Mě se běžně (haha, zatím při své frekvenci zvětšování jsem tak udělal jednou) daří přes noc položit skla do trávy, případně ještě přehodit nějakým igelitem, to když je lepenka oboustranně. Vlhkost ze země udělá své, ráno jsem lepenku spláchl proudem z kropící konve a už jen utřel hadrem. Takže mimo zimní období, kdo má prostor venku ...
Leštění fotografií
#151
Publikováno 26 leden 2015 - 10:25:59
#152
Publikováno 26 leden 2015 - 12:17:48
Otvor po fotografii "recykluju", tak 5-6 kusů vypnu než jde sklo odmočit. Teď jsem chystal výstavu, cca 100 foto, 5 skel, na dvě odmočení jsem je vypnul všechny.
#153
Publikováno 25 prosinec 2015 - 12:08:50
Dobrý den,
měl bych dotaz na ty kteří mají úspěšné zkušenosti s leštění. Mam tu smůlu že první pokus mi jakž takž vyšel. Papíry nebyly ani extra vyprané plácl sem je na plech a až na par místeček šly krásně dolů takže i pře škrábance v plechu mě výsledek nadchnul.
Od té doby se mi jej ale nedaří zopakovat vždy na tvrdo přilepím. Z rad které jsou na temné uváděny jsem prozatím zkoušel řádně vypranou fotku prohnat řídkou želatinou a plácnout na studený v sapónu a horké vodě odmaštěný plech. Výsledkem je na tvrdo přilepená fotka. Totéž se mi stalo po asi 3 hodinovém praní fotky a jejím cca 10minutovém máčení ve smáčedle od fomy. na menším kuse jsem skoušel i sapón nanádobí.
Mam mam oboustranou kovosku s termostatem. S tím že ji momentálně mám nastavenu tak na 2/3 výkonu co se popisovaných zvukových projevů týče tak nějaké plopnutí občas slyším ale obávám se že to jen pracuje konstrukce leštičky.
Taki bych se rád zeptal jestli nevadí to že už mám lehce vytahané plátna které v krajích nepřitlačují plech na leštičku dokonale.
#154
Publikováno 25 prosinec 2015 - 12:11:51
Jinak pokud je v Ostravě a okolí někdo úspěšně aplikující leštění ochotný svůj postup v praxi ukázat byl bych velmi rád.
#155
Publikováno 25 prosinec 2015 - 14:38:24
už se to tu řešilo, plechy jsem přeleštil Sitolem a vždy se papíry odlepily. Před tí jsem máčel ve vodě s přidaným leštidlem do myčky z Lídlu, takový modrý. Ještě se to leští jinak, je to ve vláknu. Bublinky se mi ale nikdy pořádně vyhnat nepovedlo, ale vidět nebyly.
#156
Publikováno 26 březen 2016 - 20:23:38
Plechy MACO - Fomabrom Variant 111 - Adox ADOFLO 1+399 - leštička s termostatem - ANI JEDNA FOTKA SE NEPŘILEPILA (ANI NA NOVÝ NEUPRAVOVANÝ, NELEŠTĚNÝ, PLECH!)- VŠECHNY LESK, KTERÉMU NELZE NIC VYTKNOUT. OBRAZY JSOU KRÁSNĚ "HLUBOKÉ".
#157
Publikováno 27 březen 2016 - 10:37:38
Pane Pentaxisto, tím příspěvkem o leštění jste mne včera nahlodal. Prohrabal jsem svoji hromádku (spíše hromadu) zmršených zvětšenin s cílem najít moje pokusy s leštěním za studena. Našel jsem a začínám opět přemýšlet
#158
Publikováno 27 březen 2016 - 16:57:59
Hlodání není můj obor...
Už jsem to psal, ale:
1. Nejlepší plechy ("glanzfolie") bývaly chromované (pod vrstvičkou chromu byla ještě měď?). Domnívám se, že nic hladšího (pro účel leštění zatepla) není. Když mi docházely, koupil jsem několik těchto plechů ("z pozůstalosti"), ale nebyl jsem spokojený. Buď byly zprohýbané, někde rezaté, někde byl narušený povrch (poleptané? "vydřené" leštěním?).
Nezbylo, než jít na nerezové. Ajajajajaj! Bůhví, zda to byl nedobrý materiál, špatně naleštěné, nebo byla chyba ve mně... Čistil jsem, natíral, přidával prostředky... Výsledky plusminusautobus. Nakonec jsem se usálil na vyleštění plechu Sidolem, omytí saponátem, event. přetření lihem (lihobenzinem) a fotografie jsem máčel do roztoku EKG gelu nebo smáčedla do myčky nádobí. To bylo dobré.
Ve slevě jsem zakoupil plechy MACO (i tak pekelně drahé!) a k preparaci zvětšeniny jsem použil smáčedlo ADOX ADOFLO 1+399 (samozřejmě 5ml na 2 litry destilky). Plech jsem pouze přetřel mikrovláknovkou s lihem (upalcovaný) a tetelil se hrůzou. Dopadlo to dobře.
Jenom nakonec několik drobností: vysušený baryt (který ležel velmi dlouho v krabici) je lépe promáčet do hadrové podoby (dopoledne jsem leštil - nedoleštil - odpoledne jsem zpracovával dopoledne namočené papíry). Bylo to lepší. Nechat zvětšeninu okapat - určitě se nesnažit z ní dostat "veškerou vodu". Přiložit na plech, poloiit na chladnou, max. teplou leštičku (určitě ne horkou!), přiklopit plátnem, lehce převálečkovat, leštit při teplotě, kdy na plátně udržíte trvale ruku. Ano, trvá to 15-20 minut, ale výsledek je daleko lepší, než na horké.
Přeji úspěch!
P.S. Koncentrovaný přípravek ADOFLO "žere", ředěný ale také. Pozor na oči, nekoupat v něm ruce, dobře umýt. Úplně nejlepší rukavice, nesterilní pár za tři kačky ve zdravotnických potřebách, prodávají se v krabici po sto kusech, buď latexové nebo vinylové. Latexové jsou buď pudrované (to "není košer"") nebo nepudrované (to "je košer").
#159
Publikováno 27 březen 2016 - 17:30:57
Pane Pentaxisto.
Gratuluji vám k výsledkům, které vás uspokojují a oceńuji, že uvádíte podrobný návod pro další uživatele.
Ovšem, nejlépe vyleštěné fotografie jsem dosáhl na plexi (omlouvám se, ale dnešní termín tohoto čirého plastu přesně neznám). Místo plechů lze použít pro leštění za tepla plexi.
Fotografie jsou pak nejen vzorně leské, ale i rovné. Obrovská výhoda tkví také v tom, že lze zrakem zkontrolovat a předem zlikvidovat případné vzduchové bubliny mezi papírem a leštící deskou. Technologie leštění na plexi je velmi jednoduchá a mimořádně účinná.
Ty, kterým nečiní problémy hledání, upozorňuji, že se tento postup již na TK probíral.
#160
Publikováno 27 březen 2016 - 22:25:53
Pavel Č.
O tom plexi slyším poprvé, nějak mě to uniklo a zapátral bych zde. Při leštění na skle do formátu 18x24 jsem problém neměl, ten nastupoval až s rozměrem větším. Přitom jsem měl a dělal vše stejně, odmaštění a vyleštění skla mastkem atd. (jediné co jsem v té době nesehnal byla volská žluč). Nakonec jsem to vzdal a zvykl si na vzhled lesklého a vypnutého barytu.
#161
Publikováno 28 březen 2016 - 10:21:32
asi bych měl aktualizovat své novodobé (tj. po roce 2010, kdy jsem opět po téměř dvacetileté pauze začal dělat fotky na baryty) zkušenosti z leštění fotek.
cca před 4 lety jsem pořídil, rozebral, vypucoval, promazal a složil velkou bubnovou leštičku, páč u ploché oboustranné leštičky se mi nechtělo trávit moc času. Kvalita lesku leštěných fotek se mi rapidně zlepšila, ač povrch bubnu není až tak dokonalý (několik ďubek a bublinek na ploše bubnu je, poškození asi z dob krále klacka, vždyť ten stroj vznikl počátkem sedmdesátých let minulého století).
A od té doby, kdy používám na praní všech fotografií filtrovanou vodu a závěrečné důkladné praní před leštěním (či sušením) vodu demineralizovanou (reverzní osmóza), tak lesk jako blesk, dokonce i bez použití dříve používané alchymie (voda+glycerin+smáčedlo, u nerezových plechů i želatina), nejvýše u větších formátů, na nichž mi záleží, s minutovou koupelí v roztoku smáčedla F905 nebo Agfa Sistanu, a to prakticky na všech papírech, nových či starých, různých výrobců.
Pavlem Č. zmíněná alternativa k chromovanému plechu, tj. použití plexiskla, se jeví jako velmi zajímavá. Vím o existenci plexiskla z PMMA, jen mi vrtá hlavou, jak desku přizpůsobit prohnuté ploše leštičky (tváření plexiskla při teplotách č. 160-180 st.C je možné, ale bývá občas doprovázeno vznikem mikroskopických trhlin, pokud se ohne víc, než pro tloušťku desky je přípustné, nebo temperace není dokonalá). Taktéž přemýšlím o tom, zdali nemůže časem povrch desky při takovém používání ztratit svoji dokonalou hladkost a lesk.
#162
Publikováno 28 březen 2016 - 16:19:27
jirin-ol
Jojo, plexi je výtečné, ale!
Já znám plexi extrudované (nejběžnější) event. lité...
Pokud je nové (nepoškozený povrch), nejlépe potažené folií (která se snímá), lze dosáhnout opravdu perfektních výsledků - především se nikdy fotografie (baryt) nepřilepí. Chce to ale opravdu velejemné zacházení, lázně prosté mechanických nečistot a přeopatrné čistění.
Vždycky jsem takto leštil za studena.
O leštění zatepla jsem také uvažoval, ale nikdy jsem se k němu neodhodlal, protože je obecně známo, že plexi se začíná bortit při 75-80°C. Na tenkém plexi (2mm?) a na teplé (ne horké) leštičce by to mohlo jít. Plexi deska se prohne tlakem a přizpůsobí se vytápěné desce. Asi by to chtělo zkusit...
Pokud se někdo odhodláte, dejte, prosím, vědět. Děkuji a přeji úspěch!
P.S. Netuším, jaký materiál na leštící plechy MACO používá, ani jak je povrchově upravuje (leští). Také jsou plechy významně silnější, než ty, které všichni známe. Ale opravdu fungují perfektně.
P.P.S. Bubnová leštička je asi "nepřekonatelná", ale ta monstrozita!!!!!
#163
Publikováno 26 září 2016 - 16:48:41
jaké to jsou papíry?
promiňte moji neznalost: co je to W5?
v posledních 14 dnech zvětšuju a leštím své resty od ledna nezpracované, dnes nad ránem dokončena třetí stovka papírů 18x24 a druhá stovka 13x18, Ovšem, nejsou to žádné moderní, nové či čerstvé papíry, vše tzv. polokarton, neb slabý poctivý papír z doby krále klacka, něco Neobrom 2111, většinou Forte Bromofort.
Po několika marných pokusech z doby -2 až -3 roky dobře vyleštit nové barytové papíry Foma a Kentmere, značené jako "lesk", byť na oboustranné leštičce Kovos s chromovanými velmi kvalitními plechy, jsem rád, že upgrade na bubnovou leštičku a návrat ke kořenům, tj. přípravě lázně pro leštění fotek, jak jsem byl zvyklý v 70. - 80. letech minulého století, funguje bezchybně.
Nejhorší pro mě byly předloňské pokusy o naložení fotek do roztoku leštidla na nádobí. Přilepilo se to naprosto natvrdo.
Takže prozradím starý osvědčený a znovu ověřený a aplikovaný postup:
Chromované plechy či buben před prvním použitím, za studena, jsem umyl roztokem obyč. saponátu na nádobí a měkkoučkým hadříkem vytřel dosucha, poté lehce přejel ještě čistým hadříkem namočeným v denaturovaném lihu.
Lázeň pro fotky připravuji: roztok převařené měkké vody, 2% smáčedla ORWO F905 a 2% glycerinu.
Během seance leštění na plechy, resp. na buben, nesahám ani rukou, ani hadrem, prostě je nijak nepucuji, stejně jako po ukončení leštění.
V případě, že před zahájením další dávce práce - po 1 či několika dnech - vidím na plechu či bubnu stopy (mapy) po krajích předtím leštěných fotek, velmi lehce vypucuji měkkým čistým hadříkem navlhčeným v denaturovaném lihu, leštičku zapnu a začnu normálně leštit.
Forte papíry mi rychle docházejí, tudíž velmi brzo budu muset zvětšovat na nové baryty.. jsem zvědav, jak dopadnu.
Zdravím jirin_ol,
ja uvažujem na súčasných baritoch lesklých, sú tieto nové barity vhodné na leštenie za tepla, napr. na KOVOS ?
Predpokladám, barit socialisticky a súčasný, že tam bude minimalny rozdiel, resp. aspoň základ rovnaký...
Mam jednu leštičku vyhliadnutú, či ju kupiť alebo nie.tak skôr sa poradim.
Ďakujem pekne
#164
Publikováno 13 říjen 2020 - 09:53:42
Zdravim.
Zatiaľ mam odskúšané leštenie za studena na plexi-Retrobrom SP-bezchybný lesk,jednoduchý postup.
Chcel by som skúsiť Fomabrom a Fomatone MG Class-v technickom liste odporúčajú iba napínanie.
Máte to niekto odskúšané -leštenie za studena?
Vďaka.
#165
Publikováno 10 leden 2021 - 16:41:01
Zdravím.
Bubnova sušička/leštička/ K-250A-oplatí sa kúpiť-urobím na tom bez problémov dokonaly lesk?Robím na plexi,ale je to zdlĺhavé.
Robí s tým niekto?
Vďaka.
Přiložený soubor (y)
#166
Publikováno 10 leden 2021 - 18:34:53
Jo. Oplatí sa, pokud je povrch bubnu (chrom) bez vad. Nejhorší je to stěhovat.
(a až do koupíš, oplatí sa i pomalu rozdělat, vyčistit a promazat ložiska a převody tukem odolným vysokým teplotám)
#167
Publikováno 11 leden 2021 - 12:32:54
#168
Publikováno 9 březen 2021 - 21:02:17
Zdravim, kkolegove,
pred casem se tady psalo o plesich MACO vhodnych pro ucely lesteni. Nemate nekdo tip, kde by se daly v soucasne dobe sehnat? Mam bohuzel uz jen jeden chromovany plech, se kterym dosahuji uspokojivych vysledku, na "nerezu" jsem lesteni vzdal ...
#169
Publikováno 9 březen 2021 - 21:20:22
Ahoj...
prosim o radu. Vcera jsem zkusil poprve vylestit par zkusebnich papiru. Lesticka KOVOS, plechy nevim jake (jak se pozna chromovany od nerezu?). Prvni jsem hodne vysusil pred lestenim, takze na ni byla po cele plose struktura. Dalsi uz jsem daval mokre. Ani jedna se neprilepila, ani na jedne nemam bubliny, ale na kazde jsou malinkate "tecky/flicky - o prumeru 1mm a mene". Ne po cele plose jen nekde ... nevite cim to je? Samozrejme je to videt jen pod urcitym uhlem ... Docela me prekvapilo to, ze jsem neprilepil jedinou fotku (to se tu casto resilo), ale toto tu radost trochu kazi ... Diky
#170
Publikováno 10 březen 2021 - 10:15:44
Для получения хорошего глянца на фотобумаге эффективна обработка черно-белого снимка в растворе
карбоксиметилцеллюлозы (КМЦ). КМЦ замачивают в воде на 24 часа, затем раствор размешивают и выливают в полотняный мешок, через ткань которого раствор постепенно выжимают в кювету. Отпечатки выдерживают в нем 2...3 мин, и дав стечь с них раствору, накладывают и прикатывают на подготовленные пластины или органическое стекло. Раствор КМЦ - многоразовый, но его следует фильтровать через ткань. Благодаря применению раствора глянец получается более сочным и брак в виде мелких матовых пятнышек полностью исключается.
Важно хорошо прикатать отпечатки к пластинам валиком через ткань или бумагу, для впитывания влаги. Можно использовать газеты.
В справочнике Ю.И. Журба предлагается такой рецепт:
КМЦ- 3-20 г
Формалин 40%-5мл
Вода до 1 л.
КМЦ разводится за сутки, затем добавляют формалин и несколько капель смачивателя ОП-7 или ОП-10. Затем раствор очищают через фильтр. Концентрация КМЦ выше , чем толще подложка фотобумаги.
"Лежалая" фотобумага обычно глянцуется плохо, из-за сильно выраженного эффекта "самозадубливания" эмульсии. Поэтому имеет смысл подержать отпечатки минут тридцать в растворе питьевой соды (Натрий Двууглекислый б/в 10..20г/л), сполоснуть еще минуту в чистой воде, и далее обработать в растворе КМЦ (2..5г/л) в течении пары минут и без промывки накатывать на пластины. Дозировка соды подбирается в зависимости от степени задубленности бумаги (эффект "раздубливания" максимален при дозировке около 50г/л и температуре раствора около 30°С, но такая дозировка, почти гарантированно приведет к "стеканию эмульсии" при нагреве). Дозировка КМЦ подбирается по минимуму "снежинок" остающихся на эмульсии после глянцевания. Для этого в стакане холодной воды (200мл) разводится 10г. КМЦ, фильтруется через сложенную в несколько слоев марлю, и потом небольшими дозами добавляется в кювету для ополаскивания отпечатков. При избытке препарата, на отпечатке начинают появляться мелкие матовые точки в форме "снежинок", соответственно нужно "поймать момент их образования" и немного разбавить раствор КМЦ водой, до их исчезновения. Один отпечаток можно использовать в качестве "подопытного" несколько раз, после промывки и обработки в содовом растворе.
Дефекты глянцевания в виде "мошек" по всей площади образуются обычно по трем причинам:
1. Сильно задубленная эмульсия (мала выдержка в содовом растворе/или мала концентрация соды)
2. Избыточное содержание КМЦ в растворе.
3. Пыль/грязь/дефекты хромировки на пластинах.
Проблемы с прикаткой отпечатков обычно имеют "локальный" характер, а не по всей поверхности.
Pro získání dobrého lesku na fotografickém papíru je efektivní zpracování černobílého snímku v roztoku
Přiložený soubor (y)
#171
Publikováno 10 březen 2021 - 12:33:43
В.П. Микулин «Фоторецептурный справочник» 4-е изд. 1972 год.
Глянцевание состоит в том, что мокрый (сразу после промывки или размоченный после высушивания) отпечаток на глянцевой фотобумаге прикатывают слоевой стороной к гладкой поверхности (стеклу, целлулоиду, плексигласу (органическое стекло), полированной металлической пластине). Высохнув, отпечаток легко отделяется, приобретая зеркальный глянец.
Глянцуемые отпечатки должны быть хорошо промытыми.
281 Подготовка поверхности
для наката
Накатная поверхность предварительно должна быть тщательно очищена. Стекло промывают теплой мыльной водой, а затем слабым раствором соляной кислоты. Целлулоид и плексиглас (органическое стекло), достаточно протереть влажной тканью. Полированную металлическую пластину электроглянцевателя промывают 2%-ной уксусной кислотой или теплым раствором питьевой соды.
Стекло, кроме того, протирают досуха тканью, смоченной одним из следующих растворов.
Раствор № 1
Бензин очищенный 100 мл.
Воск белый 3 г.
Раствор № 2
Скипидар очищенный 100 мл.
Воск белый 5 г.
Раствор № 3
Бычья желчь 100 мл.
Формалин (40% формальдегид) 5 мл.
Уксусная кислота 28%-ная 3 мл.
Раствор № 3 фильтруют через слой ваты, хранят в закупоренном флаконе в затемненном месте.
К подготовленному стеклу прикатывают мокрый отпечаток.
282 Подготовка отпечатков
для наката на стекло
Описанную выше подготовку стекла можно заменить погружением отпечатка на 3-5 минут в один из следующих растворов.
Раствор №1
Вода 100 мл.
Питьевая сода 10 г.
Раствор №2
Вода 100 мл.
Питьевая сода 7 г.
Глицерин 5 мл.
Раствор №3
Вода 100 мл.
Питьевая сода 5 г.
Формалин (40% формальдегид) 17 мл.
Накладывают мокрый отпечаток на стекло не сразу, а постепенно, начиная с короткой стороны. Это предотвратит образования между отпечатком и стеклом пузырьков воздуха, вызывающих матовое пятно.
#172
Publikováno 10 březen 2021 - 14:26:55
naháč (pro místní "голый фотограф") teď udělal díl o leštění fotek na plechu a plexi za studena
..dobrá inspirace vč. upozornění na slepé uličky
#173
Publikováno 10 březen 2021 - 16:08:11
hypnogen: ano to leštění na plexi se mi líbí a chystám se vyzkoušet
#174
Publikováno 10 březen 2021 - 21:03:50
hypnogen: vyborne, tohle vypada moc pekne, hned jsem rozebral jeden ram s plexi a zkousim.
#175
Publikováno 11 březen 2021 - 07:01:17
#176
Publikováno 11 březen 2021 - 08:47:24
tak hlasim, ze otestovano s uspechem na nekolika zvetseninach 30x40 (FB 111 a 131). Po navaleckovani na plexi a povrchovem uschnuti (v mem pripade cca 2.5h) fotky drzely uz jen statickou elektrinou. Po celkove dobe 8h jsem lehce sundal ze skla a dal do slozky pod tezkou bednu plnou fotopapiru, aby se behem par nasledujicich dni uplne vyrovnaly.
Kazdopadne, lesk mi pripada uspokojivy a proces je mnohonasobne jednoduzsi nez lepeni paskou na sklo.
#177
Publikováno 11 březen 2021 - 09:22:05
parada! muzu par otazek?
Jak moc to pote jeste bylo pokroucene? Nemel jsi problem s okraji, ktere vysychaly rychleji a tim se od plexi odchliply drive a vice zkroutily?
Susil jsi ve svisle poloze nebo nalezato? Uchycoval jsi nejakyma extra svorkama, platnem a spol. nebo jen opravdu "prilepene vodou"?
Lestil jsi plexi nejak? Pouzil jsi smacedlo pri namaceni printu? Vyskytly se nejake kazy (lastura, tecky...)? diky!
#178
Publikováno 11 březen 2021 - 10:10:35
parada! muzu par otazek?
Jak moc to pote jeste bylo pokroucene? Nemel jsi problem s okraji, ktere vysychaly rychleji a tim se od plexi odchliply drive a vice zkroutily
Susil jsi ve svisle poloze nebo nalezato? Uchycoval jsi nejakyma extra svorkama, platnem a spol. nebo jen opravdu "prilepene vodou"?
Lestil jsi plexi nejak? Pouzil jsi smacedlo pri namaceni printu? Vyskytly se nejake kazy (lastura, tecky...)? diky!
- me to celkem drzelo jen statickou elektrinou, tj. okraje se neodlepovaly, pral jsem pred navaleckovanim 5min v destilce (bez smacedla!) a plexi jsem pak oprel o stenu v uhlu cca 60 stupnu. Po sundani jsem mel papiry rovne, ale protoze v nich je jeste hodne zbytkove vlhkosti, radeji jsem je zatizil jeste -- preci jen 8h neni moc dlouho. Ale zkusim priste jeden papir nechat ladem a dam vedet (pisu si do notysku s ukoly )
- susil jsem opreno v uhlu cca 60 stupnu. Zadne svorky, jen dukladne navaleckovano na sklo. Kdyz jsem k tomu rano prisel a videl, ze fotka neodpadla, mel jsem strach ze ji neodlepim (neodpadla sama), ale sla krasne sundat.
- Plexi jsem jenom pretrel mikrovlaknovou uterkou - zpetne me napadlo, ze bych ho mohl aspon odmastit, nicmene kazy jsem nepozoroval. U jednoho printu jsem mel jen lehce popraskanou lasturu, ale to je zpusobeno tim, ze jsem nemel rovnomerne navaleckovano.
A pak jeste premyslim o vlivu samotneho plexi a jeho tloustky. Ja jsem pouzil plexi vytazene z clip ramu, hodne tenke a pruzne.
#179
Publikováno 11 březen 2021 - 16:33:52
jo, jeste doplnim, ze jsem timhle zpusobem zpracovaval uz radne ususene papiry (pred namocenim lezely pokroucene uz nekolik dni.
#180
Publikováno 12 březen 2021 - 21:18:28
Posledni doplneni -- zkousel jsem pouzit i par jinych plexiskel (jinych = ruzna tloustka); to - zda se - nema na vysledek vliv.
Co vsak ma vliv na vysledne krouceni papiru a take na kvalitu (a pripadne vady) lesku / povrchu po vylesteni, je intenzita s jakou je papir navaleckovan na plexisklo. V podstate mi z mych testu vychazi, cim vic, tim lip.
#181
Publikováno 15 březen 2021 - 11:54:17
#182
Publikováno 16 březen 2021 - 08:20:43
Этот лак приготовлен на основе натуральной льняной олифы.
Его основное назначение - защита баритовых отпечатков от разрушения на воздухе. При этом лак практически не меняет внешнего вида и поверхности отпечатка, оставляя её такой же матовой как и оригинальная поверхность бумаги.
МАТОВЫЙ ЛАК ДЛЯ ОТПЕЧАТКОВ
на матовых и шероховатых фотобумагах
Бензин очишенный 50 мл.
Скипидар очищенный 50 мл.
Воск белый пчелиный 5 г.
Олифа натуральная
(вареное льняное масло) 2-5 мл.
Чем выше содержание олифы, тем сильнее сочность, даваемая лаком. Посредством ватного тампона, обернутого кусочком полотняной ткани, наносят лак на отпечаток и тщательно растирают по всей поверхности тонким ровным слоем; затем дают подсохнуть в течение 30 минут и полируют мягкой суконкой или фланелью.
Окончательная сушка отлакированного отпечатка (в защищенном от пыли месте) длится в зависимости от густоты лака до 24 часов.
В.П. Микулин «Фоторецептурный справочник» 4-изд. 1972 год.
Статья по лакированию отпечатков первая ссылка на русском языке, вторая ссылка на чешском языке:
https://cloud.mail.r.../Yowr/sTjrCxFj4
https://cloud.mail.r.../fJDj/BX39gmUPy
Tento lak je vyroben na základě přírodního lněného oleje.
MATNÝ LAK NA OTISKY
#183
Publikováno 23 březen 2021 - 23:18:20
Tak ono to fakt funguje uplne skvele! dostala se ke me nejaka rozbita nastenka z plexi, hnusna, spinava.. tak jsem kousek vycistil a zkusil priplacnout 1 nezdarenou fotku emulzi k plexi (a navaleckoval) + jednu jsem vedle klasicky prilepil slintackou emulzi ven (dosla mi skla).
Dneska jsem to prisel vyzvednout a ejhle - fotka se slintackou odlepena (zejmena se teda odlepila ta paska) a zkroucena.. vtipne bylo, ze ta zaschla lepiva strana pasky byla vylestena do zrcadloveho lesku
No a druhy print emulzi k plexi drzel jak prilepeny statickou elektrinou .. a od kraje ke kraji je v podstate dokonale leskly!
Nejsem nejvetsi fanda toho ultraleskleho povrchu, ale libi se mi moznost u nekterych printu vyuzit celou plochu papiru a neprijit tak o okraje kvuli napinani
a hlavne ted docela lituju, ze jsem si sehnal lesticku
Přiložený soubor (y)
#184
Publikováno 25 březen 2021 - 19:24:44
hypnogen: super! A ano, te zakoupene lesticcky zacinam taky litovat ...
Mohl bys zmerit, jak tluste mas to plexi? Porad me zajima, jestli je tady tloustka jakkoli ovlivnujici promenna ...
#185
Publikováno 26 březen 2021 - 08:19:37
hypnogen: super! A ano, te zakoupene lesticcky zacinam taky litovat ...
Mohl bys zmerit, jak tluste mas to plexi? Porad me zajima, jestli je tady tloustka jakkoli ovlivnujici promenna ...
Оргстекло лучше применять для накатки отпечатков толщиной 8-10 мм. или чуть толще, для того чтобы оно не изгибалось при накатке, накатка отпечатков происходит более ровно на плоскости оргстекла, при этом необходимо убрать излишки влаги с поверхности отпечатка. Сушка отпечатков будет более равномерная по всей поверхности и меньшая вероятность того, что фотографию покоробит. Плюс к этому, когда оргстекло с накатанными отпечатками ставите на просушку вертикально оно стоит ровно и не изгибается. Я ставил обычно оргстекло к стене под углом 70-75 градусов. Время высыхания отпечатков при комнатной температуре обычно около 4 часов в зависимости от толщины фотобумаги, главное, чтобы стекло не стояло на сквозняке так как при быстром высыхание могут появиться дефекты глянца в виде матовых точек или мелких снежинок.
Plexisklo je lepší použít pro válcování výtisků o tloušťce 8-10 mm. nebo o něco tlustší, aby to není ohýbat při válcování, válcování otisků je přesně v rovině, je z plexiskla, je třeba odstranit přebytečné vlhkosti z povrchu otisku. Sušení výtisků bude rovnoměrnější po celém povrchu a menší pravděpodobnost, že fotografie bude pokořena. Navíc, když plexisklo s válcovanými výtisky položíte na sušičku vertikálně, stojí rovně a neohýbá se. Obvykle jsem položil plexisklo na stěnu v úhlu 70-75 stupňů. Doba schnutí výtisků při pokojové teplotě obvykle asi 4 hodiny v závislosti na tloušťce fotografický papír, důležité je, aby sklo stála v průvanu tak jako při rychlém vysychání se mohou objevit vady lesk v podobě matné tečky nebo malé sněhová vločka.
#186
Publikováno 26 březen 2021 - 09:52:26
Tak já použít plexisklo 5 mm (možná 4) - budu změřit příští týden. Bylo to obří a sušil vertikálně, takže se ohýbat při válcování. Sušení výtisků jsem zkoušel v různých metodách. Podle nahého fotografa jsem zkoušel předcházet tomu (na co upozorňoval), aby prosychaly okraje přirozeně dříve než střed a ty se pak loupat ze plexiskla dříve a mohou se objevit vady jako mušle efekt, takže jsem zkoušel i způsob nechat okraje výtisku mokřejší. To se ovšem nevyplnilo - po usušení se jevily všechny výtisky různými variantami válcované - mokřejší i sušší okraje stejně přichycené k plexisklo. Avšak kvalita povrchu (lesku) byla lepší v případě řádně naválcovaného výtisku s vodou maximálně vytlačenou po celé ploše. Samozřejmě můj plexisklo už je starý a poškozený, takže se projevovat vady jako matné tečky nebo malé sněhová vločka - přetisk poškození plexi. Stejně tak se na povrchu výtisku objevují patrné stopy "leštění", jako kdyby někdo přeleštil hrubým hadrem nějaký citlivý povrch a nechal na něm mikrostopy leštění... je to patrné jen při pohledu z úhlu.. předpokládám, že je to opět přetisk z plexi, které bylo pokryté hrubým (zřejmě abrazivním) prachem, takže při leštění se takhle "poškrábalo" .. a pak se to přenáší na print.
#187
Publikováno 26 březen 2021 - 10:41:33
nerozumět tomuto řeči.
#188
Publikováno 26 březen 2021 - 12:29:02
nerozumět tomuto řeči.
taky bych raději nerozuměl, kdybych měl doma bubnovou leštičku s novými plechy za cenu Fábie a 15 let se trápil s procesem, jak dosáhnout slušných výsledků..
a pak přijdou tajtrlíci s kusem kradeného plexiskla a druhý den odlepujou hotové leštěnky v mint kvalitě
(ber mě s rezervou )
#189
Publikováno 26 březen 2021 - 12:36:46
tak ti nevím, Fabii za 3t se mi nikdy koupit nepodařilo
#190
Publikováno 2 duben 2021 - 23:31:36
nerozumět tomuto řeči.
Situace se má nějak takto: Hypnogen napsal odpověď na Sukyho otázku, dal ji v google překladači přeložit do cizího jazyka a pak zpátky do češtiny a co mu vylezlo vložil jako příspěvek, který měl být tak trochu zábavou na účet cizinců, kteří své rady neumějí napsat česky, tak je napíšou ve své mateřštině a překlad nechají na googlu.
#191
Publikováno 10 květen 2021 - 15:49:10
Zaujala ma technika lestenia na plexi. Len taka otazka, musi byt original plexisklo, alebo to pojde aj na polykarbonatovom skle?
#192
Publikováno 10 květen 2021 - 16:17:33
Ja jsem zkousel zatim jen na plexi (=plexi).
#193
Publikováno 11 květen 2021 - 07:30:26
... trochu jsem nad tim jeste premyslel, z toho polykarbonatu bych mel trochu strach -- ne ani tak kvuli tomu, ze by to nemelo fungovat, ale hlavne z poskrabani (naruseni) povrchu. Zvlaste pri silnem valeckovani by se jakakoli vetsi castecka mohla projevit ....
#194
Publikováno 11 květen 2021 - 12:50:33
stoji to za vyzkouseni, polykarbonat muze mit vice forem (povrchu) a je dost pravedpodobne, ze to fungovat bude.. jen se to pri suseni na nej nesmi tou emulzi trvale prilepit (jako na sklo)
#195
Publikováno 11 květen 2021 - 19:52:08
Tak Belco muze vyzkouset a dat nam vedet, sound's like a plan!
#196
Publikováno 13 květen 2021 - 08:00:03
Co ma odrzadza na pouziti polykarbonatu, je ze je vraj antistaticky, co môze byt problem.
#197
Publikováno 13 květen 2021 - 15:54:01
nenech se vodradit.. když už jsi to vymyslel, tak bys to měl vyzkoušet
jinak rád bych připomněl, že leštění za studena se dá provozovat i na klasických chromových (nerezových) pleších.. a ty asi budou taky trochu antistatické
(btw. na kožených pleších to nepude)
#198
Publikováno 13 květen 2021 - 19:57:01
hypnogen: na kozenych plesich to mozna pujde, ale nevim jestli za studena ... A urcite ne u formatu vetsiho 13x18
#199
Publikováno 4 říjen 2022 - 10:27:33
Posledný pokus: Darujem za odvoz leštičku 50x60 cm. Funkčná, dva chromované plechy v dobrom/prijateľnom stave. Je to veľká stojanová KOVOS, 1000W
Lokalita: Trnava, SR
Počkám cca týždeň a potom ju zlikvidujem.
#200
Publikováno 4 říjen 2022 - 15:48:24
Posledný pokus: Darujem za odvoz leštičku 50x60 cm. Funkčná, dva chromované plechy v dobrom/prijateľnom stave. Je to veľká stojanová KOVOS, 1000W
Lokalita: Trnava, SR
Počkám cca týždeň a potom ju zlikvidujem.
co myslíš tím stojanová, máš foto pls?
3 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 3 návštěvníků, 0 anonymních