Kamery - 8mm, super 8
#1
Publikováno 31 březen 2008 - 20:31:04
Temnokomornické zpracování filmů by pak mělo být celkem jasné. Tedy 8mm by mělo. Ale co ty kazety super 8?
#2
Publikováno 31 březen 2008 - 21:07:26
Potom přišel Super 8 který měl o trochu větší políčko (a víc místa pro magnetickou zvukovou stopu). Existoval v kazetách pro zvukový a nezvukový film. Zvukové kazety už snad nejsou ale nezvukové Kodachrome 64 se snad vyrábějí, jsou ale strašně drahé.
U nás a v NDR bylo nad možnosti socialistického průmyslu vyrobit kazetu a proto vznikl formát Supra 8 (2xSuper 8) na cívce. Po vyvolání se rozřízl a vznikl tím film totožný se západní Super 8.
Projektory Meopta měly přepínání 8 mm / Super 8 mm.
Černobílou inverzi 8mm a Supra 8 snad dosud vyrábí Foma.
#3
Publikováno 31 březen 2008 - 21:25:31
Jak je to pak ale s tím super 8? dá se to nacpat do admiry? má to perforaci? promítají to běžné 8mm promítačky.. resp. v té kazetě to je jen kvůli natáčení a po naexponování při vyvolávání se to pak vytáhne?
mě už ani samozný 2x8mm princip není dost jasný.. jakože ta kamera točí na půlku filmu v jednom směru, pak se špulka otočí a exponuje se na druhou polovinu?
Dá se vůbec super 8 nějak podomácku vyvolat? jsou na to tanky?
#4
Publikováno 31 březen 2008 - 21:25:37
Filmy 8mm ("normal") mají políčko menší (šířka cca 5mm) a více místa zabírá perforace. Perforace má delší stranu orientovanou kolmo ke straně filmu - zabírá tak víc místa. Kromě toho je perforace hrubší (cca 1x1,8mm). Mám dojem, že tento typ vyšel z používání během šedesátých let.
Filmy S8 ("superosmička") mají políčko větší (šířka cca 6mm). Perforace má delší stranu orientovanou podél strany filmu - aby zabírala méně místa. Kromě toho je perforace jemnější (cca 1,2x0,9mm). Nějakou dobu se oba typy používaly paralelně. S8 se přestala používat cca na počátku devadesátých let s příchodem dostupných elektronických kamer (tehdy ještě analogových).
Perforace S8 má také větší rozestupy - na 10 dírek S8 připadá cca 11 dírek N8.
Kamery Admira byly v provedení S8, jestli existovaly i typy na normal 8 nevím - musel bych se zeptat.
S kazetami by problém být ani moc neměl. Film se prodává na obyčejných kotoučcích na film 16mm (film se pak speciální řezačkou rozřízne napůl). Kotoučky se vkládají do kazet (aby se dala výměna provést na světle). Kazety by měly být součástí kamery.
Zkus kromě kamer Admira hledat ještě pod jménem Eumig - to byla (tuším rakouská ?) značka kamer a promítaček vyšší amatérské třídy (filmy 8mm se pro profesionální použití naprosto nehodily). Řada z nich měla celkem slušný transfokátor, kdežto Admiry mají monofokální objektiv (nevím, jestli neexistovaly i Admiry se zoomem).
Materiály dosud vyrábí několik malých specializovaných společností. Například se podívej do katalogu Fotoimpexu zde (ale má dojem, že mají jen ČB Fomu):
http://www.fotoimpex.de/
+ nějaká společnost co dělá starožitné formáty sídlí i v USA (bohužel si nepamatuji název)
Douška na závěr: zatímco u fotografie lze donekonečna diskutovat o přednostech klasické a elektronické technologie, protože jsou v zásadě srovnatelné, tak u filmu mě opravdu nenapadá žádný kloudný důvod pro filmovou surovinu. Kromě nostalgie tedy. Něco jiného je film 35 a 70mm, ale to naprosto není koníček pro amatéry.
#5
Publikováno 31 březen 2008 - 21:34:00
#6 Anonymous
Publikováno 31 březen 2008 - 21:34:56
#7
Publikováno 31 březen 2008 - 21:37:23
#8
Publikováno 31 březen 2008 - 21:38:08
resp. jsou Admiry kompatibilní s těmito kazetami nebo se to musí nějak ještě převíjet na jiné špulky?
když jsou tedy ty N8 out, tak jaký je pak rozdíl mezi pojmem 8mm film (2x8mm) a super 8 film? Chápu to tak, že je to totéž. Jen nechápu ty kazety.
#9
Publikováno 31 březen 2008 - 21:38:38
#10
Publikováno 31 březen 2008 - 21:41:03
#11
Publikováno 31 březen 2008 - 21:47:52
#12
Publikováno 31 březen 2008 - 21:51:23
no a pak taky o to, ze bych to rad vyvolaval sam (E6)
#13
Publikováno 31 březen 2008 - 21:56:00
Na ty kazety, resp. použitelnost Kodachromu do Admiry se můžu zeptat. Ale pozor! Kodachrom není E-6!
#14
Publikováno 31 březen 2008 - 21:57:44
#15
Publikováno 31 březen 2008 - 21:59:28
#16
Publikováno 31 březen 2008 - 22:00:22
tak tos mě teda dostal. co to teda je?Ale pozor! Kodachrom není E-6!
#17
Publikováno 31 březen 2008 - 22:08:57
#18
Publikováno 31 březen 2008 - 22:16:54
Vyvolávalo se to jen ve specializovaných laboratořích vlastněných nebo licencovaných Kodakem a pokud vím, tak i v době největšího rozkvětu jich na světě bylo jen 14 (?). Postupně se jejich počet omezoval a v roce 2006 byla zavřela laboratoř v Lausanne. Pokud je mi známo, tak poslední kdo to umí vyvolat je Dwayne's Photo v Kansasu.
#19
Publikováno 31 březen 2008 - 22:19:24
tak tos mě teda dostal. co to teda je?Ale pozor! Kodachrom není E-6!
K-14, složitý jak blázen, dělá to už jen jedna laboratoř na světě. Doma neproveditelný.
#20
Publikováno 31 březen 2008 - 22:23:10
#22
Publikováno 31 březen 2008 - 22:31:18
#23
Publikováno 1 duben 2008 - 08:02:00
#24
Publikováno 1 duben 2008 - 09:47:51
Potom východní firmy dělaly Supra 8 (trošku větší políčko a tím mírně vyšší kvalita)
promítačky byly napřed na 8 mm, potom většinou na oba formáty.
na západě se z 2x8 přešlo na kazetový Super 8. Plastové kazety (zvukové a nezvukové měly jinou velikost, do zvukových kamer šly i nezvukové, naopak to něšlo) byly na 1 použití, poslal jste to v kazetě k vyvolání, tu při otevření zničili a vrátili vám fim na cívce.
Vyvolaný západní Super 8 a východní Supra 8 jsou totožné.
V CCCP se vyráběla rozebíratelná kazeta Super 8, do které jste si mohl založit rozříznutý film Supra 8.
Existovalo (většinou před válkou) několik systémů kazet na jednoduchou 8, ale u nás se s tím moc nesetkáte, s formátem Pathé 9,5 mm taky ne.
Existují dva systémy inverze. Agfacolor neu (resp. Kodak Ektachrome), to jsou dneska vlastně všechny a proces se sjednotil na E-6. A Kodak Kodachrome, který vlastně není barevný a barvy se do něj dostanou až při vyvolávání, ten si nemůžete vyvolat doma. Na západě to byl nejrozšířenější materiál pro amatérské filmování, protože byl ostrý a barvy jsou trvanlivé, u nás byl s vyvoláním vždycky problém.
Mohu li radit, pokud chcete experimentovat nějakým schůdným způsobem s filmovou kamerou, zeptejte se ve Fomě jestli ještě vyrábějí klasický inverzní černobílý Fomapan 2x8 (resp. 16 mm) a kupte si kameru Admira 2x8 se dvěma objektivy, resp. Admira electric 16 mm, taky se dvěma objektivy. nebo chcete li něco lepšího tak starší Paillard Bolex 2x8 se třemi objektivy, dneska je to v bazarech za pár korun.
Já jsem si nedávno koupil úžasný Paillard Bolex H16 RX-5, to je nádherná 16 mm kamera se třemi objektivy Kern Switar, koupil jsem jí vyřazenou z nějakého podniku velmi levně - jenže tu jsem si měl koupit před 25 lety, kdy by byla k užitku. Teď jí mám vystavenou v knihovně jen na obdivování.
#25
Publikováno 1 duben 2008 - 10:14:37
Takže do Admiry/musí být na formát DS8,ne na 2x8mm/ DS8.Do kamer,které se vyráběly na západě se pužíval kazetový systém, který byl naplněn filmem super8 v délce 15m.
JInak na tomto webu/Wittner-kinotechnik.de/máš dobrý výběr filmů,jak DS8 ,tak S8 v kazetách,tak i v metráži. Dokonce i od Fomy nabízí č/b film v metráži,což v Čechach nekoupíš.DS8 i kazet.S8.Mají i filmy barevné, vše volání v E6.
#26
Publikováno 1 duben 2008 - 13:23:56
Kazetový film Super 8, do kamer západní výroby a několika ruských, se už u nás neprodává. Snad by se dal sehnat někde v cizině ale je to strašně drahé, poslední cena u Škody byla 800 za kazetu Ektachrome (3 minuty).
Mám kamarádku která filmuje videokamerou HDTV, k vánocům jsem jí koupil z legrace dárek, filmovou kameru Admiru 8 IIa, pro film 2x8 mm.
Objektivy Mirar 2.8/12.5 a Tele-Mirar 3.5/35 na otočném bajonetu, rok výroby 1955. Stála mě v bazaru u Pazdery asi 200 Kč.
Dnes jsem si v prodejně Foma v Praze ověřoval dostupnost filmů, černobílou inverzi 2x8, 2x8 Supra i 16 mm na cívkách dosud prodávají a dokonce zajišťují jejich vyvolání. Prodávají také vyvolávací soupravy.
Koupil jsem si dnes teda několik (drahých) cívek Fomapanu 16 mm abych si mohl trochu pohrát s mým krásným Paillardem, ale jinak zůstanu u běžné digitální miniDV kamery.
#27
Publikováno 4 červenec 2008 - 22:17:12
http://www.aukro.cz/...l_osmicky_.html
#28
Publikováno 5 červenec 2008 - 20:06:10
S kamarádem jsme natáčeli na kazetovou supru od Kodaku /barva/ rozhodně nedoporučuju už před 5 lety jsme za vyvolání vymázli 1750Kč a museli to posílat někam do Švícar tady se to nezpracovává a podle posledních info už ani nebude.
Pak jsme si koupili admiru na 2x8 a DS8 a plácáme to ve velkém na fomu a bezproblémů film i s vyvoláním vyjde na 500 takže to je proti té barvě někde jinde i teď po těch zdraženích. Před těmi pěti lety to bylo asi 280 tak si asi dokážeš spočítat kolik asi teď za tu barvu budou chtít.
#29
Publikováno 5 červenec 2008 - 20:11:21
Kodak to má v kazetě už nařezaný a u cívek se film řeže až po vyvolání
zásadní rozdíl a to i pro systém natáčení a zakládání materiálu do kamery.
---------------------
Jinak můžu doporučit je to fakt super jak se to píše na filmech
#30
Publikováno 8 červenec 2008 - 14:07:06
#31
Publikováno 4 říjen 2008 - 19:54:37
mně přijde, že cokoliv se na tenhle kouzelnej materiál natočí s lidma, tak je z toho prima groteska, i kdyby dotyčnej jenom vez kolečko s hnojem. je to prostě takovej veselej formát
Tos mě pobavil. Přesně z toho důvodu o takové kameře uvažuju
#32
Publikováno 4 říjen 2008 - 19:59:18
mně přijde, že cokoliv se na tenhle kouzelnej materiál natočí s lidma, tak je z toho prima groteska, i kdyby dotyčnej jenom vez kolečko s hnojem. je to prostě takovej veselej formát
Tos mě pobavil. Přesně z toho důvodu o takové kameře uvažuju
to mně přijde rozumný... jako důvod
#33
Publikováno 3 prosinec 2008 - 08:43:22
#34
Publikováno 3 prosinec 2008 - 11:23:33
tož to by mne celkem zajímalo, co se považuje za "celkem levné"...
Pokud se budeme bavit o filmech, které vyrábí Foma, t.j. dvojitá černobílá super osmička, moc západních kamer na tento formát nebylo, nejznámější byla asi Canon DS-8, ale sehnat ji bude asi hodně velký problém, i na E-bayi se prodává jen velmi výjimečně a za moc peněz. Kazetových superosmiček je obrovské množství, ale otázka je, kde kupovat materiál. Dřív se to řešilo samoplnitelnými rozebíratelnými ruskými kazetami, hm...nejdřív potmě film rozříznout na půlky a pak nastávávaly kouzelné chvíle v komoře temné, které kolega pamětník nazýval "čistá magie, žádný švindl"
Já osobně bych za smysluplné považoval zkusit točit ruskou kamerou DS-8, které jsou celkem slušné, mají už zoom, expozimetr a dneska se dají běžně koupit za naprosto směšné peníze. A ještě k nim dostanete spoustu příslušenství. Třeba tadyhle:
http://www.aukro.cz/..._8_m_2x8mm.html
#35
Publikováno 3 prosinec 2008 - 11:43:13
#36
Publikováno 3 prosinec 2008 - 14:17:30
Nevýhody: Zoom neostří všude stejně, občas v ní divně skákal film (mohla být i chyba perforace filmu), expozimetr má rozsah jen do asi 24 DIN, trochu tuhé ovládání.
Výhody: Cívky DS8 (vyrábí stále Foma), dobrý hledáček bez paralaxy.
Je na péro, to nevím, jestli zařadit do výhod či nevýhod
#37
Publikováno 3 prosinec 2008 - 20:59:43
Připadá mi super. Natahování na péro je prý výhoda (v polních podmínkách).
Koupil jsem ji snad za 200,-
Filmy S8 (kazety) se mi zdají teda dost drahé. Teď jsem si sehnal na eBay z Ukrajiny tu rozebíratelnou kazetu, tak asi půjdu do metráže.
Mám dojem, že ty rozebíratelné kazety jdou sehnat i zde: http://www.kahlfilm.de/ .
#38
Publikováno 5 prosinec 2008 - 14:05:11
http://www.aukro.cz/...sestnactky.html
zatím je to ještě v tiskárně, venku to bude cca od půlky prosince
#39
Publikováno 6 únor 2009 - 14:35:01
#40 Snek
Publikováno 6 únor 2009 - 18:18:54
Mám kameru Kvarc 2*8mm a obědnal jsem si do ní film. Mohl byste mi někdo poradit nebo se podělit o zkušenosti s natáčením na tento materiál?
"Kvarcka" je dobrej stroj.
Jakej sis objednal film? Fomu? Nebo jsi šel do barvy? (Wittner-Kinotechnik.de nebo Khal.de prodávaji barevnej Kodak v DS8 formátu)
Rady do začátku:
... dvakrát měř a jednou exponuj! Vezmi si externí expozimetr a nevěř slepě tomu, kterej máš zabudovanej v kameře... máme tyhle kamery v rodině 3 a ani jeden expozimetr v nich neukazuje nijak moc přesně.
... děláš pozitiv, takže (na rozdíl od negativu) raději podexponuj, nikdy nepřeexponuj!
... až dáš film do kamery, dbej na to, aby byl od cívek k posouvacímu mechanismu "utaženej", jinak se ti (pravidla) přestane navíjet na navíjecí cívce, zacuchá ... a nezbyde ti nic jinýho než do tmy a navinout ...
... no a pak už snad jen hodně zábavy, Super 8 formát je fakt úžasnej
Až budeš řešit máchání filmu, mrkni sem , řešili jsme to tu docela detailně
#41
Publikováno 7 únor 2009 - 13:11:03
#42 Snek
Publikováno 7 únor 2009 - 21:30:57
Pokud po vyvolání bude film světlý, detaily ve světlých částech vypálené, bude potřeba korigovat expozici směrem k vyšším clonovým číslům.
Citlivost filmu se nastavuje "stříbrným" kolečkem nad objektivem. Vniřní stupnice kamery je v ruských jednotkách GHOST, vnější je v ASA, a to je ta, kterou potřebuješ. Foma R100 je ISO/ASA 100 film, červený ukazatel na tom stříbrném kolečku je třeba nastavit na hodnotu 100.
Předsádkové čočky k objektivu byly ke kameře dvě.
Jedna byla široká, oddalovala 0,5x a nenastavovala se na ní vzdálenost. Při použití této čočky obraz na filmu odpovídá tomu co vidíš na celé ploše v hledáčku.
Druhá byla přibližovací "teleobjektiv", to je ta s nastavením vzdálenosti. Při použití této čočky obraz na filmu odpovídá tomu, co je v hledáčku v tom nejmenším políčku. Vzdálenost nastavit před záběrem.
Třetí možnost byla filmovat bez předsádkové čočky, obraz na filmu pak odpovídal tomu, co mám v hledáčku ve větším rámečku.
#43
Publikováno 8 únor 2009 - 19:29:02
#44
Publikováno 8 únor 2009 - 22:32:52
http://super8wiki.co...nit_Quarz_DS8-3
tam mas objektiv se zoomem jestli se nemylim ( promena ohniskova vzdalenost )
ale snek se bavil o QUARZ DS8-M
http://super8wiki.co...nit_Quarz_DS8-M
tuhle mam ja A ty predsadkove cocky jsou normalne namontovatelne na objektiv a maji pevne vzdalenosti. Je tam TELE a WIDE cocka
plus sada filtru
Mel jsem tu cest pracovat s obema QUARZKAMA a jsou to vytecne stroje . Vlastnim tu druhou a kamarat tu prvni.
Na jedno natazeni se da natocit 30 sekund videa v normalni FPS coz je parada. Kdyz tocite film neni to zadne omezeni.
Super8 je best
#45
Publikováno 8 únor 2009 - 22:41:53
#46
Publikováno 8 únor 2009 - 23:02:59
vítám tě jmenovče, nechceš si přidat k přezdívce nějaké písmenko ať tady lidi nemateme?Mám kameru Kvarc 2*8mm a obědnal jsem si do ní film. Mohl byste mi někdo poradit nebo se podělit o zkušenosti s natáčením na tento materiál?
#47 Snek
Publikováno 9 únor 2009 - 02:16:18
#48
Publikováno 9 únor 2009 - 07:03:41
#49
Publikováno 9 únor 2009 - 11:08:05
#50
Publikováno 9 únor 2009 - 12:58:28
Vis jak super8 ma vetsi okenko a tak proc chodit do 8mm ze....
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních