Skenování negativů
#351
Publikováno 12 květen 2012 - 12:01:23
A ten canon to ostreji opravdu nezvladne, rozdil u kinofilmu mezi dedikovanym a plochym skenerem je propastny, jak tady spravne jakub.jira ukazal...
#352
Publikováno 12 květen 2012 - 12:13:02
Ten test jsem sem umístil i proto, že když se sem někdo v budoucnu podívá a bude chtít vědět, jakej rozdíl je u různejch typů skenerů v podstatě ve stejný cenový hladině (minolta byla možná dokonce levnější, ale použitá), tak to uvidí jasně
#353
Publikováno 12 květen 2012 - 12:27:40
skúšal som starý nikon LS2000 s rozlíšením 2700dpi a dovolím si povedať, že aj ten dáva lepšie výsledky pri kine ako plocháče a to je 10 ročný model alebo viac.
#354
Publikováno 12 květen 2012 - 13:06:28
Přiložený soubor (y)
#355
Publikováno 12 květen 2012 - 15:26:55
Unsharp mask, ti jenom udělá přeostřené okaraje předmětů na fotce, proto je lepší tuto záležitost vypnout.... viz detail fotky z Canonu 4400F:
jj, takhle přesně vypadaly moje fotky ze scangearu, netuším, jestli to jde nějak nastavit, ale štvalo mě, že jsem ztratil tmavší tóny, všechno se to slilo do jednoho fleku...
#356
Publikováno 12 květen 2012 - 17:10:42
http://www.temnakomo...anie-kinofilmu/
(zejména moje příspěvky 12.září 2008 21:33:36 - 12.září 2008 22:36:19 )
http://www.temnakomo...hledovy-skener/
(zejména moje příspěvky 24.listopad 2007 17:56:23 - 24.listopad 2007 23:40:11 )
+ ev.:
http://www.temnakomo...enych-negativu/
http://www.temnakomo...r-na-sf-svitky/
(další drobnosti jsem psal i v jiných diskusích)
---
K poslednímu příspěvku jakub.jira mohu přiložit zcela adresně toto:
http://www.temnakomo...__1#entry424732
#357
Publikováno 12 květen 2012 - 17:32:02
Reálné rozlišení většiny deskových scannerů (pomíjím starší profesionální modely jako SciTex, Heidelberg, Umax) končí někde kolem 1800-2400 dpi. A i na těchto frekvencích výsledky vypadají dost jinak než ze specializovaných filmových modelů jako Nikon/Minolta.
#358
Publikováno 12 květen 2012 - 17:40:24
... testovací obrazec (rozlišení podstatně větší než jakýkoliv dostupný scanner) + Nikon LS-9000ED na 4000 dpi
#359
Publikováno 12 květen 2012 - 17:42:35
Přiložený soubor (y)
#360
Publikováno 12 květen 2012 - 17:43:51
Přiložený soubor (y)
#361
Publikováno 12 květen 2012 - 17:45:42
#362
Publikováno 12 květen 2012 - 17:50:58
---
Jen zcela na okraj dodávám, že jsem kdysi dávno testoval i ten Canon 8800F a vyšel mi podstatně hůře než Epson, ale měl jsem to půjčené jen krátce, takže bych raději výsledky v tomto případě nezobecňoval.
#363
Publikováno 12 květen 2012 - 18:32:33
Celkom uvažujem o tejto možnosti, pretože investícia do skeneru je ak má byť kvalitný tak značná, investícia do digi a objektívu je tiež, ale človek ako bonus dostane digitál, ktorý prípadne na niečo môže použiť, ak je treba.
#364
Publikováno 12 květen 2012 - 18:41:09
keď už ste oživili znova túto tému, čo si myslíte o skenovaní štýlom fotenia negatívu digitálnou zrkadlovkou? Proste dať film na presvecovačku a fotiť to nejakým makráčom aleb nikkor micro. Zabezpečiť rovinu filmu by až taký problém nemal byť a je možné to prípadne nafotiť aj z viacerých záberov a spojiť to napr.
Celkom uvažujem o tejto možnosti, pretože investícia do skeneru je ak má byť kvalitný tak značná, investícia do digi a objektívu je tiež, ale človek ako bonus dostane digitál, ktorý prípadne na niečo môže použiť, ak je treba.
Podobně se zřejmě kopírovaly negativy kino-kino - viděl jsem někde na aukru tuším zařízení k tomu určené, takže proč ne?
#365
Publikováno 12 květen 2012 - 18:54:39
#366
Publikováno 12 květen 2012 - 19:01:35
Fabius aké osvetlenie by bolo pre túto činnosť najlepšie? Viem, že pre 35mm sa vyrábali a dajú sa aj zohnať také nádstavce, ktoré sa priamo dávajú na telo a prefocujú sa negatívy. Neviem, či také niečo existuje aj na stredný formát, ale ak nie, tak vyrobiť sa dá, alebo sa to proste dá poriešiť statívom a zachovaním tej istej vzdialenosti pri fotení a dobre uchytiť film atď, určite to riešiteľné je.
#367
Publikováno 12 květen 2012 - 19:29:59
Homogenitu lze poměrně snadno zajistit tak, že použijeme nikoliv samotné přímé světlo (to by naopak bylo dost komplikované pro optimální výsledek), ale odraz od vhodné bílé plochy bez lesklého povrchu (některá promítací plátna například nebo jen rovná bílá deska). Když bude odrazná plocha v dostatečné vzdálenosti od zbytku soustavy (a to bude snadno prakticky vždy), tak výsledek bude velmi příznivý - v praxi to může být i lepší (a levnější) než různé opálové plochy, které tvoří předek těch kopírovacích nástavců (pokud takový nástavec už máme, tak ale není nutné jej odstraňovat).
Trochu komplikovanější je to s tou teplotou světla. Naštěstí DSLR umožňují toto velmi dobře korigovat (korence prvního snímku na bílou a pak už jedem jeden za druhým).
- v nouzi a na malé množství postačí i denní světlo. Nevýhoda je v tom, že se pořád mění. Takže se buď smířit s drobnými odchylkami v barvě a expozici (pokud venku moc nepoletují mraky a nefotíme půl dne, tak to v praxi způsobí jen zanedbatelné rozdíly).
- lze použít i žárovkové světlo s následnou korekcí v DSLR, ale to už může dopadnout všelijak - opět záleží na konkrétních součástech systému. V praxi to může dopadnou znamenitě.
- vhodné imitace denního světla – prodává se celá řada světel (často čínských = levných), prosvětlovací stolky, plošné zdroje „denního“ světla. Některé jsou dokonce do běžné žárovkové patice. Jediný problém může být v malém výkonu (který se ještě výrazně "poztrácí" cesto přes odraznou plochu a případný opálový rozptylovač)
- blesk. Pokud použijeme libovolný (i starožitný) blesk nastavený manuálně na stále stejnou hodnotu a podaří se jej šikovně umístit vůči odrazné ploše, tak opět výsledek může velmi mile překvapit. Kdysi jsem to i zkoušel, ale mělo to trochu náchylnost na nepravidelné odlesky.
Při větším množství (alespoň stovky ks) bych zvážil staré diaduplikační zařízení - dnes to není drahé, po použití lze za podobnou cenu prodat a může to elegantně vyřešit veškeré praktické problémy s upevněním jednotlivých součástí systému (na stativu: DSLR - objektiv - film - clona/tubus kryjící mezeru mezi objektivem a filmem; k tomu odrazná plocha a zdroj světla na vlastním umístění).
#368
Publikováno 12 květen 2012 - 19:44:24
Přiložený soubor (y)
#369
Publikováno 12 květen 2012 - 19:51:27
Zrovna D70 bych už raději odložil do musea - a na praktické použití zvolil něco modernějšího
Korekci bílé provést před samotným focením v DSLR.
#370
Publikováno 12 květen 2012 - 19:58:03
#371
Publikováno 14 květen 2012 - 02:58:58
produkty tejto firmy http://www.betterscanning.com
vyrazne zlepsia zazitok zo stolnych masinek o ktorych sa vedie debata
samozrejmostou je software silverfast pripadne vuescan
http://www.scanassist.org/
pokud nemáte ideový problém s polskými výrobky, toto je násobně levnější alternativa..
#372
Publikováno 14 květen 2012 - 07:22:09
produkty tejto firmy http://www.betterscanning.com
vyrazne zlepsia zazitok zo stolnych masinek o ktorych sa vedie debata
samozrejmostou je software silverfast pripadne vuescan
http://www.scanassist.org/
pokud nemáte ideový problém s polskými výrobky, toto je násobně levnější alternativa..
Násobně levnější varianta to sice je, ale rozhodně to není to samé. Ten rámeček http://www.betterscanning.com/ umožňuje seřízení roviny scanovaného materiálu k dosažení maximální ostrosti, polské sklíčko jen umožní lépe přitlačit negativ v původním držáčku.
#373
Publikováno 14 květen 2012 - 10:15:56
tak to ani přeci netvrdím, že je to to samé ale kdo nechce či nemůže utratit 2500 za rámeček se sklíčkem, tak je sklíčko za 450 (či méně při objednání 2ks kino+svitek) imho rozumná varianta.Násobně levnější varianta to sice je, ale rozhodně to není to samé. Ten rámeček http://www.betterscanning.com/ umožňuje seřízení roviny scanovaného materiálu k dosažení maximální ostrosti, polské sklíčko jen umožní lépe přitlačit negativ v původním držáčku.
OT/ beru za samozřejmost, že čitatel si přečte a nastuduje i předchozí informace ve vláknu
#374
Publikováno 14 květen 2012 - 11:36:19
produkty tejto firmy http://www.betterscanning.com
vyrazne zlepsia zazitok zo stolnych masinek o ktorych sa vedie debata
samozrejmostou je software silverfast pripadne vuescan
http://www.scanassist.org/
pokud nemáte ideový problém s polskými výrobky, toto je násobně levnější alternativa..
Násobně levnější varianta to sice je, ale rozhodně to není to samé. Ten rámeček http://www.betterscanning.com/ umožňuje seřízení roviny scanovaného materiálu k dosažení maximální ostrosti, polské sklíčko jen umožní lépe přitlačit negativ v původním držáčku.
Pravda je že ten rámeček od "betterscanning" umožňuje seřízení, ale na druhou stranu origoš rámeček by měl být konstrtuován na tuto rovinu ostrosti. Takže výsledek by měl být stejný a za podstatně menší cenu.
#375
Publikováno 14 květen 2012 - 12:49:41
asi tak pred dvoma rokmi som skúšal fotiť proviu 100F na nikon d70 cez spomenutú sigmu AF90/2,8 neviem presne na akej clone to bolo robené, ale myslím, že F8, foťák bol iba na statíve film 35mm bol na mliečnom plexiskle, ktoré bolo na krabici, krabica bolo vylepená bielym kancelárskym papierom a zozadu bola nasvietená stolnou lampou, medzi objektívom a filmom nebolo žiadne tienidlo voči dennému svetlu ani nič, proste tam bolo normálne vonkajšie svetlo. Výsledok som ešte niekde vyhrabal, bolo to zložené z dvoch cvakov, tak prípadne mrknite, vtedy som sa s tým nejak nehral ani to moc nekorigoval potom v softe, bol to len taký test.
Už to tady někde psal pan Vait. Jde to i tak že se fotí skrz zvětšovák se sundaným zvětšovacím objektivem, případně i miskou.. Homogenita světla, časy okolo 1/500 na F8 při ISO 100, rovina filmu OK, rámeček v základním balení přiložen. Ale osobně raději fotky na papíře...
#376
Publikováno 14 květen 2012 - 15:17:09
1. udržení filmu rovně - to jde buď držákem se sklem (který lze zhotovit i podomácku) nebo (u modelů, které umožňují skenování z plné plochy jako Epson V750 PRO) jde i tak, že film položíte přímo na sklo a zatížíte AN sklem (+ okolo masku z černého papíru). Trošku složitější je to se zabráněním vzniku newtonových kroužků, ale to je na samostatnou kapitolu.
2. výškové polohování filmu - to jde i s dodanými držáky. Prostě si zjistíte výšku roviny ostrosti nad sklem (to musíte stejně - i s těmi dokoupenými držáky) a dodané držáky příslušným způsobem upravíte (vypodložíte nebo zespodu opilujete).
... v tomto konkrétně nehledejte zbytečně vědu.
#377
Publikováno 14 květen 2012 - 15:26:09
... potíž je v tom podmiňovacím způsobu Kdyby se to, co má být (sollen), shodovalo s tím co je (sein), tak by ti nezávislí výrobci příslušenství přišli o obživu
#378
Publikováno 17 květen 2012 - 11:24:17
farmer: "ale na druhou stranu origoš rámeček by měl být konstrtuován na tuto rovinu ostrosti. Takže výsledek by měl být stejný a za podstatně menší cenu."
... potíž je v tom podmiňovacím způsobu Kdyby se to, co má být (sollen), shodovalo s tím co je (sein), tak by ti nezávislí výrobci příslušenství přišli o obživu
já tedy věřím tomu, že ten origoš rámeček je na rovinu ostrosti udělanej, ale výrobce už dál neřeší problém s nerovností filmu a tímto problémem se právě zabývají ti další výrobci.
Nedávno jem se zastavil ve sklenářství a jen tak bokem jsem se zeptal na AN sklo. Sice nevěděli co to je, ale když jsem jim vysvětlil o co kráčí, nabídli mi antireflexní sklo, které se používá na výstavách na obrazy, tl. je 2 mm.
Nevíte o tom někdo něco, jestli by to jako náhrada AN skla vyhovovalo na scanování?
#379
Publikováno 17 květen 2012 - 20:56:54
Nerovnost filmu je samostatná kapitola.
#380
Publikováno 17 květen 2012 - 21:02:08
#381
Publikováno 28 květen 2012 - 17:26:00
#382
Publikováno 28 květen 2012 - 17:32:59
ahojte, nie je tu niekto z BA, čo vlastní nikon 8000 alebo 9000 alebo niečo iné na skenovanie stredného formátu, chcel by som dať naskenovať negatív pre porovnanie, kľudne ak to robí aj za peniaze, ak by tu niekto taký bol, tak nech sa mi ozve, vďaka.
Ahoj. Už Nikon nemám ale porovnanie som si robil. Vychádzalo mi to tak, že Kekov veľký sken je lepší a potom už je lepší len sken s Flextightu. Musel by som sa pohrabať v nejakých starých archívoch kde mám niekoľko políčok skenovaných na všetkom čo mi kedy prišlo pod ruku. Od čias keď skenery mali ešte SCSI interface (a Mac ho mal tiež onboard) až takmer po súčasnosť. Moja súkromná hitparáda Top5 scan bola:
1, Hasselblad Flextight (predtým Imacon)
2, Minilab (Noritsu alebo Fuji, sken na maximum)
3, Nikon LS8000 (9000)
4, Agfa DuoScan 2500 (starý ale milý stroj)
5, Epson V750
#383
Publikováno 11 červen 2012 - 09:17:48
Poraďte prosím, aké vhodné svetlo resp. zdroj svetla mám kúpiť na presvietenie negatívu a čo dať ako difúzor tohto svetla. Prípadne ešte ako riešiť rovnosť filmu, kúpiť nejaké sklo na prekrytie negatívu? existujú nejaké špeciálne sklá na tento účel?
Ďakujem.
#384
Publikováno 11 červen 2012 - 09:44:08
Ahojte, už som tu niekde v niektorej téme riešil fotenie negatívov digitálnou zrkadlovkou a makro objektívom. Chcel by som tento proces skúsiť. Digi zrkadlo doma mám - nič super ale mám a makro objektív tiež mám.
Poraďte prosím, aké vhodné svetlo resp. zdroj svetla mám kúpiť na presvietenie negatívu a čo dať ako difúzor tohto svetla. Prípadne ešte ako riešiť rovnosť filmu, kúpiť nejaké sklo na prekrytie negatívu? existujú nejaké špeciálne sklá na tento účel?
Ďakujem.
někde jsem před časem našel, stáhnul a uložil návod na film scanner z krabice od bot a DSLR. Uložil jsem si to ve Wordu a nevím, jak to sem dostat
#385
Publikováno 11 červen 2012 - 09:51:02
Když odpovídáte, tak máte dole vpravo "Použít úplný editor" - kliknete a pak dole máte "Přiložit soubory" - je nutno kliknout po vybrání souboru kliknout i na "Přiložit tento soubor", pak stačí jen odeslat příspěvek.někde jsem před časem našel, stáhnul a uložil návod na film scanner z krabice od bot a DSLR. Uložil jsem si to ve Wordu a nevím, jak to sem dostat
Snad se nemýlím.
#386
Publikováno 11 červen 2012 - 10:02:04
Když odpovídáte, tak máte dole vpravo "Použít úplný editor" - kliknete a pak dole máte "Přiložit soubory" - je nutno kliknout po vybrání souboru kliknout i na "Přiložit tento soubor", pak stačí jen odeslat příspěvek.
někde jsem před časem našel, stáhnul a uložil návod na film scanner z krabice od bot a DSLR. Uložil jsem si to ve Wordu a nevím, jak to sem dostat
Snad se nemýlím.
Díky za radu.
zkusím.
#387
Publikováno 11 červen 2012 - 10:05:24
http://www.ephoto.sk...acia-negativov/
Preto sa pýtam, čo by bolo vhodné použiť ako zdroj svetla, nejaký slušný, žiarovku doma samozrejme mám, ale možno existuje niečo lepšie, čo by viac vyhovovalo, možno neónka a čo najlepšie použiť ako difúzor, čo aj niekde kúpim (pauzák, biely kancelársky papier, mliečne plexisko)? A ešte niečím zaťažiť negatív, čím? akým sklom? nejaké AN sklo? kúpim niekde také niečo?
za rady ďakujem.
#388
Publikováno 11 červen 2012 - 12:50:22
Tohle je sice se systémovým bleskem, ale podle mě použití blesku je lepší, nežli svítit žárovkou. Lze zvýšit výkon, aby clona mohla být tak kolem těch 8,0, což zaručí jakous potřebnou hloubku ostrosti (nerovnost filmu).
Přiložený soubor (y)
#389
Publikováno 11 červen 2012 - 13:10:30
Jo, to je dobrý postup. Ještě by to chtělo mezi objektiv a film dát nějaký tubus, aby na film nedopadalo parazitní světlo zvenku.Tak se mi to snad nakonec povedlo.
Tohle je sice se systémovým bleskem, ale podle mě použití blesku je lepší, nežli svítit žárovkou. Lze zvýšit výkon, aby clona mohla být tak kolem těch 8,0, což zaručí jakous potřebnou hloubku ostrosti (nerovnost filmu).
A trochu mě zaráží, že používá pevné nastavení výkonu blesku, já bych se nebál použít TTL měření (a možná bych při tom zjistil, proč je pevné nastavení lepší...)
Akorát u těchto primitivních držáků filmu bych se bál poškrábání a prachu, který se bude neustále uvolňovat nařezaného papíru. Po seřízení a odladění to bude určitě velice efektivní postup, rozhodně mnohem rychlejší než klasické skenery.
#390
Publikováno 3 červenec 2012 - 18:32:04
výsledok som upravil cez levels, krivky a doostril 20percent pri 1 obr. bode, čo Vy na to?
Přiložený soubor (y)
#391
Publikováno 4 červenec 2012 - 12:30:58
Ahojte, dnes som spravil len taký primitívny test, ofotil som negatív umiestnený na okne na difúznej podložke canonom eos 10d 6MPix a macro objektívom Sigma AF 90 f2,8 macro, žiadny sofistikovaný systéme, žiadne tienenie parazitného svetla do objektívu, len tak test úplne narýchlo, objektív nie je makro 1:1 na to by som musel dať origo predsádku, zatiaľ som fotil bez nej
výsledok som upravil cez levels, krivky a doostril 20percent pri 1 obr. bode, čo Vy na to?
já na to, že to vypadá pěkně a asi něco takovýho (po umytí oken ) zkusím, protože se mi nechce kupovat scanner a v labu to není o moc lepší - stejně je potřeba upravit barvy apod., takže tahle cesta je asi nejjednodušší...
#392
Publikováno 4 červenec 2012 - 18:44:51
#393
Publikováno 10 červenec 2012 - 17:34:52
Fotil som zátišie a použil som klasické halogénky 100wat. ktoré sa dávajú do 8mm projektora. Cez tie som prehodil modrú fóliu aby to zodpovedalo dennému svetlu.
Z Flextightu mi dodajú 48 bit. RAW formát. Otázka je či s tým RAW formátom je možné ten diák v prípade problému farebne a svetelne dolaďovať alebo už nie. Díky
#394
Publikováno 10 červenec 2012 - 18:12:01
Zdravím. Poradíte mi niekto čo je lepšie dať skenovať na Hasselblad Imacon Flextight X5? Fotil som tie isté zábery na Kodak Ektar a Kodak E100G. Ten diák vypadá na pohľad perfektne (detaily-farba-ostrosť) ale na mojom skenery( Canon 9000F) je to bieda. Nedá sa mi nastaviť poriadne ani jas-kontrast-farby, proste úplny prepadák. Ten Ektar mi ťahá do červena ale dá sa to nejako upravovať. Radšej by som ten diák poslal na sken ako negatív pretože nemám nakalibrovaný monitor a neviem ako nastavím farby. Na diáku su tie faby dúfam že pevne dané.
Fotil som zátišie a použil som klasické halogénky 100wat. ktoré sa dávajú do 8mm projektora. Cez tie som prehodil modrú fóliu aby to zodpovedalo dennému svetlu.
Z Flextightu mi dodajú 48 bit. RAW formát. Otázka je či s tým RAW formátom je možné ten diák v prípade problému farebne a svetelne dolaďovať alebo už nie. Díky
Uf!
Takže takto...
Ektar je výborný film a rozdiel oproti diáku nebude až tak veľký ako rozdiel medzi iným negatívom a diákom. Každopádne, čisto technokraticky by mali byť výsledky z diáku lepšie čo do kresby, lebo diák má väčšiu rozlišovaciu schopnosť. Výhody negatívu sú ale zase v jeho expozičnej pružnosti. Ale zatiaľ - malé plus pre diák.
Z Flextightu dostanete dáta v .3f formáte čo je proprietárne RAWko ku ktorému dostanete aj RAW konverter - ak ste niekedy robili s Lightroomom, Bible alebo iným raw procesorom ak je to to isté - takže aj doladenie WB je možné. Ale ako hovoria bratia záhoráci - eném odtál potál...
Prúser čuchám z toho svietenia. Čo za modrú fóliu ste to prehodili? Kde beriete istotu, že výsledok bude denné svetlo? Merali ste to nejako? To môže byť zdroj masívneho bordelu/posunu niekam - nikto netuší kam. Ale z toho RAWu sa bude dať niečo vykorigovať. Ale nie je to zrovna kóšer postup...
Je jedno či dáte oskenovať diák alebo negatív - na nekalibrovanom monitore je stále šanca že uvidíte riadne haluze.
Takže sumár - riadne ste si zavarili a budete sa na to pozerať v nejakom čudnom prostredí - je jedno čo dáte skenovať ale diák by mohol mať lepšiu rozlišovaciu schopnosť... Ale zase Ektar je super a svojou pružnosťou by mohol zachrániť niečo z toho divného postupu... Takže + pre kresbu diák a + pre farby (možno) ektar. Ale postup svietenia je to riadne indiánsky...
Kde to budete dávať skenovať na tom Flexe?
#395
Publikováno 27 srpen 2012 - 13:47:00
#396
Publikováno 28 srpen 2012 - 22:29:14
http://www.fototiskc...ych-predloh-a19
nebo sem:
http://www.w-video.c...k.html#založka5
Obávám se, jestli nízká cena za skenování nebude na úkor kvality. Máte s těmito firmami nějaké zkušenosti?
#397
Publikováno 30 srpen 2012 - 14:44:22
#398
Publikováno 30 srpen 2012 - 15:06:45
#399
Publikováno 30 srpen 2012 - 15:51:31
#400
Publikováno 30 srpen 2012 - 21:50:23
3 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 3 návštěvníků, 0 anonymních