Ako vyvolat stare filmy
#101
Publikováno 14 duben 2013 - 09:21:23
je to foceno ljubou v roce 88 nebo 89 vyvoláno 2012 v jirinolove vyvojce pro prosle filmy
film je expirovan nekdy v pulce 70. let jestli si spravne pamatuju
od naexponovani skladovan v supliku pri pokojove teplote
#102
Publikováno 11 říjen 2014 - 12:13:01
Zdravím, mohl bych se zeptat jaký je recept na Jirinolovu vyvojku? případně časy volání? Díky moc!
#103
Publikováno 12 říjen 2014 - 10:37:24
Recept zveřejněn nebyl. Jen si občas rád hraju a vymýšlím, jak z hovna uplést bič. Někdy se zadaří víc, někdy méně. Ale od r.2012 těch "jirinolových" vývojek bylo již víc, které fungují dobře i na hodně staré filmy. Ne všechny staré filmy ovšem jsou použitelné, záleží na jejich uskladnění, značce a konkrétním typu. Např. Foma Special 800, exp. 4/1990, emulze 8062 je velmi tvrdý oříšek i pro mě.
#104
Publikováno 12 duben 2015 - 19:38:49
Dostaly se mi do spárů hůrové svitky téměř pravěké. Foma Super 17 din z r. 1957 a 1960, Foma universal 17 din z r. 1954, Agfa Isochrom Ultra Rapid 18 din z r. 1944, Agfa Isoplan Rapid 25 din z r. 1962, Voigtländer 17 din z dubna 1945 a ADOX antihalo 17 din z r 1945. Abych pravdu řekl i přes historickou hodnotu, sběratelský potenciál i blbé skladování mě dost svrbí ruce. Jaký nejstarší kousek jste se pokoušeli exponovat a vyvolat? Z diskuse výše jsem pochopil, že byly i starší pokusy než to co je zapsáno.
#105
Publikováno 12 duben 2015 - 19:59:38
Po delší odmlce jsem se opět vrátila do komory poté, co mi přinesl k vyvolání jeden pán starý film. Našel ho při opravě střechy - byl zde ukrytý fotoaparát s rozfoceným filmem.... zůstalo to tam po odsunu Němců....
Tak jsem pečlivě studovala zdejší forum - právě jsem zkoumala, jaké nejstarší filmy se vyvolávaly... bála jsem se, abych to nezkazila.... nakonec jsem zvolila vývojku ID11 s tím, že buď to vyjde, nebo ne....
Překvapivě to vyšlo - film byl Agfa bez uvedení citlivosti - svitek 127.... bohužel byly vyfoceny jen 4 snímky.... poslední je trochu poškozený - asi se tam dostalo trochu světla.... jinak je na nich mladý muž v uniformě německé armády.... tedy to muselo být vyfoceno nejdéle počátkem května 1945. Pak už by to asi nešlo...stromy jsou zelené, kvetou tam snad pampelišky? Zkoušela jsem dělat i fotky, uvidím zítra, jak to dopadlo - je to napnutý a schne mi to v práci.... Naskenováno to nemám - musím ještě vyřešit, jak to upevnit ve skeneru....
Každopádně to bylo super dobrodružství - nečekala jsem, že by to vydrželo - tolik let pod střechou, výkyvy teplot musely být značné..... asi dřívější materiály byly kvalitnějsí? Netuším..... zajímavé by bylo dohledat i ten příběh...
#106
Publikováno 4 květen 2022 - 18:34:32
Dobrý večer, jaká je šance, že neexponované Fomapány F17 a F21 v kinu a svitku budou po 20+ letech bez uložení v chladu funkční? Bohužel nemám možnost je předem vyzkoušet. Díky.
#107
Publikováno 4 květen 2022 - 21:42:14
Šance může být veliká. Výsledek může být překvapující v širokém rozsahu. Kdo to z nás může odhadnout ? Funkční asi budou, ale budou i na něco použitelné ?
A proč není možnost to předem vyzkoušet ? Nedají se naexponovat 2-3 snímky, odstřihnout a vyvolat ?
Jeden čas jsem si tohle taky zkoušel. Také jsem se pídil po levných starých filmech, ale tudy cesta nevede. Jak je obtížně se dopracovat k nějakému fungujícímu schématu pro výběr filmu, expozici + vývojku u filmů čerstvých, tak v těchto případech je to ještě náročnější. Alespoň já se nikdy nedopracoval k nějakým výsledkům, které by stály za opakování. Ve většině případů je to cesta hokus-pokus. Sice je to jakoby levné, ale kde není uspokojivý výsledek, tak to je spíš ztráta času a to levné je vlastně drahé.
#108
Publikováno 4 květen 2022 - 21:52:20
Na tyhle nálezový filmy chodím vývojkou MPB, ale pořád je to risk. Kinofilmy mají větší šanci, u svitků je prokopírování potisku pásu téměř jisté. Zkouška předem - kolik těch filmů máš? U jednoho/dvou kousků bych to nestříhal.
Imho: Těm filmům už neublížíš, ale s trochou štěstí je můžeš zachránit.
#109
Publikováno 5 květen 2022 - 09:31:04
Mám tu článek jak zkrotit filmy dalo by se to použít i na starší filmy.Jak je tam dábelská rada že možno film na po vyvolání vteřinu osvítit zeleným či červeným světlem podívat se jak je vyvolaný a volat dál.Kdysi mě to radil jeden starý fotograf a tady na temný jsem byl za to kamenován.....ehmmm mínusován.
Přiložený soubor (y)
#110
Publikováno 5 květen 2022 - 09:40:36
Mám tu článek jak zkrotit filmy dalo by se to použít i na starší filmy.Jak je tam dábelská rada že možno film na po vyvolání vteřinu osvítit zeleným či červeným světlem podívat se jak je vyvolaný a volat dál.Kdysi mě to radil jeden starý fotograf a tady na temný jsem byl za to kamenován.....ehmmm mínusován.
Jenom nechápu když to mám upravený a jsem se to nahraje v mizerný kvalitě.
#111
Publikováno 10 květen 2022 - 07:17:28
#112
Publikováno 30 listopad 2022 - 12:05:28
Ahoj. Přídám se s prosbu o radu.
Mám tu k vyvolání již dlouho dobu expirované a několik let naexponované kinofilmy, konkrétně Ilford Pan100 a HP5+.
Jednu rolku Pan400 jsem již volal v D-76 ředěné 1:1, při běžné teplotě, časem 14:30, kvedláno 10s každou minutu. Vyšel mi z toho film s docela výrazným závojem ale snad to bude použitelné.
Zbylé dva filmy bych však chtěl vyvolat tak abych závoj aspoň trochu umenšil. Vím že to jsou různé filmy a nejde to úplně srovnávat, spíše mně zajímají možné strategie
Chci znovu volat v D-76, jenom mne napadá zda nezvolit jiné ředění (stock nebo 1:3?) a tak se chci zeptat co lze očekávat. Myslíte že by i zde (filmy nejsou exponovány o +1EV) bylo možné s úspěchem použít strategii „méně ředěná vývojka, nižší teplota, hodně míchat a použít kratší čas“?
Také jsem si všiml zmínky o použití přídavku bromidu draselného, popř. fosforečnanu sodného do standardní vývojky. Můžete mi prosím poradit v jakém poměru tyto přísady použít s D-76, nějaký startovní bod? Mám tu totiž ještě dost neexponovaných prošlých filmů které mi je líto vyhodit, tak bych to s tím zkusil.
#113
Publikováno 30 listopad 2022 - 12:42:19
Odstřihni kus filmu, vyzkoušej. Podruhé uprav čas a porovnej.
Můžeš v tomto případě i zkusit na jednom filmu různé expozice a pak si vybrat vhodnou kombinaci.
#114
Publikováno 30 listopad 2022 - 17:12:31
Počítám s tím, zkusím na jednom filmu od každého typu různé volání a uvidím.
K tomu bromidu draselnému by mě jen zajímal nějaký startovní bod od kterého bych se mohl odpíchnout. Např. 2g na 1l neředěné vývojky.
Ještě jsem našel zmínku o přidání hydrogenfosforečnanu disodného do vývojky (řádově jednotky g/l), což by taky mělo působit protizávojově.
Plánuji to zkusit i na papír, bohužel i ten už má nejlepší časy za sebou...
Ke zmíněnému hydrogenfosforečnanu disodnému, mohu použít i dodekahydrát? Bude stačit v čistotě 98%? Chemie mi moc neříká...
Hydrogenfosforečnan disodný dodekahydrát
#115
Publikováno 30 listopad 2022 - 17:50:56
A co dvoušichtovky? Kdybych se měl romýšlet já určitě bych sáhnul po nějaké dvoulázňovce. Bromid přidáš do Áčka a potom voláš klasicky 4+4 min. Tomu bych za sebe věřil nejvíc.
#116
Publikováno 30 listopad 2022 - 18:24:59
https://invenio.nusl.cz/record/188892
Též můžeš zakoupit např. Fotografický receptář - Macek/Paspa, tam k tomu je pár stran. Stojí to pár korun.
Dvoulázňový způsob bych spíš nepoužíval, vyvolá se tak sice film bez excesů ve světlech, zato poctivě všude jinde. Ze stejného důvodu bych nepoužíval ředěnou vývojku.
Ty nevyfocené filmy potřebuješ přeexponovat a podvolat - aby se stačilo vyvolat exponované, ale ne případný závoj. Někdy závoj zas tak nevadí - když to, co je nad závojem je dostatečně "tučné". S těma vyfocenýma to bude horší, tam se asi budeš muset spokojit s horší kvalitou - se závojem a se slabším obrazem, který nejspíš bude mit různé vady.
D76 bych nepoužíval. Ale to je jen můj názor. Pokud bys ji přece jen chtel použít a přidat do ní KBr, budeš muset zase víc exponovat. Ty již exponované filmy budou pak nejspíš podvolané.
#117
Publikováno 30 listopad 2022 - 18:37:36
#118
Publikováno 30 listopad 2022 - 21:41:39
Díky všem za info. Zkusím se podle toho zařídit a dát echo jak jsem dopadl.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních