a jak to dělají při výrobě 35mm filmů do distribuce kin?Ale zkus si takovým postupem "okopírovat" třeba 20 metrů 8mm filmu
ČB negativ-dia
#51 Jirinol
Publikováno 3 August 2010 - 15:28:51
#52 Snek
Publikováno 3 August 2010 - 17:03:52
a jak to dělají při výrobě 35mm filmů do distribuce kin?Ale zkus si takovým postupem "okopírovat" třeba 20 metrů 8mm filmu
mají na to stroj, buď optickou kopírku, nebo kontaktní kopírku.
obě jsou k dispozici ve malém centru pro experimentální filmaře v Londýně (no.w.here), domu bych si to ale na těch pár stovek metrů bezcenného super 8 materiálu nekoupil.
To se radši budu drbat s tou odpornou inverzí (a že ten černobílej inverzní proces fakt, ale opravdu fakt moc nemám rád)...
#53
Publikováno 26 October 2010 - 05:33:44
HP5+
Ilford PanF+
Ilford FP4
Adox Ortho 25
U sebe předpokládám použití D-19 vývojky. Díky.
Radza
#54
Publikováno 26 October 2010 - 18:07:24
s tim ze kontrast ridim teplotou, jde to celkem snadno, nebo lze taky jako 2nd developer pouzit treba pozitivni PQ naredene na 1+7, nebo multigrade taktez...
Radsi pokecame osobne (:
Jiank este dalsi vec, je mozno tyto filmy vyvolat v nejake konfekcni vyvojce ( D-76, Rodinal apod... ) a pak vyprat a pokracujem v R100 vybelenim atd...
Takze treba D-76, Bleach, Clean, Re-Expossure, Multigrade 1+7, Fixer, muzes experimentovat jak chces...
Ale pamatuj ze je treba dodrzet postup 1. vyvolavani, beleni, cisteni, reexpozice, 2. vyvolavni, ustalovani. co si do neznamych 1 a 2 dosadis je na tobe (:
#55 Snek
Publikováno 26 October 2010 - 18:30:40
akorat k tomu Rodinalu... tomu bych se u pozitivu fakt, ale opravdu vyhnul ... ze dvou pokusu emulze v haj... zachode
#56
Publikováno 26 October 2010 - 18:59:30
zdravím všechny pozitivní, pročítám si toto vlákno a jemu podobné (osmičkářská sekce) a rád bych vás požádal, jestli by jste se se mnou podělili o zkušenosti a postupy s voláním níže uvedených ČB svitků jako inverzi.
HP5+
Ilford PanF+
Ilford FP4
Adox Ortho 25
U sebe předpokládám použití D-19 vývojky. Díky.
Radza
Zdravim,
začněte tou HP5+. Ve Fomadon LQR jsem to měl asi 15min a pořád jsem pravidelně překlápěl. D-19 je možná trochu energičtější, tak asi stačí kratší doba.
Velmi dobře potom film vyperte.
Bělič je možno použít hypermanganový, ale jeho množství musí být podstatně menší než je v procesu R100. Jinak by šla emulze dolu. Je třeba najít vhodný čas bělení. Pokud film přebělíte, emulze se stane částečně necitlivou a nepodaří se vám ji v druhém osvitu dostatečně exponovat. Před druhou vývojkou opět velmi důkladné praní, aby jste ji neoslabil čističem, se kterým to také nepřehánějte.
Na PanF+ a FP4+ naleznete rady na internetu v dokumentu od Jense Osbahra: In memory of Agfa Scala. Je tam doporučené dávkování rozpouštědla.
Adox Ortho 25 by měl být dle mého názoru velmi vhodný, ale nikdy jsem bohužel neměl tu čest.
Zvažte ještě samotný Fomapan R100 v kinofilmu. Zrno minimální a rozlišení perfektní. Naprosto srovnatelné s tou HP5+ ve svitku při stejné ploše promítaného obrazu. A práce je s ním velmi příjemná.
#57
Publikováno 26 October 2010 - 19:50:34
S tim rodinalem je to takove vselijake, musime experimentovat (:
#58
Publikováno 26 October 2010 - 20:00:26
Jen bych chtel upozornit, ze nejdulezitejsi je cas v prvni vyvojce, zbytek je jenom do dokonceni reakci...
S tim rodinalem je to takove vselijake, musime experimentovat (:
přesně tak, s prvni vyvojkou bude nejvice prace
to ostatní má větší toleranci, ale zkazit se to dá taky lehce
bělič: film by tam měl zástat co nejkratší dobu nutnou k vybělení, potom začne emulze "znecitlivovat"
čistič: je to skoro ustalovač, takže přehnané čištění by znamenalo nenávratné zeslabení poitivu
druhá vývojka: sem by neměl přijít žádný rozpouštěč, chce to čerstvou vývojku a co nejdéle, aby byla pořádná černá ve stínech
ustalovat stačí běžné 4min
hlavně pořádně prát! pokud chcete perfektní výsledky
no a pak přicházejí různé drobné detaily, např. thiokyanatan by se neměl kombinovat s hypermanganovým běličem (pokud se film perfektně nevypere) atd...
#59
Publikováno 26 October 2010 - 21:16:01
Jen bych chtel upozornit, ze nejdulezitejsi je cas v prvni vyvojce, zbytek je jenom do dokonceni reakci...
S tim rodinalem je to takove vselijake, musime experimentovat (:
přesně tak, s prvni vyvojkou bude nejvice prace
to ostatní má větší toleranci, ale zkazit se to dá taky lehce
bělič: film by tam měl zástat co nejkratší dobu nutnou k vybělení, potom začne emulze "znecitlivovat"
čistič: je to skoro ustalovač, takže přehnané čištění by znamenalo nenávratné zeslabení poitivu
druhá vývojka: sem by neměl přijít žádný rozpouštěč, chce to čerstvou vývojku a co nejdéle, aby byla pořádná černá ve stínech
ustalovat stačí běžné 4min
hlavně pořádně prát! pokud chcete perfektní výsledky
no a pak přicházejí různé drobné detaily, např. thiokyanatan by se neměl kombinovat s hypermanganovým běličem (pokud se film perfektně nevypere) atd...
Mno a hlavne prat po belici ! tam je to nejdulezitejsi....proto je tam taky i ten cistic....
#60
Publikováno 5 November 2010 - 10:30:11
Koupím zařízení pro kopírování kinofilmů KONTAKTNÍM způsobem. Vyráběl ji např. Leitz (Leitz ELDIA) ale i jiní výrobci. Vím, že bývají na ebay, ale třeba se to tu někomu válí doma.
a ptám se - není možno negativní např. kinofilm překopírovat na jinej negativní materiál, třega stejnej - jako negativ vyvolat a tím získat pozitiv-diák?
a tento následně promítat na plátno
možná má venca tohle na mysli, možná je to pitomost, netuším
#61
Publikováno 5 November 2010 - 10:50:44
možná na to udělám článek, ale kdo ví kdy a jestli, jinak se ptej
#62
Publikováno 5 November 2010 - 11:00:02
pak to zvětšujem na papíry, které můžou mít gamma klidně 2 až 2.5
No a aby jsi se dostal na pěkný diák (1.5 a více), tak potřebuješ film, který má právě těch 2 až 2.5. To jsou různé technické filmy, ortho materiál a především kinematografické tzv. print/release filmy, ty se ale kupují v metrážích nejméně 1000 nebo 2000 stop.
Zatím to kopíruju zvětšovacím objektivem, ale nebaví mě pořád kontrolovat zaostření. Kopírku jsem už objednal z ebaye.
Výhod oproti klasickému inverznímu procesu je celá řada, nevýhod moc ne.
#63 Snek
Publikováno 5 November 2010 - 13:25:42
a ptám se - není možno negativní např. kinofilm překopírovat na jinej negativní materiál, třega stejnej - jako negativ vyvolat a tím získat pozitiv-diák?
a tento následně promítat na plátno
možná má venca tohle na mysli, možná je to pitomost, netuším
Radime, určitě se nesměju, a hlavně toto je (zejména) u kinematografického materiálu osvědčená cesta duplikace filmu, s pomocí speciálního zařízení lze kopírovat buď opticky nebo kontaktně.
pro účely diáků se dají koupit tzv. short-ends kinematografického materiálu (třeba PlusX, Double-X, kterej zbývá filmařům ukončení filmování) a kopírovat na něj.
#64
Publikováno 5 November 2010 - 13:47:29
#65
Publikováno 5 November 2010 - 13:48:49
pro účely diáků se dají koupit tzv. short-ends kinematografického materiálu (třeba PlusX, Double-X, kterej zbývá filmařům ukončení filmování) a kopírovat na něj.
nojo, ale kde ?
jestli je tu někdo z filmovejch laboratoří, tak bych mu utrhl obě ruce
#66 Snek
Publikováno 5 November 2010 - 13:53:09
pro účely diáků se dají koupit tzv. short-ends kinematografického materiálu (třeba PlusX, Double-X, kterej zbývá filmařům ukončení filmování) a kopírovat na něj.
nojo, ale kde ?
jestli je tu někdo z filmovejch laboratoří, tak bych mu utrhl obě ruce
jirinol vedle ve vlákně nabíze shortendy kinematografického PlusX / DoubleX namotané do kazetek.
a pokud se zadaří, já mám rozjednaný DoubleX.
#67
Publikováno 5 November 2010 - 14:06:36
a až kopírovanie rozbehnete a vyladíte, bol by som rád, keby to niekto ponúkol ako "komerčnú aktivitu"
Celkom si viem predstaviť, že premietam doma čb diáky
#68
Publikováno 5 November 2010 - 14:11:23
Nejlepší zdroj bude asi Macodirect, kde mají velmi široký sortiment od Rollei - technické a ortho filmy ve všech formátech.
#69
Publikováno 5 November 2010 - 14:16:40
No kluci zlatí,
a až kopírovanie rozbehnete a vyladíte, bol by som rád, keby to niekto ponúkol ako "komerčnú aktivitu"
Celkom si viem predstaviť, že premietam doma čb diáky
já taky nevim, proč všichni blbnou po58d s těma papírama
nazvětšovat všechny fotky z cest a dovolené, to bych se pomátl
a navíc reprodukční kvalita diapozitivu je úplně někde jinde než u papíru
Kdybych věděl, že o to bude zájem, klidně koupím 1000ft klubko Eastman 5302 print-release filmu. Ono to pak vyjde skoro zadarmo...
#70
Publikováno 5 November 2010 - 14:27:26
mne by sa ozaj taká služba hodila, možno tých ľudí bude viac, len to chce pozisťovať detaily? pre mňa je to celé "záhada"
- ako zistíš expozíciu pre to-ktoré políčko (rôzna hustota negatívu)?
- ako vlastne vyzerá tá kopírka, čo tak môže stáť...
ale asi by som do toho šiel, hmmmm. tiež mám kopec dovolenkových foto na čb negatívoch. a premietačka stojí na polici
#71
Publikováno 5 November 2010 - 14:47:41
Pokud má člověk vyrovnaný negativní process (tzn. všechny negativy skoro stejné) pak je to hodně jednoduché i při kontaktním kopírování. U negativů, které trochu vybočují si člověk prostě udělá jedno až dvě políčka navíc s odstupňovanou expozicí.
Pokud má člověk negativy jako prase (jako já), pak je možná to ptocké kopírování lepší. Používám F90X, který expozici hravě změří (u techpanu používám nějakých 64-80 ISO). Při kontaktním způsobu odhadem nebo zmíněnými zkouškami (více pokusů od jednoho snímku) nebo vždy nejprve proměřit foťákem.
Osobně kopíruji zmíněným Nikonem připojeným ke zvětšováku s kondenzorem přes 1) redukci na m42 2) m42 mezikroužky 3) redukci m42-m39, která je částečně již v destičce na zvětšovací objektivy pro magnifax (je to ta plochá se závitem právě m42) a zároveň je v ní upoután Rodagon 50/2.8... Snad to jde pochopit. Stejným způsobem "skenuji" pomocí DSLR (omlouvám se za to hrubé slovo).
Existují samozřejmě i dia-duplikátory, ale nemám s nimi zkušenost... pouze obavy ohledně kvality použité optiky a podáním kontrastu, který bude asi jiný než u kondenzoru.
#72
Publikováno 5 November 2010 - 14:52:29
Výhody toho optického kopírování jsou:
1) nezávislost na formátu předlohy... můžete udělat fantastický diák třeba z 4x5" negativu
2) možnost ořezu
3) závěrka umožnuje i rcyhlé časy, takž lze použít i ten zmíněný techpan nebo jiný technický panchromatický film
#73
Publikováno 5 November 2010 - 14:58:19
nový hnutí kopírovači-promítači
venca bude předseda
#74
Publikováno 5 November 2010 - 15:05:33
Teraz aby som snoril íbej po kopírke. Keby si bral ten film, alebo to len zvažoval, ozvi sa - hádam by som sa pridal.
A pre Radima - zoženiem si kopírku, kde sa dá napojiť pneumatická spúšť, a budem (konečne) patriť do nejakého temnoklubu!
Venco, dík ešte raz za rady!
#75
Publikováno 5 November 2010 - 15:06:51
zase bych nerad odpoutal pozornost od klasického inverzního procesu, který, když se provede pořádně, tak je nenahraditelný... on takový čb diák z Horizonta nebo TLR, to by jste teprve koukali
#76 Snek
Publikováno 5 November 2010 - 15:12:57
#77
Publikováno 6 November 2010 - 09:21:48
tedy vyvolanej negativ potmě položím na negativ neosvitnutnej, zatížím sklem a exponuju zvětšovákem, jako když dělám kontaktní kopii negativ- pozitiv na papír a pak od oka rotačně vyvolám
když má tedy film citlivost 200 tak mám exponovat pro zjednodušení na dopadající světlo, který jsem naměřil při rozsvíceným zvětšováku na jeho desce?
nebo tam je nějaká jiná závislost?
jen pro první pokus, abych nebyl úplně vedle
#78
Publikováno 6 November 2010 - 09:58:36
1) expozimetrem dostaneš nějakej odhad, ale nezapomeň, že tomu světlu bude stát v cestě ještě negativ a docela záleží, jakej to je film (jakou má podložku a jak je krytej)... takže bych asi nastavil expozimetr na clonu 1, změřil a připočítal nějakou tu clonu
2) jiná možnost je postupovat jako při kontaktech na papír
většina papírů má citlivost někde kolem 6 ISO, ne? no a jestli film má n-krát větší citlivost tak se nastaví zvětšovák úplně stejně, ale adekvátně se zacloní nebo zkrátí expozice
tak jako tak, v obou případech si prostě udělej zkoušku... tvůj odhad +/- 2 nebo 3 clony
jakej je to film? 200 je docela dost, jednak budes muset hodně clonit a pořád ti bude vycházet takovej neopakovatelnej blik a jednak tyhle citlivý filmy bývaj dost nekontrastní... to ti raději odmotám trochu techpanu, abys nebyl na začátku zklamanej
leda by jsi ten negativ už v negativnim procesu hodně pushoval (co nejvíc) a pak by na to možná stačil nějakej ten ADOX 25 nebo něco takového s čirou podložkou
FOMA prodává AIR 100 v metráži, teď v listopadu se to má myslím polejvat, možná by to ten film zvládl, nezkoušel jsem
jinak: kodak technical pan, adox ATP, všechny ortho materiály, zmíněné kinematografické materiály (dnes vyrábí asi jen KODAK a ORWO)
a ještě je tu nějaký Ilford Polypan F, ale to neznám, myslím, že Šnek to používal
#79
Publikováno 6 November 2010 - 10:24:44
když mluvíš o krátkým bliku - nešlo by to udělat tedy manuálním bleskem bez automatiky? vzdálenost od filmu se dá nastavit - tím měnit osvit, bleskoměřič mám
že bych před něj dal nějakej "nd" filtr na zmírnění, vždycky ho trošku rozbleskal před expozicí, aby jel konstantně
že by bleskové světlo sloužilo taky k něčemu pořádnýmu a ne jen k oslepování lidí před fotoaparátem
#80
Publikováno 6 November 2010 - 10:45:40
oni jsou mezi námi tací fotografové, kteří jestě donedávna vůbec nepotřebovali zvětšovák a kontaktovali bliknutím žárovku v koupelně, že ano?
#81
Publikováno 6 November 2010 - 10:47:34
ještě tu mám pro hradeckou sekci atomal a sám mám asi ještě u mamiaka starej magnifax... to už pomalu stojí za výlet
#82
Publikováno 6 November 2010 - 11:07:27
nabídka platí permanentně
do půl vteřiny čas není problém, nakonec nd můžu dát před zvětšovací objektiv a tím budu pořád v mezích, kdy měřím bez problému
#83
Publikováno 6 November 2010 - 18:22:31
ještě doladit expozici a vyzkoušet s promítačkou
na malém tom diaspectaru je to vidět dobře a synkovi se takové prohlížení nakopírovaného pásu velmi líbí
samozdřejmě je to měkčí - to se dalo čekat
pro expozici jsem použil ten vencův přepočet na fomabrom svítím asi tak, ve těch asa má citlivost asi takovou a film vůči němu jinou.... atd taková mnohočlenka a vylezlo to napoprvé
#84
Publikováno 6 November 2010 - 19:40:06
jinak článek se připravuje a chystám nákup v Macodirect
#85
Publikováno 7 November 2010 - 21:04:38
tedy stanovit kontaktní expozici není tak snadný, tak píšu jak jsem to udělal s jedním konkrétním filmem
předlohou byl vyvolaný negativ kodak x-plus (jirinol) dost kontrastně vyvolaný, exp. na 200
(zvětšoval jsem z něho na papír filtrem 2 - měkká gradace)
je nutno hodně clonit zvětšovák a v těch hodnotách už dopadající světlo měřit těžko - pomůže měření odraženého světla od bílé plochy - celkem známá pomůcka
rozsvítit zvětšovák (bez mg filtrace) na bílý papír a na něm měřit odražené světlo - v mém případě to bylo při 200 asa hodnota 2ev(ohnisko 105, výtah 35, clona 36, MG 4)
v tu chvíli to máte tak, jako já dnes odpoledne a exponovat budete časem 0,5sec pásek kinofilmu, jako když děláte normální kontaktní kopii negativ/papír
nahoře vyvolaný - předloha - negativ
pod ním neosvitnutý pásek filmu
emulzema k sobě
zatížit sklem, osvítit, potmě dát tu správnou část do tanku, rozsvítit, vyvolat jak jste zvyklí, ale přidat notně kontrastu
časy točení jsem různě natahoval až posleldní pokus - k normálu +2°C
a nechal to točit dvakráte tak dlouho a vytáhl jsem to tmavý, ale aspon trochu kontrastní - pro prosvícení koukatelný - víc kontrastu z toho filmu asi dostat nemožno - možná by pomohl rodinal 1+ málo, nebo nějakej ten hodně strmej film, taky t200 bych vyzkoušel
na ukázce přes pultík ofoceno:
-negativ
-pozitiv 2xvolací čas rotačně
-pozitiv kratší volací čas
tak nějak jsem sušil
no a pro tohle jsem to dělal
pak jsem dostal od tchýně promítačku a krása - sice tam moc světel není, ale dá se na to dívat
trochu kalí radost vyletělej jistič - asi žárovka, tak projekce trvlala jen pár minut
ale to se doladí
možná by to volání šlo ještě ladit, ale osobně neumím "číst" expozici tohodle "diáku" a jeho volání, je to přece všecko obráceně
= podle mě zajímavá a nepříliš složitá technika promítnutí obrazu na stěnu
= objevil jsem pro sebe kouzlo diáku že áno a to jsem shodou okolností ještě neviděl promítnutej originál, jen dneska měkčí variantu doma vyrobenou
#86
Publikováno 7 November 2010 - 21:21:02
jak známo, s časem ve vývojce se kontrast zvyšuje, přesněji řečeno ve světlech se již hustota příliš nezvyšuje, ale ve stínech ano
platí jednoduchá poučka: exponovat na světla a vyvolávat na stíny
stejně jako v případě papíru je tedy třeba tento diapozitiv nechat dojet
on když vám vyjde moc tmavej papír, tak jste prostě moc svítili, no a tady je to stejné
zkus příště zkrátit expozici a volání nechat (pokud ti černá vyhovuje) nebo prodloužit (pokud černá není černá), ale pokud to není vhodný materiál, tak černá prostě černá nebude a je třeba použít kontrastnější materiál
#87
Publikováno 8 November 2010 - 10:35:20
- už se v tom pomalu orientuju
#88
Publikováno 8 November 2010 - 11:10:16
aha, tak při daném postupu není možno už "dia" převolat = tedy exponovat o štipku míň a volat co to pude až za doraz a tím se kontrast zvětší - jestli už mám černou nejčernější, tak volací čas už není nutno dloužit, neboť maximální černé už bylo dosaženo
- už se v tom pomalu orientuju
tak tak, opravdu je to jako s papíry, tady je třeba zahodit všechny zvyklosti s vyvoláváním negativů... pořád překlápět a vyvolávat odhadem aspoň 2x delší dobu, než jsme zvyklí
nevím přesně, co se děje s emulzí, když se nechá moc dlouho ve vývojce, ale tipoval bych, že začne závojovat... tedy zatahovat světla a to zase nechceme, že ano
#89
Publikováno 8 November 2010 - 11:25:12
nikdy jsem podobné věci neřešil, může mi nějakej znalejší kolega říct co mi bude z vývojek, který mám v šupleti závojovat při extrémních časech nejmíň?
rodinal
am 74
id 11
díííky
#90
Publikováno 8 November 2010 - 12:08:22
#93
Publikováno 12 November 2010 - 13:13:18
chtěl bych poprosit všechny, co mají zkušenosti v tomto ohledu, zda mi mohli pomoci
především pak hledám někoho zdatného ve fyzice a chemii fotografických materiálů nebo prostě někoho, kdo trochu vidí pod pokličku a má trochu přehled pokud jde o chemické procesy při vyvolávání, bělení atd...
rád bych, aby byl článek ucelený a pokud možno vyčerpávající
#94
Publikováno 15 November 2010 - 10:49:44
nikde jsem žádnej nákres nenalezl asi neumím hledat...
díík
#95
Publikováno 15 November 2010 - 11:01:26
mám zde první diarámečky a ptám se jako při vložení planu do vf kazety jak se správně situuje rámeček vůči filmu, kde je vrch a pravá/levá vůči směru promítání
nikde jsem žádnej nákres nenalezl asi neumím hledat...
díík
Nepřemýšlej, a strč to tam tak, ať promítnutý obraz odpovídá skutečnosti
#96
Publikováno 15 November 2010 - 11:13:34
ovšem při kopírování negativ-diapozitiv do toho vnáším jednu projekci resp. převrácení navíc
#97
Publikováno 15 November 2010 - 11:14:26
#98
Publikováno 15 November 2010 - 11:20:12
tak jako tak, je dobré si v tom udělat pořádek - jednou se rozhodnout a rámečkovat to potom už pořád stejně (rámečky jsou většinou něčím nesymetrické, např. barvou... jedna půlka bílá druhý šedá), abys to pak při promítání nemusel pokaždé vymýšlet
#99
Publikováno 15 November 2010 - 11:53:41
použiju tedy pomůcku bílá šedá
třeba tedy bílá ke mě (klipsou nahoru) a je to
áno ty moje kopie jsou emulzí k žárovce
#100
Publikováno 15 November 2010 - 11:57:09
myslel jsem, jestli na to není nějaká jednota - třeba kterým rohem vpravo nahoru, když to pak vezme někdo druhej do ruky
aha, už chápu
o tom nevím a vhledem k tomu, že těch typů a výrobců rámečků bylo mraky, tak o tom dost silně pochybuji
myslím, že nejlepší je objednat hodně rámečků najednou a najlíp ty dvojbarevné a je to
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních