Čaute bando, hele dá se nějak třeba z výrobního čísla zjistit rok výroby? nebo jas se to jinak zjišťuje?
flexaret, nějaké rady do začátku?
#501
Publikováno 29 prosinec 2014 - 13:50:35
#502
Publikováno 29 prosinec 2014 - 16:55:20
Myslím, že hned to první číslo před pomlčkou je rok výroby. 196něco...
#503
Publikováno 29 prosinec 2014 - 19:49:16
U VI, VII a Standartky je to tak, okrem najstarších sérii VI, ktoré predčíslia nemali (zhruba od čísla 36000 áno). U ostatných len približne podľa rokov výroby a výrobného čísla, ale nie je to úplne spoľahlivé, lebo nie vždy totiž išli čísla úplne kontinuálne.
#504
Publikováno 31 prosinec 2014 - 00:56:26
aha škoda tak díky
#505
Publikováno 31 prosinec 2014 - 09:22:24
Okrem II a IIa sa jednotlivé modely flexarety nevyrábali veľmi dlho, takže sa podľa modelu dá zistiť rok výroby na rozmedzie tak troch štyroch rokov, možno aj menej. Odporúčam brožúrku Flexaret od tu prítomného odborníka na Flexarety pána Vaita. Tam je to veľmi podrobne vysvetlené.
#506
Publikováno 3 leden 2015 - 10:22:40
Včera jsem zakoupil Flexaret VI, který byl nedávno v servisu u pana Blažka. Tak jsem panu Blažkovi jen pro info brnkl a poradil, že je nutné servisovat Flexarety co 8 let, že VI je na poruchy dobrá, že VII je mnohem horší. A pro začátečníky jako já hlavně dávat pozor při zakládání filmu, aby jsme tam něco nepokazili a číst důsledně návod a dělat to podle něj! To zdůraznil! Pak by vše mělo šlapat jak hodinky. A pokud by byl nějaký problém, obrátit se na něj.
#507
Publikováno 3 leden 2015 - 12:54:50
#508
Publikováno 3 leden 2015 - 15:48:22
#509
Publikováno 3 leden 2015 - 16:36:49
#510
Publikováno 9 leden 2015 - 22:25:50
Tak už je Flexaret VI doma. To je prostě nádhera, to je majestátní fotoaparát. Představoval jsem si ho menší. Je v moc pěkném stavu, po GO u pana Blažka. Tak už se těším, jak dojdou svitky a něco se pokusím vyfotit. No jen ještě musím doladit to vyvolávání, jen teď nemám na co fotit . Ale to se vychytá a bude to paráda, už se moc těším.
#511
Publikováno 10 leden 2015 - 00:55:16
Tak už je Flexaret VI doma. To je prostě nádhera, to je majestátní fotoaparát. Představoval jsem si ho menší. Je v moc pěkném stavu, po GO u pana Blažka. Tak už se těším, jak dojdou svitky a něco se pokusím vyfotit. No jen ještě musím doladit to vyvolávání, jen teď nemám na co fotit . Ale to se vychytá a bude to paráda, už se moc těším.
jo je to paráda , svitky mají skoro všude
#512
Publikováno 10 leden 2015 - 00:55:58
Okrem II a IIa sa jednotlivé modely flexarety nevyrábali veľmi dlho, takže sa podľa modelu dá zistiť rok výroby na rozmedzie tak troch štyroch rokov, možno aj menej. Odporúčam brožúrku Flexaret od tu prítomného odborníka na Flexarety pána Vaita. Tam je to veľmi podrobne vysvetlené.
díky
#513
Publikováno 21 leden 2015 - 10:52:48
Ještě mě napadl jeden dotaz začátečníka. Platí pravidlo, že u FF pro ohnisko třeba 50mm je potřeba čas 1/50s a kratší. U APS-C s cropem 1,5x je to pro 50mm, tedy 75mm pro přepočtu 1/75s. No a u Flexaret s políčkem 6x6 je crop 0,51. Tedy pro 80mm ohnisko bych měl udržet z ruky 1/40s? Je to zhruba pravda či jaká je Vaše praxe? V manuálu píší 1/100s a zkušení mohou i delší časy.
Děkuji.
#514
Publikováno 21 leden 2015 - 11:42:09
Nevím co je FF, asi to ale nebude nic až tak moderního, když u toho zmiňuješ pravidlo našich pradědečků.
Všeobecně ale tak jako tak platí pravidlo, že co udržíš, to udržíš. Tedy neplatí to, co bys udržet měl. Když si to nevyzkoušíš, tak nevíš. Když vyzkoušíš, stáváš se o něco zkušenějším. Také platí to, že ti zkušenější v držení fotoaparátu ( a nebo ukecanější) udrží delší časy než ostatní. To ale také neznamená, že je-li někdo zkušenější, tak dokáže dýl udržet.
Je u té rovnice ještě řada známých i neznámých koeficientů, když je všechny odhalíš, může potom vzniknout obrázek, který je zaostřen podle představ autora.
#515
Publikováno 21 leden 2015 - 11:47:06
Hlavně se ale rozřesená ruka nemá vydávat za tvůrčí záměr autora
#516
Publikováno 21 leden 2015 - 12:41:37
Já třeba pod 1/60 prostě neudržím, a s flexaretem myslím, že není od věci ta 1/100 bo pokud budeš cvičit mačkat tak prostě nejde aby se nepohnul aparát, s drátěnkou to je jiná i 1/60 udržím bez problému. V zimě s přokrehlými prsty čas narůstá a to mám břišní stativ na kterém se usidluje mamča RZ a já zjišťuju, že břuch je malý a tudíž musím zamakat(hlavně směrem dopředu abych byl hezčí na fotkách
#517
Publikováno 21 leden 2015 - 12:45:31
Karfíku, Flexareta má proti těm sprostým APS i FF jednu zásadní výhodu, a sice že nemá to pitomé zrcátko, co se musí před expozicí zvednout, a tím rozklepe aparát. Naopak má centrální závěrku, která je velmi šetrná. Není třeba se bát delších časů. Ale chce to naučit se zklidnit, stát pevně, ale ne křečovitě, vydechnout, exponovat, nadechnout. Neboj se 1/50, zkus 1/25 a uvidíš. Na delší časy stativ.
#518
Publikováno 21 leden 2015 - 16:19:47
Díky, budu trénovat "vydechnout, exponovat, nadechnout" a tu 1/50s musím dát . Na TLR nejde použít takový ten ruční stativ, jak si ruce tak zvláštně prokřížíte před sebou a fotoaparát položíte nahoru, to hodně pomáhá.
FF či FX je označení pro full frame, tedy česky pro snímač o velikosti kinofilmového políčka 24x36mm
APS-C či DX je označení pro menší čipy, které jsou u Nikonu úhlopříčně 1,5x menší a u Canonu 1,6x menší, tomu se říká crop
Protože popisek ohnisek na objektivech je veden vzhledem k FF, je nutné pro menší/větší snímače/políčka filmu provést přepočet. Např. stejný záběr pomocí FF a 50mm objektivu je stejný jak s DX a 35mm objektivem (crop 1,5), popřípadě pro 6x6 by to byl 100mm objektiv (crop 0,5 a když neberu v potaz formát 3:2 vs 1:1). Samozřejmě pro stejnou clonu ale bude jiná HO (hloubka ostrosti).
#519
Publikováno 21 leden 2015 - 17:36:37
Děkuji za osvětu. To jsem nevěděl, že ohnisko mého objektivu např. Flektogon 35 mm je uvedeno vzhledem k tomu FF.
Třeba na Wikipedii se ale píše :
Definice, kterou vyslovil pan Carl Friedrich Gauss (1777 - 1855)
"Ohnisková vzdálenost předmětového (obrazového) prostoru je podíl lineární velikosti obrazu (předmětu) v ohniskové rovině ke zdánlivé velikosti předmětu (obrazu) nekonečně vzdáleného."
Z toho vyplývá, že obecně mohou existovat pro daný optický systém dvě různé hodnoty ohniskové vzdálenosti, jedna pro prostor, kde se nachází předmět, tedy „před“ optickým systémem (tzv. předmětové ohnisko), druhá pro prostor, kde se vytváří obraz, tedy „za“ optickým systémem (tzv. to naše obrazové ohnisko).
Nikde žádná zmínka o nějakém FF, APS či DX ? Možná je to tím, že pan Gauss to k definici nepotřeboval.
Potřebuji k něčemu to FF já ? Moje nevědomost sahá asi hodně vysoko.
#520
Publikováno 21 leden 2015 - 17:52:44
Karfíku, DX, FX, APS-C a podobný voloviny tady nikoho nezajímají, tak tady s tím neotravuj!
LuzJi, ne, k ničemu to nepotřebuješ
#521
Publikováno 21 leden 2015 - 18:46:31
Ohnisko je ohnisko a je pořád stejný, jak jsem se vlastní chybou přesvědčil.
#522
Publikováno 21 leden 2015 - 18:49:29
Co je crop faktor či full format dnes bohužel vědí asi už všechny seriozněji fotografující bytosti. To jim, resp. nám však ještě nebrání těmito pojmy hrdě pohrdat, ač to může pro případného hromosvoda zapáchat mírnou hrubostí...
#523
Publikováno 21 leden 2015 - 18:51:59
Tak ono to svádí, ježto po léta byl branej kinofilm spíš jako amatérská věc... a tejdě ejhle, digoš se tam s velkou slávou dohrabal a najednou je to svatej grál... onen po léta "méněcenej" formát
#524
Publikováno 21 leden 2015 - 20:39:04
S mamčou si klidně troufnu udržet vteřinu... Chá chá.... U flexy při dlouhých časech doporučuji spouštět přes samospoušť.
#525
Publikováno 21 leden 2015 - 20:50:06
Pokud ovšem samospoušť u flexy i po servisu nestagnuje
#526
Publikováno 21 leden 2015 - 20:58:19
Některý kinofilmový zrcadlovky mají předsklopený zrcátko pak je ten otřes daleko menčí.
#527
Publikováno 21 leden 2015 - 21:10:51
Já furt nechápu, proč jste zde někteří tak hrozně krátkozrací (spíše snad i slepí), klapky na oči a jedeme jen to své kino a ostatní věci jsou na hovno. To je prostě hloupost. DSLR tu je a bude a díky svým moderním funkcím, pomoci fotografovi, možnosti focení za extrémních světelných podmínek, rychlosti, kvalitě, ... Prostě je to evoluce a Vaše názory to nezastaví, maximálně umřete hloupí, že jste to nezkusili. Stejně jako SF vytlačil VF, stejně jako MF vytlačil SF, stejně digitál vytláčí kino. Prostě jdeme dál, chceme lehčí cestou dosáhnout výsledku.
To, že někam dojede skupinka cvakálistů vůbec nic neznamená a majitele DSLR to nikam neřadí. Pokud je to baví, ať tak fotí, mají z toho asi radost, tak jim to přejme. Viděl jsem spousty krásných fotografií východů slunce na vrcholu hory pořízených DSLR. To mi nepříjde jako hrr akce, když musí vstát třeba ve tři ráno, jet někam hodinu, pak vylést na kopec a vyčkávat na to správné světlo. Vše je o člověku, ne o technice.
Řeči typu to má duši a to ne je jen výmluva fotografa, duši má fotografie a né to, čím jsme ji pořídili.
#528
Publikováno 21 leden 2015 - 21:17:33
Nechápeš, a takhle asi nepochopíš, o čem to tu je...
#529
Publikováno 21 leden 2015 - 21:18:17
Některý kinofilmový zrcadlovky mají předsklopený zrcátko pak je ten otřes daleko menčí.
TLR, o kterých je tu řeč, ty převážně problém se zrcadlem moc často neřeší.
Když je nefunkční samospoušť, dá se našroubovat drátěnka. Tím jsem schopen docela s úspěchem snížit rozhýbání způsobené zmáčknutím spouště.
Případně lze místo nefunkční samospouště používat tzv. semafor, udělá dobrou službu.
#530
Publikováno 21 leden 2015 - 21:23:28
A taky nechápu, proč když tu napíšu nějaký příspěvek s popisem třeba FX vs DX, tak za to dostanu mínus reputace. Proč? Za informace jako po zásluze potrestán? Příjde mi, jako zde někteří jsou v nějaké kino sektě či co. A když někdo fotí na DSLR, tak bude ukamenován.
#531
Publikováno 21 leden 2015 - 21:23:33
Pane, prepacte. Ten minus som Vam dal ja. Ze preco? Preto lebo co je vela, to je vela.
Já furt nechápu, proč jste zde někteří tak hrozně krátkozrací (spíše snad i slepí), klapky na oči a jedeme jen to své kino a ostatní věci jsou na hovno. To je prostě hloupost. DSLR tu je a bude a díky svým moderním funkcím, pomoci fotografovi, možnosti focení za extrémních světelných podmínek, rychlosti, kvalitě, ... Prostě je to evoluce a Vaše názory to nezastaví, maximálně umřete hloupí, že jste to nezkusili. Stejně jako SF vytlačil VF, stejně jako MF vytlačil SF, stejně digitál vytláčí kino. Prostě jdeme dál, chceme lehčí cestou dosáhnout výsledku.
To, že někam dojede skupinka cvakálistů vůbec nic neznamená a majitele DSLR to nikam neřadí. Pokud je to baví, ať tak fotí, mají z toho asi radost, tak jim to přejme. Viděl jsem spousty krásných fotografií východů slunce na vrcholu hory pořízených DSLR. To mi nepříjde jako hrr akce, když musí vstát třeba ve tři ráno, jet někam hodinu, pak vylést na kopec a vyčkávat na to správné světlo. Vše je o člověku, ne o technice.
Řeči typu to má duši a to ne je jen výmluva fotografa, duši má fotografie a né to, čím jsme ji pořídili.
#532
Publikováno 21 leden 2015 - 21:27:03
To Karfik: Tady je to ovšem výsostné území klasické fotografie. Nikdo nikomu nebere focení na digi. Mnoho lidí tak fotí a mnoho ze zdejších jim to přeje včetně mě. Sám jsem na to fotil a dodnes digi využívám v práci k dokumentaci. Co si ale drtivá většina zdejších nepřeje, je vměšování digitalní technologie na Temnoukomoru a to včetně mě. Odsuzování digitální techniky je zde hlavně obranný mechanismus, který slouží k udržení zdejší již zavedené úrovně diskuse za kterou sem všichni zdejší chodí, včetně mě.
#533
Publikováno 21 leden 2015 - 21:31:19
Nechápeš, a takhle asi nepochopíš, o čem to tu je...
Ale já to chci pochopit, chci se naučit fotit na kino, chci se naučit vyvolávat, chci se naučit zvětšovat, já nic neodsuzuji. A budu se snaži tomu dát tu (i svou) "duši" a projít si celým tím procesem pěkně ručně, dát tomu to srdíčko.
Nebudu odsuzovat ty co fotí na VF/SF/MF. Proč? Je to krásná věc, že je to baví a mají z toho radost. Stejně radost jako oni z toho mají i majitelé DSLR, tak proč i jim nepřát stejnou radost z focení?
#534
Publikováno 21 leden 2015 - 21:36:25
Karfiku, tohle je stranka venovana analogove fotografii.
Mimochodem, APS byl (nebo porad je?) i film.
#535
Publikováno 21 leden 2015 - 21:36:40
To Karfik: Tady je to ovšem výsostné území klasické fotografie. Nikdo nikomu nebere focení na digi. Mnoho lidí tak fotí a mnoho ze zdejších jim to přeje včetně mě. Sám jsem na to fotil a dodnes digi využívám v práci k dokumentaci. Co si ale drtivá většina zdejších nepřeje, je vměšování digitalní technologie na Temnoukomoru a to včetně mě. Odsuzování digitální techniky je zde hlavně obranný mechanismus, který slouží k udržení zdejší již zavedené úrovně diskuse za kterou sem všichni zdejší chodí, včetně mě.
Nechápu, proč se na fóru nechováme jako v reálném životě. Proč někoho odsuzovat a tím se bránit. A bránit se čemu? Majitelům DSLR? Co ti by tu dělali, ti ani netuší, že nějaký web TK existuje. Zajímavé je, že naopak to neplatí.
#536
Publikováno 21 leden 2015 - 21:38:01
...Stejně jako SF vytlačil VF, stejně jako MF vytlačil SF, stejně digitál vytláčí kino...
Jojo, když se pořádně zatlačí, dá se vytlačit ledasco...
#537
Publikováno 21 leden 2015 - 21:38:36
My jim to ale přejeme, jen temnakomora.cz není vhodný prostor pro řeči o digitálních technologiích a to ani v případě jejich porovnávání (bezohledu na to jaká technologie je pro dané použití vhodnější). Mnoho fotografických technik bylo "objeveno" digitálisty aniž by tušili, že většina z toho tady už (minimálně) jednou byla, viz onen přepočet ohnisek atd.
Stejnětak jsou nepatřičné poznámky ve vedlejším tématu o telekonvertorech.
#538
Publikováno 21 leden 2015 - 21:41:34
LuzJi - ano, mylně jsem to uvedl, samozřejmě že ohnisková vzdálenost je furt ohnisková vzdálenost a na na velikosti políčka nezáleží. Já to psal v kontextu se zachováním ohniskové vzdálenosti vs velikosti políčka u menších či větších políček při stejné kompozici. Jinak pro zajímavost, proč jsem narážel na spojitost k FF je ten, že některé dnešní fotoaparáty mají na objektivu právě udánu ohniskovou vzdálenost vzhledem k FF, ale reálná je úplně jiná. Ale zase pro představu je to fajn.
Standulin - ano, FX je v DSLR takový svatý grál .
#539
Publikováno 21 leden 2015 - 21:47:52
Já furt nechápu, proč jste zde někteří tak hrozně krátkozrací (spíše snad i slepí), klapky na oči a jedeme jen to své kino a ostatní věci jsou na hovno. To je prostě hloupost. DSLR tu je a bude a díky svým moderním funkcím, pomoci fotografovi, možnosti focení za extrémních světelných podmínek, rychlosti, kvalitě, ... Prostě je to evoluce a Vaše názory to nezastaví, maximálně umřete hloupí, že jste to nezkusili. Stejně jako SF vytlačil VF, stejně jako MF vytlačil SF, stejně digitál vytláčí kino. Prostě jdeme dál, chceme lehčí cestou dosáhnout výsledku.
To, že někam dojede skupinka cvakálistů vůbec nic neznamená a majitele DSLR to nikam neřadí. Pokud je to baví, ať tak fotí, mají z toho asi radost, tak jim to přejme. Viděl jsem spousty krásných fotografií východů slunce na vrcholu hory pořízených DSLR. To mi nepříjde jako hrr akce, když musí vstát třeba ve tři ráno, jet někam hodinu, pak vylést na kopec a vyčkávat na to správné světlo. Vše je o člověku, ne o technice.
Řeči typu to má duši a to ne je jen výmluva fotografa, duši má fotografie a né to, čím jsme ji pořídili.
Já myslel, že řešíš Flexaret. Tak sem prosím netahej jinou techniku patřící úplně jinam.
#540
Publikováno 21 leden 2015 - 22:08:14
záleží na zvětšení, s centrální závěrkou se může zadařit držet kde co, na malém obrázku dobré, ale jak se to zvětšovákem vytahuje na větší papír, tak se některé neostrosti objeví
každopádně já v rámci kouzla dlouhých expozic jsem pro držet cokoli i vteřiny přes drátěnku
jinak konstrukce tlr je přímo myšlená na veškeré expozice i ty dlouhé, proč by jinak ta komora držela tak pěkně a pevně položená na stole, případně visela na krku
otázka z 10:52 zdá se býti humor, či test, nic jiného mě v souvislosti s pojmem crop u flexarety nenapadá
#541
Publikováno 21 leden 2015 - 22:12:30
Hele Karfíku, neurážej se, že tady popuzuješ mnohé termíny FF, FX atd., to je ve vztahu k Flexaretě fakt irelevantní. Na to se vysér. Máš kultovní foťáček, seřízení od profíka a udržíš opravdu velmi dobře 1/50 a možná i 1/25. To je výhoda centrální závěrky, která jenom sykne a je to tam. A pokud to podpoříš nácvikem natažaného řemínku na krku (vzpomeň na Černé barony), drátěnkou abys nestrakal do foťáku a přiměřeně zatajeným dechem, musí to tam být. A to je to podstatné, trénuj a užívej si to kouzlo. Zdařec Luigi P.S. Jinak jsou rámcové poučky, že udržíš čas, který se rovná ohnisku objektivu - ale to je fakt jen hrubý odhad, který se pro zrcadlovky obvykle násobí 2x. Na to jsi zřejmě se svými FF narážel.
#542
Publikováno 21 leden 2015 - 22:53:12
Z praxe vyzkouseno, ze s TLR v sede na zemi se da pohodlne udrzet 1/10 a ve stoje o stupen rychlejsi. Se SLR mam casto problem udrzet 1/60 (bavime-li se o zakladaku)
#543
Publikováno 22 leden 2015 - 01:50:41
To Karfik: Tady je to ovšem výsostné území klasické fotografie. Nikdo nikomu nebere focení na digi. Mnoho lidí tak fotí a mnoho ze zdejších jim to přeje včetně mě. Sám jsem na to fotil a dodnes digi využívám v práci k dokumentaci. Co si ale drtivá většina zdejších nepřeje, je vměšování digitalní technologie na Temnoukomoru a to včetně mě. Odsuzování digitální techniky je zde hlavně obranný mechanismus, který slouží k udržení zdejší již zavedené úrovně diskuse za kterou sem všichni zdejší chodí, včetně mě.
Nechápu, proč se na fóru nechováme jako v reálném životě. Proč někoho odsuzovat a tím se bránit. A bránit se čemu? Majitelům DSLR? Co ti by tu dělali, ti ani netuší, že nějaký web TK existuje. Zajímavé je, že naopak to neplatí.
Tak to nemáš pravdu pamatuju dobu kdy na fotokroužku přecházeli na digi a strašně to začali vychvalovat a nadávat na fillm,některým to zůstalo a taky mě to dávají najevo.
#544
Publikováno 22 leden 2015 - 06:19:32
pokud chci mít aspoň trošku jistotu, a nefotím zrovna z auta, tak s časem nejdu pod ohnisko objektivu. Ať je to kinofilm, nebo 6x6. I za chůze je lepší ještě kratší čas.
#545
Publikováno 22 leden 2015 - 06:30:58
jinak Karfikovu přístupu rozumím a chápu to stejně. Je blbost bezmyšlenkovitě na něčem lpět a kvůli tomu nezkusit něco jiného, jen proto že si myslím, že to moje je nejlepší. Že se to sem nehodí je druhá věc, ale dávat za to mínusy Stačilo by jen osvětlit situaci. Na Temné komoře se neřeší problémy digitálních technologií, třeba fórum na fotoaparát.cz je myslím vhodnější.
#546
Publikováno 22 leden 2015 - 08:55:25
#547
Publikováno 22 leden 2015 - 10:22:59
FF se na TK čte i píše jako plocha negativu. Pokud mi IQ dovolilo pochopit OK o co jde.
#548
Publikováno 22 leden 2015 - 10:23:47
FX na flexaretě je asi použití kinoadapteru ne?
#549
Publikováno 22 leden 2015 - 10:26:42
Pokud porovnám starý rolleiflex 622, který jsem blbec před nějakou dobou prodal a loňského sehnání Flexarety VI, tak můžu říct co se týká závěrky a udržení časů (umístění a hladkost spouště) je na tom mnohem líp ten starý rolleiflex. Měl výhody i po konstruční stránce, vidím ze shora rovnou čas i nastavenou clonu, taky paráda. O optice ani nemluvě, ale nakonec ta flexa poslouží taky a bude s ní mnoho radosti a čtvercových zážitků. Zase má synchrokontakt na blesk. Takže nakonec spokojenost.
#550
Publikováno 22 leden 2015 - 13:06:07
čau Petře, mohlo by tě aspoň těšit, že si někomu udělal radost
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních