ČB negativ-dia
#101
Publikováno 15 November 2010 - 11:58:43
#102 Jirinol
Publikováno 15 November 2010 - 12:06:17
myslel jsem, jestli na to není nějaká jednota - třeba kterým rohem vpravo nahoru, když to pak vezme někdo druhej do ruky
použiju tedy pomůcku bílá šedá
třeba tedy bílá ke mě (klipsou nahoru) a je to
áno ty moje kopie jsou emulzí k žárovce
Radime, podívám se doma, mám několik typů diarámků, všechny mají u jednoho rohu vroubek, ten tam není zbytečně. I když vím, že se v současnosti objevují diarámky bez něho, tam bych volil lícovou stranu směrem k žárovce projektoru, většinou mají ty rámky i nějaký znak na té lícové straně, to je vodítko, jak seřazovat diáky do zásobníku, aniž bych je musel prohlížet.
#103
Publikováno 15 November 2010 - 12:19:38
řešil bych to lihovým fixem a značkou v rohu na dolní hraně rámečku (která pak bude vidět, až bude diák vzhůru nohama)
nebo si rámečky ihned (správně) uklízet do pořadačů
#104
Publikováno 15 November 2010 - 14:50:05
#105 Jirinol
Publikováno 15 November 2010 - 15:21:04
#106
Publikováno 16 November 2010 - 11:53:38
pás 6 záběrů negativ
pod ním pás stejné délky negativ nevyvolaný
zakládat musíte potmě a zvláště čerstvý negativ se kroutí jak mrcha
jde o to - nepoškrábat jeden, ani druhej a mít trošku komfortu pro založení dvojice pod kousek skla
nějaké nápady? vyzkoušel jsem ledaco, acetát, pás delší přichycen magnety atd.
není to ono, taky se to může pohnout a nerad hýbám - "třu" jeden pás o druhej, může dojít k poškrábání originálu - negativu
bude to chtít pořádnou pomůcku
#107
Publikováno 16 November 2010 - 11:56:44
#108
Publikováno 16 November 2010 - 12:23:16
je zde otázka jak vyrobit rámek pro kontaktní kopírování
pás 6 záběrů negativ
pod ním pás stejné délky negativ nevyvolaný
zakládat musíte potmě a zvláště čerstvý negativ se kroutí jak mrcha
jde o to - nepoškrábat jeden, ani druhej a mít trošku komfortu pro založení dvojice pod kousek skla
nějaké nápady? vyzkoušel jsem ledaco, acetát, pás delší přichycen magnety atd.
není to ono, taky se to může pohnout a nerad hýbám - "třu" jeden pás o druhej, může dojít k poškrábání originálu - negativu
bude to chtít pořádnou pomůcku
Radime, zadrž. Materiál už je v jednání a kopírka Leitz mi taky již dorazila. Popíšu své zkušenosti uvidíme. Je to sice jednoduché zařízení, ale vyrobit ho bych si netroufl, zvlášť když je jeho cena v řádech stokorun.
#109 Jirinol
Publikováno 16 November 2010 - 12:30:06
#110
Publikováno 16 November 2010 - 12:38:28
Venco, sem s tím, je to Leitz Eldia kopírka?
ano, jen není čas a ani materiál to pořádně vyzkoušet
v zásadě je to super-jednoduché, dvě části:
1. komora, dvě ocelové cívky, otáčecí vodič filmu s aretací půl políčka, sklíčko velikosti políčka
2. odklápěcí dvířka, stejné sklíčko, koleje na filmový pás předlohy
když se to zavře, sklíčka jsou k sobě tlačena přes pružné plechy a filmový pás se ohýbá přes samteky, aby se nepoškrábal
fotky vložím
#111 Jirinol
Publikováno 16 November 2010 - 12:44:14
#112
Publikováno 16 November 2010 - 12:55:15
dá se koupit od nějakých 12EUR, moje stála 25EUR i s dopravou
nevýhody jsou pro mne:
a) asi nelze nabít vlastní kazetou, nutno namotat film přímo na cívku
nepřekopíruji na tom panoramatické negativy
#113 Jirinol
Publikováno 16 November 2010 - 13:08:57
#114
Publikováno 16 November 2010 - 13:10:42
tak kopírovači je hnutí neobyčejně čilé
to jsem rád
dám tomu čas, nicméně jednoduchá pomůcka za nula z dostupného matrijálu a půl hodiny práce, když se podaří, tak ukážu pro kopírování všem nedočkavcům
#115
Publikováno 18 November 2010 - 14:17:47
= čili jak je to s náhradou plátna, než mi kluk trochu trošku doroste? abych mu to mohl nechat viset na stěně trvale a nemusel se bát, že to počmáře
delší strana stačí metr dvacet a poměr kino =3:2 (akorát na kratší stranu pokojíka)
bílá malba
nátěr - jiný než malba
lehce hnědá malba (získáte z čb dia promítnutím jakýsi "fomatone 131" )
bílý papír
nebo látka?
případně kdyby někdo měl jednometrové plátníčko obyčejné takové navíc
#116 Jirinol
Publikováno 18 November 2010 - 15:11:41
#117
Publikováno 18 November 2010 - 15:38:29
jenže já ho chci nechat sahnout na obraz - už pro ten vjem a taky to plátno je v samonavíjecí škatulce a to je nemalé zařízení a místa nemnoho
no vidíš mohla by to bejt bílá plechová tabule a na ní magnetem papír a na promítnutým obrazu si nakreslíme obrys a později vybarvíme
další výtvarná chvilka rodinná a temný večery budou dlouhý
#118
Publikováno 12 December 2010 - 16:16:33
305m filmu mám doma a budu jej rozesílat, pokud má ještě někdo zájem, nechť mi dá vědět
cena vyšla na 325,- za 30m
informace ve zkratce (nechce se mi opakovat informace, které jsem již jednou psal do smazaného vlákna):
orthochromatický film na
čiré podložce bez antihalační vrstvy
nízká citlivost (asi 0 ISO), vysoké rozlišení
průměrná strmost/gamma: 2.8
primární využití: vykopírování negativu do diapozitivu
kdo si tedy chce snadno a levně udělat čb diáky (bez složité chemie inverzního procesu) nebo potřebuje kopírovat/duplikovat negativy, má příležitost
#120
Publikováno 12 December 2010 - 19:35:43
dělal jsem v hromádce radikální očistu, tak je možné že se to někde nedopatřením přimíchalo. promiňz nějakého důvodu mi bylo smazáno vlákno o nákupu pozitivního print filmu ze sekce "hromadné nákupy"
#121
Publikováno 12 December 2010 - 20:16:13
no kdybys měl pravomoc to zase nějak vytáhnout, tak bych byl vděčný, ale jestli ne, nic se neděje
#122
Publikováno 21 December 2010 - 13:34:03
chcem sa pripojiť niekoľkými slovami k problému, ktorý sa tu rieši.
V prvom rade, ak diapozitív, tak diapozitív. Negatívny film je prakticky možné vyvolať ako diak, ale výsledky nikdy nebudú ako z inverzného filmu. Dôvod je v inom zložení emulznej vrstvy, ktorá je podstatne jemnozrnejšia, a teda aj výsledný obraz je jemnozrnejší, pri správnom vyvolaní filmu nie je zrno viditeľné ani pri veľkom zväčšení (5-6metrov na šírku). Vhodnejší je postup negatív-pozitív, samozrejme film, ale aj tak to nie je ono. Diak je diak.
Čo sa týka Fomy R100 je to veľmi dobrý film a jeho spracovanie v sade FOMA je úplne jednoduché, a pri dodržaní časov a postupu sú výsledky veľmi dobré. Film sa dá vyvolať aj iným postupom, ale tu úž sú potrebné chemikálie a ich presné rozváženie. Chcem upozorniť, že je potrebné bezpodmienečne! dodržať predpísané pranie medzi jednotlivými lázňami, poprípade ich mierne predĺžiť, lebo môžu vzniknúť závoje, ktoré sa už potom nedajú odstrániť! A ešte jedno upozornenie, inverzný film sa nedá vyvolať negatívne, na rozdiel od negatívu. Obsahuje totiž antihalačnú vrstvu, ktorá sa odstráni len v inverznej lázní.
#123
Publikováno 21 December 2010 - 13:43:27
díky za příspěvek. S tou inverzí je to složitější. Dá se dosáhnout pěkných výsledků i s jinými filmy než je Fomapan R100, což je důležité hlavně, teď když se ten film nevyrábí.
Celý problém je v kontrastech použitých materiálů. Zrnitost s tím nepřímo souvisí.
Negativ-pozitiv je vhodný hlavně pro toho, kdo chce mít možnost jak promítání tak zvětšování. Kvalita bude zákonitě horší než u inverze. Ale každý si může fotit na svůj oblíbený film.
Chystám na to souhrný článek a vítám každou konstruktivní připomínku.
Hrubý nástřel je ZDE.
Hlavně bych to rád konzultoval s někým, kdo má hlubší znalosti fotografické fyziky a chemie.
#124
Publikováno 21 December 2010 - 15:09:50
Chystám na to souhrný článek a vítám každou konstruktivní připomínku.
Hrubý nástřel je ZDE.
Hlavně bych to rád konzultoval s někým, kdo má hlubší znalosti fotografické fyziky a chemie.
Asi riskuji, že budu podle stylu jiného vlákna označen za likvidátora TK, ale pro tvoje zadání, tedy mít primárně negativ a jen mít navíc možnost projekce diáku třeba na srazu mi přijde hodně výrazně nejrozumnější (a dost možná i nejkvalitnější) cesta s digitalizací a následně osvitem pozitivu na film. Něco jiného je focení přímo na diák, lhostejno zda BW nebo color, tam bude kvalita "pravého" diáku proti tomuto "hybridnímu postupu" lepší prakticky určitě, ale o tom tvoje zadání není. Ty chceš negativ a k němu diák, kde výslovně píšeš, že "Kvalita bude zákonitě horší než u inverze." - tak proč si pak zbytečně komplikovat život sérií kopírování?. Příklad služby viz Paladix http://www.paladix.cz/osvit-filmu/ , k tomu řada variant v zahraničí...
Mimochodem je ale zajímavá otázka, jak bude služba ve své BW verzi dále fungovat - pro osvit BW diáků se používala právě Foma R100, která končí
#125
Publikováno 21 December 2010 - 21:16:24
súhlasím s Vencom,, že kto che mať negatív i pozitív, urobí si dia z negatívu, ale myslím si, že to je aj tak zbytočné vyhadzovanie peňazí. Ja to riešim tak, že jedno aj druhé po vyvolaní skenujem, a foto si v prípade potreby vytlačím, ináč to držím na disku. Diaky samozrejme dávam do rámčekov a tie premietam.
čo sa týka ČB dia, priznám sa, že som stále používal len FOMU, aj to len menej, cca 10 percent, zvyšok fotím na farbu, vsúčastnosti používam FUJI.
#126
Publikováno 21 December 2010 - 23:36:30
inverze>diapozitiv z negativu>scan (data v počítači)>diapozitiv ze scanu
ve smyslu lepší>horší
Nezapomeňte, že se negativ kopíruje na technický materiál kolem 0 ISO, který má jen minimální zrno. Jediná výhoda hybridní cesty je možnost retuše.
#127
Publikováno 21 December 2010 - 23:47:24
levnější než negativ-papír a levnější než inverze
o barvě raději nemluvit
#128
Publikováno 22 December 2010 - 07:42:04
Nezapomeňte, že se negativ kopíruje na technický materiál kolem 0 ISO, který má jen minimální zrno. Jediná výhoda hybridní cesty je možnost retuše.
No já bych těch výhod viděl víc. Třeba ti z velké části odpadnou problémy s kontrastem, to se doladí podle potřeby - hlavně pokud budeš mít hodně různorodé zdrojové negativy, tak je to velmi příjemné. Nevýhodou naopak je, že to nemáš přímo pod kontrolou a jsi vázán na někoho jiného.
#129
Publikováno 22 December 2010 - 09:48:16
se skenováním nějaké zkušenosti mám a muselo by to být opravdu hitech vybavení, aby se scan + osvit vyrovnal kontaktní kopii
ad. kontrast : kontrast je možné řídit, stačí znát 2-3 kombinace gamma/iso a je to. Desetiletí se takhle dělaly všechny filmy (movie) po celém světě. To jsou dávno objevené věci, které já akorát znovu-objevuji.
Jinak s tím řízením kontrastu u diáku bych byl opatrný. Ono není od věci zachovat trochu atmosféru původní scény. To, co by totiž na papíru vypadalo jako šedivka, může mít na diáku tu správnou hloubku. Myslím, že v tomto nás ten počítač trochu poznamenal, hnedka utahujeme "levels" v PS, aby měl obraz nějakou šťávu... stejné zlo je (dle mého názoru) doostřování, ale to je už hodně off-topic.
Shrnuto: kontrast lze řídit ve všech alternativách (inverze, negativ-pozitiv, hybridní)
jediný problém kopírování pořád vidím v boji s prachem
#130
Publikováno 22 December 2010 - 11:09:24
Ku skenovaniu chcem povedať len toľko, že pre mňa sú skeny na disku vlastne dobre prehľadné náhľady fotografii, ktoré si môžem rýchle prezrieť a nájsť to čo hľadám a potrebujem. Skenujem pri takom rozlíšení, že z toho môžem vytlačiť fotku cca A4, a keď chcem urobiť originál fotku Negatív- pozitív tak sadnem do kúpelne a urobím si ju. Mám asi tak päťtisíc negatívov a dvaapoltisíc dia, (okrem ďalších tisícok digi) takže moja orientácia v nich už prestáva byť reálna a preto tie skany.
#131
Publikováno 22 December 2010 - 11:42:34
s těmi penězi je to těžké, nevím kolik dnes stojí kvalitní sken (služba nebo přístroj), ale také to nejsou malé částky
kopírovat se dá hodně levně, s kvalitou to vážně není tak špatné, zvlášť, když člověk nemusí řešit cenu kopírovacío materiálu (ten je skoro zadarmo)
opticky se dá kopírovat ohromě snadno, používám k tomu Nikona, zvětšovák a myslím, že třeba můj Rodagon to zkopíruje na dost vysoké úrovni
#132
Publikováno 22 December 2010 - 12:34:35
Ešte by som chcel povedať niekoľko slov o vyvolávaní negatívu na dia. Nikdy som to síce neskúšal, ale navrhoval by som, ak to niekto chce skúsiť, vyvolať film v klasickej negatívnej vývojke tvrdo pracujúcej (napr. LQR) a potom postupovať normálným inverzným postupom t.j. inverzia-čistenie-druhý osvit-druhá vývojka-ustaľovač, samozrejme medzi tým pranie. ako druhú vývojku je možné použiť akúkoľvek pozitívnu vývojku, to mám odskúšané (nie R09), ustaľovač klasika konfekčný, inverziu a čistenie buď z Fomasetu, alebo si navážiť, plus-mínus, presnosť nie je veľmi dôležitá. Jedná vec však je dôležitá, ato, že v prvej vývojke je potrebné film prevyvolať až na hranicu závojovania, teda aspoň a 3Din alebo viac,lebo diak by potom bolveľmi tmavý. To viem, lebo som ivnerzne vyvolával pozitívy (papiere), keď som občas potreboval urobiť fotky z diakov
#133
Publikováno 22 December 2010 - 13:06:36
Ale Vaše zkušenosti s inverzí papíru by mě velice zajímaly. Především tedy výsledky, ale i postřehy. Jak hluboká byla černá? Jak dlouhý doporučujete druhý osvit? ...
#134
Publikováno 22 December 2010 - 13:42:16
#135
Publikováno 22 December 2010 - 13:52:58
ale mám teď docela velké jobo, takže zkusím nějaký menší papír a budu prát normálně za světla
za ten návod bych Vám byl vděčný, princip bude stejný jako u filmu, ale proč se nečistí bělič mě třeba nenapadá
#136
Publikováno 22 December 2010 - 14:20:40
#137
Publikováno 23 December 2010 - 10:01:57
- bromostrieborný papier vyvolať v normálnej pozitívnej vývojke až takmer na hranicu závojovania
- po krátkom oplachu vo vode preniesť papier do bieliacej lázne, v ktorej ho ponecháme tak dlho pokiaľ všetko vyredukované striebro nezmizne inverzná lázeň má zloženie: dvojchroman draselný 5 g a kyselina sírová 5 ml konc. (odporúčam radšej použiť 15 ml akumulátorovej)
- krátke opláchnutie a potom zotrieť kvapky z papiera a osvetliť bielym rozptýleným svetlom po dobu niekoľkých sekúnd.
- druhé vyvolanie v tej istej vývojke, ak sa neobjavuje obraz, je potrebné zopakovať osvit, lebo bol krátky
- po vyvolaní kúpeme papier v prerušovacej lázni 2% kyseliny octovej, pokiaľ nezmizne načervenalé zafarbenie
- následuje klasické ustálenie v kyslom ustaľovači, pranie a súšenie
pán Řehořek tu upozorňuje, že pranie medzi jednotlivými lázňami nesmie byť veľmi dlhé, lebo by naboptnala emulzia a procesy by prebiehali aj v ďalšej lázni a vznikli by škvrny.
No súhlasím, lebo fotopapier nie je stavaný na inverzný proces
je to mierne skrátený prepis z knihy, ak by niekto chcel, alebo nemohol zohnať knihu, môžem mu to preskenovať a priložiť
#138
Publikováno 23 December 2010 - 14:18:52
zdá se tedy, že lpeší začít s RC, protože vývojka v běliči je zlo
#139
Publikováno 7 February 2012 - 14:03:46
Tady je primo postup pro Ilfordi filmy
http://www.ilfordpho...61291034093.pdf
zkousel to nekdy nekdo? chtel bych z naexponovany hp5tky udelat dia (tady to zrovna nedoporucujou, tak nevim jak na to)
#140
Publikováno 7 February 2012 - 17:02:39
#141
Publikováno 7 February 2012 - 20:11:28
Film vyvolať klasicky ako negatív, a potom s pomocou zväčšováku a medzikrúžkov urobiť kópiu buď na málo citlivý film, alebo na kopírovací film (pozitívny). S negatívom treba niekoľko skúšok, ale výsledky sú vcelku dobré.
to mi prijde docela dost jako humpolacky reseni:)... no asi to co mam vyvolam normalne abych mel aspon neco, a zkusim to nafotit jeste jednou na fp4 a vyvolat podle toho ilfordiho postupu, ale kde sezenu ty chemikalie to nevim:/
#142
Publikováno 8 February 2012 - 12:31:52
Kyselinu sírovou koupíš v drogerii, manganistan draselný v lékárně, bělič je také jednoduchý. Jako vývojku nepoužívej rodinal, ráda po něm slejzá emulze. Celý proces zabere dost času a bacha na poleptání.
Film vyvolať klasicky ako negatív, a potom s pomocou zväčšováku a medzikrúžkov urobiť kópiu buď na málo citlivý film, alebo na kopírovací film (pozitívny). S negatívom treba niekoľko skúšok, ale výsledky sú vcelku dobré.
to mi prijde docela dost jako humpolacky reseni:)... no asi to co mam vyvolam normalne abych mel aspon neco, a zkusim to nafotit jeste jednou na fp4 a vyvolat podle toho ilfordiho postupu, ale kde sezenu ty chemikalie to nevim:/
#143
Publikováno 8 February 2012 - 17:25:19
Film vyvolať klasicky ako negatív, a potom s pomocou zväčšováku a medzikrúžkov urobiť kópiu buď na málo citlivý film, alebo na kopírovací film (pozitívny). S negatívom treba niekoľko skúšok, ale výsledky sú vcelku dobré.
to mi prijde docela dost jako humpolacky reseni:)... no asi to co mam vyvolam normalne abych mel aspon neco, a zkusim to nafotit jeste jednou na fp4 a vyvolat podle toho ilfordiho postupu, ale kde sezenu ty chemikalie to nevim:/
Ja som si myslel, že sú tam nafotené nejaké dôležité zábery, o ktoré by si nechcel prísť pri skúške vyvolať film ako diak, samozrejme sa to dá, ale bez skúšky je to vabank
#144
Publikováno 8 February 2012 - 17:45:09
Kyselinu sírovou koupíš v drogerii, manganistan draselný v lékárně, bělič je také jednoduchý. Jako vývojku nepoužívej rodinal, ráda po něm slejzá emulze. Celý proces zabere dost času a bacha na poleptání.
dik, jeste je tam teda potreba thiosiran sodny, ale to se snad taky sezene.. Kazdopadne mam jeste dotaz na to osvetleni po prvnim vyvolani - to proste vyndam z vyvojnice a drzim to minutu pred 100Wattovou zarovkou? Neda se to nejak zkazit..?
#145
Publikováno 8 February 2012 - 20:34:02
Kyselinu sírovou koupíš v drogerii, manganistan draselný v lékárně, bělič je také jednoduchý. Jako vývojku nepoužívej rodinal, ráda po něm slejzá emulze. Celý proces zabere dost času a bacha na poleptání.
dik, jeste je tam teda potreba thiosiran sodny, ale to se snad taky sezene.. Kazdopadne mam jeste dotaz na to osvetleni po prvnim vyvolani - to proste vyndam z vyvojnice a drzim to minutu pred 100Wattovou zarovkou? Neda se to nejak zkazit..?
Pokojne môžeš použiť klasický kyslý ustaľovač či rýchloustaľovač Foma.
S tým osvitom, vyber cievku aj s filmom z tanku, daj to do bielej nádoby naplnenej vodou (osobne používam biely lavor), zaves nad to žiarovku cca 50cm a svieť tak minútu až dve (skôr dve), občas trochu pohni žiarovkou, aby nestála na jednom mieste. Veľa ľudí sa toho bojí, ale je to vlastne jednoduchá záležitosť, nedá sa vlastne pokaziť, len keby si svietil veľmi málo, alebo naopak veľmi veľa.
#146
Publikováno 8 February 2012 - 22:01:50
Sokolvideo má pravdu, jen doplním.
Kyselinu sírovou koupíš v drogerii, manganistan draselný v lékárně, bělič je také jednoduchý. Jako vývojku nepoužívej rodinal, ráda po něm slejzá emulze. Celý proces zabere dost času a bacha na poleptání.
dik, jeste je tam teda potreba thiosiran sodny, ale to se snad taky sezene.. Kazdopadne mam jeste dotaz na to osvetleni po prvnim vyvolani - to proste vyndam z vyvojnice a drzim to minutu pred 100Wattovou zarovkou? Neda se to nejak zkazit..?
Zkazit druhou expozici celkem nejde, já používám ledkovou baterku - v jedný ruce cívku s filmem, v druhý ruce baterka, cívkou pohybuju a otáčím, čas moc neřeším, cca minutu z obou stran. Jde jen o to, aby byl osvícen všechen zbylý halogenid v emulzi.
#147
Publikováno 9 February 2012 - 23:45:08
cívkou pohybuju a otáčím, čas moc neřeším, cca minutu z obou stran. Jde jen o to, aby byl osvícen všechen zbylý halogenid v emulzi.
to z civky nesundavate film? prosviti se to rovnomerne??
#148
Publikováno 10 February 2012 - 06:31:58
#149
Publikováno 10 February 2012 - 11:38:48
První vývojka: Běžná negativní vývojka s přídavkem thiokyanátu, který rozpouští závoj. Film se má vyvolat tak, aby došlo k redukci asi třetiny stříbra. Tato fáze je kritická na vyladění času
podle typu vývojky a filmu. Dovedl bych si představit, že množství KSCN (2g někde udáno 1g) by mohlo být závislé na době vyvolávání a jeho množství by v dolaďovacích fázích mohlo být
také předmětem laborování podle typu a stáří filmu. V nějakých receptech byl KSCN nahrazen thiosíranem z ustalovače. To ale není dobře, má to mít negativní vliv na jemnou kresbu.
Vhodnost / nevhodnost různých vývojek neznám, používám doma míchanou D19 (pro ORWO UP21)
Bělič: jedovatá formule s oranžovou látkou jejíž jméno není dovoleno ani vyslovit nebo bezpečnější s manganistanem. S manganistanem jsem neměl problém. Rozpouštím ho den předem
a těsně před použitím přidám kyselinu. V diskuzích před cca 5 lety se objevovaly zmínky o vyžraných dírách emulzi. Napadlo mě jestli to nemůže být nedokonale rozpuštěným manganistanem.
Nikdy jsem žádný problém nepozoroval. Trvanlivost roztoku s přidanou kyselinou jsou údajně dvě hodiny!
Čistič: siřičitan nebo pyrosiřičitan draselný. Odstraňuje oranžový závoj po bělení.
Druhý osvit: Film není potřeba osvětlit rovnoměrně, ale na všech místech dostatečně. Musí dojít k osvětlení veškerých zbylých halogenidů. Z logiky mi tedy vyplývá, že nemůže být možné osvětlení přehnat.
Cívka s filmem by měla být ve vodě, kvůli bublinkám. Nevím, jak je to se širokým fotografickým filmem. Při ladění postupu na starých svitcích jsem žádný problém s nedostatečným osvětlením
uprostřed filmu nepozoroval. Z diskuzí mi ale plyne, že někdo film z cívky vymotává a pak jej opět namotává (možná se to týká ale jen E6)
Druhá vývojka: Běžná negativní vývojka BEZ thiokyanátu. Většinou se používá pro zjednodušení stejná jako první. Vyvolávají se všechny zbylé halogenidy, čas musí být dostatečný ale jeho
prodloužení by nemělo být na škodu.
Ustálení: Vlastně ani nevím proč se provádí, protože na filmu by už žádné halogenidy být neměly. Ustaluje se stejně jako negativ.
Kritická je tedy první vývojka, zde je potřeba proces odladit pro konkrétní film. Ostatní fáze se provádějí do ukončení chemických dějů, jejich (rozumné) prodloužení by tedy nemělo být na škodu.
Praní: peru déle než je doporučeno, nemám potřebu riskovat problémy. Zvlášť důležité mi připadá praní před a po běliči.
Agitace: Snažím se s filmem pohybovat co nejvíce. Mimo první vývojky to nemůže mít negativní vliv. U první vývojky to může mít vliv na kontrast podobně jako u negativu.
Teplota: Zpracování se má provádět při 20°C. Mám podezření, že proces je háklivý na překročení teploty. Emulze mi odplavala jednou a to když jsem pral ve vlažné (odhaduji max. do 30°C vodě).
Od té doby udržuji teplotu těsně pod 20°C. Choulostivé na překročení teploty bude patrně bělení. JInak je jasné, že teplota během zpracování by mělo kolísat co možná nejméně, resp. by měly
být co nejmenší tepelné šoky.
Slepení filmu: U širokých filmů vedených ve spirále s obou stran nehrozí. U DS8 s tím občas bojuju.
#150
Publikováno 11 February 2012 - 00:41:05
jinak teda vezmu nejakou starou plastimatku, koupim kyselinu a jdu na to:) a propos co s pouzitym roztokem kysiliny a manganistanu? jak se toho "ekologicky" zbavim?
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních