Skenování negativů
#1
Publikováno 12 January 2008 - 20:59:53
Dík[/b]
#2
Publikováno 13 January 2008 - 08:34:21
#4
Publikováno 13 January 2008 - 11:41:01
Denzita je 3,4...to je slušný, ale 4 se určitě hodí. S denzitou 4 jsou pak skenery epson 4990, nebo V750. stojí kolem 10tis.
Jsou to stolní skenery, takže tam jsou pak snenovat i zvětšeniny do formáte 30x40 tušim a střední formát.
Na náhledy na net a případné tisky to stačí bohatě.
#5
Publikováno 13 January 2008 - 11:49:26
Je to do značné míry otázka nároků. Pokud jde o negativy (které mají daleko nižší densitu než diapozitivy) a jen určitý poměr zvětšení, tak by snad mohly stačit i ty lepší deskové scannery. Ukázky rozlišení jsou v tom odkazu výše.
Pokud jde o densitu obecně, tak znovu opakuji, že žádný mě známý deskový scanner si s kvalitními diapozitivy neporadí. Udávané hodnoty density jsou docela obyčejný podvod na zákazníky. On i Nikon LS-4000ED má deklarovanou hodnotu 4.0, ale tmavé partie Velvie prostě tak úplně nezvládne.
#6
Publikováno 13 January 2008 - 12:41:17
#7
Publikováno 13 January 2008 - 13:02:12
#8
Publikováno 13 January 2008 - 13:38:11
#9
Publikováno 13 January 2008 - 14:08:43
Sycaci, delat si srandu z poctivyho duchodce!
#10
Publikováno 13 January 2008 - 14:11:54
#11
Publikováno 13 January 2008 - 14:13:24
#12
Publikováno 13 January 2008 - 14:50:23
#13
Publikováno 14 January 2008 - 15:34:18
Prostě musíš vědět co chceš skenovat a v jaké kvalitě a pokud pro kvalitní printy, tak se asi bez negativních skenerů (a skeneristů) neobejdeme. Na Nikona 9000 zatím 80 litrů nemám a na Imacona 270 litrů už vůbec ne. Bubnový skener v blízkém DTP mě zklamal, prostě to neumí a jsou prasata.
Tolik zatím mé hledání, ale také začínám. Třeba nám dá Fabius nějakou týmovou slevu.
Zatím jsem na tomo chlup lépe než ty, neboť prohlížení diáků 6x9 proti oknu jde o chlup lépe než formát 6x4,5. ... to byl fór.
Tak zdařec a až najdeš dobrý skenovací zdroj, dej vědět. Ono je totiž ještě naskenovat a naskenovat. Luigi
#14
Publikováno 14 January 2008 - 18:09:02
http://www.flextightx5.com/
Nejlepší sken ze středoformátu tam na 245 Kč. Snímky jsou bez retuše v Imaconím RAW formátu 3f. Dávají k tomu i CD se softem zpracování.
Ale zatím jsem je nezkoušel.
#15
Publikováno 6 September 2009 - 16:07:10
#16
Publikováno 6 September 2009 - 17:35:46
Když už je řeč o tom skenování, nevíte někdo jak přesvědčit Canoscan 8800 že na kinofilmu nemusí být jen políčka 24x36, ale třeba i 24x24?
Pokud je řeč o tom jejich geniálním základním programu, tak vlevo nahoře je tlačítko pro ruční volbu výřezů. Ale je mnohem jednodušší místo toho používat Silverfast, který je na jednom z přibalených CD (aspoň u mně byl) - tam s tím není problém.
#17
Publikováno 7 September 2009 - 11:05:06
Odkaz na diskusi už sem dal Notorius.
Je to do značné míry otázka nároků. Pokud jde o negativy (které mají daleko nižší densitu než diapozitivy) a jen určitý poměr zvětšení, tak by snad mohly stačit i ty lepší deskové scannery. Ukázky rozlišení jsou v tom odkazu výše.
Pokud jde o densitu obecně, tak znovu opakuji, že žádný mě známý deskový scanner si s kvalitními diapozitivy neporadí. Udávané hodnoty density jsou docela obyčejný podvod na zákazníky. On i Nikon LS-4000ED má deklarovanou hodnotu 4.0, ale tmavé partie Velvie prostě tak úplně nezvládne.
S tímhle člověkem musím souhlasit.Pokud by ten skener měl zvládnout D4 tak musel umět skenovat i přez černý svářecí sklo. Už jen přez D3 proniká jen 1/1000 dopadajícído světla a to, že by měl nějakej "made in China" zvládnout D4 mi přijde jak ...
#18
Publikováno 10 September 2009 - 15:03:55
#19
Publikováno 10 September 2009 - 16:19:59
Tam je ale tragický i rozlišení. I když nastavím 3200 Dpi tak ten obraz prostě plave. Zrno se netřpití a při sebemenším tisku ( A4 ) jsou vidět značný nedostatky v ostrosti.
Co se týče Dmaxu tak se zmiňovat ani nebudu, protože to je notnou dávku trpělivosti. od D2,5 vějš to udělá černej monolit.
#20
Publikováno 10 September 2009 - 17:07:43
http://www.citem.cz/..._k_digitalizaci
Musím říct, že to byly pro mne hlavní a dosud nejúplnější zdroje poznatků při učení se skenování.
#21
Publikováno 10 September 2009 - 17:26:12
Možná už to tu někde bylo, ale zde jsou zkušenosti z digitalizace archívu Šechtla a Vosečky:
http://www.citem.cz/..._k_digitalizaci
Musím říct, že to byly pro mne hlavní a dosud nejúplnější zdroje poznatků při učení se skenování.
mockrát díky, tohle je fakt super článek
#22
Publikováno 10 September 2009 - 17:39:50
#23
Publikováno 10 September 2009 - 18:06:55
#24
Publikováno 10 September 2009 - 18:38:34
#25
Publikováno 10 September 2009 - 18:43:39
Otázkou je na čem budeš dělat výstup. Já scanuji svitek na Eps 4490 na nějakých 2400 dpi a zrno či šumy nejsou ani na A3 zvětšenině. Scanoval jsem i na 4800, tam už pak byl můj PC pomalý při zpracování a nárůst kvality nebyl znatelný. Ale každý má nároky jiné.
to že tam to zrno není bych nedával jako kladnou věc!
Přecijen film zrnitej je.A to i pří nízké citlivosti. Pakli že po naskenování zrno není vidět je jasným důkazem nízkýho rozlišení skeneru, nebo jeho vady ... třeba epsony dělají chromatickou vadu - každej pixel má vedle sebe oranžovej a na druhý straně azurovej obrys. Čimž se obraz značně rozpatlá.
Když jsem pak skenoval na průtahovejch canonech na 6400 Dpi tak tam bylo zrno jako řemen. Protože při 6400Dpi dávají opravdu optický i elektronický rozlišení 6400Dpi
#26
Publikováno 10 September 2009 - 18:46:22
mě to z toho V500 taky přijde v pohodě, ale spíš mě zajímalo, kolik se ze svitku dá "vytáhnout" a taky jestli to vůbec má smysl, řešit něco lepšího, zase kdyby byla fotka pěkná, tak by se mohla dát i na 1m a tam už by to poznat bylo...
Vycházej z toho že průměrnej film má rozlišení 100 řádků na milimetr. Míra maximálního zčenání bejvá D3.
Tak-že by ti měl stačit skener S rozlišením 3200 Dpi a průsvitem D3 na to, abys naskenoval RELATIVNĚ všechno co na tom filmu je.
#27
Publikováno 10 September 2009 - 18:55:20
mě to z toho V500 taky přijde v pohodě, ale spíš mě zajímalo, kolik se ze svitku dá "vytáhnout" a taky jestli to vůbec má smysl, řešit něco lepšího, zase kdyby byla fotka pěkná, tak by se mohla dát i na 1m a tam už by to poznat bylo...
Vycházej z toho že průměrnej film má rozlišení 100 řádků na milimetr. Míra maximálního zčenání bejvá D3.
Tak-že by ti měl stačit skener S rozlišením 3200 Dpi a průsvitem D3 na to, abys naskenoval RELATIVNĚ všechno co na tom filmu je.
jasně, jen je potřeba skenr, který má opravdu těch 3200dpi - což podle výše zmíněného článku ty Epsony nejsou (a vidím to i okem, že do Nikonu to má daleko). Nicméně stejně závěr asi bude, že bežně dostupné nic jiného něž tyhle stolní skenery nebude, ne? leda pak si profi sken nechat někde udělat, což pro pár políček vyjde o něco levněj než profi skenr
#28
Publikováno 10 September 2009 - 19:00:42
#29
Publikováno 10 September 2009 - 19:36:34
V první řadě rozlišení udávané výrobcem scanneru není rozlišením toho zařízení jako celku. Je to rozlišení snímače (obvykle trilineárního CCD). Aby se hodnoty jako 3200/4000/4800/5400 dpi k tomu snímači vůbec dostaly, musí mít scanner excelentní optiku - což právě u těch Epsonů není tak úplně zajištěno (proto mají tu barevnou vadu). Zatímco o 4000 dpi u Nikonu je k diskusi, Epson těch 4800 dpi prostě nemá a i na 2400 dpi je hodnota reálně sejmutého signálu diskutabilní.
...to nám vysvětluje, proč kid na svých skenech nevidí zrno - Epson na to zkrátka nemá.
S tím rozlišením 100 čar/mm je to ve skutečnosti taky trochu složitější. Spíše nežli o rozlišení vyjádřeném jednou hodnotou je lépe mluvit o úrovni signálu na jednotlivých prostorových frekvencích, ale nechci zabíhat do zbytečných detailů.
A jen douška na závěr: pokud předloha má 4000 dpi a snímací zařízení také 4000 dpi, tak na výsledném skenu bude vždy méně než 4000 dpi (existuje na to i matematický vzorec).
#30
Publikováno 10 September 2009 - 20:18:53
Něco málo k tomu rozlišení:
V první řadě rozlišení udávané výrobcem scanneru není rozlišením toho zařízení jako celku. Je to rozlišení snímače (obvykle trilineárního CCD). Aby se hodnoty jako 3200/4000/4800/5400 dpi k tomu snímači vůbec dostaly, musí mít scanner excelentní optiku - což právě u těch Epsonů není tak úplně zajištěno (proto mají tu barevnou vadu). Zatímco o 4000 dpi u Nikonu je k diskusi, Epson těch 4800 dpi prostě nemá a i na 2400 dpi je hodnota reálně sejmutého signálu diskutabilní.
...to nám vysvětluje, proč kid na svých skenech nevidí zrno - Epson na to zkrátka nemá.
S tím rozlišením 100 čar/mm je to ve skutečnosti taky trochu složitější. Spíše nežli o rozlišení vyjádřeném jednou hodnotou je lépe mluvit o úrovni signálu na jednotlivých prostorových frekvencích, ale nechci zabíhat do zbytečných detailů.
A jen douška na závěr: pokud předloha má 4000 dpi a snímací zařízení také 4000 dpi, tak na výsledném skenu bude vždy méně než 4000 dpi (existuje na to i matematický vzorec).
to s tím zrnem jsem říkal. A taky jsem říkal že udávaný elektronický rozlišení ne neshoduje s optickým.
Ale tak i tak se dostaneme spátky k tomu, že pod 10 000 solidní skener nesežene a když už, tak jednou dojde k tomu že těch 10 000 mohl vrazit do špičkovýho zvětšováku a velkejch papírů. žeano
A pak věc číslo 2. nevim proč je fotografickej svět tak posedlej rozlišením. To je furt: rozlišení! , ostrost ! .... blá blá blá nikomu nedochází že průměrnej objektiv na foťáku i při zaclonění nehodí víc jak 80řádků na milimetr a i když je to nepatrně máznutý tak se to strávit dá.
Co je podle mě ale v dnešní době nevyřešený je dinaika barev. Přecijen 8 bit JPEG je k politování. A 16Bit je pro zpracování a pro tisk špatně stravitelý sousto.
V 8 bit obrázku máš asi-tak 1/1000 z původních barev který jsou na negativu. Pak-li že znatelně upravíš kontrast tak se tenhle nedostatek projeví posterizací. A to je teprve humáč! A toho si všimneš i z půlmetrový vzdálenosti!
#31
Publikováno 10 September 2009 - 20:37:57
já vůbec nejsem posedlý rozlišením, řekl bych, že právě naopak. Ale mám teď na měsíc půjčenou Mamiyu a chci prostě o středním formátu získat co nejvíc informací. Protože ono by se taky mohlo stát, že fotka z kinofilmu skenovaná na tom coolscanu bude stejná jako 6x4,5 na V500 což by byla dost zásadní informace. Mě se strašně líbí s Mamiyou fotit, ale je s tím taky hrozně práce a je to nákladnější než kinofilm, nemluvě o tom, že např diák svitek mi tady v Budějovicích nikdo nevyvolá (nebo jsem aspoň nikoho nenašel), takže jaksi potřebuju zjistit, jaké to pro mě má výhody (jo a to jsem nezmínil, že bych si musel pořídit vlastní foťák...)
#32
Publikováno 10 September 2009 - 20:51:58
ja mám prístup k Epsonu 750 pro, doma mám Minoltu 5400 MkI.
Zbavil som sa 645 výbavy, práve pre ten dôvod, čo ty vŕta hlavou - kino na Minolte naskenujem v lepšej kvalite než 6x4,5 na Epsone.
Lámať sa to začína pri 6x6, 6x9 už by mohlo byť fajn. 16 bit je samozrejmosť.
Napriek tomu som sa rozhodol - kino premietať + skener (nižšie náklady na premietačku aj skener). 6x6 zväčšovať. Je smutné pozerať ako diáky z Mamiya 7 strácajú kvalitu na Epsone.
Sú to moje pocity, exaktné testy a grafy a čiary na to samozrejme nemám, ale snáď som ti osvetlil aspoň časť.
Ď.
#33
Publikováno 10 September 2009 - 21:01:30
díky za poznatky, to jsou přesně informace, které mě zajímaly, sám si taky chci takovéto srovnání udělat, ale dnešek jsem strávil celý skenováním, tak jsem se k tomu nedostal, přes víkend ještě doufám nafotím pár filmů, i diáků, tak uvidíme.
ale ať to dopadne jakkoliv - abych řekl pravdu, s těžkým srdcem budu příští týden tu Mamiyu vracet, přece jenom je to můj vysněný foťák už od dob, kdy jsem začínal
#34
Publikováno 10 September 2009 - 21:05:24
Pokud jde o skenování, scannery a různé formáty předlohy, tak je nutno se smířit s tím, že solidní stroj stále ještě něco stojí. Konkrétní volbu je nutno přizpůsobit formátu, typu materiálu a pořadavku na výstup.
Zmínka o zvětšováku je sice moc pěkná, ale v řadě praktických situací prostě mimo realitu.
8/24-bit je jako výstupní hodnota pro praktickou potřebu ve většině případů zcela dostačující. Pokud je potřeba nějak zasahovat do histogramu, tak je jistě vhodné mít rezervu. Slušné scannery mají běžně 12-14-bit (LS-5000/9000 mají 16-bit). Možnosti současných PC také limit nepředstavují. Já mám počítač z roku 2002 (pravda trochu přetaktovaný) a pracuji na něm s obrázky 550 MB (6x7 / 48-bit / 4000dpi).
#35
Publikováno 10 September 2009 - 21:10:07
držím palce. ja práve predávam tú M7, tiež sa mi s ňou ťažko lúči, presne rozumiem.
každopádne - skenovanie si treba dobre naštudovať, odporúčam používať Vuescan, a zvládnuť základy color managementu. kvalita sa tým zvýši rádovo (!) so skoro nulovými nákladmi (hlavne ten čas).
sám sa s tým borím už 2,5 roku, stále je čo sa učiť. čím viac viem, tým menej "hejblátiek" a "šuplátek" používam, mám vytvorené profily na filmy, nastavujem v podstate iba 2 parametre.
nech len nekecám, toto sú napr. neupravované výstupy, Provia 100F, sRGB, sken tuší 1600 dpi, v kine 35mm, Minolta 5400.
pozor, väčšie obrázky!
foto 1
foto 2
toto Epson 750 + M7, 65mm, dáky negatív 6x7.
foto 3
#36
Publikováno 10 September 2009 - 21:12:06
Konkrétní volbu je nutno přizpůsobit formátu, typu materiálu a pořadavku na výstup.
#37
Publikováno 10 September 2009 - 21:12:48
Za druhé - docela by mě zajímalo, jak tu kvalitu posuzujete a co je kritériem - dojem na monitoru v plném zvěšení se může opravdu dost podstatně lišit od toho, co z toho vyleze na papíře.
A navíc sám za sebe říkám, že vůbec nejsem přesvědčen, že je při scanu jednoznačným přínosem docílit superostrého scanu zrna - vypadá to zajímavě,jenže případné další úpravy jsou pak víc než diskutabilní. Kombinace analogu a digitálu má zkrátka svá úskalí a ne vždy jdou tyto dvě věci při nekompromisním přístupu dohromady, často se musí pro co nejlepší finální výsledek paradoxně v některém mezikroku naopak slevit...
#38
Publikováno 10 September 2009 - 21:24:51
Mě se nelíbí, že ten epson vytváří z toho zrna něco ůplně jiného - pravděpodobně onou výše zmíněnou aberací, výsledkem jsou takové dost ošklivé fleky, ale tak samozřejmě pořád srovnáváme zcela jiné produkty - Coolscan V je přece jen profi nástroj a V500 je lepší stolní skenr (i když ten V750 už by měl být hodně dobrý stolní skenr...)
#39
Publikováno 10 September 2009 - 21:26:49
#40
Publikováno 10 September 2009 - 22:17:29
Otázkou je na čem budeš dělat výstup. Já scanuji svitek na Eps 4490 na nějakých 2400 dpi a zrno či šumy nejsou ani na A3 zvětšenině. Scanoval jsem i na 4800, tam už pak byl můj PC pomalý při zpracování a nárůst kvality nebyl znatelný. Ale každý má nároky jiné.
to že tam to zrno není bych nedával jako kladnou věc!
Přecijen film zrnitej je.A to i pří nízké citlivosti. Pakli že po naskenování zrno není vidět je jasným důkazem nízkýho rozlišení skeneru, nebo jeho vady ... třeba epsony dělají chromatickou vadu - každej pixel má vedle sebe oranžovej a na druhý straně azurovej obrys. Čimž se obraz značně rozpatlá.
Když jsem pak skenoval na průtahovejch canonech na 6400 Dpi tak tam bylo zrno jako řemen. Protože při 6400Dpi dávají opravdu optický i elektronický rozlišení 6400Dpi
Pane kolego, vy jste mne nečetl - já jsem psal o zrnu na výstupu na papíru. Proto jsem se ptal co kolega Křivulista chce za konečný produkt. Tím neobhajuji svůj Epson spíše nižší cenové hladiny, ale pro někoho, kdo má zatím ambice asi tak max do formátu A3, je jeho výstup velmi slušný - obzvlášť pro svitek. Jinak některé filmy i na něm zrní zcela vesele.
Já konkrétně bojuji s financemi celý život a scaner za 7 tis. byl už notný krajíc z rodinného rozpočtu. Chápu, že jako profík máte zcela jiné představy o dokonalosti, ale Temnou navštěvují i téměř "socky" jako jsem já a cokoli, co přesahuje cenu 10 tisíc je mnohdy docela nedostižný sen. A původní otázka byla myslím směrována ke sceneru na svitek za nějaký rozumný peníz.
A zvětšovák samozřejmě vlastním, nicméně mi není cizí ani PC a rád si s fotkami pohraji i v něm a proto scaner.
#41
Publikováno 10 September 2009 - 23:27:23
Alchymista,
držím palce. ja práve predávam tú M7, tiež sa mi s ňou ťažko lúči, presne rozumiem.
každopádne - skenovanie si treba dobre naštudovať, odporúčam používať Vuescan, a zvládnuť základy color managementu. kvalita sa tým zvýši rádovo (!) so skoro nulovými nákladmi (hlavne ten čas).
sám sa s tým borím už 2,5 roku, stále je čo sa učiť. čím viac viem, tým menej "hejblátiek" a "šuplátek" používam, mám vytvorené profily na filmy, nastavujem v podstate iba 2 parametre.
nech len nekecám, toto sú napr. neupravované výstupy, Provia 100F, sRGB, sken tuší 1600 dpi, v kine 35mm, Minolta 5400.
pozor, väčšie obrázky!
foto 1
foto 2
toto Epson 750 + M7, 65mm, dáky negatív 6x7.
foto 3
No podle mýho názoru ten třetí sken 6x7 je o poznání lepší než předešlý dva . Ale pokud ty první byly z kinofilmu, tak je fakt že to zas tak špatný není.
#42
Publikováno 10 September 2009 - 23:29:49
U mne to je (krom jiného) způsob jak se probrat pozůstalostí po tátovi - je toho taška svitků a filmů. Svitky jsou staré přes 50 let a zub času zapracoval a dělat z toho kontakty, či dokonce nějaké náhledovky mokrou cestou by bylo o nervy a na neskutečně dlouhou dobu (i díky stavu materiálu). Scanování a následné třídění s archivací do boxů je tak mnohem pohodlnější.
A zároveň je to pro mne důvod proč fotit na klasiku ať BW nebo barvu - třeba se tím, co po mne zůstane někdo jednou bude s takovou radostí a napětím probírat jako já teď. Data na elektronických nosičích za 50 let bude těžko někdo luštit - bude to kus starého šrotu, co se vyhodí. Nad mrňavými obrázky na pásu se třeba někdo zamyslí, co to tam vlastě je???
Pokud se mi podaří připojit obrázek, jedna ukázka ze všech - přes 50 let stará fotka kluků z vesnice (snad nějací příbuzní) - takovou už dneska nevyfotíme
#43
Publikováno 10 September 2009 - 23:32:04
Otázkou je na čem budeš dělat výstup. Já scanuji svitek na Eps 4490 na nějakých 2400 dpi a zrno či šumy nejsou ani na A3 zvětšenině. Scanoval jsem i na 4800, tam už pak byl můj PC pomalý při zpracování a nárůst kvality nebyl znatelný. Ale každý má nároky jiné.
to že tam to zrno není bych nedával jako kladnou věc!
Přecijen film zrnitej je.A to i pří nízké citlivosti. Pakli že po naskenování zrno není vidět je jasným důkazem nízkýho rozlišení skeneru, nebo jeho vady ... třeba epsony dělají chromatickou vadu - každej pixel má vedle sebe oranžovej a na druhý straně azurovej obrys. Čimž se obraz značně rozpatlá.
Když jsem pak skenoval na průtahovejch canonech na 6400 Dpi tak tam bylo zrno jako řemen. Protože při 6400Dpi dávají opravdu optický i elektronický rozlišení 6400Dpi
Pane kolego, vy jste mne nečetl - já jsem psal o zrnu na výstupu na papíru. Proto jsem se ptal co kolega Křivulista chce za konečný produkt. Tím neobhajuji svůj Epson spíše nižší cenové hladiny, ale pro někoho, kdo má zatím ambice asi tak max do formátu A3, je jeho výstup velmi slušný - obzvlášť pro svitek. Jinak některé filmy i na něm zrní zcela vesele.
Já konkrétně bojuji s financemi celý život a scaner za 7 tis. byl už notný krajíc z rodinného rozpočtu. Chápu, že jako profík máte zcela jiné představy o dokonalosti, ale Temnou navštěvují i téměř "socky" jako jsem já a cokoli, co přesahuje cenu 10 tisíc je mnohdy docela nedostižný sen. A původní otázka byla myslím směrována ke sceneru na svitek za nějaký rozumný peníz.
A zvětšovák samozřejmě vlastním, nicméně mi není cizí ani PC a rád si s fotkami pohraji i v něm a proto scaner.
aha tak to pardon.Já jsem se jen chytnul toho jak jste psal že tam není zrno. Tak to pak jo.
K tomu skeneru: pokud si chce pan Petr naskenovat pár okýnek filmu a k tomu kupovat celej skener tak jsem usoudil že se nejedná o špatně placenýho člověka. (pokud je to jinak tak se předem omlouvám) opět ale odkazuju na bazar. Tam se dá z apár korun koupit cokoliv.
#44
Publikováno 10 September 2009 - 23:40:51
Jinak bazary, toť věc ošemetná....
#45
Publikováno 10 September 2009 - 23:42:50
Ještě si dovolím malou glosu proč scanovat.
U mne to je (krom jiného) způsob jak se probrat pozůstalostí po tátovi - je toho taška svitků a filmů. Svitky jsou staré přes 50 let a zub času zapracoval a dělat z toho kontakty, či dokonce nějaké náhledovky mokrou cestou by bylo o nervy a na neskutečně dlouhou dobu (i díky stavu materiálu). Scanování a následné třídění s archivací do boxů je tak mnohem pohodlnější.
A zároveň je to pro mne důvod proč fotit na klasiku ať BW nebo barvu - třeba se tím, co po mne zůstane někdo jednou bude s takovou radostí a napětím probírat jako já teď. Data na elektronických nosičích za 50 let bude těžko někdo luštit - bude to kus starého šrotu, co se vyhodí. Nad mrňavými obrázky na pásu se třeba někdo zamyslí, co to tam vlastě je???
Pokud se mi podaří připojit obrázek, jedna ukázka ze všech - přes 50 let stará fotka kluků z vesnice (snad nějací příbuzní) - takovou už dneska nevyfotíme
Hezká fotka. Teda asi to není uplně na místě ale kdyby tam šlo z prava trošku světla tak by to bylo naprosto suprový dílo. Hlavně póza malýho kluka je neopakovatelná. Musim se furt na to dívat. Je to fakt perfektní
#46
Publikováno 10 September 2009 - 23:49:49
#47
Publikováno 11 September 2009 - 07:42:10
No podle mýho názoru ten třetí sken 6x7 je o poznání lepší než předešlý dva . Ale pokud ty první byly z kinofilmu, tak je fakt že to zas tak špatný není.
Brian, pozor!
tie skeny z kina sú na 1600 dpi. Minolta skenuje až na 5400. tak veľké fotky asi ani nemám na nete, pre predstavu som našiel asi iba čiernobielu (rodinný cvak z opekačky). a aj tá je zmenšená na polovicu, tzn 3200 dpi.
originálny sken z kina na 5400 dpi má zhruba 7500x5000 px.
oproti tomu Epson 750 končí niekde na 2800-3000 dpi (môj pocit, odvtedy sa súbor iba zbytočne nafukuje). matematika mi veľmo nejde, takže si neviem vyrátať - kino pri 5400 dpi (+jemnozrnný film) vs. 6x4,5 pri 3200 dpi.
ja som volil kino - investície o jednu nulu menšie. ako do SF, výsledok pre moje potreby vyhovujúci.
Príjemný deň prajem!
Ďuro
#49
Publikováno 11 September 2009 - 08:54:13
ja som volil kino - investície o jednu nulu menšie. ako do SF, výsledok pre moje potreby vyhovujúci.
Tohle je naprosto rozumný přístup - pokud ti nějaký výsledek vyhovuje a plně tě uspokojuje, tak ho používej a neřeš žádné teorie...
Neodpustím si ale jednu faktickou připomínku - kinofilmy jsem dlouho skenoval na dovolím si říct dost kvalitním Nikonu a závěr byl dost jednoznačný - pro většinu filmů je už i 2700dpi skoro zbytečných, již při tomto rozlišení převládá zrno. Samozřejmě výjimky jsou - Velvia, Provia 100, s přimhouřením oka některé negativy - tam se určitě vyšší rozlišení hodí, všechno to jsou ale poměrně nízkocitlivé materiály. Středoformát ti podle mě přinese mimo jiných věcí (třeba trochu jiný vjem z hloubky ostrosti) i lepší výsledky v případě, že potřebuješ fotit na vyšší citlivost - z té čtyřnásobné plochy holt stačí pro stejný výsledek menší zvětšení či dpi rozlišení.
#50
Publikováno 11 September 2009 - 09:02:05
určite áno. s tým sa nedá než súhlasiť.
ja sa ale primárne vyjadrujem k technickým aspektom týchto dvoch možností:
- kino na kvalitnom 35mm skeneri
vs
- 6x4,5 na doskovom Epsone
pri výstupe A3+
o veciach okolo by sa samozrejme dali popísať desiatky strán - materiály, technika, SF vs kino, perspektíva atď.
maj sa a dík!
Ďuro
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návětěvníků, 0 anonymních