ale výsledky jsou nepoužitelné - retuš je v lesku patrná. Fixy po zaschnutí jsou nepostřehnutelné, a to ani při detailním pohledu zblízka.
- je potřeba opatrně vybírat odstíny ve světlých plochách, po zaschnutí to vždycky ztmavne a vypadá to hůř než bez retuše, odstín se zkouší na odřezcích z řezačky
- pomocí fixů neuděláte bílou, tzn nelze vyretušovat tmavý flek v bílém mraku, i fix 1 (nejsvětlejší) je na oblaka tmavý
- trvá to dlouho, třeba 14 dní 1 fotka, tečky doplňuji i na 20x
- chce to jistou ruku a nespěchat, fixy je potřeba před použitím trochu rozepsat, lépe pak kryjí a odstín odpovídá vzorku na fixu, pokud se udělá jen krátká zkušební čárečka, tak fix nekryje
- hlavně to nezkoušet na nalepených fotkách v albu, nebo dopadnete jako já, když musíte pokaženou fotku vyříznout i s listem
Přeji hodně trpělivosti, výsledky se po čase dostaví. PL
#10
Publikováno 6 srpen 2007 - 09:14:21
Když naznám, že je potřeba fotka trochu retušovat, tak ji neodřezávám ze skla po sušení a retušuji ji napnutou na skle. Má to tu výhodu, že když nejsem s retušováním spokojený, tak fotku opláchnu, chvilku počkám než povrch znovu oschne a srovná se a mám další pokus.
Asi to nejdražší, původně jsem chtěl napsat nejlepší, co se dá u nás na retušování koupit je sada deseti retušovacích per od Tetenalu za zhruba 1.900,- Kč. Kdyby měl někdo zájem, mají ji v Photo life.
#11
Publikováno 3 září 2007 - 20:58:19

#12
Publikováno 30 září 2007 - 22:15:34
#13
Publikováno 5 leden 2008 - 18:08:54
#14
Anonymous
Publikováno 5 leden 2008 - 22:13:16
Quote
Zatím tu zazněl jeden názor ohledně retuše telegrafních drátů na negativu a sice, že je to ztráta času. Vy co jste mlčeli, souhlasíte s tím názorem a nebo jste v retuši úspěšnější?
Predelat

#15
Publikováno 6 leden 2008 - 01:05:24
Quote
Zatím tu zazněl jeden názor ohledně retuše telegrafních drátů na negativu a sice, že je to ztráta času. Vy co jste mlčeli, souhlasíte s tím názorem a nebo jste v retuši úspěšnější?
Tegrafní dráty na jednolitém pozadí (např. obloze) je opravdu hodně těžké a většinou nemožné zcela vyretušovat. Na tónově růzrůzněné ploše to vcelku jde.
#16
Publikováno 6 leden 2008 - 01:08:41
Quote
Pozor..barva od Keilitz je těžko smazatelná....při "netrefení se " nezbude než ji horkotěžko vyprat !!!
Když je člověk rychlej, tak barvu jde ještě rychle "vysát" suchým hadříkem. Taky jsem párkrát přepíral, ale chtělo to jen trochu cviku.
#17
Publikováno 6 leden 2008 - 22:50:58
Namočím štětec, naberu barvu. Na bílý papír si zkusím udělat pár čárek do požadovaného odstínu a tečkami retušuji. Lesklý papír se retušuje špatně, ale matný i RC jde retušovat bez problémů. Pokud mi to nevyjde tak hadříkem smažu nebo vyperu fotografii a jedu nanovo.
Ad telegrafní dráty - to už chce opravdu hodně cviku a trpělivosti. Když mohly dříve mizet i osoby z fotografií bez použití PC tak musí jít i telegrafní dráty - za sklem na výstavě si toho určitě moc lidí nevšimne. Osobně bych raději při takovémhle extrému naskenoval film (fotografii) vyretušoval v nějakém grafickém programu a nechal si fotku udělat.
#18
Publikováno 8 leden 2008 - 09:33:03
#19
Publikováno 8 leden 2008 - 10:30:03
#20
Publikováno 8 leden 2008 - 10:51:39
#21
Publikováno 8 leden 2008 - 11:03:59
Quote
ta tvá pinhole vzniklá negativním procesem - jak vzniká? Mý svitky na to dost trpí. Na každým filmu mám vždy alespoň tři dirky. Soukromě tomu říkám vypadlý pixely .)
Jednim z moznych duvodu je prudky prechod do kyseleho roztoku, vyvojka - prerusovac. Proto u negativniho procesu prerusovac nepouzivam, naplnim tank vodou a 20x preklopim, to udelam celkem 3x. Potom rovnou ustalovit.
#22
Publikováno 8 leden 2008 - 23:01:02
#23
Publikováno 8 leden 2008 - 23:07:50
Quote
Černé tečky na zvětšeninách. Nepoužíváte v rámci ušetření použitý ustalovač z filmů? Takovéto šetření se nevyplácí.
Samozřejmě u ustalování papírů. Jinak jsem až později dočetl, že máte jiný problém.
#24
Publikováno 9 leden 2008 - 15:59:22
#25
Publikováno 23 únor 2008 - 15:41:55
#26
Publikováno 24 únor 2008 - 06:38:23
#27
Publikováno 25 únor 2008 - 20:33:24
Na vyvolanem svitku jsou sproste neprovolane tecky...
napr:
HP5 + Pyrocat-M
Foma 100 + Rodinal ; Amaloco AM74 (mirne)
a to prerusuju pouze proudici vodou!
Netusite nekdo kde je zakopanej pes?
#28
Publikováno 25 únor 2008 - 20:38:07
my máme v potrubí šílenej binec - takže pokud nenasadím něco jako filtřík, mám na svitku miniaturní písková zrnka (jak to jednou na emulzi přilne, už to z toho nedostanu), která pak při zvětšení udělají pěknej binec...
#29
Publikováno 25 únor 2008 - 21:16:26
Tudíž: Nalít vývojku a párkrát festovně bacit dnem vývojnice o tvrdou podložku (buď povolí podložka nebo vývojnice...).
U filmů, které to snesou (a to jsou skoro všechny) lépe přednamočit (presoak).
#30
Publikováno 25 únor 2008 - 22:40:19
Bublinky ci neco podobneho bude muj problem. A to predmacim a vyvojnice dostala uz tolik ran ze je to k neuvereni.
Ne ze bych se teda tem kombinacim ktery mi prinasej tyhle problemy nemohl vyhnout ale zrovna u HP5 mne to

U Fomy v Rodinalu je to zretelne u redeni 1:25. Redeni 1:50 je OK
Jeste musim vyzkouset zamenu alkalie u Pyrocatu, nic jineho uz mne opravdu nenapada
#31
Publikováno 25 únor 2008 - 22:50:51
Quote
Trochu OT, ale vzpomněl jsem si, že na tabuce, kterou Škoda prodává k papírkům na testování vyčerpanosti ustalovače (a která je neskutečně drahá) jsou napsané maximální doporučené hodnoty obsahu stříbra v ustalovači - pro papíry je to něco přes 1g/l a pro filmy kolem 4g/l, zhruba. Každopádně z toho vychází, že použít ustalovač od filmů na ustalování papírů fakt nebude dobrý nápad...Nepoužíváte v rámci ušetření použitý ustalovač z filmů? Takovéto šetření se nevyplácí.
#32
Publikováno 25 únor 2008 - 23:12:48

#33
Anonymous
Publikováno 25 únor 2008 - 23:33:13
Prevence je základ, takže musíš vyhlásit boj prachu. Nevím, co používáš za smáčedlo, ale zjistil sem, že to je prvopočátek všeho. Nebudu tady propagovat pana Tetenala, ale fakt se to pozná.
No a pak je důležité neofukovat, ale štětečkem nějak odstranit. To se musí opatrně.
A až po tomto všem retušuj!
A nemysli si, že to sou jenom takové propagační žgryndy...

#34
Publikováno 11 září 2008 - 19:55:13
V pondělí jsem byl v Praze, dokonce jsem si napsal i seznam, ale na retuš jsem zapomněl, jako na smrt. A to jsem se stavoval u škody hned v několika kukaních...
#35
Publikováno 12 září 2008 - 16:11:46
#36
Publikováno 24 září 2008 - 19:33:15

Vždyť pravý rubín se od syntetického taky pozná podle drobných vad a kazů

#37
Publikováno 8 únor 2009 - 12:22:09
Je to barva na gumová razítka bez oleje, lahvička za 26Kč.
#38
Publikováno 9 září 2009 - 15:49:45
jaké používáte štětce na retuš? Myslím značku a případně kde koupit? Moje staré začínají pelíchat a chci koupit nové. 000 až 0, větší zatím nepotřebuju.
#39
Publikováno 9 září 2009 - 16:33:20
Quote
Někdy člověk přijde na něco užitečného jaksi omylem. Pořídil jsem si datumku a razítkovací barvu, abych si na zadní stranu fotek tisk datum. Ta barva ale špatně schne a tak se mi trochu v balíčku zapatlala lícová strana fotek (barva, tedy RC). Zkoušel jsem tu barvu vším možným odtud dostat, ale nic moc nepomohlo. Barva byla jakoby zapuštěná v emulzi, vůbec nenarušovala lesk. A tak mně najednou došlo, že by to bylo použitelné na retuš, a to i RC. Vyzkoušel jsem to a vypadá to nadějně. Kapku barvy jsem kápl na sklíčko, ostrou špejlí jsem špetku nabral a na bílém papíře dělal malé čárečky. Čárečky se stále zesvětlují, až je odstín shodný s okolím kazu, vytečkuji na fotce.
Je to barva na gumová razítka bez oleje, lahvička za 26Kč.
doporučuju ti místo razítkové barvy používat spíš barvu do graffiti fixů.. ultrarychleschnoucí, conejhůřsmývatelné..
ale lahvička minimálně tak za 200,-
#40
Publikováno 23 listopad 2009 - 19:30:30
#41
Publikováno 22 prosinec 2009 - 15:36:55
#42
Publikováno 22 prosinec 2009 - 17:02:25
Kupoval jsem u Škody retušovací barvičky - nejsou TOP, ale jsou dobré = i rozředěná černá je šedá = netáhne třeba do fialova nebo hněda.
Zatím jsem vždycky vystačil s jednou barvou...
#43
Publikováno 22 prosinec 2009 - 17:12:35
Quote
LukasJ
Kupoval jsem u Škody retušovací barvičky - nejsou TOP, ale jsou dobré = i rozředěná černá je šedá = netáhne třeba do fialova nebo hněda.
Zatím jsem vždycky vystačil s jednou barvou...
Ale jo, vyjdu s jednou barvou. Ale docela jsem se namlsal na výc odstínech. No že černá je černá je snad nutnost. Ale jsem naučenej na teplou a studenou. Ne že by to letělo do blbejch odstínů, ale warm je trošku teplejší a calt trošku studenější. Problém je, pokud volám do "tepla" je potřeba jiná než na neutrál nebo do "studena". Ale určitě se dá s hnědou, bílou, modrou a černou vystačit...... Jen je to o pohodlnosti. Ale pokud nic jiného nezbyde, holt půjdu touto cestou.



#44
Publikováno 3 leden 2010 - 16:15:53
#45
Publikováno 4 leden 2010 - 16:39:24
Quote
V tom případě obyčejný vodovky - s trochou výtvarnýho citu -či ještě lépe praxe - namícháš odstíny zcela dle libosti. Nesmí se z oho dělat taková věda. Hlavní je mít co nejčistší negativ při zvětšování a tak dobrý fotky, aby stálo zato je vůbec retušovat. Já třeba jsem si za léta zvykl na jeden až dva typy nameriálu (podle formátu), jednu vývojku, jedny papíry a jednu tonalitu, pak je to jednodušší.
No né že bych vodovky nezkoušel. Ale bohužel na lesklým baritu je to jako pěst na oko. Jo je pravda, že nejlepší retuš je žádná retuš. Zrovna včera jsem trávil večer retušováním fotky, kde ani nešlo o bordel, ale o prašné prostředí a blesk. Upřímě si moc neumím představit, retušovat to s bílou a černou, už takhle jsem stím trávil několik hodin. A to již nějakou dobu retušuji..... No když jsem před cca 10ti léty kupoval poslední barvy, měl jsem vzít dvoje. Chjo. Co se týká materiálu, jsem naučenej na několik různých na kinu, dle tématu, světla, předpokládaného výstupu. Stejně tak na kinu používám víc vývojek. Na SF a větších si vystačím s Rodinalem. A i filmů mě stačí výrazně míň. Pozitivní vývojku taky nemám jednu, ale za ty léta jsem si zvyknul na několik vývojek, dle záměru. Pérovky nebudu volat v naředěnej univerzálce, mlhu v GDL taky ne. Stejně tak papíry, Těžko mě někdo donutí dělat reportáž nebo kontakty (z SF, na VF klidně...) na baryt, ale stejně tak výstavní fotky na RC.
Ale jednoduší by to bylo, to je fakt. Jeden film, jedna negativní vývojka, jedna pozitivní, jedny papíry, jedna tonalita. Ale není to spíš na škodu?
#46
Publikováno 4 leden 2010 - 19:55:32
Jestli retušuješ lesklej baryt, tedy jestli ho leštíš, pak tužkou negro ještě před leštěním a pak teprv vyleštit.
#47
Publikováno 14 duben 2010 - 07:22:08
Praha objevily zcela nové a nepoužité retušovací soupravy od firmy Hama
v sestavě Cat.No.8310 - 4ks retušovacích nožů s pouzdrem, Cat.No.8349
- 6ks retušovacích štětců různých velikostí, Cat.No. 8337 Profi - souprava
lazurovacích a retušovacích barev včetně B&W lesk/mat a laků s paletkou
pro míchání v celkové ceně Kč 500,- za všechny tři nabízené soupravy!!!
Trochu neuvěřitelné, ale v dnešní poněkud ujeté době realita. Vánoce 7.4.
2010 jsem oslavil stakanem tzv."zaostřovacího roztoku" s hřejivým, ničím
nerušeným radostným pocitem sběratele nepotřebných věcí. Erik
#48
Publikováno 14 duben 2010 - 15:46:34
Quote
Vážení kolegové, k mému značnému údivu se v bazarovém prodeji ve FŠ
Praha objevily zcela nové a nepoužité retušovací soupravy od firmy Hama
v sestavě Cat.No.8310 - 4ks retušovacích nožů s pouzdrem, Cat.No.8349
- 6ks retušovacích štětců různých velikostí, Cat.No. 8337 Profi - souprava
lazurovacích a retušovacích barev včetně B&W lesk/mat a laků s paletkou
pro míchání v celkové ceně Kč 500,- za všechny tři nabízené soupravy!!!
Trochu neuvěřitelné, ale v dnešní poněkud ujeté době realita. Vánoce 7.4.
2010 jsem oslavil stakanem tzv."zaostřovacího roztoku" s hřejivým, ničím
nerušeným radostným pocitem sběratele nepotřebných věcí. Erik
Hmmmm, tak to blahopřeji a tiše závidím. Též jsem o nich věděl, štětce sice nepotřebuji, ale byrvy docházejí. Jsem zhýčkán paletou, nechci ředit jednu barvu pro všecko. Tak kolega včera nekecal, když tvrdil, že už tam nejsou...



#49
Publikováno 19 červen 2012 - 00:38:48
Jak se vám osvědčili nápady diskutované níže ve vláknu (tuš, razítková barva, anilinky)?
Mám poměrně dost fotek jejichž jediný neduh je právě prach, tak si říkám, že než vyhodit, vyretušoval bych je a rozdal.
#50
Publikováno 10 březen 2013 - 08:37:21

0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních