Filtry - pro ČB
Publikováno 12 květen 2008 - 15:31:30
chci se zeptat,zda-li je nutné kupovat si barevné filtry pro černobílou fotografii,o jejichž nákupu pro fotoaparát nyní uvažuji,jestliže mám na zvětšovacím přistroji barevnou hlavu,a tak si mohu kontrast vyladit v temné komoře.Nebo platí,že to musím nejdříve dostat na negativ,aby bylo co upravovat,např.tonální rozlišení lesního porostu,kontrast v krajině,atd.V temné komoře jsem začátečník,proto tento zřejmě hloupý dotaz...Díky
Publikováno 12 květen 2008 - 16:08:05
Barevné filtry ovlivňují převod skutečných barev do černobílé škály, a každý film má určitou citlivost na různé části spektra. Všechny tyto křivky se dají najít v datasheetech k filtrům a filmům, využití v praxi pak předpokládá určité zkušenosti. V zásadě pak platí, že filtr určité barvy způsobí větší expozici své barvy a menší expozici barvy doplňkové, toto dále souvisí s opravným faktorem expozice, který je pro každý filtr jiný.
Barevná hlava s tímto nesouvisí, ta nijak neovlivní převod barev do ČB, ale při použití multigradačních papírů se dá použít na změnu strmosti obrazu, čili celkového kontrastu.
Výborný článek o barevných filtrech byl v jednom Photolife-u, žel si již nevzpomenu, ve kterém-třeba zkusit strýčka googla.
Toto je na mnoohem delší povídání, tak snad jsem alespoň vystihl přibližné fungování
Publikováno 12 květen 2008 - 19:37:12
Publikováno 12 květen 2008 - 20:00:18
žádnej dotaz není hloupej, píšeš začátečník - mám dvě rady - nejdřív pracovat bez filtrů a mít pozitiv plus mínus dle představV temné komoře jsem začátečník,proto tento zřejmě hloupý dotaz...Díky
potom koupit filtry třeba u pazdery, po pár korunách, na vyzkoušení stačí
teprve pak - až budeš vědět, kterej co dělá, tak kupovat kvalitní verze a to není žádná laciná věc, tak proto navrhuju tenhle postup...
pokud finance nehrajou roli, tak bod jedna možná a bod dva jistě můžeš přeskočit
Publikováno 12 květen 2008 - 20:39:18
Publikováno 13 květen 2008 - 13:09:55