Zkušenosti s RA4
#51
Publikováno 1 duben 2012 - 16:13:50
#52
Publikováno 1 duben 2012 - 18:24:33
Většina barevných témat je staršího data a aktuální informace o současné chemii (Rollei) by se hodily. Pokud i přesto admin nazná, že je to mimo mísu, tak ať to klidně smaže celé...
#53
Publikováno 2 duben 2012 - 10:34:43
Začínal jsem s miskami a chemií Tetenal pro pokojovou teplotu asi před pěti lety. Moje dotazy a příspěvky jsou ve starých vláknech.
Ověřil jsem si názor, který tam tehdy padl, a sice, že misky a pokojová teplota jsou dobré pro ozkoušení, že to jde, ale pro vážnější práci tudy cesta nevede.
V miskách se nechá udělat krásná fotka, stejná jako z procesoru s teplou chemií. Problém je ve zdlouhavosti, nepohodlnosti, ale hlavně v neopakovatelnosti výsledků.
Mě se nepodařilo vypořádat se s dodržením času ve vývojce a prací potmě. Při vytahování papíru z misky je nutné nechat jej okapat. Tento čas je různý pro zkoušku
a pro velký formát. Při dlouhém okapání a poněkud starší chemii se mi na fotkách objevovala světlejší čára začínající obloučkem. Dlouho mi trvalo, než jsem
přišel, že to je stíkanec od pinzety. Jako osvětlení jsem zkoušel LED 598 a 605nm. Závojují obě, tuším, že 598nm o něco míň. Intenzitu jsem měl tak malou, že
po příchodu do komory jsem neviděl nic a teprve asi po minutě jsem rozeznal obrysy předmětů. Při rychlé práci to asi nevadí. Nepodařilo se mi naučit se
vkládat a hlavně vytahovat papíry z misek potmě. LEDku jsem při expozici a při volání přikrýval kloboučkem, bylo to rychlé a účinné.
Hobby chemie Tetenal se mi velice líbila a dlouho vydržela. Byla ale také výrazně dražší než minilabová, která ale rychleji stárne. Měl jsem proto tendence šetřit a dojíždět ji do konce.
Barevná fotka se doma nechá udělat velice dobře. Pokud to myslíš vážně, podiv se po nějakém procesoru (můžu doporučit Durst Printo, Jobika točika neznám),
zdroji minilabové chemie nejlépe v provedení RT a papírech v roli. Dostaneš se tak na zlomek ceny hobby chemie resp. listového papíru. Navíc se dá předpokládat, že
papír v roli bude čerstvější. Od starých papírů ruce pryč, jsou vhodné opravdu jen na pokusy. S minilabovou chemií a papíry v roli náklady klesnou tak, že
v podstatě není potřeba brát ohledy na cenu materiálu a je možné dělat fotek, co hrdlo ráčí.
Doporučuju nechat si udělat malé fotky v minilabu a velké pak zvětšovat podle nich. Rychleji se naučíš ovládat barevné korekce a odhadovat jejich potřebné změny.
Důležité je osvětlení. V komoře mám žárovku s denním světlem (namodralá baňka, tuším od Philipse, ale už se díky EU neprodává) a ve vedlejší místnosti
zářivky s denním světlem a kvalitním spektrem (typ z hlavy nevím). Přecházením mezi oběma světly se nechá docela dobře odhadnout, jak to bude vypadat na
denním světle.
#54
Publikováno 2 duben 2012 - 16:23:43
Nicméně Sklen to krásně shnul.
#55
Publikováno 2 duben 2012 - 21:04:38
používam LED 590 nm (jantárová), ktoré sú montované na polovicu stropu (50 ks), takže svetla je podstatne viac, než spomínal kolega. Samozrejme, je to pritlmené tak, aby to bolo použiteľné. Papier režem z rolky po tme a vlastne pracujem v tmavej časti komory, kde je toho svetla menej (osvetlenie je len do polovice miestnosti). Misku s vývojkou (ktorá je položená na ohrievacej podložke) zakrývam druhou miskou, alebo na ňu položím kus kartonu. Pracujem bez pohybu papiera v miske, s dlhším časom, ale v miešanej chémii, takže proces som si vyladil na 40 °C (približne, možno je to viac, alebo menej, ale podstatné je to, že je teplota stabilná) a čas dodržiavam 120 s (po cca 110 sek vyberám na okvapkanie a dávam do prerušovača). Papiere majú naozaj nepatrný závoj, ktorý skôr pripisujem ich veku, ako osvetleniu, ale väčšinou to vôbec nevadí. Filtráciu odladím podľa skúsenosti na niekoľkých odrezkoch, potom to už ide. Po niekoľkých desiatkách kusov, keď už vidno zmenu, tak znovu dofiltrujem (predsalen sa táto vývojka skôr vyčerpáva, ako minilabova) a pokračujem ďalej. Vývojka vyvoláva, aj keď je čierna ako kola, ale musí to byť vyčerpaním a nie zostarnutím - nepoužitá vývojka karmínovej farby je už často vhodná len na vyliatie, ak postála zopár dní. Skrátka a dobre: vyskúšajte a uvidíte, či je to cesta pre vás.
#56
Publikováno 15 srpen 2013 - 11:23:11
#57
Publikováno 15 srpen 2013 - 12:54:14
#58
Publikováno 15 srpen 2013 - 13:00:29
#59
Publikováno 15 srpen 2013 - 13:04:09
Kdysi ocelárny třinec dodaly naprosto skvělou hlavňovinu pro zbrojovku. Když se ve zbrojovce pídili po tom, jak bylo dosaženo takové kvlaity a hlavně unifikovanosti, v ocelárnách prohlásili, že si jen dali záležet na dodržení tolerancí. A to je strategický průmysl. Zkus si nechat vyvolat fotku v labu a pak doma zdigitalizuj negativ něčím určeným na fotky a nech si to vytisknout v obyčejném copycentru.
#60
Publikováno 15 srpen 2013 - 17:28:42
#61
Publikováno 15 srpen 2013 - 20:28:52
#62
Publikováno 16 srpen 2013 - 05:46:21
#63
Publikováno 19 srpen 2013 - 10:01:35
#64
Publikováno 23 srpen 2013 - 07:24:27
#65
Publikováno 23 srpen 2013 - 10:25:30
#66
Publikováno 23 srpen 2013 - 12:45:00
#67
Publikováno 23 srpen 2013 - 13:52:30
#68
Publikováno 23 srpen 2013 - 14:19:48
#69
Publikováno 23 srpen 2013 - 22:06:55
#70
Publikováno 23 srpen 2013 - 23:33:31
#71
Publikováno 24 srpen 2013 - 05:42:56
#72
Publikováno 24 srpen 2013 - 09:26:07
#73
Publikováno 24 srpen 2013 - 12:30:44
#74
Publikováno 26 listopad 2013 - 17:06:29
Asi to patri spise jinam, ale mam doma nejake zasoby praskove CD-3 a CD-4, které už sám nepoužiji a našla by se i dalsi chemie nutna pro pripravu lazni pro C-41 a RA-4 (smysl mají asi hlavne barevne vyvojky).
Dale jsou na sklade nějaké listove papiry, konkretne neotevrene Kodak Portra Endura 20x25 cm/100 ks, a Kodak Supra Endura 13x18/100 ks a pak nejake otevrene ze stejne objednavky (je tam treba 90 listu ze 100).
Nekolik let byly v mrazaku, ale manzelka tam chce mit radeji zeleninu, tak bych to potreboval zredukovat.
Dal bych to vse za nejake zlomkove ceny. Nebyl by zajem ?
#75
Publikováno 27 listopad 2013 - 10:53:52
měl bych zájem o CD4 a případně o další chemii potřebnou pro C41 hlavně vývojku.
Jak staré jsou papíry?
Jakou si představujete cenu?
#76
Publikováno 24 listopad 2014 - 12:29:57
Zdravím,
včera jsem poprvé zvětšoval RA-4 a tak bych se tu rád podělil o zkušenosti jak to dopadlo (dobře ):
Materiál jsem si objednal z Macodirectu - digibase RA-4 a nařezané papíry Fuji Crystal Archive
Svítil jsem si lampičkou Jobo minilux a byl jsem překvapen, jak dobře je s ní vidět. Měl jsem ji položenou na hlavě zvětšováku, tak aby svítila do stropu a žádné závojování se nekonalo a přitom jsem viděl vše, co jsem potřeboval (dokonce obrysy obrazu na papíře ve vývojce). Okraje papíru byly sněhobílé, takže opět žádný problém.
Základní filtraci jsem hledal na fotce, kde jsem modelce nechal podržet šedou destičku. Vyšla mi 0C 170M 150Y s hlavou color3 a uvedenými papíry. Ta hodnota mě dost šokovala, protože všichni uváděli hodnoty základní filtrace podstatně nižší, ale co už....
Na zkoušky se mi osvědčil takový starý rámeček se šesti zavíracími okénky. Hlavně na ladění barvy a expozice je to skvělý nástroj.
Misky jsem ohříval topnými podložkami viz vlákno Fotky temné komory. Hrotil jsem pouze vývojku a opravdu jsem dodržoval rozmezí 0.3°C zbytek jsem neřešil. Stupeň sem, stupeň tam...
Jako přerušovač jsem měl kys. citronovou 20g/l
Blix za dobu zvětšování dost výrazně ztmavl a dost mi zabarvoval prací vodu. Příště zařadím nějaký předoplach od blixu.
Sušil jsem fénem a sušením se opravdu barva mírně mění, nicméně už ve vodě je poznat, jestli bude fotka OK.
Závěrem asi tolik, že se z barvy dělá zbytečně posvátná kráva a není to tak těžké, jak se říká. Už při první seanci bez předchozích zkušeností (jen co jsem vyčetl) jsem dokázal udělat koukatelnou fotku. Tož tak
#77
Publikováno 24 listopad 2014 - 18:39:37
Ta filtrace je dle meho tak vysoka, protoze dnes uz jsou to vsechno papiry urcene primarne pro digitalni osvit. Tmavnuti blixu je normalni. Po suseni prevazne zanikne modry zavoj ve stinech. Mas pravdu, barva neni slozita, vlastne je dle meho i o neco jednodussi nez cernobila, protoze v okamziku kdy odladis filtraci uz neni moc co zkazit. To je ale trochu dvojsecne v tom, ze se s fotkou uz pak neda moc pohrat, ruzne lokalni zmeny kontrastu nejsou mozne...
#78
Publikováno 25 listopad 2014 - 01:14:09
Jo, ta "digitalizace" papírů byl taky můj tip. Teď jsem koukal do datasheetu Fuji Crystal Archive a opravdu tam zmiňují, že dělali změny v azurové vrstvě, což by odpovídalo...
#79
Publikováno 26 listopad 2014 - 09:39:38
ja som som minulý týžden zvetšoval na papier Fuji krystal archive,chémia Tetenal colortec,teplota 35 stupnov,čas vyvolania 45sekúnd
filtrácia mi vichádza okolo 40 Y M,papiere sú stare asi rok,zetšovák Durst 305.
#80
Publikováno 26 listopad 2014 - 10:19:49
chcem sa opytat...
ak sa zvacsuje farba..
tak to nie je nejaka "standardna" filtraci ? Napriklad ked robim Kodak Ektar na papier Fuji Crystal Archive tak to je xC yM zY ktora plati presne pre nejaku farebnu hlavu(resp. filtre).
ci musime tie hodnoty x,y,z pri farbach C,M,Y vzdy nastavovat odznova ?
ak uz najdem kombinaciu, labu kde my vyvolaju film, hodnoty pri filtracii, nemenneho papiera a chemie tak treba v procese nieco menit ?
#81
Publikováno 26 listopad 2014 - 11:08:24
V momente, kdy si ty filtrace najdes tak pro konkretni kombinaci svetelneho zdroje, filmu, chemie, papiru, uz budou pri kazdem dalsim zvetsovani sedet. Vlastne to ber tak, ze ty najdes nastaveni treba pro poledni svetlo a pak uz u ostatnich snimku ze stejneho filmu ladis jen barevnou teplotu (zatazeno, stin, zapad slunce). To je vetsinou v ramci 10 jednotek zlute.
#82
Publikováno 26 listopad 2014 - 12:20:12
Kazda sarza ma inu filtracnu vadu. Ta byva vyznacena na krabici. Zname iba to, ze podla nejakej metodiky je tato varka odlisna od nejakej inej o tieto hodnoty.
Na filtraciu ma vplyv vela veci. Vyrobca zv. pristroja nedokaze urobit dve zvacsovaky s rovnakymi filtrami. Vek ziarovky. Expozicna doba. Stav chemie.
Je lepsie si pri danom zvacseni odfiltrovat ten dany obrazok, ostatne obrazky z toho filmu uz budu velmi blizko pri sebe. Hodnoty, ktore si clovek zapise k danemu obrazku sa na druhy den zmenia.
#83
Publikováno 26 listopad 2014 - 13:49:54
Kazda sarza ma inu filtracnu vadu. Ta byva vyznacena na krabici. Zname iba to, ze podla nejakej metodiky je tato varka odlisna od nejakej inej o tieto hodnoty.
Na filtraciu ma vplyv vela veci. Vyrobca zv. pristroja nedokaze urobit dve zvacsovaky s rovnakymi filtrami. Vek ziarovky. Expozicna doba. Stav chemie.
Je lepsie si pri danom zvacseni odfiltrovat ten dany obrazok, ostatne obrazky z toho filmu uz budu velmi blizko pri sebe. Hodnoty, ktore si clovek zapise k danemu obrazku sa na druhy den zmenia.
Ještě bych doplnil, že se dá využít nějaký referenční negativ. V labech se používá(lo) něco jako je tohle: http://www.astropix....035/NORITSU.JPG
Následně se ten šedý terčík změří denzitometrem. Ale lze i prostým okem vedle sebe porovnat barevný posun a doladit.
#84
Publikováno 24 březen 2015 - 11:09:21
RA4 ma nekdo zajem? Budu brat vetsi mnozstvi chemie Tak se hlaste!
#85
Publikováno 4 březen 2021 - 06:53:01
Analogové fotolaby fungovaly v dobách, kdy ještě internet nebyl tak rozjetý, proto asi nelze dohledat nějaké technické listy nebo nákresy těchto labů. Snažím se zjistit jak vypadala přesně osvitová jednotka, jaké se používaly objektivy,světlo, barevné filtry, zda osvit byl jednorázový, nebo třikrát přes různou hustotu filtrů atp- Za každý tip, zprávu odkaz díky.
#86
Publikováno 4 březen 2021 - 08:34:58
Analogové fotolaby fungovaly v dobách, kdy ještě internet nebyl tak rozjetý, proto asi nelze dohledat nějaké technické listy nebo nákresy těchto labů. Snažím se zjistit jak vypadala přesně osvitová jednotka, jaké se používaly objektivy,světlo, barevné filtry, zda osvit byl jednorázový, nebo třikrát přes různou hustotu filtrů atp- Za každý tip, zprávu odkaz díky.
Pracoval jsem jeden čas u minilabu Gretag. Osvitová jednotka používala halogenovou žárovku Osram 24V 150W(asi), která měla v čase mít stálou barvu světla. Každopádně bylo nutno i tak fitraci průběžně upravovat.
Osvit probíhal přes tři separátní filtry, tedy nebyl jednorázový. Objektiv byl zoom pro formáty 9x13, 10x15 a 13x18. Pro 20x30 tam bylo třeba v karuselu natočit jiný. Tuším to byl nějaký Rodenstock. Snad si to vybavuju dobře, už je to dlouho...
#87
Publikováno 4 březen 2021 - 09:50:12
Analogové fotolaby fungovaly v dobách, kdy ještě internet nebyl tak rozjetý, proto asi nelze dohledat nějaké technické listy nebo nákresy těchto labů. Snažím se zjistit jak vypadala přesně osvitová jednotka, jaké se používaly objektivy,světlo, barevné filtry, zda osvit byl jednorázový, nebo třikrát přes různou hustotu filtrů atp- Za každý tip, zprávu odkaz díky.
A na co sa chces opytat?
#88
Publikováno 4 březen 2021 - 10:22:18
Analogové fotolaby fungovaly v dobách, kdy ještě internet nebyl tak rozjetý, proto asi nelze dohledat nějaké technické listy nebo nákresy těchto labů. Snažím se zjistit jak vypadala přesně osvitová jednotka, jaké se používaly objektivy,světlo, barevné filtry, zda osvit byl jednorázový, nebo třikrát přes různou hustotu filtrů atp- Za každý tip, zprávu odkaz díky.
Pracoval jsem jeden čas u minilabu Gretag. Osvitová jednotka používala halogenovou žárovku Osram 24V 150W(asi), která měla v čase mít stálou barvu světla. Každopádně bylo nutno i tak fitraci průběžně upravovat.
Osvit probíhal přes tři separátní filtry, tedy nebyl jednorázový. Objektiv byl zoom pro formáty 9x13, 10x15 a 13x18. Pro 20x30 tam bylo třeba v karuselu natočit jiný. Tuším to byl nějaký Rodenstock. Snad si to vybavuju dobře, už je to dlouho...
Díky, to je to co jsem hledal. Takže osvit probíhal jinak, než to děláme dnes většinou v komoře. Osvítíme papír jen jednou smíchanou barvou, kdežto analogy laby vyhodnotily pro každý filtr čas osvitu a papír se vlastně osvěcoval třikrát / několikrát/, jestli to dobře chápu..
#89
Publikováno 4 březen 2021 - 11:10:19
Analogové fotolaby fungovaly v dobách, kdy ještě internet nebyl tak rozjetý, proto asi nelze dohledat nějaké technické listy nebo nákresy těchto labů. Snažím se zjistit jak vypadala přesně osvitová jednotka, jaké se používaly objektivy,světlo, barevné filtry, zda osvit byl jednorázový, nebo třikrát přes různou hustotu filtrů atp- Za každý tip, zprávu odkaz díky.
Pracoval jsem jeden čas u minilabu Gretag. Osvitová jednotka používala halogenovou žárovku Osram 24V 150W(asi), která měla v čase mít stálou barvu světla. Každopádně bylo nutno i tak fitraci průběžně upravovat.
Osvit probíhal přes tři separátní filtry, tedy nebyl jednorázový. Objektiv byl zoom pro formáty 9x13, 10x15 a 13x18. Pro 20x30 tam bylo třeba v karuselu natočit jiný. Tuším to byl nějaký Rodenstock. Snad si to vybavuju dobře, už je to dlouho...
Díky, to je to co jsem hledal. Takže osvit probíhal jinak, než to děláme dnes většinou v komoře. Osvítíme papír jen jednou smíchanou barvou, kdežto analogy laby vyhodnotily pro každý filtr čas osvitu a papír se vlastně osvěcoval třikrát / několikrát/, jestli to dobře chápu..
Ano, takto to probíhalo na tom konkrétním stroji. 3x osvit přes jednotlivé RGB filtry. Ostatní minilaby neznám.
#90
Publikováno 4 březen 2021 - 11:42:58
Analogové fotolaby fungovaly v dobách, kdy ještě internet nebyl tak rozjetý, proto asi nelze dohledat nějaké technické listy nebo nákresy těchto labů. Snažím se zjistit jak vypadala přesně osvitová jednotka, jaké se používaly objektivy,světlo, barevné filtry, zda osvit byl jednorázový, nebo třikrát přes různou hustotu filtrů atp- Za každý tip, zprávu odkaz díky.
Pracoval jsem jeden čas u minilabu Gretag. Osvitová jednotka používala halogenovou žárovku Osram 24V 150W(asi), která měla v čase mít stálou barvu světla. Každopádně bylo nutno i tak fitraci průběžně upravovat.
Osvit probíhal přes tři separátní filtry, tedy nebyl jednorázový. Objektiv byl zoom pro formáty 9x13, 10x15 a 13x18. Pro 20x30 tam bylo třeba v karuselu natočit jiný. Tuším to byl nějaký Rodenstock. Snad si to vybavuju dobře, už je to dlouho...
Díky, to je to co jsem hledal. Takže osvit probíhal jinak, než to děláme dnes většinou v komoře. Osvítíme papír jen jednou smíchanou barvou, kdežto analogy laby vyhodnotily pro každý filtr čas osvitu a papír se vlastně osvěcoval třikrát / několikrát/, jestli to dobře chápu..
Ano, takto to probíhalo na tom konkrétním stroji. 3x osvit přes jednotlivé RGB filtry. Ostatní minilaby neznám.
Díky moc, ještě snad otázka jen tak pro jistotu - ty filtry měly stejnou barvu jako je ve zvětšovacích hlavách třeba v Meoptě tzn červený, modrý a žlutý?
#91
Publikováno 4 březen 2021 - 12:30:44
RA-4 AMA-1 — рецепт растворов для обработки современной цветной фотографической бумаги по регламенту RA-4. Данный рецепт был опубликован бывшим сотрудником Kodak Роуландом Моури. По-видимому, является компиляцией из нескольких оригинальных рецептов, использовавшихся в разное время[1].
Рецептура[править] Проявитель[править]- Вода - 700 мл.;
- Триэтаноламин - 12,41 г.;
- Blankophor REU ™ (Mobay Corp.) - 2,30 г.;
- Полистиролсульфонат лития 30% - 0,30 г.;
- N,N-диэтилгидроксиламин 85% - 5,40 г.;
- Сульфат лития - 2,70 г.;
- CD-3 - 5,00 г.;
- Оксиэтилидендифосфоновая кислота - 0,81 г.;
- Карбонат калия безв. - 21,16 г.;
- Хлорид калия - 1,60 г.;
- Бромид калия - 7,00 мг.;
- Воды - до 1 л.
pH 10,04 ± 0,05
Бликс[править]- Вода - 700 мл.;
- Раствор тиосульфата аммония (65%) и сульфита аммония (4%) - 127,40 г.;
- Метабисульфит натрия - 10,00 г.;
- Уксусная кислота ледяная - 10,20 г.;
- Раствор железоаммонийной соли этилендиаминтетрауксусной кислоты (44%) и этилендиаминтетрауксусной кислоты (3,5%) - 110,40 г.;
- Воды - до 1 л.
- Рецепт, возможно не полон, т.к. проявитель не содержит сульфитов. Оригинальные MSDS Kodak RA-4 всегда содержат сульфит калия (10-50 г/л. в пополнителе)[2];
- Blankophor REU - оптический отбеливатель, может быть заменен другими, например Tinopal, но при этом сохраняемость изображения может заметно ухудшиться. Кроме того, другие оптические отбеливатели придется применять в отдельной ванне после обработки, т.к. неизвестно, как они будут взаимодействовать с другими компонентами проявителя.
Možná nejsem na téma, ale tohle jsem našel. Možná to někdo využije.
#92
Publikováno 4 březen 2021 - 15:11:31
Ano, takto to probíhalo na tom konkrétním stroji. 3x osvit přes jednotlivé RGB filtry. Ostatní minilaby neznám.
Díky moc, ještě snad otázka jen tak pro jistotu - ty filtry měly stejnou barvu jako je ve zvětšovacích hlavách třeba v Meoptě tzn červený, modrý a žlutý?
Filtry při tomto, (tj. aditivním) osvitu mají červenou, zelenou a modrou barvu. V dnešní době by se daly použít LED diody červené, zelené a modré barvy ve světelném zdroji a tyto barvy nezávisle řídit a nemuselo by se exponovat navíckrát. Říkávalo se, že aditivní osvit dává lepší (čistší? sytější?) barvy než subtraktivní. Ale je možné, že u novějších subtraktivních hlav, které už používají dichroické filtry se strmou charakteristikou, už tohle neplatí?
#93
Publikováno 14 srpen 2022 - 12:20:01
Pozdravujem,
je tu niekde popísana teoria ako pracovať s color analyzerom pri RA4?
Mam Meosix Color s tými troma trimrami, a planujem kupit Philips PCA061.
Chcem skusiť farbu.
Viem len to, že sa položí čidlo na mask.rámik a nasvieti sa plocha, čidlo je malé, nechapem, ako zameria celu plochu políčka...
Ďakujem
#94
Publikováno 14 srpen 2022 - 14:33:30
"Filtry při tomto, (tj. aditivním) osvitu mají červenou, zelenou a modrou barvu. V dnešní době by se daly použít LED diody červené, zelené a modré barvy ve světelném zdroji a tyto barvy nezávisle řídit a nemuselo by se exponovat navíckrát. Říkávalo se, že aditivní osvit dává lepší (čistší? sytější?) barvy než subtraktivní. Ale je možné, že u novějších subtraktivních hlav, které už používají dichroické filtry se strmou charakteristikou, už tohle neplatí?"
Zkoušel jsem kdysi tu aditivní meetodu, ale bez speciální mechaniky a s želatinovými filtry to nebylo nic moc, problém s dvojitými obrysy jak se někde něco pohnulo, na fotce to bylo poznat a taky želatinový filtr pod objektivem kvalitě nepřidá. Hlava Meochrom byla lepší, a to i na Opemusu II, na který jsem si musel vyrobit adaptér z hranaté hlavy na kulatý zvětšovák...
Pak jsem zkusil vyrobit ledkový zdroj, ale tenkrát (okolo r. 2000) nebyly dost svítivé ledky o správné vlnové délce, hlavně červené (660 nm a ještě lepší by byly 700 nm).Nějak takový zdroj i fungoval, ale vycházely minutové expozice, nepoužitelné na normální provoz.
Teď mám na stole verzi dva toho zařízení, mezitím vývoj pokročil a dají se koupit tříwattové i silnější diody. Zdroj má celkem 30W v ledkách, měl by vyjít zhruba nastejno jako 150W žárovka v Meochromu - jednak mají ledky vyšší účinnost a taky úzké spektrum jen s malým rozptylem okolo jmenovité délky, takže se energie neplýtvá na to, co v případě žárovky stejně neprojde filtry a taky na IR a UV (v hlavě je přežhavená halogenka, IR a UV se musí odfiltrovat).
#95
Publikováno 14 srpen 2022 - 14:35:34
30W RGB zdroj s výkonovým budičem LED
#96
Publikováno 14 srpen 2022 - 14:36:20
30W RGB zdroj s výkonovým budičem LED
Přiložený soubor (y)
#97
Publikováno 14 srpen 2022 - 16:00:55
Koukám, že ty barvy tam máte nějak divoce rozmístěné, svítí to rovnoměrně? Jakou vlnovou délku používáte pro zelenou a modrou?
#98
Publikováno 14 srpen 2022 - 17:47:40
#99
Publikováno 19 srpen 2022 - 19:41:51
Koukám, že ty barvy tam máte nějak divoce rozmístěné, svítí to rovnoměrně? Jakou vlnovou délku používáte pro zelenou a modrou?
Jsou tam po třech zelených a modrých, 4 červené. Rozmístění by mělo být celkem jedno, protože to stejně má svítit do míchací komory a verze 1 se slabšími ledkami taky neměla diody rovnoměrně rozmístěné a skrz komoru se to zhomogenizovalo. Fakt je, že jich bylo víc, červených nejmíň 20 (ovšem o svítivosti jen 500 mcd, jasnější nebyly).
Vlnové délky jsou 660nm červená, 550 zelená a 465 (?) modrá. Červená je trochu kompromis s cenou, přesněji by seděla 700 nebo ještě o kousek víc - viz datasheet některého RA4 papíru. Kodak i Fuji mají prakticky shodná maxima citlivosti.
Červené jsou tam čtyři jednak proto, aby se trochu srovnal citlivost (660 je mimo vrchol citlivosti) a taky kvůli úbytku napětí na LED, aby mohly být všechny tři kanály napájené z jednoho napětí. Jinak by se ten výkon musel pálit na regulačním tranzistoru nebo by pro červenou muselo být nižší napájecí napětí.
V té souvislosti řeším vztah PWM regulace a Schwarzschildova jevu: Na spodním konci rozsahu regulace bude i při dost dlouhé periodě doba svícení pod 1 ms a tam se patrně ten jev uplatní jako na jakémkoli fotomateriálu. Předpokládám, že se regulace omezí tak, že spodní mez bude taková, aby čas zapnutí nešel pod řekněme 2-3 ms, nebo asi pokud bude potřeba nízká intenzita, pro expozici se prodlouží perioda. Bude to blikat jako stroboskop. Pro zaostřování se perioda zase zkrátí, tam se asi jednak pojede skoro na maximum a taky by krátké záblesky nevadily.
Alternativa by byla použít lineární řízení, jsou na to specializované obvody, ale nejsem si jist linearitou - jednak toho vlastního obvodu a pak taky diod a dokonce ani nevím, jestli by se snižováním proudu neměnila vlnová délka - tady by mohlo stačit i málo a nedělalo by to co má, protože ty vrcholy citlivosti materiálu jsou docela strmé.
Přiložený soubor (y)
#100
Publikováno 19 srpen 2022 - 21:40:17
Aha, vy jste to nainstaloval do meocoloru, tak tam nevím, jak to světlo se v něm zpracovává. Já myslel, že to máte ve standardním zvětšováku.
Kde jste sehnal 550nm LED v 3W provedení? V nabídce jsou 520-530nm LED. Zřídka se vyskytuje 560nm LED, ale ta má podle mých pozorování široké pásmo, svítí hodně do žluté a červené. Při nízkých proudech svítí navíc spíš žlutě než zeleně.
S tím schwarzschieldovým jevem mě to taky napadlo, že se při PWM uplatní. Máte pravdu, nižší frekvence by ho mohla zmírnit. PWM obvod, který jsem vymyslel, má taky nastavitelnou křivku průběhu, takže tam by se to event. dalo taky vykompenzovat. Ono to jde myslím spočítat, jak se ten jev uplatní. Zbytkovou chybu si holt srovnáte cejchováním potenciometrů. Pokud tedy máte jak změřit výsledné hustoty na exponovaném papíru.
Ano, proud ovlivňuej vyzařovanou vlnovou délku, s nižším proudem se vlnová délka prodlužuje oproti jmenovité, které se udává pro max. proud. Myslím, že to lítá zhruba o 20 nm.
Můžete mi načrtnout, jaký regulační obvod používáte pro regulaci těch ledek?
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních