Tak a teˇˇd jsem nechtěně odeslal kousek příspěvku...
Aˇˇt přemýšlím jak přemýšlím, postupoval jsem naprosto stejně jako již snad 100x a výsledek žalostný
Nemáte nějaký nápad? Nezměnila fa vyrábějící W5 recepturu?
Publikováno 28 říjen 2014 - 16:46:30
Tak a teˇˇd jsem nechtěně odeslal kousek příspěvku...
Aˇˇt přemýšlím jak přemýšlím, postupoval jsem naprosto stejně jako již snad 100x a výsledek žalostný
Nemáte nějaký nápad? Nezměnila fa vyrábějící W5 recepturu?
Publikováno 28 říjen 2014 - 18:12:39
jaké to jsou papíry?
promiňte moji neznalost: co je to W5?
v posledních 14 dnech zvětšuju a leštím své resty od ledna nezpracované, dnes nad ránem dokončena třetí stovka papírů 18x24 a druhá stovka 13x18, Ovšem, nejsou to žádné moderní, nové či čerstvé papíry, vše tzv. polokarton, neb slabý poctivý papír z doby krále klacka, něco Neobrom 2111, většinou Forte Bromofort.
Po několika marných pokusech z doby -2 až -3 roky dobře vyleštit nové barytové papíry Foma a Kentmere, značené jako "lesk", byť na oboustranné leštičce Kovos s chromovanými velmi kvalitními plechy, jsem rád, že upgrade na bubnovou leštičku a návrat ke kořenům, tj. přípravě lázně pro leštění fotek, jak jsem byl zvyklý v 70. - 80. letech minulého století, funguje bezchybně.
Nejhorší pro mě byly předloňské pokusy o naložení fotek do roztoku leštidla na nádobí. Přilepilo se to naprosto natvrdo.
Takže prozradím starý osvědčený a znovu ověřený a aplikovaný postup:
Chromované plechy či buben před prvním použitím, za studena, jsem umyl roztokem obyč. saponátu na nádobí a měkkoučkým hadříkem vytřel dosucha, poté lehce přejel ještě čistým hadříkem namočeným v denaturovaném lihu.
Lázeň pro fotky připravuji: roztok převařené měkké vody, 2% smáčedla ORWO F905 a 2% glycerinu.
Během seance leštění na plechy, resp. na buben, nesahám ani rukou, ani hadrem, prostě je nijak nepucuji, stejně jako po ukončení leštění.
V případě, že před zahájením další dávce práce - po 1 či několika dnech - vidím na plechu či bubnu stopy (mapy) po krajích předtím leštěných fotek, velmi lehce vypucuji měkkým čistým hadříkem navlhčeným v denaturovaném lihu, leštičku zapnu a začnu normálně leštit.
Forte papíry mi rychle docházejí, tudíž velmi brzo budu muset zvětšovat na nové baryty.. jsem zvědav, jak dopadnu.
Publikováno 28 říjen 2014 - 19:37:38
W5 je leštidlo do myčky na nádobí.
Je to zváštní - do dneška fungovalo naprosto bezchybně...?! Láhev jsem koupil v sobotu (snad 4. nebo 5. v pořadí).
F905 znám - kdysi bylo běžně k mání. Kde ho kupujete nyní?
No nic, vrátím se k EKG gelu
Jenom mě to udivilo a chtěl jsem vědět, zda má někdo podobnou zkušenost z poslední doby.
Děkuji za podporu a zdravím!
P.
Publikováno 28 říjen 2014 - 20:11:17
Pane kolego, pro Vás jako vyjímečnou osobnost temné komory se u mě půllitr F905 najde. Ozvěte se mi zprávou nebo e-mailem.
Publikováno 28 říjen 2014 - 21:56:22
Každý plech, jiný pech.
Publikováno 29 říjen 2014 - 08:08:49
oteccasu
Furt stejné plechy, cca 20 let....
Jo, kdysi, ty chromované.... to byla jiná káva. Ale nenašel jsem nikoho, kdo by mi je vyrobil. Včera odpoledne jsem objednal plechy z MACO, recenze dobré, ale rovněž leštěná nerezocel.
Uvidíme. Spíše mě zaráží chování toho smáčedla. Zkusím jiné, přidám glycerin a pak se uvidí. Možná bude návrat k EKG gelu.
Vždyˇˇt by to bylo všechno fádní, kdyby se pořád jenom dařilo, což?!
Publikováno 29 říjen 2014 - 09:05:03
nerez vs. chrom.... no právě. Mám oboustrannou leštičku s chromovanými plechy již 42 let. Jelikož se mi po delším skladování v nečinnosti a nečistotě (cca 17 let) nezdály už moc v dobrém stavu, v r. 2010 jsem na ni pořídil fungl nové plechy, leštěný nerez. A s těmi je leštění čehokoli docela trápení. Takže staré chromované plechy jsem přeleštil opatrně sidolem a silichromem, pár večerů s fotkama máčenýma v láku viz výše a už je to zase OK. To stejné se starou velkou bubnovkou, která předtím, než jsem ji koupil a dovlekl domů, pár let stála v prachu garáže... komplet rozebrat, vyčistit, promazat, potrhané plátno vyspravit, vyprat, buben umýt, vyčistit a přeleštit - tady stačil saponát a pak líh, a lesk jak blesk, jak říkávaly babičky... a po několikahodinovém, spíš několikadenním provozu lze již sušit bez problémů i polomat, rastr, velvet atd. obráceně. Ovšem, je třeba hlídat teplotu a nepřehřát, u ploché leštičky to není problém, tam stačí plechy vyndat a nechat trochu ochladit, pak lípnout fotky... u bubnovky se to nasouvá na horký buben samo, jak je buben moc horký a začne to syčet a prskat na prvním přítlačném válci, vzniknou bublinky a mapy, ale stačí fotku znovu namočit a znovu vyleštit. Regulaci teploty na mé bubnovce mám max. na 4 ze 6, pak bez problémů s nejpomalejší rotací bubnu. U těžších gramáží je nutno po natáhnutí na buben vypínat motor válce a nechat to chvíli stát, vysušení tlustého papíru trvá mnohem déle než u slabého "polokartonu". prostě po vyjetí z válce fotka musí být už volná a odpadnout sama, jinak by mohl vznikat lasturový lom (podobně u ploché leštičky po uvolnění krycího plátna).
Publikováno 29 říjen 2014 - 12:13:40
Firmu, která chromuje, jsem našel, ale z nějakého záhadného důvodu, nejsou ochotni (či schopni ?) pod vrstvu chromu nanést m졡d.... A také kvalitní (rovný) plech potřebné tloušˇˇtky není až tak snadno sehnatelný. No, uvidíme...
Publikováno 29 říjen 2014 - 12:15:01
Jo, v Berlíně prodávají ADOFLO, což by mělo být F905. Pokud bude příležitost, seženu. (Litr na 500,- Kč :-/ )
Publikováno 30 říjen 2014 - 11:15:25
Dobrá zpráva po večerní dlouhé seanci:
Kentmere Fineprint WC 30x40cm, máčený 10 min.(a více) v několikrát jetém smáčedle s glycerinem, vyjel z bubnovky s chromovaným plechem, teplotou na stupni regulace 4,25 kvalitně vyleštěný. (jen bylo třeba po natažení na rozehřátý buben cca na 6-8 minut vypínat pohon bubnu, aby pořádně papír vyschnul, při nedokonalém proschnutí vzhledem k enormnímu pnutí tohoto velmi silného a tvrdého kartonu hrozí výrazný lasturový lom!).
Publikováno 30 říjen 2014 - 18:47:12
teď si to po sobě čtu. Fineprint WC. Dobrý. sice je na těch fotkách ho.no, ale nikoli po použití na WC. To se nedá. Leda jako škrabka.
Publikováno 30 říjen 2014 - 19:56:01
Smáčedlo musí být to zmiňované F905, nebo jakékoliv?
Publikováno 30 říjen 2014 - 20:53:03
Nevím, jestli jakékoli, napsal jsem, jaké používám a s jakým mi to jde (když mi po mecelém roce zplesnivěl a zasmrádl načatý, v orig. lahvi zavřený Ilfotol - k leštění fotek nepomohl, stejně jako drahý Mirasol - už ani jiné smáčedlo než F905 nechci).
Publikováno 30 říjen 2014 - 22:07:54
Díky
Publikováno 3 listopad 2014 - 11:48:20
po několikadenní činnosti v temné komoře jsem konečně po pár letech spokojen, 40ks 30x40 Kentmere Fineprint, 25 ks 24x30 Oriental Seagull, mrtě moc Neobrom 2111 13x18 a Forte Bromofort 18x20, dobře vyleštěných. Akorát že s těmi tlustými kartony je to víc časově náročné. Postup, jak jsem zde před pár dny popsal, se osvědčil:
- dokonale vyprané fotky
- 10-15 minut naloženo v roztoku 2-3% smáčedla F905 a 2-3% glycerinu v převařené vodě, před vložením do leštičky 1 min koupel v Agfa Sistanu. Tento nálev používám opakovaně, během týdne jsem jej při nalévání do 2l PET lahve přefiltroval přes kávový filtr, přeci jen tam bylo dost bince (prach), který by dělal na lesklém povrchu drobné vady.
- teplota bubnu nepřesahuje 75 stupňů.
p.s. Máte někdo zkušenost s leštěním, resp. sušením, za tepla, fotek, projitých selenovým tónovačem? Četl jsem v různých zdrojích varování, že se to nemá, ale zatím jsem sám nevyzkoušel.
Publikováno 10 listopad 2014 - 16:24:31
Obdivuju tě. Mně to furt a furt nejde. Lepí mi to jak sviňa.
Publikováno 11 listopad 2014 - 21:19:01
hidejoshi
jirin_ol
Tak se dařilo! Dnes mi dorazila zásilka - nikdy nepoužitá leštička KOVOS 30x40cm z roku 1985 s návodem k použití, nikdy nepoužitými plechy.
Kamarád Vašek mi do mé staré leštičky vmontoval termostat.
Sitol, etylacetát a další potřebnosti jsou rovněž k dispozici.
O víkendu budou orgie!
Publikováno 12 listopad 2014 - 09:10:14
Publikováno 12 listopad 2014 - 10:16:43
Firmu, která chromuje, jsem našel, ale z nějakého záhadného důvodu, nejsou ochotni (či schopni ?) pod vrstvu chromu nanést m졡d.... A také kvalitní (rovný) plech potřebné tloušˇˇtky není až tak snadno sehnatelný. No, uvidíme...
našel jsem. :
http://www.ortnb.cz/...ravy/chromovani
pokud našinec skutečně chce i nadále leštit za tepla kvalitně a bez problémů, a k tomu všemu dlouhodobě, tak by se asi úvahou o investici do kvalitně pochromovaných plechů asi zabývati měl.
Publikováno 12 listopad 2014 - 10:23:18
Za sebe musim rict, ze mi lesteni na nerezovem plechu fungovalo dobre. Pravda nebylo to dlouhodobe, jen par desitek fotografii, ale fungovalo to...
Publikováno 12 listopad 2014 - 10:23:23
Když si vzponenu na hrůzné zážitky s leštěním v osmdesátých letech, jsem hrozně rád, že jsem se nyní naučil napínat baryty na sklo a sušit je pomocí lepící pásky na skle (emulze nohoru). Nepotřebuji silichrom, ani plechy pochybné kvality a zvětšeniny jsou jaksi kultivovanější a lesk povrchu hedvábnější bez charakteristických skvn od bublin.
a jak je to s formátem třeba 10x15 to muším taky každou fotku napínat na sklo ?
Publikováno 16 listopad 2014 - 18:43:51
Tak:
ADOFLO(=F905) 1+40 + glycerin v téže koncentraci + Sitol na plech + regulovaná leštička (kamarád vmontoval přesný termostat) = PĚKNÝ LESK.
Publikováno 17 listopad 2014 - 09:24:57
dobrá zpráva.
Publikováno 17 listopad 2014 - 11:26:40
Publikováno 17 listopad 2014 - 12:52:11
Fomatol je vyvojka, skus to este raz preverit. Vyvojka do zaverecneho kupela nepatri.
Publikováno 17 listopad 2014 - 13:41:14
Asi Fotonal, ne?
Publikováno 17 listopad 2014 - 13:42:59
Publikováno 17 listopad 2014 - 13:57:30
Potom ho tam treba dat mozno menej. Tak 1:100 az 1:1000. Menej je casto viac.
Publikováno 18 listopad 2014 - 07:24:15
Miniaturní a četné čárečky viditelné pod jistým úhlem na vyleštěné emulzi mohou být také otisky velmi jemných, mikroskopických škrábanců na plechu. Pokud se objeví puntíky, ve shlucích či cestičkách, může to být příliš horký plech, na který je fotka připlácnuta, nedokonalé přimáčknutí válečkem, tudíž stopy po rychle se vypařující se vodě zbylé mezi emulzí a plechem.
Publikováno 18 listopad 2014 - 11:05:05
Publikováno 18 listopad 2014 - 12:58:16
jestli chceš, přijď si to na P8 vyleštit na bubnovku... odsejpá to rychle
Publikováno 18 listopad 2014 - 19:24:39
Dneska jsem poprvé sundal z bubnovky fotku, která se dá označit za vyleštěnou, tedy bez matných flíčků po bublinkách. Jirin_olův recept jsem silně zjednodušeně parafrázoval: baryt 18x24 jsem vykoupal ve vodě s kapkou smáčedla (Fotonal, přiměřeně) bez glycerínu či dalších přísad. Voda obyč kohotkouvá. Úplně mokrý jsem ho položil na plátno a nechal natočit na buben teploty 3 (tuším z 10 - leštička Družba). Uvnitř jsem to nechal péct - no dlouho, nechtělo se to odlepit. Stejně to neodskočilo samo, ale když už čekání přesahovalo všechnu míru (půl hodiny?), stačilo jen nehtem zatlačit na kraj fotky a krásně se odloupla. Jo buben jsem předtím utřel hadrem s izoprapanolem.
Doteď jsem radši sušil i lesklé papíry obrázkem k plátnu, ani nevím, co se mi líbí víc.
Publikováno 18 listopad 2014 - 23:03:02
jestli chceš, přijď si to na P8 vyleštit na bubnovku... odsejpá to rychle
Publikováno 6 prosinec 2014 - 14:00:13
Tak:
ADOFLO(=F905) 1+40 + glycerin v téže koncentraci + Sitol na plech + regulovaná leštička (kamarád vmontoval přesný termostat) = PĚKNÝ LESK.
Můžu se optat jaká teplota by mohla být ideální, tedy na jakou teplotu regulovat termostat ? Jestli to tu někde je, přehlédl jsem a omlouvám se.
Děkuji
Publikováno 6 prosinec 2014 - 19:27:13
LuzJi
Onen kamarád přes elektriku mě zval do dílny, kde měl připravené kontaktní teploměry a chystal se vmontovat systém, který by i dopředu dokázal "modelovat" nastávající teplotu. Včas jsem ho zarazil...!
Má zkušenost: když umístíte plech s fotografií pod plátno a naválcujete, teplota by měla být taková, abyste na plátně udržel dlaň ruky cca 15-20sec.
Tedy - podle tohu, jste-li houslista nebo horník v čelbě. Cca 70°C. Leštění barytu Foma pak trvá cca 10-15 min.
P.S. Uvědomuji si, že i v návodu k použití se o této teplotě psalo. Nemyslím si, že by to bylo kritické. Vyšší teplota je horší, než nižší, při nižší teplotě bude proces probíhat zbytečně dlouho.
Publikováno 6 prosinec 2014 - 21:59:48
Díky. To porovnání s rukou na plátně je mi povědomé, dělám to dost často. Ale většinou vnímám spíš to, jak je plátno ještě vlhké.
Asi taky bude rozdíl kde termostat bude snímat teplo. Teoreticky a nejjednodušeji bych mohl použít příložný termostat zapojený mezi zásuvkou a zástrčkou. Ten pak jednoduše položený na leštičce a nastavený tak, aby přerušil el.proud pokud teplota stoupne víc než třeba.
Mám leštičky bez termostatů. Dvě malé, ty se nijak zvlášť nepřehřívají. Ale pak mám ještě velkou (asi 65 x 50 cm) a ta se rozehřeje docela fest a musím jí hlídat, někdy neuhlídám ... takže termostat zde bude vhodné řešení.
Publikováno 7 prosinec 2014 - 12:53:14
Tak přesně tohle kolega udělal - vmontoval termostat. Protože už tam byl, nechal tam ten přesný. V leštičkách s termostatem (z výroby) je údajně "žehličkový termostat").
Dokud jsem neměl leštičku s termostatem, nezbylo, než vypínat - zapínat. Šlo to, ale je to otravné.
Publikováno 23 leden 2015 - 15:23:44
V knize Fotografické techniky od Jaroslava Šimka jsem narazil na odstavec, který se týká leštění. Dovolím si ho zde odcitovat, třeba z toho něco někomu pomůže. Největší důraz je tam kladen na odmaštění plechu - hlavně proto to sem dávám. Je to kniha z roku 1969.
Ale jak už tady bylo vícekrát zmíněno, bude také rozdíl, zda dnes používáme plechy nerez nebo chrom.
28a. Konečná úprava fotografií-leštění
Leštit můžeme jenom ty papíry, které jsou k tornu účelu upraveny výrobou. Podle československého označení to budou papíry různé gradace označené čtyřmístným číslem 1111 nebo 2111.
Při leštění zatepla s použitím leštičky je podmínkou, aby byl plech dokonale odmaštěn. Odmaštění provedeme buď organickými rozpouštědly s výjimkou tetrachlóru, nebo roztokem sody. Nikdy k tomu nepoužijeme mýdla, protože i po dokonalém oplachu ulpí na povrchu plechu jemný film mastných kyselin. Při omývání plechu organickými rozpouštědly postupujeme tak, že nejprve otřeme povrch vatičkou zvlhčenou éterem (pozor na oheň!), potom vatičkou s lihem a nakonec opláchneme plech tekoucí vodou, která musí s jeho povrchu stékat v celých větších plochách. Stéká-li v praméncích, není plech dokonale odmaštěn. Papír vyjmeme z vody, položíme ho na filtrační papír a vlhkou vizkózní houbou setřeme s emulze kal usazený z vody. Potom papír jen krátce opláchneme pod tekoucí vodou a položíme ho na plech. Plech s fotografií položíme na rovnou plochu, přes fotografii položíme filtrační papír a gumovým válečkem vytlačíme lehkým přitlačením větší část vody. Filtrační papír vyměníme za suchý a válečkujeme s větším přitlačením vždy jedním směrem. Filtrační papír častěji vyměníme, neboť čím je fotografie více předsušena, tím je výsledek leštění zaručenější. Na papír potom přiložíme čistou, bílou a asi 2mrn tlustou plst nebo alespoň dvě vrstvy nepomačkaného filtračního papíru, načež vložíme plech do leštičky. Nikdy již nepřejíždíme plátno leštičky válečkem ani dlaní. Během sušení se ozývá praskání způsobené smršťováním papíru a leštění je u konce, jakmile toto praskání ustane. Po otevření leštičky musí papír sám od povrchu plechu odskočit. Je obvykle prohnutý a nebudeme ho násilím rovnat, mohli bychom způsobit popraskání emulze, nýbrž ho položíme nejlépe na mramorovou desku nebo na sklo, kde se v krátkém čase sám narovná pohlcením vzdušné vlhkosti. Důležitá je teplota při leštění, má být kolem 70 až 80 °C naměřených ve spodním krytu. Nikdy fotografie před leštěním nesmáčíme v lihu, který má vysokou tenzi par, a naopak podporuje tvoření nevyleštěných teček. Ty vzniknou všude tam, kde po vyválečkování zbyla pod papírem voda, která když se teplem přeměňuje v páru, způsobuje odfouknutí emulze od plechu. Aby fotografie zůstaly i po vychladnutí rovné a nekroutily se, přidává se před leštěním do oplachovací vody několik kapek glycerínu, na litr vody 10 kapek. Do téže vody se může v malém množství přidat také povrchově aktivní látka, jako filmpon, ale lze použít i pár kapek jaru nebo bílé tinktury ajatinu apod.
Leštíme-li zastudena, je k tomu výhodná asi 2 mm tlustá deska z organického skla s dokonale čistým nepoškrábaným povrchem. Povrch neodmašťujeme organickými rozpouštědly, ale jenom vatou smočenou ve zředěném roztoku sody a oplachem čistou vodou. Než fotografii položíme na sklo, otřeme jí zvlhčenou viskózní houbou jako v předešlém případě, stejným způsobem jí také válečkujeme. Na fotografii potom položíme asi 3 archy filtračního papíru a zatížíme prkénkem. Schnutí trvá do druhého dne a fotografie obvykle sama neodpadne, ne snad že by byla přilepena, ale je přidržována k povrchu elektrostatickými silami, takže jí musíme smýkavým pohybem s povrchu stáhnout.
Publikováno 23 leden 2015 - 18:37:24
Publikováno 23 leden 2015 - 20:08:41
kapros1
Filtrační papíry jsou poměrně snadno dostupné v mnoha rozměrech - až po role šíře přes 1 metr. Pravda, kvalitní papír není nejlacinější.
Nemyslím si, že by právě filtrační papír byl pro odsávání vody z papírů (při leštění) nezbytně nutný.
Já mám nejlepší zkušenost s mikrovláknovou útěrkou, která se prodává v autokosmetice (ale viděl jsem ji i v Tesco), má sloužit k čistění (leštění ?) karoserií (a.j.). Vypadá jako semiš (ne jako froté hadr), je "hustá" a prodává se ve "dvojbalení" (hnědá a bílá). Již si nepamatuji, kolik stála, ale byla z těch dražších. Po vyprání a usušení perfektně saje a je hladká.
Po použití je vhodné (a asi nutné) ji vyprat, protože po zaschnutí roztoků leštících přípravků by se asi její vlastnosti neobnovily.
Pozn.: dříve jsem ke stejnému účelu používal plátěný ručník - fungovalo to... Stejně fungovaly i "průmyslové útěrky", které mi věnoval kamarád, když rušil dílnu strojírenské výroby. Byla to velká role 40 cm široká a cca 10 kilo vážící.
Publikováno 23 leden 2015 - 20:26:41
Také velmi dobré:
http://www.vyroubal....erlan-prirezy,4
http://www.vyroubal....n-perlan-role,2
Pozn.: Nekupujte Perlan WP, ten je potažen folií - saje, ale jenom z jedné strany!
Publikováno 23 leden 2015 - 22:02:00
Přátelé.
O leštění fotografií bylo již napsáno téměř tolik článků, jako o způsobu potírání korupce. A stejně marných. Věc je však naprosto jednoduchá. Záleží na materiálu leštící podložky a možná nepatrně i na kvalitě papíru. Takže, jaké jsou možnosti:
Starý, dobrý, mosazný, chromovaný plech. Není třeba zvláštních postupů k jeho čistění. Povrch je hladký, fotografie se proto nelepí. Radost leštit. Lesk občas nedokonalý, fotografie někdy zvlněné. Záleží spíše na pečlivosti fotografa nebo na kvalitě fotografického papíru.
Nerezový plech. Pomsta výrobců leštiček s cílem ušetřit výrobní náklady a zvýšit tím zisk. Můžete čistit čímkoliv chcete. Hrubou strukturu povrchu plechu ničím nezlepšíte. Lepení fotografií se objeví i po nejdůkladnějším čistění. Lesk zoufalý a zvlněné fotografie budou téměř vždy. Hrůza všech hrůz.
Akrylátové sklo, dříve Plexisklo. Lesk naprosto dokonalý, fotografie rovné. Leštění na klasické vyhřívané leštičce při teplotě do 80 stupňů C. Neocenitelnou výhodou je naprostá kontrola a možnost odstranění ostrůvků vzduchu, (lze pouze prstem), které u kovových plechů vytvářejí ty zoufalé ostrůvky vzduchu, bránící dokonalému vyleštění. Nevýhoda spočívá jen v tom, že se prodlužuje proces leštění. Záleží na tlouštce Plexiskla. Při 3 mm je to asi o třetinu delší doba leštění, než při použítí klasického pechu. Výsledkem jsou ale dokonale vyleštěné a rovné fotografie.
Prosím nezapomenout: přes běžnou kuchyňskou utěrku jen velmi lehce válečkem zbavit fotografie přebytečné vody. Silné válcování zvětší rozměr papíru, což může být zdrojem problémů. Změřte si pro zajímavost papír mokrý a suchý. Budete dost překvapeni rozdílem hodnot.
Dále věnujte pozornost i směru položení papíru na Plexi. Každý papír se dle nařezání prohýbá jiným směrem. Na Plexi jej pokládejte souhlasně s prohnutím leštičky.
Při leštění neuslyšíte charakteristický praskot. Leštění končí suchým plátnem leštičky. Nádherně vyleštěná a rovná fotografie leží na Plexi, nepřilepená, pouze držená statickou elektřinou. Jemným uchycením za jeden roh fotografii lehce sejmete.
Popsaný elegantní a účinný způsob leštění není mým patentem. Byl již dávno popsán v ČSF. Znají jej však jen ti, kteří nespoléhají pouze na internet, ale čtou pozorně a pomalu i starší literaturu.
Pro toho, kdo chce vědět více, stačí napsat na: p.cernik.foto@centrum.cz nebo přijet na konzultaci.
Publikováno 24 leden 2015 - 00:57:33
Úžasné. Je možno užít jakéhokoliv akrylátového skla, nebo máte dobrou zkušenost jen s konkrétními dodavatelem? Rád vyzkouším, chromované plechy nemám a práce s těmi nerezovými je to předobrazem muk očistcových.
Publikováno 25 leden 2015 - 08:55:33
Také velmi dobré:
http://www.vyroubal....erlan-prirezy,4
http://www.vyroubal....n-perlan-role,2
Pozn.: Nekupujte Perlan WP, ten je potažen folií - saje, ale jenom z jedné strany!
Publikováno 25 leden 2015 - 09:31:31
Já ještě stále držím rodinnou tradici a používám místo těch filtračních papírů novinový papír. Ten použitelný je ale dnes už docela obtížné získat.
Publikováno 25 leden 2015 - 11:35:21
Aneb jak nás učí historie - jednou takle, podruhý makle. O leštění tu paralelně běží dvě vlákna, už se mi nechce hledat, v kterém bylo co, ale evidentně se osvědčují dva postupy: a) fotku před leštěním co nejdůkladněji vysušit, b ) nechat na ní co nejvíc vody se smáčedlem. Mně se spíš osvědčuje to druhé.
Publikováno 25 leden 2015 - 12:15:38
Nech špekulujem ako špekulujem, nech skúšam akékoľvek postupy sušenia/leštenia fotografií (bubnová leštička, normálna leštička, sušiace rošty, lisovanie, vešanie, s glycerínom, bez glycerínu, s filtračným papierom, bez neho a čo ja viem čo ešte), nenašiel som doteraz dokonalejší postup, ako nalepiť fotografiu "slintacou" hnedou páskou na sklo. Jedine tak mi vystúpi z fotografie zvláštne čaro štruktúry a lesku/matu použitého papiera. Dokonca keď som poslal dve svoje fotky jednému renomovanému fotografovi/printerovi, tak sa pýtal, ako som to sušil.
Len keby sa po odrezaní fotografie na povel "páska zo skla dole" všetky zvyšky pásky zo skla samy odstránili...
Udivuje ma, že lepenie fotiek slintacou páskou nie je na západe veľmi rozšírené. Mám taký pocit, že to bol svojho času československý vynález.
Publikováno 25 leden 2015 - 19:42:28
Mno, namísto slintacky tady někdo doporučil odstranitelnou pásku Scotch - je to v tomhle příspěvku: http://www.temnakomo...vu/#entry493828Len keby sa po odrezaní fotografie na povel "páska zo skla dole" všetky zvyšky pásky zo skla samy odstránili...
Publikováno 26 leden 2015 - 07:02:55
Nech špekulujem ako špekulujem, nech skúšam akékoľvek postupy sušenia/leštenia fotografií (bubnová leštička, normálna leštička, sušiace rošty, lisovanie, vešanie, s glycerínom, bez glycerínu, s filtračným papierom, bez neho a čo ja viem čo ešte), nenašiel som doteraz dokonalejší postup, ako nalepiť fotografiu "slintacou" hnedou páskou na sklo. Jedine tak mi vystúpi z fotografie zvláštne čaro štruktúry a lesku/matu použitého papiera. Dokonca keď som poslal dve svoje fotky jednému renomovanému fotografovi/printerovi, tak sa pýtal, ako som to sušil.
Len keby sa po odrezaní fotografie na povel "páska zo skla dole" všetky zvyšky pásky zo skla samy odstránili...
Udivuje ma, že lepenie fotiek slintacou páskou nie je na západe veľmi rozšírené. Mám taký pocit, že to bol svojho času československý vynález.
JJ ja jsem k radosti manzelky vcera nalozil vsechny skla do vany a odmacel uz nebylo kam lepit.
Tenhle postup mi prijde take jako nejlepsi.Vylestene fotky z lesticky mi prijdou studene a navic skutecne zmizi struktura papiru nebo to neumim spravne vylestit.
Publikováno 26 leden 2015 - 10:15:20
na odlepení pásky se mi osvědčil mělký tác (smaltovaný příklop sporáku) a rychlovarná konvice
přelít vroucí vodou, povolí hned
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních