Švarcšild a vyvolávání
#1
Publikováno 13 May 2008 - 20:06:27
Ale nedojde!
Myslím si, že právě proto Kodak ve svých materiálech doporučuje kompenzovat (naměřenou) expozici 1sec prodloužením času na 2 sec (nebo otevřením clony o 1 st). Současně však doporučuje zkrátit dobu vyvolávání o 10%. Stejně tak je tomu u měřené expozice 10sec (50sec nebo +2 clony) - a pak zkrátit volání o 20% a u naměřené expozice 100sec (1200sec nebo +3 clony) - zkrátit volání o 30%.
Proč asi?
Vysvětluji si to nárůstem kontrastu - tedy rozdílem ve zčernání mezi světly a stíny.
A zase jsme (podle mě) u dopadu určitého množství fotonů na částice schopné reagovat na dodáku energie v emulzi - ale za určitý čas!
Předevčírem jsem odpoledne a v podvečer nafotil 2 PanF+ .
Odpolední film byl exponován "normálně" - nebylo třeba kompenzovat S-jev.
U druhého ("večerního") filmu expoziční časy dosahovaly (po kompenzaci S-jevu) 2,5 minut.
Tak jsem při volání (v IM 1+2) u druhého filmu "ubral" 20% času.
Ještě jsem neměl možnost udělat fotky (snad o víkendu), ale: oba negativy jsou velmi dobře kryté, kontrastově mi druhý film připadá stejný. Ale těžko se to posuzuje per okno.
Pokud budou oba negativy stejné, pak "měkké" (zkrácené) volání způsobilo stejný kontrast, jako volání normální. A to by vlastně nemělo být, že?!
Nebo to všechno chápu úplně blbě?
#2
Publikováno 13 May 2008 - 20:30:45
Někde jsem četla (nevzpomenu si bohužel kde), že to zkrácení doby volání by se mělo provádět vlastně vždy (při švarčildu), ale ne vždy to výrobce uvede v datasheetu přísl. filmu - zkusím to někde pohledat
#3
Publikováno 13 May 2008 - 20:59:02
#4
Publikováno 13 May 2008 - 21:01:02
Řekněme, že správná expozice vyjde po Schwarzschildu 5s. Co to znamená? že při této expozici se zóna V zobrazí se správným zčernáním (řekněme pro jednoduchost). Co se v tuto chvíli stane se zónou VII? Domnívám se, že zčerná víc, než by bylo záhodno. Proč - protože tam dopadá čtyřikrát víc světla, tak správná Schwarzschildovská expozice by byla kratší, protože pro víc světla korigujeme méně, ergo přeexponováváme. Analogicky "dole" podexponováváme, čili exponujeme kontrastnější negativ, čili zkrácení vyvolávání.
Myslím si, že film reaguje spíše takto, než aby byl nárůst stejný ve světlech i ve stínech. Nebo je všechno úplně jinak, nebo mám v úvaze chybu (přesněji řečeno lichý počet chyb).
#6
Publikováno 13 May 2008 - 22:36:30
docela by to chování odpovídalo i chování papíru v komoře, pokud prodávíme tzv. "flashing" - tím se dodá celé ploše právě a pouze a JENOM tolik energie, kolik zabírá ona "bariéra", stříbro se jakoby "předvybudí", a potom již dopad zanedbatelného množství světla na určité místo, které by jinak nevedlo ke zčernání, ke zčernání vede.
viděl bych zde i úzkou sovislost s prahovým zčernáním a kresbo ve stínech.
možná si trošku více prostuduju, co vlastně pan švárcšíld napsal, ale přijdou mi ty závislosti (když tak uvažuju, z toho, co tu tak píšete o kontrastu a tak) docela exponenciální a nedivil bych se, kdyby tu byla přímá fyzikální souvislost s rozložením energetických hladin elektronů v materiálu....
samozřejmě všechno jen moje spekulace - jsem elektrotechnik, ne chemik.... ale fyzika mě baví (zatim )
#7
Publikováno 14 May 2008 - 06:23:17
#8
Publikováno 14 May 2008 - 08:40:32
Schwarzschild-Exponent:
p
i=f(I.t )
wobei:
i: Intensität des Sterns auf der Photoplatte
I: Intensität des Sternenlichts
t: Belichtungszeit
p: Schwarzschild-Exponent, für reale Filme immer p<1 (meist ca. 0,9),
(to je to kostrbaté, tady nejde napsat rovnice)
Se změnou vyvolávací doby Sch. nijak nesouvisí. Pokud ovšem fotografujete kontrastní scénu, noční ulici s už tak přezářenými světly, prodloužením expozice samosebou přeexpozice světel ještě naroste a musíte vyvolávat v měkce pracující vyrovnávací vývojce. Nebo zkrátit dobu vyvolávání, ale to je trochu protismyslné, negativ bude měkčí ale prokreslení špatně osvětlených míst se tím zase sníží.
#9
Publikováno 14 May 2008 - 08:41:27
#10
Publikováno 14 May 2008 - 08:41:34
Já pracuju dost "analogově", tak dělám spíš filmy s minimální potřebou prodlužovat.
#11
Publikováno 14 May 2008 - 08:53:05
napadá mě jedna odpověď , kterou ale nechci slyšet a to: takové scény vůbec nefotit
#12 Anonymous
Publikováno 14 May 2008 - 09:00:38
LKM to je logické, jen by mě ještě zajímalo, jak se k tomu postavit, když mám scénu samu o sobě konstrastní (tj. potřebuju zkrátit dovu volání, abych dostala něco ve světlech - třeba N-1,2) ale současně i za této komplikované scény prodlužuju - švarčild - abych měla vůbec něco ve stínech...co potom s dobou volání?
napadá mě jedna odpověď , kterou ale nechci slyšet a to: takové scény vůbec nefotit
Napadá mě použít nějakou vývojku pro tyto situace určenou...
#13
Publikováno 14 May 2008 - 09:12:35
#14
Publikováno 14 May 2008 - 09:17:34
Ve starších fotografických knížkách se ale doporučovalo dvoulázňové vyvolání a různé ultravyrovnávací vývojky. Býval u toho ilustrační obrázek rozsvícené žárovky. V případě zájmu bych se pustil do hledání.
#15 Anonymous
Publikováno 14 May 2008 - 09:56:15
LKM to je logické, jen by mě ještě zajímalo, jak se k tomu postavit, když mám scénu samu o sobě konstrastní (tj. potřebuju zkrátit dovu volání, abych dostala něco ve světlech - třeba N-1,2) ale současně i za této komplikované scény prodlužuju - švarčild - abych měla vůbec něco ve stínech...co potom s dobou volání?
napadá mě jedna odpověď , kterou ale nechci slyšet a to: takové scény vůbec nefotit
Myslim ze cesta je poznat svuj film a vyvojku tak holt par svitku obetujes
#16
Publikováno 14 May 2008 - 10:59:45
Jak mmnozí vědí tak u tohoto filmu se švára hodně přidává. Fotím věsměs ve starých barákoch (zříceninách)a při expozici na stíny se dostávám vždy do sekundových, ne-li do minutových expozic, Při "normílním vyvolání jsme měl negativy hodně kryté, o čemž se zde již několikrát zmínil. Můj normal na fomu 100 je v Instatnt mytolu 1+1 - 8 min. Nyní obvzláště při kontrastních scénách (výhledy z oken) vyvolávám nezřídka 5:30 min. a negativy se zvětšují mnohem lépe (zejména na papíry chamois) a časy se krapet ustálily (kolem 3 minut na plnou díru).
Čili závěr ano, má zkušenost to potvrzuje, něco na tom bude.
#17
Publikováno 14 May 2008 - 15:28:28
otevřu závěrku, počítam do desíti - to změří ten lunasix, kouknu do tmy, znovu počítam do desíti, pak ještě trochu přidam, ještě fous, chvilku se zasnim, zavřu závěrku, planžetu, brašnu a du. doma to položim do rodinalu a co byste řekli... je to tam
#18
Publikováno 14 May 2008 - 15:40:24
taky prej máš nějakou pyrovodu na zkoušení, ta moje nějak nevolá, předám ji na posouzení chemodborníkovi a uvidíme, zatím to vypadá, že nějak nemá sílu, nebo co, pod stromy a ve stínech není nic a světla celkem vylezly
#19 Anonymous
Publikováno 14 May 2008 - 16:30:16
jenže na velkej formát, žejo
taky prej máš nějakou pyrovodu na zkoušení, ta moje nějak nevolá, předám ji na posouzení chemodborníkovi a uvidíme, zatím to vypadá, že nějak nemá sílu, nebo co, pod stromy a ve stínech není nic a světla celkem vylezly
To tam spis nic nemas naexponovano
#20
Publikováno 14 May 2008 - 16:31:59
#21
Publikováno 14 May 2008 - 18:07:49
1-3 minuty nepovažuji za dlouhou expozici - už jsem exponoval i 15-20 minut. A pak to byla sranda.
Ondrej1: dobrá úvaha...
Eda: to je asi ono! Děkuji za odkaz, posouvá mě v úvahách správným směrem.
Lukas_87: kdysi se téměř trvale bojovalo s malou citlivostí filmů. Strkaly se do par rtuti, volaly v zázračných vodách... a také "předsvětlovaly"!
LKM: no, souvisí... nesouvisí... Pro mě ano, když po expozici s kompenzací S-jevu musím (!) upravit dobu vyvolávání, abych docílil steného kontrastu, jako při expozici bez vynucené kompenzace.
Kubikula: ano, Acros je Acros, ale moc dalších filmů "inertních k S-jevu" neznám.
Eda 9:53: čort znajet! Ale asi dále zkracovat... zkracovat...
LKM: to známe... Když je zle, vyvoláme v Atomalu 1+4 nebo stand, nebo... Ale času je málo...! A když se mi podaří správně exponovat (s korekcemi) a správně vyvolat v (pro mě) standardní vývojce, tak jsem rád a ušetřený čas věnuji focení
dany (v odpovědi Edě): no, to je ono! O to se snažímě všichni!
Mamiak: dobré! Připomíná mi to expozici podle počtu vykouřených cigárek... A když to hodíte na dva dny do Rodinalu 1:200 při 15stC, tak to tam holt bejt muší!
bzencak: na tom něco je, Sudek snad také neměřil světlo, ale přece svůj expozimetr nevyhodím...?!
#22
Publikováno 14 May 2008 - 18:29:01
neejenže na velkej formát, žejo
taky prej máš nějakou pyrovodu na zkoušení, ta moje nějak nevolá, předám ji na posouzení chemodborníkovi a uvidíme, zatím to vypadá, že nějak nemá sílu, nebo co, pod stromy a ve stínech není nic a světla celkem vylezly
To tam spis nic nemas naexponovano
foma 100 na 50, celkem nedlouhé scény rozsahem, střed a levá strana musí být
zatím záhada
#23
Publikováno 14 May 2008 - 19:22:39
#24
Publikováno 14 May 2008 - 19:41:55
vzal jsem dvě misky na dvě koupací zkoužky - resp. jen první část
stejnej film, jedna vývojka pyrocat hd a druhá co jsem našel - lqn 1+10
v lqn film normálně za pět minut zčerná, v pyro i za deset minut je film takový zhědozelenotmavší, ale úplné zčernání se nekoná
koupal jsem takto lecjaký film v lecjaké vývojce a černalo mi to za pět minut vždycky
možná je to jen moje chemotápání
#25
Publikováno 14 May 2008 - 20:05:52
#26
Publikováno 14 May 2008 - 20:16:09
#27 Anonymous
Publikováno 14 May 2008 - 20:37:39
To jsem zvědav co budete říkat až prubnete vody s pyrogallolem? To je teprve nářez ve světlech! Taková 510Pyro vás dostane do kolen celkem spolehlivě...
Potvrzuji tuhle vodu to je az neuveritelna vec a co to dela se zableskovym svetlem a vhodnou expozici je bomba
#28
Publikováno 15 May 2008 - 08:24:22
tedy vývojka pro dospělé komorníky
no uvidíme dále, jak se to vyvine
#29
Publikováno 15 May 2008 - 08:47:00
ZR BROD...
Nejdelší čas mi vyšel u toho Belvederu s jednou malou lucerničkou dole. Sekonic mi nezměřil samozřejmě nic, tak jsem čas odhadl na 20 min.
Finta je ten film - Tmax400 (6x9). Voláno normálně v HC-110. Ten film má minimální chybu. Chápu, že se asi mnoha nebude líbit, ale byl pro mě ideální za 25Kč. Na tu kombinaci jsem přišel náhodou.
reprodukci pozitivu dělal Kraken, digikompaktem, na platanu je kresba v kůře, i ještě určitá tonalita v překrývajícím se listí
#30
Publikováno 15 May 2008 - 11:19:37
#31
Publikováno 15 May 2008 - 18:10:47
Film jsem vyvolával běžným způsobem. Je pravdou, že při následném dělání fotek jsem musel využít toho, že jsem pracoval s multigradačními papíry, tedy za využití různých filtrů na stíny a světla (přesně jak popisuje "KODL" ve svém článku tu na webu - Papíry s proměnným kontrastem), jelikož kontrast byl hodně veliký. Pak jsem na fotku dostal jak kresbu ve stínech tak i ve světlech (tedy, rozhodně více kresby ve světlech, než by tomu bylo při normální gradaci).
Nyní se opět vracím k ČB a dávám si dohromady fotokomoru/koupelnu
Tak příště vyzkouším to zkrácení vyvolávací doby, třeba to přinese ještě lepší výsledek. Už se na to těším (hlavně až si zasel zalezu do fotokomory )
#32
Publikováno 15 May 2008 - 22:04:04
Ten pán s divným jménem mluví o tom, že při slabém světle (právě ty expozice od 1s) je nutné exponovat déle, protože se film chová nějak splašeně. Musí na něj dopadnou více světla, aby byl správně exponován.
Tedy úvaha o kratším vyvolání jak již tu bylo řečeno je určitě mylná. To co jste si pracně naexponoval ničíte kratším vyvoláním.
Pokud už děláte takové noční extrémy, tak obětujte 3-4 políčka a určitě bude více jak jedna expozice správná. Po čase to odhadem určitě zvládnete i bez těch 4 políček.
Jak bylo řečeno, aby jste neměl jen hezké stíny, viz vložená fotografie (kubikula) ale i světla budete muset použít vyrovnávající pyrokatechinovou vývojku. A pokud opravdu super snímek určitě ještě světla při zvětšování nadržet a pokud ani to nepomůže tak pozitivní retuš určitě vyhrává. Dříve bylo retušérství samostatná profese.
Opravdu bych nehledal čáry a kouzla. Nafotil jsi několik políček, podle světla - noční ulice s lampou od 1-5 minut) málo osvětlené věci těch cca 15-30 minut a noční oblohu, aby se mi zeměkoule otáčela asi i déle.
P.S. Dělal jsem si noční uličky s lampou v Praze na starém městě a s těmi 1-3 minutami jsem si bohatě vystačil a to není žádný osvětlený Václavák. Asi bych měl znova něco udělat s plynovými lampami. Už nebude tak velké protisvětlo a lampa se nebude muset domalovávat
#33
Publikováno 15 May 2008 - 22:44:31
#34
Publikováno 15 May 2008 - 22:49:08
#35
Publikováno 16 May 2008 - 06:44:21
#36 Anonymous
Publikováno 16 May 2008 - 07:16:56
Nojgi, nesúhlasím s tebú ogaro!!! Když si vyzkúšáš a vyfotíš si scénu "denní a noční" na jeden film, expozicu naměřáš stejno(podlevá stejnej fochmy), tož budeš hledět jak veliké ti s teho vyzkočijů rozdíly, což poznáš hlavně v kryté negoša. U mne to tak alespoň je.
Jisty narust kontrastu respektive jine vyvolavani svetel a stiny u extremnich expozic je ale neni to tak markantni.
Hele on ma Nojgi dost pravdu, protoze on ten kontrast nevzrusta on uz tam je primo, kdyz mate tmu jak v ... a do toho lampu tak se dostanes na 16-17 clon ani nemrknes, nejvetsi stinu versus nejsilnejsi svetla. Doporucuji promerit spotem. Ac se to nezda tak v noci pokud fotime v osvetlenem meste je kontrast vetsi nez za parneho slunecniho poledne.
Zkuste ale jit fotit mesicem osvetlenou prehradu bez svetel, tam zadnej kontrast narustat nebude a pokud nebudete mit mesic v zaberu tak pri novu mate rozsah cca 3-3.5 clony a i pri expozici 30minut az 1hodinu zadny markantni narust kontrastu nebude pri standartnim volani.
Expozice cca 20minut volano dle zapisku Ultrafin Plus 1+4 preklapeni 1m zkracene volani 15% protoze bylo potreba srazit namereny kontrast o 1.5 clony. Vysledek je presny.
Lampy
Expozice cca 20minut volano dle zapisku Ultrafin Plus 1+4 preklapeni 1m prodlouzene volani cca 20% protoze bylo potreba dotahnout kontrast proti namerenemu. Vysledek je dobry potreboval by pro korektni expozici jeste clonu ale co dostat na papir to slo
Mlha
#37
Publikováno 16 May 2008 - 07:21:58
Ja mám přepálený světla (v místě lampy).
#38
Publikováno 19 May 2008 - 16:17:35
...Asi bych měl znova něco udělat s plynovými lampami. Už nebude tak velké protisvětlo a lampa se nebude muset domalovávat
potvrzuju, u fotky plynove lampy vidis plamenky odrazene v kazde tabulce skla pri celkem normalnim procesu (viz fotka lampy s uplnkem)
jinak ja jsem lenoch - nic nemaluju - bud to tam je po nadrzeni, nebo nic...
#39
Publikováno 22 June 2010 - 20:49:45
1/pro kterou zónu vlastně stanovujete v takových případech šváru ?
2/ jak kočírujete v takových případech světla, aby jste současně nevyrobili ploché středy ?
Díky za případné odpovědi . Ještě mne vcelku zaujaly informace na webu Jiřího Vašiny stran délky vyvolávání Fomy 100 . Obrázky má hezké, ovšem píše, že filmy skenuje , tak nevím, jak moc je ta webová podoba doladěna v kompu. Ale asi ví, proč to tak vyvolává ( v Rodinalu) .
#40
Publikováno 23 June 2010 - 18:32:20
S-jev kompenzujte (podle příslušné tabulky pro např. Fomapan 100) u definitivně stanovené expozice.
Př.: Scéna má rozsah 7 stop, nejhlubší stíny (kde chci mít ještě alespoň náznak kresby !) naměřím spotmetrem např. f4, světla (kde chci mít rovněž kresbu) f32.
Protože odražené světlo, které jsem naměřil ve stínech "patří zóně V" - ve které stíny mít nechci, přiřadím stíny do zóny II (tzn. zkrátím expozici "ze stř. šedé" na "šedou až černou se zřetelným náznakem kresby"). O stejný krok se mi pošoupnou i světla.
Pokud se mi přesto dostanou světla mimo rozsah 5 stop (5 1/2), musím zkrátit volání.
(Jinak se tomu říká "Zónový systém"...)
Dospěji k názoru, že expozice bude třeba f11/t4sec. S-jev musím kompenzovat pro čas 4 sec.
Re: Nejprve stanovit expozici (clonu obvykle dle požadované hloubky ostrosti, čas "podle toho, co vyjde"). Teprve poté kompenzovat S-jev.
P.S. U Fomapanu 100 se vůbec nic nestane, když "trochu přihulíte na čase..."
P.P.S. Úplně nejjednodušší je počtářství s EV.
#41
Publikováno 23 June 2010 - 19:59:44
#42
Publikováno 24 June 2010 - 05:52:04
Jedna teoretická pomoc (kterou jsem nikdy nezkoušel, tak to prosím berte jen jako vyčtené moudro- tudíž s rezervou) by mohla být předexpozice negativu, kterou právě pro tyto situace doporučuje A. Adams v knize The Negative. Je to obdoba tzv. flashingu u papírů.
#43
Publikováno 24 June 2010 - 07:39:45
#44
Publikováno 24 June 2010 - 07:48:14
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních