Historické fotografické techniky
#1
Publikováno 2 červen 2008 - 13:24:40
Měli jsme štěstí, že zrovna v době našich počátečních experimentů se objevila možnost si užít workshop v Jindřichově Hradci. Chceme tedy poděkovat panu prof. Miroslavu Vojtěchovskému za mnoho zkušeností a povzbuzení k další práci. Před tím jsem čerpali z výborných a veřejně dostupných materiálů pana Ing. MgA. Tomáše Štanzela z Národního Tehnického Muzea. Jsou jasně a čtivě sepsané a bez nich by to asi chtělo větší odvahu začít.
Myslíme si, že „Historické fotografické techniky“, jako je Sépiový tisk VanDyke, Platino/Paládiový tisk, Kyanotypie atd. také patří na Temnou komoru. Pokud jste stejného názoru doporučovali bychom vytvoření vláken pro každý proces zvlášť, aby v tom nebyl zmatek. V tomto vlákně tedy můžeme pokračovat s obecnými informacemi společnými pro všechny techniky.
Budeme rádi pokud se tu někdo ozve, abychom tušili jestli je toto téma pro vás zajímavé.
Zdeněk a Jirka
#2
Publikováno 2 červen 2008 - 13:49:04
#3
Publikováno 2 červen 2008 - 13:55:52
Já jsem pro všemi deseti. Workshop jsem bohužel zaznamenal až když byl plný. Rozhodně si samostatné vlákna zaslouží. Něco se tu již řešilo, ale je to tu různě rozfrkané, takže založení samostatného vlákna je žádoucí.
tak to se ti asi musíme omluvit, byli jsme poslední co se tam dostali, ale na podzim se pokračuje, i když to bude už truchu náročnější, každopádně můžu jen a jen doporučit
#4
Publikováno 2 červen 2008 - 13:59:18
m.
#6
Publikováno 2 červen 2008 - 14:26:44
#7
Publikováno 2 červen 2008 - 14:56:53
*zvracející smajlík*
#8
Publikováno 2 červen 2008 - 15:31:18
Nemáš to debilní slovo používat. A jestli tak hrozně musíš, udělejte si na to nějaký brainstorming.....
*zvracející smajlík*
upřímně "tvůrčí dílna" mi zní líp, ale běžně se objevují slova "stand", "pre-flash" a některý nejsou zavedený českých překladech
v tomto případě slovo workshop použil už pořadatel, tak bych to už nechal, při samotné práci už šlo spíš o řemeslo, ruce, slunce, oko a taky trochu štěstíčka...
#9
Publikováno 2 červen 2008 - 19:02:11
#10
Publikováno 2 červen 2008 - 19:38:52
Nemáš to debilní slovo používat. A jestli tak hrozně musíš, udělejte si na to nějaký brainstorming.....
*zvracející smajlík*
brain co... ?
#11
Publikováno 2 červen 2008 - 20:00:26
#12
Publikováno 2 červen 2008 - 20:04:42
#13
Publikováno 2 červen 2008 - 20:06:46
#14
Publikováno 2 červen 2008 - 20:09:50
#15
Publikováno 2 červen 2008 - 20:10:48
#16
Publikováno 2 červen 2008 - 20:15:19
Předpokládáme, že s kubikulou budeme objednávat POP papír a možná i set pro platinu
bostick&sullivan
případně by se dalo objednat větší množství, kdyby měl někdo ještě zájem. To bysme ale už řešili ve fóru hromadných nákupů
#17
Publikováno 2 červen 2008 - 22:39:39
#18
Publikováno 3 červen 2008 - 08:45:58
1.Emba - hladký bez struktury, gramáž cca 90g
TYP F/B1 Obálka formát B1 1 000 x 700
(minimální odběr je 100 kusu, s poštovným cca 1600,- za balík)
2. ruční papír z Velkých Losin označení "Ruční 250", nevyšší gramáž z uvedených 3, výrazná struktura
3. ruční papír z Velkých Losin označení "Losiny 42", výrazná struktura jako "Ruční 250", gramáž pocitově na půl cesty mezi Embou a Ručním 250
Embu lze zakoupit na www.emba.cz
Papíry 2 a 3 lze zakoupit v prodejně Zlatá loď - Platýz, Praha 1
#19
Publikováno 3 červen 2008 - 08:58:11
Albuminový papír - přímo kopírující papír (POP), tónováno zlatým tónovačem
Můžeš prosím tě, jak si najdeš chvilku popsat postup? V originále to musí být super.
#20
Publikováno 3 červen 2008 - 09:58:08
Ahoj Jirko, z výše vložených obrázků mě zaujal tento:
Albuminový papír - přímo kopírující papír (POP), tónováno zlatým tónovačem
Můžeš prosím tě, jak si najdeš chvilku popsat postup? V originále to musí být super.
Ahoj, hnedle bych to psal v dalším vlákně. Je to dost informací a liší se to proces od proceau. Byl by to zmatek to mít pohromadě.
#21
Publikováno 3 červen 2008 - 12:15:41
Historické procesy nejsou vázány na nutnost velkého negativu. I ten, kdo dělá s malým formátem (nedejbože s digitálem ) se může do těchto postupů pustit. Jak na to:
1. Nazvětšuji vybraný snímek na RC papír. Vyšlechtím dle svých potřeb (vykrývání, nadržování, atd.. ) na cílovou velikost (např. 8x10palců). Vznikne pozitiv daného snímku
2. Překopíruji kontaktně na film. Doporučeníhodný je ortochromatický FOMA MEDIX PT, balení po 100 kusech 8x10", cena kolem 2300,- bez dph.
Vezmu Medix, položím pod zvětšovák emulzí nahoru, na to položím zvětšeninu na RC emulzí dolů, zatížím sklem a osvítím nazkoušeným časem. Vyvolám (nechce se mi experimentovat a kupovat další chemii, takže volám v pozitivní vývojce Ilford MUltigrade), ustálím, vyperu, usuším. Vznikne negativ daného snímku
3.Tento negativ již můžu použít pro finální kopírování. Zcitlivím papír pro vybraný proces, založím do kopírovacího rámečku tak, aby emulze filmu byla přitisknutá k emulzi zcitlivěného papíru a kopíruji buď venku pod otevřenou oblohou nebo pod UV zářivkami.
Drobné postřehy k Medixu. Je dost citlivý, pro hrubou informaci, mi vychází čas při zvětšování negativu 9x12 na 8x10 Medix při cloně F45 cca 2-3sekundy. Tedy šedý filtr je pro takto veký negativ nezbytnost, u kinofilmu to bude vycházet snad lépe.
Taktéž lze provést změnu postupu a místo RC->MEDIX->Zcitlivěný papír postupovat cestou MEDIX->MEDIX->Zcitlivěný papír. Ale pravděpodobně první postup bude levnější. S MEDIXEM se dá pracovat při červeném osvětlení.
Negativ pro procesy je třeba připravit výrazně kontrastnější, než pro běžný proces na bromové papíry. Kontrast negativu lze ovlivnit délkou expozice, vývojkou, dobou vyvolávání. Následně při samotném procesu lze kontrast částečně změnit osvětlením - kopírováním na slunci kontrast snižujeme a kopírováním ve stínu kontrast naopak zvyšujeme (ač to vypadá podivně, je to skutečně tak. Pokud máme měkčí negativ než by bylo vhodné, kopírujeme ve stínu, abychom kontrast zvýšili)
U některých procesů lze ještě kontrast ovlivnit různými poměry namíchané emulze (např. platino/palladiový proces)
#22
Publikováno 3 červen 2008 - 13:54:59
#23
Publikováno 3 červen 2008 - 14:18:40
2. Překopíruji kontaktně na film........
A co kontaktně opět na RC papír.....čímž by vznikl negativ. Ten by snad šel použít v kopírovacím rámečku na kontaktní kopii. Asi by ale ten čas byl delší, ne?
#24
Publikováno 3 červen 2008 - 14:21:59
Ahoj Jirko, z výše vložených obrázků mě zaujal tento:
Albuminový papír - přímo kopírující papír (POP), tónováno zlatým tónovačem
Můžeš prosím tě, jak si najdeš chvilku popsat postup? V originále to musí být super.
Ahoj Edo, Jirka mi dovolil se toho úkolu ujmout :
Albuminový papír, POP (Printing-out Paper)
#25
Publikováno 3 červen 2008 - 14:28:33
Ogaři udělejte z teho nejaké články nééé?
Krakene, zatím není jisté, že se ty techniky naučíme. Teprve začínáme, tak popisujeme zážitky z natáčení. Ale když jo, tak tě to taky naučíme a ty to pak krásně sepíšeš tím tvým uvolněným stylem.
Navíc články pana Tomáše Štanzela z Národního Tehnického Muzea jsou těžko překonatelné.
#26
Publikováno 3 červen 2008 - 14:37:03
taky cesta. bude to mít trochu jiné podání, chce to zkusit. není čeho se obávat.1. Nazvětšuji vybraný snímek na RC papír. Vyšlechtím dle svých potřeb (vykrývání, nadržování, atd.. ) na cílovou velikost (např. 8x10palců). Vznikne pozitiv daného snímku
2. Překopíruji kontaktně na film........
A co kontaktně opět na RC papír.....čímž by vznikl negativ. Ten by snad šel použít v kopírovacím rámečku na kontaktní kopii. Asi by ale ten čas byl delší, ne?
#27
Publikováno 3 červen 2008 - 15:16:03
1. Nazvětšuji vybraný snímek na RC papír. Vyšlechtím dle svých potřeb (vykrývání, nadržování, atd.. ) na cílovou velikost (např. 8x10palců). Vznikne pozitiv daného snímku
2. Překopíruji kontaktně na film........
A co kontaktně opět na RC papír.....čímž by vznikl negativ. Ten by snad šel použít v kopírovacím rámečku na kontaktní kopii. Asi by ale ten čas byl delší, ne?
I to by šlo, ale na tyto techniky potřebuješ šťavnatý negativ a to ti RC nedá. Podívej se na RC proti sluníčku. Někdy to schválně zkusím. Více zde
#28
Publikováno 3 červen 2008 - 18:20:41
#29
Publikováno 4 červen 2008 - 17:35:59
#30
Publikováno 4 červen 2008 - 18:02:08
RHfest : Mohl bych prosím vědět,kde a jakou formou to bude probíhat ? Dík.
Asi to zjistíš na:
http://www.lko.cz/photo.php
#31
Publikováno 4 červen 2008 - 18:17:51
#32
Publikováno 4 červen 2008 - 19:58:17
#33
Publikováno 4 červen 2008 - 22:43:49
Co se týče zkušeností s používaným papírem, dělám jen na Arches - 300 g - 100% cotton. S papírem z Velkých Losin jsem moc nadšená nebyla, a hlavně byl problém s dopravou - posílají "kurýrem", ne poštou a kurýr se jevil značne nespolehlivý (za ty prachy).
Tady jsou ukázky mých pokusů.
#34
Publikováno 5 červen 2008 - 09:14:59
Překvapuje mě kolik ženských se věnuje starým procesům. V našem běhu workshopu to bylo tak půl na půl (na TK je poměr značně jiný).
Výstava se skutečně koná a je na ní dost odkazů, třeba tady na druhé stránce:
http://www.chagall.c.../Galerie_25.pdf
Na stránkách muzea je otevřena diskuse, hlavně pro předávání kontaktů a zkušeností:
www.nmf.cz/workshopy
#35
Publikováno 8 červen 2008 - 22:24:18
tak jsem se donutil sepsat chemikalie potřebné pro některé procesy. V seznamu jsem nechal názvy technik. Chemikálie se pro některé procesy opakují. Některé se možná dají běžně sehnat -kamenec, želatina ...
Není tam platina a k ní potřebné složky, kvůli ceně.
**********Van Dyke
Citran železitoamonný (zelený)
Kyselina vinná
Dusičňan stříbrný
thiosíran sodný
uhličitan sodný
***********SLANÝ PROCES
citran draselný
***********Kyanotypie
hexakyanoželezitan draselný
tanin
************ Gumotisk
chlorid rtuťnatý
dvojchroman draselný
************* Olejotisk
kamenec hlinitý
************ bromolejotisk
modrá skalice
bromid draselný
****************************
červená krevní sůl (kyanoželezitan draselný)
Myslíte, že se dohodnem na společném nákupu ?
Jsem z Liberce, může se toho ujmout někdo z Prahy ? Je to fakt nevděčný úkol ....
#36
Publikováno 9 červen 2008 - 07:04:00
kromě dvouchromanu by to asi všechno mělo jít koupit. Napiš si množství,
kolik asi potřebuješ. Ceník od Lukeše jsem ti posílal, takže balení by měla být jasná.
Nakoupím a pak to všem rozešlu poštou...
#37
Publikováno 9 červen 2008 - 20:11:07
nejake worskhopy probihaji i v brne
workshop
ale nevidim tam, kdo to lektoruje.
Kazdopadne pan Vojtechovsky byl skvely!
upraveno. Notorius
Já jsem se zde zúčastnil kurzu Kyanotypie.Bylo to fajn a naučili.Tyto techniky zde vyučuje Mgr.Kolčavová-sympatická žena,která vystudovala fotografii na jakési fotografické škole v USA.
Jinak o vlákna historických technik mám určitě zájem.
Štve mě,že se nyní nemohu věnovat oné kyanotypii,zrovna když je tolik slunce a člověk si může vyvolávat fotografie jen tak na terase,na slunci.Ale snad se k tomu co nejdřive dostanu.Nejdříve je třeba se zdokonalit v Temné komoře
#38
Publikováno 9 červen 2008 - 20:17:58
#39
Publikováno 9 červen 2008 - 20:22:20
Množství ? beru tak, kolik se nás o to bude dělit.
Dusičňanu stříbrného desítky gramů, ostatní chmikálie stovky gramů. Nevadí, když toho bude víc. Zkrátka ,aby zbylo na ostatní a abys z toho neměl pakárnu.
Nebudou tě dělat problémy lahvičky ?
Do čtrnácti dnů se určitě stavím v Praze.
#40
Publikováno 9 červen 2008 - 20:46:30
prelozeno A1
A! - ?? nevim
K! - karcinogenni
M! - mutagenni
Takze to proda jen tomu, kdo ma na to papir, coz nemam. Navic zrejme kvuli unii nutnost sledovat stav zasob, odpis atd. Coz bych asi tezko mohl, kdyz vam to rozposlu Takze ten dvojchroman skutecne si bude muset kazdy sehnat po vlastni ose, bohuzel
Zbytek ze seznamu snad zajistim.
Sepisuju si to...
#41
Publikováno 9 červen 2008 - 21:07:03
Teda, hmm, líbí. Tonalita sedí k tématu a ty okraje jsou krásně nepravidelné. Jestli se můžu zeptat, kdepak kupuješ papír, ve výtvarkách?
Překvapuje mě kolik ženských se věnuje starým procesům. V našem běhu workshopu to bylo tak půl na půl (na TK je poměr značně jiný).
Výstava se skutečně koná a je na ní dost odkazů, třeba tady na druhé stránce:
http://www.chagall.c.../Galerie_25.pdf
Na stránkách muzea je otevřena diskuse, hlavně pro předávání kontaktů a zkušeností:
www.nmf.cz/workshopy
Papíry kupuju v Praze - Výtvarné potřeby Zlatá Loď s.r.o., Národí 37-Platýz, Pha 1. Ne vždy je mají v bloku, tak se někdy musí vzít velká plachta a rozřezat. Není zrovna levný, ale přijde mi nejlepší. Když se ti totiž něco nezdaří, dá se na druhou stranu udělat další pokus. Tento papír to vydrží, nerozmočí se.
#42
Publikováno 9 červen 2008 - 21:11:32
#43
Publikováno 9 červen 2008 - 21:52:19
Ahoj Jindro,
kromě dvouchromanu by to asi všechno mělo jít koupit. Napiš si množství,
kolik asi potřebuješ. Ceník od Lukeše jsem ti posílal, takže balení by měla být jasná.
Nakoupím a pak to všem rozešlu poštou...
Potřebovala bych něco citranu železito-amonného zeleného. Byla by možnost se připojit k objednávce? Nevím, jaké množství je nutno objednat.
#44
Publikováno 10 červen 2008 - 20:07:49
myslím, že ano. Chemii bude kupovat jkcz
-> Zdeňek
mám pro tebe tu knížku. Leží doma na stole v Praze se určitě stavím začátkem příštího týdne
- dvojchroman draselný jsem měl ve své laboratoři jako kluk ....
***********
čistě teoreticky bych mohl papíry na nakládání s chemickými látkami dostat. Jenže co s případnou kontrolou ....
#45
Publikováno 10 červen 2008 - 21:35:08
#47
Publikováno 11 červen 2008 - 15:50:26
#48
Publikováno 11 červen 2008 - 16:43:46
#49
Publikováno 11 červen 2008 - 18:19:28
Teda, hmm, líbí. Tonalita sedí k tématu a ty okraje jsou krásně nepravidelné. Jestli se můžu zeptat, kdepak kupuješ papír, ve výtvarkách?
Překvapuje mě kolik ženských se věnuje starým procesům. V našem běhu workshopu to bylo tak půl na půl (na TK je poměr značně jiný).
Výstava se skutečně koná a je na ní dost odkazů, třeba tady na druhé stránce:
http://www.chagall.c.../Galerie_25.pdf
Na stránkách muzea je otevřena diskuse, hlavně pro předávání kontaktů a zkušeností:
www.nmf.cz/workshopy
Papíry kupuju v Praze - Výtvarné potřeby Zlatá Loď s.r.o., Národí 37-Platýz, Pha 1. Ne vždy je mají v bloku, tak se někdy musí vzít velká plachta a rozřezat. Není zrovna levný, ale přijde mi nejlepší. Když se ti totiž něco nezdaří, dá se na druhou stranu udělat další pokus. Tento papír to vydrží, nerozmočí se.
Dík za informaci. Chystám se tam a stále to odsouvám. Budu tam kupovat:
papíry - různé
štětce - hake brush, různé šířky
želatinu - u té - popravdě nevím, která je vhodná
p.s. hezké bačkory
#50
Publikováno 11 červen 2008 - 18:28:17
Dvojchroman draselny, staci pohled do ceniku pana Lukese - A!, K!, M!.
prelozeno A1
A! - ?? nevim
K! - karcinogenni
M! - mutagenni
Takze to proda jen tomu, kdo ma na to papir, coz nemam. Navic zrejme kvuli unii nutnost sledovat stav zasob, odpis atd. Coz bych asi tezko mohl, kdyz vam to rozposlu Takze ten dvojchroman skutecne si bude muset kazdy sehnat po vlastni ose, bohuzel
Zbytek ze seznamu snad zajistim.
Sepisuju si to...
Asi by se dalo začínat tím Sullivanovým
Bromoil Bleaching Kit
zdá se, že jsou ten jed schopni i exportovat.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních