'Grain', on 10 Nov 2012 - 18:32, said:
Nesmáčivým povrchem se nejspíš myslí něco, z čeho voda(emulze) hnedka steče pryč, např sklo, plast apod.Skvělý. Jen ještě nevím, čo je to hentý "nesmáčivý povrch"??
Publikováno 16 prosinec 2012 - 01:54:27
'Grain', on 10 Nov 2012 - 18:32, said:
Nesmáčivým povrchem se nejspíš myslí něco, z čeho voda(emulze) hnedka steče pryč, např sklo, plast apod.Skvělý. Jen ještě nevím, čo je to hentý "nesmáčivý povrch"??
Publikováno 16 prosinec 2012 - 04:50:57
Publikováno 6 duben 2013 - 17:57:50
'Fomaman', on 04 Sept 2011 - 18:37, said:
Ahoj, na plech nie, ale na CD/DVD - nutny je nejaky dobre prilnavy podlklad, inak sa emulzia po ususeni odlupne, resp. sa odlupne pri namacani .... Ja pouzivam tovarensky glej (znacku neviem) - taky, co po vysuseni spriehladnie a po namoceni nenabobtnava.Ahojte, skúšali ste niekto tú emulziu nanášať na plech? Doma sa mi povaľuje totiž veľa zhrdavených plechov, povedzme že by som časť kde bude fotka najprv nasprejoval bielou farbou.
Publikováno 6 duben 2013 - 17:59:58
Publikováno 6 duben 2013 - 18:42:31
'Evla', on 06 Apr 2013 - 16:59, said:
Moje skusenosti s emulziou - nanasam ju na drevene dyhy a som spokojna s vysledkami. Samozrejme, cim hrubsia dyha, tym menej sa kruti pri namoceni - to je problem prave pri kupeli vo vyvojke.
Publikováno 6 duben 2013 - 20:00:47
Publikováno 6 duben 2013 - 20:37:26
'Evla', on 06 Apr 2013 - 19:00, said:
Vyzkousim, dekuji. Konecny obraz take nejak lakujes?Kedze s tym pracujem, viem trocha, ake dyhy si mam vyberat. Dolezity je vzdy protitah, takze ich namacam cele naprv vo vode, alebo v laku na drevo obojstranne - po vysuseni nanesiememulziu - jasne, ze to je uz 1stranne, tak sa to vykruti, lenze pocas susenia sa to aj vyrovna .... nerobim s tym nic, nezatazujem, aby sa nepolamali. Ked davam ramovat, tak bez skla a nepodliepat celoplosne, len bodovo, lebo drveo stale pracuje.
Publikováno 7 duben 2013 - 05:56:54
Publikováno 7 duben 2013 - 08:29:09
'Evla', on 07 Apr 2013 - 04:56, said:
niektore lakujem, niektore nie - zavisi od konkretnej dreviny. a zivotnost obrazu este nemam otestovanu, tak dlho to nerobim
. v podstate ked to visi na stene, co by sa s tym mohlo stat?
Publikováno 11 březen 2014 - 11:14:04
neskusali ste niekto fomacku emulziu posunut napriklad erythrosinom do ortho ?
Publikováno 5 duben 2016 - 10:25:23
Mate prosim nekdo zkusenosti s nanasenim emulze na platno? Jake platno je vhodne pouzit (bavlna, len, šepsované plátno/bez šepsu)?
Natahujete platno na ram uz pred nanasenim emulze at se vam platno nepokrci pri schnuti vrstvy?
Moje prozatimni zkusenosti s papirem:
-zatim nejlepsi s akvarelovym papirem. Idealne tencim.
-hrubsi lepenky lepim pred nanasenim emulze na sklo, jinak se pokrouti a zvetsenina nebude v rovine..
-Na rozehrati emulze pouzivam eletricky Fondue maker
-pouzivam jemny Hake stetec
DIky J
Publikováno 5 duben 2016 - 13:14:16
Zkusenosti mam, vysledky ke spokojenosti. Platno si vyber podle toho, jak se ti libi textura, nemusi se typ resit jako papir, protoze zadne platno se nerozpadne ani nezkrabati. Nesmi byt asi jen elasticke. Pouzivam bavlnene, hrubejsi. Sepsovane pry nesmi byt, ze tam ta emulze nechytne, ale to znam jen z doslechu. Obycejne mi funguje velmi dobre.
Platno pri nanaseni emulzi daleko vic nasaje nez papir, proto u nej pouzivam stetec, ktery pojme emulze vice - to jest kulaty, ne plochy. Pripomina kapku stetku na holeni, ale ma vetsi prumer. Je z drsnejsiho vlasce, nevadi to. Nanasim dve vrstvy.
Platno vypinam uz pri nanaseni, ovsem nepouzivam ram, ale kus polystyrenu, ke kteremu platno prispendlim (spendliky krejcovske, tedy s vetsi hlavickou /takova ta 3-4mm barevna kapka plastu/, nadoraz) po obvodu cca kazdych 5-10cm. Necham prispendlene po celou dobu zasychani emulze (den nebo vic) - polystyrenu neni problem si obstarat vice. Stejne tak susim po vyvolani a vyprani - platno taha min, nez baryt. V zavislosti od jemnosti nite/textury, bude v mistech spendliku vice ci mene viditelna dirka, tak zvazit ostrih, nehodi-li se. Delal jsem tak platna az 50*60cm.
Pro dobry pocit jsem po naneseni emulze jeste platno prohral fenem, aby se vic roztekla/nasakla, ale nevim, jestli to ma vetsi efekt.
Publikováno 5 duben 2016 - 20:24:21
Diky Lola za sdileni Tvych zkusenosti!
Sepsovani platna jsem zvazoval prave kvuli savosti platna a tedy i spotrebe emulze. Taky mam platno lnene, sede barvy a rad bych podklad svetle bily.
Zatim jsem sepsem natrel kousek platna, nasledne mocil ve vode a nater zustal (jak na tom bude drzet emulze ale nevim). Vyzkousim oboji a uvidi se.
Publikováno 5 duben 2016 - 22:31:59
Publikováno 17 duben 2016 - 09:05:57
Dekuji. D70 jsem samozrejmne pouzil pouze k vyfoceni hotoveho dila Je to vse z kinofilmu. Prihodil jsem jeste jednu ukazku, jak to vypada zaramovane v klip ramu - nejake se mi doma valely a asi by to nezaramovane sbiralo prach. Ke kontrastnosti - a snad nereknu ted blbost: vzhledem k tlustsi vrstve emulze, oproti fotopapirum, lze ocekavat kontrastnejsi vysledky. Proto jsem hned videl na platne toho pana s cigaretou, tam je hodne cerne, a taky ze v tomhle provedeni to fotce slusi. Ta cerna z tluste vrstvy emulze je moc fajn. Ted delam na fotkach z Japonska, toz snad nejaka ta gejsa uvidi svet i z platna.
Publikováno 17 duben 2016 - 19:26:12
lola, on 17 Apr 2016 - 08:05, said:
Dekuji. D70 jsem samozrejmne pouzil pouze k vyfoceni hotoveho dila
Je to vse z kinofilmu. Prihodil jsem jeste jednu ukazku, jak to vypada zaramovane v klip ramu - nejake se mi doma valely a asi by to nezaramovane sbiralo prach. Ke kontrastnosti - a snad nereknu ted blbost: vzhledem k tlustsi vrstve emulze, oproti fotopapirum, lze ocekavat kontrastnejsi vysledky. Proto jsem hned videl na platne toho pana s cigaretou, tam je hodne cerne, a taky ze v tomhle provedeni to fotce slusi. Ta cerna z tluste vrstvy emulze je moc fajn. Ted delam na fotkach z Japonska, toz snad nejaka ta gejsa uvidi svet i z platna.
Ježiškote já jsem trdlo, jsem si neuvědomil, že scanner ani foťak netahá EXIF z plátna ) Jé, se stydím
)
Mám rád kontrastní ČB fotografie, rád si listuji v knihách od Václava Jírů či Jana Lukase, to je "má krevní skupina".
Publikováno 8 únor 2017 - 08:34:38
Setkali jste se někdo při práci s emulzí s bublinkama na papíru? A povedlo se vám je vyřešit? :) Dost mě štvou.
Zkouším emulzi na lepenku Alpha Cell od Mamuta, ale ty bublinky mě přivádí k šílenství. Přemýšlím jestli je to papírem, nebo technikou nanášení či sušením (dosušuju kvůli tmě v krabici od bot). Kdyby se alespoň na to nanášení dalo pořádně posvítit, že...
Publikováno 8 únor 2017 - 09:04:06
Bude to technikou nanaseni. Mas ji dost tekutou? Ma byt jako smetana. Davas 2 vrstvy? Kazde misto natiram ihned vice pohyby tam-zpet, dokud emulze je ridka a nevsaknuta, at se bublinky rozbiji a zanesou vselijake "vymoly" v papiru. Dalsi vrstvu po par minutach a to tak, ze pohyby jsou kolme na puvodni. Cilem je co nejtenci a co nejrovnomernejsi vrstva, takze maximalne rozetirat, ale u dvou vrstev ten vysledek bude proste tlustsi/pak kontrastnejsi.
Publikováno 8 únor 2017 - 09:39:29
Aj mne to robilo, pomohla zvýšená teplota = redšia emulzia a dôkladnejšie natieranie. Jeden kamarát mi vravel, že on natiera emulziu stierkou, vyrába ju z plastovej alebo drevenej doštičky, na ktorú nalepí penové samolepiace tesnenie na okno. Emulziu naleje na papier a takouto stierkou roztiera. Ešte som to nestihol vyskúšať...
Publikováno 8 únor 2017 - 09:44:02
Zahřívám ve vodní lázni - do velké kádinky vodu z rychlovarné konvice, do ní malá kádinka do které si lžičkou odloupnu kus emulze. Dělám to po menších kouscích - asi jako oříšek. Je nějaké riziko přehřátí? Teplotu nekontroluju, dělám to raději teplejší než studený. Rozmazávám štětcem z přírodních vláken - někde jsem vyhrabal široký plochý štětec z nějaké ovce nebo kozy. Pouští chlupy, takže ho stejně budu muset nahradit. Uvažuju o nějaké širší syntetice, bojím se že by pěna neudělala rozmazané okraje (které jsou pro mě esteticky důležité).
Vrstvy jsem zkoušel jednu i dvě, ta jedna mi přijde lepší. Neudělám dvě rovnoměrný a když je to někde tenký a někde tlustý tak je to hnusný.
Pohrávám si s myšlenkou natírat na nahřátém plechu do leštičky - nezkoušel jste to někdo, abych zase neobjevoval Ameriku?
Publikováno 8 únor 2017 - 09:56:29
Hmm, kdyz ctu ze to delas po mensich kouscich.. Treba to nejsou bublinky ale proste nemas na stetci te emulze dost? Maji ty fleky kulate okraje?
Ono kdyz mas te emulze v kadince vic, tak prubezne zahriva stetec. Kdyz tam budes mit jen tolik, ze stetec vetsinu hned veme, pak se ta emulze muze v nem zchladit a zhoustnout. Ja tam ten stetec prave za ucelem zahrati vzdy dost ponorim, zamicham a o okraj vyzdimam.
Myslim, ze pokud netrvas na minimalizaci tloustky vrstvy, zadne zlepsovaky nejsou treba a je to o praxi. Vzal bych nejake obycejnejsi kartony a zkousel - nejdrive s vetsim mnozstvim emulze.
Publikováno 8 únor 2017 - 10:25:28
Takže praxe je - jako obvykle - nenahraditelná :)
Fleky mají kulaté okraje, emulze je v nich jakoby scvrklá. Když ten obrázek rozklikneš tak se dostaneš na flickr, v něm to je ve vyšším rozlišení - nedovedu to přesně popsat, ale když koukneš tak uvidíš na první dobrou. Přišlo mi to spíš jako popraskané bublinky, nežli jako nevykrytá místa. Pod lupou jsou kulaté s ostrými hranami, trošku jako kráter, ne jako vypadlá emulze z filmu.
Publikováno 8 únor 2017 - 13:37:06
A ozaj, pomohlo mi aj napustenie papiera želatínou - tie bublinky robí vzduch v papieri, keď som to najprv natrel roztokom 5% potravinárskej želatíny a až po uschnutí potom emulziou, bola vrstva bez bubliniek a rovnomernejšia... Aj sa lepšie roztierala na vrstvu želatíny...
Publikováno 8 únor 2017 - 17:48:17
Ahoj,
taky přidám svůj pokus. Vše při pokojové teplotě. Při nanášení jsem emulzi z lázně nevyndaval. Nanášeno štětcem pod ochranným světlem. Pro proužkovku jsem použil Foma papír normální gradace 312N dle doporučení výrobce. Do emulze nedávám tvrdidlo vůbec, rychle schne a nedá se skoro rozetřít v krátkém intervalu. Pak už klasicky jako papírová fotografie. Suším na skle ve vodorovné poloze oblepené slintačkou jako baryt. Papír zatím na testy používám obyčejný akvarel od Kohinooru. Chci ještě vyzkoušet dražší variantu pravého akvarelu lisovanou za tepla. Vlákna jsou skládána tak, aby se papír pokud možno nekroutil a povrch byl hladký. Tahy štětcem jsou vidět, ale to jsem tak chtěl, vrstva je jen jedna. Bubliny jsem nespozoroval žádné.
Při pokusech na kachličku, tedy nesmáčivý povrch, se mi to nepovedlo díky tvrdidlu a vrstva byla pak silná a odlepovala se v roztoku. Zkusím ještě rozprašovačem.
Po zaschnutí akvarelu to působí odolně, možná bude dobré to přejet ještě UV sprejem, ovšem než se sundá ze skla.
foto zde https://drive.google...iew?usp=sharing
Publikováno 8 únor 2017 - 18:54:43
Díky za vyčerpávající odpovědi! Spousta dobrých rad...
Začnu tím, že zkusím jiný papír. Akvarelového mám z mládí dost. Ten Alpha Cell od Čambála není drahý, ale to samo o sobě nestačí. Zkusím preparovat želatinou, respektive nanášet emulzi na lehce zvhlčený papír. Teplý papír neuškodí, a vyměním štětec za jiný co nepouští chlupy - v červeném komorním osvětlení na ně nevidím, a po rozsvícení je pozdě bycha honiti.
Dám vědět, co z toho vypadne :)
Publikováno 9 únor 2017 - 11:18:04
Na osvitove zkousky si udelam vzdy mensi kousky materialu - pro papir na obyc. kreslicim kartonu, pro platno na nejake ustrizky stejneho platna. Nejak bych pouzivani normalniho fotopapiru za timto ucelem neveril.. Ja se vyhybam dokonce pouziti dvou ruznych baleni stejneho fotopapiru pro zvetseninu/osvitove zkousky..
Fajn matros jsou papiry s urcitym podilem balvny - tusim Fabriano ma 40%. Papir je jemnejsi, mekci i za sucha, a dela timto mensi vzpouru pri suseni.
Tvrdidlo mi nedelalo problemy. Emulze nanesena tuto cestou je za mokra dosti nachylna na skrabnuti, tusim ze to tam i pisou v navodu at se dela opatrny oplach. Takze bych se vynechavani tvrdidla bal.. i kdyz nevim jak presne to tvrdidlo funguje (co ve ktere fazi dela)..
Publikováno 9 únor 2017 - 16:19:40
Všetky svoje pokusy som robil na akvarel Fabriano 300 gr. Nebol s ním žiadny problém, nepoškodila ho voda a po sušení ho stačí dať na deň dva pod pár kníh a krásne sa vystrie...
Publikováno 9 únor 2017 - 18:01:24
dodoxbb, on 09 Feb 2017 - 15:19, said:
Všetky svoje pokusy som robil na akvarel Fabriano 300 gr. Nebol s ním žiadny problém, nepoškodila ho voda a po sušení ho stačí dať na deň dva pod pár kníh a krásne sa vystrie...
Publikováno 16 únor 2017 - 12:04:37
Nezkoušel někdo emulzi exponovat VF jako negativ, myšleno ve smyslu kolodiového procesu(na černé desky)? Je to nesmysl, nebo by bylo možné toto nějak zrealizovat?
Díky za odpověď, chino...
Publikováno 16 únor 2017 - 14:46:06
chino, on 16 Feb 2017 - 11:04, said:
Nezkoušel někdo emulzi exponovat VF jako negativ, myšleno ve smyslu kolodiového procesu(na černé desky)? Je to nesmysl, nebo by bylo možné toto nějak zrealizovat?
Díky za odpověď, chino...
nebude fungovat. rozdiel a zaroven dovod, ze preco nie je vo farbe exponovanej kolodiovej a klasickej zelatinovej vrstvy.
pomocou Foma emulzie ale mozete urobit prekne sklene negativy pre kontaktne kopie. odporucam.
Publikováno 16 únor 2017 - 19:29:09
Publikováno 16 únor 2017 - 20:41:19
Nechci vypadat jako kverulant, ale nebylo by tedy technicky možné (neříkám procesně snadné) vyvolat černou desku potřenou Foma emulzí jako diák? Nikdy mě to nenapadlo - až teď, když Evla píše o černé a bílé jednou tak a podruhé jinak.
Publikováno 16 únor 2017 - 20:50:35
Publikováno 16 únor 2017 - 21:11:58
A takový pěkný nápad to byl... Ale rozumím :(
Publikováno 17 únor 2017 - 09:36:01
Fire, on 16 Feb 2017 - 19:41, said:
[...] nebylo by tedy technicky možné (neříkám procesně snadné) vyvolat černou desku potřenou Foma emulzí jako diák? [...]
Samozřejmě je to možné, a není zvlášť náročné. Zatím jsem to nedělal s ručně vyráběným papírem, jedině s RC od Fomy, ovšem rozdíl nebude - nu, maximálně v případě netvrzené emulze mohlo by teoreticky dojit k její nějakému poškození v bělicí či vypírací lázni. Případný problém vidím spíš v tom dát ten papír do kazety a zajistit ať nebude moc zvlněný (jak kvůli zaostřování, tak připadanému poškrábání šibrem.
Publikováno 17 únor 2017 - 09:49:58
Evla, on 16 Feb 2017 - 18:29, said:
Nadviazem na predošlú odpoveď: pri kolodiu je výsledná čierna v skutočnosti číra a biela je relatívne naozaj krycia biela. Ale pri emulzii je čierna naozaj čierna a biela je číra.
Ta "bílá" v přímým kolodivém procesu vzniká tak, že stříbro v nasvícených místech odráží víc světla, než černé pozadí. Dosahuje se toho podexpozicí (jinak se exponuje vlhkou desku pro pozitiv a jinak pro negativ), a lze to udělat i na obyčejném filmu - pravě silnou podexpozicí. Jestli šlo by udělat obdobnou věc s černým papírem a emulzí - netuším. Každopádně, stejně jako v případě tintypie, výsledný kontrast nebude velký - "bílá" není "bílá" ale spíš šedo-hnědá.
Publikováno 17 únor 2017 - 16:40:09
Publikováno 17 únor 2017 - 19:32:24
Vybavuju si, že něco takovéhleho jsem viděl před časem na Prague Photo - skleněná deska z ULF kamery (odhadem 20×24 in) s negativem, který když se zobrazil pod určitým úhlem a v určitém nasvícení proti pozadí z černého sametu tak vypadal jako pozitiv. Taková hra světel / stínů, přišlo mi to tehdy jako zajímavá hračka...Tuším, že to vystavoval ten Rus co má v Praze galerii Zahradník.
Evla, on 17 Feb 2017 - 15:40, said:
Každý negatív filmový aj skleny je pod určitým uhlom pred čiernym pozadím viditeľný ako pozitív, len si zatiaľ neviem predstaviť tú inštaláciu.
Publikováno 18 duben 2020 - 20:18:45
Mám dotaz zakončil sem své první nanášení emulze na skleněné destičky vše snad v pořádku akorát jedna věc. Poté co jsem měl již destičky bezpečeně uložené v krabici sem rozsvítil a zbytek emulze která byla ve skleněné nádobce ze které jsem ji naléval zůstala bílá. Jde mi o to, neměla behěm pár vteřin zčernat když sem normálně rozsvítil???
díky za reakce
Publikováno 18 duben 2020 - 20:26:17
to svetlo bylo bile nebo cerne?
.
Fjavoj, on 18 Apr 2020 - 19:18, said:
Mám dotaz zakončil sem své první nanášení emulze na skleněné destičky vše snad v pořádku akorát jedna věc. Poté co jsem měl již destičky bezpečeně uložené v krabici sem rozsvítil a zbytek emulze která byla ve skleněné nádobce ze které jsem ji naléval zůstala bílá. Jde mi o to, neměla behěm pár vteřin zčernat když sem normálně rozsvítil???
díky za reakce
Publikováno 18 duben 2020 - 20:45:18
Ani kdyby to byly vteřiny měsíčního dne, tak to nezčerná. Hoď to do vývojky a pak to zčerná. Doporučuji nastudovat teorii klasické fotografie - chemické procesy.
Publikováno 18 duben 2020 - 21:07:59
ouuu no jo vlastně pravda pravda, hrál sem si s tím celej den a na to nejpodstatnější sem zapoměl dík
Publikováno 24 únor 2021 - 15:45:30
Практический урок по применение фотографической эмульсии Foma в этом видео.
Praktická lekce o aplikaci fotografické emulze Foma v tomto videu.
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních