Zone system
#1
Publikováno 18 leden 2008 - 19:17:59
Osobně jej moc nepoužívám, raději zachovám realitu než, abych přefiltroval celý snímek, ale sem tam na pár věcí jako jsou např. bílé břízky vystupující z černého pozadí, různé kořeny, torza stromů, kameny apod. se mi tento způsob práce zamlouvá. Ne vždy se dá pozitiv nadržet bez toho aniž bych myslel na výsledný snímek již při expozici.
pár odkazů z webu:
http://www.largeform...isc/zswheel.pdf
http://www.photorevu...ce7/clan200.htm
http://www.zone2tone...echpagemenu.htm
http://www.forphotog...zone/zone1.html
http://www.onlinepho...phy.com/bw.html
#2
Publikováno 31 březen 2008 - 08:04:56
#4
Publikováno 16 duben 2008 - 18:56:32
V zasade se v te diskuzi vyskytuje jeden zajimavy clovek, ktery tvrdi, ze Ansel byl v podstate diletant a jeho zone system je s aplausem prijimany "podvod" nabozne uctivaneho hloupeho hrdiny. Neni zapotrebi se nim vubec zabyvat, protoze excelentni vysledky v CB lze dosahnout jinymi standardnejsimi prostredky. Take doporucuje se ridit technickymi podklady Kodaku, kdyz byly jeste dobre tzn. v 40. a 50. letech.
Take rika, ze neexistuje neco jako obecna technika CB pro vsechny formaty, ale ruzne techniky CB pro kinofilm, pro stredoformat atd.
Prikladem uvadi, ze pro stejny film a stejnou vyvojku je pro dosazeni stejneho gama u ruznych formatu zapotrebi ruznych casu, coz se dnes velmi opomiji.
#5
Publikováno 16 duben 2008 - 19:06:41
ten chlapík vlastně říká dvě zásadní věci -
1) citlivost filmů je velmi nadhodnocena (to je celkem známé)
obecně raději všechno přeexponovat než naopak
2) o kontrast by se měl člověk starat až v temné komoře pomocí gradací papírů
snad jsem to pochopil správně
#6
Publikováno 16 duben 2008 - 19:15:36
#7
Publikováno 16 duben 2008 - 19:17:59
#8
Publikováno 16 duben 2008 - 19:25:04
#9
Publikováno 16 duben 2008 - 19:29:27
#10
Publikováno 16 duben 2008 - 19:31:04
#11
Publikováno 16 duben 2008 - 19:36:54
To co citujete, je nynejsi definice citlivosti v navaznosti na zone system (0,1 densita nad base plus fog density atd.)
V zasade rika, ze jedine co potrebujete, dobre naexponovat negativ vyvolat s minimalne dlouhym vhodnym casem a vse ostatni pripadne upravit v komore pomoci papiru. A pridal odkaz na zajimavy clanek http://www.butzi.net...cles/zoneVC.htm
#12
Publikováno 16 duben 2008 - 19:48:38
#13 Anonymous
Publikováno 16 duben 2008 - 20:08:53
A to je prave to, o cem ten pan mluvi. Zone system do vseho vnesl spoustu "lzi" a nepravd.
To co citujete, je nynejsi definice citlivosti v navaznosti na zone system (0,1 densita nad base plus fog density atd.)
V zasade rika, ze jedine co potrebujete, dobre naexponovat negativ vyvolat s minimalne dlouhym vhodnym casem a vse ostatni pripadne upravit v komore pomoci papiru. A pridal odkaz na zajimavy clanek http://www.butzi.net...cles/zoneVC.htm
On cely zone system je v podstate jen o tom ze musis poznat svuj material se kterym pracujes, znat jeho limity a to jak pracuje s tim materialem ta konkretni vyvojka. Uz jsem nekolikrat cetl podobne teorie o celem zone systemu a navazeni se do Ansela Adamse ac zone system neni vlastne Adamsovo dite.
Knihy negativ, pozitiv a camera jsou jen o tom znat krajni meze celeho sveho systemu a procesu. Zbytek uz je jen uplne ciste se opakujici remeslo. A jako kazda vec i toto najde sve skalni odpurce i priznivce a bojovniky pro i proti.
Abych rekl pravdu z toho fora mi vyplyva hlavne snaha se zviditelnit za kazdou cenu.
To ze soucasna citlivost filmu je nadhodnocena je obecne znama pravda po dlouho leta. Pokud si clovek udela expozicni tabulku tak velmi provdepodobne vyjde foma jako 50, Trix 320 jako 250 nebo radsi 200, Hp5 jako 320, Fp4 jako 80, Pan F jako 25, takze opet zadna novinka.
Kdyz se vratim k zacatku, paklize znam skutecne iso sveho filmu, neni nic jednodussiho nez najit si nejhlubsi stiny, podle toho jak dokazu zpracovat svuj film najit optimalni expozici a stiny skutecne naexponovat tam kde maji byt a ... voala vysledek je naprosto v poradku.
Stejne tak ale mohu cely system otocit a pracovat obracene jen u toho musim o trosku vic premyslet.
Pokud si ale nekdo mysli ze muze delat zone system bez hlubokych znalosti, vetsinou dostava spise tristni vysledky a nebyva spokojen.
.D.
#14
Publikováno 16 duben 2008 - 20:11:38
Opravdu doporucuji si tuto debatu dukladne procist!!! Minimalne je hooodne zajimava.
#15
Publikováno 16 duben 2008 - 20:21:32
a víte co?
každej ať si to dělá, jak chce, ne?
#16
Publikováno 16 duben 2008 - 20:25:51
Zajimavá je ta debata do chvíle, než se začnou hádat, jestli hýbat s kontrastem, nebo ne (jestli mít výsledné gamma = 1 nebo ne), pak jsem to přestal číst, protože mi to přišlo jak dohady, jestli divočáka se zelím, nebo se šípkovou omáčkou...
#17
Publikováno 16 duben 2008 - 20:44:21
#18
Publikováno 16 duben 2008 - 20:48:07
Ale jinak bych si dala divočáka se zelím
#19
Publikováno 16 duben 2008 - 20:54:31
#20
Publikováno 16 duben 2008 - 20:55:00
#21 Anonymous
Publikováno 16 duben 2008 - 21:10:12
Ale uz ma stvete mam vas za inteligentnych ludi. Citlivost na filme je realna lisi sa preto lebo citlivost ako taka zavisi od mnoho veci mimo ine od typu vyvojky jej riedenia a dalsih veci ked vyvolate film presne ako udava norma vyrobcu dostanete na 100 percent rovnaku citlivost na to vsadim krk.
Vem si sedou desticku vyfot si ji na to co ti rekne expozimetr vyvolej standartnim zpusobem a uvidis ze desticka nebude sediva.
#22
Publikováno 16 duben 2008 - 21:23:59
#23
Publikováno 16 duben 2008 - 21:30:20
#24
Publikováno 16 duben 2008 - 21:32:00
A jeste rika (a zde cituje Kodak prave z tech 50. let), ze je vzdy lepsi vyvolat film mekce a pritvrdit u papiru, nez naopak. A to kvuli resultujicimu vetsimu zrnu a ztrate ostrosti negativu pri delsim vyvolavani.
vám to tu melduju už bezmála rok, že je to takhle nejlepší
jenže to si to páníčkové nejdřív musej přeložit z angličtiny, že jo
#25
Publikováno 16 duben 2008 - 21:38:01
Nie to je v pohode len kvoli takymto detailom potom vznikaju taketo deziluzie. A Zone system je prave o tom ako uz bolo napisane najst co naj proces pre dany typ film + vyvojka + podmienky (+ papier)Jojo, pokud to udelate, jak pise vyrobce, tak tu citlivost pravdepodobne dostanete. Tedy citlivost definovanou jako +0,1 nad podlozku a zavoj. Otazkou je, jestli pri tomto zpracovani - citlivosti, dostanete negativ s gradientem, ktery vam vyhovuje, a s kresbou, kde potrebujete. Vetsina lidi "prida" a z toho vyplyvaji ty zminky o "nizsi citlivosti", nez jakou udava vyrobce. Neberte to zle
#26
Publikováno 16 duben 2008 - 22:07:35
#27
Publikováno 17 duben 2008 - 09:03:24
H. Windisch ve své knize Nová škola fotografie doporučuje zvětšovat kontrastní negativy na měkké papíry, než-li naopak, kvůli tomu, že mají měkké papíry údajně lepší škálu šedých tónů a kontrastní papíry že prý neposkytují tak jemnou a ostrou kresbu detailů.
A jeste rika (a zde cituje Kodak prave z tech 50. let), ze je vzdy lepsi vyvolat film mekce a pritvrdit u papiru, nez naopak. A to kvuli resultujicimu vetsimu zrnu a ztrate ostrosti negativu pri delsim vyvolavani.
vám to tu melduju už bezmála rok, že je to takhle nejlepší
jenže to si to páníčkové nejdřív musej přeložit z angličtiny, že jo
Takže jak? Je lepší zvětšovat kontrastní negativ na měkký papír nebo měkký negativ na tvrdý papír?
#28 Anonymous
Publikováno 17 duben 2008 - 09:19:33
#29
Publikováno 17 duben 2008 - 09:25:41
na papírech s pevnou gradací to tak být možná nemusí (?) potom se asi člověk musí rozhodnout a udělat kompromis
#30
Publikováno 17 duben 2008 - 09:35:38
Při pohledu na fotky starých mistrů (Sudek, Drtikol...) shledávám, že oni na tomto nijak nebazírovali. Většina jejich fotek je méňě kontrastních než bych je asi udělal já na jejich místě v temné komoře. A nemyslím, že by na to neměli technické prostředky.
#31
Publikováno 17 duben 2008 - 09:38:49
takze, rikejte si tomu jak chcete, ale je potreba "nakalibrovat" soustavu film/citlivost - expozice/filtr/svetlo - negativni vyvojka/redeni - volani - papir/gradace - pozitivni vyvojka. pocitai se vysledky. zalezi take v jak variabilnim prostredi pracujete - kdyz otite vse v atelieru pri stale stejnem svetle...tak to mate "jednodussi" v tom ze kombinaci je mene.
Pocitaji se nakonec stejne vysledky, ze...
#32
Publikováno 17 duben 2008 - 09:40:51
i kdyby na to už dávno měl schopnosti
s filmem různých formátů je to stejný - musí se každej konkrétní vzít a chvíli s ním laborovat, abych věděl, co můžu čekat v jaký světelný situaci a teprve potom vyrazit do terénu na ostro
a je skoro jedno, co o něm tvrdí výrobce, nebo laborka na druhý straně světa
například jsem aktuálně zjistil, že foma 100 ve více ředěném amalocu 74 se musí při reportáži a běžném měření odraženého světla na svitek exponovat na 50 a volat míň
že jo
#33
Publikováno 17 duben 2008 - 09:42:54
onehdá jsem zaslechl, že na hereckých školách do určité doby platí přísné omezení - ten adept nesmí do určité doby hrát v divadle, účinkovat v tv apod.
i kdyby na to už dávno měl schopnosti
s filmem různých formátů je to stejný - musí se každej konkrétní vzít a chvíli s ním laborovat, abych věděl, co můžu čekat v jaký světelný situaci a teprve potom vyrazit do terénu na ostro
a je skoro jedno, co o něm tvrdí výrobce, nebo laborka na druhý straně světa
například jsem aktuálně zjistil, že foma 100 ve více ředěném amalocu 74 se musí při reportáži a běžném měření odraženého světla na svitek exponovat na 50 a volat míň
že jo
dekuji za poznatek, ted uz vim proc ten svitek dopadl tak priserne....
#34
Publikováno 17 duben 2008 - 11:01:13
onehdá jsem zaslechl, že na hereckých školách do určité doby platí přísné omezení - ten adept nesmí do určité doby hrát v divadle, účinkovat v tv apod.
i kdyby na to už dávno měl schopnosti
s filmem různých formátů je to stejný - musí se každej konkrétní vzít a chvíli s ním laborovat, abych věděl, co můžu čekat v jaký světelný situaci a teprve potom vyrazit do terénu na ostro
a je skoro jedno, co o něm tvrdí výrobce, nebo laborka na druhý straně světa
například jsem aktuálně zjistil, že foma 100 ve více ředěném amalocu 74 se musí při reportáži a běžném měření odraženého světla na svitek exponovat na 50 a volat míň
že jo
dekuji za poznatek, ted uz vim proc ten svitek dopadl tak priserne....
Dyť vám to kluci Mamiak už bezmála rok melduje
No, já si na to taky přišel sám
#35
Publikováno 17 duben 2008 - 12:53:16
při této příležitosti bych se rád Vás zdejších zkušených temnokomorníků rád zeptal, zda se snažíte na svých zvětšeninách za každou cenu dosáhnout úplné bílé a nějaké "úplné" černé.
Při pohledu na fotky starých mistrů (Sudek, Drtikol...) shledávám, že oni na tomto nijak nebazírovali. Většina jejich fotek je méňě kontrastních než bych je asi udělal já na jejich místě v temné komoře. A nemyslím, že by na to neměli technické prostředky.
no to je vo prioritách, žejo. někdo tomu dokonce řiká škola - sudkovská, veristická a tak. mně se nejvíc líbí to střídat podle námětu. zatim
#36
Publikováno 17 duben 2008 - 14:38:10
to si nemyslim ze by to bylo optimu. kdyz mas mekky negativ a delas na multigradacni papiry, tak ti budou vychazet dlouhe casy kvuli tomu, ze budes muset pritvrdit v purpurovych filtrech. kdezto normalne vyvolany negativ na normalni gradaci znamena kratsi casy pod zvetsovakem.ten test byl dělán na multigradační papíry a ukázalo se, že poskytují stejnou škálu šedé (v kombinacích měkký negativ / tvrdá gradace papíru atd...) tudíž je asi lepší ta Mamiakova rada.
a to uz vubec nemluvim o chlorbromostribrnych papirech (napr. fomatony), kde je to s casy uplne nekde jinde.
#37
Publikováno 17 duben 2008 - 14:44:05
#38
Publikováno 17 duben 2008 - 14:58:26
#39
Publikováno 17 duben 2008 - 15:15:55
dle mého selského rozumu (ale už to tu padlo) by měl každý nejdříve zmáknout materiály se kterými dělá a pak se pustit dál do experimentů. A samotná otázka Zona systému? No nevím - podle mě se to dá zvládnout hlavně zkušenostmi - ten systém nevypadá věru zle, ale asi nebude všeřešící.
#40
Publikováno 17 duben 2008 - 15:36:29
Zdá se, že by měla být vedena ve více paralelních vláknech neboť každý formát a každý žánr si žádá něco trochu jiného. Není mnoho pravidel, které by měli všeobecnou platnost. Přesto právě ty které (snad) existují mě velmi zajímají.
Zdá se, že na mnoha argumentech pro tu nebo tu metodu je něco pravdy a fotografovi nezbývá než se rozhodnout, co je pro jeho záměr nejvhodnější. A na 90% to bude hádám stejně kompromis.
Děkuji i za odpovědi na mou otázku kolem černé a bílé. Zde to bude pravděpodoně velmi podobné...
#41
Publikováno 17 duben 2008 - 20:16:56
při této příležitosti bych se rád Vás zdejších zkušených temnokomorníků rád zeptal, zda se snažíte na svých zvětšeninách za každou cenu dosáhnout úplné bílé a nějaké "úplné" černé.
Nejsem nijak zkušenější, jsem pořád začátečník, ale vidím to asi takto. Snažil jsem se to dělat taky tak (tedy mít úplnou tonální škálu, byť i minimálně), ale pak jsem viděl Sudkovu Smutnou krajinu, kde nejenže často chybí bílá, ale občas tam není snad celá horní tonální čtvrtina, tak jsem to zkusil taky, a může to mít něco do sebe. Na druhou stranu fotek, kde chybí "spodek" a které se mi líbí jsem viděl jenom pár, takže černou zachovávám
Při pohledu na fotky starých mistrů (Sudek, Drtikol...) shledávám, že oni na tomto nijak nebazírovali. Většina jejich fotek je méňě kontrastních než bych je asi udělal já na jejich místě v temné komoře. A nemyslím, že by na to neměli technické prostředky.
Řadu fotek ze svých fotografických znovuzačátků (cca 5 let zpět) předělávám ... na nižší kontrast.
#42
Publikováno 17 duben 2008 - 20:18:21
Nemám rád dogmata a poučky ,a to bytostně,ovšem i na výstavách,které jsem kdy navštívil se mi zrovna toto pravidlo prakticky vždy potvrdilo.
Dotaz, co Sudek a Smutná krajina?
#43
Publikováno 18 duben 2008 - 09:16:20
to si nemyslim ze by to bylo optimu. kdyz mas mekky negativ a delas na multigradacni papiry, tak ti budou vychazet dlouhe casy kvuli tomu, ze budes muset pritvrdit v purpurovych filtrech. kdezto normalne vyvolany negativ na normalni gradaci znamena kratsi casy pod zvetsovakem.ten test byl dělán na multigradační papíry a ukázalo se, že poskytují stejnou škálu šedé (v kombinacích měkký negativ / tvrdá gradace papíru atd...) tudíž je asi lepší ta Mamiakova rada.
a to uz vubec nemluvim o chlorbromostribrnych papirech (napr. fomatony), kde je to s casy uplne nekde jinde.
a jaká je výhoda krátkýho času pod zvětšovákem
#44
Publikováno 18 duben 2008 - 09:40:58
No a pak druhý strany, ty zkúšky na papíry ně mučijů a tož sem si říkal, že už aj nejak upravím expozicu, páš mám ty negoše kryté jak sviňa a ty časy ně deptajů a učijú závislosti.
Tož tak.
#45
Publikováno 18 duben 2008 - 09:54:18
Normální hodiny su dělané pro normální lidi do 60 vteřn a ne pro dobytky co dělajů na šanoa a kryté negatívy.....
Podívu sa na budík co mi tam pořád tiká a tak si řeknu, tož ve třičtvrtě to bude hotové, mám hafo času.......
Nalešku si po kalíšku, sednu na krásnů dřevěnů stoličku co měl aj můj tata v komoře, opřu si hlavu o zeď, ve ketré už mám vytlačený důlek. Je půldruhá noční, na Vltavě jdou biblické příběhy..........
Ustrkávám čaj a splchuju s tým tu dezinfekci, eště je pět minut čas......
Přehodím nohu přes nohu a poslouchám příběh a poslední Ježíšově pouti do Jeruzaléma, přednášenů mystickým hlasem, usrkávám zase čaja, kerý splachuju zase naopak desinfekců..... Ježíšek vyháňá směnárníky z chráma Božího.....
KÚRŇA......... šak sem o deset minutř přejél!!!!!!!!!! Papír v řiti, čas také... nostalgii střídá nasranost, nalévám si dalšího kalíčka abych odrazil ten studený pot na čele, zakládám do rámu dalšího šamouououou, zapíním hodiny usednu do tatovy stoličky, naleju si po kalíšku, kuknu na budík a vložím hlavu do důklu ve zdi..........
#46
Publikováno 18 duben 2008 - 10:14:52
#47
Publikováno 18 duben 2008 - 10:32:10
A pak že su pohan, šak jů tam častějc než pravověrní věřící....
#48
Publikováno 18 duben 2008 - 15:13:40
#49
Publikováno 19 duben 2008 - 03:51:02
#50
Publikováno 23 leden 2009 - 23:47:41
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních