ČB negativ-dia
#1
Publikováno 21 srpen 2007 - 07:54:50
#3
Publikováno 21 srpen 2007 - 09:01:27
Ahoj, zajímaly by mě postupy a chemie, jak udělat z ČB negativu diák. ČB dia se přeci jen blbě shání, i když něco koukám dělá foma.
No, princip je takový, že negativ se vyvolá, vypere, pak se rozpustí stříbro okyseleným roztokem dichromanu draselného, zase se pere, pak se film osvětlí a ještě jednou vyvolá. Ustálí...
Mám knihu Základy fotografie od doktora Pavlíka (vyšla 1949), jsou tam nějaké recepty, až budu mít čas, tak to sem můžu přepsat;) Ale hádám, že ty postupy budou v libovolné dostatečně staré fotografické příručce
#4
Publikováno 21 srpen 2007 - 11:35:31
#5
Publikováno 21 srpen 2007 - 14:34:14
#6
Publikováno 23 srpen 2007 - 12:02:43
#7
Publikováno 23 srpen 2007 - 12:15:29
#8
Publikováno 23 srpen 2007 - 12:16:14
možná bude jednodušší fotit rovnou na dia. Tu Fomu jsem měl teď v ruce a výsledky nejsou špatné. Má možná trochu krémovější podložku, ale působilo to na mě příznivě...
souhlas, mam jich take 10 doma v mrazaku...jenze...jak ji volat? do fomy se mi to za 160kc/kus s dodaci lhutou cca 2 tydny (a obcas poskozenou emulzi) posilat nechce. a experimentovat s volanim...snad by to slo...ale...
#9
Publikováno 24 srpen 2007 - 11:20:36
možná bude jednodušší fotit rovnou na dia. Tu Fomu jsem měl teď v ruce a výsledky nejsou špatné. Má možná trochu krémovější podložku, ale působilo to na mě příznivě...
souhlas, mam jich take 10 doma v mrazaku...jenze...jak ji volat? do fomy se mi to za 160kc/kus s dodaci lhutou cca 2 tydny (a obcas poskozenou emulzi) posilat nechce. a experimentovat s volanim...snad by to slo...ale...
já ten film jenom skenoval, ale poptám se majitele, za kolik ho nechával volat. Košilky jsou z Petřin...
#10
Publikováno 22 duben 2008 - 11:26:22
studuji studuji, až mě z toho začíná brnět kebule.
OK, Fomapan R100 může bejt super, Ilfordí postup by se mi líbil a to vše až na jednu věc.
Potřebuju prostě pracovat s vysokými citlivostmi.
Jediné, co zatím vím, že Petr Dzik psal na FP, že R100 "by měl jít pushovat na 400-800", což je info poněkud na houby. Ilfordi ke svému procesu píšou:
"We do not recommend reversal processing HP5
Plus or DELTA 400 PROFESSIONAL film stock.
Results are likely to exhibit unacceptably low contrast"
Navíc jsem se teď začal teprve více pídit po R100 a zjišťuji dodací lhůtu, chtěl jsem ho za 9 dní do polska.
Vzdělaný "FP exot" XGAS na mě vrhá chemii, se kterou bych se zatím nerad zabýval.
Byl by někdo tak hodný a maličko mě navedl?
Potřebuji fotit jako na citlivost 400 as udělat z toho diáky pomocí konfekční chemie. Jak toho nejjednodušeji dosáhnu-čím podrobnějšá postup, tím budu rači, ovšem odpověď"hledej dál šmudlo" naprosto pochopím:)
Ideálně se normálním ČB negativem.
#11
Publikováno 25 duben 2008 - 08:09:43
Nejsou s tím žádné složitosti, zpracování filmů na dálku v Hradci se zasíláním poštou bych již po špatné zkušenosti a ztrátě vyvolaných filmů neriskoval.
Vyšší citlivost - s tím bych neexperimentoval, raději bych použil světelnější objektivy. Zpracování filmů zvládne naprostý začátečník, kdysi i já, vyšlo to dobře hned na první pokus.
Pak uvidíte, jak ten film v promítačce vypadá, a jestli pro vás má smysl nějak pokusničit nebo vám to připadne celé o ničem. Ale začínat rovnou s nějakými "pokusy", to ne.
PL
#12
Publikováno 25 duben 2008 - 16:49:04
Jako diák se dá použít JAKÝKOLIV negativní ČB film, protože to je pozitivní PROCES, tedy způsob, jak se pracuje s latentním obrazem. Pouze se tedy doporučuje používat filmy s podložkou bez barevného nádechu-i když, může to být umělecký záměr, že:) Co vím, konfekční sety dělá Ilford a Foma(možná Tetenal??-nevím) a vyšší citlivosti by asi neměly být takový problém, jen to bude chtít vyladit postup a případně ředění apod. Alternativou je míchat, ale recepty si budeš muset najít sám (a případní další zájemci možná budou vděční za článeček, až to všecko ozkoušíš )a pro začátek bych teda spíš zkusil tu konfekci. Jinak ten Fomapan R100 je prý úplně obyčejný Fomapan100..
#13
Publikováno 28 duben 2009 - 10:34:59
#14
Publikováno 28 duben 2009 - 10:56:08
#15
Publikováno 6 březen 2010 - 12:32:31
1. Je reexpozice závislá na původnní citlivosti filmu? Tedy pokud mám místo ISO100 nyní ISO25, tak budu exponovat 4x déle?
2. Bělení je proces, který musí doběhnout do konce (tedy čim déle, tím lépe)? Nebo je nějaký optimální stav, kdy se má film z běliče vyndat?
K mým pokusům: při dodržení postupu, tak jak ho předepisuje Foma, byl Adox velmi tmavý ve světlech a naopak světlý ve stínech. Ve stínech dokonce u některých snímků přecházel jakoby inverzně do negativu, vypadalo to trochu jako nějaký sabatier či co...
řekl bych, že budu muset prodloužit první volání...
snad by nějaký osmičkář věděl...
#16
Publikováno 6 březen 2010 - 13:55:26
Podle toho, co jsem zatím zjistil, tak bělení, druhá vývojka a reexpozice má doběhnout do konce, takže by měla být o něco delší než je dostatečný čas. Zbývá tedy laborovat s časem v první vývojce.
Kdysi, když mě to ještě nezajímalo, jsem četl nějaký článek, kde byla popisována tato problematika i při inverzním vyvolání negativních filmů. Bohužel jsem ho už nenašel. Psalo se tam něco o tom, že v první vývojce se má správně buď vyvolat nebo naopak (to už si nepamatuju) nevyvolat 1/3 stříbra.
Moje výsledky s negativy. Zkoušel jsem prošlou Fomu F100 (negativ) přesně podle předpisu pro R100 a výsledek byl málo krytý, ale vypadalo to na první pokus docela dobře. Zajímavé, že z dálky to bylo OK, černá vypadala černě, ale při pohledu zkrz, byla černá průhledná. Provedl jsem dvě volání, jednou běleno dichromanem, podruhé manganistanem. Výsledky stejné.
Další pokus bylo negativní ORWO NP22 z R1992 při vyvolání podle REDa v D19, první vývojka 6 min. Výsledek velice málo krytý. Inverzní ORWO UP21 1991 volané stejně a pak ještě jednou 8 min v první vývojce, kryté o něco více, než bych chtěl. Rozdíl v negativním a inverzním filmu bude asi dost velký.
Ve všech případech jsem místo thiokyanátu dával do první vývojky 5g thiosíranu sodného. Důležité je toto rozpouštědlo použít v první vývojce a v druhé ne. Ne, že bych tomu rozuměl, ale myslím, že s jeho množstvím by se také dalo laborovat podle typu filmu a délky vyvolávání. Jeho přesné množství bude hodně důležité.
Asi bych postupoval tak, že bych naexponoval nějaký motiv s různou expozicí třeba -2EV .. +2EV a pak zkoušel laborovat s časem v první vývojce. Bělení, reexpozici a druhou vývojku bych nechal podle doporučení neměnnou a možná spíš na horní hranici.
#17
Publikováno 6 březen 2010 - 14:17:39
s tou reexpozicí si ale nejsem jistej, mám dojem, že tam nějaká horní hranice toho osvitu je
pokud by nebyla, byl by problém značně zjednodušen na otázku času v první vývojce to má jednoduché řešení
#18
Publikováno 6 březen 2010 - 15:51:15
Podle mě je zásadní čas v první vývojce, výběr jejího typu a pak asi i množství thiokyanátu v první vývojce.
#19
Publikováno 6 březen 2010 - 18:57:38
první volání jsem hodně prodloužil, výsledkem je opět kombinace pozitivu a negativu, tentokrát spíše negativ
při reexpozici jsem si všiml, že má film sice správnou barvu - bílou lehce do žluta, ale je taková hustější, méně průhledná, obrázky nejsou vidět tolik, jako při volání R100
druhá zvláštní věc byla po vyndání z druhé vývojky: film vypadal opravdu skoro jako negativ, po vložení do ustalovače však přeci jen bílá místa (asi vybělený film?) slezla a ztmavla a z negativu se stal trochu i pozitiv...
co teď?
#20
Publikováno 6 březen 2010 - 19:39:05
2. pokud příliš krátký čas prvního volání, něco podobného, hodně krytý pozitiv, celkově malý kontrast
3. málo reexpozice, černá by nebyla úplně černá (například neexponované části filmu kolem políček atd...)
krátké druhé volání nebylo, film se již dálé nijak neměnil
jak vypadá špatně vybělený diák? jak nedostatek thiokyanátu? jak příliš velké množství thiokyanátu? ještě jsem na něco zapomněl? je v pořádku, že jsou na filmu po druhém volání ještě bílá místa (po bělení), která slezou až v ustalovači?
#21
Publikováno 7 březen 2010 - 13:26:12
Jestli je část negativní a část pozitivní, řekl bych, že by mohl být problém v bělení. Bělení má za úkol bezezbytku odstranit negativní stříbrný obraz. Jestliže jsi prodloužil první vývojku, vznikl tím silnější negativní obraz a při stejném (nedostatečném ???) bělení tak zůstal i silnější zbytek negativního obrazu. To je ale jenom moje spekulace.
Thiokyanát rozpouští závoj. Je potřeba ho nadávkovat tak, aby právě rozpustil závoj. Ani víc ani míň. Když ho tam dáš podle předpisu a jen do první vývojky, tak to nemůže způsobit fatální problém. MOžná, že ani ladit netřeba a když, tak nějakém úplně posledním kroku vychytávání procesu.
Znovu upozorňuju, že mám za sebou jen asi 5 volání.
#22
Publikováno 7 březen 2010 - 13:53:18
#23
Publikováno 7 březen 2010 - 14:08:40
Thiokyanát je tedy třeba je na filmy jako je R100, které mají nejakou jinou podložku nebo obecně na kterýkoliv film?
Já jsem prostě použil chemii a v podstatě i časy doporučené k setu od Fomy. Všechno jsem namíchal, tak jako bych volal R100, ale místo to jsem volal CHS 25. Možná je tam thiokyanátu na tenhle film moc a nějak to ty světla zakryje?
Zkusím asi použít pozitivní vývojku, tak jak někde radí X-GAS. A tomu běliči, který není z dvojchromanu také moc nevěřím.
#24
Publikováno 7 březen 2010 - 15:15:45
Nevím, jak by nedostatečný druhý osvit mohl způsobit zbytky negativního obrazu. Podle mě by způsobil jen nedostatečně krytý pozitivní obraz.
Při pokusech bych zkusil držet všechny procesy mimo první vývojky na horní doporučené hranici nebo i o něco víc. Sice to může mít negativní dopad, ale ne fatální. Všechny reakce mají doběhnout až do konce, takže mírné přetažení by nemělo moc vadit.
Nemáš náhodou starý manganistanový bělič? Po smíchání manganistanu s kyselinou údajně vydrží jen několik hodin.
#25
Publikováno 7 březen 2010 - 16:14:16
#26
Publikováno 7 březen 2010 - 16:50:25
Právě, je tam ten manganistanový, možná je ještě vhodný na R100, ale třeba už ne na Adox.
Dělal jsem to právě tak, všechny časy jsem přetáhl nejméně o minutu, aby to určitě doběhlo. Navíc jsem jen pár minut úspěšně vyvolal R100 a potom rozdělal čerstvou chemii, takže vyčerpanost chemie mohu myslím vyloučit.
Zaměřím se na to bělení. Zkusím namíchat vlastní bělič z dvojchromanu. Ono to pomůže i v jiné věci. Ten adox je hodně náročný na zacházení a při těchto mých pokusech z něj dost slézá emulze.
Otázka je, zda nemúže být ten problém i v té vývojce. Jestli by nebyla vhodnější nějaká jiná konvenční s přidaným thio-tentononc...
#27
Publikováno 7 březen 2010 - 16:54:47
1.vývojka 12min (zkoušel jsem i 16)
praní
bělení 8min
praní
čistič 3min
praní
reexpozice 2min (záleží na zdroji)
2. volání ale v té samé vývojce z prvního volání... 5min
praní
ustalování 4min
#28
Publikováno 7 březen 2010 - 18:54:48
Nechápu, jak mohou být ve Fomasetu obě vývojky stejné. Ve starém komunistickém fomasetu byla sice jedna vývojka, ale tase rozdělila na půl a do první se přidal thiokyanát. Ve všech návodech se i při použití různých vývojek uvádí přídavek thiokyanátu nebo thiosíranu do první vývojky a do druhé nikoli. Záměna vývojek pak má způsobit výraznou ztrátu kontrastu a krytí.
Doporučuju si chemii namíchat, jinak se nedoplatíš. Fomaset stojí tuším 500 kč. Namíchané to počítal RED na 19 kč / film. Také bych nejdřív zkoušel na něčem levném a klasickém, třeba na Fomapanu 100. To, že to bude mít nevhodnou podložku na zkoušky nevadí.
Čas v první vývojce mi připadá strašně moc. Já získal dojem, že pro negativy bude potřeba naopak čas poněkud zkrátit anebo použít méně energickou vývojku. Pořád to ale nevysvětluje půlnegativ půlpozitiv.
Jsi si jistý, že máš čerstvý a dobře namíchaný bělič? Má to být 2g hypermanganu a 12ml H2SO4 na litr. Vydrží prý jen pár hodin. Na hypermangan se dřív hodně plivalo, ale dneska se v tom patrně úspěšně bělí. Já vyzkoušel dichromanový ze starého Fomasetu i hypermanganový a na negativech mi to vyšlo shodně, staré inverzní ORWO z 1991, bylo lepší v hypermanganu. Což přikládám možné menší kyselosti origo roztoku z Fomasetu. Pro staré filmy se doporučuje výrazněji přidat kyselinu (XGASův příspěvek z FA)
Jaké máš teploty? Někde byly zmínky o tiskových chybách v návodech k fomasetu. Někdo dělal při 35°C někdo při 3°C. Pokud vím, vše má být při 20°C.
#29
Publikováno 7 březen 2010 - 19:16:57
Nevím jak to vyřešili, že používají tu samou vývojku. Určitě zkusím jinou. Než si ji začnu sám míchat, asi zkusím nějakou pozitivní s přidaným thiokyanátem.
Bělič namíchám vždy čerstvý. Rozmíchá se z nějakého koncentrátu a pak se přisype hypermangan. Teplotu si docela hlídám. Problém bude nějaký zásadnější.
Vzhledem k tomu, že film vypadal vybělený dobře, jen z něj ještě nevystupovaly obrázky jako u R100, tak asi začnu s jinou vývojkou.
Zkusit to na fomapanu je velmi dobrý nápad
díky!
#30
Publikováno 2 srpen 2010 - 02:35:37
začalsem s pokusama o diák na T200 a hned napoprvý objevil Ameriku, že rodinal fakt ne. Z emulze se stal divnej patlajz a na tom co neuplavalo není vidět ani čára horizontu, prostě náhodný fleky Přitom po vytažení z čističe to vypadalo nadějně. Tak holt znovu a líp.
Pár věcí mi ale neni jasnejch, kolik sírovky do běliče s hypermanganem ? V receptech se množství pohybuje mezi 10 a 40 ml na litr, většinou bez uvedení koncentrace. Mám technickou z drogérky 36-38%. Ilford píše koncentraci v běliči 1%, což je blízko k těm 40 ml, je to tak správně? Nakolik je tedy koncentrace a čístota sírovky kritická ? Odhadnul bych, že jde o to, aby to v kyselým prostředí prima oxidovalo, takže snad netřeba hrát si na promile.
Jo a další věc, náhrada Rhodanidu Thiosíranem, to se taky dá najít od 1:1 po 1:5. Je mi jasný, že 1. vývojka je věc k ladění až to začne trochu chodit, ale ať mám trchu náskok.
Předem dík za zkušenosti.
#31 Snek
Publikováno 2 srpen 2010 - 08:32:08
#32
Publikováno 2 srpen 2010 - 12:09:45
Thiokyanatanem jsem přezásoben, takže mohu nabídnout... je preferován před thiosíranem.
#33 Snek
Publikováno 2 srpen 2010 - 12:24:51
Napadlo mne použít jej jenom jako první vývojku, jako druhou už pak něco (cokoliv jiného) neagresivního.
Nakonec jsem se vrátil k ID-11 pro první i druhou vývojku, nasypat do první trochu thiokyanatanu a je to.
Sírovky (96% koncentrát) dávám 10 - 14 ml do litru, jak se to povede, spíš těch 14.
#34
Publikováno 2 srpen 2010 - 13:07:21
venco, mohl bys prosím svůj úspěch s rodinalem trochu rozvést? moc by mne to zajímalo, já si takhle dvakrát odplavil emulzi do kanálu.
Napadlo mne použít jej jenom jako první vývojku, jako druhou už pak něco (cokoliv jiného) neagresivního.
Nakonec jsem se vrátil k ID-11 pro první i druhou vývojku, nasypat do první trochu thiokyanatanu a je to.
Sírovky (96% koncentrát) dávám 10 - 14 ml do litru, jak se to povede, spíš těch 14.
tak teď jsem znejistěl, možná jsem jej použil jen jako první vývojku... přijde mi ale, že ta druhá vývojka může být skoro jakákoliv...
jinak používám bělič z dvojchromanu, s hypermanganem to byl boj, jedno jaká vývojka, emluze mi šla vždycky dolu
#35 Snek
Publikováno 2 srpen 2010 - 15:48:17
přijde mi ale, že ta druhá vývojka může být skoro jakákoliv...
no právě, že mě to "skoro" vychází, že může být skoro jakákoliv, kromě rodinalu. V praxi mnou na vlastní kůži ověřeno dvakrát
#36
Publikováno 2 srpen 2010 - 17:14:00
nicméně, jakou koncentraci rodinalu používáš? bělič je s dvojchromanem?
přijde mi, že je film po bělení a čištění poměrně dost odolný
zkusím to na nějakém zbytku
#37 Snek
Publikováno 2 srpen 2010 - 18:03:14
#38
Publikováno 2 srpen 2010 - 20:59:19
hola stříbrokazu, hodně informací na téma černobílé inverze najdeš v osmičkářské sekci. Třeba to s tím Rodinalem sis mohl ušetřit, tento poznatek jsem zveřejnil tuším tak před rokem
Ano, našel jsem to tam při hledání příčiny, proč se mi emulze změnila na černej sajrajt, vžyť píšu, zase objev Ameriky
Hlásím 2. pokus úspěšný ! Raduju se jako malý dítě Diák je vcelku, bez závoje. Sice krytej jako ďas, ale to se doladí pokusama s první vývojkou, použilsem zatím pozitivní a čas odhadem. Hlavně, že to převrací a nezávojuje.
Bělič jsem použil na 300 ml 0,6g Hypermanganu a 15 ml sírovky 36%
Čistič - lžička Pyrosiřičitanu na 300, na jedno použití.
2. osvit LEDkovou baterkou.
Zbývá mi tedy doladit vývojky, trvanlivější čistič a vzpomenout si, komu že jsem zhruba před osmi lety půjčil projektor a jedem na vostro!
#39
Publikováno 2 srpen 2010 - 21:08:39
Thiosíran mě zaujal tím vtipem, žebyse případný závoj čističem odstranil.
#40 Snek
Publikováno 2 srpen 2010 - 21:36:08
Hlásím 2. pokus úspěšný ! Raduju se jako malý dítě
gratuluju!
#41
Publikováno 2 srpen 2010 - 22:06:54
#42 Snek
Publikováno 2 srpen 2010 - 22:59:34
Spíš si udělej expoziční zkoušku, ona ta citlivost "normálního" negativního filmu pro inverzi vychází o hodně jinak, než u negativu.
Například já pro ČB inverzi dlouhodobě používám Polypan F. Pro negativ ho pro zvýšení kontrastu exponuju jako ISO 100 (to je tenhle obrázek) a pro inverzní pozitiv exponuju jako ISO 25
Naexponuj si políčko na nominální citlivost filmu až o čtyři clony (v krocích po jedné cloně) nad i pod citlivost, vyvolej standardním časem pro volání kombinace filmu a vývojky podle digitaltruth pro negativ, dojeď zbytek procesu pro inverzi a zkoukni výsledek. Okometricky nejlepší políčko uznej za vhodné, to bude tvoje nominální citlivost daného filmu pro inverzi. Na této citlivosti si pak dolaď volací čas v první vývojce.
Až to odladíš, tak už u stejné kombinace celé procedury a filmu zůstaň a nic neměň.
#43
Publikováno 3 srpen 2010 - 00:07:29
#44 Jirinol
Publikováno 3 srpen 2010 - 05:44:57
Dík za postup, teď mě čeká volba vývojky (asi D76 a rhodanid), ale hlavně získat zpět projektor, abych okometricky nenaladil naprosto nepromítnutelnej diák
projektor na kino ti mohu poskytnout na dlouhodobou výpůjčku
#45 Jirinol
Publikováno 3 srpen 2010 - 05:51:23
#46
Publikováno 3 srpen 2010 - 09:08:53
Naexponuj si políčko na nominální citlivost filmu až o čtyři clony (v krocích po jedné cloně) nad i pod citlivost, vyvolej standardním časem pro volání kombinace filmu a vývojky podle digitaltruth pro negativ, dojeď zbytek procesu pro inverzi a zkoukni výsledek. Okometricky nejlepší políčko uznej za vhodné, to bude tvoje nominální citlivost daného filmu pro inverzi. Na této citlivosti si pak dolaď volací čas v první vývojce.
Moc tomu nerozumím. Když vyvolá časem jako na negativ, bude se mu líbit jiné políčko z expoziční zkoušky než kdyby volal "do konce", jako se to dělá u většiny negativů vyvolaných jako pozitivy.
#47
Publikováno 3 srpen 2010 - 09:12:59
#48
Publikováno 3 srpen 2010 - 09:29:45
Jde to. Sice to chce několik zkoušek, ale výsledek se dostaví. Sám jsem to dělal. Druhý negativ se vyvolává ve zředěné pozitivní vývojce. Doporučuji pro začátek ředění 1:10.
#49 Jirinol
Publikováno 3 srpen 2010 - 09:58:21
Jde to. Sice to chce několik zkoušek, ale výsledek se dostaví. Sám jsem to dělal. Druhý negativ se vyvolává ve zředěné pozitivní vývojce. Doporučuji pro začátek ředění 1:10.[/quote]
iá jsem to tak dělal jako jinoch. Sice několik zkoušek, avšak materiálově, finančně a časově nenáročných, a hlavně:
matrici - tj. původní negativ - dalším procesem nezkazím a dokonce z toho můžu nazvětšovat i slušné fotky !!!
teď mě pravověrní zastánci reverzního procesu sežerou
#50 Snek
Publikováno 3 srpen 2010 - 12:47:29
teď mě pravověrní zastánci reverzního procesu sežerou
Nesežerou. Kdybych se zabejval jenom diákama, tak reverzní proces asi vůbec nereším.
Ale zkus si takovým postupem "okopírovat" třeba 20 metrů 8mm filmu
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních