Skenování negativů
#451
Publikováno 4 January 2013 - 14:48:58
#452
Publikováno 4 January 2013 - 15:19:26
#453
Publikováno 4 January 2013 - 16:27:53
jinak co se vyvolávání C-41 týká tak si v Thalii absolutně nemůžu stěžovat (uměj to líp, jak jsem to dělal sám doma). především je to film od filmu konzistentní.
#454
Publikováno 4 January 2013 - 17:07:35
Bob - tak to je přesně ta charakteristika o který furt mluvím - zkušené oko vidí zvláštní charakter šumu který se tam dostane digitalizací. Ale jak píše Lukas, na Coolscanu by to mohlo být zase jiný kafe. Vypadá to, že vymazat rozdíl mezi přímým osvitem a osvitem ze skenu úplně nejde. Proto taky člověk zakládá temnou komoru, aby se naučil vyrábět originální skvosty.
Lukasi já bych se i rád stavil, ale zatím to mám docela z ruky:))
#455
Publikováno 4 January 2013 - 18:19:31
každopádně kdybys měl cestu do Prahy, ozvi se.
#456
Publikováno 4 January 2013 - 18:35:21
#457
Publikováno 5 January 2013 - 08:45:23
Zajímalo by mě, jestli někdo skenujete negativy jen tak pro náhledy před vlastním zvětšováním (= sken+převod v PC na pozitiv+výběr výřezu pro zvětšování). Jestli ano, tak jestli používáte filmový skener, nebo jestli se dá obstojně i na klasickém deskovém. Jaké rozlišení používáte, jaké nastavení, jaké úpravy pak v PC, aby to bylo trošku koukatelné? Moje výsledky jsou zatím chabé, je to takové rozplizlé, bez jemnějších přechodů (dost se toho ztrácí v černi nebo naopak v bílé). Chápu, že u kina to asi nepůjde zcela dobře, ale u 6x6 bych už jakýs takýs výsledek očekával. Já používám obyčejný skener implementovaný do tiskárny Canon.
Díky za vaše postřehy.
#458
Publikováno 5 January 2013 - 09:19:20
(když jsem se vrátil před 7 lety k filmu a ještě neměl fotokomoru, scany z Canon 8400F mi posloužily k digitálnímu osvitu na RC formátu 30x40, pouhým okem z běžné pozorovací vzdálenosti cca 1-1,5m ani později nikdo nepoznal rozdíl od klasických zvětšenin visících v řadě spolu s nimi...
Snad nejvíc času mi tehdy zabralo najít optimální nastavení SW pro skenování, a to nejen rozlišení, ale také následný postproces, resampling, který neuškodí, a dotáhnout to až do souboru pro tisk kalibrovaný pro osvitovou jednotku.
Dnes můžu poctivě říct, že zvětšování klasické je pro mě pohodlnější a podstatně rychlejší, takže ke skenu se uchyluji jen při hrabání se ve starých barevných negativech a diapozitivech, abych sem tam nějaký poklad z doby raz dva poslal někomu e-mailem.
Netuším, zdali obyčejný dokumentový skener implementovaný v kombajnu (scanner s tiskárnou) prosvítí film a udělá slušný scan (který má světelnou jednotku ve víku pro skenování filmů ??? ) - tuto zkušenost jsem nepodstoupil.
#459
Publikováno 5 January 2013 - 09:27:00
Přiložený soubor (y)
#460
Publikováno 5 January 2013 - 13:45:02
až na to, že technicky vzato barenvé filmy nemají zrno vůbec žádné (jsou to pigmenty), a to, čemu říkáme "zrno" u čb jsou shluky zrn. A co je ten "správný" vzhled zrna? Co je tím etalonem? 20násobná zvětšenina belarem, compononem, apo-rodagonem nebo focotarem? Zvětšování kondenzorem nebo míchačkou? Na matný/lesklý papír? Negativ z rodinalu, ID-11, atomalu, dvoulázňovky, fyzikálního vyvolávání, pyro, atd?
ještě si neodpusím poznámku k prohlížení fotopapíru pod lupou. Jaké má rozlišení fotoapapír? 10 čar/mm? Pod silnou lupou uvidím spíš strukturu papíru než charakter negativu. Doporučuju si prvně prohlédnout negativ třeba zaostřovacím mikroskopem, tam se člověk dozví spoustu zajímavých věcí (tedy až na ostrost obrazu).
#461
Publikováno 5 January 2013 - 14:07:11
#462
Publikováno 5 January 2013 - 15:38:43
Snad nejvíc času mi tehdy zabralo najít optimální nastavení SW pro skenování, a to nejen rozlišení, ale také následný postproces, resampling, který neuškodí, a dotáhnout to až do souboru pro tisk kalibrovaný pro osvitovou jednotku.
Tesat do kamene! Kalibrace je to kouzelné slovo.
#463
Publikováno 5 January 2013 - 19:46:02
#464
Publikováno 5 January 2013 - 20:34:22
#465
Publikováno 5 January 2013 - 23:36:37
#466
Publikováno 6 January 2013 - 12:03:59
Případně jaké levné řešení mi doporučujete, díky.
#467
Publikováno 6 January 2013 - 12:27:50
#468
Publikováno 6 January 2013 - 13:04:17
#469
Publikováno 6 January 2013 - 19:28:43
ještě si neodpusím poznámku k prohlížení fotopapíru pod lupou. Jaké má rozlišení fotoapapír? 10 čar/mm?
čb fotopapíry maj obecně velmi vysokou rozlišovací schopnost, často i vyšší, než filmy. je to, přecijen, mnohem pomalejší a jemnozrnnější emulze...
#470
Publikováno 6 January 2013 - 20:26:15
Aha aha, díky. A zkoušel jsi ty svitky skenovat jako normální dokument? To asi nepůjde, že? A to skenování ve třech pásech je složité? Já bych ho možná vzal, záleží na ceně a jestli máš k tomu ty rámečky na negativ.
jako normální dokument to řekněme teoreticky jde, ale tím přijdeš o ten osvit ze strany víka, který je tam dost důležitý (v tu chvíli by prostě nemělo smysl používat skener tohohle typu a stačil by jakýkoli skener typu HP z roku 1998 apod). já jsem k tomu měl tehdy udělanej takovej papírovej posuvník, kterým jsem měl clekem jistotu, že mi to (ty 3 pásy) bude na sebe sedět hned po skenu. al eani to není nutné, prostě uděláš 3 skeny a slepíš to automatikou v huginu (tam se to nakliká úplně triviálně).
zkrátka dobře postup existuje. za V300 bych chtěl 1600 (s tím že už se před tebou přes SZ stihl zeptat jiný člověk, tak zatím chvilku vydrž, jestli si to nerozmyslí. nový V330 (to je jen přejmenovaný V300) stojí 2200, za můj V300 bych chtěl 1600. balení je samozřejmě zcela kompletní a skener absolutně v pořádku a funkční. podorbnosti pokud budeš mít zájem, tak po SZ, tady je to dost off topic. ale V500 stojí "jen" 4500kč, takže pokud pro tebe není jeho cena překážkou, můžu za sebe říci, že je skenování svitku s ním příjemnější.
#471
Publikováno 6 January 2013 - 23:18:09
ještě si neodpusím poznámku k prohlížení fotopapíru pod lupou. Jaké má rozlišení fotoapapír? 10 čar/mm?
čb fotopapíry maj obecně velmi vysokou rozlišovací schopnost, často i vyšší, než filmy. je to, přecijen, mnohem pomalejší a jemnozrnnější emulze...
hm, zdá se že máš pravdu, ale není snadné o tu informaci zakopnout . Našel jsem na apugu že je to skutečně 65-100lp/mm.
Snažil jsem se spíš poukázat na jiné záludnosti posuzování vzhledu zvětšenin...
#472
Publikováno 7 January 2013 - 12:56:21
to s nižší citlivostí jsem si taky myslel, do té doby, než jsem si přečetl příbalový letáček od MG papírů, jejichž citlivost se pohybuje mezi ISO 200-400.čb fotopapíry maj obecně velmi vysokou rozlišovací schopnost, často i vyšší, než filmy. je to, přecijen, mnohem pomalejší a jemnozrnnější emulze...
nicméně s tou rozlišovací schopností papíru to určitě nebude nic tragického, leda že by někdo zkoumal zvětšeniny mikroskopem?
myslím, že mnohem více, než rozlišovací schopnost papíru, se na zvětšenině podepisuje kvalita zvětšovací optiky, rovinnost, přesnost zaostření zvětšováku, a u MG papírů při větších poměrech zvětšení i UV složka světla žárovky ve zvětšováku.
jen tak na okraj: rozlišení 110lpm na kvalitním kinofilmu znamená 2640 lph (neboli 1200 párů čar na výšku obrazu). pro plné využití stejné rozlišovací schopnosti papíru na formátu 24x30cm bychom museli mít negativ i optiku (snímací i zvětšovací), která by zachytila 26400 lph, tj. pro kinofilm 1100 lpm ! tudíž naprosto nedosažitelné hodnoty ...
#473
Publikováno 7 January 2013 - 13:00:20
no tak:) nebudeme násobit spíše na druhou stranu?jen tak na okraj: rozlišení 110lpm na kvalitním kinofilmu znamená 2640 lph (neboli 1200 párů čar na výšku obrazu). pro plné využití stejné rozlišovací schopnosti papíru na formátu 24x30cm bychom museli mít negativ i optiku (snímací i zvětšovací), která by zachytila 26400 lph, tj. pro kinofilm 1100 lpm ! tudíž naprosto nedosažitelné hodnoty ...
edit: nebudeme, blbě to čtu
#474
Publikováno 7 January 2013 - 13:20:39
ostatní je v pořádku, neb papír o rozlišovací schopnosti 110 lpm při rozměru 24x30cm dá 26400 lph na straně 24cm. pokud bych tohle měl mít na negativu 24x36mm, tak bych na těch 24mm musel mít rovněž 26400 párů čar, tudíž 1100 lpm.
už si rozumíme?
#475
Publikováno 7 January 2013 - 13:23:23
to s nižší citlivostí jsem si taky myslel, do té doby, než jsem si přečetl příbalový letáček od MG papírů, jejichž citlivost se pohybuje mezi ISO 200-400.
obávám se, že ISO pro filmy a ISO pro papíry není tak docela totéž, neb se ta citlivost stanovuje dosti odlišnou metodou (u papíru to bylo nějakou UV lampou atd.)... tu tabulku stanovování citlivostí světlocitlivých materiálů jsem (pokud si dobře pamatuju) našel zde:
KRŮS, Josef a Pavel STÝBLO. Fotografické, filmové a reprografické tabulky. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1989, 191 s.
poslední dobou na papíry dost fotím, takže z praxe vím, že ISO MG papíru je +- 5.
celé to pak asi nějak souvisí se spektrální citlivostí různých materiálů a spol.
sory za offff
#476
Publikováno 31 January 2013 - 06:23:49
Přiložený soubor (y)
#477
Publikováno 31 January 2013 - 08:01:33
Tak k mý radosti se mi začaly objevovat na skenech ze šrotovníku Epson V500 takovýhle fialový hnusný proužky. Dělá to neustále jen v jednom místě. Tak dřív než poletí z okna se chci zeptat, co to je za s.áčovinu, když ten šroťák je dva měsíce nový a co se s tím dá rozumnýho udělat?? Díky.
To vypadá na nejakú špinu na snímacej hlave. Servis a vyčistiť...
#478
Publikováno 31 January 2013 - 09:10:10
#479
Publikováno 31 January 2013 - 09:38:53
#480
Publikováno 31 January 2013 - 10:04:24
#481
Publikováno 31 January 2013 - 10:58:43
Pri rozborke a zborke vždy bacha na presné poskladanie. Rozhasenie "geometrie" skeneru vie narobiť riadnu šarapatu. A samozrejme bacha na záruku...
Ofukovanie čohokoľvek stlačeným plynom (alebo skôr zmesou plynov) vždy veľmi opatrne!! Môže prísť k prudkému aj keď krátkemu poklesu teplôt/ochladeniu ofukovaného miesta a to niektoré materiály nemajú radi. Možno radšej "balónik" ako nejaký "sprej"...
#482
Publikováno 31 January 2013 - 11:02:11
#483
Publikováno 31 January 2013 - 11:24:34
Prostě bych zkusil očistit jemně sklo z vrchu a rámeček na filmy (pokud má matnici, a to hlavně takový úzký proužek na začátku, pokud to ten V500 má).
Dovnitř bych nelezl, zvlášť ne u nového stroje.
#484
Publikováno 31 January 2013 - 11:27:28
#485
Publikováno 8 February 2013 - 23:13:34
Rád bych se zeptal jak digitalizujete své negativy. Léta jsem na Canonu 8800f skenoval Provii 100 k mé spokojenosti, avšak při dnešní ceně cca 250 Kč/ks byl jsem donucen poohlédnout se po levnější alternativě a dia ponechat pro „vzácnější“ příležitosti.
Volba padla na Kodak Ektar a sním samozřejmě složitost konverze z negativu na pozitiv. Jako nejrychlejší a zároveň nejlepší způsob mi zatím přišlo skenovat ve Vuescanu surový raw a následně v Photoshopu použití zásuvného modulu ColorPerfect. Výsledek je opravdu výborný jen cena registrované verze onoho modulu není úplně nízká. A tak u mě k nepoužití. Ke ColorPerfect se vzdáleně blíží skript negfix8 ale není to ono. Používáte ten ColorPerfect někdo, nebo máte nějaký jiný účinný způsob?
Děkuji za odpověď.
P.
#486
Publikováno 9 February 2013 - 00:25:41
1. někde to tu je - naskenovat negativ s kompletním histogramem a to i kousek mimo vlastní políčko, invertovat a potom pomocí křivek a kapátka dané místo označit jako bílou - tím se upraví jednotlivé křivky. Pak doladit
2. naskenovat negativ s kompletním histogramem - invertovat - všechny 3 histogramy zarovnat na první reálné hodnoty a posléze doladit buď ručně (= práce pro vraha) nebo pomocí křivek a kapátka na střední šedou vyrovnat - doladit. U většiny snímků to funguje uspokojivě
... v obou případech je vhodné kapátko nastavit na větší plochu než jen 1 bod. Zvládne kdejaký grafický editor.
#487
Publikováno 12 February 2013 - 13:37:03
V nastavení je poze kinofilm 35mm (což se změnit nedá) a kino i svitek to naskenuje bez problému, ale 24 x 58 mm to vždy rozpůlí.
Už jsem v nastavení a taky ve vložení filmu do skeneru skoušel všechno.
Poradí někdo?
#488
Publikováno 12 February 2013 - 14:17:17
#489
Publikováno 12 February 2013 - 14:19:59
#490
Publikováno 12 February 2013 - 14:22:03
#491
Publikováno 12 February 2013 - 14:22:57
scangeardík jdu hledat
#492
Publikováno 13 February 2013 - 07:52:48
Napadlo mě stejný postup použít i při digitalizaci mého prvního vyvolaného černobílého filmu a vyfiltrovat světle šedou (u Ilfordu Pan 100 něco jako světle šedofialovou) podložku – vyfotil jsem začátek filmu, nadefinoval si v programu černou a bílou a hle... negativ, který se při původním nafocení bez "odfiltrování podložky" zdál jako dobře exponovaný/vyvolaný se nyní po úpravě zdá být silně podexponovaný. Přemýšlím tedy, jestli je opravdu podexponovaný, nebo jestli uvedený postup platný pro barevný film se nedá použít pro černobílý. Na jednu stranu si selským rozumem říkám, že černá v reálu nebude na filmu vyobrazena nijak (respektive právě barvou podložky) a tedy že by se toto mělo zohlednit při digitalizaci. Na druhou stranu si říkám, že je možné, že to tak úplně není a že s určitým posunem šedé škály kvůli mírně zabarvené podložce filmu výrobci papírů počítají.
Té podexponovanosti filmu by ale nahrával i fakt, že byl focený čerstvě pořízenou Minoltou Hi-Matic F, u které jsem se zde dočetl, že bývá u některých kusů problém s expozimetrem a je potřeba nastavovat nižší citlivost filmu než ve skutečnosti je. A já právě nastavil skutečnou citlivost filmu (100)...
Díky
#493
Publikováno 13 February 2013 - 08:46:32
... stačí najít to zkušené oko.
A co se týká převodu ČB digitalizovaných negativů, tak existuje podstatně jednodušší postup: oříznout negativ tak aby zůstal skutečně jen samotný snímek (bez okrajů prázdného negativu) - nastavit okraje histogramu na první reálnou hodnotu (editory to umí i automaticky) - upravit křivku (většinou to vyžaduje ji nakřivit do tvaru "S").
#494
Publikováno 13 February 2013 - 13:49:09
Tak jsem si program scangear nainstaloval a je to to samé... je tam přednastavený 35mm film a to nejde změnit (přepsat)........pořád to políčka 24 x 58 mm půlí.scangear umoznuje i rucni vyber skanovaneho policka...
#495
Publikováno 13 February 2013 - 14:40:03
#496
Publikováno 13 February 2013 - 15:33:15
#498
Publikováno 13 February 2013 - 16:08:11
Píše mě to ...film nenalezen... nebo něco takového. Ještě si stím skusím pohrát.HCST: a to to nemůžeš naskenovat jako středoformát s ořezem?? Já tak skenuji na Nikonu LS-9000 i běžné kinofilmy. Epson V750 má možnost skenu z plochy - libovolný rozměr.
#499
Publikováno 13 February 2013 - 17:07:03
#500
Publikováno 13 February 2013 - 17:29:09
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návětěvníků, 0 anonymních