
Axomat 5
#51
Publikováno 4 březen 2008 - 13:00:46
2. nechat ve vývojce dokud to leze, tj. asi 1 minuta. Raději déle.
3. podle toho exponovat fotku.
Zčernání se pohybuje po křivce S. napřed to neleze vůbec, pak to dost rychle zčerná a pak se zase nic moc neděje. Když vyvolávání přetrhneš aby to nebylo moc tmavé je to šedivé.
Úplně sytou černou ale na žádných RC papírech nedosáhneš. To lze dosáhnout jenom na lesklých papírech na barytované papírové podložce. Ale i na RC papírech by to mělo být pěkné.
#52
Publikováno 4 březen 2008 - 14:04:35
Quote
1. udělat proužkovou zkoušku
2. nechat ve vývojce dokud to leze, tj. asi 1 minuta. Raději déle.
3. podle toho exponovat fotku.
Zčernání se pohybuje po křivce S. napřed to neleze vůbec, pak to dost rychle zčerná a pak se zase nic moc neděje. Když vyvolávání přetrhneš aby to nebylo moc tmavé je to šedivé.
Úplně sytou černou ale na žádných RC papírech nedosáhneš. To lze dosáhnout jenom na lesklých papírech na barytované papírové podložce. Ale i na RC papírech by to mělo být pěkné.
Já jsem měl představu, že bych si tedy zvolil PEVNĚ danou dvouminutovou hranici pro vyvolání osvíceného papíru a podle toho bych přizpůsobil čas osvitu. "Říkám" to správně nebo je to jinak?
Čeho docílím použitím "tvrdšího" papíru?
#53
Publikováno 4 březen 2008 - 15:25:53
#54
Anonymous
Publikováno 4 březen 2008 - 15:28:34
Tvrdší papír ti přinese vyšší kontrast.
#55
Anonymous
Publikováno 4 březen 2008 - 15:30:30

#56
Publikováno 4 březen 2008 - 15:33:53
#57
Publikováno 4 březen 2008 - 15:45:04
Quote
Většího kontrastu. Jinak v pozitivním procesu papír nepřevoláš, tudíž to chce volat prostě do konce. Každý papír má svůj konec někde jinde, speedy budou hotový do minuty, chamois chtějí třeba i šest minut. Takže jestli to chceš určit nějak exaktněji, tak si najednou osviť několik tenkých papírových proužků , naházej ho tam, každou půlminutu jeden vyndej a přeruš + ustal. Pak ty proužky po usušení porovnej a pokud jsi si v nich neudělal bordel, uvidíš u jakého času už nedochází k dalšímu černání. Trochu pro jistotu přidej a hotovo
Prostě, převolat nejde, volej vždy do konce a více je lépe .)
Aha, takže, když to vezmu z druhého konce, tak černá vyvolaná zvětšenina je jen důsledkem dlouhého času osvitu. Tudíž, když osvítím hříšně málo a nechal bych papír ve vývojce sebedelší čas, tak mi nezčerná?
Jestli mohu přemýšlet "nahlas", tak se prostě kouknu na doporučenou dobu vyvolání fotopapíru, kterou bych měl vždy dodržet, kousek překročit a tomu upravit dobu osvitu.
#58
Publikováno 4 březen 2008 - 15:49:42
Quote
Když už tak reaguješ
přemýšlím, zda ty zkouškový papírky osvítit tak, aby na nich byla absolutní černá, či zda je osvítit tak, aby na nich byla nějaká tmavší šedá. ???
Absolutní černá imho není ideální - když ten papír výrazně přeexponuješ tak zčerná do nerozlišitelna rychleji, než když je ta černá exponovaná tak akorát... Já tu zkoušku pro vyvolávací čas dělal tak, že jsem si na papír naexponoval proužky které daly +- celou šedou škálu, to pak nastříhal kolmo k těm naexponovaným proužkům a volal různé časy. Dál je to stejný - vyvolávací čas je ten, od kterého dál v těch zkouškách nevidím rozdíl.
Quote
Já jsem měl představu, že bych si tedy zvolil PEVNĚ danou dvouminutovou hranici pro vyvolání osvíceného papíru a podle toho bych přizpůsobil čas osvitu. "Říkám" to správně nebo je to jinak?
Jo, to je správně, akorát to není hranice, ale vyvolávací doba - prostě daný papír v dané vodě voláš třeba ty dvě minuty, důležité je, aby ten čas umožňoval úplné provolání papíru.
Dvě minuty na RCčko už budou až moc. Ono zas, když se to výrazně přetáhne (voláš třeba dvakrát tak dlouho, než je potřeba), tak ta fotka taky začne šednout.
#59
Publikováno 4 březen 2008 - 16:35:56
Quote
Quote
Když už tak reaguješ
přemýšlím, zda ty zkouškový papírky osvítit tak, aby na nich byla absolutní černá, či zda je osvítit tak, aby na nich byla nějaká tmavší šedá. ???
Absolutní černá imho není ideální - když ten papír výrazně přeexponuješ tak zčerná do nerozlišitelna rychleji, než když je ta černá exponovaná tak akorát... Já tu zkoušku pro vyvolávací čas dělal tak, že jsem si na papír naexponoval proužky které daly +- celou šedou škálu, to pak nastříhal kolmo k těm naexponovaným proužkům a volal různé časy. Dál je to stejný - vyvolávací čas je ten, od kterého dál v těch zkouškách nevidím rozdíl.Quote
Já jsem měl představu, že bych si tedy zvolil PEVNĚ danou dvouminutovou hranici pro vyvolání osvíceného papíru a podle toho bych přizpůsobil čas osvitu. "Říkám" to správně nebo je to jinak?
Jo, to je správně, akorát to není hranice, ale vyvolávací doba - prostě daný papír v dané vodě voláš třeba ty dvě minuty, důležité je, aby ten čas umožňoval úplné provolání papíru.
Dvě minuty na RCčko už budou až moc. Ono zas, když se to výrazně přetáhne (voláš třeba dvakrát tak dlouho, než je potřeba), tak ta fotka taky začne šednout.
Aha, přiznám se, že jsem si to četl všechno asi tak 6x a až po sedmé jsem tomu porozuměl. Ne, že bys to napsal nějak špatně, to vůbec ne, ale potřeboval jsem si jako laik dát dohromady všechny souvislosti, spojit s praxí (nepraxí), kterou jsem doposud získal, a snad jsem tomu porozuměl do hloubky.
Trochu teď už jinak přemýšlím nad šedí, která může být způsobena zase jiným faktorem, na který upozorňuješ.
No nic, večer opět zkusím něco osvítit a vyvolat a uvidím, zda jsem to pochopil či nikoli.
Díky!
#60
Publikováno 5 březen 2008 - 01:00:10
Původně jsem se ale chtěl zeptat na jiný offtopic: Dělal jsem těď na Opemusu 2. normoš 6x6 negativy a hrozně rád bych na zvětšeninu dostal ten černý rámeček okolo. Zajímalo by mě, zda to tak leze jen ze scanu, nebo to umí nějaký novější opemus, popř. jestli existují nějaké větší zvětšovákové okénka, které mi ten rámeček nezakryjí (tz. řekněme 7x7). U Opemu 2 si nedělám žádné naděje, ale rád bych si časem pořídil nějakou tu novější verzi.
Pozn. Magnifax je kráva a jen kvůli rámečkům bych si ho teda nepořizoval.
Ještě jedna otázka mě napadá: Jak docílit při zvětšování vinětace? Dá se dosáhnout invertní viňetace?
#61
Publikováno 5 březen 2008 - 07:53:18
Včera jsem využil všech vašich rad, všech poznatků a informací, které se mi povedlo vstřebat a musím říct, že tentokrát jsem z výsledkem nadmíru spokojen. Jistě by většina z vás k tomu měla ještě spoustu výhrad, sem tam vada na negativu mnou způsobená, při špatném zacházení při navíjení do tanku, ale co se týká pozitivního procesu jsem opravdu velice spokojen.
Snažil jsem se využít maximální doby vyvolání, což přineslo ovoce v sytosti černé. Dále jsem volil clonu 11 a časy mi najednou vyskočili až na 24 sec. Trochu přemýšlím, zda není vadný objektiv při nižších clonových číslech, ale snad je vše v pohodě.
Závěr: díký vám všem ještě jednou za rady, za postřehy a rozhodně za pomoc v začátcích a každopádně za vstřícné apolopatické vysvtělení základních a podstatných okolností týkající se temné komory.
Příjemný den
MF
#62
Publikováno 5 březen 2008 - 08:11:15
Quote
Ještě jedna otázka mě napadá: Jak docílit při zvětšování vinětace? Dá se dosáhnout invertní viňetace?
A co to nadržet?

#63
Publikováno 5 březen 2008 - 09:23:52
pokud by se do komory magnifax vešel, tak bych ho pořídil, třeba jenom kvůli těm okrajům, stačil by asi typ 2, nebo 3
hodně jsem se navztekal s opemusem, když jsem tam rovnal svitek 6x6 - navíc, třeba six mi ten záběr "položí" o kousek níž, než na střed filmového pásu a tam to bylo děsný
mám nyní zv. dva vedle sebe a pohoda

#64
Publikováno 5 březen 2008 - 12:06:29
Quote
Včera jsem využil všech vašich rad, všech poznatků a informací, které se mi povedlo vstřebat a musím říct, že tentokrát jsem z výsledkem nadmíru spokojen. Jistě by většina z vás k tomu měla ještě spoustu výhrad, sem tam vada na negativu mnou způsobená, při špatném zacházení při navíjení do tanku, ale co se týká pozitivního procesu jsem opravdu velice spokojen.
Snažil jsem se využít maximální doby vyvolání, což přineslo ovoce v sytosti černé. Dále jsem volil clonu 11 a časy mi najednou vyskočili až na 24 sec. Trochu přemýšlím, zda není vadný objektiv při nižších clonových číslech, ale snad je vše v pohodě.
Tak to blahopřeji. Sám vím, jaký je to příjemný pocit, když konečně naběhne široká škála odstínů a je tam i černá a bílá

No a pak už jen doladit ty detaily: aby byl dobře nafocený a vyvolaný genativ, aby se papír nesvítil přes prach (na negativu, na sklech apod.) no a potom už samá pozitiva a sociální jistoty

#65
Publikováno 5 březen 2008 - 12:18:27
Quote
Quote
Včera jsem využil všech vašich rad, všech poznatků a informací, které se mi povedlo vstřebat a musím říct, že tentokrát jsem z výsledkem nadmíru spokojen. Jistě by většina z vás k tomu měla ještě spoustu výhrad, sem tam vada na negativu mnou způsobená, při špatném zacházení při navíjení do tanku, ale co se týká pozitivního procesu jsem opravdu velice spokojen.
Snažil jsem se využít maximální doby vyvolání, což přineslo ovoce v sytosti černé. Dále jsem volil clonu 11 a časy mi najednou vyskočili až na 24 sec. Trochu přemýšlím, zda není vadný objektiv při nižších clonových číslech, ale snad je vše v pohodě.
Tak to blahopřeji. Sám vím, jaký je to příjemný pocit, když konečně naběhne široká škála odstínů a je tam i černá a bílá
No a pak už jen doladit ty detaily: aby byl dobře nafocený a vyvolaný genativ, aby se papír nesvítil přes prach (na negativu, na sklech apod.) no a potom už samá pozitiva a sociální jistoty
Zapomněl jsi na dovolenou v Jugoslávii

Ne, opravdu z toho mám velice pozitivní, radostný pocit, že se mi něco povedlo a že to vypadá tak, jak jsem si to představoval. Dokonce mě krása černobílé fotografie (mluvím o jedné konkrétní, kterou jsem včera zvětšil) dost překvapila svou kresbou a přechodem tónů odstínů ze stínu do světla a naopak. Má to naprosto jiný nádech a atmosféru.
Věřím, že odstupem času se na to budu zase dívat o trochu jinak, asi kritičtěji, ale teď jsem z toho nadšen.
#66
Publikováno 5 březen 2008 - 13:32:02
Quote
Dělal jsem těď na Opemusu 2. normoš 6x6 negativy a hrozně rád bych na zvětšeninu dostal ten černý rámeček okolo. Zajímalo by mě, zda to tak leze jen ze scanu, nebo to umí nějaký novější opemus, popř. jestli existují nějaké větší zvětšovákové okénka, které mi ten rámeček nezakryjí (tz. řekněme 7x7). U Opemu 2 si nedělám žádné naděje, ale rád bych si časem pořídil nějakou tu novější verzi.
Řeším podobný (tj. stejný) problém s Op6 a někde na apug.org nebo photo.net jsem našel radu, že se prostě originální negativní rámeček upraví pilníkem. Inženýři z Meopty to prostě nějak špatně změřili, ten rozměr 54x54 prostě nechápu.
Takže mám připravený svěráček, pilník a šupleru... Nějak se toho ale trochu bojím:-)
Nešli už jste někdo touto cestou?
#67
Publikováno 5 březen 2008 - 13:46:44
#68
Publikováno 5 březen 2008 - 13:56:18

ještě, že to bylo v pracovní době

zadám to do výroby zde v HK a výsledek, cenu atd. oznámím
#69
Publikováno 5 březen 2008 - 13:57:22
ále výkresy na pauzák
#70
Publikováno 5 březen 2008 - 14:07:40
S tím samozřejmě souhlasím - je to manýra. Ale občas to tak prostě chci a určitě ne proto, abych si nechal obdivovat ty pěkný černý rámečky:-)
Postup s kartónem vyzkouším. Dřív než se pustím do manuální práce s pilníkem...
#71
Publikováno 5 březen 2008 - 14:08:00
#72
Publikováno 5 březen 2008 - 14:45:36
ev. se pak dá udělat papírová maska, o něco menší, než ten rám a tím rámeme se jen zatíží
předem jsem si udělal kartonový "modely" a práci si s tím vyzkoušel
mám ještě navrhnutou posuvnou část kterou by se dal formát mírně upravovat, ale to musím konzultovat, nevím, čeho jsou schopni přesně v místě toho vnitřního výřezu
a potom čtverce, tam je to jednodušší

#73
Publikováno 5 březen 2008 - 14:53:38
#74
Publikováno 5 březen 2008 - 15:18:05
Quote
Inženýři z Meopty to změřili tak, že fotoaparáty 6x6 většinou fotí na formát 55x55 a je to tak dle mého správně. Navíc nemusíš rámeček vytvářet probroušením, stejně je to jen taková manýra a joudi s photoshopem to strakají na každou fotku, což celou věc devalvuje. Já todělám tak, že jsem zahodil zvětšovací rám a z kartonu přibaleného k papírům vyříznu formát fotky který budu chtít, onen výsledný obdelník (čtverec) ještě seříznu cca o dva milimetry a pak vnější obrys položím na fotopapír, zatížím, osvítím, vložím onen obdelník do jednoho rohu, osvítím tak, aby vznikla černá, vložím do druhého rohu a udělám to samé. Tak ti vznikne pěkná černá linka s bílým okrajem. Pokud chceš pouze slabý rámeček a bílý zbytek seřezáváš, stačí jen přiložit středový karton, osvítit be okrajového a je to... Pokud to chceš víc umělecký, neřeš to z toho kartonu pečlivě, nýbrž to kucháš jak prase, tím vzniknou nepřesnosti a otřepy - uričitě ti potom kupa lidí řekne "žjóva".
Dělám to stejně - vykuchaný kartónový rámečky na míru papíru. Ale u Opemusu mě ten malý čtvereček taky štval - obrázek na negativu je trošku větší než ten výřez, navíc, ne vždycky je naexponovaný přesně uprostřed pásu. Občas mi tam ten kousek prostoru navíc taky chyběl, ne kvůli rámečku, ale kvůli okrajům fotky.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních