V současné době používám při focení na kinofilm na objektivu vždy jeden "základní" našroubovaný kruhový filtr (polarizační, žlutý, žlutozelený - podle toho, na co fotím) a na to ev. šroubuji ještě kroužek Cokin s držákem na jeden destičkový filtr (nejčastěji šedý přechoďák). Více filtrů nepoužívám, protože držák by mi vinětoval na širokých ohniskách.
Takže v zásadě mám vždy max. 2 filtry. Teď přemýšlím o sadě filtrů pro SF - objektivy mají větší průměr než u kina, takže mě čeká opět nákup filtrů. S ohledem na výše popsanou osobní zkušenost s využitím filtrů uvažuji nad tím, že bych si koupil pouze kruhové filtry - žlutý, žlutozelený, polarizák a přechodový. A ohledně toho přechoďáku mám dotaz.
U Cokinu je samozřejmě výhoda, že je možno posouvat polohu přechodu podle přání. Z osobní zkušenosti vím, že obvykle přechoďákem kryji 2/3 obrazu (66 %

Než jsem koupil Cokiny, koupil jsem si kruhový přechoďák Hoya 50%. Prakticky jsem ho ale použil pouze několikrát (málo), protože když se podívám do hledáčku (u kinofilmové zrcadovky), tak ztmavení není prakticky vůbec vidět (s Cokinem nelze vubec zrovnat), takže nejsem ani schopen natočit správně polohu horizontu. Proto se ptám, zda jsou i filtry s větším zakrytím (které ale vyvažuje ten soft přechod). Nebo si mám koupit Cokin kroužek a dál se držet deskových přechoďáků?
Nějak jsem se rozepsal
