Zkušenosti s RA4
#1
Publikováno 19 listopad 2007 - 12:30:22
1. Při jaké teplotě vyvoláváte? Tetenal předepisuje 16-25°C. Někde jsem se dočetl, že je lepší pracovat při co největší teplotě a zkrátit tak čas na minimum a omezit tak difuzi mezi jednotlivými barevnými vrstvami (čistší barvy). Článek na na PL naopak doporučuje (bez bližšího vysvětlení) teplotu tuším okolo 20°C.
2. Používáte nějakou stabilizaci teploty lázní (vyhřívání misek)? Zahrávám si s myšlenkou postavit nějaké vyhřívání z akvaristických prvků (topení, pumpa), sice hlavně pro proces C41 (38°C), ale použitelný i pro pokojový RA4. Stabilní teplota určitě nemůže být na škodu.
3. Jaký používáte přerušovač? Já jsem začal s octem 1:4 (2%), nicméně po důrazném nedoporučení odborníka z LightQ jsem přešel na Indicet.
Ten mi teď dochází a na PLshopu není. Šetřím ho tedy na C41 a vrátil jsem se k octu. Nepozoruji žádnou změnu na fotografiích. Na posouzení životnosti je brzo.
4. Jak poznáte vyčerpanou chemii? Já na vývojce (mimo tmavnutí) nepozoruji žádný problém, ale v ustalovači se mi začíná tvořit černá sraženina. Filtrace nepomáhá, vytvoří se ihned znova. Je-li sraženiny hodně, objeví se na krajích fotografiíí hnědé fleky. Vydatnost chemie přibližně odpovídá předpisu výrobce.
5. Rozděláváte chemii najednou do 2.5 litru nebo po částech? Já rozdělávám po 1l, ale asi to nebude úplně dobře. Ve vývojce mě znervózňují krystalky v koncentrátu. Obávám se, že při dělení roztoku se mi nepodaří rozdělit všechny komponetnty koncentrátu rovnoměrně. Nicméně při použití nepozoruji problém. V odlitém koncentrátu ustalovače se mi vylučuje nažloutlá usazenina (síra ???), kterou filtruji. U déle načatého koncetrátu, kde této usazeniny bylo více, se mi zdálo, že roztok ustalovače se vyčerpal dříve než obvykle.
6. Jak dlouho Vám vydrží pracovní roztoky? Já mám bohužel poměrně málo času a tak se mi hlavně v létě a na jaře stalo, že jsem 1l roztoku používal až 4 měsíce (výrobce udává tuším měsíc). Nezdálo se mi, že by byl problém.
7. Jaké používáte osvětlení komory? Já koupil LED 592nm a 605nm. Používám jednu (nevím jakou) umístěnou v koutě a namířenou na strop. Papír je na tuto vlnovou délku sice citlivý (při expozici z blízka vznikne závoj), ale při konfiguraci, jakou mám v komoře to není na zastíněných partiích papíru znát. Intenzita světla je taková, že při navyknutí na tmu, je možná dobrá orientace, při příchodu z pokoje osvětleného žárovkou to jde, ale při příchodu z venku nevidím nic.
8. Jak posuzujete barevnost fotografií? Používám zářivky s denním světlem Philips 18W/950 (2x 60 cm trubice). Důležité je číslo za lomítkem (9xx znamená kvalitu spektra a 50 je 5000K teplota světla). Vybíral jsem z katalogu Osram, ale prodejce mi dodal Philips, s tím, že se jedná o ekvivalent. V katalogu Osramu nepsali nic posuzování barev fotografií, ale tento typ zářivek mi připadal jako nejvhodnější (osvětlení galerií, pro dentisty ...). Zářivky mám krátce, ale zatím nemám nic proti.
9. Dostupnost papírů. Mě se podařilo sehnat pouze papíry (listové) Supra Endura v PLshopu. (Možná také v LightQ, ale tam byly buď dražší, nebo měli jen starší generaci Ultra II, sice za směšnou cenu, ale nebylo to ono). Při použití rolí by se jednak dalo ušetřit a navíc by byl větší výběr. Nemáte zkušenosti s rolemi? Pro profi filmy Fuji PRO 160S/C mi na některé motivy připadá Supra málo (někdy i divně) barevná a kontrastní. Ultru se mi bohužel nepodařilo sehnat. Pro filmy Superia se mi zdá Supra OK. Takže mám patrně lepší výsledky s amatérskou Superií. Možná, že neumím profi filmy správně použít nebo nafotit.
#2
Publikováno 19 listopad 2007 - 16:55:56
papíry jsem koupil i na www.ringfoto.cz
Pokud je mají na ringfoto, je lepší je koupit u p. Šilara (www.nakoukni.cz/fotos) a říct mu že je mají na ringfoto, nejlíp i katalogové číslo.
Sraženina v ustalovači - taky mě leze na nervy, ale měl by funguvat jakejkoliv bělící ustalovač. Vždycky filtruju, je to lepší než bez toho.
přerušovací lázeń: 1 pytlík potravinářské citronové k. do 2 litrů vody. Je to 5 kč, tak na jedno odpoledne, jeden pytlík (40g).
Světlo. Mám žlutou diodu, svítím s ní jen na strop, abych např. našel misky apinzetu. To stačí.
teplota - záleží kolik mám ve fotokomoře, měl jsem i 16 a taky dobrý.
Porovnání zkoušek. Nejdřívdám proužek uschnout na Etavir.Pak jdu ven.
filmy: Fuji superia je pěkná, agfa vista 200N byla krásná, Fuji reala je těžká, někdy vypadá skvěle, někdy hnusně. Kodak NC - pěknej film, a konika mě připadala taky krásná, Zvláště konika 400portrait (sviková)
Teď jsem barvu dost zanedbával. Ale jak jsem koukal na podzim, tak příští rok jedu fotit barvu.
#3
Publikováno 19 listopad 2007 - 21:42:02
1. Pokud jsem dělal s Tetenalem pro pokojovou teplotu, snažil jsem se být na horním konci, tj. 25C. Jednou jsem si dělal test při 16C a 25C a malý rozdíl v kontrastu tam byl patrný. Teď používám Tetenal professional print kit pro teplotu 35C (koupeno v LightQ).
2. Používám sloty ponořené do vodní lázně, v níž udržuji teplotu. Vodní lázeň je nádoba vyrobená z laminované dřevotřísky pospojované epoxidem, má to velmi dobrou tepelnou izolaci. Šla by také použít taková pikniková termoska, či jak se tomu říká, prodávají to třeba v OBI.
3. No nevím, myslím, že odborník v LightQ byl veden především snahou ten Indicet prodat. Nikdy jsem nepozoroval žádný rozdíl mezi zředěným běžným octem a Indicetem. Teď ale používám roztok kyseliny citronové, protože sloty jsou lepené epoxidem a kyselina octová je na to agresivní.
4. U Tetenalu pro pokojovou teplotu mě taky štvaly ty sraženiny v blixu, kazil se i koncentrát (rozdělával jsem roztoky na dvakrát po 1.25 l).
U toho kitu pro vyšší teplotu se mi to zdá lepší, koncentráty jsou jak pro vývojku, tak pro blix ve dvou lahvičkách, což asi přispívá k větší výdrži. Koncentráty jsou zastříknuté Protectanem. Pracovní roztoky mám v litrových PET-lahvích a vždy je stlačuji tak, aby nezůstal nad hladinou žádný vzduch.
5. Viz 4. Mám ten pětilitrový kit od června, teď mám rozdělaný třetí litr, zatím se to zdá dobré.
6. Jak vidno z 5, používal jsem ten litr vždy asi dva-tři měsíce. V těch uzavřených PET-lahvích nebylo na roztocích nic znát. Ale uvidím ještě při čtvrtém a pátém litru.
7. Žádné, na to se dá zvyknout.
8. Mám žárovku s modrou baňkou. Zdá se mi to v porovnání s denním světlem docela dobré. Ale uvažuji taky o těch zářivkách.
9. Kupoval jsem buď na www.photorevue.cz nebo na www.lightq.cz. Chystám se vyzkoušet papíry v rolích, nařezat to potmě na řezačce s nějakou zarážkou by neměl být problém a je to o hodně levnější. P.Šilar na www.nakoukni.cz/fotos má nabídku Kodak Edge a Kodak Royal. Na filmy Fuji PRO C/S dělám celkem rád. U těchto profi filmů je třeba dát pozor na podexpozici, vždycky je lepší raději trochu přeexponovat, o 1/3-2/3EV. Amatérské filmy jako Superia mají skutečnou citlivost větší než je udávaná na krabičce, takže při normálním nastavení foťáku jsou vlastně přeexponovány.
Jedna věc mě trápí, a sice ne zcela bílé okraje. Nejsem sám, kdo ten problém má a snažím se pátrat po příčině. Ptal jsem se na to na apug.org a byl jsem ujištěn, že to není normální a příčina je pravděpodobně v blixu. Mám zkusit přidat 5g Chelatonu-3 na litr bělicího ustalovače. Takže jen co ten Chelaton seženu, musím to vyzkoušet.
#4
Publikováno 21 listopad 2007 - 22:33:48
Vyvolávám v miskách formáty 20x25 a 30x40 a určitě se někdy chci dostat na větší formáty. Takže vyhřívané sloty jsou pro mě mimo hru. Pro větší formáty jak 30x40 plánuju buben. Povedlo se mi koupit Jobodrum 40x50. Větší plánuju případně udělat z odpadní trubky. Zatím mě ale nenapadlo, jak v tomto případě na proužkové zkoušky. V bubnu se mi je dělat nechce. Jedině v miskách a to znamená v případě vyhřívání, mít vyhřívání dvě.
Přerušení kyselinou citronovou Vám nedělá problémy? Když jsem začínal dočetl jsem se, že má lehce rozpouštět vyvolaný obraz (tedy přesněji, týkalo se to Fomacitra). Teď už ale nedohledám, kde to bylo.
Mě v LightQ nedoporučili ani kyselinu octovou a při zmínce o octu mě měli za ignoranta, lijícího do supermodení technologie barevných fotografií produkt z dubových pilin. U profi verze teď na webu kys. octvou doporučují. No nic, taky nesmím všemu věřit.
Tmavou sraženinu v BX holt budu brát jako indikátor vyčerpání. Sám ji před koncem životnosti nefiltruji, ale jen opatrně vylévám z lahve tak, aby se usazeni ze dna nerozvířila. Více mě, ale znervózňuje bílá nebo nažloutlá sraženina v načatém koncentrátu. Zatím jsem ji filtroval jen jednou, při rozmíchávání poslední pětiny (rozmíchávám po litru). A to se mi zdálo, že BX vydržel o dost méně. Sraženína se nicméně dělá vždy po otevření (tuším, že i po 14 dnech), ale když jej jí málo, ulpí na láhvi s koncentrátem.
Až budete mít zkušenosti s chelatonem, hoďte sem prosím zmínku.
#5
Publikováno 23 listopad 2007 - 22:10:16
Takže zatím pro ten pětilitrový kit mluví ta větší stálost roztoků, ale ještě jsem všechno nepoužil, takže nemůžu definitivně posoudit.
Na větší formáty v bubnu se taky chystám, tam je taky problém s využitelností chemie, moc se nedoporučuje používat chemii opakovaně, v bubnu při výměně roztoků vždy něco zůstane, takže ustalovač se pak rychle kazí. Doporučuje se používat vždy jednu dávku na jednu fotku a hned to vylít. Jenže minimální dávka do bubnu je nějak 150 nebo 200ml, takže v tom 1 litru by se vyvolalo 5-6 fotek 30x40.
S kyselinou citronovou jsem žádný problém nepozoroval, ale pokud si pořídím nějaký slot s odolnějším lepidlem, tak se asi vrátím ke kyselině octové.
#6
Publikováno 24 listopad 2007 - 12:36:36
Barva světla by měla být 605nm !!! svítím si LED pro danou vlnovou délku A OK. je to taková žlutooranžová nikoliv modrá.
Pro šťouraly :LED nesvítí jen jednou přesnou vlnodou délkou to vím ,ale pro tento účel to stačí a pokud chcete přesnou tak to si musíte svítit laserem (klasickým) protože pokud vím je to jediný singl zdroj světla
#7
Publikováno 24 listopad 2007 - 13:55:36
omluva
#8
Publikováno 24 listopad 2007 - 22:00:59
#9
Publikováno 25 listopad 2007 - 20:49:37
Okolo 24°C. Je to maximu pro použitý kit Amaloco a protože se mi to v komoře těžko udržuje (malá místnost, spíš skříň a rychle se to tam zadejchá ), právě konstruuji zařízení na termoelektrické chlazení lázní (jako další stupeň termostatu na 38°, který už mám)
> 2. Používáte nějakou stabilizaci teploty lázní (vyhřívání misek)?
Mám termostat na 38°C, který běžně používám na filmy. Pro nízkoteplotní proces (20-25°C) ho trochu předělám, místo tělesa z varné konvice budou Peltiérovy články, umějí topit i chladit.
> 3. Jaký používáte přerušovač?
Kyselina citronová. Chce to občas zkontrolovat pH, přerušovač se dost rychle zneutralizuje
> 4. Jak poznáte vyčerpanou chemii?
Vývojka - zastřené barvy, všechno dohněda, menší kontrast a sytost
Blix - kontroluju to občas změřením času, za který vybělí kus černobílého filmu
> 5. Rozděláváte chemii najednou do 2.5 litru nebo po částech?
Po částech (koncentrát Amaloco)
> 6. Jak dlouho Vám vydrží pracovní roztoky?
Vývojky rozdělávám jen málo, vždy na jednu session v komoře, případně "regeneruji" naředěním dalšího koncentrátu. Blix je trvanlivý, vydrží klidně rok.
> 7. Jaké používáte osvětlení komory?
2x LED 592nm přes papír.
> 8. Jak posuzujete barevnost fotografií?
Snažím se na denním světle, když to nejde, tak pod halogenkou (není to ale ono a stejně se toještě snažím objektivizovat měřením denzitometrem)
> 9. Dostupnost papírů. Mě se podařilo sehnat pouze papíry (listové) Supra Endura v PLshopu.
Taktéž. Nedávno jsem dostal nějaké zbytky Agfa Signum, evidentně prošlé, ale jde to taky. Jen je problém s dělením z role a dost se to kroutí.
#10
Publikováno 25 listopad 2007 - 20:54:53
Jedna věc mě trápí, a sice ne zcela bílé okraje. Nejsem sám, kdo ten problém má a snažím se pátrat po příčině. Ptal jsem se na to na apug.org a byl jsem ujištěn, že to není normální a příčina je pravděpodobně v blixu. .
U Amaloca není problém, ale když se fotky moc dlouho perou, jde to dožluta včetně okrajů. Mám to i změřené, fotka praná 2-3 minuty má bílou na barevné tabulce i okraje do 0,01D od neutrální ve všech kanálech (a ostatně to je asi i chyba měření, mám dost starý denzitometr X-Rite 338 a to poslední číslo se i v po sobě jdoucích měřeních na stejném místě občas změní). Fotka máchaná několik desítek minut jde tak kolem 0,05D do žluta, což je už vidět.
#11
Publikováno 25 listopad 2007 - 22:01:40
#12
Publikováno 26 listopad 2007 - 08:38:37
khorak: Kde se dá ta chemie Amaloco koupit?
http://www.fotohuisrovo.nl/
Dodává i ke Škodovi, ale barevnou chemii ne. Já se znám s majitelem toho RoVo a když sem občas jede, nechám si přivézt. Kit na RA4 stojí 31Eur.
http://shop.fotohuis...products_id=165
Tvrdí, že je lepší než Tetenal, nemohu posoudit, nezkoušel jsem.
#13
Publikováno 12 prosinec 2007 - 08:57:17
Rád bych vypíchl osvětlení, které práci v komoře mnohonásobně ulechčilo a zrychlilo...prostě 4 jantarové (amber) LEDky zabudované do černé plastové krabičky (něco jako ty pro prstýnky) a přistíněné nevyužitým difuzorem z analyzátoru (stejnou služby by udělal i pauzák) Svítím odrazem o strop a ještě to místo s nejintezivnějším světlem zastíněné kartonem.
A další věcičkou vylepšující práci je už zmíněný analyzátor, resp. Colorstar 3000...pořídil jsem si jej už pár měsíců tomu a doposud sloužil jen pro ČB. "Barevné" schopnosti jsem ocenil až nyní...a vřele doporučuji pro úplný start s barvou...stačí udělat jednu referenční (dokonalou) fotku, analyzovat a uložit páru barev jako reference (šedou, plěťovku atd) a pak jen vyměnit negativ (film) za jinou značku a velice rychle si člověk najde (pro start) strávnou filtraci. Tu si ještě doladí, ale už jen minimálně. Tak jsem si "otestoval" své filmy a mám vystaráno.
Ale těď k tomu, co mi tu radost trochu kazí...vyvolávám v miskách (30x40) a používám chemii Tetenal RA-4 kit pro pokojovou teplotu. Roztoky jsem po skončení práce (dne) ponechal v miskách a 4. den jsem zpozoroval nahnědlé fleky (a snad někde i závoj) na okrajích zvětšnin. Neljépe viditelné jsou práve na bílém rámečku. Tvarem a omístěním osuzuji na stopy to chemii působící při stékání při přesunu mezi lázněma. Zprvu jsem usuzoval na vývojku (v miskách ji rapidně ubývalo (přenos do přerušovace, odpaření z misek!) ale to jsem pak vyloučil, protože při pohledu na "jen přerušenou" fotku tam ty fleky nebyly a po praní (ustálení ANO) On vůbec ten bělící(°-)) ustalovač byl ten 4. den divný...změnil barvu na divně hněbou, která jakoby se jen natáhla do papíru (vrstvy) a tam zůstala. Taky možná příznak toho, že se cosi děje bylo zmižení bílé sraženiny (krystalků) které se v ustalovači tvoří (a jsou prý neškodné) ty 3. den taky už nebyly v misce()
Docela i problém bylo pak ty fotky pořádně vyprat...na povrchu byla vrstva tmavější disperze (drobné černé částečky), která se těžce vypírala a když jsem po ní přejel prstem, tak jsem ji stáhl a práve ty částečky mi zůstaly na prstech. Osvětlení a další možnosti jsem vzhledem k předchozí "dokonalosti" fotek vyloučil. Vždy jsem si myslel, že choulostivější z chemie jsou vývojky, ale ta moje byla furt v klidu ale ustalovač selhal...
Má někdo podobné problémy, nemyslít tím krémovost papírua podobně, spíše ty fleky, jako po kapkách a proudech stékající chemie na okrajích papírů?!?
Jinak papíry Kodak Supra Endura, zvětšovák Focomat V35... barevně fotky pěkné...
Mějte se
Radza
#14
Publikováno 12 prosinec 2007 - 22:32:57
Samotného by mě zajímalo, jak poznat vyčerpanost roztoků. Moje pozorování je takové, že vývojka jen tmavne, ale zatím mi (bez podstatných změn) vždy přežila blix. V blixu se s rostoucím vyčerpáním (nebo časem???) začíná objevovat tmavý kal. Zpočátku je ho málo a když se ho objeví hodně, celou sadu vylévám. Kal je těžší než roztok, takže při nalévání do misky z láhve se ho snažím nerozmíchat a v láhvi nechám zakalený zbytek. Občas se jej také odfiltruji. Když je ale blix hodně vyčerpaný, vytvoří se ihned znovu.
Podle množství kalu posuzuji vyčerpanost blixu. Mám za to, že hnědé fleky způsobuje právě kal, který ulpí na papíru. Může to být také způsobeno vyčerpaným blixem, zdálo se mi ale, že hnědé fleky lze částečně umýt při praní. Což by ukazovalo na znečistění kalem.
Bílá (spíše nažloutlá) sraženina se mi v pracovním roztoku nikdy nevytvořila. Měl jsem ji jen v načatém koncentrátu blixu a před rozmícháním jsem ji vždy odfiltroval. Když jí bylo hodně, zdálo se mi, že se pracovní roztok rychleji vyčerpal. Rozdělávám roztoky po 1l. Při otevření nového koncentrálu BX, je roztok i láhev čistá. Po čase se na stěnách láhve načatého koncentrátu začne usazovat nažloutlý povlak a později se objeví nažloutlá sraženina plovoucí i v roztoku. Zastříknutí butanem nepomáhá.
Nechávat pracovní roztoky v miskách je určitě špatně. Roztoky mají velkou styčnou plochu se vzduchem a budou oxidovat. Vždy jsem si myslel, že se to týká jen vývojky a Vám umřel ustalovač....
Kolik jste toho v roztocích udělal? Mě to plus mínus vycházelo podle udání výrobce, spíš více (to už ale byl BX hodně kalný).
Zajímalo by mě jestli BX se vyčerpává jen při zpracování papíru anebo i časem a jestli to případně urychlí přístup vzduchu. Uvítal bych každou radu, jak prodloužit životnost chemie - pracovních roztoků i koncentrátů.
#15
Publikováno 13 prosinec 2007 - 08:29:27
Ujistil jsem se, že blix se opravdu asi vyčerpá tu a tam dřív než samotná vývojka, a že v něm bude asi nekalou práci dělat ten těžký kal (měl jsem hotam, ale zpozoroval jsem ho, až jsem vyléval roztoky) U mne se ty fleky taky daly částečně vymýt, ale jak které a jak moc(°-))
Já si rozdělám hned celých 2,5 litru, protože valím převážne (krom zkoušek) na těch 30x40 (nebo poloviční) tak proto abych měl nějakou rozumnou hloubku (výšku) roztoku v misce. Ono se t té velké plochy toho i dost odpaří a přenese ulpělé na ploše papírů do přerušovací lázně. Nic není ideální, ale o homemade vyvolávacím "slot" poloautomatu neuvažuji...misky mi vyhovují!
Teď jsem na jeden zátah spotřeboval všechny mé zásoby papíru a tuším, že jich bylo tak 30+ (30x40) ale nebýt toho blixe (a samozřejmě mít víc papírů) tak bych tu 50ku udělal. Jsem si to kdysi tak propočítával, že kdyby mi bydrželo 50 kusové balení papírů s 1 balením Tetenal chemie, bylo by to fajn. Takže plus mínus údaj dávaný výrobcem, přesne jak říkáš.
Příště si budu dávat víc bacha na ten blix, roztoky budu z misek na noc slévat a uvidím.
Ten poslední bod, jestli a čím se ten blix (nejvíc" vyčerpává) mě taky zajímá a jak prodloužit životnost to samozřejmě taky. Zmínili jste se o zastříkávání hladim roztoků butanem. Kamarád mi poradil to samé, ale on to používá jen u ČB, ne u barvy. A mám to brát, že to teda na barvu nezabírá? A u ČB s tím někdo zkušenosti má?
Mějte se
Radza
#16
Publikováno 14 prosinec 2007 - 09:44:58
Já jsem v 1l udělal asi 40 papírů 20x25, což je přesně 2m2 podle výrobce. Je to ale už dlouho a pak jsem to tak přesně nesledoval.
Nechávat roztoky v miskách není dobře ze spousty důvodů. V tomto případě se mi ale nezdá, že by se kvůli tomu zkazil BX. Mě sada vydržela i 4 měsíce. Sice slévaná do lahví, ale přeci jen, když to srovnám s se 4 dny v misce.... Navíc při slévání se roztok provzdušní.
Pořád si myslím, že na vzduchu oxiduje jen vývojka ustalovač by snad měl držet. Zastříkávam butanem vývojku. Ustalovač jsem zastříkaval také, ale nechal jsem toho. Nepozoroval jsem žádný rozdíl v životnosti. U CD nevím, protože vždy přežila ustalovač.
Momentálně hledám chybu v přerušovači. Většinou jsem používal Indicet až do jeho zfialovění. Nejdřív je světle oranžový, po prvních papírech začne červenat od přenesené vývojky a nakonec zfialoví - reakce PH indikátoru. Možná to chce jej měnit dříve. Indicet ale není zadarmo. Chci vyzkoušet ocet a následné praní ve vodě. Dělal jsem to jen jednou ze začátku, když jsem neměl indicet a byl jsem poučen LightQ, že ocet určitě používat nemám. Zdálo se mi, že BX vydržel víc. Chce to ale misku navíc.
Momentálně indicet zase nemám a přerušuji octem asi 1%, který měním asi po každé třetí fotce 20x25 (za odpoledne jich udělám 4-6, takže v půlce práce měním). Uvidím koli vydrží BX. Zatím to vypadá jako vždy, u as 25 fotky (ze 40) se už začíná objevovat kal.
Jak přerušuješ a jak často měníš přerušovač?
Jinak fotky 30x40 v miskách dělám bez problému v 1l. Na konci životnosti mám vývojky možná i 800ml a papír do ní v pohodě ponořím. Ostatní roztoky neubývají (to co papír odnese, další přinese z předchozí lázně). Na výrazný odpar moc nevěřím (tedy pokud to nejsou dny ).
Za jakých podmínek se Ti v BX vysrážela bílá sraženina? Tedy ta, co jsi psal, že je neškodná?
#17
Publikováno 14 prosinec 2007 - 12:51:23
Já tedy posledně zrobil 30 fotek, ale jak říkám, klíďo by se dalo i víc, vývojka byla v pohodě ale ten nešťastný blix. Myslím si, že kdyby jsem si dal tu práci, tak jsem mohl chemii slévat no a vůbec chovat se ke šťávám lépe...
Přerušuji v roztoku doporučeném Tetenalem jako alternativa Indicetu - 8% ocet, tak 150-200ml na litr vody. Po této lázni nevypírám ve vodě (nebo čemkoliv jiném) a rovnou to cpu do blixu. Ten lák měním cca po 5. fotce.
K té bílé sraženině - no tak ta se objevila záhy na hladině blixu, tak po 2.-3. fotce, kdy byly roztoky čerstvé, bez známek sraženin a kalů... Možná tam reaguje něco z toho octa (krom vody a kyseliny to obsahuje ještě nějaký karamel na barvičku a přivoněno to je nějakým dalším zbytečným nesmyslem) Ale to je jen domněnka. Ale druhý nebo třetí den nebyla po krystalcích (vypadalo to jako pyl na hladině rybníku) ani památky. Jestli se rozpustily zpátky, to fakt netuším.
Příště si rozmíchám jem polovinu (1,25l) chemie na start, jako přerušovač zkusím roztok kyseliny citrónové budu to pěkně na noc slívat. Uvidí se. To bude ale až po Novém roce... Teď si zas trochu ujedu na ČB. Barytové papíry, vypínání...běh na dlouhou trať bez jistoty výsledku...
Tradá, zase napiš(te)
Radza
#18
Publikováno 21 prosinec 2007 - 18:13:50
Koupil jsem (na www.nakoukni.cz/fotos) jednu roli barevného papíru Kodak Royal, nařezal jsem si z ní potmě pár listů a dnes jsem je zkoušel.
A první dojem veskrze pozitivní, okraje jsou krásně bílé. A netýká se to samozřejmě jenom okrajů, i obraz je o poznání brilantnější.
Takže ten problém je v papíru, buď ty Supry jsou příliš staré, nebo kombinace těchto papírů a chemie Tetenal není dobrá.
#19
Publikováno 22 prosinec 2007 - 12:03:35
Já jsem začal s papíry Ultra II, které jsem koupil za pakatel (20x25 100kusů tuším za 150kč) v LightQ s tím, že jsou v pořádku a že je to jen starší generace. První balík byl OK ale oproti novým Suprám Endura se mi zdály fotky většinou horší (měl jsem Ultru II na náhledy 20x25 a Supru Enduru 30x40 na větší fotky). Druhý balík měl zelené okraje, resp. mi připadalo, že zelenou bylo možné získat jen na okrajích a nikoli ve středu fotky. Ihned jsem je odložil a koupil v Photolife čerstvé Supry Endury.
Na nových Suprách nepozoruji problém s krémovou bílou nebo okraji. Některé záběry z Fuji Pro S/C 160 (svitek), ale nějak nejsem schopen přenést na papír, tak aby to vystihovalo atmosféru při focení. Pořeboval bych patrně kontrastnější papír s větší saturací barev. Ze Superie 100, 200 a 400 (většinou kino) jsem udělal jen několik fotek, ale bez problémů s nalezením filtrace. Vysvětluji si to tím, že Superie je kontrastnější a barevnější, takže ikdyž se přesně netrefím do filtrace, tak je výsledek pěkně barevný a výsledný dojem z fotky je lepší. Tj. udělat pěknou méně barevně saturovanou fotku bude asi podstatně větší problém než omalovánku (přeháním ...)
Na role se chystám, protože v listech se nedá koupit koupit nic jiného než Supra Endura a navíc jsou i o dost levnější. Bojím se ale obtížnější manipulace s rolí. Jak vlastně vypadá role papiru? Mohl byste mi prosím popsat, jak se s ní pracuje (střihání, fixace pod zvětšovákem, kroucení v miskách ...)
Z jakých negativů zvětšujete na Royal?
Teď odbočím. Psal jste, že hotové fotky posuzujete ve světle žárovky s modrou baňkou od Škody. Co je to za typ? V hobbymarketech jsem objevil žárovky od Osramu s namodralou mléčnou baňkou asi za 60kč. Říkají jim Active a píšou na tom něco o Day White. To je ono?
#20
Publikováno 22 prosinec 2007 - 12:46:10
Se Superiemi zkušenost nemám, ale ty patří do kategorie tzv. amatérských filmů a ty mívají skutečnou citlivost o dost větší, než je jmenovitá citlivost uvedená na krabičce. Tj. jsou vlastně při "normálním" focení přeexponovány a to dělá barevným negativům dobře, koncentrace barviv se zvýší a barvy jsou saturovanější. Nevím, na jakou citlivost fotíte na Fuji 160 S/C, ale zkuste si nastavit fotoaparát/expozimetr na 100ASA, tedy přeexponovávat o 2/3EV. Porovnejte si pohledem proti světlu negativy Superia a Fuji 160, jestli je tam rozdíl v krytí.
S tou rolí se pracuje překvapivě dobře, myslel jsem, že se to bude víc kroutit. Nařezal jsem si asi 40 listů a dal do sáčku do krabice. S listy se dá pracovat stejně jako s listy už nařezanými z výroby. Bylo to tedy z vnějšku role, takže uvidím ještě, až se propracuji ke středu.
Role papíru je navinuta na středové trubce z papírového kartonu (jako koberce), takže se dá nasadit na tyčku, aby se papír dal odvíjet. Zatím jsem listy řezal pomocí primitivního zařízení, na papír jsem si udělal takovou hrazdičku, za ní řezačka a pak zarážka ve vzdálenosti 254mm od roviny řezu (ta role má šířku 203mm), vše upevněné ke stolu v komoře pomocí lepicích pásek. Díky té primitivnosti se ne vždy zadařil přesný kolmý řez v přesné vzdálenosti, takže jsem pak dělal větší rezervu okrajů v rámečku, vyšlo to na 18x23 plus 5mm okraj. Ale chystám se to zařízení vylepšit, aby řezání bylo přesnější.
Teď na ten Royal jsem zvětšoval z Fuji 160 S, svitku.
Žárovku jsem kupoval před časem u Škody, je to myslím Phillips, zkusím najít ještě krabičku a napíšu přesněji.
#21
Publikováno 23 prosinec 2007 - 20:45:45
Pochopitelně, že chyby v expozici připouštím. Měřím Leningradem nebo Sverdlovskem a když se mi výsledek nezdá, koriguji podle momentálního uvážení. Když nevím spíše přeexponuji. Zatím se kloním k tomu, že PRO160 je buď potřeba exponovat relativně přesně anebo je vhodnější zvětšovat na kontrastnější papír (Ultra, Royal). Také to může být tím, že nezvládám celý proces dostatečně dobře, abych mohl používat profi film i papír. Použití amatéské Superie mi tak může pomoct snížit nároky na zpracování resp. přesnost expozice.
Poslední dobou jsem zkoušel Kodak Portru 160, ale zatím jsem nezvětšoval.
Jaké jsou rozměry role (vnitřní a vnější průměr)? Používáte maskovací rámeček? Já ne, listy pokládám volně na desku zvětšováku. To by asi u nařezaných papírů s role nevyhovělo, nebo ano?
Až připravím řezačku, půjdu asi do role Royalu, ikdyž je to amatérský papír. Ultra je dost drahá a nerad bych zjistil, že role není to pravé.
Když pominu okraje, líbí se Vám více fotka z Fuji PRO160 na Supře nebo na Royalu?
Jak je role zabalená? Jen v černém pytlíku?
#22
Publikováno 23 prosinec 2007 - 21:39:57
Ta role je zabalená jenom v tom černém pytlíku, protože jsem doma jeden měl, tak jsem ji zabalil ještě do jednoho a strčil do ledničky.
Používám vždy maskovací rámeček, takže nemůžu říct, co by to dělalo volně ložené. Ale myslím, že ten průhyb by byl značný.
Vy víte o nějakém zdroji, kde se dá koupit Ultra v roli? Já jsem původně chtěl koupit Kodak Edge (ten je určen primárně pro klasický osvit), ale pan Šilar mi sdělil, že ten už nesežene, pak ho taky stáhl z nabídky.
Co se mi líbí víc, na to asi ještě jednoznačně neodpovím, možná budou náměty, které budou lepší na ten či onen papír. Na Supře jsou barvy tlumenější, mně se zatím víc líbí ten Royal, ale abych to mohl lépe porovnat, musím ještě srovnat barvy, ten Royal vyžaduje trochu jinou filtraci, ještě musím ubrat trochu M filtru.
Mimochodem, taky Vám vychází pro Fuji 160 tak nízké hodnoty filtrace? Na tu Supru mi to vychází 28M 32Y, na ten Royal 16M 9Y a M bude třeba ještě trochu snížit. On ten film má hodně zabarvenou podložku, která zřejmě působí sama jako filtr.
#23
Publikováno 24 prosinec 2007 - 11:17:40
Ultru mají u Ringfoto na objednávku. Dále mají Royal, Edge a nějakou Fuji. Něco skladem něco na objednávku. Zatím jsem kupoval jen filmy a až na nedodání PPLkou bez problému.
Vám vychází jedna filtrace pro kombinaci film - papír? To mě tedy ne. Mám jakousi základní filtraci pro kombinaci papír film (hlava) a pak ještě musím jemně korigovat tak +/- 5 dílků někdy i 10 a to i na jednom filmu foceném jeden den. Nevím jestli je to náhoda, ale u PRO160 mám odchylky od základní filtrace menší. Mám dělení po 5 nastavuji s přesností na půl dílku tj. 2,5.
Mám dvě hlavy jednu Meochrom bez označení (I ?) a druhá nemá ani nápis Meopta ale bude novější (II ?) má navíc točítko na vyřazení filtrů. Převody na filtry jsou řešeny jinak, hodnoty fitrací mě bohužel také vycházejí různě. Při přechodu z první hlavy na druhou nestačí jen přičíst konstantu. Jakou máte hlavu Vy?
Nemám teď u sebe poznámky, tak jen co jsem opsal z fotek.
Hlava Meochrom II (?)
Superia 200 Y70 M65
PRO160C Y35 M35
Meochrom I (?)
PRO160C Y55 M55
Kodak Portra 160VC Y135 M85
Pro Fuji PRO160 mám hodnoty filtrací o hodně niží než u Superie.
#24
Publikováno 25 prosinec 2007 - 19:06:13
Používám Magnifax 4 s hlavou Meopta Color 3. Pro danou kombinaci film-papír se snažím najít optimální kombinaci filtrů na šedé barvě, tam se ty odchylky poznají nejlépe. Většinou s tím pak vystačím, samozřejmě fotky z různého prostředí jsou barevně trochu odlišné, ale to prostě reflektuje jiný charakter osvětlení.
Jo, ještě abych nezapomněl k té žárovce. Je to Philips Daylight A60. Je k dostání i v normální obchodní síti, v neděli jsem si koupil jednu náhradní v Brně v Baumaxu. Prodává se v bleděčervené krabičce na rozdíl od standardních žárovek ve žluté krabičce, to jen jako pomůcka při hledání v regálu.
#25
Publikováno 9 září 2008 - 20:10:30
#26
Publikováno 9 září 2008 - 21:25:02
Chtěl jsem se jenom zeptat na takovou maličkost - chci začít s barvou doma, pro začátek RA4 kit pro pokojovou teplotu od tetenalu, balení 2,5l. A s tím objemem je problém. Nemám lahve na 2,5l, do pěti půllitrovek to rozlévat nehodlám a nevím, kde se takové dají pořídit. Teď jsem sice narazil na jednu na aukru, ale potřebuji dvě. Pokud bych druhou nesehnal, ovlivnilo by nějak výsledek, kdybych méně naředil bělící ustalovač? Na vývojku šahat nebudu, ale ten bělič by snad neměl být problém, snad je lehce zkrátit pobyt papíru v něm. Jaké máte v tomto směru zkušenosti.
A co třeba namíchat jenom litr a zbytek koncentrátu nechat na pozdějc? Před ředěním protřepat, zvlášť jedna lahvička má tendenci k usazování.
#27
Publikováno 10 září 2008 - 07:23:47
#28
Publikováno 10 září 2008 - 08:44:15
ADOLUX RA - 4 ZPRACOVATELSKÝ SET od společnosti ADOX. Balení pro 5 litrů prac. roztoků stojí Kč 897,- vč. DPH a je v něm možné zpracovat 10m2 fotopapíru. Teplota procesu ovšem činí 35°C. Jako stop lázeň je výrobcem doporučována 2% kyselina octová, ale můžete využít i lázně ADOLUX ADOSTOP (s kys. citrónovou) za Kč 154,-/1000ml koncentrát.
Koncentrát v po okraj naplněné lahvi má trvanlivost 12 měsíců, v lahvi s polovičním obsahem pak 2 měsíce. Prac. roztoky vydrží v plných uzavřených lahvích 10 týdnů, v lahvi s polovičním obsahem 4 týdny.
#29
Publikováno 10 září 2008 - 09:21:29
S to sírou v blixu je to možná ještě trochu jinak. Posledně jsem namíchal nové pracovní lázně z celého nového balení koncentrátů a po chvilce se mi v BX vyloučila síra. Odfiltroval jsem ji a po chvíli tam byla zase. Ignoroval jsem to a pracoval jsem dál. Při uklízení koukám a blix byl čistý! Možná je to tedy tak, že síra má tendenci vyloučit se v čestvém blixu a použitém mizí.
Zajímavé je, že s nově otevřeným koncentrátem se mi to stalo poprvé až teď. Buď byl koncentrát dlouho na skladě nebo jsem možná použil špatnou "destilku".
S vývojkou jsem nikdy žádný problém neměl. S postupným vyčerpáváním se patrně jen mění barevná filtrace. Po nasazení nové vývojky na stejnou fotku to bylo 2 maximálně 5 dílků (hlava meochrom).
#30
Publikováno 10 září 2008 - 11:52:29
Na ten set od adoxu jsem se díval, koupil bych ho, ale nemám možnost pracovat při tak vysokých teplotách. Ještě jsem se díval na pokojovou sadu amaloco - je rovněž levnější než tetenal, a navíc na celé tři litry, ale bohužel pro rozsah 20-27 stupňů, což není často ani za letní noci, v zimě pak, kdy máme v domě těžko více než 18° je to úplně nereálné. Uvidím do budoucna.
Zeptám se ještě na jednu věc - má zde někdo ze starých vlků temnokomorníků zkušenosti s aditivní filtrací? Jsem na ni zařízen, informace z literatury bych měl, takže se naprosto nebojím neúspěchu, ale informace od zkušeného uživatele neuškodí.
#31
Publikováno 11 září 2008 - 19:50:14
#32
Publikováno 12 září 2008 - 05:44:00
Amaloco u nás ne, a ten adolux na www.jmatusek.czKde se dá koupit kit Amaloco případně i ten Adolux? Asi před dvěma lety jsem sháněl RA4 chemii, tak jsem našel pouze Tetenal u LightQ a pak v Photolife.
#33
Publikováno 1 duben 2009 - 17:26:39
#34
Publikováno 1 duben 2009 - 18:34:30
Ak to bude biele, tak end vývojka..
#35
Publikováno 1 duben 2009 - 19:30:31
#36
Publikováno 1 březen 2010 - 19:03:16
#37
Publikováno 1 březen 2010 - 19:20:28
#38
Publikováno 1 březen 2010 - 21:09:34
#39
Publikováno 1 březen 2010 - 21:26:32
#40
Publikováno 2 březen 2010 - 07:30:55
#41
Publikováno 2 březen 2010 - 08:37:37
Já jsem asi před dvěma lety sehnal přes eBay takovou sadu na 10 litrů a koncentráty mám spotřebované asi na polovinu a vypadá to, že jsou stále dobré. Zde se vývojka míchá ze tří složek a blix ze dvou. Ale zásadně se to snažím dělat tak, aby byly vždy v plně uzavřených lahvičkách, tj. buď je zmáčknu a uzavřu, nebo přeliju do menších. Dělám ve slotech při 35 st., ale ta chemie se dá použít i při pokojové teplotě, jen se musí prodloužit časy ve vývojce a blixu (asi tak na 3 minuty, je třeba vyzkoušet). Navíc tato chemie se dá používat formou regenerace.
Teď jsem se asi dva měsíce zase k barvě nedostal, tak doufám, že to, co tady píšu, je ještě pravda:-)
#42
Publikováno 2 duben 2010 - 08:47:40
Ked som si vozil papier, tak jemné krémové rozdiely tam vždy boli.
Kodak expiraciu nikdy nevyznačoval. A teraz nám krém robí aj Endura v labe. Ten istý problém ako Fuji 400asa, čím čerstvejšíe, tým lepšie.
AGFA kedy si vyrábala taký kondicioner do bieliča, celkom to bola užitočná vec. PA
#43
Publikováno 13 duben 2010 - 20:57:31
Ten colorkit pro pokojovku je tak na zkoušku, větší množství s tím nejde dělat, to by se člověk nedoplatil.
I s Colortecem home jsem udělal pár barevně velmi zdařilých fotografíí, funguje skvěle.
#44
Publikováno 1 prosinec 2010 - 10:10:08
#45
Publikováno 1 prosinec 2010 - 14:55:12
#46
Publikováno 1 prosinec 2010 - 17:52:32
#47
Publikováno 20 březen 2012 - 13:11:50
#48
Publikováno 20 březen 2012 - 23:29:06
#49
Publikováno 21 březen 2012 - 06:36:22
#50
Publikováno 1 duben 2012 - 16:09:16
1)Chtěl bych se ale zeptat, zda to lze zvládnout (jen na ochutnání) s pokojovou teplotou a miskami. Jde mi o to, jestli má smysl si to zkusit v miskách a pak uvažovat o nějakém CPE Jobu/slotech nebo se to bez přesné teploty lázní nemá smysl a byl bych jen naštvaný.
2) Mám si sehnat jantarovou diodu, nebo radši svítící barvu na otečkování misek a fungovat po tmě?
3 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 3 návštěvníků, 0 anonymních